Hyvinkään ladut

innostunut hiihtäjä

Olen muuttanut syksyllä Hyvinkäälle. Hankin muutama vuosi sitten sukset ja nyt haluaisin hiihdellä Hyvinkään latuja. Katsoin netistä Hyvinkään latutilanteen. Nyt kysyisinkin teiltä, että mihin kannattaisi mennä hiihtämään, jos ei halua lenkille isoja mäkiä?
Lenkin pituus voisi olla 10-15 km. Lentokenttää ja koiralatua olen hiihdellyt. Nyt kaipaisin jo vaihtelua. Asustan lähellä lentokenttää, siletäpäin siis helppo lähteä lenkille. Otetaan vastaan hyviä hiihtovinkkejä.

8

1931

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paikallishiihtäjä

Lentokenttä on varmasti Hyvinkään tasaisin reitti. Jonkin verran mäkiä tulee väistämättä, jos muualle lähdet. Lentokentältä pääsee mukavasti Lehtolan lenkille. Pari kertaa joutuu sukset irroittamaan jäloista tien ylityksissä siirtymäosuudella. Lenkillä on jonkin verran mäkiä, mutta ei ole mielestäni kovin pahoja laskuja. Lehtolan maja on viikonloppuisin auki 10-15, siellä voi käydä juomassa vaikka kuumat mehut.

Sveitsin ladut ovat aika raskaita hiihtää. Lentokentältä pääsee hiihtämään sinne irroittamatta suksia jalasta, mutta Sahanmäessä tulee jo ensimmäinen aika hurja mäki. Koko Sveitsin lenkki on käytännössä pienempien ja isompien mäkien vuorottelua, joten sunnuntaihiihtelijä saa kävellä haarakäyntiä enimmän osan ajasta.

Usmin lenkillä en ole hiihtänyt vuosiin ja muistikuvani ovat aika hataria. Mieleeni ei ole jäänyt, että reitti olisi mahdottoman mäkinen. Sielläkin on lenkin varrella maja, joka lienee auki viikonloppuisin.

Edellisten lisäksi sopiva lenkki löytyy vielä Hakalanmäki-Sonninmäki -akselilta. Se on sellaista puistoreittiä keskellä kaupunkia. Jonkin verran isompia mäkiä kuin Lehtolan lenkillä, mutta ei ole mielestäni kovin pahoja paikkoja. Reitti on kokonaisuudessa valaistu, joten hiihtäminen onnistuu myös ilta-aikaan. Päivän valoisaan aikaan valitsisin jonkin toisen lenkin maisemien vuoksi.

• innostunut hiihtäjä

Paikallishiihtäjä! Kiitos tiedoista. Taidanpa yrittää Lehtolan lenkkiä päiväsaikaan. Tuo Hakalanmäki-Sonninmäki kuulostaa myös hyvältä (varsinkin jos valaistu). Täytyy selvittää mistä lenkki lähtee ja mihin päättyy...
        Olen ymmärtänyt, että Hyvinkäällä paljon ja hyvin hoidettuja latuja.

• Paikallishiihtäjä
        innostunut hiihtäjä kirjoitti:

Paikallishiihtäjä! Kiitos tiedoista. Taidanpa yrittää Lehtolan lenkkiä päiväsaikaan. Tuo Hakalanmäki-Sonninmäki kuulostaa myös hyvältä (varsinkin jos valaistu). Täytyy selvittää mistä lenkki lähtee ja mihin päättyy...
        Olen ymmärtänyt, että Hyvinkäällä paljon ja hyvin hoidettuja latuja.

Eipä kestä. Hakalanmäki-Sonninmäki on tosissaan valaistu kokonaisuudessaan. Jos sieltä lentokentän suunnalta lähdet, joutunet liikkumaan ensin autolla ladun varrelle. Ainakin Pikkulukontiellä on julkinen parkkipaikka, jolta pääset helposti hiihtämään.

Myös Sveitsissä on valaistut ladut, mutta reitti on vähän rankka.

Hyvinkäällä pääsee hiihtämään koko kaupungin ympäri käytännössä yhtenäistä latureittiä pitkin. Kai tuota voi aika paljona pitää. Minä olen ainakin ihan tyytyväinen latujen hoidon tasoon.

• vihaan hiihtoa

Itse en lähtisi laduille ollenkaan.

Hyvinkäällä on sen verran hurja meno että himourheilijat kiilaavat metsään ja koiranulkoilijat näyttävät käsiasetta.

• pysy asiassa.

Eihän aloittaja sinun mielipidettä kysynyt, pidätkö hiihtämisestä vai et. Kysymys oli Hyvinkään laduista, missä päin ja millaisia?

• ei muualle

Kakkaa on heitelty laduille, kurja on suksen pohjia alamäkien alla suksen pohjista siivota, noilla mäkisillä laduilla.
      Sinuna sivakoisin vain sitä lentokentän lenkkiä.

• Tugjvjkk

Ihan oikein. Keskittyisivät siihen hiihtämiseen eikä siihen kun koira paskoo metänlaitaan. Oma koiranikin kun sattui pissaamaan niin piti hiihtäminen lopettaa ja jäädä katsomaan tekeekö muutakin.

• Hyvinkään ympäri.

Lentokentän maastot kaupungin suosituimmat. Sopii vauvasta vaariin. Tilaa on luistella ja pertsata. Valaistus puuttuu, mikä harmi. Extra suosittelu.

Tapainlinnan koululta hyvä lähteä valolatua iltasaikaan, minne valot viekään. Luistellen ja pertsaten.

Siirtymää lentokentältä sveitsiin en suosittele.

Lehtolan lenkki hyvä pertsaajalle. Ei valoja koko reitille.

Sveitsin lenkkiä ei voi suositella. Kovavauhtisella laskun päätteeksi saattaa tulla lapsi, miksei aikuinenkin koiran kanssa vastaan. Ilmeisesti luulevat luisteluhiihtoväylää ulkoilureitiksi. Kesällä meinaan koiranulkoiluttajien suosiossa.

Puolimatka kyllä hyvä valaistu, mutta keskeisellä paikalla hiihtoväylät toimivat kävelyreitteinä, oikaisevat matkaa suuntaa jos toiseen, niin vähän jopa ymmärtää näitä kävelijöitä. Myös koirat saattaa välillä pelästyttää. Luisteluväylä sais ehkä pikkaisen leveämpi olla.

Usmi mukava valoton perinteinen. Paikoin mäet haastavat, mutta jos tietää, niin ei paha.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1739
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      240
      1533
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1346
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1015
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      884
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      852
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      829
    Aihe