Mitä tehdä kun opintotuki loppuu?

virtanen2

Kyselisin, että mitä tehdä kun yliopisto-opiskelijan opintotuki loppuu? Psykiatri lupaili minulle aikoinaan lisäopintotukikuukausia, koska olen ollut tosi sairas opiskelun aikana, mutta opintotukipäälliköltä kuulin muutama kuukausi sitten, että minulla on liikaa opintopisteitä, jotta voisin saada lisäopintotukikuukausia. Sen jälkeen olen jatkanut vuokratyössä, kuten olen tehnyt jo vuosia. Tukea ei ole. Minulla on yksi kuukausi opintotukea jäljellä mitä en uskalla nostaa, koska en tiedä tarkasti mitä sen jälkeen tekisin. Olen nostanut opintolainaa tosi paljon. Perhettä minulla ei ole, vaan olen elänyt ilman vanhempien tms. apua 14 vuotta. Toimin isoäidin omaishoitajana opiskelujen aikana, joten opinnot pitkittäytyivät. Palkkaa en saanut, vaan opiskelin silloin väkisin jonkin verran. Perintöä ei tullut. Opintoni ovat opintotukipäällikönkin mukaan sujuneet pituudestaan huolimatta loistavasti. Minulla on paras loppuarvosana monessa aineessa. Olen ollut erittäin haluttu vuokratyöntekijä, mutta vuodesta 2008 alkaen töitä on ollut koko ajan vähemmän tarjolla ja vähistä töistä on ollut kova kilpailu. Olen valehtelematta tehnyt 20-30 eri alan työtä ja samalla paininut jokavuotisen työuupumuksen, masennuksen ja suruaikanikin kanssa (jopa loppuunpalamisesta ja työkyvyttömyyseläkkeestä on puhuttu). Olen päässyt yliopistossa niin opettajankoulutukseen kuin toimittajankoulutukseen ja olin aikoinani pääsykokeiden paras. Työn ja opiskelun ohella olen jopa tehnyt vapaaehtoistyötä - ehkä sosiaalisen verkoston puutteen vuoksi että myös sen takia, että viihdyn ihmisläheisessä työssä ja olen elämänkokemusteni takia aika hyvä siinä. Nyt kuitenkin tuntuu, että unelmani maisterin papereista karkaa käsistäni, koska en tiedä miten hypätä pois vuokratöistä. Minulla on noin 10 eri työnantajaa ja vaikka määrä tuntuu paljolta, voiin todeta, että hyvä on jos saan niin paljon tuloja, että saan vuokran, laskut ja ruokani maksettua ja olen ihan kuollut työpäivien jälkeen (osa töistä on kolmivuorotyötä). Tuntuu että tilanteeni jatkuu ikuisesti, jollen ala saamaan tukea jostakin. En siis ole hyväksikäyttämässä systeemiä, vaan haluaisin vain saada graduni tehtyä ja opettajankoulutus ja tiedotusopin kokonaisuus ovat siis sivuainekokonaisuuksia, enkä ole vaihtanut pääainetta. Yritin Turussa asuessani käydä työkkärissä kysymässä apua tilanteeseeni, mutta infotiskillä ollut virkailija totesi että opiskelijat eivät tänne kuulu ja tilanteeni on täysin oma vikani eli on minun vikani, kun opintotuki loppuu ja vielä hän pelotteli lisäksi, että saatan joutua katuojaan, koska en välttämättä saa toimeentulotukeakaan. En ymmärrä miten virkailija voi käyttäytyä noin, mutta pelästyin tosi paljon hänen sanojaan ja tunnen oloni epätoivoiseksi, kun en tiedä mitä enää tehdä. Nykyinen elämäntilanne on kuitenkin kuin puhdasta kidutusta, koska en pysty edistymään opinnoissa (olen siis kokeillut yhdistää erilaisia töitä opintojen kanssa siinä onnistumatta), kun ihan kaikesta täytyy koko ajan olla huolissaan ja välillä suoraan sanottuna haluaisin vain kuolla. Lomaa pidin viimeksi vuonna 2005. Toivon kovasti että saisin asiallisia vastauksia, koska minua on jo ihan tarpeeksi haukuttu ja syyllistetty virkailijoiden toimesta (menetettyäni vanhempani sosiaalityöntekijät haukkuivat minua alimpaan helvettiin, kun olin 20-vuotiaana sossussa ja yritin valmistua lukiosta töiden teon ohella, joita oli kuulemma liian vähän), eikä minulla ole minkäänlaista sosiaalista tukiverkkoa, johon voisin nojautua taloudellisen turvan ja elämässä suunnistautumisen suhteen. Isoäitiäkään en hyväksikäyttänyt, vaan halusin että hän saa mahdollisen arvokkaan lopun elämälleen ja joskus ihmisen on myös pakko tehdä rakkaudesta toiseen ihmiseen tiettyjä asioita, koska niiden tekemättä jättäminen vaivaisi loppuelämän ajan.

90

8775

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9+14

      Kirjoita gradu ja valmistu. Sinullahan on siihen tukikuukausikin käytössä. Sit työelämään mars, kun olet kerran sinne haluttua tavaraa. Toisaalta, jos sinulla kerran töitä piisaa ilman tutkintoakin niin teet töitä ja mietit sitä gradua sitten joskus kun ei muuta tekemistä ole.

      • Nuoria riistetään

      • -kel ja -tana

        Kuulin että *&%£ -tanan hallitus kaavailee melko isoja leikkauksia opintotukeen ja aikoo aikaistaa opintovelan takaisin maksua ja nopeuttaa aikataulua. Syynä Kyproksen lisälasku. Ja tietenkin lasku menee heti ulosottoon.

        No todella kiva juttu.


      • 5+2

        Hai sie hyvä velii hae eläket nii ku miekii!!!! Hai het kansakoulu jälkkee ja nyt mie oo herraa !!! Aja mersuul ja saappaat kiiltää a vot


      • MITÄHÄN VIELÄ

        OOTTKOHAN ymmärtäneet tämän opintotuen väärin, johan nimikin sen sanoo
        ,että opintotuki ei elatusapu.Miksi kaiken pitäs olla teille ilmasta??????
        Miettikäähän todella , ootteko tottuneet saamaan kaiken ilmaseksi????


    • virtanen2

      Kirjoitan kuukaudessa gradun?! Mitä jos sairastun tai joudun onnettomuuteen tuon kuukauden aikana? Tai mitä jos graduani ei hyväksytä? Vuokratyöfirmoille työskentely on myös sellaista, että keikoista ei parane kieltäytyä, jos haluat pysyä listoilla ja saada soittoja. Kuuden vuoden kokemuksella uskallan sanoa näin, joten kuukauden poissaolo voi olla kohtalokas. Lisäksi osa sopimuksista on määräaikaisia, joita ei välttämättä uusita. Ja ennen kaikkea tekemäni työt eivät riitä lainan maksuun enkä voi kuvitellakaan hankkivani lasta. Puhumattakaan siitä, että ne edes jotenkin muistuttaisivat koulutustani. Tällä hetkellä teen ylikoulutettuna alipalkkaisimpia peeduuneja. Tervetuloa lama-ajan Suomeen. Joka-aamu alkaa aamunavauksella mol-fi-sivuston äärellä, eikä ketään muuta sovi syyttää kuin itseä, jollei rahat riitä elämiseen? Vuokratyöfirmathan välittävät täysin epätasaisesti töitä, etkä koskaan voi laskea etukäteen mikä on kuukauden tulosi, etkä edes näe unta lomasta. Työelämässä olen muuten ollut jo 15-vuotiaasta....Mutta siis olen myös tajuttoman huolestunut siitä, että varsinainen ammattitaitoni rapistuu pois.

      • 10+2

        Kauanko sä siihen graduun sitten meinasit aikaa käyttää? Tuommoset lippuset menee helposti 3-4 viikossa varsinkin jos on jonku verran aikaa käyttänyt aiheeseen tutustumiseen ennalta. Ei sieltä mitään viitosta tarvi odotella mut sen ykkösen saat ja koulut pakettiin.


      • maruna3

        Vuokrafirmoista voin kertoa, että työtä ei ole pakko ottaa vastaan. Voit myös ilmoittaa kalenteriin ettet voi ottaa työtä vastaan seuraavana päivänä. Viikolla. Kuukautena. Vuotena. Ja, palata takaisin työntekijälistoille.

        Vuokratyö mahdollistaa opiskelemisen. Kuten myös minulla oman elämän ja toisen työni. Olen todella tyytyväinen vuokratöntyöntekijä. Teen työtä pitkän putken jos katson tarpeelliseksi ja pidän sitteb vapaata, kun haluan. Älä siis puhu paskaa vuokratyöstä.


      • Neilikkaneli

        Unohdat hetkeksi sen gradun ja opinnot. Haet oikeaa työtä, kokoaikaista, josta maksetaan ja jossa on säännöllinen rytmi. Keskityt nyt ensin työnhakuun vuokratöiden ohella. Siinä on tarpeeksi hommaa ja pohdittavaa. Sitten kun olet saanut stabiilimman työn, voit alkaa sovittaa opintojasi (gradunteko) siihen. Moni työnantaja on valmis joustamaan opintojen vuoksi.

        Valmistumisesi jälkeen voit sitten alkaa pian etsiä sitä todellista oman alan työtä täysillä.

        Muista, että et ole yksin näiden murheiden kanssa. Meitä on muitakin, jotka joutuvat selviämään pienillä tuloilla yksin opintojen ja työelämän ristipaineessa. Symppaan sua kyllä.. Nyt ei ehkä tunnu siltä, muttä tuokin elämäntilanne on onneksi vain vaihe, joka menee ohi. Pitää vain olla sinnikäs ja kärsivällinen, ja onneksi vaikutat sitä olevankin :)


      • ArkistoHiiri
        10+2 kirjoitti:

        Kauanko sä siihen graduun sitten meinasit aikaa käyttää? Tuommoset lippuset menee helposti 3-4 viikossa varsinkin jos on jonku verran aikaa käyttänyt aiheeseen tutustumiseen ennalta. Ei sieltä mitään viitosta tarvi odotella mut sen ykkösen saat ja koulut pakettiin.

        Öö jos täytyy tehdä n. 100 sivua tieteellistä tutkimusta niin 4 viikon aikana 25 sivua/viikko = 5 sivua/päivä (pl. viikonloppu) kaikkine lähdeviitteineen yms. Onnistuu vain, jos pääaine on oikea ja on tosiaan tutustunut aiheeseen ja mahdolliseen aineistoon jo ennalta. Joissakin pääaineissa nimittäin gradu on tutkielma, joissakin taasen uutta tietoa tuottava tutkimus. Huomaa ero.


    • paulahii

      Mene te-toimistoon keskustelemaan, olisiko sinulla mahdollista suorittaa opintosi loppuun omaehtoisen opisekelun tuella. Mikäli opinnot ovat vaarassa keskeytyä rahoitusongelmien vuoksi, voi olla mahdollista saada loppuopintojen ajalle työttömyyskorvaus. Tämä vaatii myös mm. sen, että katsovat alan olevan työllistävä. Nämä tilanteet harkitaan tapauskohtaisesti, joten ei kun te-toimistoon kyselemään asiasta.

      • mieli pide

        niin mitä olete mieltä palkkaak o ne kelale pelkkiä hitlereitä?


    • virtanen2

      Hei, graduissa on eroja kuten pääaineissa on eroja. Joihinkin graduihin on sisällyttävä kuukausien mittaista kenttätutkimusta tai laboratoriotyöskentelyä, joten on täysin mahdotonta yleistää "gradu lippuseksi, joka menee helposti 3-4 viikossa". En myöskään ole kirjoittanut mitään pitkään aikaan ja esivalmisteluja on käytännössä mahdoton tehdä, koska aika ei riitä töiden teon tai töiden etsimisen takia, enkä lisäksi saa tarvitsemaani rauhaa keskittyä vain yhteen asiaan. Tätä helvettiä on jatkunut jo 1,5 vuotta ja sain hermoromahduksen viimekeväänä. En haluaisi mitään muuta kuin vähentää töitä ja keskittyä kirjoittamiseen ja saada vaikka pienellä tuella kaipaamani perusturvallisuuden. Nythän minulla ei ole mitään varasuunnitelmaa, jos en saa vuokrarahoja kasaan (parhaimmillaan saan keskimäärin 700e per kk) Vaatteet, matkat yms. olen saanut unohtaa. Ja vaikka gradun kirjoittaisi 4 viikossa, tarkastajalta menee viikkoja tarkistukseen ja gradun hyväksymiseen. Millä sinä aikana maksan vuokran, jos opintotuki on käytetty ja töitä en ole tehnyt kuukauteen?

      • Miten olisi

        Toimeentulotuki?


    • virtanen2

      Just soitin ja varasin ajan sossuun. Eli ainakin on yksi vaihtoehto (jo ajanvaraussessio oli tosin kuin pääsykoe). Jos teen vähän töitä samaan aikaan, silloin tällöin (jos satun niitä saamaan), niin eivät ehkä kiusaa järkyttävän pahasti sossussa?

      • sossulle "pataan"

        Sossut ovat osi tylyjä paikkoja nykyisin. Kannattaa äänittää tuo sossukäynti, samoin työkkärin ja Kelan käynnit. Olen tehnyt noin jo vuodesta 2005 alkaen vaatteisiin piilotetulla mp3-soittimella, salaa. On muuten ihan laillista tuo äänitys, jos joku sitä epäilee, mutta keskustelujen julkaisu esim. internetissä ei ole laillista.

        Jos mahdollista, niin kannattaa ottaa kaveri mukaan noihin viranomaistapaamisiin, se on lakisääteinen OIKEUS.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10342971

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10860574

        Tuo jälkimmäinen tapaus on HaO:ssa.


    • virtanen2

      Soitin työvoimatoimiston puhelinpalveluun ja puhelinpalvelija totesi jo puhelimessa negatiivisen päätöksen omaehtoisen opiskelun tukeen. Ja sitten vielä toimeentulotukeen. Siis mitä hittoa! Onko tämä nyky-Suomea? Jollet saa (riittävästi) töitä mistään, joudut katuojaan ja gradua vaille valmiita opintoja ei tueta, koska työttömyystilanne Suomessa on niin huono? Asunko Venäjällä??? Puhelinpalvelija oli itse jäänyt ilman omaehtoisen opiskelun tukea ja vuodetteli sitä kyynisellä äänensävyllä minulle. Ja väitti etten ole perehtynyt asiaan, vaikka yliopiston opintotukipäällikkö oli vakuutellut minulle, että omaehtoisen opiskelun tuki on mahdollista.Hulluinta oli, että puhelinpalvelija ei tiennyt työllisyystilanteestani mitään ja olin ollut työkkärin asiakkaana viimeksi 12 vuotta sitten. Ja ennen kuin joku väittää vätykseksi, voin todeta tehneeni jo 6 vuotta peeduuneja ja vain 17% yliopisto-opiskelijoista valmistuu annetussa ajassa. Puhelinpalvelija itse oli tehnyt vuoden töitä (joita Suomessa ei kuitenkaan kuulemma ole tarjolla) ja eikä ollut edes ollut sairas. Parasta kai olisi maata kortistossa ja kotona sohvalla, eikä yrittää mitään. Elinikäiseen oppimiseen kannustaminen tuntuu suurelta kusetukselta. Harkitsen vakavasti jonkinlaiseksi totaalikieltäytyjäksi ryhtymistä...Tuntuu siltä, että siitä asti kun synnymme, meitä kusetetaan yrittämään sitä ja tätä ja kun tulee yksikin (tahaton) viivästymä, olet tuomittu katuojaan. Ja eikö sitä paitsi kerjääminenkin ole Suomessa kielletty? Sairas maa. Sairas byrokratia. Tee töitä, joita ei ole????? Muuten kuolet nälkään?

      • mee ja tee ja koe

        Muuta johonkin toiseen maahan, missä saat kaiken mitä pyydään ilman vastiketta. Ehkä se on unelmamaa. Mutta käy ja kokeile, uskon että sen jälkeen -suomikin on arvossaan. En tiedä musita maista yhtään mitään.

        Olen itse työskennellyt 7:ssä maassa, opiskellut 4:ssä ja sanonpa vain että Suomessa kaikki toimii. Junat kulkee ajallaan, linja-autot ajallaan, opettajat opettaa, ihmiset tekevät töitä jne. Toimeentulotukea saa jos täyttää tarvittavat normit.


    • entä tuota....

      Itse ihan kävisin työkkärissä keskustelemassa asiasta
      ja
      kai voit vaikka mielenterveystoimistosta (jos olet käyttänyt kunnallisia palveluita) käydä keskustelemassa, että kirjoittavat lausunnon tilanteestasi menneinä vuosina -

      kyllä nämä yleensä soviteltavissa on, varmasti saat joitakin kuukausia lisää, kaikkien etuhan se on, että saat opintosi loppuun ja voit hyvin, etkä stressaa.

      Töitä ja paperisotkua ja oma-aloitteisuutta se vaatii toki, siihen olisi löydettävä voimavaroja.

    • maanmies

      töitä on kyllä kun olisi vaan tekijöitä!

      • ---

        Totta, töitä on. Mutta ei ihmisille vaan koneille.


    • asfasrg
      • MattiAnnikki

        Joo, mutta yleinen asumistuki ei kata edes koko vuokraa.. Ei se yksin tilannetta pelasta.


    • bashkaa

      Äidinkielessä sinulla ei varmaankaan ole hyvä numero, kun tuommoista pötköä pukkaa, ei tuollaista jaksa lukea.

      • ymmärrettävää

        Ahdistuneena kirjoittaa noin.


    • epäonnenpyörä

      Mitäs jos pyydät kirjallisen päätöksen työvoimatoimistosta siitä, ettet voi saada omaehtoiseen opiskeluun tukea? Ota mukaan ote suoritetuista opinnoistasi ja jonkinlainen selvitys, että paljonko on opintoja jäljellä. Todennäköisesti myös tehdyistä töistäsi tai ainakin arvio siitä, paljonko tulet tekemään töitä tässä kuussa tarvitaan, jotta voidaan arvioida tulotasosi.

      Marssi tämän jälkeen sossuun ja kerro, että rahat eivät riitä elämiseen ja opinnotkin pitäisi saada jotenkin loppuun.

      Jos mikään muu ei auta, pistä opinnot jäihin siksi aikaa, että saisit haalittua mahdollisimman paljon töitä, jonka jälkeen voisi suorittaa opinnot loppuun. Vaikket pääsisi nyt tekemään gradua vielä, niin ainakin voit tehdä ajatustyötä ja vaikkapa kerätä jonkinlaista listaa kirjallisuudesta etsiä aiheeseen liittyviä artikkeleita netistä.

      Minä väsäsin gradun 4 kuukaudessa työn, murenevan avioliiton ja pienen lapsen äitinä. Urakka oli hemmetin rankka, mutta olin onneksi tehnyt jo ajatustyötä ja suunnittelua ennen gradun tekoon ryhtymistä. Gradun saamisen jälkeen sitten avioliitto kaatui ja olin henkisesti todella tyhjiin puserrettu. En sitten tiedä, oliko se sen arvoista, mutta voi ainakin sanoa, että on tutkinto tehtynä. En kylläkään ole työllistynyt koulutustani vastaaviin tehtäviin.

    • braide

      Tai sitten kun olet niin välkky niin jatkat voitten vuokra töitten tekemistä ja haet uudelleen samaan opistoon ja samalle linjalle. Kun olet juuri vasta opintojen alussa ja gradua vaille valmis, niin siinä on aikaa tehdä vaikka kummoinen gradu.

    • Mä menin duuniin peruskoulun jälkeen ja sillä tiellä edelleen. Töitä on riittänyt tekijälle, eikä ole tarvinnut pohtia akateemisen työttömyyden ongelmia. Opintovelkaa ei jäänyt penniäkään ja mitään muutakaan ei ole tarvinnut elämässään velaksi ostaa. Aika kamala ajatus olisi, että ensimmäiset kymmen vuotta työelämässä (mikäli sellaiseen sattuisi pääsemään) menisi lainojen maksuun ja seuraavat tehtäisiin uusia lainoja, joita makseltaisiin sitten eläkkeelle saakka...................

    • Ei jaksa näitä

      "Kirjoitan kuukaudessa gradun?! Mitä jos sairastun tai joudun onnettomuuteen tuon kuukauden aikana? Tai mitä jos graduani ei hyväksytä? "

      Noh tuo kertoo valmistumisen asenteen. Jos ja JOS.
      Ei se gradu ainakaan jahkailemalla etene sivuakaan. Käytä edes tunti päivässä tekemiseen niin johan etenee.
      Mitä tuo onnettomuus tähän liittyy? Meteoriittikin voi tappaa jne. Motivaation puute siis keksitään syitä miksi ei tehdä gradua!
      Mitä jos ei hyväksytä? Noh tyhjää gradua ei ainakaan hyväksytä eli vaihtoehdot kirjoita tai ole valmistumatta.
      Veikkaan että jos lykkäät puolella vuodella et saa motivaatiota koskaan valmistua, valinta on täysin omassa päässäsi.

    • Armoa itselle

      Mitä jos panisit hetkeksi kaikki pillit poikki ja keräisit voimia?Tilanteesi kuulostaa ahdistavalta,ottaen myös menneet ajat huomioon.
      Voisitko olla hetken opiskelematta,työskentelemättä ja elää tuilla,sen sijaan ,että rimpuilet väsymyksen alhossa ja kiristelet hampaitasi?Puolikin vuotta voisi selkeyttää tilannettasi kun saisit ensin levättyä kunnolla.
      Suosittelen myös ottamaan rahojen loppuessa yhteyttä kuntasi diakoniatyöläisiin.Sieltä saatat saada apua vuokraan ja ruokaan.He toimivat yhdessä sosiaalityön kanssa.Tunnut olevan ahkera ihminen ja tilapäisesti sinua saatetaan auttaa juuri sen vuoksi diakoniassa.
      Itse olin aivan mielisairauden partaalla aikoinaan työssäni.Minulla oli myös pieni lapsi.Sanoin kaiken uhallakin itseni irti,että jaksaisin hoitaa lastani.
      Diakonia tuli apuun ja sain jopa kahden kuukauden vuokran sieltä,sekä ruokalippuja.Tämä tapahtui karenssiaikana kun tuloja ei ollut.
      Olin sitten karenssin jälkeen liiton päivärahalla ja sosiaalituilla neljä kuukautta.
      Tämän jälkeen kaikki alkoi selkiintyä.Se oli paras ratkaisu mitä olen tehnyt,asiat järjestyivät ja uusi elämä alkoi uudessa työpaikassa.
      Älä siis jossittele vaan yksinkertaisesti puhalla peli poikki.Ei tuollaisessa kaaoksessa kovin kauaa jaksa rimpuilla.Mielenterveydessähän sinulla on jo tilanteen takia ongelmia?

    • ghjklö-

      Opintotuki on tuki eikä tarkoitettukaan koko elämisen kattavaksi. Ota opintolaina.

      • netrunner

        Jos olisit lukenut aloituksen, ei tarvitsisi pöljäillä.'

        "Olen nostanut opintolainaa tosi paljon."


    • Piikkiauki

      "Tuntuu siltä, että siitä asti kun synnymme, meitä kusetetaan yrittämään sitä ja tätä ja kun tulee yksikin (tahaton) viivästymä, olet tuomittu katuojaan. Ja eikö sitä paitsi kerjääminenkin ole Suomessa kielletty? Sairas maa. Sairas byrokratia. Tee töitä, joita ei ole????? Muuten kuolet nälkään? "

      Niin ne silmät aukeavat näkemään järjestelmän mielettömyyden. Valitettavasti sinua(kin) on todellakin kusetettu jo peruskoulusta lähtien uskomaan siihen, että oikein kovasti opiskelemalla ja työtä tekemällä onni ja autuus luoksesi saapuu..

      Tosi asia on se, että järjestelmä ei suosi lainkaan tai jopa hylkii ihmisiä jotka jaksamisensa äärirajoilla yrittävät tulla toimeen ja edetä elämässään.

      Työ- ja elinkeinotoimiston virkailijoille asiasi saattaa olla liian monimutkainen kokonaisuus ymmärrettäväksi, joten he eivät halua / kykene ottamaan todellista kantaa ja vastuuta asiasi suhteen. On paljon vaivattomampaa sanoa ihmiselle, joka ei ole työttömänä työnhakijana (lue varsinaisena asiakkaana), että et sinä opiskeluusi mitään tukea tai muutakaan apua täältä saa, kun käydä ottamaan asiasta tarkemmin selvää.. (lue tekemään töitä)

      Sosiaalitoimisto taas suhtautuu erittäin nihkeästi opiskelijoihin, eikä haluaisi ottaa heidän toimeentuloonsa mitään kantaa. Aktiivisuutesi työnteon ja opiskelun suhteen on sosiaalitoimistossa pitkä miinus. He hyvin helposti katsovat, että kun olet tähänkin päivään asti pärjännyt, pärjäät tästä eteenpäinkin ilman heidän tukeaan. Eikä tule sitten myöhemminkään "kiusausta" ko. toimistosta mitään apua hakea.

      Kaikesta huolimatta onnea ja tsemppiä sinulle, ei noin fiksu ihminen katuojaan kuitenkaan joudu!

    • aöslkfjasdölkjfasödl

      Jotenkin minusta kuulostaa siltä, että taakkana on liian monta rautaa tulessa - tai pikemminkin sama rauta liian monessa tulessa. Kun valmistuminen on kiinni gradusta, johon nyt menee muutama kuukausi, niin olennaista on löytää rauhallinen aika sitä varten. Opettajan pätevyydellä näyttää olevan ihan kohtalaisesti työpaikkoja tarjolla, joten minäkin ehdotan, että ota velkaa, jos otettavissa on.

      Sairasloman aikanahan ei saa opiskella, mutta jos sinulla on sairasloma saatavissa, kukaan ei tule katselemaan, mitä teet kotona. Psykiatrisista syistä sitä saa usein viikkotolkulla. Ohoh, kun olet yllättäen toukokuuhun asti saikulla ja sitten yllättäen gradusi onkin valmis. Peli ei toki ole ihan reilu ja laillinen, mutta kun valmistumisesi on aivan kaikkien etu.

      Itse olen muuten saanut erittäin tylyä kohtelua Turun työkkärin tiskillä. Näiden "asiakaspalvelijoiden" kaltaisten juttuihin ei kannattaisi kiinnittää liikaa huomiota, vaikka epäilemättä ne tuntuvat pahalta. Työkkäri ei kuitenkaan tee päätöksiä sossun, kelan tai eläkevakuutusyhtiön puolesta. Työkkäriin ei muutoinkaan kannata pistää liikaa toivoa. Viisainta on, kun pyytää sieltä ne liput ja laput, jotka sieltä on mahdollista saada. Työkkärihän on ensisijaisesti toimisto, jossa hoidetaan työttömyyteen liittyvää paperisotaa ja siinä ohessa reservi, josta työnantajat ovat ainakin saaneet orjatyövoimaa. Apua saa, jos saa, jostakin muualta. Todennäköisesti sellaisista paikoista ja sellaisilta ihmisiltä, joilla on jokin tarve auttaa ja tukea ihmisiä.

      Tuleepa tässä lopuksi mieleen, että voisitko saada jonkinlaisen stipendin tai apurahan gradutyöhösi. Sellaisiakin kuuluu olevan. Kysäisepä sieltä yliopiston opintobyrokraatilta. Hetkessähän niitä rahoja ei jaella, mutta hakeminen ei liene kohtuuton vaiva.

    • sumppi_simppa

      ....Sitten vielä ihmetellään, miksi opiskelijatytöt alkavat myydä seksiä
      koulunkäynnin ohella!
      Opintotuki on riittämätön, ja töissäkäynti opiskelun ohella
      vie voimat ja palautumiseen tarvittavaa vapaa-aikaa.

      Jos olet nainen, ala myydä koulun jälkeen seksiä,
      saat helposti 2-3 päivän palkan parista asiakkaasta.
      Jos olet mies, niin voi voi.......jos et ole valmis ryhtymään persepanoleluksi vanhemmille sedille, vaihtoehdot ovat vähissä.

      • ooooooooooooooo2

        Miksi aina tää asia lausutaan silleen, että naiselle olisi jotenkin vähemmän vastenmieleistä myydä itseään miehelle kuin miehen itseään miehelle. Sama meininki se on loppupeleissä kuitenkin.


      • 4+8
        ooooooooooooooo2 kirjoitti:

        Miksi aina tää asia lausutaan silleen, että naiselle olisi jotenkin vähemmän vastenmieleistä myydä itseään miehelle kuin miehen itseään miehelle. Sama meininki se on loppupeleissä kuitenkin.

        Sulta tais mennä vähän ohi. Seksityössä miehen euro on 20 senttiä jos sitäkään. Nainen pystyy tienaamaan isojakin summia lyhyessä ajassa. En nyt tiedä lohduttaako se sitten hirveästi, että jos haluaa välttää yhteiskunnan siivellä elämisen ja/tai luottotietojen menetyksen voi viime kädessä myydä seksipalveluita.

        Monella ei ole mitään tukiverkkoa mistä saisi vaikka vuokran maksuun apua jos esim sairastuu, joten köyhistä oloista ponnistavan opiskelijan on melkein pakko valita seksityön tai koulun lopettamisen välillä, jos jostain syystä ei pystykään tekemään tarpeeksi töitä. Sossusta kun ei opiskelijoita auteta, apua saa vasta kun on luopunut opiskeluoikeudesta ja käynyt valitusrumban läpi.

        Toki opiskelemaan pääsee kun on tehnyt vuosia pätkätöitä ja säästänyt sukanvarteen, mutta eikö olisi yhteiskunnalle halvempaa maksaa lahjakkaiden koulutus, jotta he valmistuisivat nopeasti ja pystyisivät tienaamaan osaamisellaan?


    • OPINTOLAINA!! näin ainakin 90-luvulla asia hoidettiin ja laina sitten työelämään mentyä kuitattiin pikkuhiljaa pois poikkeen..

      • turha neuvo

        Ap kyllä sanoi nostaneensa opintolainaa...


      • sdsdasdasad

        Olisko se liikaa vaadittu lukea ensin se viesti johon vastaa?


      • Näin on

        Niin se oli. Ei ollut mitään opintorahaa. Opintolainaa joutui rahaton ottamaan, kuten itsekin otin. Vanhemmillani ei ollut varaa minua avustaa. Opiskelin 4 vuotta, ja lainan korkoja joutui maksamaan jo opiskeluaikana. Asumistukea en saanut. Lainaa oli määrä sitten maksaa tuplasti sen ajan, joksi sitä oli nostanut, eli itse maksoin lainaa korkoineen 8 vuotta valmistumisen jälkeen. Eihän se velan takaisinmaksu hauskaa ole, mutta pakko on pakko.


    • Näin ennen

      Ota opintolainaa! Niin tehtiin ennen ilmaista rahaa. Kannattaa valmistua niin pian kuin mahdollista, koska tulet tienaamaan "rahat takaisin" nopeammin kuin hanttihommilla opiskelujen ohessa.
      Tsemppiä opintoihin!

      • sdsdasdasad

        Luetteko te ihmiset pelkän otsikon vaan näistä aloituksista?


    • hmm.

      Omaishoidontuki? Entä sosiaalituki? Työpaikka jossa on isompi palkka? Kuntoutustuki? Jos yksi sossunvirkailija on ikävä, kokeile toiselta kysyä ja kela -netistä löydät samat tiedot. Älä kysy työkkärin virkailijoilta tukiasioista, he vain luulevat ihan muuta siitä. Nykyään kannattaa laittaa hakemukset paperisena, ellei käy ensimmäistä kertaa, selvitykset mukaan. Ohjeet löydät tuista myös tosiaan netin kautta. Sinua neuvotaan kun vaan kysyt.
      En usko että tietyn tulorajan alapuolella edes sossu voisi kieltäytyä auttamasta. Jos on kokeiltu ensin opintolainat, opintotuet ja muut. Miten on?

      • ja nopeasti

        Velkaneuvonta myös AJOISSA. Kysy kaikki tukiasiatkin ajoissa.


    • Kokemusta on

      Palstapuppugeneraattorit pistää taas parastaan.Pelkästään tuo omaishoitajajuttu osoittaa koko tarinan saduksi.Jos olet jonkun omaishoitajana niin se muuten tarkoittaa
      myös sitä että olet sitä 24/7.

      Siitä ei kerkiä yhtään mihinkään se on fakta.

    • lainaa saa

      Aloittajalle ihan vaan vaatimaton vastakysymys: elätkö siinä harhaisessa haaveessa, että yhteiskunnan pitäisi kustantaa sinun eläminen opiskelun ajan?

    • onnea matkaan

      Tee asia kerrallaan. Oma tyttäreni tekee gradua, opiskelee ja käy töissä. Eikä saa opintotukea enää. Ihan riittävän hyvin hänellä pyyhkii. Elämä ei ole loisteliasta, mutta raha riittää juuri siihen mihin tarvii, ei ylellisyyteen.

      Jos käyt töissä, niin tee se gradusi siinä ohessa. Ei liene niin vaikeaa, kun ei ole perhettäkään aikaasi viemässä. Kyse on vain järjestelykyvyystä.

      Tee lukujärjestys ja noudata sitä. Helpottaa huomattavasti. Älä hyppää pois vuokratöistä, vaan tee niitä oman lukujärjestyksen mukaan, mutta jousta tarvittaessa jos pystyt. Ellet käy enää tenteissä, niin voit ohjelmoida melko joustavasti omat tekemisesi.

      Esim aamulla heräät klo 7 ja teet 4 tuntia gradua. Sen jälkeen menet 8 tunniksi töihin ja ehdit vielä pari tuntia tehdä graduasi. Iso vaihde päälle ja älä vaadi gradultasi liikaa. Sinun ei tarvi olla paras kaikessa aina. Joskus riittää kun menee siitä missä on aita matalin. Anna itsellesi armoa ja tee tosiaan asia kerrallaan lukujärjestyksen mukaan. Gradun jälkeen voit alkaa hakea töitä ja samalla miettiä jotain harrastusta missä alkaisit voida kasvattamaan sosiaalista verkostoasi.

    • voihellanlettussentä

      aikoinaan elettiin ilman kodin tukea. kyllä. päinvastoin jos oli tienasteja jostakin, esim. loma-ajoilta, niin kotiin piti maksaa syömärahaa...

      tuo oli ihan tavallista vielä 50- ja 60-luvuilla maaseudun köyhissä taloissa.

      ja lopuksi; sitten tuli opiskeltuakin vielä kun tuli sen aika, ilman mitään opintuki, lomatienestien ja lainan varassa. laina piti maksaa pois valmistumisen jälkeen muutamassa vuodessa.

    • Älä lyö lyötyä...

      Olen nostanut opintolainaa tosi paljon.
      ==============================
      ==============================
      ==============================

      • ikuisuusopiskelijat

        Oh-hoijaa...ja mihinkähän ne rahat sitten on käytetty...ei ainakaan opiskeluun!


    • virtanen2

      Hei kaikki kyyniset ja ilkeät vastailijat. Enpä ole edes lukenut tätä ketjua viikkoihin. Jos jotakuta kiinnostaa niin olen tällä hetkellä yliopistolla töissä avustajana ja saan sosiaalitoimistosta vähän tukea. Voitte haistaa p...a kaikki jotka vihjailitte minua valehtelijaksi. Viimeinen opintotukikuukausi on nostettu, enkä tunne syyllisyyttä mistään, enkä saanut työvoimatoimistosta mitään palvelua ja suomen kielen korjaajat voivat mennä viilaamaan pilkkua vaikka äidinkielenopettajien saitille. Tuhannet kiitokset kaikille positiivisille kannustajille. Aito myötätunto on oikeasti harvinaista herkkua. Arvostelijat menevät taas siitä mistä aita on jo kaatunut. Puhumattakaan niistä, jotka syyttävät valehtelijaksi. Ja kyllä omaishoitajuus on 24/7 työtä, mutta omaishoitajillekin löytyy tuuraja, jotta omaishoitaja saa omaakin aikaa. Jollette usko, tsekatkaa mol.fi:tä. Siellä niitä tuuraajia tälläkin hetkellä haetaan. Opintolainaa on 17000e. PS. Pötköä ei ole pakko lukea, jos henkinen kapasiteetti ei siihen riitä.

      • virtanen2

        Ja on psykiatrin lausunto ja todistus 10 vuoden ongelmista, jotka eivät johtuneet itsestä tai olleet itseaiheutettuja, mutta sillä ei ollut mitään virkaa opintotukipäällikölle. En siis saanut 9kk pidennystä, vaikka oli mielenterveyspuolen johtavan psykiatrin suositus asialle ja opinnoista puuttui vain vähän.


      • Lahtinen2

        Hyvä, Hyvä
        Lahtinen ainakin iloitsee, että Virtaselle on löytynyt apua. Monesti apu on lähempänä kuin arvaakaan:) Pitää vain osata puhua oikeille ihmisille. Näillä S24:n palstoilla valittevasti, yleensä saa vain pahanmielen.

        Pötkö ei haitaa ketään mitään. Sellaista tahtoo tulla itse kullakin, kun on tietyssä mielentilassa. Aatu Avulias paloittelee pötköt sopiviksi siivuiksi, että saa itse selvää.

        Katsokaahan arvostelijat itseänne peiliin ja sanokaa pidättekö näkemästänne. Jos pidätte, varatkaa välittömästi aika psykiatriselta osastolta. Teillä on todennäköisesti narsistinen persoonallisuushäiriö.

        Hey C'mon 24:n gubet ja friidut. Hieman empatiaa kehiin.


      • Branderi

        Moi Virtanen 2,mul on menny kurjasti 46vuotta siihen mahtuu suurin osa semmosta mikä ei ol kirjotus kelposta.Mut oon oppinu,enkä pienistä valita.Kaikesta huolimatta ihminen on SELVIYTYJÄ!Ps Jos kelpaa mul on tarjota lämmin ruoka "every day" sulle jos kelpaa,tai jos siit on mitää apuu,rahaks en vielä osaa muuttuu;)


    • -.-

      Hmm...jaa-a, ratkaistaanpa näin amk-pohjalta ihan yliopistolaisen ongelma.

      1. Valmistu 2. Mene töihin jos tämä polku ei kiinnosta, niin 3. Keskeytä opinnot ja mene töihin. 14v yliopistossa on ja pitkä aika...eikö olisi aika harrastaa jotain muuta?

      • virtanen2

        Etkö ole kuullut joulukuussa tulleesta lakimuutoksesta? Et voi keskeyttää enää yliopisto-opintoja. Onpahan tässä tullut harrastettua 46:tta eri työtä (laskin uudestaan tekemäni työt, kun tarkistin cv:n ja tein uuden ja paremman, ja eriytin kerrankin tarkasti kaikki tekemäni työtehtävät) ja muutettua töiden takia ja asuttua 32:ssa eri osoitteessa. Onkos sulla parempia ideoita, jotta voisin olla sun mielestä parempi ihminen? Se olisi mulle valtaisan tärkeää...Ihan kuin luulin että elinikäinen oppiminen on nyt pop. Ehkä menen AMK-pohjaa saamaan seuraavaksi. Enkä ole opiskellut 14 vuotta, vaan ollut ilman perusturvallisuutta, jonka perhe ja suku tuovat ihmiselle.


      • virtanen2
        virtanen2 kirjoitti:

        Etkö ole kuullut joulukuussa tulleesta lakimuutoksesta? Et voi keskeyttää enää yliopisto-opintoja. Onpahan tässä tullut harrastettua 46:tta eri työtä (laskin uudestaan tekemäni työt, kun tarkistin cv:n ja tein uuden ja paremman, ja eriytin kerrankin tarkasti kaikki tekemäni työtehtävät) ja muutettua töiden takia ja asuttua 32:ssa eri osoitteessa. Onkos sulla parempia ideoita, jotta voisin olla sun mielestä parempi ihminen? Se olisi mulle valtaisan tärkeää...Ihan kuin luulin että elinikäinen oppiminen on nyt pop. Ehkä menen AMK-pohjaa saamaan seuraavaksi. Enkä ole opiskellut 14 vuotta, vaan ollut ilman perusturvallisuutta, jonka perhe ja suku tuovat ihmiselle.

        Olen siis ollut koko ajan töissä. Viimeinen loma vuonna 2005 ja sekin sairausloma. Haluaisiko joku vielä yrittää syyllistää jostain? Tuskin maltan odottaa...Te omalle hyvinvoinnillenne sokeat ja omasta elämästänne täydellisesti suoriutuneet.


      • Vasta lukiossa
        virtanen2 kirjoitti:

        Olen siis ollut koko ajan töissä. Viimeinen loma vuonna 2005 ja sekin sairausloma. Haluaisiko joku vielä yrittää syyllistää jostain? Tuskin maltan odottaa...Te omalle hyvinvoinnillenne sokeat ja omasta elämästänne täydellisesti suoriutuneet.

        Hei!

        Itse olen vasta lukiossa, mutta tulevaisuuttani pitäisi minunkin suunnitella. Ennen kaikkea minua kiinnostaisi tietää että te, jotka olette yliopiston jo suorittaneet ja jonkin aikaa siinä "varsinaisessa" työelämässä kalhailleet, oletteko tyytyväisiä? Oliko valinta oikea? Saitteko koulutustanne vastaavia töitä?

        Virtanen2 voimia sinulle! Elämäntilanteesi kuulostaa tällaisen alaikäisen kotihiiren korviin vaikealta, tuskaiselta, sietämättömältä. Voimia sinulle! Nipistä tunti tai kaksi jos millään mahdollista itsellesi ja nuku hyvin. Käy töissä ja suunnittele graduasi jos mahdollista, tutki mahdollisuuksiasi. Ennen kaikkea, ylläpidä sosiaalisia suhteitasi. Vailla vanhempien luomaa taustatukea tilanteesi on tuplasti vaikeampi, eikä helpota lainkaan, että tilannettasi kokemattomat nettikirjoittelijat syyllistävät ja suoltavat vihamielisyyttään sinuun.

        Opiskelijan elämä ei ole samanlaista kuin ennen. Vaaditaan paljon enemmän, paljon lyhyemmässä ajassa, paljon kalliimmalla. Täällä on vilahtanut parikin klassikkokommenttia, joissa heitetään ajatus "kyllä ennenkin pystyttiin... ja vielä paremminkin kuin nykyään". Ennen ei ollut samanlaista kuin nyt, ei voi verrata omia kokemuksiaan tähän aikaan. Mitä tuollaiset kommentit ketään edes auttavat? Viestiketjun aloittanut on tullut hakemaan neuvoja, ohjeita ja ennen kaikkea kannustusta, rohkaisuja ja myötätuntoa.

        Anna itsellesikin vähän aikaa, jos vain voit.
        Voimia sinne!


      • miiiikko
        virtanen2 kirjoitti:

        Etkö ole kuullut joulukuussa tulleesta lakimuutoksesta? Et voi keskeyttää enää yliopisto-opintoja. Onpahan tässä tullut harrastettua 46:tta eri työtä (laskin uudestaan tekemäni työt, kun tarkistin cv:n ja tein uuden ja paremman, ja eriytin kerrankin tarkasti kaikki tekemäni työtehtävät) ja muutettua töiden takia ja asuttua 32:ssa eri osoitteessa. Onkos sulla parempia ideoita, jotta voisin olla sun mielestä parempi ihminen? Se olisi mulle valtaisan tärkeää...Ihan kuin luulin että elinikäinen oppiminen on nyt pop. Ehkä menen AMK-pohjaa saamaan seuraavaksi. Enkä ole opiskellut 14 vuotta, vaan ollut ilman perusturvallisuutta, jonka perhe ja suku tuovat ihmiselle.

        Voihan yliopisto opinnot keskeyttää. AInut mitä työkkäri vaatii, että käyt näyttämässä sinne opintorekisteriotteen viimeiseltä vuodelta, ettei sinne ole tullut vahingossakaan yhtään opintopinnaa.


      • faktaa.
        Vasta lukiossa kirjoitti:

        Hei!

        Itse olen vasta lukiossa, mutta tulevaisuuttani pitäisi minunkin suunnitella. Ennen kaikkea minua kiinnostaisi tietää että te, jotka olette yliopiston jo suorittaneet ja jonkin aikaa siinä "varsinaisessa" työelämässä kalhailleet, oletteko tyytyväisiä? Oliko valinta oikea? Saitteko koulutustanne vastaavia töitä?

        Virtanen2 voimia sinulle! Elämäntilanteesi kuulostaa tällaisen alaikäisen kotihiiren korviin vaikealta, tuskaiselta, sietämättömältä. Voimia sinulle! Nipistä tunti tai kaksi jos millään mahdollista itsellesi ja nuku hyvin. Käy töissä ja suunnittele graduasi jos mahdollista, tutki mahdollisuuksiasi. Ennen kaikkea, ylläpidä sosiaalisia suhteitasi. Vailla vanhempien luomaa taustatukea tilanteesi on tuplasti vaikeampi, eikä helpota lainkaan, että tilannettasi kokemattomat nettikirjoittelijat syyllistävät ja suoltavat vihamielisyyttään sinuun.

        Opiskelijan elämä ei ole samanlaista kuin ennen. Vaaditaan paljon enemmän, paljon lyhyemmässä ajassa, paljon kalliimmalla. Täällä on vilahtanut parikin klassikkokommenttia, joissa heitetään ajatus "kyllä ennenkin pystyttiin... ja vielä paremminkin kuin nykyään". Ennen ei ollut samanlaista kuin nyt, ei voi verrata omia kokemuksiaan tähän aikaan. Mitä tuollaiset kommentit ketään edes auttavat? Viestiketjun aloittanut on tullut hakemaan neuvoja, ohjeita ja ennen kaikkea kannustusta, rohkaisuja ja myötätuntoa.

        Anna itsellesikin vähän aikaa, jos vain voit.
        Voimia sinne!

        "Opiskelijan elämä ei ole samanlaista kuin ennen. Vaaditaan paljon enemmän, paljon lyhyemmässä ajassa, paljon kalliimmalla"

        Tämä on niin totta.


    • Lahtinen2

      Alkuperäinen Virtanen

      Älä ota itseesi näiden horojen höpinöitä. Tällä palstalla riittää jos jonkilaista hörhöä ja besserwisseriä. Olet ihan selvästi aivan kunnon ihminen, joita kyyniset sosiaalitantat eivät omien kokemuksienikaan mukaan tunnista. Kaiken maailman hampuusit saavat kyllä kaikki mahdolliset tukiaiset, kun kieli ruskeana juoksevat tantoja mielistelemässä ja heille surkeilemassa.

      Ota rohkeasti yhteys paikallisen Keskussairaalan yleispsykiatrian poliklinikkaan ja/tai kuntoutusyksikköön. Heiltä löytyy paras tieto miten henkisesti vaikeassa tilanteessasi kannattaa toimia. Voit hakeutua myös oman lääkärisi lähetteellä ko. yksiköihin.

      Ei ole mikään häpeä hakea apua. Kenenkään ei pitäisi jäädä ongelmiensa kanssa yksin. Juuri sitä varten meillä on Suomessa tukiverkostot kehitetty, joiden kuuluisi kopata näpystä koppi.

      Suosittelen hakemaan vajaakuntoisen paperit. Merkit viestintäsi perusteella on sinulla samat kuin minulla vuonna 2008. Kärsin silloin ns. loppuunpalamisesta, josta olen edelleen toipumassa. Minulta löydettiin psykiatrisella osastolla fyysinen vika josta ongelma loppujen lopuksi oli peräisin. Joka tapauksessa kokemuksen perusteella en suosittele ketään kokeilemaan miltä tuntuu loppuun palaminen.

      Myös minulla oli liian monta rautaa tulessa, kyntilä ns. poltettu loppuun kaikista päistä, ihan niin kuin sinullakin tuntuu olevan. Minulla oli tuolloin oma yritys, jolla oli liian monta liian vähän maksavaa asiakasta ja opinnot suorittamatta tietty. Oireet minulla olivat yletön ahdistus, unettomuus ja jatkuva rauhattomuus. Jotenkin sain saman kuvan sinusta, mutta saataa tietysti olla tulkinta virhe.

      Olen nyt loppuun saattamassa töiden vuoksi aikoinaan kesken jääneitä insinööriopintojani. Älä tee samaa virhettä kuin minä - tee opinnot loppuun. Myös minulla oli alunperin opintotuki käytettynä ko. opintoihini, opintojen aikaisen sairastelun ja työnteon vuoksi.

      Ensin tein opintoja Kelan Ammatillisessa kuntoutuksessa 2010-2011. Ja kun se rahahana kuivui hakeuduin alemman asteen koulutukseen, johon sain uuden opintotuen, minulla ei siis ollut ennestään papereita mistään. Nyt olen suoritellut kumpiakin opintoja yhdellä opintotuella. Hitaanpaa se on niin, mutta ensimmäistä kertaa vuosiin tunnen taas olevani työkykyinen. Töitä en ole kyennyt tekemään sitten uuden vuoden 2009.

      Rohkeutta, voimia ja kekseliäisyyttä Virtaselle toivottaa Lahtinen :)

    • Loan Shark

      Jaa lukuvuosi kahteen osaan: teet töitä 6kk ja opiskelet 6kk. Opiskeluajan elät työskentelyajan palkalla. Pistät kulutuksen minimiin, ja pakotat itsesi laittamaan puolet palkastasi säästöön.

      Sitten muistat pitää vähintään yhden vapaapäivän viikossa, ja muistat kuntoilla ulkoilla ja olla hyvällä mielellä.

    • farrokh

      Minkä ihmeen takia täällä on pelkkää v*ttuilua? Minä näen tässä ahkeran, älykkään ja herkän ihmisen, joka yrittää selvitä parhaansa mukaan voimavarojensa äärirajoilla, enkä todellakaan mitään loiseläjää. Hävetkää.

      Sinulle virtanen, voimia. Älä kuuntele tällaista haukkumista. Toivon, että osaat myöhemmin antaa arvoa taistelutahdollesi, jonka avulla selvisit tilanteesta, josta moni ei olisi selvinnyt. Iso halaus. Kaikkia sympatiani ovat puolellasi.

      Viestiesi perusteella perheesi on siis siirtynyt ajasta ikuisuuteen. Onko sinulla ystäviä, joilta saat tukea? Ilmeisesti tilanteesi on hieman parantunut, mutta voisitko esimerkiksi harkita asuvasi jonkun kanssa kimppakämpässä - saisit säästettyä vuokrakuluissa?

      En oikein osaa auttaa, mutta toivon sinulle parasta. Älä ainakaan itsellesi mitään tee, vaikka pahalta tuntuukin. Olet taistelija :)

    • virtanen2

      Heh, heh, olipa hauskaa. Tuo ei siis ole MINUN postaukseni. Mitä ihmeen kahjoja tänne eksyy saamaan kettuilusta tai sekoilusta kicksejä?

    • Helppoa kun osaa

      Olen ollut pari vuotta sitten samanlaisessa tilanteessa, joten tiedän miten tulee menetellä.

      1. Käytä äkkiä se yksi jäljellä oleva opintotukikuukautesi, niin olet sitten sen jälkeen oikeutettu toimeentulotukeen. Toimeentulotukea ei myönnetä jos opintotukikuukausia on käyttämättä, sillä se on viimeinen tukimuoto.

      2. Kun olet käyttänyt opintotukesi loppuun, älä hae lisää kuukausia siihen, vaan mene hakemaan toimeentulotukea. Suurin osa Suomen sossuista myöntää 100% toimeentulotukea n. 12kk ajaksi ilman mitään sen kummempia vaatimuksia, riittää kunhan pystyy osoittamaan sen että saa tutkinnon (myös gradu) suoritettua tuon 12kk aikana.

      3. Tee gradu, valmistu ja mene työkkäriin.

    • virtanen2

      Kiitos, olet järkevä ihminen. Sellaisiakin täällä on. Kaikessa "laiskuudessani" teen vielä SPR:llekin vapaaehtoistyötä silloin tällöin. Että silleen.

    • slurpslurpslurppis

      Eikös yliopistotytöt hanki extraa tienestejä ja proteeiineja sihteeriopiston jutuilla?

    • Punaiset lomapäivät

      Hai luki taikka nai aina on halla köyhän kukkarolla.

    • virtanen2

      Omaishoitajuudesta vielä sen verran, että olen tehnyt töitä mm. naiselle, jonka aviomies on omaishoitaja ja joka silti tekee 8 tunnin työpäiviä omassa työpaikassaan ja saa käyttää henkilökohtaista avustajaa 40 tuntia apunaan viikossa (yhteensä kuukaudessa 160 tuntia). Eli mies ja nainen ovat eri työpaikoissa ja nainen käyttää avustajaa, kun omaishoitaja ei voi olla paikalla (kaiken kaikkiaan 10-11 tuntia päivässä ilman omaishoitajan varsinaista seuraa). Kaikenlaisia järjestelyjä voi siis todellisuudessa olla...Yleissivistystä kannattaisi lisätä...

    • tuplamaisteri

      Ihmeellinen tarina. Jos et nosta opintolainaa ja olet opiskelija niin et saa sosiaalitukea. Jos ne siellä sossussa haukkuu niin ei muutakuin nimi ylös ja valitus. Voit myös täysin laillisesti ottaa salaa ääntä tallentavan nauhurin ja nauhoittaa sossukeskustelun.

      Mietin vaan, että jos käyt niin paljon töissä niin miten sinulle ei jää rahaa? Itse olen elänyt opintotuella vuosia ja pärjään. Olen aina väittänytkin olevani viisas rahankäyttäjä. Lisäksi sanot olevasi arvosanan 5 oppilas. Jos näin on, niin varmaan kirjotat myös gradun kuukaudessa. Itselläni on kaksi maisterintutkintoa ja voin sanoa, että kukaan ei ole koskaan kysellyt graduni arvosanaa. Työn tarkoitus on ainoastaan opettaa miten tutkimus tehdään jos meinaa tutkijaksi. Muuten koko gradu on täysin turha tekele. Älä siis panosta siihen aikaa, sinun tapauksessasi siis kuukaudessa saat kyllä gradun valmiiksi kun teet kokopäväisesti. Sen ei tarvitse olla Laudaturin gradu, vaan C jonka yleensäkin suurin osa saa, jokatapuksessa oli se C tai L tai I niin sillä ei ole mitään väliä ellet halua tutkijaksi.

      • woein

        Ihmettelen, mitä graduja täällä väsätään kuukudessa... Minun käsitykseni mukaan gradu vaatii ensin suunnittelun ja taustatyön, sitten sen tutkimuksen, ja sen jälkeen raportoinnin (eli se paperinen versio, joka jää siitä käteen näytettäväksi).

        Toimeentulotuen saamisen edellytys tosiaan on että on nostanut opintolainan, eikä silti ole riittävää toimeentuloa (mikä on tilanne ainakin pääkaupunkiseudulla, koska asumiskustannukset niin korkeat), siihen ei auta keskustelujen nauhoitus. Siihen auttaa se, että pystyy näyttämään, että tässä ovat menoni (välttämättömät sellaiset) ja tässä tulot, ei riitä. Sillon saa sen puuttuvan osan toimeentulotukena. ei sillä herroiksi elellä, mutta kyllä sillä se muutama kuukausi menee, jotta voi sen gradun saada tehdyksi.


    • ölakdjf

      Jätä hanttihommat siihen asti, että saat gradusi tehtyä. Saat toimeentulotukea. Sinua voidaan kohdella ikävästi, sinua voidaan arvostella ja sinua voidaan jopa painostaa matalapalkkaisiin töihin, mutta sinua ei voida jättää ilman riittävää toimeentuloa. Eli, jos ilmoitat nykyisille vuokratyöfirmoille ettet ole käytettävissä muutamaan kuukauteen. Otat yhteyttä sosiaalitoimistoon, ja kun saat sieltä turvatun elannon lopetat itsesäälin ja voit keskittyä siihen olennaiseen, eli valmistumiseen.

    • ldjwpfi

      Ota opintolainaa

    • ueroweoirpqirpqeiror

      Muakin ihmetyttää että miksi hösötät gradun tekemisestä jos kerran olet niin hyvä. Ihmettelen myöskin sitä kun tuolla aiemmin oli ihan asiallisia vastauksia kuinka ko. kirjoittaja ovat selvinneet vielä vähemmillä tuloilla kuin sinä.

    • etoleonneton

      Huh, en käsitä, jos saa opintotukea ja -lainaa asumislisän ja käy vielä töissä, niin mihin ne rahat menevät? Kun itse kävin syksyllä kaupassa töissä opintojen ohella, sain n. 800-1000e kuussa. Joululomalla kävin Dubaissa ja huhtikuussa lähden Pariisiin. Tallinnassa ja Tukholmassa käyn joka kuukausi, ja syön myös ulkona lähes joka päivä. Kaiken lisäksi asun HELSINGISSÄ, eli ei todellakaan ole vuokra mikään 300e.

      • einotyömies

        Joo pystyn samaistumaan! Itse teen töitä noin viikon vuodessa. Vuosipalkkani on n. 7 000 000 euroa. En käsitä miten ihmiset eivät pärjää, tämähän on normaali palkka keskituloisilla.


      • KALLE KELLO

        Asut ilmeisesti kotona, etkä maksa vuokraa, sähköä, vettä, ruokaa, vakuutuksia, vaatteita, sairauskuluja jne.. Tai sitten on rikkaat vanhemmat.ö Hyvähän se on leveillä.


    • Huolettaa

      Haloo ylläpito

      Poistakaa tämä ketju kun tämä on pelkkää höttöä koko juttu.Joku heikkomielinen menee uskomaan vielä noihin.

    • kalenteri esiin ap

      Varaat viikossa 2 pvää vapaata työnteosta, kyllä, senkin uhalla että et saa vuokraasi maksettua. Pahin mitä tapahtuu, on että joudut muuttamaan pienempään ja halvempaan kämppään.
      Noista kahdesta ei-töitä-päivästä toisen LEPÄÄT!
      Toisen teet sitä graduasi. se nimittäin valmistuu, vaikka sitten vähän hitaammin. Otat kalenterin käteesi ja merkkaat sinne ne vapaapäivät ja opettelet sanomaan ei sinne vuokrafirmaan. Jos työt vähenee, yritä olla stressaamatta, käytät sitten enemmän aikaa sen gradun tekoon ja opintojen loppuun saattamiseen.

      Se, mikä harmittaisi sinua eniten, olisi opintojen kesken jääminen, olethan urhannut siihen jo paljon aikaa ja vuosia. Teet opinnot nyt ensisijaisesti loppuun, toisisijaisesti sitten niitä vuokratöitä. Niitä voit tehdä vaikka lopun ikäsi, mutta älä ole opiskelijana lopun ikääsi.

      Asioilla on tapana järjestyä.
      Usko itseesi ja lepää, organisoi kalenteriin selkeät lepopäivät ja työpäivät, opiskelupäivät. Noudata niitä.
      Sanon tämän omasta kokemuksesta, tilanteesta selviää ulos kyllä, been there, done it. Olen ollut aika samassa tilanteessa, selvidyin, sinäkin selviydyt!
      Sain opinnot lopulta valmiiksi, nyt jatkan vuokratöissä, kämpän jouduin vaihtamaan pienempään ja halvempaan, mutta ei haittaa, ne oli vain seinät. Jaksan uskoa silti tulevaisuuteen, vaikka oman alan töitä ei ole ja akateeminen työttömyys vain jatkaa kasvuaan Suomessa.

    • minä, minä, minä, mi

      virtanen2,

      jäin ihmettelemään tätä kohtaa kirjoituksessasi

      "Toimin isoäidin omaishoitajana opiskelujen aikana, joten opinnot pitkittäytyivät. Palkkaa en saanut, vaan opiskelin silloin väkisin jonkin verran"

      Jos isoäiti tarvitsi tai tarvitsee edelleen omaishoitajaa, niin hänhän sai/saa omaishoidontukea, mitä hänen avuntarpeensa edellytti/edellyttää. Tämä tuki maksetaan aina omaishoidontuen tekijälle ja se on verotettavaa tuloa.

      • kuuIIut

        Eikö henkilön täydy olla lähes kuollut ennen kuin mikään omaishoitajuuden määritelmä täyttyy?


    • Gradu5

      Itse kirjoitan gradua toimeentulotuella. Ensin loppuivat tukikuukaudet ja sitten lisätukikuukaudet. Terveydentilan vuoksi en selviytyisi tällä hetkellä gradusta ja töissä käymisestä.

    • KALLE KELLO

      Lopetan koko typerä yliopisto, olet siellä vielä 50 vuotiaanakin. Siitä ei ole mitään hyötyä, vuosikaudet kärvistelet jossain haisevassa läävässä lukemassa sekopäisenä ties mitä ja mihin ammattiin, ja loppujen lopuksi käteesi jää työttömyys. Mene mihin tahansa töihin, niitäkin vielä löytyy vaikka ei vaatimustasoasi vastaisikaan, mutta palkkaa saisi edes jotain ja säännöllisesti. Kuullostat ihan oikeasti siltä, että sekoamisesi on jo alkanut ja tulet olemaan sairaseläkeläinen.. Mieti asioita itsesi kannalta ja heitä helvettiin jotkut mitäänsanomattomat yliopistoopinnot, joista ei käytännössä ole mitään hyötyä.

    • Sivistynyt Nuori
    • riuttala76

      Itse ratkaisin ruokaongelmat syömällä makaronia ketsupin kera. Alkoholiin taas kului vähemmän rahaa kun teki kotiviiniä. Kirjat taas pyrin hankkimaan käytettynä. Vaan ei musta diplomi-insinööriä sit lopulta tullutkaan. Sama se. Mitä hyötyä isosta palkasta on jos ei oo töiden takia siitä aikaa nauttia???

    • opintotuki pois

      Valmistuin muutama vuosi sitten Helsingissä ammattikorkeakoulusta ja mielestäni opintotuki on jo nykyisellään liian suuri sillä se riitti minulle paremmin kuin hyvin vaikken tehnyt edes töitä tai ottanut opintolainaa. Suurin osa opiskelukavereistani käytti tukensa joka viikkoiseen bilettämiseen, mutta minä en osallistunut sillaisiin ja niinpä minun tukeni riittivät siinä määrin, että joka kuukausi jäi rahaa jopa säästöönkin. Valmistuin alle tavoiteajan, mutta tiedän että moni tukensa alkukuussa bilettämällä tuhlannut jatkaa yhä opiskeluaan tavoiteajankin jälkeen.

      Mielestäni nykyisen kaltainen opintotuki voitaisiin ihan hyvin poistaa kokonaan ja muuttaa lainapohjaiseksi, jotta opiskelemaan lähtisi jatkossa vain sillaiset henkilöt, jotka todella tahtovat valmistua eivätkä vain bilettää. Luultavasti näiden bilettäjien takia jopa jäi monia oikeasti opiskelemaan tahtoneita pois koulusta, koska opiskelupaikkoja ei riittänyt heille.

    • jeejeeee

      Gradu kuukaudessa:) Yliopisto pitäis varmaan jakaa johonkin alempaan ja ylempään asteeseen. Meillä gradussa menee ihan minimissään puoli vuotta, usein vuosi, ja kursseista ei todellakaan pääse läpi edellisen illan lukemisella..
      Tai ehkä tätä biotieteiden koulutusohjelmaa pitäis jotenkin yksinkertaistaa..

    • hepa__1

      Miksi ihmeessä työkkäristä kysyit apua etkä KELAsta???
      Se pärjää tässä systeemissä, joka osaa hakea tukia. Ei niitä tulla erikseen tarjoamaan.

      Haet sitä Toimeentulotukea höhlä.

      "Onko mahdollista saada toimeentulotukea opiskeluaikana"
      http://www.sosiaalikollega.fi/asiakkaat/usein_kysyttya/201donko-mahdollista-saada-toimeentulotukea-opiskelun-aikana-201d

      Tai nostat vähän opintolainaa. Ei se maailmaasi kaada. Kaverini otti 300 opintolainaa ja nyt valmistumisen jälkeen koittaa saada maksettua vuoden sisällä kaikki pois.

      Älä ressaa hei liikaa!!
      Kaikkea hyvää!

    • NouHätä

      Ei gradua kuukaudessa voi tehdä, pitää olla paikalla graduseminaareissa.

      Vinkki: Hae stabiilimpaa työtä, säännöllistä. Saat varmasti sellaista, koska työkokemusta sinulla näyttää olevan ja koulutustakin. Opiskelun voi suorittaa myöhemmin loppuun. Omaehtoinen opiskelu sitten mahdollista, jos opiskelu päätoimista ja auttaa työllistymään. Älä hätäänny, tutkinnon loppuun saattaminen sisältyy hyvin todennäköisesti omaehtoiseen opiskeluun. Voit aloittaa taas opiskelun silloin kun haluat.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5062
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2347
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1558
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1185
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe