Jag är inte riktigt säker på att jag gillar................

veterandotter

Det här att Ryssland och ryska språket nu har blivit det viktigaste här i Finland.Åtminstone inte när jag besöker hjältegravarna där mina släktingar vilar.

11

90

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • inte deras fel

      Tyvärr finns det ännu många oläkta sår trots att dagens ryska människor är oskyldiga.

    • skeptisk

      För min del tycker jag de kunde använda en del av våra ryskatalande medborgare inom serviceyrken där det behövs.Många talar ju ändå en rätt så hygglig finska.När inte ungdomen har lärt sig svenska med pakkoruotsi så tvivlar jag på att det blir något bättre med ryskan.

      • gubbfan

        Jag skall börja studera ryska,kanske man hittar någo babuscka åt sig.


      • 3113w
        gubbfan kirjoitti:

        Jag skall börja studera ryska,kanske man hittar någo babuscka åt sig.

        Nu skall ju yle börja sända ryska nyheter.Det är kanske en bra sak,vi har väl över 50 000 ryssar som bor här oficiellt och kanske lika många som bara är "på besök ".


      • det ska börjas.....
        3113w kirjoitti:

        Nu skall ju yle börja sända ryska nyheter.Det är kanske en bra sak,vi har väl över 50 000 ryssar som bor här oficiellt och kanske lika många som bara är "på besök ".

        Tarja Halonens katt är ju ryska.


      • Skeptisk
        det ska börjas..... kirjoitti:

        Tarja Halonens katt är ju ryska.

        Lite ryska är det bra att kunna. Men jag tror att det knappast skulle bli någon större rusning även om man kunde välja mellan engelska/svenska/ryska.


      • Skeptisk 2
        Skeptisk kirjoitti:

        Lite ryska är det bra att kunna. Men jag tror att det knappast skulle bli någon större rusning även om man kunde välja mellan engelska/svenska/ryska.

        Förlåt, det blev samma signatur som någon redan hade använt där ovan. Det var inte meningen.


      • men föralldel
        Skeptisk 2 kirjoitti:

        Förlåt, det blev samma signatur som någon redan hade använt där ovan. Det var inte meningen.

        Jag undrar bara om alla som nu flaggar för ryska istället för svenska är medvetna om att ryska inte är det lättaste språket i världen.


      • Ett krävande språk
        men föralldel kirjoitti:

        Jag undrar bara om alla som nu flaggar för ryska istället för svenska är medvetna om att ryska inte är det lättaste språket i världen.

        Om man vill lära ryska, kräver det mycket mera arbete än många andra språk. Det är säkert många som inte vet detta. Många kommer att bli besvikna.


      • tycker jag
        Ett krävande språk kirjoitti:

        Om man vill lära ryska, kräver det mycket mera arbete än många andra språk. Det är säkert många som inte vet detta. Många kommer att bli besvikna.

        Därför vore det kanske bra om vi skulle få fria språkval.Nu gråter så många över att deras liv har blivit förstörda när de inte har fått studera stora världsspråk som franska,ryska och tyska tex.utan BARA pakkoruotsi.


      • får göra hur de vill
        tycker jag kirjoitti:

        Därför vore det kanske bra om vi skulle få fria språkval.Nu gråter så många över att deras liv har blivit förstörda när de inte har fått studera stora världsspråk som franska,ryska och tyska tex.utan BARA pakkoruotsi.

        Det gör detsamma för mig. Men ryska är ett krävande språk, det vet jag. Alla kan lära några fraser, men sen blir det svårt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2068
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1972
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      151
      1588
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1217
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1184
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1137
    Aihe