Yritykseni haettiin konkurssiin 2008 syksyllä. Konkurssi raukesi varojen puutteeseen eikä tilinpäätöstä saatu suoritettua. Verovelkaa yrityksellä jäi n. 50t ja muilla velkojilla ei tietojeni mukaan ollut vaateita. Viimeviikolla sain tiedon että minua epäillään kirjanpitorikoksesta, ymmärrettävästi koska olen ainoa vastuu henkilö ollut yrityksessä. Mikäli nyt olisi varaa maksaa, niin kannattaako pyytää suorittamaan tilinpäätös loppuun? Onko vaikutusta mahdollisesti tulevaan rikostuomioon(sakkorangaistus).? Verovelka jne?
oy:n tilinpäätös konkurssin raukeamisen jälkeen..
1
539
Vastaukset
- HTM
Mitä tarkoitat, että tilinpäätöstä ei saatu suoritettua?
Jos ei ole varoja, konkurssi raukeaa varojen puutteeseen ja yhtiö poistetaan kaupparekisteristä.
http://www.konkurssiasiamies.fi/27420.htm
Mitä oikeudenkäynnissä päätettiin? YTJ:stä voit myös katsoa, mikä on yhtiön status nyt. www.ytj.fi
Oletko mahdollisesti ennen konkurssia maksanut joitakin velkoja pois, ja jättänyt muut nuolemaan näppejään? Tai myynyt omaisuutta yhtiöstä alihintaan itsellesi tai kavereille? Silloin kysymys saattaa olla velallisen epärehellisyydestä.
Jos konkurssihakemuksen kanssa oli viivytelty, siinäkin on ehkä rikottu lakia.
Jos ALV:t ja ennakonpidätykset on monta kuukautta rästissä, OY:n hallitus voi olla henkilökohtaisesti vastuussa. Raha kun oli yrityksessä, ja olisi pitänyt pistää sivuun verottajalle tilitettäväksi jne. Tästä on oikeustapauksia.
Sen neuvon annan, että älä ainakaan hävitä tai sotke kirjanpitomateriaalia jos se on sinun hallussa. Jos mennään rikoslain 30. luvun puolelle, niin saattaa häkki heilua jopa useamman vuoden törkeissä tapauksissa.
Konkurssiasiamiehen sivut on hyvä tietolähde näin asioihin,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as643202Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232974- 512862
- 562678
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582558Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482540On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532311Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782188- 692088
- 452082