pakko-oireinen häiriö ja psykoosilääkitys

_Utelias_

Onko kenelläkään muulla kokemuksia psykoosilääkkeiden vaikutuksista pakko-oireiseen häiriöön? Eli onko se auttanut vai ei. Yleensähän pakko-oireiseen häiriöön käytetään masennuslääkitystä, mutta minulla eivät erilaiset masennuslääkkeet auttaneet juurikaan.

Itselläni oli aikoinaan vaikea pakko-oireinen häiriö, vaikea ahdistus yms. Minulla myös alkoi ilmaantua jossain vaiheessa sen verran harhaisia ajatuksia, että minulle suositeltiin psykoosilääkitystä. (Ei kuitenkaan tiukimmassakaan tilanteessa lainkaan näkö- tai kuuloharhoja). Oikeanlainen lääke jota vastahakoisesti aloin ottamaan minimiannostuksella auttoikin tilanteeseen hetkessä poistaen kaikki ihme ajatuskuviot, uhan tunteen, epätodellisuuden tunteen ja mahdottoman epävarmuuden tunteen. Sain takaisin turvallisuudentunteen ja samalla kaikenlaisiin ajatuksiin / uhan tunteeseen käyttämäni pakkoajatukset poistuivat, koska nämä ajatukset / tunteet poistuivat. Näin sain suurelta osin helpotusta pakkoajatuksiinkin. Ahdistus myös lieveni lääkityksellä, mutta poistui vasta parin vuoden terapiassa olon myötä, jossa takaa paljastuivat ikävän / surun tunteet.

Nykyään elän normaalia elämää. Ahdistus on poissa ja olo on normaali, mutta pakkoajatuksia on edelleen vähän. Ne ovat kuitenkin niin nykyään niin lieviä etteivät ne haittaa elämää juurikaan. Ja toisaalta tuo lääkityskin on minimiannostuksella.

10

2733

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiinnostunut3

      Hei,

      minua kiinnostaa kovasti tuo, mitä kerrot.

      Millaisia harhaisia ajatuksia koit tuolloin kun aloitit lääkityksen? Puhut ajatuskuvioista, uhan ja epätodellisuuden tunteesta ja epävarmuudesta. Millaisiin tilanteisiin epävarmuus ja pakkoajatuksesi tai uhan tunteet liittyivät? Ihan konkreettisiin asioihin vai ajatuksiin?

      Liittyivätkö ne ulkopuolelta tulevaan uhkaan? Vai liittyikö epävarmuus lähinnä siihen, että epäilit omaa toimintaasi tai muistamistasi?

      • _Utelias_

        Hei,

        Ennen lääkityksen aloittamista minulla oli jos jonkinlaista harhaista ajatusta / tunnetta. Ja ihan jonkun mielestä filosofisiakin ajatuksia. Erityisesti nämä olivat ahdistavia: Mitä jos koko maailma onkin vain mielikuvitustani ja muita ihmisiä ei ole olemassakaan. Miten voin luottaa omiin muistoihini. Jos vaikka muistankin väärin ja niin rakkaat muistoni ovatkin vain omaa mielikuvitustani. Minusta myös tuntui, siltä etten voi luottaa muistoihini. Olin kuin olisisin menettänyt ne ainiaaksi. ja vähintään olin niistä varsin epävarma. Lisäksi minulla oli välillä enemmän ja välillä vähemmän hyvin epätodellinen tunne muutenkin. Järki kuitenkin vielä sanoi, että ajatukseni eivät voineet olla totta. Tottakait muistoni oli totta ja samoin muut ihmiset. Pystyin keksimään vaikka kuinka monta "todistusta" tunteitani ja ajatuksiani vastaan, mutta tunne oli aina voimakkaampi ja niin tuohon tuli pahimmillaan hyvin voimakkaita pakkoajatuksia, kun koetin pakkoajatuksilla vakuuttaa itselleni mikä oli totta ja mikä ei.

        Lopulta pelko muuttui kauhuksi ja kauhu uhkaksi. Muut ihmiset alkoivat tuntumaan uhkaavilta. Ei sillei etten olisi järjellä tajunnut tunnetta mielettömäksi, mutta jonkinlainen uhan tunne oli silti ja siitä huolimatta olemassa. Terapeutti sanoi tuota projektioksi. Eli uhka tuli aina minun ulkopuolelta. Ei silleen että olisin pelännyt muiden tappavan minua tms., mutta jonkinmoinen voimakas uhka oli minuuttani kohtaan.

        Tajusin tilanteen varsin hyvin itse ja niin tajusivat psykoterapeutti ja psykiatri, joten minulle suositeltiin psykoosilääkitystä. Aluksi ei löytynyt sopivaa, mutta sitten sain Abilifyn, joka minimiannostuksella korjasi tilanteen nopeasti. Ja kun uhka ja kyseiset tunteet katosivat, loppuivat myös niihin liittyvät pakkoajatukset ja oloni helpotti huomattavasti.

        Kysyin psykoosilääkityksen vaikutuksesta pakko-oireisiin täällä siksi, että olen omasta kokemuksesta ja muiden kirjoittelusta täällä huomannut, että todellisuudentaju saattaa laskea pakko-oireisessa häiriössä. Näin ainakin olen asian itselleni selittänyt järkeenkäyväksi. Pakko-oireinen ihminen yleensä tajuaa näiden ajatusten ja tunteiden mielettömyyden, mutta ei voi asialle mitään. Todellisuudentajua ei ihminen tajua helposti itse. Sitä voi pitää itseään ihan normaalina terveenä ihmisenä vaikka hallitus vainoaisi ja hyväveliverkostot ahdistelisivat. Näin ajattelin, että auttaisiko oikea psykoosilääke myös joissakin tilanteissa pakko-oireisiinkin. Ainakin niin minulle kävi. Mutta onko asiaa juuri tutkittu?


    • _Utelias_

      Löysikin netistä tutkimuksen kyseisestä aiheesta koskien Aripipratsolia eli kauppanimeltään Abilifyä. Tutkimuksen nimi on

      EFFECTS OF ARIPIPRAZOLE AUGMENTATION IN TREATMENT-RESISTANT OBSESSIVE-COMPULSIVE DISORDER (A DOUBLE BLIND CLINICAL TRIAL)

      Tutkimuksessa kyseisestä lääkkeestä on todettu olevan merkittävää apua aikaisemmin hoitovastikkeettoman pakko-oireisen häiriön hoidossa. Tutkimus on varsin uusi, joten tämä ei taida vielä olla kovin laajassa yleisessä tiedossa, vaikka viitteitä lääkkeen toimivuudesta pakko-oireiseen häiriöön on ollut aiemminkin.

      • kysyn vaan

        minkäs lääkeyhtiön listoilla teet töitä? Kun noin lääkemyönteinen ja kehuva olet?


    • JJI

      NIINKÖ

    • ahdistaa3

      Hei, te jotka syötte abilifyä. Kuulin, että sitä syödessä tulisi säännöllisesti seurata jotain kalium tmv. arvoja, joihin lääke voi vaikuttaa. Osaako joku kertoa tarkemmin mikä juttu tämä on, millainen testi se on ja mitä maksaa yksityisellä?

      Jos nykyiset lääkkeeni ei auta, siirrymme seuraavaksi abilifyihin.

    • pakkoketittäjä

      Pakko-oireisiin annettiin ketipinor 25mg kerran päivässä iltaisin. neuroosit katosi ja kropan valtaa taas turvallisuuden tunne. nyt olen lopettanut ne. lihottivat ymsyms

    • paroxetin

      onko kenelläkään käytössä paroksetiini lääkitystä ja onko se hyvä
      pakko-oireiden poistaja. tiedosta kiitollinen.

      • erdggt

        Paroksetiini sopii hyvin kemialliseen kastroimiseen sekä kemiallisen lobotomian aiheuttamiseen. Sen vaikutuksista pakko-oireisiin ei ole valitettavasti minulla tietoa.


    • paroxetin

      Mitä tarkoitit kastroimisella ja lobotomialla? Onko se niin paha lääke eli onko
      omakohtaisia kokemuksia?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      308
      3137
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      222
      1967
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1602
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      4
      1404
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      81
      1288
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      272
      1213
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1064
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1051
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      80
      991
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      145
      867
    Aihe