Penikkatauti....koirien kokoontumiset

isoisoäiti

Olisikohan parasta hetkisen aikaa välttää tarpeettomia koirien joukkokokoontumisia, varsinkin minimirokotukset saaneilla nuorilla koirilla.

Sanotaan nyt kun ei edes tiedetä mistä se tauti sinne turkistarhalle on tullut ja kuinka laajalle levinnyt, että koirat kauempana tarhoista ovat turvassa.
Nyt kannattaa tarkoin miettiä mihin koiransa vie, ettei olla sitten taas vuosikausia sumpussa koirinemme, kuten viimeksi rabieksen jälkeen

157

355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • c.fjasiankorvaboikot

      huhhuh...ihan hanurista. Vakava juttu.

      http://www.iltalehti.fi/uutiset/201301120145013_uu.shtml

      Ohi topiikin. Rupesin vihaamaan kuivattuja siankorvia...2x ostanut irrallaan (kaappiin) ja kolme-neljä kertaa airiksella mahasekaisin...hanurista nuo...
      Oli aamulla "hiukan" kasoja lattialla.

      • isoisoäiti

        Airiksen maha ei tykkää niistä, vaikka suu rakastais.
        Se on kyllä mielenkiintoista puuhaa herättyään alkaa paskaa siivoamaan.

        Isommat määrät ja kauhean hajun olen itse siivoillut silloin kun toin meille parvon muistaakseni messarista ja olin siellä ilman koiraa.

        Mistä ne tarhaketut tai minkit mahtaa tulla, eihän ne voi olla itse kasvatettuja kaikki


      • molossi ei rek

        Minä en anna siankorvia.Vatsat kyllä noilla teräsvatsoilla(olleet kaikki)kestää,mutta kun ei osaa ahneet syödä.
        Vetää kurkkuun,ja meinaa sitten tukehtua,kun ensin on sellaista liisteriä.

        Ps.Noissa kuivatuissa voi joskus olla jotain vikaakin.Joku prosesssi mennyt pieleen ym. ja voineet pilaantua,joista oiretta.Yksi kokemus on tuollaisesta.


      • c.f
        molossi ei rek kirjoitti:

        Minä en anna siankorvia.Vatsat kyllä noilla teräsvatsoilla(olleet kaikki)kestää,mutta kun ei osaa ahneet syödä.
        Vetää kurkkuun,ja meinaa sitten tukehtua,kun ensin on sellaista liisteriä.

        Ps.Noissa kuivatuissa voi joskus olla jotain vikaakin.Joku prosesssi mennyt pieleen ym. ja voineet pilaantua,joista oiretta.Yksi kokemus on tuollaisesta.

        Juu nämä korvat oli "irtokorvia" ja ilkeän rasvaisia....kaksi päivää airis paskonut löysää. Aamulla oli vielä monta torttua lattialla. Hieman säikähdin....(oli tämä topiikki myös alle sopivasti)

        Noista pussitetuista "höögistä" ei ole ongelmaa ollut....enpä ota kyllä enää riskiäkään..Jostain syystä noissa "savustetuissa" irtotavaroissa on aina jotain häippää.Vaikeaa oli mikkihiirelläkin, mutta on koira joka ei sisälle pasko

        "Yksi kokemus on tuollaisesta. "..nyt on minullakin, joskin tarpeeton.


    • c.f

      En tiedä mistä tulevat..

      Evira.
      "Penikkatautiepidemia, penikkatautirokotteiden teho ja penikkatautivirusvasta-aineet Suomen koirapopulaatiossa
      Tavoitteet:

      Tutkia koiran ja minkin penikkatautirokotteiden immunogeenisuutta koirilla ja tarhatuilla turkiseläimillä koe- ja kenttäolosuhteissa. Kuvata syyt, jotka johtivat vakavaan penikkataudin purkaukseen rokotetussa koirapopulaatiossa. Arvioida rokotuksilla saavutetun laumaimmuniteetin taso nuorten koirien populaatiossa ja sen vaikutus penikkataudin esiintymiseen vuosina 1988-1996. Karakterisoida rokote ja villivirukset. Parantaa penikkataudin diagnostiikkaa.
      Tulokset:

      Penikkatautirokotteiden immunogeenisuudessa (kyvyssä indusoida penikkatautivirusta neutraloivien vasta-aineiden tuotanto = vaste) todettiin merkittäviä eroja, joiden perusteella rokotteet voitiin jakaa matala- ja korkea-vasteisiin. Vaikka rokotekattavuus oli hyvä, saavutetun laumaimmuniteetin taso ei riittänyt estämään viruksen kiertämistä/kiertokulkua populaatiossa, koska matala-vasteisten rokotteiden markkinaosuus oli suuri. Laumaimmuniteetin taso vaikuttaa osaltaan siihen, esiintyykö penikkatauti populaatiossa sporadisena, epideemisenä vai endeemisenä. " -loppu-

      Eli rokotteen vaste ei ole hyvä laumaimminiteetissa

    • c.f

      Hiippii mielenkiinto näihin sivuihin tai on jo pitempään hiipunut. Sivut tökkii iltapäivästä eteenpäin, ei aukea, viestit lähtee, jos lähtee ja nyt ei voi kirjautua, aika "jeppis" meininkiä.

      • isoisoäiti

        Jostain katsoin kun aikasemminkin valitit samaa, mulla ei ole ollut sitä pitkiin aikoihin, ei kestänyt hermot odottaa tapahtuuko mitään vai ei.Peruutti mieluimmin sovinnolla


      • c.f
        isoisoäiti kirjoitti:

        Jostain katsoin kun aikasemminkin valitit samaa, mulla ei ole ollut sitä pitkiin aikoihin, ei kestänyt hermot odottaa tapahtuuko mitään vai ei.Peruutti mieluimmin sovinnolla

        Sama juttu. Nyt antaa kirjautumisesta varoituksen....mistä lie kysymys.

        Nyt kiukuttaa koiransijoitukseen liittyvät jutut...mrrrrrr =-( ...
        Nykypäivän meininki on karjalan aunuksesta ja syvältä..

        Hyvät kasvattajat (asiaansa omistautuneet) on harvinaisia. Onneksi minulla kävi tuuri, kun löytyi tälläinen molemmille koirille..Nostan hattua heille..=D


      • isoisoäiti
        c.f kirjoitti:

        Sama juttu. Nyt antaa kirjautumisesta varoituksen....mistä lie kysymys.

        Nyt kiukuttaa koiransijoitukseen liittyvät jutut...mrrrrrr =-( ...
        Nykypäivän meininki on karjalan aunuksesta ja syvältä..

        Hyvät kasvattajat (asiaansa omistautuneet) on harvinaisia. Onneksi minulla kävi tuuri, kun löytyi tälläinen molemmille koirille..Nostan hattua heille..=D

        Kirjotin vaivalla äsken pitkänkin jutun, mutta kun näitä sivuja ei vaivaa mikään jouduin ottamaan piuhat seinästä että pääsin pois.

        Missä nyt sijoitus juttuihin kiihdyit ?

        Helppoa, tekee vain niinkuin paperissa sanotaan eikä sovellutuksilla


      • c.f
        isoisoäiti kirjoitti:

        Kirjotin vaivalla äsken pitkänkin jutun, mutta kun näitä sivuja ei vaivaa mikään jouduin ottamaan piuhat seinästä että pääsin pois.

        Missä nyt sijoitus juttuihin kiihdyit ?

        Helppoa, tekee vain niinkuin paperissa sanotaan eikä sovellutuksilla

        Juu ei täällä enää pysty rupatella...Tämä jumittaminen ja viiveet menee jo huvittavan ala-arvoisiksi...aika pitkään takkuilleet nämä sivut.

        "Missä nyt..."..."Pieniä" periaatteen juttuja vain...Tapana on ollut, että jos jotain sovitaan, se tehdään (myös suullisesti sovitut) olen aika tarkka näistä...Kaikesta oppii -tästäkin.
        Ei minulla asian kanssa ole tekemistä...Sijoitus koira on ok. juttu ollut joskus, mutta oma on aina oma...Ajat muuttuu ja ihmiset sen myötä.


    • c.f
      • isoisoäiti

        Oli emo sieltä parhaasta päästä ja kärsivällinen.
        Meillä ei tuollaista ole vielä ollut, joskus kun katselee sitä ulosmenoa siinä vaiheessa kun ei enää nostella tartte itsensä se homma kulkee niin että pennut huutaa rappujen yläpäässä ja emo juoksee ylös alas edestakaisin, aina sinne jää joku arkajalka riekkumaan ja se kylmästi pökkästään alas, seuraava kerta on jo helppo.Toinen ääripää pennuissa on se joka ei näe niitä väliportaita ollenkaan, eikun vauhdilla suoraan maahan asti, vähän siinä täytyy päätä ravistella ja matka jatkuu.

        Nuo sijoituskoira asiat vissiin työllistää Kennelliittoakin riita-asioissa kaikkein eniten, joskus aikanaan itsekkin sijoittaneena tiedän kyllä ettei se ihan helppoa aina ole muttei koskaan ole tarvinnut kenenkään kanssa riidellä.

        Nykysellään kun niitä juttuja kuuntelee kasvattajat on tulleet niin kieroiksikin ettei oikein aina ymmärrä sitä touhua. Suullisesti puhuttu vastaa nykyään paperia, jos asian pystyy muuten todistamaan.

        Ehkä siinä sijoituksessa minua ärsyttää kaikkein eniten se lisätty pentujen määrä, koska yksi pentu on pentue, sen se olisi tehnyt kotonakin. Sen jälkeen koira siirtyy vastaanottajalle ja tappio on kasvattajan, ei pitäisi olla kovinkaan vaikea käsittää. Ahneus on sitten eri juttu kokonaan.
        Toinenkin puoli asiaan on nykyään tullut, ihmiset valittaa paljon turhasta ymmärtämättä että luontokappaleita nää koirat on eikä jääkaapiks muutu sanokoon laki mitä hyvänsä


      • molossi ei rek
        isoisoäiti kirjoitti:

        Oli emo sieltä parhaasta päästä ja kärsivällinen.
        Meillä ei tuollaista ole vielä ollut, joskus kun katselee sitä ulosmenoa siinä vaiheessa kun ei enää nostella tartte itsensä se homma kulkee niin että pennut huutaa rappujen yläpäässä ja emo juoksee ylös alas edestakaisin, aina sinne jää joku arkajalka riekkumaan ja se kylmästi pökkästään alas, seuraava kerta on jo helppo.Toinen ääripää pennuissa on se joka ei näe niitä väliportaita ollenkaan, eikun vauhdilla suoraan maahan asti, vähän siinä täytyy päätä ravistella ja matka jatkuu.

        Nuo sijoituskoira asiat vissiin työllistää Kennelliittoakin riita-asioissa kaikkein eniten, joskus aikanaan itsekkin sijoittaneena tiedän kyllä ettei se ihan helppoa aina ole muttei koskaan ole tarvinnut kenenkään kanssa riidellä.

        Nykysellään kun niitä juttuja kuuntelee kasvattajat on tulleet niin kieroiksikin ettei oikein aina ymmärrä sitä touhua. Suullisesti puhuttu vastaa nykyään paperia, jos asian pystyy muuten todistamaan.

        Ehkä siinä sijoituksessa minua ärsyttää kaikkein eniten se lisätty pentujen määrä, koska yksi pentu on pentue, sen se olisi tehnyt kotonakin. Sen jälkeen koira siirtyy vastaanottajalle ja tappio on kasvattajan, ei pitäisi olla kovinkaan vaikea käsittää. Ahneus on sitten eri juttu kokonaan.
        Toinenkin puoli asiaan on nykyään tullut, ihmiset valittaa paljon turhasta ymmärtämättä että luontokappaleita nää koirat on eikä jääkaapiks muutu sanokoon laki mitä hyvänsä

        "muuttei koskaan ole tarvinnut..."

        Itsellä on ollut yksi sijoituskoira,ja näin pienkasvattajana,jokusen olen sijoittanut.
        Ei koskaan ole ollut ongelmia.
        Kun valitsee huolella vastapuolen,selittää tarkoin kaiken(kuten yleisestikkin),on koiranpidossa yleensäkin samoilla linjoilla.Niin siinä tärkeimmät.
        Siihen lisää kummallekkin täyspäisyys :D ja rehellisyys.JA AINA kaikki paperille,ja siitä pidetään kiinni.
        Noin kun toimittaisiin,niin tuskin pahemmin ongelmia tulisi...

        "sen se olisi tehnyt..." tuota en oikein ymmärtänyt.Pääasiassahan sijoituskoirat kasvattajalla synnyttääkin.

        ps.Nämä viestit pomppii taas ihan mihin sattuu,hitsi vieköön.


      • c.f
        molossi ei rek kirjoitti:

        "muuttei koskaan ole tarvinnut..."

        Itsellä on ollut yksi sijoituskoira,ja näin pienkasvattajana,jokusen olen sijoittanut.
        Ei koskaan ole ollut ongelmia.
        Kun valitsee huolella vastapuolen,selittää tarkoin kaiken(kuten yleisestikkin),on koiranpidossa yleensäkin samoilla linjoilla.Niin siinä tärkeimmät.
        Siihen lisää kummallekkin täyspäisyys :D ja rehellisyys.JA AINA kaikki paperille,ja siitä pidetään kiinni.
        Noin kun toimittaisiin,niin tuskin pahemmin ongelmia tulisi...

        "sen se olisi tehnyt..." tuota en oikein ymmärtänyt.Pääasiassahan sijoituskoirat kasvattajalla synnyttääkin.

        ps.Nämä viestit pomppii taas ihan mihin sattuu,hitsi vieköön.

        "Noin kun toimittaisiin,niin tuskin pahemmin ongelmia tulisi..."...niinpä. Eipä tässäkään ole riidasta tmv kyse, vaan siitä että ei noudateta sovittuaja hoito/ruokinta-ohjeita..prkl.... vrt lähtö- ja palautuskunto...sapettaa niin v?)u%tusti


      • isoisoäiti
        molossi ei rek kirjoitti:

        "muuttei koskaan ole tarvinnut..."

        Itsellä on ollut yksi sijoituskoira,ja näin pienkasvattajana,jokusen olen sijoittanut.
        Ei koskaan ole ollut ongelmia.
        Kun valitsee huolella vastapuolen,selittää tarkoin kaiken(kuten yleisestikkin),on koiranpidossa yleensäkin samoilla linjoilla.Niin siinä tärkeimmät.
        Siihen lisää kummallekkin täyspäisyys :D ja rehellisyys.JA AINA kaikki paperille,ja siitä pidetään kiinni.
        Noin kun toimittaisiin,niin tuskin pahemmin ongelmia tulisi...

        "sen se olisi tehnyt..." tuota en oikein ymmärtänyt.Pääasiassahan sijoituskoirat kasvattajalla synnyttääkin.

        ps.Nämä viestit pomppii taas ihan mihin sattuu,hitsi vieköön.

        Sen se olisi.. tarkoitin sitä että näitä pentumääriä lisäillään mielensä mukaan kukin. Jos sovitaa 1 pentue, niin yksi pentu on silloin pentue minulla, ei se enempää kotiin jätettynä koiranakaan olisi tehnyt.Kasvattaja ne tappiot silloin kärsii ja minusta se on ihan OK


      • molossi ei rek
        c.f kirjoitti:

        "Noin kun toimittaisiin,niin tuskin pahemmin ongelmia tulisi..."...niinpä. Eipä tässäkään ole riidasta tmv kyse, vaan siitä että ei noudateta sovittuaja hoito/ruokinta-ohjeita..prkl.... vrt lähtö- ja palautuskunto...sapettaa niin v?)u%tusti

        "vaan siitä ettei noudateta..." Eli toisin sanoen heti kättelyssä sopimusrikko,jos ei sovittuja ohjeita ole noudatettu...
        Se on kyllä kumma,miksi otetaan,jos ei sitouduta.Ja jos haluaa tehdä erilailla,niin sitten pitää alussa sitä jo kysyä ja sopia.Jos kummallekkin käy,niin mikäs siinä.Omia sovellutuksia ei kannata tehdä.


      • c.f
        molossi ei rek kirjoitti:

        "vaan siitä ettei noudateta..." Eli toisin sanoen heti kättelyssä sopimusrikko,jos ei sovittuja ohjeita ole noudatettu...
        Se on kyllä kumma,miksi otetaan,jos ei sitouduta.Ja jos haluaa tehdä erilailla,niin sitten pitää alussa sitä jo kysyä ja sopia.Jos kummallekkin käy,niin mikäs siinä.Omia sovellutuksia ei kannata tehdä.

        Tiedät rodun ja likka teki ison homman, että sai koiran kuosiin silmä ja korva, sekä iho jutuista..Koiran ihan erilainen tuon tuloksena.

        Tähän annettiin siis ruokintaohjeet ja ruoat mukaan, kun lähtö sovitulle (pakolliselle) hummausreissulle...Voi Jee€36s Per$£kele missä kunnossa oli, kun viikon reissulta tuli..Heti näki, että koiran voinnin kannalta välttämätön ruokinta ei toteutunut sovitusti, silmät, korvat iho prk..sitä toista vaihtoehtoa en edes halua ajatella..(Jostain muusta johtuva Stressi)....No keväällä loppuu tätä koitos. (onneksi)


    • ei oo vaikeeta

      Alle neljän kuukauden ikäisiä nyt ei ole saanut tähänkään asti viedä mihinkään koirakokoontumiseen, neljän kuukauden tehosteen jälkeen, ei ole mitään syytä vältellä koirikokoontumisia. On niitä aikuisiakin koiria joilla ei ole rokotukset kunnossa.
      Eli niin kuin ennenkin
      1. pieniä pentuja ei koirapuistoon
      2. pieniä pentuja ei näyttelyihin
      3. pienet pennut voivat tutustua vain takuulla rokotettuihin aikuisiin koiriin. Kunnes rokotukset on tehty.
      Näin olen itse toiminut, että koira on saanut jo ennen ensimmäistäkään rokotusta tutustua metsästyskoiriin, koska niillä on takuulla rokotukset kunnossa, rokotetaan tiuhempaan kuin ns. kotikoiria.

    • molossi ei rek

      Joo,ihan hyvä kiinniittää huomiota,jos on jotain todettu.

      Tosin pakko sanoa,vaikka ei tähän liity,niin minun puolestani nuot elukoitten viralliset rääkkämiset pitäisi sivistysvaltiossa saada loppumaan.Sainpas sanottua...

      • isoisoäiti

        Molossikin sitten vaan keinoturkiksiin !!!!


      • molossi ei rek
        isoisoäiti kirjoitti:

        Molossikin sitten vaan keinoturkiksiin !!!!

        Ei edes tykkää keinoturkiksista erityisemmin :D
        Mutta toppiksia löytyy,niin käyttöön kuin näyttöön :D


      • isoisoäiti
        molossi ei rek kirjoitti:

        Ei edes tykkää keinoturkiksista erityisemmin :D
        Mutta toppiksia löytyy,niin käyttöön kuin näyttöön :D

        No tuo keinoturkis niinkuin aitokin oli vaan sellainen vitsiksi tarkoitettu(huono).
        Tuo tarhaaminen on riistäytynyt käsistä samoin kuin koiran kasvatus.Ne jotka siihen todella panostaa ja on valmiita tyytymään pienempiin voittoihin, kärsivät nyt näistä jokapaikan sotkijoista.Eiköhän siellä ala olemaan nimiä listassa niin paljon että siitä eduskuntakysely saadaan.Tiedä häntä sitten miten jatkuu tässä työllisyystilanteessa. Vaikeaa on siinäkin ammatissa erotella jyvät akanoista.Taitaa olla samaa kuin koiramaailmassa, yksi "reppufirma"kun saadaan loppumaan kaksi uutta on jo aloittanut.

        Sinä kun jaksat hehkuttaa kennelliiton toimintaa, niin mieltä ja mitä 8v. nartun astuttamisesta tai lähinnä kiellosta.


      • canis.familiaris
        isoisoäiti kirjoitti:

        No tuo keinoturkis niinkuin aitokin oli vaan sellainen vitsiksi tarkoitettu(huono).
        Tuo tarhaaminen on riistäytynyt käsistä samoin kuin koiran kasvatus.Ne jotka siihen todella panostaa ja on valmiita tyytymään pienempiin voittoihin, kärsivät nyt näistä jokapaikan sotkijoista.Eiköhän siellä ala olemaan nimiä listassa niin paljon että siitä eduskuntakysely saadaan.Tiedä häntä sitten miten jatkuu tässä työllisyystilanteessa. Vaikeaa on siinäkin ammatissa erotella jyvät akanoista.Taitaa olla samaa kuin koiramaailmassa, yksi "reppufirma"kun saadaan loppumaan kaksi uutta on jo aloittanut.

        Sinä kun jaksat hehkuttaa kennelliiton toimintaa, niin mieltä ja mitä 8v. nartun astuttamisesta tai lähinnä kiellosta.

        Saa nähdä miten se uusi kennelliiton kilpailija starttaa ja on esillä tänä vuonna...=D))))


      • isoisoäiti
        canis.familiaris kirjoitti:

        Saa nähdä miten se uusi kennelliiton kilpailija starttaa ja on esillä tänä vuonna...=D))))

        Siihen en minä ihan tällä syömisellä jaksa uskoa, tai sitten on maailmankirjat menneet ihan sekaisin


      • isoisoäiti kirjoitti:

        Siihen en minä ihan tällä syömisellä jaksa uskoa, tai sitten on maailmankirjat menneet ihan sekaisin

        No en minäkään...
        Varsinkin kun luki ko.lafkan kotisivuja...
        *pyörittelee silmiään täällä*


      • isoisoäiti kirjoitti:

        No tuo keinoturkis niinkuin aitokin oli vaan sellainen vitsiksi tarkoitettu(huono).
        Tuo tarhaaminen on riistäytynyt käsistä samoin kuin koiran kasvatus.Ne jotka siihen todella panostaa ja on valmiita tyytymään pienempiin voittoihin, kärsivät nyt näistä jokapaikan sotkijoista.Eiköhän siellä ala olemaan nimiä listassa niin paljon että siitä eduskuntakysely saadaan.Tiedä häntä sitten miten jatkuu tässä työllisyystilanteessa. Vaikeaa on siinäkin ammatissa erotella jyvät akanoista.Taitaa olla samaa kuin koiramaailmassa, yksi "reppufirma"kun saadaan loppumaan kaksi uutta on jo aloittanut.

        Sinä kun jaksat hehkuttaa kennelliiton toimintaa, niin mieltä ja mitä 8v. nartun astuttamisesta tai lähinnä kiellosta.

        En minä hehkutuksista tiedä,mutta osaan kyllä arvostaakin sen työtä...
        Muutenhan täällä kaikki voisi mennä vaan omalla "luovuudellaan" ja koirasilmällä,röntgenkatseineen...
        Käytettäisiin ö-lonkkaisia,kaihisia,paperisotkuja entisestään ostajien ja myyjien välillä,joka juoksusta pentueita ym.Eikä olisi jalostustietojärjestelmääkään ym.

        Mutta toki siellä asioita,vieläkin,mitä voisi parantaa ja mihin yrittää tiukemmin puuttua.

        Niin ja itse kysymykseen.En näe mitään järkeä enää noin vanhaa pennuttaa.Monet isot rodut on jo tuossa iässä toinen jalka haudassakin.
        Kyllä ne pentueet ehtii tekemään nuoremmallekkin.


      • c.f
        molossi kirjoitti:

        No en minäkään...
        Varsinkin kun luki ko.lafkan kotisivuja...
        *pyörittelee silmiään täällä*

        Oli aikamoista tuubaa niiden jutut...=O


      • c.f
        molossi kirjoitti:

        En minä hehkutuksista tiedä,mutta osaan kyllä arvostaakin sen työtä...
        Muutenhan täällä kaikki voisi mennä vaan omalla "luovuudellaan" ja koirasilmällä,röntgenkatseineen...
        Käytettäisiin ö-lonkkaisia,kaihisia,paperisotkuja entisestään ostajien ja myyjien välillä,joka juoksusta pentueita ym.Eikä olisi jalostustietojärjestelmääkään ym.

        Mutta toki siellä asioita,vieläkin,mitä voisi parantaa ja mihin yrittää tiukemmin puuttua.

        Niin ja itse kysymykseen.En näe mitään järkeä enää noin vanhaa pennuttaa.Monet isot rodut on jo tuossa iässä toinen jalka haudassakin.
        Kyllä ne pentueet ehtii tekemään nuoremmallekkin.

        " voisi mennä vaan omalla "luovuudellaan""..aika "luovia" ovat ne x-liiton edustajatkin..heh.


      • isoisoäiti
        molossi kirjoitti:

        En minä hehkutuksista tiedä,mutta osaan kyllä arvostaakin sen työtä...
        Muutenhan täällä kaikki voisi mennä vaan omalla "luovuudellaan" ja koirasilmällä,röntgenkatseineen...
        Käytettäisiin ö-lonkkaisia,kaihisia,paperisotkuja entisestään ostajien ja myyjien välillä,joka juoksusta pentueita ym.Eikä olisi jalostustietojärjestelmääkään ym.

        Mutta toki siellä asioita,vieläkin,mitä voisi parantaa ja mihin yrittää tiukemmin puuttua.

        Niin ja itse kysymykseen.En näe mitään järkeä enää noin vanhaa pennuttaa.Monet isot rodut on jo tuossa iässä toinen jalka haudassakin.
        Kyllä ne pentueet ehtii tekemään nuoremmallekkin.

        Olihan kennelliittoja ennenkin kaksi jakautuen kielen ja varallisuuden mukaan noin karkeasti jaotellen. Nyt voisi jako olla kahelit ja vähemmän kahelit.

        Tiesinkin molossin vastauksen tuohon emän ikään, mutta se on vain yksi puoli asiasta.Rodun ja kunnon mukaan.

        Itse ajattelen asian taas niin että nuorella koiralla pennut teettäessäni, vaikka olisi kuinka tutkittu ja tarkastettu en pysty sanomaan mikä se koira on pitkässä juoksussa. Vaikka teettäisin koiralla kahdet pennut (jää joskus yhteenkin), aivan varmasti jätän viimeisestä pentueesta itselleni koiran.Eikä se nyt niin ehdoton asia ole vieläkään, kyllä minulla on aikaa poikkeuslupia hakea ja lääkärillä koiraa käyttää. Ennenhän tuo kielto oli koirakohtainen, helposti rikottavissa oleva asia.

        Ei siellä mielestäni kaikki ole huonompaan suuntaan mennyt, esm. sirutuspakko on oiva keksintö karsittaessa pentutehtailua. Ennen oli yleistä että rekisteröitiin pentueeseen kaksi narttua, vaikka todellisuudessa syntyi yksi. Siten joka juoksusta teetetty pentue oli rekisteröitävissä koska ne muka synnytti se "toinen narttu".

        Vastaavanlaisia rikkeitä tehtiin ihan "lain mukaan",en tiedä mitenkä paljon teillä on tietoa niistä kaikista, voipi olla näkemyseroja nuo mielipiteet liiton toiminnasta, mutta paljon olisi vielä korjattavaa nytkin. Se on vaan sellainen instanssi että tänään kun jostain asiasta keskustellaan, viidenvuoden viiveellä ne on jäsenistön tiedossa ja melkein valmiiksi päätettynä.Harvoin rotujärjestöt saa mielipiteensä kuuluviin vaikka kyselyitä kierrokselle lähteekin.Siellä oltaisi lähempänä rotua ja varmasti enemmän tiedettäisikin.

        En näe enää mitään järkeä... se todellakin on rotukysymys ja osittain vielä määrätyn suvun kysymys, niinkuin ihmisilläkin.


      • isoisoäiti
        isoisoäiti kirjoitti:

        Olihan kennelliittoja ennenkin kaksi jakautuen kielen ja varallisuuden mukaan noin karkeasti jaotellen. Nyt voisi jako olla kahelit ja vähemmän kahelit.

        Tiesinkin molossin vastauksen tuohon emän ikään, mutta se on vain yksi puoli asiasta.Rodun ja kunnon mukaan.

        Itse ajattelen asian taas niin että nuorella koiralla pennut teettäessäni, vaikka olisi kuinka tutkittu ja tarkastettu en pysty sanomaan mikä se koira on pitkässä juoksussa. Vaikka teettäisin koiralla kahdet pennut (jää joskus yhteenkin), aivan varmasti jätän viimeisestä pentueesta itselleni koiran.Eikä se nyt niin ehdoton asia ole vieläkään, kyllä minulla on aikaa poikkeuslupia hakea ja lääkärillä koiraa käyttää. Ennenhän tuo kielto oli koirakohtainen, helposti rikottavissa oleva asia.

        Ei siellä mielestäni kaikki ole huonompaan suuntaan mennyt, esm. sirutuspakko on oiva keksintö karsittaessa pentutehtailua. Ennen oli yleistä että rekisteröitiin pentueeseen kaksi narttua, vaikka todellisuudessa syntyi yksi. Siten joka juoksusta teetetty pentue oli rekisteröitävissä koska ne muka synnytti se "toinen narttu".

        Vastaavanlaisia rikkeitä tehtiin ihan "lain mukaan",en tiedä mitenkä paljon teillä on tietoa niistä kaikista, voipi olla näkemyseroja nuo mielipiteet liiton toiminnasta, mutta paljon olisi vielä korjattavaa nytkin. Se on vaan sellainen instanssi että tänään kun jostain asiasta keskustellaan, viidenvuoden viiveellä ne on jäsenistön tiedossa ja melkein valmiiksi päätettynä.Harvoin rotujärjestöt saa mielipiteensä kuuluviin vaikka kyselyitä kierrokselle lähteekin.Siellä oltaisi lähempänä rotua ja varmasti enemmän tiedettäisikin.

        En näe enää mitään järkeä... se todellakin on rotukysymys ja osittain vielä määrätyn suvun kysymys, niinkuin ihmisilläkin.

        Näytti tuo edellinen kirjoitukseni siltä että kuuluisin sarjaan "periaatteesta vastaan."Ei mene niin,olen valmis kääntämään hyväksikin luulemani mielipiteeni kunhan se tarpeeksi hyvin vääräksi todetaan ja esitetään parempi vaihtoehto tilalle


      • canis.familiaris
        isoisoäiti kirjoitti:

        Näytti tuo edellinen kirjoitukseni siltä että kuuluisin sarjaan "periaatteesta vastaan."Ei mene niin,olen valmis kääntämään hyväksikin luulemani mielipiteeni kunhan se tarpeeksi hyvin vääräksi todetaan ja esitetään parempi vaihtoehto tilalle

        Pevi-kouluttajillekin on päivittynyt kolinapurkki. Winphonen sovellutuskaupassa on ClassicRäikkä..tuo digitaalinen kolinapurkki (ilmainen)....kun puhelinta liikuttaa, niin kolina alkaa ja toimii sen liikkeen voimakkuuden mukaan.

        p.s tämä viesti oli huumoripainotteinen mutta tosi.


      • isoisoäiti
        canis.familiaris kirjoitti:

        Pevi-kouluttajillekin on päivittynyt kolinapurkki. Winphonen sovellutuskaupassa on ClassicRäikkä..tuo digitaalinen kolinapurkki (ilmainen)....kun puhelinta liikuttaa, niin kolina alkaa ja toimii sen liikkeen voimakkuuden mukaan.

        p.s tämä viesti oli huumoripainotteinen mutta tosi.

        Pistä osotetta tulemaan, haluun sellasen hetti


      • c.f
        isoisoäiti kirjoitti:

        Pistä osotetta tulemaan, haluun sellasen hetti

        Ei se mitään maksa, jos on Nokian puhelin. Osoite on puhelimessa


      • isoisoäiti
        c.f kirjoitti:

        Ei se mitään maksa, jos on Nokian puhelin. Osoite on puhelimessa

        niin kun sullahan on Lumia 800, mulla taas joku vanha sohlo eikä siinä lue yhtään mitään


      • c.f härpäketorilla
        isoisoäiti kirjoitti:

        niin kun sullahan on Lumia 800, mulla taas joku vanha sohlo eikä siinä lue yhtään mitään

        Juu. Samassa puhelimessa on reittiohjelma, joka piirtää reitit kartalle, km ja ajat..Pojat on poikia...pjan ja miehen erottaa lelujen hinnasta.


      • molossi ei rek
        isoisoäiti kirjoitti:

        Olihan kennelliittoja ennenkin kaksi jakautuen kielen ja varallisuuden mukaan noin karkeasti jaotellen. Nyt voisi jako olla kahelit ja vähemmän kahelit.

        Tiesinkin molossin vastauksen tuohon emän ikään, mutta se on vain yksi puoli asiasta.Rodun ja kunnon mukaan.

        Itse ajattelen asian taas niin että nuorella koiralla pennut teettäessäni, vaikka olisi kuinka tutkittu ja tarkastettu en pysty sanomaan mikä se koira on pitkässä juoksussa. Vaikka teettäisin koiralla kahdet pennut (jää joskus yhteenkin), aivan varmasti jätän viimeisestä pentueesta itselleni koiran.Eikä se nyt niin ehdoton asia ole vieläkään, kyllä minulla on aikaa poikkeuslupia hakea ja lääkärillä koiraa käyttää. Ennenhän tuo kielto oli koirakohtainen, helposti rikottavissa oleva asia.

        Ei siellä mielestäni kaikki ole huonompaan suuntaan mennyt, esm. sirutuspakko on oiva keksintö karsittaessa pentutehtailua. Ennen oli yleistä että rekisteröitiin pentueeseen kaksi narttua, vaikka todellisuudessa syntyi yksi. Siten joka juoksusta teetetty pentue oli rekisteröitävissä koska ne muka synnytti se "toinen narttu".

        Vastaavanlaisia rikkeitä tehtiin ihan "lain mukaan",en tiedä mitenkä paljon teillä on tietoa niistä kaikista, voipi olla näkemyseroja nuo mielipiteet liiton toiminnasta, mutta paljon olisi vielä korjattavaa nytkin. Se on vaan sellainen instanssi että tänään kun jostain asiasta keskustellaan, viidenvuoden viiveellä ne on jäsenistön tiedossa ja melkein valmiiksi päätettynä.Harvoin rotujärjestöt saa mielipiteensä kuuluviin vaikka kyselyitä kierrokselle lähteekin.Siellä oltaisi lähempänä rotua ja varmasti enemmän tiedettäisikin.

        En näe enää mitään järkeä... se todellakin on rotukysymys ja osittain vielä määrätyn suvun kysymys, niinkuin ihmisilläkin.

        "Nyt voisi jako olla..." Heh :D Toisaalta pitää myös muistaa,että ne edustajat siellä on "kansan "valitsemia.Eli lähtee sieltä rotujärjestötasolta ja meistä jäsenistä...

        "Tiesinkin..." Joo,henk.kohtainen mielipide,enkä näe mitään syytä noin vanhoja enää pennuttaa.Ja jos kunnosta puhutaan,niin sitten voisi omaa pikkurotuani pennuttaa vaikka vielä 10 vuotiaanakin.

        "Itse ajattelen..." Toisaalta,kyllä alle kahdeksan on jo nähty,melkein mitä nähtävissä on.
        Jälkeläisten tutkiminen esim.jo osaltaan jotain kertoo myös.Nekin ehtii jo ekapennuistakin tutkituttaa ja hyvin ehtii vielä toiset pennutkin teettää.Tosin,eipä kaikki edes seurantaa tee pentueilllakaan,jalostuskoirat vaan tutkitutaan,jos ne pevisassa on...

        "Harvoin rotujärjestöt..." Miten sen nyt ottaa...Jonkun verran kun olen rotujärjestön touhuissa mukana ollut,niin kyllä minun mielestäni aika paljon niiltäkin kysellään nykyään.Pikemmin ongelma on se,ettei mitään vastauksia aina tule.Jälkeenpäin sitten onkin hyvä rutista kuitenkin.Tosin aika tyypillistä suomalaisten toimintaa,ylipäätään.

        ps.tuossa kun tuli uusi koiramme-lehti,niin taas oli noita sanktion saaneita.Ja hyvä kun niistäkin kerrotaanihan julkisesti.Tosin siitäkin on vissiin jotain ininöitä tullut.
        Mutta niinhän se oli jalostustietojärjestelmäkin jokuselle kauhun paikka,kun sitä alettiin puuhaamaan.Kun se haluttu luovuus näkyi osaltaan siellä ihan julkisesti :D
        Aika karua luettavaa välillä tuokin.Mitä se olisikaan,jos ei kennelliittoa olisi suitsimassa edes vähän osaltaan ihmisten luovuutta...

        Mutta toki kaikkea pitääkin katsoa realistisesti ja kritisoida.Niin minäkin teen.
        Toisaalta,kun järjestötoiminnassakin mukana ollut,niin paljon sitä saisi tehtyä,kun ihmiset ruohonjuuritasollakin itse jotain tekisi.Edes rotujärjestön kokouksissa joskus kävisi.Sieltähän kuitenkin kaikki lähtee.


      • isoisoäiti
        molossi ei rek kirjoitti:

        "Nyt voisi jako olla..." Heh :D Toisaalta pitää myös muistaa,että ne edustajat siellä on "kansan "valitsemia.Eli lähtee sieltä rotujärjestötasolta ja meistä jäsenistä...

        "Tiesinkin..." Joo,henk.kohtainen mielipide,enkä näe mitään syytä noin vanhoja enää pennuttaa.Ja jos kunnosta puhutaan,niin sitten voisi omaa pikkurotuani pennuttaa vaikka vielä 10 vuotiaanakin.

        "Itse ajattelen..." Toisaalta,kyllä alle kahdeksan on jo nähty,melkein mitä nähtävissä on.
        Jälkeläisten tutkiminen esim.jo osaltaan jotain kertoo myös.Nekin ehtii jo ekapennuistakin tutkituttaa ja hyvin ehtii vielä toiset pennutkin teettää.Tosin,eipä kaikki edes seurantaa tee pentueilllakaan,jalostuskoirat vaan tutkitutaan,jos ne pevisassa on...

        "Harvoin rotujärjestöt..." Miten sen nyt ottaa...Jonkun verran kun olen rotujärjestön touhuissa mukana ollut,niin kyllä minun mielestäni aika paljon niiltäkin kysellään nykyään.Pikemmin ongelma on se,ettei mitään vastauksia aina tule.Jälkeenpäin sitten onkin hyvä rutista kuitenkin.Tosin aika tyypillistä suomalaisten toimintaa,ylipäätään.

        ps.tuossa kun tuli uusi koiramme-lehti,niin taas oli noita sanktion saaneita.Ja hyvä kun niistäkin kerrotaanihan julkisesti.Tosin siitäkin on vissiin jotain ininöitä tullut.
        Mutta niinhän se oli jalostustietojärjestelmäkin jokuselle kauhun paikka,kun sitä alettiin puuhaamaan.Kun se haluttu luovuus näkyi osaltaan siellä ihan julkisesti :D
        Aika karua luettavaa välillä tuokin.Mitä se olisikaan,jos ei kennelliittoa olisi suitsimassa edes vähän osaltaan ihmisten luovuutta...

        Mutta toki kaikkea pitääkin katsoa realistisesti ja kritisoida.Niin minäkin teen.
        Toisaalta,kun järjestötoiminnassakin mukana ollut,niin paljon sitä saisi tehtyä,kun ihmiset ruohonjuuritasollakin itse jotain tekisi.Edes rotujärjestön kokouksissa joskus kävisi.Sieltähän kuitenkin kaikki lähtee.

        "Oman rotuni" yhdistys on tänäpäivänä niin suuri, että siellä ei ole enää se sama meininki ja yhdessätekemisen meininki kuin ennen silloin kun sitä järjestöksi oltiin puuhamassa.
        Tänäpäivänä mennään kokouksiin asiat etukäteen lukkoon lyötyinä, tiedossa suunnilleen jo mennessä kuinka paljon väkeä on kenenkin takana ja silloin jo tiedetään mitkä kehityskeskustelut on läpimeneviä.
        Sama se on kuka kennelliitossa on rotuyhdistyksen edustajana,siellä on kuunteluoppilaan osa yleiskokouksissa, piirin pienentyessä, kun sinne asti pääsee kaikki onkin sitten monessa instassissa läpikäytyjä asioita ne ei tartte kuin "yksimielisenä latoa pöytään".Nyt kun ei enää ole tätä yhtäkään, joka jätti, sekä kirjattavaksi eriävän mielipiteensä halusi.Pikkusen on ikävä persoonaa,he ovat niitä väriläikkiä.

        Tuohon pennuttamisikään vielä lisäisin jotain, tarkastutan pentueeni, mutta saatan astuttaa samalla uroksella saman emän kolmekin kertaa, silloin minulla on aika kattava tieto mitä yhdistelmä jättää hyvää sekä huonoa, se neljäs pentue on se mistä jää koira kotiin.Nykyisin tietoa on helpomminkin saatavilla, mutta tämä vaan on minun tapani ollut sieltä alusta lähtien, voin sanoa hyvällä omallatunnolla että vaiva on palkittu. Kouluttaahan minä niitä en osaa kuin sen verran että porukassa pärjäillään.


      • c.f
        isoisoäiti kirjoitti:

        "Oman rotuni" yhdistys on tänäpäivänä niin suuri, että siellä ei ole enää se sama meininki ja yhdessätekemisen meininki kuin ennen silloin kun sitä järjestöksi oltiin puuhamassa.
        Tänäpäivänä mennään kokouksiin asiat etukäteen lukkoon lyötyinä, tiedossa suunnilleen jo mennessä kuinka paljon väkeä on kenenkin takana ja silloin jo tiedetään mitkä kehityskeskustelut on läpimeneviä.
        Sama se on kuka kennelliitossa on rotuyhdistyksen edustajana,siellä on kuunteluoppilaan osa yleiskokouksissa, piirin pienentyessä, kun sinne asti pääsee kaikki onkin sitten monessa instassissa läpikäytyjä asioita ne ei tartte kuin "yksimielisenä latoa pöytään".Nyt kun ei enää ole tätä yhtäkään, joka jätti, sekä kirjattavaksi eriävän mielipiteensä halusi.Pikkusen on ikävä persoonaa,he ovat niitä väriläikkiä.

        Tuohon pennuttamisikään vielä lisäisin jotain, tarkastutan pentueeni, mutta saatan astuttaa samalla uroksella saman emän kolmekin kertaa, silloin minulla on aika kattava tieto mitä yhdistelmä jättää hyvää sekä huonoa, se neljäs pentue on se mistä jää koira kotiin.Nykyisin tietoa on helpomminkin saatavilla, mutta tämä vaan on minun tapani ollut sieltä alusta lähtien, voin sanoa hyvällä omallatunnolla että vaiva on palkittu. Kouluttaahan minä niitä en osaa kuin sen verran että porukassa pärjäillään.

        No hyvinhän sitä ollaan pärjätty, jos vielä koiria on ja useampi kerralansa.

        Jaahas taas jumittaa sivut. Se taitaa olla jo tapa täällä iltaisin..


      • isoisoäiti
        isoisoäiti kirjoitti:

        "Oman rotuni" yhdistys on tänäpäivänä niin suuri, että siellä ei ole enää se sama meininki ja yhdessätekemisen meininki kuin ennen silloin kun sitä järjestöksi oltiin puuhamassa.
        Tänäpäivänä mennään kokouksiin asiat etukäteen lukkoon lyötyinä, tiedossa suunnilleen jo mennessä kuinka paljon väkeä on kenenkin takana ja silloin jo tiedetään mitkä kehityskeskustelut on läpimeneviä.
        Sama se on kuka kennelliitossa on rotuyhdistyksen edustajana,siellä on kuunteluoppilaan osa yleiskokouksissa, piirin pienentyessä, kun sinne asti pääsee kaikki onkin sitten monessa instassissa läpikäytyjä asioita ne ei tartte kuin "yksimielisenä latoa pöytään".Nyt kun ei enää ole tätä yhtäkään, joka jätti, sekä kirjattavaksi eriävän mielipiteensä halusi.Pikkusen on ikävä persoonaa,he ovat niitä väriläikkiä.

        Tuohon pennuttamisikään vielä lisäisin jotain, tarkastutan pentueeni, mutta saatan astuttaa samalla uroksella saman emän kolmekin kertaa, silloin minulla on aika kattava tieto mitä yhdistelmä jättää hyvää sekä huonoa, se neljäs pentue on se mistä jää koira kotiin.Nykyisin tietoa on helpomminkin saatavilla, mutta tämä vaan on minun tapani ollut sieltä alusta lähtien, voin sanoa hyvällä omallatunnolla että vaiva on palkittu. Kouluttaahan minä niitä en osaa kuin sen verran että porukassa pärjäillään.

        juorupalsta koiramme lehdessä saa olla kaikkien luettavissa, paras asioiden laita olisi silloin kun siihen ei olisi mitään kirjoitettavaa


      • isoisoäiti
        c.f härpäketorilla kirjoitti:

        Juu. Samassa puhelimessa on reittiohjelma, joka piirtää reitit kartalle, km ja ajat..Pojat on poikia...pjan ja miehen erottaa lelujen hinnasta.

        Vanhempi poika joka sairastu ei kanssa vaan pääse noista härpäkkeistä eroon.
        Täyty laittaa uusi puhelin navikaattoriksi auton ikkunaan, nyt siinä on ihan omituinen puheääni, sehän on tietenkin kääntynyt äidin viaksi.
        Parhaita on ne hipaisunäppäimillä toimivat pesukoneet, vahinkossa kun liian läheltä kuljet, on ohjelma sekaisin totaalisesti.

        Pyykkilauta on parempi ja pitkäikäisempi


      • isoisoäiti
        isoisoäiti kirjoitti:

        Vanhempi poika joka sairastu ei kanssa vaan pääse noista härpäkkeistä eroon.
        Täyty laittaa uusi puhelin navikaattoriksi auton ikkunaan, nyt siinä on ihan omituinen puheääni, sehän on tietenkin kääntynyt äidin viaksi.
        Parhaita on ne hipaisunäppäimillä toimivat pesukoneet, vahinkossa kun liian läheltä kuljet, on ohjelma sekaisin totaalisesti.

        Pyykkilauta on parempi ja pitkäikäisempi

        Ihmisen kekseliäisyys on rajaton, koiratutkalla voi seurata vaimonsa tekemisiä on hoksottimet kohillaan


      • canis.familiaris
        isoisoäiti kirjoitti:

        juorupalsta koiramme lehdessä saa olla kaikkien luettavissa, paras asioiden laita olisi silloin kun siihen ei olisi mitään kirjoitettavaa

        En ole lukenut koko lehteä ikinä. Pitäisikö tilata (liittyä) ..Koiramme lehti, villapaitakoiralla, kynsiviila, salkkarit...=O Seuraukset täällä olosta ovat olleet karmivat!

        P.s Käytin koiralla toista villapaitaa mikä tuli mikin mukana...hihittelin sitä kauluksineen lenkillä kun oli jotenkin hauskan näköinen, kunnes kyynelehdin (itkin) kun huomasin kotona palattuani, että siinä ei ollut aukkoa koiran värkille...khuseskeli suoraan villiksen sisään. Imettelin mikin outoa kävelyasentoa ja ilmettä..Taas tuli uusi kokemus.

        P.s Liioittelin liikutuksesta. Todellisuudessa kiroilin miehekkäästi (mielessäni)
        Mistä saisi jussipaidan/fliisin koiralle?


      • isoisoäiti
        canis.familiaris kirjoitti:

        En ole lukenut koko lehteä ikinä. Pitäisikö tilata (liittyä) ..Koiramme lehti, villapaitakoiralla, kynsiviila, salkkarit...=O Seuraukset täällä olosta ovat olleet karmivat!

        P.s Käytin koiralla toista villapaitaa mikä tuli mikin mukana...hihittelin sitä kauluksineen lenkillä kun oli jotenkin hauskan näköinen, kunnes kyynelehdin (itkin) kun huomasin kotona palattuani, että siinä ei ollut aukkoa koiran värkille...khuseskeli suoraan villiksen sisään. Imettelin mikin outoa kävelyasentoa ja ilmettä..Taas tuli uusi kokemus.

        P.s Liioittelin liikutuksesta. Todellisuudessa kiroilin miehekkäästi (mielessäni)
        Mistä saisi jussipaidan/fliisin koiralle?

        Aika kun tuntuu olevan rajallista, muuten kutoisin koirilles Jussipaidat, fliissistä en tiedä kun tuo ompelukonekkin on niin teknillinen vehje, on jäänyt käyttö vähiin. Lakanan varmaan osaisin ommella jos ei tartte käänteet niin suoria olla


      • canis.familiaris kirjoitti:

        En ole lukenut koko lehteä ikinä. Pitäisikö tilata (liittyä) ..Koiramme lehti, villapaitakoiralla, kynsiviila, salkkarit...=O Seuraukset täällä olosta ovat olleet karmivat!

        P.s Käytin koiralla toista villapaitaa mikä tuli mikin mukana...hihittelin sitä kauluksineen lenkillä kun oli jotenkin hauskan näköinen, kunnes kyynelehdin (itkin) kun huomasin kotona palattuani, että siinä ei ollut aukkoa koiran värkille...khuseskeli suoraan villiksen sisään. Imettelin mikin outoa kävelyasentoa ja ilmettä..Taas tuli uusi kokemus.

        P.s Liioittelin liikutuksesta. Todellisuudessa kiroilin miehekkäästi (mielessäni)
        Mistä saisi jussipaidan/fliisin koiralle?

        Voi putkiaivoisuuden huipentumia :D
        Ei tiedä,että poikakoirat tarvii nuttuihin pippelinpaikat.Kun ne tyttökoirillekin pitää aukot olla....

        Googleta koiran jussipaita.Niitä on ennen saanut netistä tilaamalla.Olen myös nähnyt jossain ihan tavaratalossakin,mutta en muista missä.Oliskohan ollut joskus Tarjoustavatatalossa..

        ps.ei tuo Koiramme-lehti mikään huono koiralehti ole,nykyisin.Itseasiassa siinä on aika paljon hyviä artikkeleita,ihan kokeneemmillekin luettavaksi.
        Itse pidän myös noista rotuesittelyistä.Mukava lukea ja tutustua,sitäkin kautta.
        Tosin suuri ero niissä.Joillakin tehty hyvä tietopaketti rodusta.Joillakin taas tyyliin "ostasiekinhyvähevonentästä"...


      • isoisoäiti kirjoitti:

        juorupalsta koiramme lehdessä saa olla kaikkien luettavissa, paras asioiden laita olisi silloin kun siihen ei olisi mitään kirjoitettavaa

        "paras asioiden..." Juuri näin.
        Mutta niinkauan kun näin ei ole,niin kyllä tuo julkisuuskin voi osaltaan pistää ihmisiä miettimään,kannattaako torveilla vai ei...
        Ja eläinsuojelulliset tapaukset on ylipäätään hyvä tuoda mahdollisemman paljon esille.


      • isoisoäiti kirjoitti:

        "Oman rotuni" yhdistys on tänäpäivänä niin suuri, että siellä ei ole enää se sama meininki ja yhdessätekemisen meininki kuin ennen silloin kun sitä järjestöksi oltiin puuhamassa.
        Tänäpäivänä mennään kokouksiin asiat etukäteen lukkoon lyötyinä, tiedossa suunnilleen jo mennessä kuinka paljon väkeä on kenenkin takana ja silloin jo tiedetään mitkä kehityskeskustelut on läpimeneviä.
        Sama se on kuka kennelliitossa on rotuyhdistyksen edustajana,siellä on kuunteluoppilaan osa yleiskokouksissa, piirin pienentyessä, kun sinne asti pääsee kaikki onkin sitten monessa instassissa läpikäytyjä asioita ne ei tartte kuin "yksimielisenä latoa pöytään".Nyt kun ei enää ole tätä yhtäkään, joka jätti, sekä kirjattavaksi eriävän mielipiteensä halusi.Pikkusen on ikävä persoonaa,he ovat niitä väriläikkiä.

        Tuohon pennuttamisikään vielä lisäisin jotain, tarkastutan pentueeni, mutta saatan astuttaa samalla uroksella saman emän kolmekin kertaa, silloin minulla on aika kattava tieto mitä yhdistelmä jättää hyvää sekä huonoa, se neljäs pentue on se mistä jää koira kotiin.Nykyisin tietoa on helpomminkin saatavilla, mutta tämä vaan on minun tapani ollut sieltä alusta lähtien, voin sanoa hyvällä omallatunnolla että vaiva on palkittu. Kouluttaahan minä niitä en osaa kuin sen verran että porukassa pärjäillään.

        "Tänäpäivänä mennään..." Joo,mutta tuossakin vaikuttaa se aktiivisuus ;) Mitä enemmän aktiivisuutta,sen enemmän myös sananvaltaa.Asiathan kumminkin päätetään(tärkeimmät varsinkin)kokouksessa.

        "Nyt kun ei enää..." Hyvä esimerkki oli siitä,että ihan yhdenkin mielipide on huomioitava.

        "mutta saatan astuttaa..." Puolensa ja puolensa tuollakin,niinkuin monessa muussakin.
        Joillakin roduilla ei uusintoja suositella,jto:ssakaan.Kuin myös on pevisaan on jo rajattu matadorkäyttöä,uroksilla.


      • molossi kirjoitti:

        "Tänäpäivänä mennään..." Joo,mutta tuossakin vaikuttaa se aktiivisuus ;) Mitä enemmän aktiivisuutta,sen enemmän myös sananvaltaa.Asiathan kumminkin päätetään(tärkeimmät varsinkin)kokouksessa.

        "Nyt kun ei enää..." Hyvä esimerkki oli siitä,että ihan yhdenkin mielipide on huomioitava.

        "mutta saatan astuttaa..." Puolensa ja puolensa tuollakin,niinkuin monessa muussakin.
        Joillakin roduilla ei uusintoja suositella,jto:ssakaan.Kuin myös on pevisaan on jo rajattu matadorkäyttöä,uroksilla.

        Helkutti kun nää viestit pomppii.Ei mitään tolkkua taas.


      • canis.familiaris
        molossi kirjoitti:

        Helkutti kun nää viestit pomppii.Ei mitään tolkkua taas.

        "Ei tiedä,että poikakoirat ..." ..ei ollu kokemusta, nyt o.={}
        Laitoin loimenkin pesuun, kun ihmettelin hajua...sitä taisi tapahtua "muutaman" kerran..Ihmettelinkin, kun oli niin "kiukkuisen" näköinen koira..


      • isoisoäiti
        molossi kirjoitti:

        "Tänäpäivänä mennään..." Joo,mutta tuossakin vaikuttaa se aktiivisuus ;) Mitä enemmän aktiivisuutta,sen enemmän myös sananvaltaa.Asiathan kumminkin päätetään(tärkeimmät varsinkin)kokouksessa.

        "Nyt kun ei enää..." Hyvä esimerkki oli siitä,että ihan yhdenkin mielipide on huomioitava.

        "mutta saatan astuttaa..." Puolensa ja puolensa tuollakin,niinkuin monessa muussakin.
        Joillakin roduilla ei uusintoja suositella,jto:ssakaan.Kuin myös on pevisaan on jo rajattu matadorkäyttöä,uroksilla.

        Rotuni kuuluu pevisaan jossa urosten käyttö määrättyyn ikään rajattu.
        Mutta se herrapa on varjellut minua kylän siitospässiltä. Älä käytä hyvää urosta, käytä vasta sen jälkeläistä, että näillä eväillä.
        En tiedä oivalsitko mitä tarkoitin, koska olen yleisesti moitittu ulosannistani siinä että ajattelen taukopaikoissa ja ääneen sanon sitten taas kun oikeastaan olen jo ajatellut asian ohi


      • c.f
        isoisoäiti kirjoitti:

        Rotuni kuuluu pevisaan jossa urosten käyttö määrättyyn ikään rajattu.
        Mutta se herrapa on varjellut minua kylän siitospässiltä. Älä käytä hyvää urosta, käytä vasta sen jälkeläistä, että näillä eväillä.
        En tiedä oivalsitko mitä tarkoitin, koska olen yleisesti moitittu ulosannistani siinä että ajattelen taukopaikoissa ja ääneen sanon sitten taas kun oikeastaan olen jo ajatellut asian ohi

        "Älä käytä hyvää urosta, käytä vasta sen jälkeläistä,"...olipa hyvä lohkaisu. Kyllä se on nähtävä, että periyttääkö hyvä jälkeensä sitä mitä haetaan.

        "koska olen yleisesti moitittu ulosannistani"...ei persoonallista ulosantia pidä moittia =O


      • isoisoäiti
        molossi kirjoitti:

        "Tänäpäivänä mennään..." Joo,mutta tuossakin vaikuttaa se aktiivisuus ;) Mitä enemmän aktiivisuutta,sen enemmän myös sananvaltaa.Asiathan kumminkin päätetään(tärkeimmät varsinkin)kokouksessa.

        "Nyt kun ei enää..." Hyvä esimerkki oli siitä,että ihan yhdenkin mielipide on huomioitava.

        "mutta saatan astuttaa..." Puolensa ja puolensa tuollakin,niinkuin monessa muussakin.
        Joillakin roduilla ei uusintoja suositella,jto:ssakaan.Kuin myös on pevisaan on jo rajattu matadorkäyttöä,uroksilla.

        Nyt kyllä meni ohi ihan tarkkaan ohi tuo että uusintoja ei jotossakaan suositella, en ole ennen kuullut, mutta opittavaa on aina uutta. Toisaalta sitten kun haluan kiertää tuon suosituksen, eipä ne ole kyllä urosvalintaa neuvomassakaan, mitä nyt joku yhdistyksen jalostustoimikunta, sinne ken papereitas täyttelet ja oman urosehdotuksesi laitat, vastaus on ok. ja saat pentusi myyntiin rodun pentuvälitykseen, siinäkö vaivan palkka?

        Jos sieltä tuleekin vaikka aloittelijan kyselyyn joku toinen urosehdokas, hakusessa ajatuksiensa kanssa oleva vaihtaa sillä kohtaa omaa urosehdotustaan toden näköisesti ja pentujen synnyttyä huomaa mitä ravunsyöttiä tästä tuli, kuka siitä vastuun ottaa, kasvattaja vai jalostustoimikunta.

        Ei uskoisi että olen ollut joskus aikanani yhdistysihminen laajassakin mittakaavassa, nyt ne kokousten istumiset on muilta kiireiltä ja vanhuuttakin jääneet vähemmälle ja pakko sanoa että joskus tuntuu ettei viitsisi millään lähteä silloin on paras nämä loputkin lopettaa kun aika tulee täyteen.
        Tätä luopujien ikäluokkaa alkaa olemaan runsaasti lähivuosina. Toivoa täytyy että nuoremmat osaisi olla repimättä kaikkea hyvääkin alas, mikään ei muutu vuodessa eikä kahdessa mutta pirunmoisen määrän vahinkoa siinäkin ajassa jo ehtii tekemään, jos kärsivällisyyttä eikä sovittelukykyä löydy.
        Ei hitsi vieköön enempää, kohtahan minusta tulee pappi vissiin


      • isoisoäiti
        molossi kirjoitti:

        Voi putkiaivoisuuden huipentumia :D
        Ei tiedä,että poikakoirat tarvii nuttuihin pippelinpaikat.Kun ne tyttökoirillekin pitää aukot olla....

        Googleta koiran jussipaita.Niitä on ennen saanut netistä tilaamalla.Olen myös nähnyt jossain ihan tavaratalossakin,mutta en muista missä.Oliskohan ollut joskus Tarjoustavatatalossa..

        ps.ei tuo Koiramme-lehti mikään huono koiralehti ole,nykyisin.Itseasiassa siinä on aika paljon hyviä artikkeleita,ihan kokeneemmillekin luettavaksi.
        Itse pidän myös noista rotuesittelyistä.Mukava lukea ja tutustua,sitäkin kautta.
        Tosin suuri ero niissä.Joillakin tehty hyvä tietopaketti rodusta.Joillakin taas tyyliin "ostasiekinhyvähevonentästä"...

        Kyllä siinä lehdessä luettavaa on en missään nimessä pidä sitä huonona, varsinkin kun ilmaseksi saa. Nyt sekin etu on lopetettu uusia vapaajäseniä ei enää tule.
        Kyllä tuon c.f kin olisi ihan hyvä siihen liittyä, juuri niihin rotuesittelyihin se lankeaisi ja kohta tarttis Jussipaitoja pienen Hiasen verran (vai mikä se auto oli)


      • isoisoäiti
        c.f kirjoitti:

        "Älä käytä hyvää urosta, käytä vasta sen jälkeläistä,"...olipa hyvä lohkaisu. Kyllä se on nähtävä, että periyttääkö hyvä jälkeensä sitä mitä haetaan.

        "koska olen yleisesti moitittu ulosannistani"...ei persoonallista ulosantia pidä moittia =O

        Ole vanhempien kasvattajien kanssa ollut juttusissa ennenkin, koska heti asian oivalsit.Kyläpässi saattaa olla uniikki, usein tuonti, siihen on saatava kotimaista ensin sekaan ja mieliummin vielä omista suvuista, mutta kokeilija ei tarvitse olla itse


      • c.f
        isoisoäiti kirjoitti:

        Kyllä siinä lehdessä luettavaa on en missään nimessä pidä sitä huonona, varsinkin kun ilmaseksi saa. Nyt sekin etu on lopetettu uusia vapaajäseniä ei enää tule.
        Kyllä tuon c.f kin olisi ihan hyvä siihen liittyä, juuri niihin rotuesittelyihin se lankeaisi ja kohta tarttis Jussipaitoja pienen Hiasen verran (vai mikä se auto oli)

        Okei liitytään sitten. Liityin airisyhdistykseenkin...ja menen trimmauskurssille ={


      • isoisoäiti
        c.f kirjoitti:

        Okei liitytään sitten. Liityin airisyhdistykseenkin...ja menen trimmauskurssille ={

        Se kurssi kehittää "koirasilmää",ensin luot kuvan itsellesi miltä haluat koirasi näyttävän ja sitten teet näköisesi, sillä yleiskuvaa voi muokata paljon.
        (en osaa trimmata)


      • c.f kirjoitti:

        Oli aikamoista tuubaa niiden jutut...=O

        Joltain toiselta foorumilta luin, että sen kattojärjestön Ikun säännöissä on, että kasvatuskiellollon (FCI) saanut kasvattaja ei saisi toimia myöskään IKU:n kasvattajana ja että tuon Suomen puljun joidenkin taustahenkilöiden rekistöröintikielloista olisi mennyt tieto IKU:n... tiedä sit, reagoiko tuo asiaan, toivottavasti...


      • canis.familiaris
        putkiaivoinen_kissa kirjoitti:

        Joltain toiselta foorumilta luin, että sen kattojärjestön Ikun säännöissä on, että kasvatuskiellollon (FCI) saanut kasvattaja ei saisi toimia myöskään IKU:n kasvattajana ja että tuon Suomen puljun joidenkin taustahenkilöiden rekistöröintikielloista olisi mennyt tieto IKU:n... tiedä sit, reagoiko tuo asiaan, toivottavasti...

        Olenko kertonut miksi lopetin epäonnistuneen kokeilun pienten koirien "tapakasvatus" koulutuksen kukkahattutätien kanssa vuonna kulotus ja tuohikenkä?


      • canis.familiaris kirjoitti:

        Olenko kertonut miksi lopetin epäonnistuneen kokeilun pienten koirien "tapakasvatus" koulutuksen kukkahattutätien kanssa vuonna kulotus ja tuohikenkä?

        Olet ehkä, vaan en muista. Kerro!


      • isoisoäiti
        molossi kirjoitti:

        En minä hehkutuksista tiedä,mutta osaan kyllä arvostaakin sen työtä...
        Muutenhan täällä kaikki voisi mennä vaan omalla "luovuudellaan" ja koirasilmällä,röntgenkatseineen...
        Käytettäisiin ö-lonkkaisia,kaihisia,paperisotkuja entisestään ostajien ja myyjien välillä,joka juoksusta pentueita ym.Eikä olisi jalostustietojärjestelmääkään ym.

        Mutta toki siellä asioita,vieläkin,mitä voisi parantaa ja mihin yrittää tiukemmin puuttua.

        Niin ja itse kysymykseen.En näe mitään järkeä enää noin vanhaa pennuttaa.Monet isot rodut on jo tuossa iässä toinen jalka haudassakin.
        Kyllä ne pentueet ehtii tekemään nuoremmallekkin.

        Entäs tuo omakoira ohjelma?
        Tykkääkö molossi siitäkin ,siihen kuulu taas vaihteeksi pentuvälityskin kennelliitolla. Onko järjestön oikeus laittaa jäsenensä eriarvoiseen asemaan.
        Onhan aivan järjetöntä että paperiversiolla pentunsa rekisteröivä maksaa 5e enemmän per pentu, eikä saa listalle myyntiin. Monimutkaisia ohjelmat ovat mutta vanhempia jäseniään sekin osaa sorsia,vielä on paljon henkissä niitä jotka tekevät niinkuin aina ennenkin. Heiltä löytyy hyviä koiria,jopa tutkittu yli pakollisten tarkastusten.
        Sitten kun pentupalstaa katsoo outo ihminen se kyllä ihmettelee miksiköhän jonkun tietyn henkilön pennut ei ole päässeet tänne myyntiin.Siinä on välissä kone ja paperi, enkä ymmärrä mitä tekemistä niillä on koirien kanssa


      • canis.familiaris kirjoitti:

        Olenko kertonut miksi lopetin epäonnistuneen kokeilun pienten koirien "tapakasvatus" koulutuksen kukkahattutätien kanssa vuonna kulotus ja tuohikenkä?

        Kerros nyt tällaiselle kääpiökoiraharrastaja kukkahattutädillekin ;D


      • isoisoäiti kirjoitti:

        Nyt kyllä meni ohi ihan tarkkaan ohi tuo että uusintoja ei jotossakaan suositella, en ole ennen kuullut, mutta opittavaa on aina uutta. Toisaalta sitten kun haluan kiertää tuon suosituksen, eipä ne ole kyllä urosvalintaa neuvomassakaan, mitä nyt joku yhdistyksen jalostustoimikunta, sinne ken papereitas täyttelet ja oman urosehdotuksesi laitat, vastaus on ok. ja saat pentusi myyntiin rodun pentuvälitykseen, siinäkö vaivan palkka?

        Jos sieltä tuleekin vaikka aloittelijan kyselyyn joku toinen urosehdokas, hakusessa ajatuksiensa kanssa oleva vaihtaa sillä kohtaa omaa urosehdotustaan toden näköisesti ja pentujen synnyttyä huomaa mitä ravunsyöttiä tästä tuli, kuka siitä vastuun ottaa, kasvattaja vai jalostustoimikunta.

        Ei uskoisi että olen ollut joskus aikanani yhdistysihminen laajassakin mittakaavassa, nyt ne kokousten istumiset on muilta kiireiltä ja vanhuuttakin jääneet vähemmälle ja pakko sanoa että joskus tuntuu ettei viitsisi millään lähteä silloin on paras nämä loputkin lopettaa kun aika tulee täyteen.
        Tätä luopujien ikäluokkaa alkaa olemaan runsaasti lähivuosina. Toivoa täytyy että nuoremmat osaisi olla repimättä kaikkea hyvääkin alas, mikään ei muutu vuodessa eikä kahdessa mutta pirunmoisen määrän vahinkoa siinäkin ajassa jo ehtii tekemään, jos kärsivällisyyttä eikä sovittelukykyä löydy.
        Ei hitsi vieköön enempää, kohtahan minusta tulee pappi vissiin

        "Nyt kyllä meni ohi...." Liittyy geenipohjan pienuuteen...
        mm.yhellä omallani rodullani tuo on. Mutta siis se on suositus,kukaan ei voi siis sitä kieltää.

        "Toivoa täytyy..." Aivan.Kaikkea tarvitaan ja mielipiteitä eri kantilta ilman muuta.Kompromissejäkin täytyy tehdä.
        "Nuoremmalla polvella" vaan on sitä,mitä myös tarvitaan.Että jos on nostettava kissa pöydälle,niin sitten se myös nostetaanKun sekään ei aina hyvä ole,että liian kauan vaan "seurataan" ja hyssytelläänkin...

        "Onko järjestön oikeus..." En ole tuohon hommaan oikein perehtynyt,joten siinä mielessä en paljoa sanokkaan.Eli oikeudesta en osaa mitään sanoa,mutta sitä mieltä olen ylipäätään,että liikaa nykyaikana,ihan monessa asiassa,vaaditaan ja suositaan netin käyttöä.Mutta tähän tässä yhteiskunnassa ollaan koko ajan lisää menossa.
        Itsekkin olen vähän vanhahtava :D jossain asioissa,enkä pidä siitä,että liikaa mennään tuohon,liian nopeaan,ja niille annetaan eriarvoista huomiota.

        "...eikä saa listalle myyntiin..." Epäreilua.
        En ole tuohon pentuvälitykseenkään vielä tutustunut,mutta toisaalta kaksipiippuinen homma.


      • isoisoäiti
        molossi kirjoitti:

        "Nyt kyllä meni ohi...." Liittyy geenipohjan pienuuteen...
        mm.yhellä omallani rodullani tuo on. Mutta siis se on suositus,kukaan ei voi siis sitä kieltää.

        "Toivoa täytyy..." Aivan.Kaikkea tarvitaan ja mielipiteitä eri kantilta ilman muuta.Kompromissejäkin täytyy tehdä.
        "Nuoremmalla polvella" vaan on sitä,mitä myös tarvitaan.Että jos on nostettava kissa pöydälle,niin sitten se myös nostetaanKun sekään ei aina hyvä ole,että liian kauan vaan "seurataan" ja hyssytelläänkin...

        "Onko järjestön oikeus..." En ole tuohon hommaan oikein perehtynyt,joten siinä mielessä en paljoa sanokkaan.Eli oikeudesta en osaa mitään sanoa,mutta sitä mieltä olen ylipäätään,että liikaa nykyaikana,ihan monessa asiassa,vaaditaan ja suositaan netin käyttöä.Mutta tähän tässä yhteiskunnassa ollaan koko ajan lisää menossa.
        Itsekkin olen vähän vanhahtava :D jossain asioissa,enkä pidä siitä,että liikaa mennään tuohon,liian nopeaan,ja niille annetaan eriarvoista huomiota.

        "...eikä saa listalle myyntiin..." Epäreilua.
        En ole tuohon pentuvälitykseenkään vielä tutustunut,mutta toisaalta kaksipiippuinen homma.

        Mitenkä voi olla kaksipiippuinen homma? sama liitto, sama jäsenmaksu,toinen käyttää postimerkkiä ja toinen konetta. Jos käytät paperivresiota maksat vitosen enemmän, etkä saa kaikkia palveluja mitkä luvataan.
        Asia ei niin kummonenkaan ole, mutta tehtäisi edes oikeuden mukainen kaikille jäsenille.Ettei vaan omakoira osiota oltaisi luotu puolihuolimattomasti


      • isoisoäiti kirjoitti:

        Mitenkä voi olla kaksipiippuinen homma? sama liitto, sama jäsenmaksu,toinen käyttää postimerkkiä ja toinen konetta. Jos käytät paperivresiota maksat vitosen enemmän, etkä saa kaikkia palveluja mitkä luvataan.
        Asia ei niin kummonenkaan ole, mutta tehtäisi edes oikeuden mukainen kaikille jäsenille.Ettei vaan omakoira osiota oltaisi luotu puolihuolimattomasti

        "Mitenkä voi olla..." Tarkoitan sitä,että toisaalta hyvä,että on tuo välitys,mutta toisaalta tulee mieleen,ettei se varsinaisesti sen enempää takaa,kuin pevisan...
        Eli ei se takaa mitään,että olisi sen parempia(jos ei huonompiakaan),kun niitten pennut,joita ei siellä näy.
        Että samalla lailla sitten ihmiset tajuaisivat,että vastuu on myös ostajalla ottaa tarkoin selvää,ostaa sitten minkä kautta.
        Kun voi tulla mielikuvia,että kun ostaa tietyn tahon "kautta",niin se on sitten jokin takuu ja takaa laadukkuuden kaikin tavoin.


    • c.f

      Tuo on lähinnä niille "vapaamatkustajille", jotka ei rokotuta koiriaan..Niille jolla "onainaollutniitervekoirailmanrokotuksia"...

    • ai mistä niitä tauteja tulee, facebookista löytyi äskettäin tuommoinen:
      "7.1.2013 Heikkiläntori 2 (tarkempaa asuntonroa en tähän laita), Kirkkonummi- osoitteessa myydään laittomasti tuotuja, parvoa sairastavia alaikäisiä pentuja. Ainakin russeli-villismixejä luovutettu liian pieninä ja sairastuneet. Myyjän ninmikirjaimet M.P tai G.P"

      Suomessahan ei pitänyt olla joitakin tauteja, ja onhan niitä luonnoneläimiäkin mitkä saattavat levittää tauteja, mutta tuontieläimet on riski, varsinkin ties mistä haalitut...

      • c.f

        mutta ne on halpoi ja söpöi..=O.


      • isoisoäiti

        Vaikka noissa tarha eläimissä olikin löydetty penikkatautia, niin en paljon parvoa parempana pidä.

        Jos on noin tarkat tiedot ja osoitteet niin eikö ell.lääkärin ja poliisin kanssa voisi paikalle mennä.

        Epäilen silti pikkupennun myymistä jo sairastaessa parvoa, ei niin halpaa olekkaan että sen joku kotiinsa vie. Eikä paria päivää kauempaa elä kuitenkaan. Kuinka ne ihmiset voi siellä hajussa olla, lääkäri tietäisi heti mistä on kyse


    • c.f

      Helvetti näitä sivuja, kun jurmuttaa paikallaan.

    • Huolettaa

      Kysymys: miten suuri vaara ihan oikeasti on tuohon penikkatautiin sairastuminen? Koirat on rokotettu, mutta asun pohjanmaalla, ja täällähän ne tautitapaukset on diagnosoitu.....

      • isoisoäiti

        Rokotetultakin koiralta on tapauksia ettei vastaainetta olekkaan, mutta en kyllä luottavaisesti suhtaudu koskaan näihin ensimmäiset rokotukset saaneisiin koiriin. Kyllä varmasti useammin rokotetut on täysin suojattuja, mutta kantajana nekin saattaa kulkea.
        Onkin ollut niin hiljaista tautisuunnalla, onko siellä parempaa tietoa levinneisydestä tarhoilla?


      • canis.familiaris
        isoisoäiti kirjoitti:

        Rokotetultakin koiralta on tapauksia ettei vastaainetta olekkaan, mutta en kyllä luottavaisesti suhtaudu koskaan näihin ensimmäiset rokotukset saaneisiin koiriin. Kyllä varmasti useammin rokotetut on täysin suojattuja, mutta kantajana nekin saattaa kulkea.
        Onkin ollut niin hiljaista tautisuunnalla, onko siellä parempaa tietoa levinneisydestä tarhoilla?

        Tätä kuraa riittää. Jos haluaa halvalla hyvää, pitää ostaa kaksi eri tuotetta. Lisätään toinen fraasi. Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa. (rikkaita näköjään riittää)
        Aika moisia *****päitä näiden pummien ihmisten ruokkijat
        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013011716562000_uu.shtml


      • C.f =O

      • isoisoäiti
        C.f =O kirjoitti:

        Olen aina ollut sitä miltä, että nuo koirien lisä härpäkkeet tuovat vain harmia.
        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013011816572324_uu.shtml

        Juu...miks koirille ? Kirjoitin tuosta aamuyöllä, ihmisen mielikuvitus on rajaton, senhän olis voinut luulosairaille miehille suoraan kaupata myydä eikä käyttää elukkaa välikätenä Saas nähdä lisääntyykö kysyntä


      • isoisoäiti
        canis.familiaris kirjoitti:

        Tätä kuraa riittää. Jos haluaa halvalla hyvää, pitää ostaa kaksi eri tuotetta. Lisätään toinen fraasi. Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa. (rikkaita näköjään riittää)
        Aika moisia *****päitä näiden pummien ihmisten ruokkijat
        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013011716562000_uu.shtml

        Se on juuri sitä ,yhden reppufirman kun saa loppumaan, kaksi uutta on jo aloittanut


      • isoisoäiti
        isoisoäiti kirjoitti:

        Se on juuri sitä ,yhden reppufirman kun saa loppumaan, kaksi uutta on jo aloittanut

        Viimeyön säätiedoitus :12.00 -26.7
        03.40 -27.4
        8.00 -28.8
        Samasta mittarista katsottu


      • c.f
        isoisoäiti kirjoitti:

        Viimeyön säätiedoitus :12.00 -26.7
        03.40 -27.4
        8.00 -28.8
        Samasta mittarista katsottu

        Kesäkelit teillä. Meillä -31 Oli hieman vilakka, kun käytiin aamulenkillä 5.00 jälkeen


      • isoisoäiti
        c.f kirjoitti:

        Kesäkelit teillä. Meillä -31 Oli hieman vilakka, kun käytiin aamulenkillä 5.00 jälkeen

        Ei kovasti hinku koiratkaan taas ulos, äkkiä tarpeillaan jos ihan pakko.
        Ettekä tekään kyllä pariakaan tuntia siellä olleet


      • canis.familiaris
        isoisoäiti kirjoitti:

        Ei kovasti hinku koiratkaan taas ulos, äkkiä tarpeillaan jos ihan pakko.
        Ettekä tekään kyllä pariakaan tuntia siellä olleet

        Kyllä me airkisen kanssa peruslenkki n.3,5km kierretään noilla pakkasilla, mutta mikkis ottaa omat vapaudet...ja nauttii sängyssä makailemisesta. kipaisee ulkona nopeasti ja hieman nopeammin tulee takaisin....Sallittakoon itse päättää, vai vaikuttaako tämä mikkiksen käytös jotenkin salakavalasti lauman hierarkiaan?


      • isoisoäiti
        canis.familiaris kirjoitti:

        Kyllä me airkisen kanssa peruslenkki n.3,5km kierretään noilla pakkasilla, mutta mikkis ottaa omat vapaudet...ja nauttii sängyssä makailemisesta. kipaisee ulkona nopeasti ja hieman nopeammin tulee takaisin....Sallittakoon itse päättää, vai vaikuttaako tämä mikkiksen käytös jotenkin salakavalasti lauman hierarkiaan?

        Selvähän se, johtajuus ihan sekasin siinä menee, kohta te ette tiedä kukaan kuka on pomo. Mikä se sellainen johtaja on joka ei koiraansa palelluta.

        En muista olenko joskus kysynyt mikä se seefferi siellä kuvissasi on ja missä se on kuvattu, kun vaikuttaa aina niin tutulle


      • isoisoäiti

        Melko varmasti tiedän, mutta kun en saa ajatusta kasaan.
        Ihan kuin tuo koirakin olisi tuttu, luulisin sen nähneeni. Tää on kiusallinen tunne, varmaan dementikoista tuntuu tältä siinä alkuvaiheessa ja sitten ne suuttuu(tosiasiassa itselleen)


      • isoisoäiti

        Dementia se on!
        Pari puheluakin otin päätäni päivittämään mutta ei valjennut


      • isoisoäiti
        isoisoäiti kirjoitti:

        Dementia se on!
        Pari puheluakin otin päätäni päivittämään mutta ei valjennut

        [email protected]


    • Koirakuume vaivaa... jokohan sitä uskaltaisi toisen koiran ottaa... pari kertaa on ollut vieras koira hoidossa vähän pidemmän aikaa ja hyvin on mennyt, joten siltä kannalta ehkä voisi.... pikkaisen on oma yrittänyt alkuun päristä, mutta lopettanut kun olen puuttunut pienempiinkin kukkoiluihin ja omimisiin heti alussa.

      Ja jos, niin minkä rotuisen?Cavalieria ja cockeria olen miettinyt. Fieldspanielikin vaikuttaisi kivalta, vaan kun en metsästä. Ja muutama vinttarirotu. Seropikin voisi olla hyvä, jos on kiva yksilö sopivat taustarodut. Mutta niitä etsisin kodinvaihtajista tai sitten sellaisen ihan oikeana vahinkona syntyneen pennunkin voisin hankkia...

      Kaikkein mieluiten kyllä ottaisin aikuisen koira, koirat on minusta mukavimmillaan aikuisena.

      Ääk.

      • canis.familiaris

        Voi hitsi. kokkeri ja saku ei ole hyvä yhdistelmä..(sakun osalta).. ..terrieri linjalle tietenkin kannattaa suunnistaa.=D..Ota kv airis


      • canis.familiaris kirjoitti:

        Voi hitsi. kokkeri ja saku ei ole hyvä yhdistelmä..(sakun osalta).. ..terrieri linjalle tietenkin kannattaa suunnistaa.=D..Ota kv airis

        Miksi ei kokkeri ole hyvä? Terrieriä en uskalla ottaa, eikös ne ole jästipäitäkin? :P


      • canis.familiaris
        putkiaivoinen_kissa kirjoitti:

        Miksi ei kokkeri ole hyvä? Terrieriä en uskalla ottaa, eikös ne ole jästipäitäkin? :P

        Päivitä itsesi..=D. Ei ole jästipäitä.

        Tunnen muutaman kokkerin kasvattajan ja on mm.kerran tuumailtiin, että miksi sakut näkee niin punaista kokkereiden kohdalla...tiedä sitten näitä nyky "puudeli" sakuja. En viitsi sen tarkemmin selvitellä. Etsi urosta, tai leikattua narttua ja sellaista kooltaan, että ei kurmuuta ilokseen, jota mahdollisesti tekeekin.


      • canis.familiaris
        canis.familiaris kirjoitti:

        Päivitä itsesi..=D. Ei ole jästipäitä.

        Tunnen muutaman kokkerin kasvattajan ja on mm.kerran tuumailtiin, että miksi sakut näkee niin punaista kokkereiden kohdalla...tiedä sitten näitä nyky "puudeli" sakuja. En viitsi sen tarkemmin selvitellä. Etsi urosta, tai leikattua narttua ja sellaista kooltaan, että ei kurmuuta ilokseen, jota mahdollisesti tekeekin.

        "punaista kokkereiden kohdalla"...niin sellaisia juttuja, että koira (t) on kilahtanut ilman mitään näkyvää syytä kokkereiden kohdalla, vaikka aluksi onki tullut juttuun.


      • canis.familiaris kirjoitti:

        "punaista kokkereiden kohdalla"...niin sellaisia juttuja, että koira (t) on kilahtanut ilman mitään näkyvää syytä kokkereiden kohdalla, vaikka aluksi onki tullut juttuun.

        No onpas jännä. Mitään kilahduksia en kyllä kaipaa... narttu, uros... niin. Jännää kyllä, tuo omani näyttäisi tykkäävän eniten vanhemmista nartuista. Nuorista (innokkaista) uroksista tykkää selvästi vähiten. Jopa oman ikäistensä narttujen kanssa tulee paremmin juttuun (itse asiassa hyvinkin hyvin, mutta kotiin en toki ottaisi). Ja vähän vanhempien, jo herrasmiesten tavoille oppineiden urosten kanssa.


      • canis.familiaris kirjoitti:

        "punaista kokkereiden kohdalla"...niin sellaisia juttuja, että koira (t) on kilahtanut ilman mitään näkyvää syytä kokkereiden kohdalla, vaikka aluksi onki tullut juttuun.

        Ps. Terriereistä jokin valkoinen länsiylämaanterrieri voisi kyllä olla kiva!


      • canis.familiaris

      • canis.familiaris

      • putkis,

      • isoisoäiti

        Älä usko airisfania, ota hukka, esittely viimeisessä Koiramme lehdessä.
        Haastetta varmasti riittää


      • canis.familiaris

      • canis.familiaris
        isoisoäiti kirjoitti:

        Älä usko airisfania, ota hukka, esittely viimeisessä Koiramme lehdessä.
        Haastetta varmasti riittää

        Rekkaa nimimerkkisi, niin voi laitta sen kennelin nimen ja sivut yksityisviestinä. Tai tekaise joku sähköpostiosoite.


      • isoisoäiti
        canis.familiaris kirjoitti:

        Rekkaa nimimerkkisi, niin voi laitta sen kennelin nimen ja sivut yksityisviestinä. Tai tekaise joku sähköpostiosoite.

        Mietitään


      • c.f

      • Hae kirjastosta sellainen kirja,jonka on kirjoittanut Tapio Eerola ja kertoo eri roduista.Siinä on aika hyvää esittelyä.

        Riippuu täysin,mistä roikkuu,mutta itse heittäisin ennemmin kaveriksi jonkun "helpomman seurakoirarodun",kuin terrierin.Voi olla,että pääsee helpommalla...Mutta riippuu toki rodustakin.Siitä pitää lähteä,ei niinkään ryhmästä.
        Itse en näkisi kokkareita huonona vaihtoehtona kylläkään.

        ps.Westit on ihan kivoja,eikä luonteeltaankaan vaativammasta päästä.
        Mutta pelkällä omalla otannalla,ihosairaita niin paljon,että kannattaa tuo puoli huomioida tarkoin.
        Cavat on perushelppoja,pikkukoiria.Niillä terveydessä myöskin omat huomioonotettavat juttunsa.Taitaa eniten olla sydämet niillä tapetilla.

        ps.Kannattaa käydä lukemassa kiinnostavien rotujen JTO:T.Useimmalla on hyvin ajantasalla roduista ja realistiset.


      • c.f
        molossi kirjoitti:

        Hae kirjastosta sellainen kirja,jonka on kirjoittanut Tapio Eerola ja kertoo eri roduista.Siinä on aika hyvää esittelyä.

        Riippuu täysin,mistä roikkuu,mutta itse heittäisin ennemmin kaveriksi jonkun "helpomman seurakoirarodun",kuin terrierin.Voi olla,että pääsee helpommalla...Mutta riippuu toki rodustakin.Siitä pitää lähteä,ei niinkään ryhmästä.
        Itse en näkisi kokkareita huonona vaihtoehtona kylläkään.

        ps.Westit on ihan kivoja,eikä luonteeltaankaan vaativammasta päästä.
        Mutta pelkällä omalla otannalla,ihosairaita niin paljon,että kannattaa tuo puoli huomioida tarkoin.
        Cavat on perushelppoja,pikkukoiria.Niillä terveydessä myöskin omat huomioonotettavat juttunsa.Taitaa eniten olla sydämet niillä tapetilla.

        ps.Kannattaa käydä lukemassa kiinnostavien rotujen JTO:T.Useimmalla on hyvin ajantasalla roduista ja realistiset.

        Ei kai tässä putkis mitään helppoa tietä ole hakemassa...elä on haasteita ja oppimista varten..={}


      • isoisoäiti
        c.f kirjoitti:

        Ei kai tässä putkis mitään helppoa tietä ole hakemassa...elä on haasteita ja oppimista varten..={}

        Asiasta kolmanteen, kun siitä penikkataudistakaan ei mitään kuulu. Toivottavasti iltalehti vain tarvitsi uutisen.

        Varmasti suurin osa meistä tuntee (tai ainakin tietää)Helena Sunin, on pitkänlinjan kasvattaja ja tällä hetkellä Kennelliiton puheenjohtaja.Kirjoitti hyvin lehdessä: katuuko koira vai onko meillä asennevamma? Juttu sai alkunsa koirasta joka oli käynyt ihmisen kimppuun niin omistaja tykkäsi ettei koiraa saa rankaista, koska se selvästi k a t u u.
        Loppukommentti siinä oli mielestäni oli mielestäni ajattelemisen arvoinen. Koira tarvitsee rakkautta ja huolenpitoa, mutta elämän koirana ei ihmisenä. Vanha sanonta sinänsä mutta joskus se on hyvä kerrata pohjia myöden.


      • canis.familiaris kirjoitti:

        joo laitoin ilmeisesti samasta yv-viestin

        Joo se sama oli! :)


      • isoisoäiti kirjoitti:

        Älä usko airisfania, ota hukka, esittely viimeisessä Koiramme lehdessä.
        Haastetta varmasti riittää

        Hukka? Onko se jokin susikoira? :) Ei tule Koiramme-lehteä, tulee vain Saksanpaimenkoira...


      • molossi kirjoitti:

        Hae kirjastosta sellainen kirja,jonka on kirjoittanut Tapio Eerola ja kertoo eri roduista.Siinä on aika hyvää esittelyä.

        Riippuu täysin,mistä roikkuu,mutta itse heittäisin ennemmin kaveriksi jonkun "helpomman seurakoirarodun",kuin terrierin.Voi olla,että pääsee helpommalla...Mutta riippuu toki rodustakin.Siitä pitää lähteä,ei niinkään ryhmästä.
        Itse en näkisi kokkareita huonona vaihtoehtona kylläkään.

        ps.Westit on ihan kivoja,eikä luonteeltaankaan vaativammasta päästä.
        Mutta pelkällä omalla otannalla,ihosairaita niin paljon,että kannattaa tuo puoli huomioida tarkoin.
        Cavat on perushelppoja,pikkukoiria.Niillä terveydessä myöskin omat huomioonotettavat juttunsa.Taitaa eniten olla sydämet niillä tapetilla.

        ps.Kannattaa käydä lukemassa kiinnostavien rotujen JTO:T.Useimmalla on hyvin ajantasalla roduista ja realistiset.

        Pitääpä katsella tuota kirjaa. Noiden cavojen luonteesta tykkään, mitä olen näyttelyissä katsellut.... mutta terveyspuoli huolettaa. Itseä eniten se syringomyelia, vaikka sydänjutuistakin tiedän. Eli tosi tarkkaan koiransa tutkituttavalta kasvattajalta pitäisi ottaa.

        Muuten, cf, et kai kokkereiden kilahntamisissa viitannut raivosyndroomaan? Vaan enemmän johonkin, mikä ilmenee vain suhteessa sakuihin...


      • c.f
        putkiaivoinen_kissa kirjoitti:

        Pitääpä katsella tuota kirjaa. Noiden cavojen luonteesta tykkään, mitä olen näyttelyissä katsellut.... mutta terveyspuoli huolettaa. Itseä eniten se syringomyelia, vaikka sydänjutuistakin tiedän. Eli tosi tarkkaan koiransa tutkituttavalta kasvattajalta pitäisi ottaa.

        Muuten, cf, et kai kokkereiden kilahntamisissa viitannut raivosyndroomaan? Vaan enemmän johonkin, mikä ilmenee vain suhteessa sakuihin...

        "Noiden cavojen .." älä ruoki puluja. Joutaisi monttuun tuo rotu.

        "Muuten.." En pysty sen paremmin sanoa. Tämä vain on muutaman ihmisen havainto (kasvattajia) Löytyy niitä useita rotuja, jotka ei keskenään toimeen tule.
        Se ei tietenkään tarkoita, että ei voisi.
        Yhdessä tapauksessa olivat kaveruksia jo vuoden tai kaksi ja sitten kilahti ilman mitään näkyvää syytä...Meillä oli kanssa kokkereita, ja jo pikkaskidinä kun ensimmäisen sakun sain..Sain jo silloin "pieniä viitteitä"


      • isoisoäiti
        putkiaivoinen_kissa kirjoitti:

        Hukka? Onko se jokin susikoira? :) Ei tule Koiramme-lehteä, tulee vain Saksanpaimenkoira...

        Hukka on joku rotunimitys suden ja koiran jälkeläisille. Kuulosti ensin hullulle mutta jotenkin se mies sitä elämää niiden kanssa kertoi, sai ihan asialliselle kuulostamaan. Ei vaan ole yhtään tietoa mihin niitä hukkia käytetään, ei ole tullut vielä tarvetta


      • canis.familiaris
        isoisoäiti kirjoitti:

        Hukka on joku rotunimitys suden ja koiran jälkeläisille. Kuulosti ensin hullulle mutta jotenkin se mies sitä elämää niiden kanssa kertoi, sai ihan asialliselle kuulostamaan. Ei vaan ole yhtään tietoa mihin niitä hukkia käytetään, ei ole tullut vielä tarvetta

        Juu sana mukaisesti HUKKA. Vain yksi kysymys: MIKSI

        P.s Saitko linkin?


      • isoisoäiti kirjoitti:

        Hukka on joku rotunimitys suden ja koiran jälkeläisille. Kuulosti ensin hullulle mutta jotenkin se mies sitä elämää niiden kanssa kertoi, sai ihan asialliselle kuulostamaan. Ei vaan ole yhtään tietoa mihin niitä hukkia käytetään, ei ole tullut vielä tarvetta

        Olen tavannut yhden sellaisen susikoiran (sen tsekkoslovakialaisen, en muista miten kirjoitetaan, niin en edes yritä). Se oli erittäin erittäin hyvä jäljellä (verrattuna vaikkapa hyvään sakuun)... ja tää siis oli yhden gurun arvio, ei minun. :)


      • c.f kirjoitti:

        "Noiden cavojen .." älä ruoki puluja. Joutaisi monttuun tuo rotu.

        "Muuten.." En pysty sen paremmin sanoa. Tämä vain on muutaman ihmisen havainto (kasvattajia) Löytyy niitä useita rotuja, jotka ei keskenään toimeen tule.
        Se ei tietenkään tarkoita, että ei voisi.
        Yhdessä tapauksessa olivat kaveruksia jo vuoden tai kaksi ja sitten kilahti ilman mitään näkyvää syytä...Meillä oli kanssa kokkereita, ja jo pikkaskidinä kun ensimmäisen sakun sain..Sain jo silloin "pieniä viitteitä"

        Daa. Sen olen kuullut, että sakut ja lyttykuonot ei useinkaan ole toimiva kokoonpano, mutta tuo oli yllättävää...


      • putkiaivoinen_kissa kirjoitti:

        Olen tavannut yhden sellaisen susikoiran (sen tsekkoslovakialaisen, en muista miten kirjoitetaan, niin en edes yritä). Se oli erittäin erittäin hyvä jäljellä (verrattuna vaikkapa hyvään sakuun)... ja tää siis oli yhden gurun arvio, ei minun. :)

        Niin ja naapurustossa asui joskus koirasusi, omistajansa mukaan 10%. Ellei sitten ollut feikkikoirasusi, joita kuulemma monet koirasusina myytävät on... hyvin susimainen se kyllä oli ulkonäöltään, mm. yläkulmahampaat...


      • canis.familiaris
        putkiaivoinen_kissa kirjoitti:

        Daa. Sen olen kuullut, että sakut ja lyttykuonot ei useinkaan ole toimiva kokoonpano, mutta tuo oli yllättävää...

        Tämäkin "juttelu" jäi -90 alkuun..En sen jälkeen ole paljon asian kanssa ollut tekemisissä.

        "Kamala. Koiraparka! :D "..tyttären lapsi kävi kylässä...Veteli vielä "päikkärit" häkissä koiran harmiksi..Sitä harmitti ihan tosissaan.

        Mikin häkinoven olen rajannut , että voi olla rauhassa tarvittaessa airiksesta. Tykkää nukkua siinä päivisin muutenkin (tai sohvalla). Tein niin julman teon lisäksi, että laitoin koiraportit makkariin ja työhuoneeseen.


      • putkis.
        canis.familiaris kirjoitti:

        Tämäkin "juttelu" jäi -90 alkuun..En sen jälkeen ole paljon asian kanssa ollut tekemisissä.

        "Kamala. Koiraparka! :D "..tyttären lapsi kävi kylässä...Veteli vielä "päikkärit" häkissä koiran harmiksi..Sitä harmitti ihan tosissaan.

        Mikin häkinoven olen rajannut , että voi olla rauhassa tarvittaessa airiksesta. Tykkää nukkua siinä päivisin muutenkin (tai sohvalla). Tein niin julman teon lisäksi, että laitoin koiraportit makkariin ja työhuoneeseen.

        Voi kuvitella, että harmitti! :)

        Minäkin laitoin koiraportin makkarin oveen. Heräsin sitten yhtenä aamuna koira kainalossa... koiraportin kissaportti oli sitten näemmä spk:n mentävä...


      • putkis.
        putkis. kirjoitti:

        Voi kuvitella, että harmitti! :)

        Minäkin laitoin koiraportin makkarin oveen. Heräsin sitten yhtenä aamuna koira kainalossa... koiraportin kissaportti oli sitten näemmä spk:n mentävä...

        Ps. kokkereiden raivosyndroomasta http://ladysplits.tripod.com/id9.html


      • c.f
        putkis. kirjoitti:

        Ps. kokkereiden raivosyndroomasta http://ladysplits.tripod.com/id9.html

        Olen kuullut tuosta, joo.

        Miksi kissaportti? Luulisi kissan olevan sen verran notkea, että hyppäisi yli..=D
        Ai niin, ne pamit jarraa..=O


      • putkiaivoinen_kissa kirjoitti:

        Daa. Sen olen kuullut, että sakut ja lyttykuonot ei useinkaan ole toimiva kokoonpano, mutta tuo oli yllättävää...

        No nyt täytyy kysyä,että mikä ettei sakut ja lytyt toimi?
        Juuri viikonlopun näytelmissä erään kojun pitäjän kanssa juttelin,jolla oli sakuja ja yksi lytty.Ja jonkun verran noita tiedän,enkä mitään ongelmaa tiedä siis mitään "rasistista".

        Cavoista sen verran,niitä tunnen jokusiakin.Luonteeltaanhan noit on sellaisia herttaisen helppoja pääasiassa.
        Henk.kohtaseslla kokemuksella(siis tuntenut aika monta),jotenkin ristiriitainen olo.
        Ne,mitä olen tuntenut,niin päasiassa olleet terveitä ja pitkäikäisiäkin.Mutta taas toisaalta,muutakin kuullut ja kun kävin tsekkaamassa järjestelmästä kuolinsyytilastoa,niin se ei järin hyvää näyttänyt.Tosin osahan siinä vaan on,mutta kumminkin.

        Ps.Olin viikonloppuna näytelmissä.Kerrankin meni näytelmät enemmänkin plussan puolelle :D
        Kun oli matka ilmainen,sisäänpääsy ilmainen(olin turistina) ja löysin aika makeen niittipannan(jota olen juuri O_o ihaillut yhessä liikkeessä),joka oli puoleen hintaan(kaikki pannat).Juu,että joskus näinkin päin :D


      • c.f
        molossi kirjoitti:

        No nyt täytyy kysyä,että mikä ettei sakut ja lytyt toimi?
        Juuri viikonlopun näytelmissä erään kojun pitäjän kanssa juttelin,jolla oli sakuja ja yksi lytty.Ja jonkun verran noita tiedän,enkä mitään ongelmaa tiedä siis mitään "rasistista".

        Cavoista sen verran,niitä tunnen jokusiakin.Luonteeltaanhan noit on sellaisia herttaisen helppoja pääasiassa.
        Henk.kohtaseslla kokemuksella(siis tuntenut aika monta),jotenkin ristiriitainen olo.
        Ne,mitä olen tuntenut,niin päasiassa olleet terveitä ja pitkäikäisiäkin.Mutta taas toisaalta,muutakin kuullut ja kun kävin tsekkaamassa järjestelmästä kuolinsyytilastoa,niin se ei järin hyvää näyttänyt.Tosin osahan siinä vaan on,mutta kumminkin.

        Ps.Olin viikonloppuna näytelmissä.Kerrankin meni näytelmät enemmänkin plussan puolelle :D
        Kun oli matka ilmainen,sisäänpääsy ilmainen(olin turistina) ja löysin aika makeen niittipannan(jota olen juuri O_o ihaillut yhessä liikkeessä),joka oli puoleen hintaan(kaikki pannat).Juu,että joskus näinkin päin :D

        Oliko niittipanta nahkapajan tuote?
        Mikä on lyttis?

        isoisoäitee
        "äksyt" kommentit johtuu "itkupotkuraivari" päivistä, joita on ollut muutama. (ei tuo flunssa puhkea, mutta juilii mukana kokoajan..väsyttää niin berhanasti)


      • molossi ei rek
        c.f kirjoitti:

        Oliko niittipanta nahkapajan tuote?
        Mikä on lyttis?

        isoisoäitee
        "äksyt" kommentit johtuu "itkupotkuraivari" päivistä, joita on ollut muutama. (ei tuo flunssa puhkea, mutta juilii mukana kokoajan..väsyttää niin berhanasti)

        Ei kun oli Hurtan,yllätys. Tuolla nahkapajalla on kyllä aika makeita.Varsinkin ne iso "piikkiset" :D

        lyttis=lyhytkuonoinen.

        ps.Minulla oli aikoinaan yksi hyyyyvin persoonallinen iso.Se rakasti yli kaiken cavoja,ja griffoneita ja shitsuja.Ja sitten täysin poikkeavaa,rottiksia...Osa selittyi,että oli kavereina,mutta ei kaikki.Noista kävi sitten omakin sukupuoli...
        Muuten oli sellainen evvk muut koirat-tyyppi.


      • c.f kirjoitti:

        Olen kuullut tuosta, joo.

        Miksi kissaportti? Luulisi kissan olevan sen verran notkea, että hyppäisi yli..=D
        Ai niin, ne pamit jarraa..=O

        Joopa... kissani ovät vähän raakkeja eivätkä hyppele korkealle...


      • molossi kirjoitti:

        No nyt täytyy kysyä,että mikä ettei sakut ja lytyt toimi?
        Juuri viikonlopun näytelmissä erään kojun pitäjän kanssa juttelin,jolla oli sakuja ja yksi lytty.Ja jonkun verran noita tiedän,enkä mitään ongelmaa tiedä siis mitään "rasistista".

        Cavoista sen verran,niitä tunnen jokusiakin.Luonteeltaanhan noit on sellaisia herttaisen helppoja pääasiassa.
        Henk.kohtaseslla kokemuksella(siis tuntenut aika monta),jotenkin ristiriitainen olo.
        Ne,mitä olen tuntenut,niin päasiassa olleet terveitä ja pitkäikäisiäkin.Mutta taas toisaalta,muutakin kuullut ja kun kävin tsekkaamassa järjestelmästä kuolinsyytilastoa,niin se ei järin hyvää näyttänyt.Tosin osahan siinä vaan on,mutta kumminkin.

        Ps.Olin viikonloppuna näytelmissä.Kerrankin meni näytelmät enemmänkin plussan puolelle :D
        Kun oli matka ilmainen,sisäänpääsy ilmainen(olin turistina) ja löysin aika makeen niittipannan(jota olen juuri O_o ihaillut yhessä liikkeessä),joka oli puoleen hintaan(kaikki pannat).Juu,että joskus näinkin päin :D

        No mulla tuo perustui lähinnä muutamalta lyttykuonoharrastajalta kuultuun...yksi oli kasvattaja, joka tarjosi sellaista kodinomaista koirahoitolapalvelua (hoitokoirat oman lauman seassa) ja soittelin sinne kyselläkseni vähän lisätietoa... spk:ta kuulemma ei ota hoitoon, kun ne kuulema eivät siedä lyttykuonoja eivätkä osaa lukea niitä... no ihan täydestä en ottanut, mutta ajattelin, että jotain perää kuitenkin olisi, kun ei ollut ensimmäinen, jolta tuosta kuulin.

        Miekin olin näytelmissä viikonloppuna. Ostin koiralle sellaisen pörrökankaisen mukavan makuualustan, kun puoleen hintaan sain. Arvatkaa vain, omivatko kissat sen omakseen. :)


      • c.f kirjoitti:

        Oliko niittipanta nahkapajan tuote?
        Mikä on lyttis?

        isoisoäitee
        "äksyt" kommentit johtuu "itkupotkuraivari" päivistä, joita on ollut muutama. (ei tuo flunssa puhkea, mutta juilii mukana kokoajan..väsyttää niin berhanasti)

        Mie kerran kun kyllästyin odottamaan flunssaa, päätin ryhtyä sairastamaan, vaikkei flunssa ollut vielä kunnolla päällä... lepäsin ja nukuin ja join mehuja niin kuin olisin kunnolla sairas ja se kannatti... meni ohi päivän "sairastamisella" eikä se kunnon flunssa lainkaan tullut... :)


      • canis.familiaris
        putkiaivoinen_kissa kirjoitti:

        Mie kerran kun kyllästyin odottamaan flunssaa, päätin ryhtyä sairastamaan, vaikkei flunssa ollut vielä kunnolla päällä... lepäsin ja nukuin ja join mehuja niin kuin olisin kunnolla sairas ja se kannatti... meni ohi päivän "sairastamisella" eikä se kunnon flunssa lainkaan tullut... :)

        Sepäs se, mutta kun ei nuku vrk, kuin n.6h niin eipä juuri hyödytä nahkaa laskea silmän päälle ajankuluksi...

        Mitä taas tavanomaiseen tyyliin kirjoitan/tai luen epäselvästi...itse tarkoitin kokkereita, en "lyttistä"

        Huomenna tulee täyteen 42v. ensimmäisestä koirasta (am.kokkeri)....


      • canis.familiaris
        putkiaivoinen_kissa kirjoitti:

        No mulla tuo perustui lähinnä muutamalta lyttykuonoharrastajalta kuultuun...yksi oli kasvattaja, joka tarjosi sellaista kodinomaista koirahoitolapalvelua (hoitokoirat oman lauman seassa) ja soittelin sinne kyselläkseni vähän lisätietoa... spk:ta kuulemma ei ota hoitoon, kun ne kuulema eivät siedä lyttykuonoja eivätkä osaa lukea niitä... no ihan täydestä en ottanut, mutta ajattelin, että jotain perää kuitenkin olisi, kun ei ollut ensimmäinen, jolta tuosta kuulin.

        Miekin olin näytelmissä viikonloppuna. Ostin koiralle sellaisen pörrökankaisen mukavan makuualustan, kun puoleen hintaan sain. Arvatkaa vain, omivatko kissat sen omakseen. :)

        En ihmettele tuota, että ei ottanut...se tilanne oikeasti yllättää tai ei...sepä siinä, että kun ennakkoja ei ole ollut...ja puhun myös ns.koulutetuista sakeroista.
        Joku ajatteli, että laukaiseeko ne.karvanlaatu vai mikä, kun on tavallaan niin omanlainen..en tiedä, mutta ei se kokkerikaan ihan eilisenteeren koira ole, mitä luonteeseen tulee...

        "Ostin koiralle.." Likka on "eläinkaupassa" töissä ja sain samanlaisen...arvaa kynikö airis sen, mikkihiiren harmiksi..


      • putkiaivoinen_kissa kirjoitti:

        No mulla tuo perustui lähinnä muutamalta lyttykuonoharrastajalta kuultuun...yksi oli kasvattaja, joka tarjosi sellaista kodinomaista koirahoitolapalvelua (hoitokoirat oman lauman seassa) ja soittelin sinne kyselläkseni vähän lisätietoa... spk:ta kuulemma ei ota hoitoon, kun ne kuulema eivät siedä lyttykuonoja eivätkä osaa lukea niitä... no ihan täydestä en ottanut, mutta ajattelin, että jotain perää kuitenkin olisi, kun ei ollut ensimmäinen, jolta tuosta kuulin.

        Miekin olin näytelmissä viikonloppuna. Ostin koiralle sellaisen pörrökankaisen mukavan makuualustan, kun puoleen hintaan sain. Arvatkaa vain, omivatko kissat sen omakseen. :)

        "No mulla..." Aaa,nyt oltiin hieman eri asiassa....
        Joo,siis tuo pitää paikkansa siltä osin,että vieraat koirat ei osaa kaiiki lukea lyttiksiä,josta voi tulla ongelmaa.Lyttikset kun monet on hyvin ryhdikkäitä koiria,päät pystyssä ja rinta rottingilla jo tyyliltään.Siihen kun lisää naama,joka voi itsessään näyttää ristiriitaista signaalia.Sitten vie ne,jotka pitää jotain pöhinää.
        Itse tarkoitin omassa laumassa.Siellä on eri,kun tulee pentuna,niin ei niitä oteta uhkaavaksi,vaikkei osaisikaan heti kunnolla lukea.Ja siinä sitä sitten tottuu ja oppii tulkitsemaan.

        Toissalta,jos nyt puhutaan,että joku rotu ei osaa tulkita,niin kyllä sitten siinä rodussakin jo vähän "mättää",jos niin heikossa kantimissa on,että koko rotu ei ymmärrä,saati menee siitä niin,että tekee ongelmaa...

        Tosin täytyy sanoa,että itse en koskaan veisi omiani,edes tirrejä hoitopaikkaan,missä saisi seukkailla minulle tuntemattomien koirien kanssa ja omistajakaan en tuntisi hyvin.
        Kun on vähän riskibisnestä viimekädessä mielestäni.

        ps.Oltiinkohan samoissa näytelmissä ;D


      • molossi kirjoitti:

        "No mulla..." Aaa,nyt oltiin hieman eri asiassa....
        Joo,siis tuo pitää paikkansa siltä osin,että vieraat koirat ei osaa kaiiki lukea lyttiksiä,josta voi tulla ongelmaa.Lyttikset kun monet on hyvin ryhdikkäitä koiria,päät pystyssä ja rinta rottingilla jo tyyliltään.Siihen kun lisää naama,joka voi itsessään näyttää ristiriitaista signaalia.Sitten vie ne,jotka pitää jotain pöhinää.
        Itse tarkoitin omassa laumassa.Siellä on eri,kun tulee pentuna,niin ei niitä oteta uhkaavaksi,vaikkei osaisikaan heti kunnolla lukea.Ja siinä sitä sitten tottuu ja oppii tulkitsemaan.

        Toissalta,jos nyt puhutaan,että joku rotu ei osaa tulkita,niin kyllä sitten siinä rodussakin jo vähän "mättää",jos niin heikossa kantimissa on,että koko rotu ei ymmärrä,saati menee siitä niin,että tekee ongelmaa...

        Tosin täytyy sanoa,että itse en koskaan veisi omiani,edes tirrejä hoitopaikkaan,missä saisi seukkailla minulle tuntemattomien koirien kanssa ja omistajakaan en tuntisi hyvin.
        Kun on vähän riskibisnestä viimekädessä mielestäni.

        ps.Oltiinkohan samoissa näytelmissä ;D

        "Aaa,nyt oltiin hieman eri asiassa...." No niinpäs oltiinkin. :)

        "Toissalta,jos nyt puhutaan,että joku rotu ei osaa tulkita jne." Tuo osuus olikin justiinsa se, jota en aivan uskonut... muutenkin kuulosti vähän siltä, että epäili minun olevan etsimässä hoitopaikkaa jollekin täysin tapakasvatusta vailla olevalle riiviökoiralle...:D Huonoja kokemuksia ehkä Spk:sta (niiden omistajista)...?

        Juu ja tiedostin kyllä tuon hoitomuodon riskit... enkä olisi ollut suorilta käsin viemässä, vaan tosiaan ensin soitin, sitten olisin käynyt katsomassa ja tutustumassa toimintaan jne. Kun tuo oma on hieman takiainen (tää on kyllä lähtenyt tasaantumaan, ei ole enää jatkuvasti kiinni minussa!) ajattelin, että tuollainen hoitomuoto voisi tehdä hyvää... olettaen siis, että paikka olisi ollut muuten ok.

        Ehkä oltiin samoissa näytelmissä...siellä oli myös mageita niittipantoja poikkeuksellisen edullisesti... olisin ostanut, jos olisi sellaisille käyttöä! (Pahus...munhan ois pitänytkin ostaa panta ja hankkia sitten siihen sopiva koira...tyhmä kun en tajunnut. :) )


    • canis.familiaris

      Laitoin kivan: Tuleekohan vaikeuksia? Nimimerkki .älä häkitä

      • Kamala. Koiraparka! :D


      • isoisoäiti

        En saanut mitään klinkkiä, selaintakin kehotettiin vaihtamaan enkä tältä yökoneelta voi vaihdella mitään enkä ladata uusia,kun en hallitse käyttöä, hukkuu pian "maailmankartalta" sellainen määrä asiaa että varmaan saisin kuvankin lehteen


      • isoisoäiti
        isoisoäiti kirjoitti:

        En saanut mitään klinkkiä, selaintakin kehotettiin vaihtamaan enkä tältä yökoneelta voi vaihdella mitään enkä ladata uusia,kun en hallitse käyttöä, hukkuu pian "maailmankartalta" sellainen määrä asiaa että varmaan saisin kuvankin lehteen

        Jäi kysymättä miksi noin jyrkkä mielipide cavoista,ei yleensä ole ollut tapanasi.

        Oli sille hukalle pari muutakin nimeä:saarloos ja tshki, eroavat luonteiltaan kuukemma


    • canis.familiaris

      "En saanut mitään linkkiä,"...tuolla ylempänä oli sähköpostiosoite, johon viestin laiton.??

      Ei mikään "mäoonainahalunnutsuden" tyylinen juttu.
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Ceskoslovensky_vlcak

      Saarloosia ihmettelen ihan tosissaan. Aika "rohkean" oloinen koira. Wannabesusi.

      "Jäi kysymättä..." sattui huonoon ajankohtaa...Suurentuvassa määrin vihan ja inhon määrä kasvaa toimintaan, jossa koirien terveys menee ihmisen turhamaisten tarpeiden edelle..Nyt sattumoisin olen lyhyeen aikaan törmännyt haluamattani asiaan (taas), ja se tilanne harmittaa todella paljon. Ei siinä muuta ole.....Tilanne paranisi, jos ihmisten ostokäyttäytyminen sitä ohjaisi. Siksi ohje -älä ruoki puluja-....se ei ole hyvä juttu, eikä siitä seuraa hyvää.

    • canis.familiaris

      Se on muuten putkis villi tunne paripäivää kun hakee kv-koiran ja sopeuttaa sitä. Varsinkin, kun kotona on "oma" koira..

      Itse stressaan aina paripäivää ja se tunne on ollut aina sama...stressi tuossa tilanteessa on hyvä, koska se pistää ajattelemaan...Siinä kotiuttamisessa on muutama ratkaiseva asia, jotka kannattaa huomioida ja toteuttaa.

      • putkis.

        pitääpä palata tähän...nyt haipakka...


      • Toivottavasti mä n stressaa... mun koira muuttuu rähinäherkemmäksi, jos aistii musta stressiä...

        Hoitokoirien aikaan kanssa olen liikkunut paljon ja loikoillut paljon. :) Ollut tarkkana petipaikkojen, ruokailujen ja kissojen suhteen. Olisiko muita ratkaisevia asioita huomioitava?

        Se on kyllä ollut kiinnostavaa, miten vieras koira on lähtenyt omimaan minua... siis sellainen selkeä kilpailuasetelma koirien välillä, jonka suhteen on pitänyt tehdä sekä omalle että vieraalle säännöt selviksi... tapahtuuko tuo aina vai onko cf ollut kokemusta koirista, jotka ei noin tee? :)


      • canis.familiaris
        putkiaivoinen_kissa kirjoitti:

        Toivottavasti mä n stressaa... mun koira muuttuu rähinäherkemmäksi, jos aistii musta stressiä...

        Hoitokoirien aikaan kanssa olen liikkunut paljon ja loikoillut paljon. :) Ollut tarkkana petipaikkojen, ruokailujen ja kissojen suhteen. Olisiko muita ratkaisevia asioita huomioitava?

        Se on kyllä ollut kiinnostavaa, miten vieras koira on lähtenyt omimaan minua... siis sellainen selkeä kilpailuasetelma koirien välillä, jonka suhteen on pitänyt tehdä sekä omalle että vieraalle säännöt selviksi... tapahtuuko tuo aina vai onko cf ollut kokemusta koirista, jotka ei noin tee? :)

        Jostain syystä meillä ei ole omat ihmetellyt vieraita/uusia...ei edes kissoja...epäilen että ei ole tarve, koska tietyt käytöstavat ylläpidetään ja se tasapuolisuus toteutuu ja siten myös uudenkin kohdalla...ei erityiskohtelua kenellekään....vanhat sopeutuu uuteen ja uusi talonsääntöihin...taustaa en huomioi, vaan uuden koiran pitää "tsempata" se miten ympärillä asiat menee ja kulkee...näin myös tapahtuu...Koira ohjautuu vanhojen koirien esimerkin kautta

        Muuten tämä uusikaan koira airis ei huomioi ovikelloa..moni yllättyy kun talossa onkin koiria..

        "Se on kyllä ollut kiinnostavaa, miten vieras koira on lähtenyt omimaan minua"..tuo on iso juttu ja jota koirasi käytös tukee. Moni voisi lukea tuon oman koiran käytöksen johtuvan tarpeesta suojella/vartioida, mutta voi olla myös tuo oman aseman "turvaaminen"..

        Minä nimenomaan teen tuon kilpailu asetelman, josta hyötyy kaikki. Karkeasti sanottuna mokasta (jostain ei toivotusta) saa "buuausta" ja toinen pinnoja (huomiota)..se pistää yrittämään....mikki on tässä mestari...todellinen arkipäivän tsemppari, jonka soisikin hieman hölläävän..Mitä enemmän airis mokaa, sen paremmalta mikkis taas saa itsensä näyttämään ja siitä ottaa kaiken irti. (Mikin lähtökohta on ollut vaikein, vaikka ajallisesti kesti vain pari tuntia.)

        Muista sinäkin se, että kun uusi tulee, niin mennyt on mennyttä ja kummatkin on samalla viivalla....vanhalla ei ole erillisiä huomioita, tai etuuksia, eikä uuden kohdalla saa menneisyys "pinnoja" vaan arki alkaa siten miten sen ohjaat...mieluiten heti, ilman "sopeutumisaikaa"..(siis ne perusrutiinit ja tavat miten hoitaa ne mitkä päivittäin on)

        "tapahtuuko tuo aina vai onko cf ollut kokemusta koirista, jotka ei noin tee?"...ei ole. Olisi aika huolestuttavaa, jos koira ei noin käyttäytyisi...(Kylmäkoira ehkä ..=/)

        Jännitteet saa hyvin pois, kun pitää ns.laatuaikaa metsässä missä temutaan huomioidaan ja tsempataan...se yhdistää ja poistaa turhat jännitteet.


      • canis.familiaris
        canis.familiaris kirjoitti:

        Jostain syystä meillä ei ole omat ihmetellyt vieraita/uusia...ei edes kissoja...epäilen että ei ole tarve, koska tietyt käytöstavat ylläpidetään ja se tasapuolisuus toteutuu ja siten myös uudenkin kohdalla...ei erityiskohtelua kenellekään....vanhat sopeutuu uuteen ja uusi talonsääntöihin...taustaa en huomioi, vaan uuden koiran pitää "tsempata" se miten ympärillä asiat menee ja kulkee...näin myös tapahtuu...Koira ohjautuu vanhojen koirien esimerkin kautta

        Muuten tämä uusikaan koira airis ei huomioi ovikelloa..moni yllättyy kun talossa onkin koiria..

        "Se on kyllä ollut kiinnostavaa, miten vieras koira on lähtenyt omimaan minua"..tuo on iso juttu ja jota koirasi käytös tukee. Moni voisi lukea tuon oman koiran käytöksen johtuvan tarpeesta suojella/vartioida, mutta voi olla myös tuo oman aseman "turvaaminen"..

        Minä nimenomaan teen tuon kilpailu asetelman, josta hyötyy kaikki. Karkeasti sanottuna mokasta (jostain ei toivotusta) saa "buuausta" ja toinen pinnoja (huomiota)..se pistää yrittämään....mikki on tässä mestari...todellinen arkipäivän tsemppari, jonka soisikin hieman hölläävän..Mitä enemmän airis mokaa, sen paremmalta mikkis taas saa itsensä näyttämään ja siitä ottaa kaiken irti. (Mikin lähtökohta on ollut vaikein, vaikka ajallisesti kesti vain pari tuntia.)

        Muista sinäkin se, että kun uusi tulee, niin mennyt on mennyttä ja kummatkin on samalla viivalla....vanhalla ei ole erillisiä huomioita, tai etuuksia, eikä uuden kohdalla saa menneisyys "pinnoja" vaan arki alkaa siten miten sen ohjaat...mieluiten heti, ilman "sopeutumisaikaa"..(siis ne perusrutiinit ja tavat miten hoitaa ne mitkä päivittäin on)

        "tapahtuuko tuo aina vai onko cf ollut kokemusta koirista, jotka ei noin tee?"...ei ole. Olisi aika huolestuttavaa, jos koira ei noin käyttäytyisi...(Kylmäkoira ehkä ..=/)

        Jännitteet saa hyvin pois, kun pitää ns.laatuaikaa metsässä missä temutaan huomioidaan ja tsempataan...se yhdistää ja poistaa turhat jännitteet.

        "Toivottavasti mä n stressaa"..itselläni stressi (noissa tilanteissa) näkyy terävyytenä ajattelussa ja seurannassa..Korostan myös "ohjaamista".


      • canis.familiaris kirjoitti:

        Jostain syystä meillä ei ole omat ihmetellyt vieraita/uusia...ei edes kissoja...epäilen että ei ole tarve, koska tietyt käytöstavat ylläpidetään ja se tasapuolisuus toteutuu ja siten myös uudenkin kohdalla...ei erityiskohtelua kenellekään....vanhat sopeutuu uuteen ja uusi talonsääntöihin...taustaa en huomioi, vaan uuden koiran pitää "tsempata" se miten ympärillä asiat menee ja kulkee...näin myös tapahtuu...Koira ohjautuu vanhojen koirien esimerkin kautta

        Muuten tämä uusikaan koira airis ei huomioi ovikelloa..moni yllättyy kun talossa onkin koiria..

        "Se on kyllä ollut kiinnostavaa, miten vieras koira on lähtenyt omimaan minua"..tuo on iso juttu ja jota koirasi käytös tukee. Moni voisi lukea tuon oman koiran käytöksen johtuvan tarpeesta suojella/vartioida, mutta voi olla myös tuo oman aseman "turvaaminen"..

        Minä nimenomaan teen tuon kilpailu asetelman, josta hyötyy kaikki. Karkeasti sanottuna mokasta (jostain ei toivotusta) saa "buuausta" ja toinen pinnoja (huomiota)..se pistää yrittämään....mikki on tässä mestari...todellinen arkipäivän tsemppari, jonka soisikin hieman hölläävän..Mitä enemmän airis mokaa, sen paremmalta mikkis taas saa itsensä näyttämään ja siitä ottaa kaiken irti. (Mikin lähtökohta on ollut vaikein, vaikka ajallisesti kesti vain pari tuntia.)

        Muista sinäkin se, että kun uusi tulee, niin mennyt on mennyttä ja kummatkin on samalla viivalla....vanhalla ei ole erillisiä huomioita, tai etuuksia, eikä uuden kohdalla saa menneisyys "pinnoja" vaan arki alkaa siten miten sen ohjaat...mieluiten heti, ilman "sopeutumisaikaa"..(siis ne perusrutiinit ja tavat miten hoitaa ne mitkä päivittäin on)

        "tapahtuuko tuo aina vai onko cf ollut kokemusta koirista, jotka ei noin tee?"...ei ole. Olisi aika huolestuttavaa, jos koira ei noin käyttäytyisi...(Kylmäkoira ehkä ..=/)

        Jännitteet saa hyvin pois, kun pitää ns.laatuaikaa metsässä missä temutaan huomioidaan ja tsempataan...se yhdistää ja poistaa turhat jännitteet.

        Kylmäkoira,voi kauhiaa :D o_O :/


      • canis.familiaris kirjoitti:

        Jostain syystä meillä ei ole omat ihmetellyt vieraita/uusia...ei edes kissoja...epäilen että ei ole tarve, koska tietyt käytöstavat ylläpidetään ja se tasapuolisuus toteutuu ja siten myös uudenkin kohdalla...ei erityiskohtelua kenellekään....vanhat sopeutuu uuteen ja uusi talonsääntöihin...taustaa en huomioi, vaan uuden koiran pitää "tsempata" se miten ympärillä asiat menee ja kulkee...näin myös tapahtuu...Koira ohjautuu vanhojen koirien esimerkin kautta

        Muuten tämä uusikaan koira airis ei huomioi ovikelloa..moni yllättyy kun talossa onkin koiria..

        "Se on kyllä ollut kiinnostavaa, miten vieras koira on lähtenyt omimaan minua"..tuo on iso juttu ja jota koirasi käytös tukee. Moni voisi lukea tuon oman koiran käytöksen johtuvan tarpeesta suojella/vartioida, mutta voi olla myös tuo oman aseman "turvaaminen"..

        Minä nimenomaan teen tuon kilpailu asetelman, josta hyötyy kaikki. Karkeasti sanottuna mokasta (jostain ei toivotusta) saa "buuausta" ja toinen pinnoja (huomiota)..se pistää yrittämään....mikki on tässä mestari...todellinen arkipäivän tsemppari, jonka soisikin hieman hölläävän..Mitä enemmän airis mokaa, sen paremmalta mikkis taas saa itsensä näyttämään ja siitä ottaa kaiken irti. (Mikin lähtökohta on ollut vaikein, vaikka ajallisesti kesti vain pari tuntia.)

        Muista sinäkin se, että kun uusi tulee, niin mennyt on mennyttä ja kummatkin on samalla viivalla....vanhalla ei ole erillisiä huomioita, tai etuuksia, eikä uuden kohdalla saa menneisyys "pinnoja" vaan arki alkaa siten miten sen ohjaat...mieluiten heti, ilman "sopeutumisaikaa"..(siis ne perusrutiinit ja tavat miten hoitaa ne mitkä päivittäin on)

        "tapahtuuko tuo aina vai onko cf ollut kokemusta koirista, jotka ei noin tee?"...ei ole. Olisi aika huolestuttavaa, jos koira ei noin käyttäytyisi...(Kylmäkoira ehkä ..=/)

        Jännitteet saa hyvin pois, kun pitää ns.laatuaikaa metsässä missä temutaan huomioidaan ja tsempataan...se yhdistää ja poistaa turhat jännitteet.

        "Minä nimenomaan teen tuon kilpailu asetelman, josta hyötyy kaikki"

        Mites stressiherkkkoira, voiko sille liiallinen kilpailuttaminen olla pahaksi? Mun tuo oma tsemppaa ihan jo sillä, että toinen koira on läsnä ja saa saman kohtelun kuin omakin (esim. saa istua sohvalla, joka on oman koirani lempipaikka, siinä missä omakin j ne.).

        Heh, huvittavaa oli, että kun hoitokoira lähti, oma yritti sen jälkeen kaikkia mahdollisia koiruuksia... kun hoitokoiran aikaan oli ollut täysi enkeli? Ja jopa pyrki komentamaan hoitokoiraa, jos se rikkoi sääntöjä. :)

        Luin tuon molossin suositteleman rotukirjan... vinttarit polttelee yhä enemmän ja enemmän...


      • c.f
        putkiaivoinen_kissa kirjoitti:

        "Minä nimenomaan teen tuon kilpailu asetelman, josta hyötyy kaikki"

        Mites stressiherkkkoira, voiko sille liiallinen kilpailuttaminen olla pahaksi? Mun tuo oma tsemppaa ihan jo sillä, että toinen koira on läsnä ja saa saman kohtelun kuin omakin (esim. saa istua sohvalla, joka on oman koirani lempipaikka, siinä missä omakin j ne.).

        Heh, huvittavaa oli, että kun hoitokoira lähti, oma yritti sen jälkeen kaikkia mahdollisia koiruuksia... kun hoitokoiran aikaan oli ollut täysi enkeli? Ja jopa pyrki komentamaan hoitokoiraa, jos se rikkoi sääntöjä. :)

        Luin tuon molossin suositteleman rotukirjan... vinttarit polttelee yhä enemmän ja enemmän...

        " vinttarit polttelee"...ei huono juttu ollenkaan. Itsekin harkitsin kv-vinttaria vakavasti akkakebnekaisen jälkeen.


    • canis.familiaris

      Kokemus ohjaa myös ihmistä ja sen mielipidettä. Hieman ihmettelen, miten henkilö, joka on töissä/poissa kotoa arkisin sen 10h on pärjännyt airiksen pennun kanssa?...ihan vain uteliaisuudesta...={}

      • isoisoäiti

        Hyvä kuva, mutta koira katsoo vähän sen näköisenä että miten avataan sisäpuolelta.
        Itselläni on Ottenhäkkejä useampia, yhdestä on se jousi lähtenyt pois, ei ole puolenminutin ongelma kun koira sieltä tulee pois."kennelpoika" ei kai osaa uuta laittaa.
        Siellä kopeissa ne nukku aikanaan omatkin lapsen lapset, seuraavaa polvea ei enää voi sinne laittaa, huutaa kuin susi ja pelkää koiriakin. Liekkö edes samaa sukua!!

        Sano mikä siinä on etten näe siitä mitään viestiä? Tulee vain sellainen kehoitus vaihtaa selain google romiin,vai mikä lienee, kotona olin vaihtavinani ,lataili aikansa ja hyvä tuli muuten mutta nyt mulla pyörii tuolla vasemmalla ylhäällä kolme googlea,lähtee pois välilehdet suljettua. Aina kun tulen tälle sivulle tulee huutomerkki ilmoitus poistetaanko komentosarja joka hidastaa konetta. kun klikkaa kyllä,lähtee taas pyörimään,enkä sieltä postista näe mitään.
        Et sellainen mekanikko minä olen. Kehtais edes pojalta kysyä mikä siinä on vikana


      • canis.familiaris
        isoisoäiti kirjoitti:

        Hyvä kuva, mutta koira katsoo vähän sen näköisenä että miten avataan sisäpuolelta.
        Itselläni on Ottenhäkkejä useampia, yhdestä on se jousi lähtenyt pois, ei ole puolenminutin ongelma kun koira sieltä tulee pois."kennelpoika" ei kai osaa uuta laittaa.
        Siellä kopeissa ne nukku aikanaan omatkin lapsen lapset, seuraavaa polvea ei enää voi sinne laittaa, huutaa kuin susi ja pelkää koiriakin. Liekkö edes samaa sukua!!

        Sano mikä siinä on etten näe siitä mitään viestiä? Tulee vain sellainen kehoitus vaihtaa selain google romiin,vai mikä lienee, kotona olin vaihtavinani ,lataili aikansa ja hyvä tuli muuten mutta nyt mulla pyörii tuolla vasemmalla ylhäällä kolme googlea,lähtee pois välilehdet suljettua. Aina kun tulen tälle sivulle tulee huutomerkki ilmoitus poistetaanko komentosarja joka hidastaa konetta. kun klikkaa kyllä,lähtee taas pyörimään,enkä sieltä postista näe mitään.
        Et sellainen mekanikko minä olen. Kehtais edes pojalta kysyä mikä siinä on vikana

        Laiton uudestaan.


      • canis.familiaris
        canis.familiaris kirjoitti:

        Laiton uudestaan.

        Jokos "isoisoäitee" sain ongelman ratkottua.?


      • isoisoäiti
        canis.familiaris kirjoitti:

        Jokos "isoisoäitee" sain ongelman ratkottua.?

        Nyt niitä ongelmia on kerätty lisää niin paljon että tästä ei ilman lääkäriä selviä.
        En ollenkaan ymmärrä mistä olen noita esteitäkin löytänyt niin paljon etten ehdi nyt muuta painellakkaan kuin SALLI.

        Paljon vaikeampi tää vehje on kuin koira, se sentään ymmärtää mitä siltä halutaan mutta tää on ihan pököpää. Täytyy nuorempaa poikaa pyytää viemään tää lekuriin häntä kun ei niin kiinnosta kysellä mikä sitä vaivaa.Sais edes samanlaisen kuin ennen kaikenmaailman asennuksia oli.

        Jos tässä jotain hyvää on nähtävä oli onni etten työkonetta alkanut asettelemaan. Kyllähän siihen sormenjäljet jää, mutta ompa edes ehjä


      • c.f
        isoisoäiti kirjoitti:

        Nyt niitä ongelmia on kerätty lisää niin paljon että tästä ei ilman lääkäriä selviä.
        En ollenkaan ymmärrä mistä olen noita esteitäkin löytänyt niin paljon etten ehdi nyt muuta painellakkaan kuin SALLI.

        Paljon vaikeampi tää vehje on kuin koira, se sentään ymmärtää mitä siltä halutaan mutta tää on ihan pököpää. Täytyy nuorempaa poikaa pyytää viemään tää lekuriin häntä kun ei niin kiinnosta kysellä mikä sitä vaivaa.Sais edes samanlaisen kuin ennen kaikenmaailman asennuksia oli.

        Jos tässä jotain hyvää on nähtävä oli onni etten työkonetta alkanut asettelemaan. Kyllähän siihen sormenjäljet jää, mutta ompa edes ehjä

        Taitaa olla virus koneella?


      • isoisoäiti
        c.f kirjoitti:

        Taitaa olla virus koneella?

        Taitaapa hyvinkin:) Kyllä se virus varmaan poistuu samalla kun minäkin, niin luulen.

        Tuli tuossa kiukun keskellä mieleen pennuista sellainen kivakin juttu. Katsooko teistä kukaan pennut nukkumaan silloin kun on oikein villi meno päällä?
        Minäpä olen sellainen noita-akka osaan sen vaikka en yhtään tiedä mistä johtuu mutta kun saat pennun katseen "kiinni" niin mitään sanomatta ne vähän aikaa tuijottaa silmiin ja sitten ne hiljaa sulkeutuu, jollakin kestää vähän kauemman tuo tuijotus ja välillä kurkitaan vieläkö se muija katsoo, sitten tuleekin uni. Enkä nyt puhu mistään ihan muutama viikkoisesta vaan 3-4 kuiseata


      • c.n =O
        isoisoäiti kirjoitti:

        Taitaapa hyvinkin:) Kyllä se virus varmaan poistuu samalla kun minäkin, niin luulen.

        Tuli tuossa kiukun keskellä mieleen pennuista sellainen kivakin juttu. Katsooko teistä kukaan pennut nukkumaan silloin kun on oikein villi meno päällä?
        Minäpä olen sellainen noita-akka osaan sen vaikka en yhtään tiedä mistä johtuu mutta kun saat pennun katseen "kiinni" niin mitään sanomatta ne vähän aikaa tuijottaa silmiin ja sitten ne hiljaa sulkeutuu, jollakin kestää vähän kauemman tuo tuijotus ja välillä kurkitaan vieläkö se muija katsoo, sitten tuleekin uni. Enkä nyt puhu mistään ihan muutama viikkoisesta vaan 3-4 kuiseata

        huh...toimiiko sama kennelpoikaan?


      • isoisoäiti
        c.n =O kirjoitti:

        huh...toimiiko sama kennelpoikaan?

        Sehän nukkuu aina tuijottamattakin


      • isoisoäiti
        isoisoäiti kirjoitti:

        Sehän nukkuu aina tuijottamattakin

        Sinun kone lääkäriä tarvitsee aivan akuuttina. Olen osoitteeseen lähettänyt monta luettavissa olevaa viestiä


      • canis.familiaris
        isoisoäiti kirjoitti:

        Sinun kone lääkäriä tarvitsee aivan akuuttina. Olen osoitteeseen lähettänyt monta luettavissa olevaa viestiä

        Nyt en ihan ymmärrä. En ole saanut viestiä. Laita viesti tähän osoitteeseen, niin vastaan ja varmistan. [email protected]


      • isoisoäiti
        canis.familiaris kirjoitti:

        Nyt en ihan ymmärrä. En ole saanut viestiä. Laita viesti tähän osoitteeseen, niin vastaan ja varmistan. [email protected]

        Tarkoitin että olen omasta postistani lähettänyt siihen tekemääni osoitteeseen monta viestiä ja näen ne sieltä lukea, mutta lähettämääsi linkkiä en sieltä löydä.
        Nyt olen vieraalla koneella. Koitan huomenna kotona.


      • isoisoäiti
        isoisoäiti kirjoitti:

        Tarkoitin että olen omasta postistani lähettänyt siihen tekemääni osoitteeseen monta viestiä ja näen ne sieltä lukea, mutta lähettämääsi linkkiä en sieltä löydä.
        Nyt olen vieraalla koneella. Koitan huomenna kotona.

        Kiitos!

        Siinä melkein parituntinen vierähti katsellessa montaa niin tuttua koiraa ja muistellessa paikkoja missä niistä osan on tavannut
        Henkilön tiedän mutta en tunne, muutaman sanan joskus vaihtanut hänen kanssa.

        Sensortin hullu olen että koiran johon kerrankin olen katsonut ja koskenut jää mieleen elämään, ihminen vain hukkuu joukkoon.Jotenkin on sellainen mielikuva että hän oli vaatimaton ihminen, esim koskaan jonkun isonkaan voiton jälkeen ei tullut mitään hulapaloota, vieno hymy vain. En tiedä elikö onnen ja ilon vasta kotona


      • canis.familiaris
        isoisoäiti kirjoitti:

        Kiitos!

        Siinä melkein parituntinen vierähti katsellessa montaa niin tuttua koiraa ja muistellessa paikkoja missä niistä osan on tavannut
        Henkilön tiedän mutta en tunne, muutaman sanan joskus vaihtanut hänen kanssa.

        Sensortin hullu olen että koiran johon kerrankin olen katsonut ja koskenut jää mieleen elämään, ihminen vain hukkuu joukkoon.Jotenkin on sellainen mielikuva että hän oli vaatimaton ihminen, esim koskaan jonkun isonkaan voiton jälkeen ei tullut mitään hulapaloota, vieno hymy vain. En tiedä elikö onnen ja ilon vasta kotona

        "Jotenkin on ..." Hyvin olet huomioinut. Aito ihminen, joka ei itseään, eikä tekemisiään jalustalle nostanut...todella aito koira ihminen isolla sydämellä.
        H kiinnitti aikanaan huomiota, kun heillä paljon olin, että miten ne isommat ovat minun perään ja miten toimi ja käsittelin...Sanoi sitten, että siinä sinulle, eikä koskaan puuttunut tai pätenyt..Sanoi vain, että kyllä sinä näköjään pärjäät...Siitä se lähti. (kuva mistä kysyit)
        "En tiedä elikö onnen ja ilon vasta kotona"...Ylpeä oli -koiristaan. Niistä puhui, ei itsestään..(saavutukset)

        Tämä airis on leimaantunut aika vahvasti, ehkä liikaakin. Toimii hienosti, mutta vaikuttaa todella ohjaajaherkältä/pehmeältä..mielenkiintoinen, koska on rento ja avoin, mutta, jos minuun kohdistuu pienikin poikkeama, niin asetelmat muuttuu, ei ole pehmeydestä tietoakaan.

        Tuossa vastaan tuli kolme ulkomaalaista miestä, jotka kysyivät reittiä. Koirat istui vieressä, kun väänsin "rallienglantia", kunnes taaimmainen otti povesta kartan ja tuli sivulta lähemmäs, niin koira nappasi melkein hihasta?? Mitään ei käynyt, mutta tilanne/muutos yllätti nopeudessa...En tiedä, oma moka.
        Eilen kun katselin netistä leffatraileria, niin siinä tuli sellainen huutokohtaus, ja hetkenpäästä airis tulee koiraportti "kaulassa", että mikäs täällä mölisee.
        Muuten ei hauku noin ylipäätään ja painaa rento ilme päällä, eikä ole painetta, sellainen "kesävarsa" olemus. Mielenkiintoinen.


    • canis.familiaris

      "Katsooko teistä kukaan pennut nukkumaan silloin kun on oikein villi meno päällä?"..eilen taisi mikkihiiri tätä "tekniikkaa" käyttää. Ihmettelin, kun meni airiksen luo, ja jähmettyi paikalleen...ei liiku...ei liiku...turhautui ja lähti pois..Mökötti selkeästi...tarkoitus oli siirtää airiksen huomio luusta itseensä, ja ottaa se valmiiksi pehmitettynä itselleen..

      Mikkihiirellä on erikoinen taipumus. Se jossain vaiheessa iltaa katsoo niin pistävästi silmiin, että sitä ei voi ohittaa, vaikka haluaisi...Harmitti, kun sen pistävä tuijotus häiritsi ohjelman katsomista..Kun nouset ylös tuolista, se lähtee johdattamaan joko jääkaapille, makkariin, tai ulko-ovelle (harvemmin ulos)...Onko tämä sitä "koirakuuntelemista" vai mitä helwettiä..eto koira, kun pomottaa..

      • isoisoäiti

        Olisiko airista ottanut päähän ja vähän hirvittänytkin outo kieli, mistä ei ymmärtänyt sanaakaan....mutta jos se taas koki tilanteen uhkaksi sinua kohtaan ja reakoi käymällä kiinni(vaikkakin varovasti) niin riittää sulla työsarkaa.Olet siinä onnellisessa asemassa että voit olla koirien kanssa melko paljon, mutta vois tehdä airikselle hyvää lykätä hihna välillä vieraampaankin käteen eikä lähteä itse mukaan.(lienet jo kokeillutkin).

        Tuon hiljaiseksi koiran tuijottaminen on ihan helppo juttu jos on kyseessä koira jonka silmiin on katsominen. Kuvittelen sen hiljentymisen johtuvan epävarmuudesta kun koira ei ymmärrä mitä halutaan, ilmeettömällä naamalla ilman sanaakaan tuijotus saa sen haluamaan pois tilanteesta, siksi reagointi silmät kiinni ja nukutaan.Osaahan koirat tehdä tuon keskenäänkin ilman että mitään yhteenoton uhkaa leijuisi ilmassa.

        Koira kun alkaa meillä tuijottaa saadakseen jonkun haluamansa asian perille etkä vaan ole huomaavinasi niin haukahtaa se lopulta (tarkoittaa sanaa idiootti)


      • canis.familiaris
        isoisoäiti kirjoitti:

        Olisiko airista ottanut päähän ja vähän hirvittänytkin outo kieli, mistä ei ymmärtänyt sanaakaan....mutta jos se taas koki tilanteen uhkaksi sinua kohtaan ja reakoi käymällä kiinni(vaikkakin varovasti) niin riittää sulla työsarkaa.Olet siinä onnellisessa asemassa että voit olla koirien kanssa melko paljon, mutta vois tehdä airikselle hyvää lykätä hihna välillä vieraampaankin käteen eikä lähteä itse mukaan.(lienet jo kokeillutkin).

        Tuon hiljaiseksi koiran tuijottaminen on ihan helppo juttu jos on kyseessä koira jonka silmiin on katsominen. Kuvittelen sen hiljentymisen johtuvan epävarmuudesta kun koira ei ymmärrä mitä halutaan, ilmeettömällä naamalla ilman sanaakaan tuijotus saa sen haluamaan pois tilanteesta, siksi reagointi silmät kiinni ja nukutaan.Osaahan koirat tehdä tuon keskenäänkin ilman että mitään yhteenoton uhkaa leijuisi ilmassa.

        Koira kun alkaa meillä tuijottaa saadakseen jonkun haluamansa asian perille etkä vaan ole huomaavinasi niin haukahtaa se lopulta (tarkoittaa sanaa idiootti)

        Tuota, kun vastaantulija on "tummahipiäinen" tai paremminkin musta niin airiksen käytös muuttuu yli "skarpiksi" ja epäileväiseksi..en tiedä mistä johtuu."valtaväen" kanssa ei tätä ole käynyt. Ei tämä ensimmäinen kerta ole..Akkakebnekainen teki samaa..Oli kuulemma aina tehnyt.

        Täytyy sanoa vielä, että ihan heti en ole niin päättäväistä koiraa nähnyt kuin mitä tuo airis oli siinä tilanteessa...Heti kun jatkettiin matkaa, niin alkoi "pennunelämä"..
        Se muuten ihmetyttää myös, että airis ei lähde minun kanssa mm.vetoleikkeihin..

        Nyt muuten jo kahtena päivänä on nostanut jalan ja merkannut ulkona? Koskaan ei ole ollut koiraa (isoa), joka olisi noin paljon alle vuoden ikäisenä niin tehnyt.


      • isoisoäiti

        En ollut katsellut kuuntelemisketjua mutta sitähän se ei voi olla, kun kumpikaan ei keskustele mitään se on vaan tuijotusta missä kumpikin tavallaan ottaa toisesta mittaa. sä ootkin joutunut luovuttajan asemaan, sitä ne koirat tekee :)


    • putkis.

      Aika hyvä juttu koiran itsetunnon kehittämisestä:

      http://koti.mbnet.fi/tuulen/sm/smarti5.htm

      Helppo oli bongata omat virheet (ja oikeintekemiset) oman koiran suhteen tuolta.

      Asiasta viidenteen. Tulipas jännä flexityyppi aamulla vastan. Kaksi villakoiraa tuli vastaan flexin nokassa. Otin oman koiran viereen ja menin vasempaan laitaan. Toisen villiksen flexityyppi otti viereensä ja sieltä se haukkua räkytti meitä, mutta toisen antoi olla pitkässä flexissä ja se sitten ryömi eteenpäin silleen kyyryssä suoraan meitä kohten... kun ryömijä oli parin metrin päässä meistä, oli pakko itse pysähtyä ja kysyä ulkoiluttajalta, että "Et kai sinä aio päästää sitä tämän luo?" Vastasi, että "en" ja otti sitten koiran viereensä. :)

      • c.f

        Ihan jees juttua.
        Täälläkin on noita "flexiextreme" urheilijoita. Onkohan siitä muodostunut jokin uusi laji? Säälittäva kapistus joka tapauksessa.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      98
      1906
    2. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      238
      1552
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1030
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      78
      925
    5. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      83
      857
    6. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      815
    7. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      10
      755
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      741
    9. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      55
      714
    10. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      38
      709
    Aihe