Delphi XE2 on mahtava

very RAD

Jännää kun jengi jauhaa jotain Delphin kuolemasta, vaikka ohjelmasta tuli tuore XE2 versio vuosi sitten ja se on kaikin puolin nopeampi ja tehokkaampi sovelluskehitysympäristö kuin vaikkapa joku Visual Studio. Haistanpa vain pikkaisen M$-fanatismia täällä!

7

204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • realiteetit pöytään

      tuskin kyse on fanatismista vaan realiteeteista. Microsoftilla on niin johtava markkina-asema, markkinakoneisto ja käyttäjätuki ettei delphin kaltaisilla indie-työkaluilla ole mahdollisuuksia kilpailla. delphiä on tekohengitetty viimeiset 10 vuotta ja se, että omistaja on vaihtunut tiheään tahtiin kertoo siitä, ettei tuote tuo riittävästi rahaa omistajilleen vaikka kova on aluksi usko ollut.

      delphi voi olla erinomainen tuote mutta niin kauan kun sillä on indie-kehitystyökalun maine tulee ammattilaiset vierastamaan sitä. eikä pascal-kielen asema nykypäivänä yhtään paranna tilannetta.

      • hmm..

        Eikös tuorein versio ole XE3. Mutta itseä ärsyttää nykyisessä Delphissä sairas rahankuppaus, taisivat taas alentaa Pro-version ominaisuuksiakin, pitäisi ostaa hyper enterprise explode version 7999,90 euroa kiidosh ja saat järkevät ominaisuudet käyttöön.

        Entisessä työpaikassa koodailin Delphillä sen vajaat 6 vuotta ja itse tykkäsin kyllä koodailla Delphillä oli mikä indie sitten tahansa.


    • Juha Piispa

      Delphi XE4 on tulossa taas elokuussa ja omistaja on tuotteella vaihtunut vain kerran. Borlandin nimi vaihtui ja siinä fokus katosi ja nimi vaihtui. Yrittivät saada nuo mokat kuntoon ja palauttaa Borlandin nimen ja aseman, mutta siinä epäonnistuivat, joten laittoivat Delphin omaan firmaan (codegear) ja valmistelivat myyntiä. Sitten Embarcadero osti sen muutama vuosi sitten ja nyt R&D osastolla on enemmän väkea kuin Delphi 2 aikana. Delphi on laajentunut aikojan saatossa 16-bittisestä 32-bittiseksi ja siitä 64-bittisena ja sama koodi toimii vielä hyvin suoraan. Toki muutamia alustan vaatimuksia on. Sen sijaan muilla työkaluilla on hyvin usein kirjastot vaihtuneet ja ne usein vaativat laajoja uudelleen koodauksia. Nyt Delphi tukee jo MAc alustaa (iPad, iPhone) natiivi koodina ei mitenkään tulkattuna JRE yms kautta. Kohta tulee Android tuki ja tiedä vaikka WIndows phone! Kaikki yhdellä lähdekoodilla. Tuohon ei edes Java pysty. Toki joka kielellä on omat edut ja puolensa. Jos ole pelkkä Windows koodari ja teen Sharepoint/office laajennuksia Visual Studio on tuohon paras. Mutta yleiskäyttöinen koodausväline, jossa natiivi koodi.. Siinä ei ole Delphin tai C Builderin voittanutta. Delphin kuolemaan on povattu jo 1997 saakkaa, jolloin kuulin ekat huhut. Samoin Applen piti kuolla aikaa sitten..

    • Kyösti-Einari

      Kiitoksia Juha hyvästä tietopaketista.

      Jos olen yhtään hahmottanut nykyistä tilannetta, niin yrityksillä on vaikeuksia löytää Delphiä osaavia sovelluskehittäjiä. Oikeastihan tilanne on sellainen, että periaatteessa voisi palkata kenet tahansa fiksun nuoren, koska Delphi on verrattain helppo oppia.

      Olen itsekin huomannut, että kerran koodattu toimii versiosta toiseen. Jopa erilaiset visuaaliset komponentit. Delphi on käytännössä elinkaareton tuote.

      Microsoft puolestaan on kääntänyt kelkkaa tasaisin väliajoin. Visual Basicia yritettiin saada koodaajille perustyökaluksi vuosia sitten. Suurin hype tuli, kun .NET ja Silverligt olivat pinnalla. Seuraavaksi HTML5. Entäs ensi vuonna?

      Microsoftin strategia on laittaa kehitystyökalut täysin uusiksi n. 3 - 5 vuoden välein. Kallista lystiä yrityksille, kun se tarkoittaa jatkuvaa uusimis- ja kouluttamiskierrettä.

      • aallon harjalla

        "
        Olen itsekin huomannut, että kerran koodattu toimii versiosta toiseen. Jopa erilaiset visuaaliset komponentit. Delphi on käytännössä elinkaareton tuote.
        "

        Se on rasite nykypäivänä, kun tekniikka ja järjestelmät kehittyvät koko aika

        Delhiä kuvaa sellainen kauhea partanaamainen guru, joka piereskelee pahanhajuisia pieruja


      • Kyösti-Einari
        aallon harjalla kirjoitti:

        "
        Olen itsekin huomannut, että kerran koodattu toimii versiosta toiseen. Jopa erilaiset visuaaliset komponentit. Delphi on käytännössä elinkaareton tuote.
        "

        Se on rasite nykypäivänä, kun tekniikka ja järjestelmät kehittyvät koko aika

        Delhiä kuvaa sellainen kauhea partanaamainen guru, joka piereskelee pahanhajuisia pieruja

        Elinkaarettomuus nimenomaan tarkoittaa sopeutumista uusiin tekniikkoihin ja järjestelmiin. Jos kyseessä olisi elinkaarellinen tuote, sen taru loppuisi kun tekniikka ja järjestelmät menevät alta pois.

        Lue tuo Juha Piispan kirjoitus. Delphi ei ole sidottu yhteen käyttöjärjestelmään, alustaan tai tekniikkaan.


    • hmm..

      Delphi XE4 tuli milloin? Eipä tuosta ole paljon rummutettu kun noin salakavalasti ilmestyi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      202
      2323
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      302
      1834
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      43
      1707
    4. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      147
      1455
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      89
      1374
    6. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      37
      1225
    7. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      89
      1156
    8. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      4
      1099
    9. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      184
      1092
    10. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      924
    Aihe