no onkohan joku väittänyt että sillä ei siellä pärjäisi?
Mutta Tukholmassa asuneena itse tiedän,että turisti jos sönkkää tätä rantaruotsia(kouluruotsia)niin se palvelu ei välttämättä aina olekkaan hyvää - riippuu siitä että minkälainen svedu siellä tiskin takana on.
Suosittelen että jos osaa kohtuullista englantia,niin kannattaa oikeastaan käyttää sitä sillä englantia jos puhuu niin silloin ei kaupoissa katsota kieroon.
HÄRREGOD! Tukholmassa siis pärjää muumiruotsilla
7
331
Vastaukset
Jos olet Tukholmassa asunut ja tuollaista väität, niin ihmettelen millaisissa kaupoissa oikein asioit.
Minä olen suomenkileinen ja puhun suomenruotsia suomeksi murtaen ja sillä olen aina saanut hyvää palvelua (myös NK:ssa, Sturegalleriassa jne). Kukaan ei taatusti katso kieroon.
Joku sanoi joskus, että ruotsalaiset ovat niin tottuneet, että ihmiset puhuvat ruotsia eri tavoin, koska siellä on niin paljon maahanmuuttajia, etteivät kiinnitä mitään huomiota siihen, puhuuko murtaen vai ei.
Vai että katsotaan kieroon, kun puhuu suomenruotsia! Kaikkea sitä kuulee!!- ???????
Kyllä siellä sitä porukkaa löytyy,joka kieroon katsoo.Tukholmalaiset ovat usein vähän nenä pystyssä kulkevaa sakkia,ja aivan erilainen murre välillä herättää heissä negatiivisia tunteita - kyllä se tuli siellä itse aina välillä nähtyä.Mutta eihän sitä välttämättä sellainen huomaa joka joskus käy Tukholmassa päivän reissulla.
??????? kirjoitti:
Kyllä siellä sitä porukkaa löytyy,joka kieroon katsoo.Tukholmalaiset ovat usein vähän nenä pystyssä kulkevaa sakkia,ja aivan erilainen murre välillä herättää heissä negatiivisia tunteita - kyllä se tuli siellä itse aina välillä nähtyä.Mutta eihän sitä välttämättä sellainen huomaa joka joskus käy Tukholmassa päivän reissulla.
Saavat sitten katsoa, mutta katsovat sitten taatusti myös skoonelaisia ja pohjoisesta tulevia kieroon. Ehdotatko skoonelaisillekin, että kun tulette Tukhomaan, puhukaa sitten mielummin englantia kjuin ruotsia, etteivät nollåttorna katso kieroon?
- ??????
ahvennainen kirjoitti:
Saavat sitten katsoa, mutta katsovat sitten taatusti myös skoonelaisia ja pohjoisesta tulevia kieroon. Ehdotatko skoonelaisillekin, että kun tulette Tukhomaan, puhukaa sitten mielummin englantia kjuin ruotsia, etteivät nollåttorna katso kieroon?
No ainakin skoonelaisia ovat minulle kironneet,että eihän skoone kuulu edes ruotsiin ja puhekkin on hirveää mongerrusta - näitä tuli kuultua.
- Todistus!
Vuosi sitten eräs suomalainen Tukholmassa työskentelevä professori kirjoitti lehdessä, kuinka hän oli päättänyt vaihtaa asiointikielensä ruotsista englantiin.
Syynä oli palvelun ynseys, kun käytti suomenruotsia. Asenne muuttui oitis ystävälliseksi kun hän alkoi käyttää englantia.
Moni muukin on sanonut samaa. Olen itsekin sen huomannut.
Uskon enemmän omaa havaintoa ja professorin lausuntoa kuin affenoiden palkkasvekoa. - stadin erkka
?????? kirjoitti:
No ainakin skoonelaisia ovat minulle kironneet,että eihän skoone kuulu edes ruotsiin ja puhekkin on hirveää mongerrusta - näitä tuli kuultua.
Niinpä, eihän savokaan kuulu Suomeen, hirveä mongerrus sekin on - joskus se mongerrus kuuluu täällä stadissakin.
- Se suuri ero!
stadin erkka kirjoitti:
Niinpä, eihän savokaan kuulu Suomeen, hirveä mongerrus sekin on - joskus se mongerrus kuuluu täällä stadissakin.
Kyllä stadilainen tai kuka tahansa suomalainen ymmärtää kaikkia suomen murteita.
Poikkeuksena on stadin vanha slangi, joka on väänneltyä ruotsia.
Sen sijaa skoonea ei ymmärretä Keski- ja Pohjois-Ruotsissa. Ero on kuin virolla ja suomella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1651596
- 104931
- 75743
- 51635
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa16605ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40547Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45498Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m158486Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;188428- 26419