HÄRREGOD! Tukholmassa siis pärjää muumiruotsilla

??????

no onkohan joku väittänyt että sillä ei siellä pärjäisi?

Mutta Tukholmassa asuneena itse tiedän,että turisti jos sönkkää tätä rantaruotsia(kouluruotsia)niin se palvelu ei välttämättä aina olekkaan hyvää - riippuu siitä että minkälainen svedu siellä tiskin takana on.

Suosittelen että jos osaa kohtuullista englantia,niin kannattaa oikeastaan käyttää sitä sillä englantia jos puhuu niin silloin ei kaupoissa katsota kieroon.

7

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos olet Tukholmassa asunut ja tuollaista väität, niin ihmettelen millaisissa kaupoissa oikein asioit.
      Minä olen suomenkileinen ja puhun suomenruotsia suomeksi murtaen ja sillä olen aina saanut hyvää palvelua (myös NK:ssa, Sturegalleriassa jne). Kukaan ei taatusti katso kieroon.
      Joku sanoi joskus, että ruotsalaiset ovat niin tottuneet, että ihmiset puhuvat ruotsia eri tavoin, koska siellä on niin paljon maahanmuuttajia, etteivät kiinnitä mitään huomiota siihen, puhuuko murtaen vai ei.
      Vai että katsotaan kieroon, kun puhuu suomenruotsia! Kaikkea sitä kuulee!!

      • ???????

        Kyllä siellä sitä porukkaa löytyy,joka kieroon katsoo.Tukholmalaiset ovat usein vähän nenä pystyssä kulkevaa sakkia,ja aivan erilainen murre välillä herättää heissä negatiivisia tunteita - kyllä se tuli siellä itse aina välillä nähtyä.Mutta eihän sitä välttämättä sellainen huomaa joka joskus käy Tukholmassa päivän reissulla.


      • ??????? kirjoitti:

        Kyllä siellä sitä porukkaa löytyy,joka kieroon katsoo.Tukholmalaiset ovat usein vähän nenä pystyssä kulkevaa sakkia,ja aivan erilainen murre välillä herättää heissä negatiivisia tunteita - kyllä se tuli siellä itse aina välillä nähtyä.Mutta eihän sitä välttämättä sellainen huomaa joka joskus käy Tukholmassa päivän reissulla.

        Saavat sitten katsoa, mutta katsovat sitten taatusti myös skoonelaisia ja pohjoisesta tulevia kieroon. Ehdotatko skoonelaisillekin, että kun tulette Tukhomaan, puhukaa sitten mielummin englantia kjuin ruotsia, etteivät nollåttorna katso kieroon?


      • ??????
        ahvennainen kirjoitti:

        Saavat sitten katsoa, mutta katsovat sitten taatusti myös skoonelaisia ja pohjoisesta tulevia kieroon. Ehdotatko skoonelaisillekin, että kun tulette Tukhomaan, puhukaa sitten mielummin englantia kjuin ruotsia, etteivät nollåttorna katso kieroon?

        No ainakin skoonelaisia ovat minulle kironneet,että eihän skoone kuulu edes ruotsiin ja puhekkin on hirveää mongerrusta - näitä tuli kuultua.


      • Todistus!

        Vuosi sitten eräs suomalainen Tukholmassa työskentelevä professori kirjoitti lehdessä, kuinka hän oli päättänyt vaihtaa asiointikielensä ruotsista englantiin.

        Syynä oli palvelun ynseys, kun käytti suomenruotsia. Asenne muuttui oitis ystävälliseksi kun hän alkoi käyttää englantia.

        Moni muukin on sanonut samaa. Olen itsekin sen huomannut.

        Uskon enemmän omaa havaintoa ja professorin lausuntoa kuin affenoiden palkkasvekoa.


      • stadin erkka
        ?????? kirjoitti:

        No ainakin skoonelaisia ovat minulle kironneet,että eihän skoone kuulu edes ruotsiin ja puhekkin on hirveää mongerrusta - näitä tuli kuultua.

        Niinpä, eihän savokaan kuulu Suomeen, hirveä mongerrus sekin on - joskus se mongerrus kuuluu täällä stadissakin.


      • Se suuri ero!
        stadin erkka kirjoitti:

        Niinpä, eihän savokaan kuulu Suomeen, hirveä mongerrus sekin on - joskus se mongerrus kuuluu täällä stadissakin.

        Kyllä stadilainen tai kuka tahansa suomalainen ymmärtää kaikkia suomen murteita.

        Poikkeuksena on stadin vanha slangi, joka on väänneltyä ruotsia.

        Sen sijaa skoonea ei ymmärretä Keski- ja Pohjois-Ruotsissa. Ero on kuin virolla ja suomella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Koulu kielsi therianit - "tunneilla kontataan ja nau'utaan"

      Oululainen koulu on kieltänyt eläin- ja rooliasujen käytön koulussa. Hyvä homma, sillä koulussa keskitytään muihin asioi
      Maailman menoa
      284
      2537
    2. Tiiät että oon sulle ainoa sopiva mies

      Jonka oot koskaan nähnyt. Tämä on täysin selvä asia.
      Ikävä
      153
      1421
    3. Enemmistön diktatuuri Ähtärin valtuustossa

      Salo ja Nortunen, ette saa keikuttaa venettä. Olette mätiä omenoita, jotka pitää poimia pois Ähtärin kaupunginhallitukse
      Ähtäri
      37
      1301
    4. Taisit vähän aliarivoida minua ihmisenä

      Et tajunnut että olenkin aika nokkela tyttö 🤭 Jutut ja ulkonäkö varmaan hämäs.
      Ikävä
      64
      1176
    5. Pääseekö E.M.Pekkinen Oy konkurssiin?

      Riittääkö riittävästi varallisuutta ja omaisuutta aloittaa konkurssi menettely? https://empekkinen.smartpage.fi/juhlan
      Maailman menoa
      10
      946
    6. Maajussille morsian: Maajussi-Teemu rehellisenä - Tilittää morsioehdokkaiden kirjeistä: "Se oli..."

      Maajussille morsian starttasi taas. Tsemppiä maajussi-Teemulle rakkauden löytymiseen! Lue Teemun haastattelu: https://
      Maajussille morsian
      7
      937
    7. Kysyisin vain yhden kysymyksen

      Haluatko häntä, kaivattuasi, enää oikeasti elämääsi?
      Ikävä
      63
      887
    8. Haloo Purra ja muut hönöt, Suomen rikkain maksaa veroa 4,7 %.

      Mites leikkaukset edistyy, MOTin mukaan Herlin kaikkien kikkailujen jälkeen maksaa tämän veroprosentin.
      Maailman menoa
      257
      866
    9. Opettajat kertovat miten karuksi koulunkäynti on mennyt Suomessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010672912.html Tämä asia on ollut jo tiedossa monilla tavan ihmisillä pitkään Suomessa
      Maailman menoa
      74
      862
    10. Puolustusvoimien henkilötiedustelukurssi

      on uusi kurssi poikkeusoloja varten, jonna kuka tahansa voi hakea. Ehkä se korvaa entisajan "kyläpäälliköt"? Vai onko mu
      Maanpuolustus
      5
      830
    Aihe