Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Diesel vai bensiini ?

Hertta Haa

Olen vaihtamassa autoa ja mietin kumman nyt ottaisin. Tähän asti ollut bensiini, ja ajan n. 15000 km vuodessa. Mietityttää, että onko bensiinin ja dieselin kulutuksessa eroa eli kuluuko jompaa kumpaa enemmän tai vähemmän ? Käyttövoimaveron määrä lienee muutama satanen vuodessa ? Ja ilmeisesti neliveto kuluttaa joka tapauksessa enemmän ? Haaveissa on nimittäin Volvo XC60 ja niitä näyttäisi olevan enemmän (tai ainoastaan ?) nelivetoisena ja dieselinä...

(Ja jos tekee vain mieli irvailla em. kysymyksille, säästä vaivasi ja tee jotain mielekästä)

8

1424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2+1

      Et taida olla ihan terve henkisesti?

    • dieselöinti

      Tuossahan on sitten muitakin tekijöitä kuin pelkkä polttoaineenkulutus. Esim jos ajoa tulee vähän ja on pätkää kaikenlisäksi, niin kannattaa huomioida myös tuleeko mahdollisesti ongelmia dieselin hiukkassuodattimesta. Joka siis saattaa tukkiutua.

    • DGC

      En irvaile, mutta vastaan, että ajat niin vähän ja haaveilet niin kallista autosta että polttoainetyypillä ei ole käytännön merkitystä autoilukuluissasi. Ei autoilussa polttoaine maksa vaan se autojen ostaminen. Nettiauton halvin näytti maksavan 30k€. Arvonalenemiseen palaa rahaa reilusti enemmän per vuosi kuin polttoaineena. Ja jos velaksi ostetaan, jo pelkät korkokulut ovat isommat kuin polttoaineden välinen ero. Ja jos tässä vaiheessa vielä mietityttää polttoainetyypin valinta kustannuksia silmällä pitäen, kannattaa siirtyä suosiolla halvempaan kalustoon. Tonnin autolla ero on jo prosentteja eikä promilleja.

      Yleensä dieselit ovat taloudellisempia. Tekniikan kehittymisen myötä ero on kuitenkin kaventumassa.
      Kulutuslukemat löytyvät auton teknisistä tiedoista.
      Neliveto kuluttaa enemmän kuin kaksivetoinen. XC:tä ei taida olla muita kuin nelivetoisia.
      Käyttövoimaveron määrän kertoo trafi, se on muutama satanen vuodessa. Käyttövoimaveron laskemiseksi sinun pitää tietää auton kokonaispaino joka löytyy rekisteriotteesta.
      Ja sekin on totta että lyhyiden matkojen ajo aiheuttaa dieseleille enemmän ongelmia kuin bensiinimoottoreille.

      Sen sijaan, jos tuo XC60 pitää saada niin siihen ei auta sitten mikään muu kuin ostaa sellainen.

      PS. Toivottavasti tämä kysymys oli oikeasti joku trolli...

      • Hertta Haa

        Kiitos vastauksesta. Kysymykseni ei ollut trolli, sori vaan. Minä vain ihmettelen, mitä ihmeellistä minun kysymyksissäni mahtaa olla ? Ne ovat oikeasti asioita jotka minua askarruttavat, en ole mikään autoinsinööri enkä sen kummemmin perehtynyt autojen tekniikkaan. Ajan vain tarvittaessa ja mieluummin luotettavalla autolla. Tällä hetkellä Nissan Qashqai, ei neliveto. Bensiinin ja dieselin mahdollinen kulutusero on asia, johon kukaan ei ole pystynyt minulle vastaamaan tähän mennessä. Toki autojen mainoksissa sanotaan kulutuslukemat, mutta etsin nyt kokemukseen perustuvaa tietoa.

        Juu, periaate on että autosta en maksa enempää kuin tuon n. EUR30.000,00. Eikä korkokuluihin tarvitse varautua. Ei vaikka ostaisin uutenakin. Vaan kulutukseen voin itse vaikuttaa, siksi se kiinnostaa. Ehkäpä tähän keskusteluun mahtuu välillä muitakin, kuin armoitettuja autoihmisiä...


      • DGC
        Hertta Haa kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Kysymykseni ei ollut trolli, sori vaan. Minä vain ihmettelen, mitä ihmeellistä minun kysymyksissäni mahtaa olla ? Ne ovat oikeasti asioita jotka minua askarruttavat, en ole mikään autoinsinööri enkä sen kummemmin perehtynyt autojen tekniikkaan. Ajan vain tarvittaessa ja mieluummin luotettavalla autolla. Tällä hetkellä Nissan Qashqai, ei neliveto. Bensiinin ja dieselin mahdollinen kulutusero on asia, johon kukaan ei ole pystynyt minulle vastaamaan tähän mennessä. Toki autojen mainoksissa sanotaan kulutuslukemat, mutta etsin nyt kokemukseen perustuvaa tietoa.

        Juu, periaate on että autosta en maksa enempää kuin tuon n. EUR30.000,00. Eikä korkokuluihin tarvitse varautua. Ei vaikka ostaisin uutenakin. Vaan kulutukseen voin itse vaikuttaa, siksi se kiinnostaa. Ehkäpä tähän keskusteluun mahtuu välillä muitakin, kuin armoitettuja autoihmisiä...

        Lyhyt vastaus on se että diesel kuluttaa vähemmän, usein selkästi vähemmän. Sanotaanko että saman tehoinen moottori samanlaisessa autossa voi viedä esim 8l bensaa ja 5l dieseliä.

        Mutta kumpi vaihtoehto on kannattavmpi, ei ole laskettavissa ennen kuin on kaksi vaihtoehtoa joista vertailla. Jos Volvoa ei ole kuin dieselinä, siitä ei voi laskea hintaeroa polttoainetyyppin välillä. Siitä maksetaan dieselin verran ja sillä siisti. Tarvitset vertailuauton ja ei-teknisenä ihmisenä voit käyttää vertailuarvoina sen virallisia kulutuslukemia.

        Joka tapauksessa: Tuon hintaisen auton pääomakulut ovat tonneja vuodessa. Noilla kilometreillä polttoaine verokulujen erot ovat korkeintaan satasia vuodessa. Ehkä jopa kymppejä. Tai jotain muuta merkityksetöntä.

        Kustannuksen lisäksi muutkin asiat vaikuttavat, tässä muutama esimerkki:

        Vääntävä diesel voi olla jonkun mielestä mukavampi ajaa
        Jotkut pitävät dieseleitä vieläkin meluisina.
        Diesel ei sovi lyhyiden matkojen ajoon niin hyvin kuin bensakone.
        Dieselit ovat usein älyttömissä määrin bensa-autoja kalliimpia. Hintaero voi olla esim. 2 vuoden bensat tai 10v kulutuseron hinta.
        Bensa- ja dieselmoottorit vaativat vähän erilaisia huoltoja, en ole varma kumpi on kalliimpi, mutta luulen että diesel. Tämä on mallikohtaista riippuen mm. jakopään toteutuksesta.
        Polttoaineen hinnan muutokset vaikuttavat enemmän siihen autoon joka syö enemmän.
        Jos löytää hyvän yksilön käytettynä, kuinka paljon merkitsee polttoainetyyppi vähän ajavalle?
        Diesel aiheuttaa usein vähemmän hiilidioksidipäästöjä ja enemmän pienhiukkaspäästöjä.

        Minä esim. ajan autolla joka ryystää E85:ttä yli 12l/100km ja se on silti halvempaa kuin 6l syövä vastaava diesel. Yllättävää, vai mitä? Onko se edes matemaattisesti mahdollista? On, jos huomioi muutkin asiat kuin pelkät polttoaine ja dieselverokulut.

        Kuten huomaat, todella vaikea vastata mitään muuta kuin ympäripyöreitä epämääräisyyksiä. Tässä tapauksessa valintaan vaikuttaa enemmän se että haluat tietynlaista autoa jota ei ole kuin dieselinä. Jos diesel olisikin kuluttavampi, olisiko niin ettet voisi haluta enää sitä autoa? Edes koeajon vertaa?


    • oerviko

      Et siis maksa autoasi vaan pelkästään polttoaineet, pappa betelar!

    • mies32

      Noin pienillä kilometreillä ehdottomasti Flexifuel, josta et joudu maksamaan ylimääräisiä veroja, et korkeampaa hankintahintaa ja voit tankata edullista ja eettistä re85:tä tai erämaissa tavallista bensaa.

      Dieselin käyttövoimavero ja hankintahinta tekevät sen kannattamattomaksi. Lisäksi bensa-auto lämpeää, eikä kuulosta kylmänäkään ihan traktorilta.

      Diesel voisi olla kannattavampi paljon kovemmilla kilometreillä.

    • Guzz

      Itse suosittelen maakaasuautoa, jos vaan valikoima riittää. Kaikissa on myös bensatankki, joten pelkän kaasun varassa en ole. En kylläkään muista, milloin olisin bensaa kaasuautooni tankannut. Sytytystä varten täytyy kerran vuodessa kyllä lisätä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2307
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2103
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1718
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1526
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1520
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1437
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1409
    8. 52
      1288
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      64
      1226
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe