Kylmä linja-auto

pakkanen puree

Tänään oli viileä linja auto kun aamulla oli 32 astetta pakkasta. mainitsin asiasta kuljettajalle ja lämmitys oli kuulemma täysillä sekä auto oli käynyt jo yli tunnin varikon pihassa ja ei vaan lämpene enempää.

ei kuulemma riitä webastossa teho eikä moottori lämpene, nykyisissä autoissa on niin vähäinen hukkalämpö kun kulutusta pienennetty.

Kiinnitetäänkö kilpailutuksissa huomiota riittävän tehokkaisiin lämmityslaitteisiin, hankitaanko uusiin autoihin kaksi webastoa.

65

4333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apidiootti

      vaatetta päälle siellä on kylmä HALOO?? miten kestät olla siellä ulkona jos et bussissa pysy lämpimänä. Lopeta itkeminen ja pue vaatetta niskaan!!!

      • 7+17

        Ei kukaan tarkene ISTUA pakkasessa kovin kauaa. Pihalla sentään pääsee liikkumaan.

        Itse olin kerran tunnin ajan matkustaja bussissa, kun pihalla oli -20C. Bussin lämpötilaa en tiedä, mutta kylmä oli, vaikka olin talvivaatteissa. Jalat ja kädet tärisi kun lähdin ulos, varpaat meini melkein tunnottomiksi.

        Täytyisi olla joku raja siinä kuika lämmin bussin pitää vähintään olla, että sillä saa lähteä ajamaan. Eikä pelkästään matkustajia, vaan etenkin kulhettajaa ajatellen, joka istuu siellä kylmässä autossa tunteja.

        Hyvissä vaatteissa ihminen tarkenee kovassa pakkasessakin pitkiä aikoja, jos liikkuu, mutta ruumiinlämpö alkaa mukautua ympäristön lämpötilaan paljon nopeamalla tahdilla, jos vain istuu. Ei varmasti ole terveellistä, vaikka pahemmalta hypotermialta vältyttäisiinkiin.


      • 7+17 kirjoitti:

        Ei kukaan tarkene ISTUA pakkasessa kovin kauaa. Pihalla sentään pääsee liikkumaan.

        Itse olin kerran tunnin ajan matkustaja bussissa, kun pihalla oli -20C. Bussin lämpötilaa en tiedä, mutta kylmä oli, vaikka olin talvivaatteissa. Jalat ja kädet tärisi kun lähdin ulos, varpaat meini melkein tunnottomiksi.

        Täytyisi olla joku raja siinä kuika lämmin bussin pitää vähintään olla, että sillä saa lähteä ajamaan. Eikä pelkästään matkustajia, vaan etenkin kulhettajaa ajatellen, joka istuu siellä kylmässä autossa tunteja.

        Hyvissä vaatteissa ihminen tarkenee kovassa pakkasessakin pitkiä aikoja, jos liikkuu, mutta ruumiinlämpö alkaa mukautua ympäristön lämpötilaan paljon nopeamalla tahdilla, jos vain istuu. Ei varmasti ole terveellistä, vaikka pahemmalta hypotermialta vältyttäisiinkiin.

        Istuit koko tunnin kylmässä autossa?, kuljettaja istuu samassa kylmyydessä pahimmillaan 5 ja puoli tuntia...


      • 4+19
        7+17 kirjoitti:

        Ei kukaan tarkene ISTUA pakkasessa kovin kauaa. Pihalla sentään pääsee liikkumaan.

        Itse olin kerran tunnin ajan matkustaja bussissa, kun pihalla oli -20C. Bussin lämpötilaa en tiedä, mutta kylmä oli, vaikka olin talvivaatteissa. Jalat ja kädet tärisi kun lähdin ulos, varpaat meini melkein tunnottomiksi.

        Täytyisi olla joku raja siinä kuika lämmin bussin pitää vähintään olla, että sillä saa lähteä ajamaan. Eikä pelkästään matkustajia, vaan etenkin kulhettajaa ajatellen, joka istuu siellä kylmässä autossa tunteja.

        Hyvissä vaatteissa ihminen tarkenee kovassa pakkasessakin pitkiä aikoja, jos liikkuu, mutta ruumiinlämpö alkaa mukautua ympäristön lämpötilaan paljon nopeamalla tahdilla, jos vain istuu. Ei varmasti ole terveellistä, vaikka pahemmalta hypotermialta vältyttäisiinkiin.

        no mutta .....mitäs ituhipit sun muut tyhjäkäyntien valvojat tuommoseen sanoisivat .


    • missä oli

      - 32 c ja mikä vaikutus on kilpailutuksella lämmityksen tehottomuuteen? Tosiasiassahan ei tuollaisessa pakkasessa sellaista moottoria busseista löydy, joka jaksaisi muodosta normaalilämpötilan matkustamoon.

      • pakkanen puree

        Entä jos bussissa olisi kaksi webastoa?

        kilpailutuksessa jos vaadittaisiin kaksi webastoa niin saataisiinko silloin parempi lämpö autoon. lappeenrannassa oli pakkaskeli.


      • spheros pannu
        pakkanen puree kirjoitti:

        Entä jos bussissa olisi kaksi webastoa?

        kilpailutuksessa jos vaadittaisiin kaksi webastoa niin saataisiinko silloin parempi lämpö autoon. lappeenrannassa oli pakkaskeli.

        Jos kilpailutuksessa vaadittaisiin edes yksikin WEBASTO niin lopputulos saattaisi jäädä aika laimeaksi.


      • goljat
        spheros pannu kirjoitti:

        Jos kilpailutuksessa vaadittaisiin edes yksikin WEBASTO niin lopputulos saattaisi jäädä aika laimeaksi.

        Eipä se webasto paljoa auta kun pakkasta on paljon. Eikä liikennöitsijät halua että kallista naftaa palaa paljon. Eihän nämä matkustajat tajua sitä että on ihan eri asia saada isoa bussia lämpimäksi kuin pientä henkilöautoa. Tilavuus ja nestemäärät vähän suuremmat. Joten ois parempi kun yksinkertaiset matkustajat eivät puuttuis asiaan josta eivät tajua yhtään mitään.


      • kaukokuljettaja
        goljat kirjoitti:

        Eipä se webasto paljoa auta kun pakkasta on paljon. Eikä liikennöitsijät halua että kallista naftaa palaa paljon. Eihän nämä matkustajat tajua sitä että on ihan eri asia saada isoa bussia lämpimäksi kuin pientä henkilöautoa. Tilavuus ja nestemäärät vähän suuremmat. Joten ois parempi kun yksinkertaiset matkustajat eivät puuttuis asiaan josta eivät tajua yhtään mitään.

        Kyllä se aikapaljon auttaa, onhan sen teho peräti 30 tai 35kW, siis 6-7kertainen henkilöautoon verrattuna.

        Nykyaikaisilla moottoreilla ei ole toivoa lämpenemisestä ilman webastoa edes pikkupakkasella. Itse ajan pikavuoro- ja turistibusseja, ja kyllä ne lämpimänä pysyy kovemmallakin pakkasella kunhan webasto toimii.

        Spheroshan ne nykyään valmistaa mutta webastosta puhutaan, ja voihan se olla strocokin. Webastosta puhutaan yleisnimenä näille polttoainekäyttöisille lisälämmittimille.

        Perjantaina Scania OmniExpress sisälämpötila näytti -27 pakkasesta huolimatta 23 astetta.

        Jos tuntuu että tarvitaan kaksi webastoa niin kannattaisi tarkistaa onko sitä ikinä huollettu ja että moottorin termostaatti ei laske lämpöä jäähdyttäjään.


      • uutta bussia
        pakkanen puree kirjoitti:

        Entä jos bussissa olisi kaksi webastoa?

        kilpailutuksessa jos vaadittaisiin kaksi webastoa niin saataisiinko silloin parempi lämpö autoon. lappeenrannassa oli pakkaskeli.

        Lappeenranta nyt on autolinjojen kaupunkibussien saattohoitopaikka, siellä ajetaan loppuun kaikki vanhat rotiskot jotka vielä vähänkin liikkuu. ei ihme että kylmä. Savonlinnassa puristetaan viimeiset mehut pölhölän kapineista jne..

        Kunnossaoleva linja-auto lämpenee kyllä kovillakin pakkasilla riittävästi kunhan kuljettaja osaa käyttää kaikkia lämmityslaitteita.


      • ei tuolla
        pakkanen puree kirjoitti:

        Entä jos bussissa olisi kaksi webastoa?

        kilpailutuksessa jos vaadittaisiin kaksi webastoa niin saataisiinko silloin parempi lämpö autoon. lappeenrannassa oli pakkaskeli.

        Lappeeenrannassa ollut sen kylmempää kuin täällä Helsingissäkään. Puhelin yhteydessä lähisukulaiseen ja ko. asiastakin tiedot vaihdettiin, joten bulshitt juttuja taas.. Tosiasiahan on, ettei nuo busssit ole mitään saunoja, joten jos sulla ei omaa ole, niin mene vaikka uimahallin saunaan jos kuumuutta tarttet talvipakkasella.


      • ilmastonmuutos
        ei tuolla kirjoitti:

        Lappeeenrannassa ollut sen kylmempää kuin täällä Helsingissäkään. Puhelin yhteydessä lähisukulaiseen ja ko. asiastakin tiedot vaihdettiin, joten bulshitt juttuja taas.. Tosiasiahan on, ettei nuo busssit ole mitään saunoja, joten jos sulla ei omaa ole, niin mene vaikka uimahallin saunaan jos kuumuutta tarttet talvipakkasella.

        pitkään on mennyt tietoja vaihtaessa kun melkein vuosi kerennyt vierähtää. tiedä vaikka olisi sää muuttunut sillä välin?


    • Accept

      Olette väärässä! Esimerkiksi rakkaassa länsinaapurissamme ruotsissa kilpailutusehdoissa on ollut jo useita vuosia määräys, jonka mukaan linja-autossa on oltava 18C lämmintä, kun se lähtee aamun ensimmäiselle sivulle. Seikka panee liikennöitsijät kaikki samalle viivalle ja siellä autot ovat lämpimiä myös kuljettajalle, vaikka häntä ei tässä tapauksessa ole muistettu lainkaan. Laitteet lämmitykseen löytyvät aivan varmasti, kunhan niitä joku tajuaa vaatia. Oletetaan, että sanktio kylmästä bussista olisi vaikka 2000 euroa. Liikennöitsijät pitäisivät huolta asiasta hieman eri meiningillä kuin nyt.
      No, Suomessa matkustajat ovat niin lampaita, että niille kelpaa mikä jäinen rotisko hyvänsä. HSL tietty nyppii rusinat pullasta eikä vahingossakaan tuo tällaista mahdollisuutta julki. Syykin on selvä; liikennöitsijät joutuisivat nostamaan hintojaan ja HSL maksamaan.

      • puhut accept

        silkkaa tuubaa, sillä millään keinoilla et saa bussiin 18 c lämmintä aamuisin valmiiksi kun se lähtee linjalle, et millään keinoin. Turhs heittää tuollaista roskaa, jota et kykene enempää todistamaan, kuin käytännössä toteuttamaan. Vaikka bussit olisi koko yö käynnissä, niin pelkällä tyhjäkäynnillä ja webaston yhteiskäytölläkään et tuota lämpötilaa sa aikaiseksi saati pysymään edes tuon aamun ajaksi.(webastot käy yleensä n. 30-40 min kerrallaan ja sitte ne tarttee laittaa udestaan päälle.)


      • bussit kuumana
        puhut accept kirjoitti:

        silkkaa tuubaa, sillä millään keinoilla et saa bussiin 18 c lämmintä aamuisin valmiiksi kun se lähtee linjalle, et millään keinoin. Turhs heittää tuollaista roskaa, jota et kykene enempää todistamaan, kuin käytännössä toteuttamaan. Vaikka bussit olisi koko yö käynnissä, niin pelkällä tyhjäkäynnillä ja webaston yhteiskäytölläkään et tuota lämpötilaa sa aikaiseksi saati pysymään edes tuon aamun ajaksi.(webastot käy yleensä n. 30-40 min kerrallaan ja sitte ne tarttee laittaa udestaan päälle.)

        Jos moottori ei käy niin webasto pysähtyy tuon ajan jälkeen mutta jos virta-avaimesta on virta päällä tai moottori käynnissä ja laittaa webaston päälle niin webasto käy niin kauan kunnes sen erikseen katkaisee tai moottorin pysäyttää. Eli on mahdollista käyttää koko yö.

        Monissa linja-autoissa on webastolle myös manuaalinen erillinen kytkin ajastimen lisäksi, ajastinta ei välttämättä ole ollenkaan. Myös auton lämmitys/ilmastointiautomatiikka voi ohjata webastoa.

        Varmasti auto pysyy lämpimänä ja lämpenee kun moottori sekä webasto käy. Pelkkä tyhjäkäynti ei riitä, mutta se kuitenkin tarvitsee käydä jotta sähköä riittää. Linja-auton webaston teho on 30-35kW kuten ylempänä on jo todettu.

        Ilman webastoa ei lämpene edes ajossa kovemmalla pakkasella. Esimerkiksi Setra 315 mistä oli webasto rikki niin jo 10 asteen pakkasella todella kylmä oli ajaa, ei veden lämpötila noussut edes 60 asteeseen edes useamman tunnin ajossa. Ja 10-15 minuutin tyhjäkäynti pudotti vähäisetkin lämmöt pois.


      • bussit kuumana kirjoitti:

        Jos moottori ei käy niin webasto pysähtyy tuon ajan jälkeen mutta jos virta-avaimesta on virta päällä tai moottori käynnissä ja laittaa webaston päälle niin webasto käy niin kauan kunnes sen erikseen katkaisee tai moottorin pysäyttää. Eli on mahdollista käyttää koko yö.

        Monissa linja-autoissa on webastolle myös manuaalinen erillinen kytkin ajastimen lisäksi, ajastinta ei välttämättä ole ollenkaan. Myös auton lämmitys/ilmastointiautomatiikka voi ohjata webastoa.

        Varmasti auto pysyy lämpimänä ja lämpenee kun moottori sekä webasto käy. Pelkkä tyhjäkäynti ei riitä, mutta se kuitenkin tarvitsee käydä jotta sähköä riittää. Linja-auton webaston teho on 30-35kW kuten ylempänä on jo todettu.

        Ilman webastoa ei lämpene edes ajossa kovemmalla pakkasella. Esimerkiksi Setra 315 mistä oli webasto rikki niin jo 10 asteen pakkasella todella kylmä oli ajaa, ei veden lämpötila noussut edes 60 asteeseen edes useamman tunnin ajossa. Ja 10-15 minuutin tyhjäkäynti pudotti vähäisetkin lämmöt pois.

        Ei muuten pidä paikkaansa; esim. uusissa Scaloissa webasto sammuu puolen tunnin päästä riippumatta siitä onko auto käynnissä vai ei. Tai vaihtoehtoisesti jäähdytysnesteen lämpötilan saavuttaessa 63-65 astetta.


      • Totta mooses...25
        puhut accept kirjoitti:

        silkkaa tuubaa, sillä millään keinoilla et saa bussiin 18 c lämmintä aamuisin valmiiksi kun se lähtee linjalle, et millään keinoin. Turhs heittää tuollaista roskaa, jota et kykene enempää todistamaan, kuin käytännössä toteuttamaan. Vaikka bussit olisi koko yö käynnissä, niin pelkällä tyhjäkäynnillä ja webaston yhteiskäytölläkään et tuota lämpötilaa sa aikaiseksi saati pysymään edes tuon aamun ajaksi.(webastot käy yleensä n. 30-40 min kerrallaan ja sitte ne tarttee laittaa udestaan päälle.)

        Auto on liitetty lämpimään nestekiertoon jolloin se on lämmin koko ajan.
        Tuo sanktio on muistaakseni aika suuri ainakin tukholman seuulla.


      • bussit kuumana
        helbkuski kirjoitti:

        Ei muuten pidä paikkaansa; esim. uusissa Scaloissa webasto sammuu puolen tunnin päästä riippumatta siitä onko auto käynnissä vai ei. Tai vaihtoehtoisesti jäähdytysnesteen lämpötilan saavuttaessa 63-65 astetta.

        Kaikissa autoissa mitä minulle on sattunut on webasto pysynyt päällä normaalisti moottorin käydessä tai jos edes virta on avaimesta päällä, jos kytkennät on oikein tehty. Eli Webaston ajastimen näyttö on normaalisti pimeä, mutta virrat päälle tai moottori käyntiin niin siihen tulee kellonaika jne...

        Sitten webasto päälle ajastimen napista niin pysyy myös päällä.

        Sammuuhan se tietysti kun jäähdytysneste lämpenee tarpeeksi mutta käynnistyy uudelleen kun vesi taas jäähtyy. Raja on muuten korkeampi kuin tuo 65 astetta, lämpömittari osoittaa 70-80 astetta kun webasto sammuu. Sen tietää kojetaulun liekkivalosta, ohjaus jää silti päälle, ajastimen näytöllä on lämmityksen merkki.

        Ja kun neste taas viilenee esim. tyhjäkäynnillä webasto lähtee uudelleen ja valo syttyy taas.

        Onko niin, että scalassa webasto ei käynnisty enään uudelleen kun se on kerran sammunut? Miksi niissä on tuollainen toiminto, siitähän joutuu jatkuvasti huolehtimaan että Webasto pysyy päällä?

        Ainakin jonkin vuosimallin Scalassa mikä joskus sattui kohdalle muistaakseni oli webastolle ihan manuaalinen keinukytkin kojetaulussa mittariston yläpuolella.


      • tietäjä
        bussit kuumana kirjoitti:

        Kaikissa autoissa mitä minulle on sattunut on webasto pysynyt päällä normaalisti moottorin käydessä tai jos edes virta on avaimesta päällä, jos kytkennät on oikein tehty. Eli Webaston ajastimen näyttö on normaalisti pimeä, mutta virrat päälle tai moottori käyntiin niin siihen tulee kellonaika jne...

        Sitten webasto päälle ajastimen napista niin pysyy myös päällä.

        Sammuuhan se tietysti kun jäähdytysneste lämpenee tarpeeksi mutta käynnistyy uudelleen kun vesi taas jäähtyy. Raja on muuten korkeampi kuin tuo 65 astetta, lämpömittari osoittaa 70-80 astetta kun webasto sammuu. Sen tietää kojetaulun liekkivalosta, ohjaus jää silti päälle, ajastimen näytöllä on lämmityksen merkki.

        Ja kun neste taas viilenee esim. tyhjäkäynnillä webasto lähtee uudelleen ja valo syttyy taas.

        Onko niin, että scalassa webasto ei käynnisty enään uudelleen kun se on kerran sammunut? Miksi niissä on tuollainen toiminto, siitähän joutuu jatkuvasti huolehtimaan että Webasto pysyy päällä?

        Ainakin jonkin vuosimallin Scalassa mikä joskus sattui kohdalle muistaakseni oli webastolle ihan manuaalinen keinukytkin kojetaulussa mittariston yläpuolella.

        Kaikissa linja-autoissa kun ei tuota ajastinta ole, on vain keinukytkin jolla webasto lähtee päälle puoleksi tunniksi. Se on sitä säästöä.


      • bussit kuumana kirjoitti:

        Kaikissa autoissa mitä minulle on sattunut on webasto pysynyt päällä normaalisti moottorin käydessä tai jos edes virta on avaimesta päällä, jos kytkennät on oikein tehty. Eli Webaston ajastimen näyttö on normaalisti pimeä, mutta virrat päälle tai moottori käyntiin niin siihen tulee kellonaika jne...

        Sitten webasto päälle ajastimen napista niin pysyy myös päällä.

        Sammuuhan se tietysti kun jäähdytysneste lämpenee tarpeeksi mutta käynnistyy uudelleen kun vesi taas jäähtyy. Raja on muuten korkeampi kuin tuo 65 astetta, lämpömittari osoittaa 70-80 astetta kun webasto sammuu. Sen tietää kojetaulun liekkivalosta, ohjaus jää silti päälle, ajastimen näytöllä on lämmityksen merkki.

        Ja kun neste taas viilenee esim. tyhjäkäynnillä webasto lähtee uudelleen ja valo syttyy taas.

        Onko niin, että scalassa webasto ei käynnisty enään uudelleen kun se on kerran sammunut? Miksi niissä on tuollainen toiminto, siitähän joutuu jatkuvasti huolehtimaan että Webasto pysyy päällä?

        Ainakin jonkin vuosimallin Scalassa mikä joskus sattui kohdalle muistaakseni oli webastolle ihan manuaalinen keinukytkin kojetaulussa mittariston yläpuolella.

        Meillä se toimii niinkuin kirjoitin. Ja käynnistyy tietenkin uudelleen jos lämpötila laskee alle reilusti alle 60 asteen tuon puolen tunnin sisällä, sen jälkeen käynnistettävä uudelleen. Ja meillä helmilaitteessa jäähdytydnesteen lämpötila näkyy numeroina, ei tarvitse mittarista arvioida. :D Ja webaston käynnistys hipaisunäppäimellä, ajastin paneelia ei ole..


      • bussit kuumana
        helbkuski kirjoitti:

        Meillä se toimii niinkuin kirjoitin. Ja käynnistyy tietenkin uudelleen jos lämpötila laskee alle reilusti alle 60 asteen tuon puolen tunnin sisällä, sen jälkeen käynnistettävä uudelleen. Ja meillä helmilaitteessa jäähdytydnesteen lämpötila näkyy numeroina, ei tarvitse mittarista arvioida. :D Ja webaston käynnistys hipaisunäppäimellä, ajastin paneelia ei ole..

        Jos on ihan sellainen perinteinen keinukytkin niin sen painamalla webasto on kyllä päällä niin kauan kunnes sen erikseen ottaa pois, ei niissä mitään aikarajoja ole. Usein tuntuu että ajastinpaneelin hajottua on se korvattu tuollaisella, muutamissa autoissa näkynyt. Joissain ei alunperinkään ole ollut ajastinta tai rinnalla ollut manuaalinen kytkin.

        Jos on hipaisunäppäin niin siinä on tietysti pakko olla jotain elektroniikkaakin mukana, ohjataankohan Webastoa peräti väylän kautta? Varmaan jollain korjaamolaitteella tms. pystyisi ohjelmoimaan erilaisen toiminnan?

        Jos 5,5 tuntia autossa on niin senhän joutuu painamaan vähintään 10 kertaa uudelleen päälle. Ja tuntuu myös tuo nesteen lämpötila aika alhaiselta, jos reilusti alle 60 asteen aina menee, eihän se ole ihme jos pakkasella paleltaa autossa.


      • bussit kuumana kirjoitti:

        Jos on ihan sellainen perinteinen keinukytkin niin sen painamalla webasto on kyllä päällä niin kauan kunnes sen erikseen ottaa pois, ei niissä mitään aikarajoja ole. Usein tuntuu että ajastinpaneelin hajottua on se korvattu tuollaisella, muutamissa autoissa näkynyt. Joissain ei alunperinkään ole ollut ajastinta tai rinnalla ollut manuaalinen kytkin.

        Jos on hipaisunäppäin niin siinä on tietysti pakko olla jotain elektroniikkaakin mukana, ohjataankohan Webastoa peräti väylän kautta? Varmaan jollain korjaamolaitteella tms. pystyisi ohjelmoimaan erilaisen toiminnan?

        Jos 5,5 tuntia autossa on niin senhän joutuu painamaan vähintään 10 kertaa uudelleen päälle. Ja tuntuu myös tuo nesteen lämpötila aika alhaiselta, jos reilusti alle 60 asteen aina menee, eihän se ole ihme jos pakkasella paleltaa autossa.

        Onko sinulla lukihäiriö? Kokoajan olen puhunut UUSISTA autoista, näissä ei ole mitään korvattu vanhan rikkouduttua. Ja tilaajahan sen päättää millaisella ohjauksella mm. webasto tulee. Meillä on näin ja sillä selvä. Minä ajanut näillä uusilla runkolinja-Scaloilla uudesta asti ja olen asian selvittänyt, muuten en täällä kirjoittaisi... Ja uusisshan lähes kaikki on väylä ohjattua...


      • bussit kuumana
        helbkuski kirjoitti:

        Onko sinulla lukihäiriö? Kokoajan olen puhunut UUSISTA autoista, näissä ei ole mitään korvattu vanhan rikkouduttua. Ja tilaajahan sen päättää millaisella ohjauksella mm. webasto tulee. Meillä on näin ja sillä selvä. Minä ajanut näillä uusilla runkolinja-Scaloilla uudesta asti ja olen asian selvittänyt, muuten en täällä kirjoittaisi... Ja uusisshan lähes kaikki on väylä ohjattua...

        No joo, mutta jos teidän uusissa Scaloissa on näin niin tarkoittaako se että silloin kaikissa autoissa on näin? Kun alunperin oli kyse siitä, pysyykö webasto päällä vaikka koko yön jos moottori käy.

        Eli Helbin uusissa Scaloissa ei pysy, mutta varmasti paljon on autoja missä pysyy.


      • bussit kuumana kirjoitti:

        No joo, mutta jos teidän uusissa Scaloissa on näin niin tarkoittaako se että silloin kaikissa autoissa on näin? Kun alunperin oli kyse siitä, pysyykö webasto päällä vaikka koko yön jos moottori käy.

        Eli Helbin uusissa Scaloissa ei pysy, mutta varmasti paljon on autoja missä pysyy.

        Näin toimivat myös Nobinan uudet Volvot ja VDL:ät...


      • bussit kuumana
        helbkuski kirjoitti:

        Näin toimivat myös Nobinan uudet Volvot ja VDL:ät...

        Onko tähän jokin järkevä syy, itse en kyllä keksi kuin kuljettajan elämän hankaloittamisen taas yhdellä vahdittavalla asialla? Onneksi näissä kaukoliikenneautoissa Webasto pysyy päällä..

        Ainoastaan jossain vanhassa Webaston ajastimessa ei muistaakseni pysynyt päällä tai sitten siinä autossa oli kytkentävirhe, siis kyse sellaisesta missä on vihreä ledi ilmoittamassa Webaston päälläolosta.


      • bussit kuumana kirjoitti:

        Onko tähän jokin järkevä syy, itse en kyllä keksi kuin kuljettajan elämän hankaloittamisen taas yhdellä vahdittavalla asialla? Onneksi näissä kaukoliikenneautoissa Webasto pysyy päällä..

        Ainoastaan jossain vanhassa Webaston ajastimessa ei muistaakseni pysynyt päällä tai sitten siinä autossa oli kytkentävirhe, siis kyse sellaisesta missä on vihreä ledi ilmoittamassa Webaston päälläolosta.

        Eiköhän tuo ajastin ole vain sitä varten ettei ne unohdu päälle yöksi tai päivätauoksi... Hyvinpä tuo Scala lämmöt pitää ekan sivun jälkeen kun auton on lämpimäksi saanut, vaikka webasto toimii vain hallisivun, ei sitä sen jälkeen juuri tarvitse...


      • bussit kuumana
        helbkuski kirjoitti:

        Eiköhän tuo ajastin ole vain sitä varten ettei ne unohdu päälle yöksi tai päivätauoksi... Hyvinpä tuo Scala lämmöt pitää ekan sivun jälkeen kun auton on lämpimäksi saanut, vaikka webasto toimii vain hallisivun, ei sitä sen jälkeen juuri tarvitse...

        Ei ne pääse unohtumaan päälle silloinkaan jos kytkentä on tehty niin, että kun virta-avaimesta on virta päällä tai moottori käy niin webasto pysyy päällä. Se sammuu sitten kun katkaisee virran tai pysäyttää moottorin, ei voi jäädä päälle.

        Epäilen suuremmaksi motivaatioksi kyseisen ajastukseen polttoaineen kulutuksen vähentämisen yritystä.

        Kaukoliikenneautot ei kyllä pidä lämpöä yllä varsinkaan tyhjäkäynnillä, vartin tyhjäkäynti ilman webastoa niin lämpömittari on jo "pohjamudissaan". Ajossakaan lämpö ei riitä ilman Webastoa yhtään kovemmalla pakkasella.


      • Teryleenihousu
        tietäjä kirjoitti:

        Kaikissa linja-autoissa kun ei tuota ajastinta ole, on vain keinukytkin jolla webasto lähtee päälle puoleksi tunniksi. Se on sitä säästöä.

        Sittenhän pitää ostaa semmoinen missä on.


    • asiakas 11599582

      Asiakashan nämäkin maksaa. Minua ei kiinnosta maksaa isompaa lipun hintaa siitä, että saan riisua vaatteet bussissa olon ajaksi ja pukea taas kun jään pois.

      Kilpailutukseenhan voitaisiin keksiä vaikka mitä, asiakas ne kuitenkin maksaa.

      • sinä reppana

        asiakas 11599582 saat matkustaa niin halvalla kilpailutetuilla alueilla, että erotuksella voit hankkia ittelles vaikka hyljeturkin, niin et palele. Esim. PK-seudulla matkustavat maksavat matkastaan korkeintaan 60% mitä oikeasti ko matkan pitäisi maksaa, joten turha urputtaa. Toisaalta ko. alueen matkustajista suurinosa eli 88% on tyytyväisiä matkustamiseensa, niin ajallisesti(aikataulujen toteutuminen), kalustoksellisesti,palvelullisesti, kuin kaikki nämä yhdistettyinä kokonaisarvioina. ksm. bussiissa on lämmintä 20c jo kahden sivun jälkeen, eihän tietenkään aamun ensimmäinen voi olla "kotilämmin" jos bussi on seisonut yön pakkasessa ja kun vasta kun moottorinlämpötila ja webaston suoma lisälämpö alkaa vaikuttamaan tietyn ajan jälkeen .


      • lämmintä +20 ?
        sinä reppana kirjoitti:

        asiakas 11599582 saat matkustaa niin halvalla kilpailutetuilla alueilla, että erotuksella voit hankkia ittelles vaikka hyljeturkin, niin et palele. Esim. PK-seudulla matkustavat maksavat matkastaan korkeintaan 60% mitä oikeasti ko matkan pitäisi maksaa, joten turha urputtaa. Toisaalta ko. alueen matkustajista suurinosa eli 88% on tyytyväisiä matkustamiseensa, niin ajallisesti(aikataulujen toteutuminen), kalustoksellisesti,palvelullisesti, kuin kaikki nämä yhdistettyinä kokonaisarvioina. ksm. bussiissa on lämmintä 20c jo kahden sivun jälkeen, eihän tietenkään aamun ensimmäinen voi olla "kotilämmin" jos bussi on seisonut yön pakkasessa ja kun vasta kun moottorinlämpötila ja webaston suoma lisälämpö alkaa vaikuttamaan tietyn ajan jälkeen .

        nyt kyllä joku suoltaa sitä itteään, 50% busseista polttoainekäyttöinen lisälämmitin hajalla, ja niissäkin missä toimii niin ei ihan kahden sivun jälkeen vielä ole tuota 20.
        Ja niinkuin mainitsin niin suuressa osassa kalustosta webastot hajalla koska liikennöitsijät eivät ole katsoneet tarpeelliseksi huoltaa niitä syksyllä kuntoon talven pakkasia ajatellen kun niitä ei vaivauduta huoltamaan edes talvella kun olisi tarve.
        Hauskaa kun matkustajat valittavat aiheesta, miettikääpä kuskia joka istuu pakastimessa koko päivän...


      • lämmintä +20 ? kirjoitti:

        nyt kyllä joku suoltaa sitä itteään, 50% busseista polttoainekäyttöinen lisälämmitin hajalla, ja niissäkin missä toimii niin ei ihan kahden sivun jälkeen vielä ole tuota 20.
        Ja niinkuin mainitsin niin suuressa osassa kalustosta webastot hajalla koska liikennöitsijät eivät ole katsoneet tarpeelliseksi huoltaa niitä syksyllä kuntoon talven pakkasia ajatellen kun niitä ei vaivauduta huoltamaan edes talvella kun olisi tarve.
        Hauskaa kun matkustajat valittavat aiheesta, miettikääpä kuskia joka istuu pakastimessa koko päivän...

        En minä ainakaan kylmällä autolla suostu ajamaan, jos ei lämpene se vaihdetaan pois...


      • Ala Vaihdettu
        helbkuski kirjoitti:

        En minä ainakaan kylmällä autolla suostu ajamaan, jos ei lämpene se vaihdetaan pois...

        Se kylmän auton pois vaihtaminen saattaa kestää ja jopa unohtuakin , että kyllä se sitten vaihtuu kun työaika päättyy.


      • Ala Vaihdettu kirjoitti:

        Se kylmän auton pois vaihtaminen saattaa kestää ja jopa unohtuakin , että kyllä se sitten vaihtuu kun työaika päättyy.

        Se taas on kuljettajan auktoriteetin puutetta, joka kerta on kylmä auto vaihtunut pois kun sanoo että sivun ajan, auto löytyy sen jälkeen päätepysäkiltä ilman kuljettajaa...


      • ei helbkuski ei
        helbkuski kirjoitti:

        Se taas on kuljettajan auktoriteetin puutetta, joka kerta on kylmä auto vaihtunut pois kun sanoo että sivun ajan, auto löytyy sen jälkeen päätepysäkiltä ilman kuljettajaa...

        Auktoriteettiä sulla on peräreiässäsi.
        Ajamatta jättäminen voidaan tulkita työstä kieltäytymiseksi ja siitä saa lain mukaan antaa fudut ja lopettaa palkan maksun.


      • ei helbkuski ei kirjoitti:

        Auktoriteettiä sulla on peräreiässäsi.
        Ajamatta jättäminen voidaan tulkita työstä kieltäytymiseksi ja siitä saa lain mukaan antaa fudut ja lopettaa palkan maksun.

        Eipä ole tarvinnut jättää ajamatta kun aina on auto vaihtunut..


    • lopetetaan...

      Koko lämmitys ja kesällä jäähdytys niin tulee vielä halvemmaksi. Hei me säästetään..!

      • turhaa tuhlaamista

        jäähdytys suomen kesässä kaupunkiliikenteessä onkin ihan turhaa, bussissa istutaan niin lyhyen aikaa ettei siinä mitään jäähdytyskoneistoja tarvita. riittää pelkkä tehokas raitisilmatuuletus, ettei bussissa hirveän paljon enempää olisi lämmintä kuin ulkona.

        turhaa polttoaineen tuhlaamista jauhaa kylmää bussiin ja vähän väliä ovet auki ja kylmäkoneet käy täydellä. johan siinä flunssa tulee kun bussilla matkustaa.

        jäähdytysilmastointi ainoastaan pitkän matkan autoihin missä saatetaan istua tunteja. kaupungissa se on aivan turhaa. eihän kaupunkiautoissa ole esim. vessaakaan? niin miksi sitten ilmastointia ym. mitkä ei kuulu kaupunkivarustukseen.

        lämmityksen kanssa ihan sama asia. miksi laittaa edes sitä ensimmäistäkään webastoa. jos moottorista irtoaa tarpeeksi lämpöä niin hyvä, jos taas bussi jää vähän viileämmäksi niin siten se jää. matka-aika on niin lyhyt että miksi polttaa dieseliä ylimääräistä lämmittämiseen.

        tuulilasin sulanapitoon voi laittaa vaikka sähkövastuksen jos muuten ei puhallusilman lämpötila riitä. muuten ylimääräinen kulutus on turhaa. onhan siellä bussin ulkopuolellakin tarettava ja kyllä moottorista sen verran lämpöä irtoaa ettei bussissa ihan niin kylmä ole kuin ulkona.


      • Matjustaja
        turhaa tuhlaamista kirjoitti:

        jäähdytys suomen kesässä kaupunkiliikenteessä onkin ihan turhaa, bussissa istutaan niin lyhyen aikaa ettei siinä mitään jäähdytyskoneistoja tarvita. riittää pelkkä tehokas raitisilmatuuletus, ettei bussissa hirveän paljon enempää olisi lämmintä kuin ulkona.

        turhaa polttoaineen tuhlaamista jauhaa kylmää bussiin ja vähän väliä ovet auki ja kylmäkoneet käy täydellä. johan siinä flunssa tulee kun bussilla matkustaa.

        jäähdytysilmastointi ainoastaan pitkän matkan autoihin missä saatetaan istua tunteja. kaupungissa se on aivan turhaa. eihän kaupunkiautoissa ole esim. vessaakaan? niin miksi sitten ilmastointia ym. mitkä ei kuulu kaupunkivarustukseen.

        lämmityksen kanssa ihan sama asia. miksi laittaa edes sitä ensimmäistäkään webastoa. jos moottorista irtoaa tarpeeksi lämpöä niin hyvä, jos taas bussi jää vähän viileämmäksi niin siten se jää. matka-aika on niin lyhyt että miksi polttaa dieseliä ylimääräistä lämmittämiseen.

        tuulilasin sulanapitoon voi laittaa vaikka sähkövastuksen jos muuten ei puhallusilman lämpötila riitä. muuten ylimääräinen kulutus on turhaa. onhan siellä bussin ulkopuolellakin tarettava ja kyllä moottorista sen verran lämpöä irtoaa ettei bussissa ihan niin kylmä ole kuin ulkona.

        Hauska provo, ei järjen häivää.


      • turhaa tuhlaamista kirjoitti:

        jäähdytys suomen kesässä kaupunkiliikenteessä onkin ihan turhaa, bussissa istutaan niin lyhyen aikaa ettei siinä mitään jäähdytyskoneistoja tarvita. riittää pelkkä tehokas raitisilmatuuletus, ettei bussissa hirveän paljon enempää olisi lämmintä kuin ulkona.

        turhaa polttoaineen tuhlaamista jauhaa kylmää bussiin ja vähän väliä ovet auki ja kylmäkoneet käy täydellä. johan siinä flunssa tulee kun bussilla matkustaa.

        jäähdytysilmastointi ainoastaan pitkän matkan autoihin missä saatetaan istua tunteja. kaupungissa se on aivan turhaa. eihän kaupunkiautoissa ole esim. vessaakaan? niin miksi sitten ilmastointia ym. mitkä ei kuulu kaupunkivarustukseen.

        lämmityksen kanssa ihan sama asia. miksi laittaa edes sitä ensimmäistäkään webastoa. jos moottorista irtoaa tarpeeksi lämpöä niin hyvä, jos taas bussi jää vähän viileämmäksi niin siten se jää. matka-aika on niin lyhyt että miksi polttaa dieseliä ylimääräistä lämmittämiseen.

        tuulilasin sulanapitoon voi laittaa vaikka sähkövastuksen jos muuten ei puhallusilman lämpötila riitä. muuten ylimääräinen kulutus on turhaa. onhan siellä bussin ulkopuolellakin tarettava ja kyllä moottorista sen verran lämpöä irtoaa ettei bussissa ihan niin kylmä ole kuin ulkona.

        Jaa meinaat sitten että kuljettajaakin vaihdetaan kaupunkiliikenteessä puolen tunnin välein? Vai pitääkö kuljettajan palella tai hikoilla 5 tuntia? Hyvin ajateltu...


      • turhaa tuhlaamista
        helbkuski kirjoitti:

        Jaa meinaat sitten että kuljettajaakin vaihdetaan kaupunkiliikenteessä puolen tunnin välein? Vai pitääkö kuljettajan palella tai hikoilla 5 tuntia? Hyvin ajateltu...

        entä jos kuljettaja ei ajakaan bussia vaan istuu esim. kotona niin samalla tavallahan se hikoilee sen 5 tuntia. tehokkaalla raitisilmatuuletuksella niin ettei bussissa ole juuri ulkoilmaa lämpimämpää pärjätään kesällä.

        miksi bussinkuljettajalla pitäisi olla sen paremmat työolot kuin esim. toimistotyöntekijöillä. samalla tavalla sielläkin on lämmin kuin bussissa. on pärjätty ennenkin ilman jäähdytysilmastointia, se on tuirha suomen kesässä kaupungissa.

        lämmityksestä taas niin ei ollut tarkoitus jättää lämpöä kokonaan pois vaan webasto mikä polttaa ylimääräistä polttoainetta lämmitykseen. moottorista irtoava lämpö tietysti lämmittää bussia eikä siellä silloin yhtä kylmä ole kuin ulkona.

        kai kuljettajallakin talvivaatteet on olemassa? ihan samalla tavalla esim. raksamiehillä on kylmä talvella niin miksi sitten bussikuskia varten pitäisi polttaa dieseliä lämmitykseen. ja jos etulämpöön lisää vielä kohtuullisen kokoisen sähkövastuksen niin kai se sinne kuskin koppiin sen verran lämmittää ettei palellu.


        webastot ja jäähdytysilmastoinnit kuuluu pikavuoro, turisti ym. autoihin missä niitä oikeasti tarvitaan. kaupungissa tarvetta ei ole.


      • .......
        turhaa tuhlaamista kirjoitti:

        entä jos kuljettaja ei ajakaan bussia vaan istuu esim. kotona niin samalla tavallahan se hikoilee sen 5 tuntia. tehokkaalla raitisilmatuuletuksella niin ettei bussissa ole juuri ulkoilmaa lämpimämpää pärjätään kesällä.

        miksi bussinkuljettajalla pitäisi olla sen paremmat työolot kuin esim. toimistotyöntekijöillä. samalla tavalla sielläkin on lämmin kuin bussissa. on pärjätty ennenkin ilman jäähdytysilmastointia, se on tuirha suomen kesässä kaupungissa.

        lämmityksestä taas niin ei ollut tarkoitus jättää lämpöä kokonaan pois vaan webasto mikä polttaa ylimääräistä polttoainetta lämmitykseen. moottorista irtoava lämpö tietysti lämmittää bussia eikä siellä silloin yhtä kylmä ole kuin ulkona.

        kai kuljettajallakin talvivaatteet on olemassa? ihan samalla tavalla esim. raksamiehillä on kylmä talvella niin miksi sitten bussikuskia varten pitäisi polttaa dieseliä lämmitykseen. ja jos etulämpöön lisää vielä kohtuullisen kokoisen sähkövastuksen niin kai se sinne kuskin koppiin sen verran lämmittää ettei palellu.


        webastot ja jäähdytysilmastoinnit kuuluu pikavuoro, turisti ym. autoihin missä niitä oikeasti tarvitaan. kaupungissa tarvetta ei ole.

        Eipä kannata vertailla toimisto työntekijää kuljettajaan! Tarkoitus on tehdä työ niin että viihtyy ja on hyvä olla ja yksi on oikea lämpö jotta voi ajaa autolla ilman paksua toppatakkia. Ja toinen viihtyvyyteen vaikuttava asia on se että olis joskus nuo ammatti valittajat hiljaa 9/10 näistä valittajista on hulluja.


      • Linkolan
        turhaa tuhlaamista kirjoitti:

        jäähdytys suomen kesässä kaupunkiliikenteessä onkin ihan turhaa, bussissa istutaan niin lyhyen aikaa ettei siinä mitään jäähdytyskoneistoja tarvita. riittää pelkkä tehokas raitisilmatuuletus, ettei bussissa hirveän paljon enempää olisi lämmintä kuin ulkona.

        turhaa polttoaineen tuhlaamista jauhaa kylmää bussiin ja vähän väliä ovet auki ja kylmäkoneet käy täydellä. johan siinä flunssa tulee kun bussilla matkustaa.

        jäähdytysilmastointi ainoastaan pitkän matkan autoihin missä saatetaan istua tunteja. kaupungissa se on aivan turhaa. eihän kaupunkiautoissa ole esim. vessaakaan? niin miksi sitten ilmastointia ym. mitkä ei kuulu kaupunkivarustukseen.

        lämmityksen kanssa ihan sama asia. miksi laittaa edes sitä ensimmäistäkään webastoa. jos moottorista irtoaa tarpeeksi lämpöä niin hyvä, jos taas bussi jää vähän viileämmäksi niin siten se jää. matka-aika on niin lyhyt että miksi polttaa dieseliä ylimääräistä lämmittämiseen.

        tuulilasin sulanapitoon voi laittaa vaikka sähkövastuksen jos muuten ei puhallusilman lämpötila riitä. muuten ylimääräinen kulutus on turhaa. onhan siellä bussin ulkopuolellakin tarettava ja kyllä moottorista sen verran lämpöä irtoaa ettei bussissa ihan niin kylmä ole kuin ulkona.

        Penako se siellä huutelee


    • uutta ajatusta

      Miksi Webasto on pakko olla vesikiertoinen, onhan niitä ilmaakin lämmittäviä?

      Ilmaa lämmittävä webasto alkaisi heti täydellä teholla lämmittää matkustamoa, vesikiertoisessa pitää saada ensin vedet lämpimiksi ja kun vesi kiertää moottoriin niin sekin rautamöykky ottaa osansa, kylmää öljyäkin taitaa olla niin mahdottomasti.

      Putkistot jotka kulkee alustassa ym. hukkaa lämpöä. Onko tätä koskaan mietitty vain onko vesilämmitin laitettu koska aina on tehty niin? Patterien tilalle vaan ilmakanavat joita myöten puhalleittaisiin lämmintä ilmaa.

      Ilma voisi kiertää neste- tai/ja pakokaasukiertoisten kennojen kautta jolloin saataisiin moottorin lämpö talteen mahdollisimman hyvin ja tämän jälkeen menisi ilmawebastolle joka tarvittaessa lämmittäisi lisää ja sitten puhallettaisi matkustamoon.

      • daimond o rossi

        EI MATKUSTAJAT MITÄÄN LÄMPÖÄ TARVI.


      • kohderyhmää

        Kaupunkiliikenne linja-autoissa on hyvä olla vesikiertoinen -säteilylämmitys perusteinen..

        Ilman ei kannata kiertää -katurissa- välttämätöntä enempää. Perusteet tälle ovat mm. terveydellisiä.

        Suurin osa joukkoliikenteen käyttäjistä pukeutuu vallitsevan kelin mukaisesti. Kuljettajantila on kohtuu hyvin koteloitu ja kuljettajat ovat kokemusperäiset opit soveltaneet..

        Palveluliikenteessä linja-autossa asiointiin on taasen aivan eri näkökohdat.


      • Pakokaasu

        kiertoisten kennojen kautta? meinasitko kaasukammiota alkaa väkertämään. Mietippä mitä tapahtuu tuollaisen kennon rikkoutuessa?


    • yx Veolia kuski

      voi juma. jos auto on niin kylmä niin se on kuskin syy. Miks ei soita varikol ja vaihda auton. ei siel tiedetä onko auto ajokunnossa jos ei ilmoiteta mitään ja matkustajatkin kärsivät LOL.

      • kylmä voi voi

        No entäs jos niitä autoja ei vaan ole vaihdeltavaksi asti jos eteenpäin vaan pääsee? ei niitä joka paikassa ole viittäsataa seisomassa varikon pihassa niinkuin siellä pk seudulla.

        Tarpeeksi vinkuu ja valittaa niin korjaavat sitten joskus kun ehtiivät tai ei sittenkään, vaihdetaan vaan auto eri linjalle niin josko kukaan ei uskaltaisi valittaa.


    • Kylmä kuskinpukki

      Olispa auto lämmin joo...
      Aamulla aikasin kun menen pakkashuurteiseen koslaan niin olisi tosi kiva istua lämpöiselle penkille lämpöiseen autoon.
      Istuin on jääkylmä ilman mitään lämmitintä. Istuisstyroksialunen on firman taholta ainoa työsuolelutoimenpide jakkaran lämmittämiseen.
      Ilmankos on eturauhanen alkanut vaivaamaan.
      Säästö on väärässä paikassa. Saisikos sitä jo saikkua muutaman viikon? Varmaankin.Saikkurahoihin menneillä euroilla kerrottuna monella kuljettajan sairaspalkkarahoilla kustantaisi lämmitettävän istuimen, webaston ja piuhapaikan.

    • adaw2352b52

      Iso rasvakerros = ei kylmä. Ala mässäämään.

      • minä vaan

        =kuole alle 50-vuotiaana


      • jääbussi
        minä vaan kirjoitti:

        =kuole alle 50-vuotiaana

        kyllä meill laheskinn palelee kuskit on jääpuikkoja kun autossa sisällä pakkasta. mutta minkäs voit. ammatinvalintakysymys sanoo joku


    • Riistäjä

      VDL kusilabussi on aina takuu kylmä tai kuuma. Kapitalisti kiittää.

    • hiihaa

      Pakkanen panee ja ruoste raiskaa...kaikki vanhat piiat kyytiin nousee mielellään..

    • kyllä on huomattu

      Täällä kilpailun ytimessä ainakin on selvää että webasto ei pysy päällä kuin hetken syystä tai toisesta, sitten jatkuva käynnistely/sammuilu vielä käy koko laitteen päälle ja kun huolto on mitä on tai siis paremminkin sen olemattomuus niin kylmä on. Miä tahansa käy kun vaan kuluja saadaan alas, se on pelin henki vaikka mitä puhutaan "virallisesti" liirumlaarumia!

      • mätäpaise

        Joo näinhän se on jos auto kulkee korjaustarvetta ei ole. jos ostetaan uusi auto niin pihistellään kaikessa. kilpailutuksissa ei uskalleta tarjota riittävästi jotta saataisiin hommat hoidettua koska HELB polkee hintoja ja muuten voittaisi kaikki linjat!

        HELB iä on tästäkin kiittäminen, miksi huolto ei pelaa ja auto kylmä sinne vaan valittaa oli liikennöitsijä mikä tahansa!


    • Hämeen

      Tervetuloa Hämeen Linjan kyytiin Hämeenlinnan. Autot yön sisällä lämpimässä. Ei ole kylmä auto edes ekalla lähdöllä. Eikä tarvitse käyttää tyhjäkäyntiä pihalla :)

      • Partajugi

        Kylmästä puheen ollen, kylmä kalja varmaan maistuisi perjantaina 16.2 alkaen klo 18 tuttuun tapaan Helmi Grillissä .
        Olisi aika se sovintokin jo tehdä mikäli nti Kähärälle vain se sopisi.
        Postimiestä tulee kumartaa kahdesti, saat ilmaisen kaljakupongin.


      • kallis_paukku

        Joopa. Hallista aiheutuvilla kustannuksilla ostaa polttoainetta jolla käyttää aika monta tuntia autoja tyhjäkäynnillä pihalla. Kukaan ei kerkeä niin paljon käyttämään että se tulisi kalliimmaksi kuin hallin pito erityisesti jos busseja on satoja.

        Muuten kaikilla olisi bussit hallissa jos se olisi erityisen kannattava sijoitus.


    • nomietihä

      Kuvitteles ekat linja-autot suomessa, (ekat tais tulla 1912) on kai nekin lämmennyt kun on riittävän monta tuntia ajettu, mutta kovat puupenkit, matka-aika paljon pitempi talvella samalla matkalla kuin nykyisin kun eihän ne oo kulkenu kun viittäkymppiä, talvella varmaan sitäkään, on ne kaikesta huolimatta nykysi aika rentoja nykybussit. Niissä on saanu laittaa kovala pakkasela vaatetta mieluummin vähän ylimäärästä(vaikka 10h:n matka 35 asteen pakkasella). Vertaat nykybussi mikä tahasa lämpenee 1-2 tunnin sisälä viimestään.

    • Anonyymi

      Bussissa oli tänään illalla helvetin kylmä. Tuntuu, että jotkut kuljettaja pitää matkustaja kylmässä koska niillä on siellä ohjaamon puolella oma lämmitys. Ja muutenkin toiset kuljettaja ovat vittumaisia (ei kaikki)

      • Anonyymi

        Bussit ovat tänään kylmiä johtuen euro6-mootoreista, joista ei irtoa hukkalämpöä kovin paljoa. Lisäksi moottorin pitää saavuttaa tietty lämpötila, ennen kuin lämpöä alkaa virtaamaan matkustamoon.


    • Anonyymi

      kuski ei ole mitään saunan lämmittäjä

    • Anonyymi

      Kas kun ei fillaristihomoille tule kylmä kun neititrikoot päällä fillaroivat peppujaan keikutellen.
      On linja-auto aina lämpimämpi kylmänäkin.
      Puhumattakaan omasta Mercedes Benz henkilöautosta.

      Karju Heinolasta

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1896
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe