Bensiinin höyrystyminen

Guzz

Jos laitan tankkiin tai kanisteriin bensaa, kuinka monta prosenttia siitä on jäljellä seuraavana päivänä eli paljonko haihtuu päivässä? (Toki ajamatta autoa siinä välissä). Tarvitsen vain summittaisen keskiarvon kesälämpötilalla, vaikka 20 asteessa (jotkuthan, kuten minä, pitävät ympäri vuoden autotallissa 20 asteen lämpötilaa).

Tällä tavalla saisi esimerkiksi tietää, kannattaako bensaa säilöä kanistereissa hinnannousun varalta. Tiedän kyllä, että täydellä tankilla löpöä kuluu enemmän kuin puolitäydellä, mutta nyt tarvitsen vain haihtumisarvon ilman muuta.

6

4923

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a(2)

Haihtuminen on pientä, mutta se bensa koostuu komponenteista, jotka haihtuvat eritahtiin, joten vuoden päästä se bensa ei ole enää samanlaista kuin aikaisemmin. Siitä bensasta haihtuu ensin herkimminhaihtuvat osat, jotka ovat juuri niitä, mitkä helpottavat käyntiinlähtöä, ja samalla siihen bensan sekaan tiivistyy vettä.

• 100%

Umpinainen pönttö ei sieltä pääse yhtään haihtuun.

• a(2)

100% umpinainen pönttö on vaan vaikea löytää, muoviset päästää läpi, ja metallisetkin ovat yleensä huonosti tiivistettyjä.

• Siitähänsitä
        a(2) kirjoitti:

100% umpinainen pönttö on vaan vaikea löytää, muoviset päästää läpi, ja metallisetkin ovat yleensä huonosti tiivistettyjä.

Silti, mitä kylläisempää bensakannun sisällä on, sitä vähemmän myös höyrystyy.

Joten höyrystyminen hidastuu verrattuna avoimeen astiaan. Ainoa mikä siis merkitsee, on astian tiiveys, ilmatilan suuruus ja tankatessa saako höyryt seuraavaan astiaan sisälle vai taivaan tuuliin.

• oiuhgjkjb

Bensan säilyttäminen kanistereissa hinnannousun varalta on hullun hommaa ja helvetin vaarallista.

• prosentti riippuu

ihan siitä, onko bensiinisi talvi- vai kaeälaatua. Talvilaatua höyrystyy hieman enemmän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      83
      1601
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      269
      1531
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      266
      1252
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      1252
    5. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      56
      857
    6. 65
      834
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      64
      827
    8. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      811
    9. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      40
      797
    10. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      771
    Aihe