Moikka,
Pitäisi vuokrata asunto yritykseni käyttöön, ja minulla on toiminimi. Yritin etsiä netistä tietoa käytännön asioista liittyen tuohon vuokraamiseen ym, mutta en oikein löytänyt.. Onko joku jolla on toiminimi, niin ihan omakohtaista kokemusta asunnon vuokraamisesta yrityksensä käyttöön?
Asunnon vuokraaminen toiminimellä
9
7013
Vastaukset
- kirjanpitäjänä
Toiminimen omaava on periaatteessa ihan sama kuin vuokraisit yksityisenä. Olet henkilökohtaisesti vastuussa vuokrasopimuksesta vaikka sopimus ns. yrityksen nimissä tehdäänkin. Tässä oikeastaan se ongelma tulee vastaan; mikäli vuokranantaja haluaa pitkää vuokrasopimusta ja yrityksesi ei menestykään niin sitten vuokranmaksu jää sinulle henkilökohtaisesti vaikka yrityksesi toiminta päättyy.
Miksi ylipäänsä olet vuokraamassa asuntoa yritykselle, työsuhdeasuntoa henkilökunnalle vai itsellesi? Itsellesihän et voi asuntoa toiminimen piikkiin vuokrata joten tässä ei voi kikkailla. - Yrittäjä2013
Työsuhdeasuntoa joo, eli siis siellä asuisi työntekijöitä välillä jotka kuitenkin on pääasiassa ulkomailla töissä,mutta esim. kesällä tulossa koko kesäksi suomeen. Itsekin siellä kyllä majoittuisin, eli siis sitä käyttäisi useampi henkilö.
Hmm miksi itselle ei voi vuokrata asuntoa toimarin piikkiin? Toisaalta se nyt on ihan se ja sama kun minulla on asunto jo ennestään niin en tarvitse toista tietenkään, mut kiinnostaa vaan et miten kukaan sitä voi vahtia että missä mä itse asun, toisinsanoen kuka sitä voi valvoa et kuka sitä toiminimelle vuokrattua asuntoa käyttää?
Oiskohan näissä käytännöt sitten helpompia jos vaihtaisin toiminimen oy:ksi? Pitänee kysellä kirjanpitäjältä vähän näitä käytännön seikkoja kyl myös.. - dippadaadaadaadaa
Kyllähän kirjanpitoon jää merkintä siitä, mihinkä tarkoitukseen asunto on vuokrattu. Riippuu toki siitä, miten se sinne merkitään. Kannattaa toki katsoa tarkkaan vuokraehdot, koska tosiaan on itse vastuussa siitä asunnosta, vaikka toimenimelleen sen vuokraakin.
Yhtälailla osakeyhtiö on vastuussa ja osakeyhtiötä sitoo velvoitteet vuokrasopimuksessa. Ainoa ero on, että osakeyhtiö vastaa vuokran maksusta vain siihen asti kuin sijoitettua pääomaa riittää. Ei ole koko itse koko omaisuudellaan vastuussa.
Osakeyhtiö kuullostaa toki uskottavammalta asunnon vuokraajalta. En kuitenkaan näe varsinaisesti eroa sillä, vuokraako osakeyhtiö tai toiminimi työsuhdeasunnon työntekijöilleen. - Yrittäjä2013
Ok, kiitos näistä :) selvensi jo vähän.
Työsuhdeasuntona toi varmaankin kirjanpitoon merkataan, tai mikä se termi sitten onkaan..tarkentunee kun jutskailen sen kirjanpitäjän kanssa.
Osaako kukaan neuvoa että miten toi nyt käytännössä etenee, mä siis haen asuntoa tuon firman tiedoilla, sit jos vuokrattava asunto löytyy niin käyn tekemässä sopimuksen ja mitä sitten..? Siis miten tää käytäntö poikkeaa siitä jos mä yksityisenä henkilönä vuokraisin asunnon?
Ku pallottelen tässä sitäkin vaihtoehtoa vielä et vuokraisin sen asunnon omiin nimiin.. mut jotenki ois vaan loogisempaa mun mielestä vuokrata se yritykselle koska sen toimintaan sitä tarvitaan, mietin vaan et tuleeko tosta hirveesti ylimäärästä vaivaa kirjanpidon tms. kannalta jos vuokraan ton yrityksen nimissä sen. Ku jos omiin nimiin vuokraan ni mun ei tarvis tehdä ku sopimus ja hoitaa vakuus ja vuokrat ajallaan ja thats it.. - Yrittäjä2013
Nostelenpa vähän, täällä ei sit tosiaan oo ketään kuka tietäis näistä käytännöistä oikeasti enemmän,tai tietäis netistä mitään sivua missä lukis aiheesta?? :(
- arvonlisäverovelvoll
Riippuu myös onko vuokralleantaja joku ammattimaisesti toimiva, joka hakeutunut vuokraustoiminnastaan arvonlisäverovelvolliseksi. Tällöin vuokraan eritellään alv, joka on siis toiminimelle vähennyskelpoinen vaan ei yksityiselle. Muuten tuossa asiassa en näe mitään ihmeellistä; vuokrataan yrityksen tarpeisiin jolloin sopimus tehdään yrityksen nimiin ja y-tunnuksella ja käsitellään kirjanpidossa kuluna kuten muutkin kulut. Pikemminkin olisi ihmeellistä laittaa omaan piikkiin vuokratun asunnon kuluja firman kirjanpitoon.
- Yrittäjä2013
Okei. Joo.. Minne kaikkialle tosta menee ilmoitus että yritys on vuokrannut asunnon? Vai pitääkö mun itse toimittaa jotain lappuja johonkin? siis muuallekin kuin kirjanpitäjälle..
- kirjanpitäjänä
Ei kukaan ilmoittele asunnon vuokraamisesta yhtään mihinkään. Voit siis rauhallisin mielin vuokrata työsuhdeasunnon toiminimen nimiin ja thats it.
Jos joku asuu siinä asunnossa säännöllisesti niin tällöinhän oikeasti tuon henkilön verotuksessa tuo asunto pitäisi käistellä asuntoetuna.
Mutta jos asunto on olemassa esin. juuri komennusmiehiä varten niin sitten se vain on yrityksen kuluerä jonka yritys maksaa ja siinä se.
Kirjanpitäjälle vaan tieto että yrityksellä on vuokrattuna asunto eikä muuta. - vuokranantaja
Vuokranantajana ainakin joka vuosi merkitsen veroilmoitukseeni kenelle olen asuntoani edelleen vuokrannut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006484
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303873törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283260Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3761774- 331408
- 271350
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471023Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11976Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11910- 42879