Eläkkeelä taksissa

Eläkeläisenkengin

Olen kuullut että on eläkkeelä olevia taksiisäntiä joilla on vieälä liikennelupa ja liiketoimisnta käynnissä.
Miksi eläkkeellä oleva taksi-isäntä saa täyden eläkkeen taksin tuoton täysimääräisenä tekemättä mitään .

Minäkään en aja vaan rengit tekee duunit, vaadinkinkin työttömyys korvauksen saamista kaikille isännille jotka eivät aja itse autoa vaan ajattavat teettävät työt muilla.

23

751

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pimeinkengin

Pimeille takseille myös luvat , koska on ajohalukkuutta jopa halvemmilla taksoilla

• Pimeille takseille m

Pimeille takseille myös luvat , koska on ajohalukkuutta jopa halvemmilla taksoilla

• Kengittä sukkasillaa

Hmmmm. Suomen lain mukaan olet tehnyt työvuotesi eläkkeen eteen täysimääräisenä täyteen, olet vapaa edelleen tekemään työtä, myös yrittäjätoimintaa kuntosi mukaan.

Kannattaa myös muistaa, eläkeläisisäntä on maksanut eläkkeensä ihan itse toisin kuin palkollisella, jonka eläkkeestä n. 80% maksaa työnantaja.

Pidä myös mielessä, että nämä eläkeläisisännät antavat myös työpaikan kuskeilleen ja toki ajavat myös itsekkin. Eikös valtiovalta halua työuria pidemmiksi?

• 1+2

Kukaan ei maksa eläkkeitään itse. Meillä ei ole käytössä rahastoivaa eläkejärjestelmää. Tänään maksettavista eläkkeistä 80% on myös kerätty tänään. Siis työssäkäyvät maksavat eläkeläisten eläkkeet ja voivat vain toivoa, että sama systeemi on mahdollinen vielä siinä vaiheessa kun he itse jäävät eläkkeelle (tuskin on ainakaan nykyisellä etuustasolla).

• Kengittä sukkasillaa
        1+2 kirjoitti:

Kukaan ei maksa eläkkeitään itse. Meillä ei ole käytössä rahastoivaa eläkejärjestelmää. Tänään maksettavista eläkkeistä 80% on myös kerätty tänään. Siis työssäkäyvät maksavat eläkeläisten eläkkeet ja voivat vain toivoa, että sama systeemi on mahdollinen vielä siinä vaiheessa kun he itse jäävät eläkkeelle (tuskin on ainakaan nykyisellä etuustasolla).

Olen maksanut omaa YEL-maksua n. 11.000€ vuosittain. En sitten tiedä, mitä olen maksanut, ehkä en olekkaan maksanut itse eläkemaksuani, vaan jotain muuta? Mihin lie rahat menneet, jos ei eläkkeisiini, ehkäpä vakuutusyhtiöt lähettivät ne Kreikkaan, mene tiedä? Tai olisiko kuitenkin niin, ettei niitä mihinkään "ahastoitu", vaan ne on sijoitettuna jossakin vakuutusyhtiön bisneksissä? Tämä jälkimmäinen on se oikea arvaus. Tottakai, rahat on sijoitettuna, ei "rahastoituna" ja näinollen eläkkeet maksaa jokainen työssäkäyvä eläkemaksuja maksava.

Kuitenkin, olen vuosittain maksanut melkomoisen summan omasta eläkkeestäni. Jos ajatellaan, että olisinkin palkansaaja, olisinkin maksanut tuosta 11.000 eurosta vain n. 2.200€ lopun maksun langetessa työnantajalle. Tätä siis tarkoitin, eli yrittäjä maksaa itse tuon koko lankeavan elämaksun palkansaajan kohdalla on toisin.....

• 6+6
        Kengittä sukkasillaa kirjoitti:

Olen maksanut omaa YEL-maksua n. 11.000€ vuosittain. En sitten tiedä, mitä olen maksanut, ehkä en olekkaan maksanut itse eläkemaksuani, vaan jotain muuta? Mihin lie rahat menneet, jos ei eläkkeisiini, ehkäpä vakuutusyhtiöt lähettivät ne Kreikkaan, mene tiedä? Tai olisiko kuitenkin niin, ettei niitä mihinkään "ahastoitu", vaan ne on sijoitettuna jossakin vakuutusyhtiön bisneksissä? Tämä jälkimmäinen on se oikea arvaus. Tottakai, rahat on sijoitettuna, ei "rahastoituna" ja näinollen eläkkeet maksaa jokainen työssäkäyvä eläkemaksuja maksava.

Kuitenkin, olen vuosittain maksanut melkomoisen summan omasta eläkkeestäni. Jos ajatellaan, että olisinkin palkansaaja, olisinkin maksanut tuosta 11.000 eurosta vain n. 2.200€ lopun maksun langetessa työnantajalle. Tätä siis tarkoitin, eli yrittäjä maksaa itse tuon koko lankeavan elämaksun palkansaajan kohdalla on toisin.....

80% niistä maksamistasi eläkemaksuista nyt joka tapauksessa on maksettu eteenpäin etuudensaajille saman fiskaalivuoden aikana. Niitä ei säästetä mihinkään tai sijoiteta mihinkään sinulle korvamerkittynä tai muutenkaan. Ainoastaan 20% kerätyistä eläkemaksuista rahastoidaan eli sijoitetaan joihinkin vakuutusyhtiön bisneksiin kuten asian ilmaisit. Homma on toiminut hyvin niin kauan kuin suuremmat ikäluokat ovat maksaneet pienempien ikäluokkien pieniä eläkkeitä. Romahdus on tulossa nyt kun pienenevien ikäluokkien pitäisi maksaa suurten ikäluokkien huippueläkkeitä.

• Kengittä sukkasillaa
        6+6 kirjoitti:

80% niistä maksamistasi eläkemaksuista nyt joka tapauksessa on maksettu eteenpäin etuudensaajille saman fiskaalivuoden aikana. Niitä ei säästetä mihinkään tai sijoiteta mihinkään sinulle korvamerkittynä tai muutenkaan. Ainoastaan 20% kerätyistä eläkemaksuista rahastoidaan eli sijoitetaan joihinkin vakuutusyhtiön bisneksiin kuten asian ilmaisit. Homma on toiminut hyvin niin kauan kuin suuremmat ikäluokat ovat maksaneet pienempien ikäluokkien pieniä eläkkeitä. Romahdus on tulossa nyt kun pienenevien ikäluokkien pitäisi maksaa suurten ikäluokkien huippueläkkeitä.

Niin. Tämähän on ihan yleisesti tiedossa, siksipä eläkeuudistusta ajetaan voimakkaasti eri tahoilla. En siltikään puhuisi mistään "huippueläkkeistä" tänä päivänä, toista oli esim. edesmenneen faijani eläke. Hän pääsi viisikymppisenä aikanaan eläkkeelle, eläkkeet olivat indeksiin sidotut, kaiken lisäksi verovapaat, toista oli siis silloin.

Mitä tulee näihin eläkeläisisäntiin, johtuu heidän alalla roikkumisensa yksinkertaisesti siitä, että esim. Yrittäjien eläkelaki muuttui siten, että entisen kolmen viimeisen eläkettä edeltävän vuoden tuloista laskettiin tuleva eläke, kun nykyisin eläke lasketaan koko työhistoriasta (23 vuotta vanhasta eläkkeensaajasta) eteenpäin. He, kun ottivat yrittäjäeläkkeen alkuun minimin mukaan säästääkseen eläkemaksuissa ja nostivat maksua sitten kolme vuotta ennen eläkeikää, ei enää onnistukaan. Nyt ei pylly kestä jäädä eläkkeelle jos eläke on vain jotain alle tonnin, vaan pidetään liikennelupia ainakin seiskakymppiseksi ja jatketaan jopa hautaan asti ajattamalla vierailla. Itse aloittaessani aikanaan autoilijana, maksoin elämaksuni kunnolla, saaden ihan kohtuullista eläkettä. Vanhemmat taksarit sanoivat minulle olevani tyhmä, kun sellaisia suuria maksuja maksoin, eivät sano enää, ovat hiljaa.

Näistä eläkeläisautoilijoista on tietysti haittaa uusille luvanhakijoille, kun lupia ei vapaudu enää kiertoon riittävästi, eikä lupakiintiöitä ole enää nostettu. Itse lopetan parin vuoden aikana, kun autoni tulee kolmivuotiaaksi, eikämautoveroa enää tarvitse palauttaa.

Vaikka eläkerahoja ei olekkaan korvamerkitty minulle, olen ne kuitenkin ihan itse maksanut. Katsos, yrittäjäeläkkeeni suuruus määräytyy juurikin maksamani maksun suuruudesta.....

• 15+12

Niin. Tämähän on ihan yleisesti tiedossa, siksipä eläkeuudistusta ajetaan voimakkaasti eri tahoilla. En siltikään puhuisi mistään "huippueläkkeistä" tänä päivänä, toista oli esim. edesmenneen faijani eläke. Hän pääsi viisikymppisenä aikanaan eläkkeelle, eläkkeet olivat indeksiin sidotut, kaiken lisäksi verovapaat, toista oli siis silloin.

Mitä tulee näihin eläkeläisisäntiin, johtuu heidän alalla roikkumisensa yksinkertaisesti siitä, että esim. Yrittäjien eläkelaki muuttui siten, että entisen kolmen viimeisen eläkettä edeltävän vuoden tuloista laskettiin tuleva eläke, kun nykyisin eläke lasketaan koko työhistoriasta (23 vuotta vanhasta eläkkeensaajasta) eteenpäin. He, kun ottivat yrittäjäeläkkeen alkuun minimin mukaan säästääkseen eläkemaksuissa ja nostivat maksua sitten kolme vuotta ennen eläkeikää, ei enää onnistukaan. Nyt ei pylly kestä jäädä eläkkeelle jos eläke on vain jotain alle tonnin, vaan pidetään liikennelupia ainakin seiskakymppiseksi ja jatketaan jopa hautaan asti ajattamalla vierailla. Itse aloittaessani aikanaan autoilijana, maksoin elämaksuni kunnolla, saaden ihan kohtuullista eläkettä. Vanhemmat taksarit sanoivat minulle olevani tyhmä, kun sellaisia suuria maksuja maksoin, eivät sano enää, ovat hiljaa.

Näistä eläkeläisautoilijoista on tietysti haittaa uusille luvanhakijoille, kun lupia ei vapaudu enää kiertoon riittävästi, eikä lupakiintiöitä ole enää nostettu. Itse lopetan parin vuoden aikana, kun autoni tulee kolmivuotiaaksi, eikämautoveroa enää tarvitse palauttaa.

Vaikka eläkerahoja ei olekkaan korvamerkitty minulle, olen ne kuitenkin ihan itse maksanut. Katsos, yrittäjäeläkkeeni suuruus määräytyy juurikin maksamani maksun suuruudesta.....

Huippueläkkeistä. Mun setäni saa eläkettä enemmän kuin itse tienaan taksinkuljettajana. Kyseessä ihan duunaritaustainen mies. Mun faija saa selvästi enemmän eläkettä kuin itse tienaan taksinkuljettajana, mutta oli vähän kovempipalkkaisissa hommissakin. Mun mutsin eläke on n. 200 euroa vähemmän kuin mun palkkani on, mutta sen vastineeksi on kämppä maksettu jne.

Kansaneläkkeellä kituuttelevat, lähinnä lapsia hoitaneet naiset, ovat asia erikseen, mutta kyllähän fakta on se, että suuret ikäluokat ovat tämän nykyisen eläkejärjestelmän ehdottomia voittajia ja me nuoremmat olemme sen ehdottomia häviäjiä. Ne nyt jo manan maille siirtyneet tai viimeisiä vetelevät ovat vähän väliinputoajia. Eivät saaneet kummoisiakaan etuja, mutta toisaalta eivät paljon maksaneetkaan tai mitään odottaneet.

• Anonyymi

Kerropas paljonko maksoit yöllä ja mikä on eläkkeesi nyt. Uskallatko kertoa ja mikä on kansaneläkkeen suuruus:)

• Anonyymi

Eli ei yrittäjäksi ainakaan noilla perusteilla,,,hukka perii.

• Laki on muuttunut

Tiedän yhden 76 vuotiaan rekkakuskin joka ajaa edelleen ja saa palkkaa eläkkeensä lisäksi siinä missä nuoremmatkin. Kyllä yli 70 v saa ammatikseen ajaa jos lääkärinlausunto niin valtuuttaa.

• Kummma

Rekkaa saat ajaa myös bussia,mutta taksia ei saa ajaa 70 v jälkeen.

• niukkaa on
        Kummma kirjoitti:

Rekkaa saat ajaa myös bussia,mutta taksia ei saa ajaa 70 v jälkeen.

Aikanaan kun raveissa olin mukana alkoi kilpailevan raviohjastajan eläke 55 vuoden jälkeen. Eikä sen jälkeen kilpailtu. En tiedä onko eläkeikä noussut.
        Rajavartiostossa on naapurini palvellut helikopterilentäjä, alle viisikymppinen on ollut eläkkeellä muutaman vuoden ja eläke on suurempi kuin akan osaston hoitajan palkka sairaalassa.

• ... :(
        niukkaa on kirjoitti:

Aikanaan kun raveissa olin mukana alkoi kilpailevan raviohjastajan eläke 55 vuoden jälkeen. Eikä sen jälkeen kilpailtu. En tiedä onko eläkeikä noussut.
        Rajavartiostossa on naapurini palvellut helikopterilentäjä, alle viisikymppinen on ollut eläkkeellä muutaman vuoden ja eläke on suurempi kuin akan osaston hoitajan palkka sairaalassa.

Mitä tekemistä näillä ihmisten erisuuruisilla eläkkeillä on eläkeläisen taksarin kanssa? Varmaan ainakin se, että taksarilla on niin onneton eläke, että täytyy painaa duunia parjääkseen rahallisesti... :(

• 11+17
        niukkaa on kirjoitti:

Viimeksi kun mä kävin raveissa, niin siellä oli parkkipaikka mustanaan alta kolmekymppisiä eläkkeellä olevia hevosmiehiä. Eivät tosin kilpailleet.

• sdrtyuioi

Joo, kielletään eläkeläisiltä kaikki omistus tuottavissa firmoissa. Kaikki osakkeet on myytävä heti kun jää eläkkeelle. Ei haudota mitään nokiaa piirongin laatikoissa perkl.
      Suomessa on kuitenkin vielä voimassa elinkeinon vapaus.

• åååå-öööö

ehkä se eläkeikä joskus kohtaa sinutkin? etttei tartte kadehtia toista, joka lopultakin saa vanhuuden turvakseen vanhuuseläkkeen. tottakai suomessa saa yrittää niin kauan, kun pystyy. mielestäni vanhaksi tulemista ei kannata kadehtia, tietäähän se yleensä sitä, että se enin osa elämää on jo takanapäin.

kateus tuntuu vievän kalatkin vedestä...

• eläkeläinen

Eihän taksilla enää maaseudulla pärjää jos ei valtio tue elääkkeellä yrittäjää ;)

• Anonyymi

Taxi kuskin eläke on niin surkee että ei ole varaa jäädä eläkkeelle ja antaa paikka nuoremmille maahanmuuttajille

• Anonyymi

Eihän se noin ole, ei eläkkeellä oleva taksikuski ole vienyt maahanmuuttajilta taksikuskin paikkaa! Maahanmuuttajien osuus on vain lisääntynyt koska kaikille on tilaa tulla alalle!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eihän se noin ole, ei eläkkeellä oleva taksikuski ole vienyt maahanmuuttajilta taksikuskin paikkaa! Maahanmuuttajien osuus on vain lisääntynyt koska kaikille on tilaa tulla alalle!

Näinpä. Ainakin PK seudulla maahanmuuttajien osuus taksinkuljettajista on lisääntynyt räjähdysmäisesti. Nk. brädivälityksiin maahanmuuttajien on vaikeampaa päästä ja tälle asialle on olemassa ihan syynsä, mutta alalle noin yleensä voi tulla kuka tahansa.

• Anonyymi

Harva yrittäjä on maksanut yelliä niin paljon että eläkkeellä pystyisi pitämään elintason kohtuullisen mukavana. Ei tämä ole mikään taksareitten erityispiirre.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Harva yrittäjä on maksanut yelliä niin paljon että eläkkeellä pystyisi pitämään elintason kohtuullisen mukavana. Ei tämä ole mikään taksareitten erityispiirre.

ja kun eläkeläisellä ei ole muuta tekemistä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1662
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1488
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      36
      911
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      859
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      811
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      796
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      738
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      730
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      728
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      700
    Aihe