Bensiinin höyrystyminen

Guzz

Jos laitan tankkiin tai kanisteriin bensaa, kuinka monta prosenttia siitä on jäljellä seuraavana päivänä eli paljonko haihtuu päivässä? (Toki ajamatta autoa siinä välissä). Tarvitsen vain summittaisen keskiarvon kesälämpötilalla, vaikka 20 asteessa (jotkuthan, kuten minä, pitävät ympäri vuoden autotallissa 20 asteen lämpötilaa).

Tällä tavalla saisi esimerkiksi tietää, kannattaako bensaa säilöä kanistereissa hinnannousun varalta. Tiedän kyllä, että täydellä tankilla löpöä kuluu enemmän kuin puolitäydellä, mutta nyt tarvitsen vain haihtumisarvon ilman muuta.

6

5150

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a(2)

Haihtuminen on pientä, mutta se bensa koostuu komponenteista, jotka haihtuvat eritahtiin, joten vuoden päästä se bensa ei ole enää samanlaista kuin aikaisemmin. Siitä bensasta haihtuu ensin herkimminhaihtuvat osat, jotka ovat juuri niitä, mitkä helpottavat käyntiinlähtöä, ja samalla siihen bensan sekaan tiivistyy vettä.

• 100%

Umpinainen pönttö ei sieltä pääse yhtään haihtuun.

• a(2)

100% umpinainen pönttö on vaan vaikea löytää, muoviset päästää läpi, ja metallisetkin ovat yleensä huonosti tiivistettyjä.

• Siitähänsitä
        a(2) kirjoitti:

100% umpinainen pönttö on vaan vaikea löytää, muoviset päästää läpi, ja metallisetkin ovat yleensä huonosti tiivistettyjä.

Silti, mitä kylläisempää bensakannun sisällä on, sitä vähemmän myös höyrystyy.

Joten höyrystyminen hidastuu verrattuna avoimeen astiaan. Ainoa mikä siis merkitsee, on astian tiiveys, ilmatilan suuruus ja tankatessa saako höyryt seuraavaan astiaan sisälle vai taivaan tuuliin.

• oiuhgjkjb

Bensan säilyttäminen kanistereissa hinnannousun varalta on hullun hommaa ja helvetin vaarallista.

• prosentti riippuu

ihan siitä, onko bensiinisi talvi- vai kaeälaatua. Talvilaatua höyrystyy hieman enemmän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      720
      2610
    2. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      342
      2233
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      26
      2052
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      19
      1916
    5. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1648
    6. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      12
      1182
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      1169
    8. Teit asiat lopulta niin

Ettei meillä ole ikinä mitään mahdollisuuksia toisiimme.
      Ikävä
      55
      1030
    9. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      63
      1015
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      3
      982
    Aihe