Elikkäs, autoni kone ei lämpene enää. Aiemmin tänätalvena se lämpeni hyvin käyntilämpöön työmatkani aikana, myös niillä kovilla pakkasilla. Eilen sitten ajotietokone ilmoitti että tarkastaa jäädytysnesteen taso, ja olihan se vähissä ja lisäsinkin miltei litran verran maksimi merkkiin asti. Ja nyt se ei enää sitten lämmennyt. Vaikuuttaako se nesteen määrän lisääntyminen niin paljon, kun on enemmän lämmitettävää nestettä ettei se enää lämpene? Aloin epäillä hieman kansivikaa, mutta kuitenkin tutkin tänään, että öljy oli tikussa kirkasta eikä öljykorkissakaan näkynyt vahhtoa tai öljyssä harmautta. Ja nestekin oli pysynyt samalla tasolla mihin sen eilen täytin. Mitä mieltä olette?
Kone ei lämpene?
9
403
Vastaukset
- Termostaatti zippas
Termostaatti zippas.
- tdi yms...
Jos uudempi diesel, jossa lisälämmitin, varmaankin "lukinnut" lämmittimen käytön vähäisen nestemäärän takia tai ilmaa lisälämmittimen letkuissa. Jos mahdollista koita käynnistää lisälämmitin manuaalisesti, lähteekö käyntiin ?
- Monto
Käy jossain kaupan parkkihallissa sulattelemassa autoasi, voi toimia.
- Kattos tää
Seuraile nestetasoa nyt jonkun aikaa että häviääkö sitä lisää, ja jos häviää niin mihin. Vuotaako pihalle vai tuleeko höyrynä putken päästä.
Termostaatti voi olla tiensä päässä tai sitten kansipahvi. Ja miksei kansikin, se vaatii kyllä yleensä jonkinasteista piittaamattomuutta käyntilämmöistä. - Ilmaaa?
Ilmaa jäähdytin järjestelmässä.Vähäinen neste vetää ilmaa väliin ja kas meillä on ilmakuplia letkun mutkissa ja näin neste ei kierrä.Aloittaisin ilmaamalla jos ei auta termari.Kaikki tämä ,siis jos ja toivottavasti kansi pahvi ei ole palanut,pienistä vajauksista ei pala,mikä on pientä se onkin toinen juttu,mutta jos koneessa lämmöt ei noussut punaisen puolelle,niin edellä mainituista vian lähteistä kannattais lähtee käyntiin,niin ja jos et ole varma pakkas kestävyydestä syylärissä niin pistä raakana jäähdytin neste unohda vesi,kyllä se sielä sekoontuu,meinaan.että kun pakkasia oli ettei vetäny jäähän.Ilmauksen yhteydessä kun auto käy ja lisäilet nestettä seuraa mahdollisia vuotoja,jos niitä ilmenee se on sitten aivan toinen juttu.
- Ilmaa????
Lisäys itsellä oli jokuaika sitten vähän vastaavaa ongelmaa,syy muovinen syylärin kyljessä oleva täyttö pullo,prässätty kiinni ja kun otin irti helisi kun säästö possu sielä oli jotain muovi ohjaimia,säleikkö,mittatikku sun muuta hapertunutta muovi sälää.Toimenpiteet uusi täyttöpullo kiinni ilmaus siinä se.Viesti ketjussa ei ole auton merkkiä,vaikka melkolailla kaikissa sama periaate ilmauksessa toiset ovat vaan hankalampia kun toiset.Itsellä toinen autoista täytyy ilmata moottori ylämäkeen päin.Tulee ilmat pois,tasamaalla ei nouse ilmataskut pois.Katso ohjeita syylärin ilmaus,en muista tarkoja ohjeita mistä omaan kiesiin hain,mutta haet tietenkin oman automerkin kautta.
- Kummastunut autoilia
3-sarjalainen BMW minulla on. Tänään aamulla oli samanlainen kun menin töihin, mutta iltapäivällä kun pääsin kotiin kone oli mittarin mukaan normaalilämpöinen. Ei se vielä aiemin kotimatkalla vielä ollut noussut kun parikilometirä ennen kotipihaa viimeisen kerran muistaakseni mittaria vilkaisin. Täytyy koittaa tuota ilmaamista tästä joku päivä. Perjantaina minulla on muistaakseni vapaata, että voisi tehdä jotain päivänvalolla. Eihän se kylmänä/viileänä käyminen niin paha ole kuin liian kuumana? Saas nähdä kuinka huomenna taas toimii. Eikös silloin jos termari olisi lopussa se oireilisi jotenkin että lämmöt seilaisi edestakaisin, jos se jumittuisi vuoroo kiinni ja auki, ettei vain kerrasta jäisi auki?
Kyllä se termostaatti jää kerrasta auki tai kiinni. Minulla on miljoonan ajokilometrin aikana yksi termostaatti sipannut. Se jäi auki ja lämpömittaria kun ei autossa ollut, huomasin vian siitä, että auto ei lämmennyt, mutta jäähdytin oli lämmin.
- Esra_alkup
Termostaatti monesti "löystyy" vanhemmiten, eli alkaa avautua alemmassa lämpötilassa, kuin pitäisi. Esimerkiksi omassa kulkimessa viimeksi vaihtaessani termostaattia, oli sen avautumislämpötila alentunut 73 asteiseksi, kun uusi on 87 asteinen. Toiminta muuten on kuin ehjälläkin termostaatilla. Mittaritaulun lämpömittarista ei asia ilmene, tuollakin lämpötilalla mittari näyttää "normaalia", mutta moottoritesterillä se näkyy.
Jos kyse on uudehkosta automaattidiesel-bmw:stä, on siinä luultavasti kolme termostaattia, ainakin 2005-530-dieselissä on, yksi moottorilla, toinen pakokaasun takaisinkierrätysjäähdyttimellä ja kolmas automaattivaihteiston öljyllä. Jos yksikin niistä on alkanut avautua liian aikaisin, niin kylmää on kyyti, koska vesi pääsee mistä tahansa niistä jäähdyttimeen jäähtymään. Tyypillisesti vähintään yksi niistä tai kaikki ovat vaihtokunnossa noin 200 tkm vaiheilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t857084- 353781
- 443318
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402532- 2062259
- 412202
- 1222192
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?292119Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241848- 401739