Minulla on 10 A:n sulakkeen takana kolmen huoneen valot. Tänään havaisin, että ovat pimeinä ja että sulake on kärähtänyt. Varmistin, että kaikki katkasijat ovat pois päältä ja vaihdoin sulakkeen ja kun kiersin kiinni, niin räpsähti. Kun siellä on kahden katkaisijan valo, niin kokeilin senkin vielä toisessa asennossa, mutta sulake paloi.
Mitään laitteita ei ollut, paitsi tv, joka oli suljettu.
Vaihdoin pari päivää sitten yhden palaneen es-lampun ja kaikki toimi sen jälkeen normaalisti.
Kun virta on katkaistu katkaisijasta, niin voisiko jossain valaisimessa oleva viallinen lamppu polttaa sulakkeen. Vai mistä vikaa pitäisi etsiä. Tässä on ilta aikaa selvittää, jos ei selviä, niin huomenna on soitettava ammattimies paikalle.
Onko teillä jollain epäilyä, mistä ongelma voi johtua. Kyseessä on 23 vuotta vanha ok-talo. Tekniikka sen mukaista.
Mikä voisi polttaa sulakkeen
67
12515
Vastaukset
- sulku1
oikosulku :D- pimeetä
Varmaankin. Sen tajusin itsekin.
Kun illalla sammuttaa valot, niin kaikki toimii ja kun seuraavana päivänä pitäisi laittaa valot päälle, niin monta lamppua on pimeänä ja sulake palanut.
Eli ihmettelen sitä, mitä sulakkeen olisi polttanut, kun mitään virtalähdettä ei ole ollut päällä. Ja sitä, että uusikin sulake palaa, kun sen vaihtaa. Kolme olen polttanut.
Kuten jo kysyin, mistä sitä vikaa pitäisi etsiä? Pitäisikö vaihtaa kaikki lamput? Muuta en oikein osaa itse tehdä.
Ei se viisastelulla ratkea. Varmaan jollain ammattimiehellä on epäilyksensä. Se kiinnostaisi. - pian paljastuu
pimeetä kirjoitti:
Kun illalla sammuttaa valot, niin kaikki toimii ja kun seuraavana päivänä pitäisi laittaa valot päälle, niin monta lamppua on pimeänä ja sulake palanut.
Eli ihmettelen sitä, mitä sulakkeen olisi polttanut, kun mitään virtalähdettä ei ole ollut päällä. Ja sitä, että uusikin sulake palaa, kun sen vaihtaa. Kolme olen polttanut.
Kuten jo kysyin, mistä sitä vikaa pitäisi etsiä? Pitäisikö vaihtaa kaikki lamput? Muuta en oikein osaa itse tehdä.
Ei se viisastelulla ratkea. Varmaan jollain ammattimiehellä on epäilyksensä. Se kiinnostaisi.Kokeile isommalla sulakkeela.
- pimeetä
pian paljastuu kirjoitti:
Kokeile isommalla sulakkeela.
Eikö sillä aina ole syynsä, kun sulake palaa, erityisesti nyt, kun sama sulake on palanut moneen kertaan ja tilanteessa, jossa kuormaa ei ole.
- ja vaikutus oli?
Sulake toimii johdon oikosulku ja ylivirtasuojana. Mitä ilmeisemmin tässä ei ole kyseessä ylivirta kun kaikki kuorma on kytketty pois ja sulake palaa välittömästi, kun se on asetettu paikoilleen, joten mitä ilmeisemmin kyseessä on oikosulku. Mitä ammattilaisena veikkaat isomman sulakkeen vaikuttavan sulakkeen laukeamiseen oikosulkutilanteessa?
- sähk-Ö
Joo, kokeileminen isommalla sulakkeella voi tosiaan johtaa oikosulkukohdan löytymiseen sillä tavalla, että vikakohta roihahtaa liekkeihin. En suosittele.
- siinäpä syy
pimeetä kirjoitti:
Eikö sillä aina ole syynsä, kun sulake palaa, erityisesti nyt, kun sama sulake on palanut moneen kertaan ja tilanteessa, jossa kuormaa ei ole.
"sama sulake on palanut moneen kertaan"
Sulake palaa vain kerran...
Eipä ihme jos sähköt ei toimi. Sun pitää ottaa paketista uusi käyttämätön ja kertaakaan palamaton sulake. - Sähköpösilö
sähk-Ö kirjoitti:
Joo, kokeileminen isommalla sulakkeella voi tosiaan johtaa oikosulkukohdan löytymiseen sillä tavalla, että vikakohta roihahtaa liekkeihin. En suosittele.
onneksi kympin pojhaan ei isompi mahdu, joten se siitä. Ainoa vastaus on oikkari, syy voi löytyä katkaisijoista, mittari kertoo asian, ihan yleismittari..
- Anonyymi
pimeetä kirjoitti:
Ei se viisastelulla ratkea. Varmaan jollain ammattimiehellä on epäilyksensä. Se kiinnostaisi.Hehkulamppu rikkoontuessaan voi polttaa sulakkeen.
- amppeeriwatti
Oliko siis kaikki lamput pois pelistä eli siis valokytkimet nollilla? Silloin itse lamput ei voi aiheuttaa sulakkeen palamista jos niille ei mene jännitettä.
Jospa ensimäinen vikatilanne palaminen on aiheuttanut eristeiden pettämisen valaisimen kattorasiassa tai jossain jakorasiassa ja sitä kautta pysyvän oikosulun. Sitä täytyy kyllä pyytää sähkömies selvittämään.- pimeetä
Nollilla ovat. Olisiko syy siinä pari päivää sitten vaihdetussa lampussa tai sen valaisimessa. Täytyy ottaa auki ja katsoa.
Se vain ihmetyttää, että illalla kaikki oli ok ja tänään päivällä valaisimet pimeenä. - amppeeriwatti
pimeetä kirjoitti:
Nollilla ovat. Olisiko syy siinä pari päivää sitten vaihdetussa lampussa tai sen valaisimessa. Täytyy ottaa auki ja katsoa.
Se vain ihmetyttää, että illalla kaikki oli ok ja tänään päivällä valaisimet pimeenä.Kuten kirjoitin, sen ensimmäisen kerran sulakkeen palamisen yhteydessä on veikatenkin tapahtunut jossain oikosulku, joka mahdollisesti on polttanut johtimista eristeet tai tehnyt liittimien välille valokaarioikosulun, ja tämä vika on nyt koko ajan päällä vaikka ei kulutusta olisikaan. -> sähkäri.
- selvitystää
pimeetä kirjoitti:
Se vain ihmetyttää, että illalla kaikki oli ok ja tänään päivällä valaisimet pimeenä."Se vain ihmetyttää, että illalla kaikki oli ok ja tänään päivällä valaisimet pimeenä"
hiiri nakertanut eristettä niin että siellä on oikosulku.
-kaikki valonlähteet irti valisimista ja eristysvastusmittarilla mittausta.... - varovaisesti sitten
pimeetä kirjoitti:
Se vain ihmetyttää, että illalla kaikki oli ok ja tänään päivällä valaisimet pimeenä."Olisiko syy siinä pari päivää sitten vaihdetussa lampussa tai sen valaisimessa."
Eiköhän se vika ole tuossa valaisimessa. Olet varmaan jo kokeilut ottaa lampun irti valaisimesta? Ota tuo valaisin kokonaan irti. Ehkä lampun kontaktiliuskat ovat vääntyneet ja vastaavat lampun runkoon?
Älä koske laitteisiin jos sulake on paikoillaan, jossain voi olla sähköä rungossa jos alat irroittelemaan johtoja. - pimeetä
varovaisesti sitten kirjoitti:
"Olisiko syy siinä pari päivää sitten vaihdetussa lampussa tai sen valaisimessa."
Eiköhän se vika ole tuossa valaisimessa. Olet varmaan jo kokeilut ottaa lampun irti valaisimesta? Ota tuo valaisin kokonaan irti. Ehkä lampun kontaktiliuskat ovat vääntyneet ja vastaavat lampun runkoon?
Älä koske laitteisiin jos sulake on paikoillaan, jossain voi olla sähköä rungossa jos alat irroittelemaan johtoja.Sen valaisimen lamppu on ainakin ehjä. Ja seuraavan samassa ketjussa.
- Varo sitten
varovaisesti sitten kirjoitti:
"Olisiko syy siinä pari päivää sitten vaihdetussa lampussa tai sen valaisimessa."
Älä koske laitteisiin jos sulake on paikoillaan, jossain voi olla sähköä rungossa jos alat irroittelemaan johtoja.Lukisit sinäkin kaikki muut kirjoitukset ennenkuin alat arpomaan asioita.
- pimeetä
Varo sitten kirjoitti:
Lukisit sinäkin kaikki muut kirjoitukset ennenkuin alat arpomaan asioita.
Mitä jäi lukematta???
- onkohan näin
Ota kaikki kulutuslaitteet pois eli valot sammuksiin ja laitteet irti pistorasioista.Sitten laitat vehkeet päälle yksi kerrallaan.Siinä laitteessa on vikaa minkä päällekytkentä polttaa sulakkeen.Jos sulake palaa kaikkien laitteiden ollessa pois niin vika on kiinteissä asennuksissa ja vaatii ammattilaisen paikalle.
- pimeetä
Kun kaikki on pois päältä ja vaihtaa uuden sulakkeen, se kärähtää heti.
- käämi
pimeetä kirjoitti:
Onko myös kaikki liitosjohdot irti pistorasioista?
- pimeetä
käämi kirjoitti:
Onko myös kaikki liitosjohdot irti pistorasioista?
Kaikki oli.
- käämi
pimeetä kirjoitti:
Kaikki oli.
Jos kaikki sähkölaitteet olivat pois päältä, mukaan luettuna kaikki talon pistorasiat joissa EI ole sähköä (pistotulpat irti), niin sitten on kutsuttava sähkömies paikalle.
- johdossa vikaa
pimeetä kirjoitti:
Eli olet ottanut joka ikisen töpselin irti seinästä ja ruuvannut kaikki lamput irti valaisimista? Sittenhän vika on todennäköisesti sähköasennuksissa. Hiiren syömät johdot on yksi arvaus.
- pimeetä
johdossa vikaa kirjoitti:
Eli olet ottanut joka ikisen töpselin irti seinästä ja ruuvannut kaikki lamput irti valaisimista? Sittenhän vika on todennäköisesti sähköasennuksissa. Hiiren syömät johdot on yksi arvaus.
Ei ole hiiriä näkynyt, joten asennusta epäilen, kunhan saa sähkömiehen paikalle, niin varmaan selviää.
Huomasin, kun osa valaisimista on muovirunkoisia, että lohkeilevat helposti. Vaikka olen käyttänyt aina es-lamppuja. Lämpö on paljon pienenmpi kuin hehkulampuilla. - mikä niissä muuttui
pimeetä kirjoitti:
Ei ole hiiriä näkynyt, joten asennusta epäilen, kunhan saa sähkömiehen paikalle, niin varmaan selviää.
Huomasin, kun osa valaisimista on muovirunkoisia, että lohkeilevat helposti. Vaikka olen käyttänyt aina es-lamppuja. Lämpö on paljon pienenmpi kuin hehkulampuilla.Onko asennuksiin sitten tehty jotain muutoksia? Ei ne itsestään vikaannu jos ovat olleet kunnossa.
- hehkut on hyviä
pimeetä kirjoitti:
Huomasin, kun osa valaisimista on muovirunkoisia, että lohkeilevat helposti. Vaikka olen käyttänyt aina es-lamppuja. Lämpö on paljon pienenmpi kuin hehkulampuilla."Huomasin, kun osa valaisimista on muovirunkoisia, että lohkeilevat helposti. Vaikka olen käyttänyt aina es-lamppuja. Lämpö on paljon pienenmpi kuin hehkulampuilla."
Energiansäästölamppu (=loisteputki) säteilee näkyvän valon lisäksi UV-säteilyä, joka on muovien vihollinen. Esim. auringon UV haperruttaa monet muovit aivan atomeiksi. UV-säteily kodissa aiheuttaa kyllä muitakin kielteisiä ilmiöitä kuin muovien hajoamisen. Mm. Silmät eivät sitä siedä.
- sulku1
oikosulku :D
no ei kai tuossa oo mitään epäilystä... turhaan te täällä ihmettelette ja veikkailette vikapaikkoja... jos ei kulutusta pitäisi olla niin oikosulku, selviää mittaamalla ei arvaamalla. - tampio
mahtaako olla samasa ryhmässä esim sähköpatteri joka mennyt epäkuntoon tai muita kiinteitä asennuksia. ammatimies asialle niin sulakeetkin alkaa kestää.
- pimeetä
Sähköpatterit ovat omalla sulakkeellaan.
- pimeetä
Nimimerkki amppeeriwatin esittämä pysyvä oikosulku lienee oikea syy.
Mitenkähän suureenrikkeeseen syylistyn, jos irroitan pari kiinteää valaisinta verkosta ja kokeilen sulakkeella sen jälkeen?- kaamosaika..
Nyt kyllä tarkoitushakuisesti vedätät porukkaa mukaan joutavaan keskusteluun.
- ei oo pimeetä
Entäs jos siellä on kahvinkeitin jossain rasiassa, otappa se irti ja kokeilet sitten.
- pimeetä
kaamosaika.. kirjoitti:
Nyt kyllä tarkoitushakuisesti vedätät porukkaa mukaan joutavaan keskusteluun.
En vedätä, aito ongelma. Ennen kokematon. Mutta luultavasti syy on tiedossa. Olen oppinut, että kannattaa kysyä ammattimiehiltä, jos vaikka olisi sellainen vika, josta selviän itse. Kiitoksi vain vastanneille.
- pimeetä
ei oo pimeetä kirjoitti:
Entäs jos siellä on kahvinkeitin jossain rasiassa, otappa se irti ja kokeilet sitten.
Ei ole nyt mitään, niissä pimeissä huoneissa.
- kylselöytyy..
Kyllä sen sulakkeen kautta voi ottaa sähkönsä muitakin laitteita kun ne oletetut, ei sitä päältäpäin näe minne ne sähköt on kytketty. Mutta joku laite on viallinen ja oikosulussa, ehkä se joskus löytyy.
- pimeetä
Olet oikeassa. Olen kokeillut kaikki valot ja pimeänä olevat ovat saman sulakkeen takana. Ja olet sikäli oikeassa, että sähköurakoitsijani teki konkan työn aikana ja joudyin itse kokeilemalla selvittämään, mitä minkin sulakkeen takana on.
Mutta näyttää sille, että tilaan sähköasentajan mittailemaan ja korjaamaan. - putkipentti..
pimeetä kirjoitti:
Olet oikeassa. Olen kokeillut kaikki valot ja pimeänä olevat ovat saman sulakkeen takana. Ja olet sikäli oikeassa, että sähköurakoitsijani teki konkan työn aikana ja joudyin itse kokeilemalla selvittämään, mitä minkin sulakkeen takana on.
Mutta näyttää sille, että tilaan sähköasentajan mittailemaan ja korjaamaan.Kun arvailuja on nyt tullut aika runsaasti, voisitko kertoa mistä syy löytyi, vai oletko samaa joukkoa joka ei koskaan ilmoita tapauksen selvittyä vian aiheuttajaa.
- pimeetä
putkipentti.. kirjoitti:
Kun arvailuja on nyt tullut aika runsaasti, voisitko kertoa mistä syy löytyi, vai oletko samaa joukkoa joka ei koskaan ilmoita tapauksen selvittyä vian aiheuttajaa.
Ei ole vielä korjaaja tullut, mutta toki kerron.
- kuivatellaan
pimeetä kirjoitti:
Ei ole vielä korjaaja tullut, mutta toki kerron.
Olisiko hiustenkuivaaja jäänyt päälle, sehän ottaa ison käynnistysvirtapiikin.
- pimeetä
kuivatellaan kirjoitti:
Olisiko hiustenkuivaaja jäänyt päälle, sehän ottaa ison käynnistysvirtapiikin.
Ei. Mitään ei jäänyt päälle. Kun poistuin alakerrasta sammutin valot kahdella katkaisijalla, takkahuoneesta ja aulasta. Mitään normaalista poikkeavaa en havainnut.
Tässä on ollut vähän muuta kiirettä, mutta taidan vielä avata muutaman lampun ja katsoa löytyisikö jotain. - tuli vaan mieleen
pimeetä kirjoitti:
Ei. Mitään ei jäänyt päälle. Kun poistuin alakerrasta sammutin valot kahdella katkaisijalla, takkahuoneesta ja aulasta. Mitään normaalista poikkeavaa en havainnut.
Tässä on ollut vähän muuta kiirettä, mutta taidan vielä avata muutaman lampun ja katsoa löytyisikö jotain.Eihän silitysrauta vaan jäänyt päälle. Sekin vie paljon sähköä, varsinkin jos on vähän vikaa.
- pimeetä
putkipentti.. kirjoitti:
Kun arvailuja on nyt tullut aika runsaasti, voisitko kertoa mistä syy löytyi, vai oletko samaa joukkoa joka ei koskaan ilmoita tapauksen selvittyä vian aiheuttajaa.
Putkipentti: "Kun arvailuja on nyt tullut aika runsaasti, voisitko kertoa mistä syy löytyi, vai oletko samaa joukkoa joka ei koskaan ilmoita tapauksen selvittyä vian aiheuttajaa. "
No niin. Joku kirjoitti, että ei sitä aina tiedä, mitä kaikkea sulakkeen taakse on kytketty. Osui nappiin. Minulla se on talon ulkopuolella oleva salaojavesien varapumppu. Pumppu on kärähtänyt syystä tai toisesta. En nyt viitsi kaivaa sitä hangen alta esiin, kun järjestelmässä on toinenkin varapumppu, joka toimii.
Sähköurakoitsijani meni konkkaa työn loppumetreillä ja ehkä siksi tämä asia ei ollut tiedossani.
Kiitoksia vilkkaasta keskustelusta.
- suulake
Lukematta koko liirumlaarumia läpi kysyn: "Eikö sulake voi palaa "vanhuuttaan" siis ikääntyessään vai ovatko ne kenties ikuisia. Meillä oli myös viimeviikolla sulake palanut yön aikana omia aikojaan, ikää sillä oli 27v.
- pimeetä
Mulla on sitten palanut viisi vanhaa sulaketta.
- Suulas2
Ei ole sulakkeissa viimeistä käyttöpäivää.
- näinköhänon
Kyllähän sulake vanhenee eli sen ikä on verrennollinen virtaan.
- Sähk-Ö
"Ei ole sulakkeissa viimeistä käyttöpäivää"
Eipä ole niin, paketissa oleva käyttämätön sulake ei vanhene
"Kyllähän sulake vanhenee eli sen ikä on verrennollinen virtaan"
Aloittajalla kuitenkin varmaan oli uusia pakasta otettuja sulakkeita joissa ei ollut yhtään virtaa koskaan kulkenut. - ei paljon naurattanu
Sähk-Ö kirjoitti:
"Ei ole sulakkeissa viimeistä käyttöpäivää"
Eipä ole niin, paketissa oleva käyttämätön sulake ei vanhene
"Kyllähän sulake vanhenee eli sen ikä on verrennollinen virtaan"
Aloittajalla kuitenkin varmaan oli uusia pakasta otettuja sulakkeita joissa ei ollut yhtään virtaa koskaan kulkenut.Mutta jos ne olikin kerran käytettyjä, minäkin kerran ostin sulakkeita kun halvalla sain, sanottiin vaan että ne on testattukin valmiiksi.
- aika väsynyt vitsi
ei paljon naurattanu kirjoitti:
Mutta jos ne olikin kerran käytettyjä, minäkin kerran ostin sulakkeita kun halvalla sain, sanottiin vaan että ne on testattukin valmiiksi.
Minulla olisi tarpeettomaksi käyneitä tulitikkuja (toiminta testattu). Voisin myydä halvalla.
- lopuujo
Ainakin mulla hajosi energiansäästölamppu ja poltti sulakkeen. Mutta vain kerran se poltti sen. Avaappa piruuttaan se keskuksen suojakansi, mistä tulee sulakkeet läpi. Mulla oli siellä vaikka kuinka monta muumioitunutta hiiren raatoa. Jos vaikka siellä on käynyt huvikseen jyrsimässä.
- IP 68
Sulakken polttaa oikosulku, tässä tapauksessa yli 10A virta. Jos poksahtaa heti virta voi olla 25-200 A .
Kerroit että valot kahdella katkisijalla, vika luultavasti näissä kytkimissä - Suulake
Jos sulakkeen polttaa vain oikosulku, niin kysynkin nyt ns. asiantuntijoilta, mihin meidän oikosulku katosi uuden sulakkeen vaihdon jälkeen. Siis kaikki pelaa niinkuin ennenkin kun aamulla vaihdoin yön aikana palaneen 27v vanhan sulakkeen.
- lupposähkäri
Maa ja vesistö kaapeleissa sattuu joskus vaurio jossa oikosulussa palavan sulakkeen oikosulkuvirta polttaa vian pois eli ns kuivattaa oikosulku kohdan.Vika yleensä palaa kun kosteus ryömii vikapaikkaan ja taas aiheuttaa oikarin.
- tampio
sulakkeetkin vanhenevat ajan myötä ja jos vaihdon jälkeen ei ongelmia niin se oli siinä jos palaa sitte etitään syy.
- xbcv66
Oikosulku se on, sanokaa mun sanoneen, perkele.
- pimeetä
No niin. Joku kirjoitti, että ei sitä aina tiedä, mitä kaikkea sulakkeen taakse on kytketty. Osui nappiin. Minulla se on talon ulkopuolella oleva salaojavesien varapumppu. Pumppu on kärähtänyt syystä tai toisesta. En nyt viitsi kaivaa sitä hangen alta esiin, kun järjestelmässä on toinenkin varapumppu, joka toimii.
Sähköurakoitsijani meni konkkaa työn loppumetreillä ja ehkä siksi tämä asia ei ollut tiedossani.
Kiitoksia vilkkaasta keskustelusta. - Juuu juu juppakoira
pimeetä kirjoitti:
Kiitoksia vilkkaasta keskustelusta.Kappas. Samassa ryhmässä valaistuksen kanssa jokin ihmeen pumppu? Mitähän muuta hauskaa sähköasennuksista vielä ajan mittaan putkahtaa esiin?
- pimeetä
Tuskinpa enää mitään ihmeellistä. Mutta onhan joitakin ihmeellisyyksiä löytynyt. Huoneen pistorasiat ovat eri sulakkeella kuin valot. Mutta voihan se olla ihan ok ratkaisu. En ole perehtynyt siihen, miten ryhmät on tehtävä. Valtaosa taitaa olla sähkösuunnitelmassa, mutta kun valaisimien ja pistorasioiden paikkoja muutettiin työn aikana, niin suunnitelmasta ei saa kaikkiin kysymyksiin vastausta. Ryhmäkeskuksessa numerointi menee muuten 37 asti. Kolme sulaketta saisi vielä tauluun.
- kierrättäjäfgh
pistorasiat ja valot on eri sulakkeen takana siitä syystä jos pistorasiassa vika tilanne paällä pistorasia ryhmän sulake palaa mutta valot jää päälle
- Sähkäri
Oikosulussa hetkellinen virta voi olla kiloampeeri luokkaa. Oliko vika nyt tuo salaojan pumppu?
- paksummat naulat
Useinmiten sulakkeet palaa heikkouttaan tai pienuuttaan.
- purkauslamppuko-syynä
Voisiko kärvähtänyt yhden osoitevalaisimen kaasupurkauslamppu polttaa sulakkeen? Tarkoitan, että kyseinen "puoliksi" kärvähtänyt/vioittunut purkauslamppu ikäänkuin "yrittää syttyä" nyt kovilla pakkasilla, mutta ei ikäänkuin "jaksa enää hehkuttaa", vaan rupeaakin vipattamaan ja räpättämään, mikä sitten polttaa sulakkeen.
Tietysti toinen vaihtoehto on, että tuo kärvähtänyt kaasupurkauslamppu pysyy nyt oikosulussa syystä tai toisesta.
Ongelma olisi yhden lampun kanssa helppo poistaa, mutta kun noita osoitevalaisima on ainakin puolen tusinaa talojen eri puolilla näkemättömissä.
Olenko harhapoluilla?
Sulake palaa vasta sitten, kun hämäräkytkin sytyttää ko. valaistuksen. Vain muutama osoitelampuista ja saman talon led-ulkovalaisimista syttyy ja valaisee normaalisti.- ei_voi_olla_totta
Ja taas piti muka vastata kuusi vuotta vanhaan ketjuun
- jasitteneldaa
Soita ammattilainen paikalle - sähkön kanssa ei parane leikitellä vaan ammattimaisesti hoida asia kuntoon ja tappele taloyhtiön kanssa myöhemmin.
Jotenkin ihmiset suhtautuvat sähköön leikitellen vaikka se voi tappaa suoraan tai välillisesti tulipalon kautta.
Joten isännöinnille/huollolle ilmoitus ongelmasta ja jos ei mitään tapahdu niin ulkopuolinen säkäri paikalle - minua ainakin korpee tämä huolimattomuus sähköturvallisuuden kanssa. - arka-tavara-kokemuksia
Onko havaintoja sellaisesta, että kaasupurkauslampun lämpö yhdessä pitkästä aikaa kunnon pakkas- ja lumitalven kanssa päästäisi sulamisvesiä lirumaan ulkovalaisimen ja/tai johtimien "arkoihin" paikkoihin?
Valaisinten viranomaistarkastukset ovat tunnetusti Suomessa hyvää tasoa, mutta millä tasolla lienee (ollut) ylipäätään halpatuontimaiden ulkovalaisinten lumi- ja pakkaskestävyys varsinkin valaisinten kerätessä ikävuosia? - Anonyymi
Meillä tekee alakerran valaistuksen (missä inon muutama rasia) sellaista, että menee silloin tällöin pois päältä, viimeksi keväällä, ja nyt alkoi syksyllä taas kelien kylmettyä. Kaikki kuorma on ollut pois, töpselit pois rasioista,(valot pois päältä) ja vian ollessa päällä automaattisulake tiputtaa silti. Kesällä ongelmaa ei ollut havaittavissa. Keskus uudehko, muutama valaisin ja katkaisija juuri tuolla alakerrassa aika vanhoja. Todella hankala vika.
- Anonyymi
Joku kaapeli siellä on oikosulussa. Ehkä ruuvi tai naula läpi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2004363
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!422006- 611667
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331353Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581337Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93959SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26913Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10889Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186696