viinikaapin valo

Heltsu 5

Ostettiin viinikaappi ja ollaan ensikertalaisia mutta halutaan oppia lisää viineistäja kysymys on;mikä on paras lämpötila puna -sekä valkoviinin säilytykselle ja täytyykö kaapin led-valo palaa koko ajan , valo on sininen

4

282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaapiton

      Viinilehden mukaan ihanteellinen viinikellarin (-kaapin) lämpötila on 13 °C. Lämpötila ei ole mitenkään kriittinen, mutta vaikuttaa siihen, kuinka nopeasti viini kypsyy.

      http://www.viinilehti.fi/kotona/varastointi/nainvarastoit.htm

      Punaviinien sopiva tarjoilulämpötila on tätä korkeampi, luokkaa 16–18 astetta, ja riippuu mm. rypälelajikkeesta.

      Valko- ja rosé-viinit taas sopii tarjota viileämpinäkin kuin 13 °C, makeat laadut jopa alle 10-asteisina.

      Viinikaappeja lienee tarjolla erilaisilla koneistoilla. Energiataloudellisin on kompressoritoiminen koneisto (kuten jääkaapeissa ja pakastimissa), mutta varsinkin pienissä viinikaapeissa näkee käytettävän halvempaa, Peltier-elementtiin perustuvaa koneistoa. Sen eduksi luetaan liikkuvien osien puutteesta johtuva tärinättömyys (kompressorin tärinä on mukamas haitallista viinille!) Sähköä tuollainen viinikaappi kuitenkin rohmuaa kokoonsa nähden luvattoman paljon.

      Kompressorikoneisto käy ja kuluttaa sähköä vain osan ajasta; osan se on levossa. Peltier-koneisto on puolestaan päällä jatkuvasti eikä sen hyötysuhde ole erityisen hyvä.

      Kaappisi merkkiä ja mallia tuntematta on vaikea sanoa, mitä tuollainen sininen LED-merkkivalo viestii.

    • Naapuri 64

      Tuon valon ei tarvitse palaa koko aikaa vaan on ainakin minun kaapissa tarkoitettu siihen, että voi katsoa millä hyllyllä haluttu viini löytyy. Tällä tavalla ei tarvitse pitää kaapin ovea auki ja "lämmittää" kaappiin jääviä viinejä.

    • Millainen kaappi

      Onko kyseessä edullinen kaappi, jolla lähinnä säilytetään viini lyhyen aikaa tarjoilulämpötilassa vaiko kalliimpi vuosien varastointiin tarkoitettu kaappi? Valo ei ole koskaan viinille hyväksi.

    • viinejä voi...

      harrastaa hyvin ilman turhaa kaappia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      190
      1853
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      62
      1280
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      58
      1043
    4. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      148
      924
    5. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      80
      912
    6. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      46
      898
    7. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      54
      798
    8. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      78
      750
    9. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      719
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      320
      688
    Aihe