Öljykuplan jälkeen?

Sun Sun Sun

6

273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Guzz

      Pitää olla aika tyhmä, ettei osaa ostaa maakaasu-, etanoli-, tai sähköautoa. Kaikki ovat jo löpön hinnan puolesta bensaa/dieseliä parempia vaihtoehtoja, ei se bensan hintakaan enää koskaan alita 1.50 euroa/l. Jos dieseliä verotettaisiin samalla prosentilla kuin bensaa, sekin maksaisi saman verran.

      Jos aiotte ostaa auton, kannattaa sijoittaa tulevaisuuteen: miettiä ja perehtyä muihin vaihtoehtoihin. Kaasuasemia on Jyväskylässä ja sen eteläpuolella, lisää tulossa hitaasti mutta varmasti. Sähköautojen pikalatausverkostoa rakennetaan jo supervauhtia Tampereelle ja sen eteläpuolelle. Pääkaupunkiseudulle tulee lähivuosina 850 sähköautojen latauspistettä, joista noin 30 on jo täällä ja seuraavat 60 rakennetaan vuoden 2013 aikana. Pikalatauspisteitäkin on jo toimintavalmiina pk-seudulla 3 (niitä ei edes tarvitse jos ei aja paljoa). St1 tarjoaa RE85-ainetta aika laajalti ja todennäköisesti kaikilla uusilla asemilla.

      Ruotsissa ja muualla Euroopassa on jo sähköautoille ja kaasuautoille verkostot elikkäs niihinkin voi vapaasti lähteä kruisailemaan.

      Jos haluaa luksusta, voi jopa itse rakennuttaa itselleen sähköautojen latauspisteen. Hinta asennuksineen oli Helsingin kaupungille nimittäin vain 800 euroa/kpl =)

      • 18+15

        Jyväskylässä ei ole kaasun tankkausasemaa.


      • 2.0 D4D

        Ei kiitos kaasuautoa. Tankkausasemalle olisi matkaa 16 km (ihan väärään suuntaan) eli edestakaisin 32 kilometriä. Tyypillisestä 300km kaasu-toimintasäteestä se veisi ihan liian suuren osan. Lisäksi käyttövoimavero... ei ei.

        Ei kiitos sähköautoa. Sitä ei voi ladata missään ja vaikka voisikin niin autojen hinta (tuplat tavalliseen autoon verrattuna) ei innosta hankkimaan sellaista.

        http://sahkoinenliikenne.fi/latauspisteet/
        tuon sivuston mukaan lähin julkinen latauspiste olisi 150 km päässä. Paljonko niiden sähköautojen toimintasäde on?

        Ei kiitos etanoliautoa. Polttoainesäästöä ei kerry sentin latia. Lisäksi öljynvaihtoväli puolittuu bensiinillä ajoon verrattuna.


      • 2.0 D4D
        2.0 D4D kirjoitti:

        Ei kiitos kaasuautoa. Tankkausasemalle olisi matkaa 16 km (ihan väärään suuntaan) eli edestakaisin 32 kilometriä. Tyypillisestä 300km kaasu-toimintasäteestä se veisi ihan liian suuren osan. Lisäksi käyttövoimavero... ei ei.

        Ei kiitos sähköautoa. Sitä ei voi ladata missään ja vaikka voisikin niin autojen hinta (tuplat tavalliseen autoon verrattuna) ei innosta hankkimaan sellaista.

        http://sahkoinenliikenne.fi/latauspisteet/
        tuon sivuston mukaan lähin julkinen latauspiste olisi 150 km päässä. Paljonko niiden sähköautojen toimintasäde on?

        Ei kiitos etanoliautoa. Polttoainesäästöä ei kerry sentin latia. Lisäksi öljynvaihtoväli puolittuu bensiinillä ajoon verrattuna.

        ...lisäksi autovalikoima on kaikissa "uusissa" polttoaineissa surkea.


      • Niin joo

        Maakaasun tankkausasema on 30 km päässä ja sopii reitille huonosti. Lisäksi toimintaetäisyys matka-ajossa on turhan lyhyt.

        Sähköautojen toimintaetäisyydet on toistaiseksi huonoja, joten hieman huvittavaa tuollaisiin hesan tyyppisiin paikkoihin, missä joukkoliikenteelläkin pääsee sen saman matkan ilman investointi ja parkkikuluja yms.

        Etanoli, no joo mutta kustannushyötykin on aika pieni, kun huomioi kokonaiskulut, tosin puhtaan etanolikäyttöisen auton toimivuus talvikeleillä?

        Auton vaihtoaika on sen verran lyhyt, ettei kannata kovin monen vuoden päähän tähystää, kun valtionkin toimenpiteet voi heittää kannattavuuden yhdessä yössä nurinpäin.


      • Guzz
        Niin joo kirjoitti:

        Maakaasun tankkausasema on 30 km päässä ja sopii reitille huonosti. Lisäksi toimintaetäisyys matka-ajossa on turhan lyhyt.

        Sähköautojen toimintaetäisyydet on toistaiseksi huonoja, joten hieman huvittavaa tuollaisiin hesan tyyppisiin paikkoihin, missä joukkoliikenteelläkin pääsee sen saman matkan ilman investointi ja parkkikuluja yms.

        Etanoli, no joo mutta kustannushyötykin on aika pieni, kun huomioi kokonaiskulut, tosin puhtaan etanolikäyttöisen auton toimivuus talvikeleillä?

        Auton vaihtoaika on sen verran lyhyt, ettei kannata kovin monen vuoden päähän tähystää, kun valtionkin toimenpiteet voi heittää kannattavuuden yhdessä yössä nurinpäin.

        Hyvä, että olette jo tarkastaneet lähimmät sähkölataus- ja kaasupisteet. Sille ei voi mitään, jos nyt ei onnista. Itse olen onnekas, kun lähin kaasuasema on 2km päässä ja lähin sähköautojen latauspiste on syksyllä valmistuessaan 500m päässä.

        Kuten mainittu, sähköautojen latauspisteitä rakennetaan tällä hetkellä huimaa vauhtia. Tarkoitus on saada 50 pikalatausasemaa ja 850-1000 tavallista latauspistettä Tampereelle ja sen eteläpuolelle yhteensä. Se riittää koko tämän laajan alueen tarpeisiin. Pohjoisessa asuvat saavat valitettavasti odottaa. Tämä on päätetty siksi näin, koska pääkaupunkiseudulla, Tampereella, Turussa ja muualla tällä alueella on paljon asukkaita, mutta itse alue ei ole liian laaja katettavaksi. Lisäksi yhteydet alueelta jatkuvat Turun kautta Ruotsin ja Helsingin kautta Viron puolelle, lautan kautta. Ruotsista ja Virostahan löytyvätkin jo latauspisteverkostot.

        Ja etanoliauto toimii myös bensalla. Näinollen sinulla on jotain siltä varalta, että bensan hinta jatkaa vain nousemistaan. Öljynvaihto on sen jälkeen pienempi murhe. Jos en saisi valita maakaasu- tai sähköautoa, ostaisin etanolibiilin kaiken todennäköisen varalta.

        "...lisäksi autovalikoima on kaikissa "uusissa" polttoaineissa surkea."
        Tämä johtuu siitä, että suurin osa ei ymmärrä niiden päälle. Esimerkiksi monet luulevat edelleen, että sähköauton akut on vaihdettava 3 vuoden välein (todell. 10v) ja se maksaa 25t€ (todell. 8t€).

        Lisäksi öljy-yhtiöt ovat mukana vähentämässä muiden automallien määrää, tämä ei ole mikään salaliittoteoria vaan todistettu asia. Esim. General Motorsin EV1-sähköautot vietiin ostajilta ja romutettiin. Tuhannet jonottajat jäivät tyhjin käsin. Lisäksi Nissan asetti Kiinassa Leafin ostajille 20 000 jonottajan rajan, joka täyttyikin. Uudet asiakkaat eivät siis kelpaa kituvalle autoteollisuudelle. Ja onhan se selvää, että öljy-yhtiöt haluavat myydä öljyä ja täten tekevät asialle jotakin kulissien takana, mm. Chevron ostaa akkuteknologiapatentteja. Mihinköhän öljy-yhtiöt niitä tarvitsevat?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

      Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      94
      4155
    2. 67
      3421
    3. Putin lähti takki auki sotaan....

      Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      72
      3054
    4. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      81
      2529
    5. Suomalainen lähti ilman takkia sotaan

      Malli oli "kajander", johon kuului pelkästään kokardi, ja sotilaan itse metsästä katkoma puukeppi ryssien huitomiseen.
      Maailman menoa
      5
      2346
    6. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      202
      2117
    7. Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!

      ”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a
      Maailman menoa
      30
      2061
    8. Mies älä

      Odota enää vaan toimi. Pieni vinkkivitonen 🫰💥
      Ikävä
      41
      860
    9. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

      Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      73
      781
    10. Mä tiedän

      Että sä tiedät, että mä tiedän, että sä tiedät. Me molemmat tiedetään. Onko näin?
      Ikävä
      52
      756
    Aihe