Huutavat saarnaajat

Ihmettelevä

Miksi helluntai- tms. saarnaajat rukoillessaan ja saarnatessaan huutavat "kurkku suorana", eikö Jumala kuule muuten? Vai onko seurakunta huonokuuloista?
(Kts. esim. TV7:n ulkomaiset ohjelmat, joissa osa saarnamiehistä huutaa, kirkuu, pomppii ja juoksee lavalla.)

45

1729

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juppe

      heillä on muurahaisia housuissa, niin se laittaa huutamaan ja juoksemaan...:)

      • Saa

        Ei huutaminen ole Jumalasta kiinni. Meissä ihmisissä on erilaisia persoonallisuuksia. Niin papeissakin. Toiset huutaa ja pomppii, toiset puhuu hiljaa ja seisoo kuin rautakanki. Tietenkin on niitä tyyppejä, jotka luulevat viestivänsä asian paremmin huutamalla, kuin normaalisti puhumalla. Mutta niinhän on urheilukentilläkin. Siellä sitä vasta ääntä ja huitomista on! Itse olen sitä mieltä, että elehtiminen puheen aikaan rikastuttaa sitä. Toki en huutamisesta pidä minäkään!


    • Hiljainen mies

      PÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖ!!!

      • viellä hiljaisempi mies

        PÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!!!


    • hovi

      Amerikasta tullut kristillisyys on aina ollut eloisempaa ja värikkäämpää, kuin eurooppalainen. Tosin kotoisessa Suomessamme se on vielä vähän hillitympää, kuin vastine seurakunnissa ameriikoissa.
      Afrikkalaiseen verrattuna se saattaa olla jopa kankeaa "kuollutta".
      Se, että seurakunnassa on meteliä on katsottu "elämän" merkiksi. Se tuo tunnelmaa ja kodikkuutta. Ja jostain kumman syystä on kai ajateltu, että mitä kovempaa huutaa rukoillessaan, sitä enemmän on "voitelussa".

      Jos jollain on kokemuksia amerikkalaisista seurakunnista, niin kertokoon ja oikaiskoon mahdolliset virheeni.

      • tode

        on tietysti helppo pitää äänensä sopivissa desibeleissä, kun lukee valmiiksi kirjoitetun rukouksensa paperilta, vai mitä?

        tuo viittauksesi afrikkaan on aika metka. kyllä siellä luterilaisiltakin meteliä irtoaa ja tanssijalkaakaan ei pidättele mikään, kun virret alkavat soimaan!

        kun helluntailaiset alkoivat aikoinaan kokoontua rukoilemaan ja messuamaan, ei kaiketikseen tiedetty ottaa mallia amerikkalaisesta kokous-kulttuurista.


      • juppe
        tode kirjoitti:

        on tietysti helppo pitää äänensä sopivissa desibeleissä, kun lukee valmiiksi kirjoitetun rukouksensa paperilta, vai mitä?

        tuo viittauksesi afrikkaan on aika metka. kyllä siellä luterilaisiltakin meteliä irtoaa ja tanssijalkaakaan ei pidättele mikään, kun virret alkavat soimaan!

        kun helluntailaiset alkoivat aikoinaan kokoontua rukoilemaan ja messuamaan, ei kaiketikseen tiedetty ottaa mallia amerikkalaisesta kokous-kulttuurista.

        ala luterilaisten varvasta kutittamaan, niin kuin helluntalaisten. Hehän laulavat kaikissa missä saavat vain esintyä...:) Terv. juppe.


      • tode
        juppe kirjoitti:

        ala luterilaisten varvasta kutittamaan, niin kuin helluntalaisten. Hehän laulavat kaikissa missä saavat vain esintyä...:) Terv. juppe.

        eivät namibian luterilaiset uskovat jää tanssissa ja messu-hulabalossa toiseksi helluntailaisille!

        ja odotahan, kun nuoret luterin uskovat alkavat päästä enemmän vastuuseen kirkonmenoista....
        jos joskus vierailet esim. turun "maata näkyvissä" -tapahtumassa, niin toista puhut!


      • hovi
        tode kirjoitti:

        on tietysti helppo pitää äänensä sopivissa desibeleissä, kun lukee valmiiksi kirjoitetun rukouksensa paperilta, vai mitä?

        tuo viittauksesi afrikkaan on aika metka. kyllä siellä luterilaisiltakin meteliä irtoaa ja tanssijalkaakaan ei pidättele mikään, kun virret alkavat soimaan!

        kun helluntailaiset alkoivat aikoinaan kokoontua rukoilemaan ja messuamaan, ei kaiketikseen tiedetty ottaa mallia amerikkalaisesta kokous-kulttuurista.

        Kyllä nykyään on mikrofonit ihan joka paikassa, missä sanaa julistetaan. Paitsi kotikokouksissa ja ihan pienissä rukous ja kokous piireissä.
        No ei tosin ole Helsinkin Luther salillakaan mikrofoonia. Siellä saakin olla korvat höröllään, jos sattuu hiljaisempi pastori saarnaamaan.

        Mutta sitten sitä ääntä vasta lähtee, kun pääsee huutamaan mikrofoniin.
        Ennen on papeilla pitänyt olla hyvät keuhkot, kun puhetta on pidetty paperilta ilman mikrofonia.
        Sponttaanina tällainen on toki helpompaa.

        Afrkikassa jalka vispaa ihan erillailla oli sitten mistä suunnasta tahansa kysymys.

        Suomalaiset helluntai mummot ovat vieläkin sangen hillittyjä, elleivät ole saaneet voitelua amerikkalaisilta saarnamiehiltä tai heidän oppipojiltaan "tuli" pastoreilta.

        Oletko muuten tavannut tällaista tuli pastoria?
        Minä olen. Se tervehtikin minua, että "tulta".
        No minä kysyin tyhmänään, että "ai tuomion tulta vai?" Hän vastasi "Jeesus sanoi: tulta minä olen tullut tuomaan".
        Täytyy myöntää, että jäin sanattomaksi.


      • tode
        hovi kirjoitti:

        Kyllä nykyään on mikrofonit ihan joka paikassa, missä sanaa julistetaan. Paitsi kotikokouksissa ja ihan pienissä rukous ja kokous piireissä.
        No ei tosin ole Helsinkin Luther salillakaan mikrofoonia. Siellä saakin olla korvat höröllään, jos sattuu hiljaisempi pastori saarnaamaan.

        Mutta sitten sitä ääntä vasta lähtee, kun pääsee huutamaan mikrofoniin.
        Ennen on papeilla pitänyt olla hyvät keuhkot, kun puhetta on pidetty paperilta ilman mikrofonia.
        Sponttaanina tällainen on toki helpompaa.

        Afrkikassa jalka vispaa ihan erillailla oli sitten mistä suunnasta tahansa kysymys.

        Suomalaiset helluntai mummot ovat vieläkin sangen hillittyjä, elleivät ole saaneet voitelua amerikkalaisilta saarnamiehiltä tai heidän oppipojiltaan "tuli" pastoreilta.

        Oletko muuten tavannut tällaista tuli pastoria?
        Minä olen. Se tervehtikin minua, että "tulta".
        No minä kysyin tyhmänään, että "ai tuomion tulta vai?" Hän vastasi "Jeesus sanoi: tulta minä olen tullut tuomaan".
        Täytyy myöntää, että jäin sanattomaksi.

        tuli-pastorin tavannut!

        meidän kaupungin city-srk on tuonut heitä tänne jo vuosiakausia ja olen tietysti käynyt uteliaisuuttani heitä töllistelemässä.
        viimeisin ja varsinaisin tuli-pastori, jonka yli 4 tunnin tilaisuuden jaksoin kuunnella/ihmetellä (ihmettelemistä on kyllä riittänyt näihin päiviin saakka!) kokonaan, oli rodney H-brown. tämä RHB on kuulemma tulossa näinä viikkoina uudelleen suomeen.


      • hovi
        tode kirjoitti:

        tuli-pastorin tavannut!

        meidän kaupungin city-srk on tuonut heitä tänne jo vuosiakausia ja olen tietysti käynyt uteliaisuuttani heitä töllistelemässä.
        viimeisin ja varsinaisin tuli-pastori, jonka yli 4 tunnin tilaisuuden jaksoin kuunnella/ihmetellä (ihmettelemistä on kyllä riittänyt näihin päiviin saakka!) kokonaan, oli rodney H-brown. tämä RHB on kuulemma tulossa näinä viikkoina uudelleen suomeen.

        Jaa-a. Jos se tuli pastori on kouvolalaisia, niin saattaapa olla sama henkilö. En vain tiedä tarkalleen, onko siellä Anjalankoskelle tai Myllykoskella kenties toista samanlaista city-seurakuntaa?
        No, joka tapauksessa tämän tulipastorin vaimon veli on minun kavereitani. Olen sieltä kaakkois suomesta ihan alkujaa kotoisin.
        Eräässä maalaistalon kotikokouksessa vahingossa tämän tuli pastorin tapasin.
        Oli tuonut mukanaan saarnamiehen kaukaa afrikasta asti.
        Pieni on maailma.

        Juttelin Haminan kirkkoherran kanssa ja se sanoi, että Haminaankin on rantautunut tämä "tuli" idea.


      • tode
        hovi kirjoitti:

        Jaa-a. Jos se tuli pastori on kouvolalaisia, niin saattaapa olla sama henkilö. En vain tiedä tarkalleen, onko siellä Anjalankoskelle tai Myllykoskella kenties toista samanlaista city-seurakuntaa?
        No, joka tapauksessa tämän tulipastorin vaimon veli on minun kavereitani. Olen sieltä kaakkois suomesta ihan alkujaa kotoisin.
        Eräässä maalaistalon kotikokouksessa vahingossa tämän tuli pastorin tapasin.
        Oli tuonut mukanaan saarnamiehen kaukaa afrikasta asti.
        Pieni on maailma.

        Juttelin Haminan kirkkoherran kanssa ja se sanoi, että Haminaankin on rantautunut tämä "tuli" idea.

        tämä syntyjään e-afrikkalainen RHB sai kyllä tuli-kiertueellaan melkoisen ristiriitaisia lausuntoja itsestään.
        nuo monet kuulemani mielipiteet (myös oma fiilikseni tilaisuudesta) tulivat mieleeni lukiessani avaamiasi "henkien tuntemisen armolahjat" -ketjuja.


      • Anonyymi
        hovi kirjoitti:

        Kyllä nykyään on mikrofonit ihan joka paikassa, missä sanaa julistetaan. Paitsi kotikokouksissa ja ihan pienissä rukous ja kokous piireissä.
        No ei tosin ole Helsinkin Luther salillakaan mikrofoonia. Siellä saakin olla korvat höröllään, jos sattuu hiljaisempi pastori saarnaamaan.

        Mutta sitten sitä ääntä vasta lähtee, kun pääsee huutamaan mikrofoniin.
        Ennen on papeilla pitänyt olla hyvät keuhkot, kun puhetta on pidetty paperilta ilman mikrofonia.
        Sponttaanina tällainen on toki helpompaa.

        Afrkikassa jalka vispaa ihan erillailla oli sitten mistä suunnasta tahansa kysymys.

        Suomalaiset helluntai mummot ovat vieläkin sangen hillittyjä, elleivät ole saaneet voitelua amerikkalaisilta saarnamiehiltä tai heidän oppipojiltaan "tuli" pastoreilta.

        Oletko muuten tavannut tällaista tuli pastoria?
        Minä olen. Se tervehtikin minua, että "tulta".
        No minä kysyin tyhmänään, että "ai tuomion tulta vai?" Hän vastasi "Jeesus sanoi: tulta minä olen tullut tuomaan".
        Täytyy myöntää, että jäin sanattomaksi.

        >> Täytyy myöntää, että jäin sanattomaksi. <<

        Hyvin tehty. Ei tyhmälle kuulukaan vastata hänen tyhmyytensä mukaan.


    • poika

      Enpä huutoa ihmettele, jos kuulijat ovat sitä väkeä, joka täällä Raamatulla ihmisiä hakkaa. Nämähän eivät tavallsiat puhetta edes tmmärrä Seuratkaapa keskusteluja niin huomaatte, mitä tarkoitan.

      • Anonyymi

        https://www.youtube.com/watch?v=KT6UNqy2YY4

        Kylläpä tuo Urho Muroma - kovasti luterilaisuuden keskellä --- huutaa teidän iloksi.

        Teitin korviin pitäisi huuttaa niin, että tärykalvot heiluu toisellapuoellakin päätä.-
        Ette te muutoin ymmärrä mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.youtube.com/watch?v=KT6UNqy2YY4

        Kylläpä tuo Urho Muroma - kovasti luterilaisuuden keskellä --- huutaa teidän iloksi.

        Teitin korviin pitäisi huuttaa niin, että tärykalvot heiluu toisellapuoellakin päätä.-
        Ette te muutoin ymmärrä mitään.

        Mukavasti ja asiaa tuo Muroma huutaa luterilaisuudesta. kannattaa kuunnella, jos sattuisi panettelija pesivatimiehet hokamaan tahraisuutensa- Löytyisi se veri -


      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      >>Miksi helluntai- tms. saarnaajat rukoillessaan ja saarnatessaan huutavat "kurkku suorana", eikö Jumala kuule muuten? Vai onko seurakunta huonokuuloista?
      (Kts. esim. TV7:n ulkomaiset ohjelmat, joissa osa saarnamiehistä huutaa, kirkuu, pomppii ja juoksee lavalla.)<<

      Aloittaja on oikeassa: juuri tästä syystä he huutavat, sillä heidän mukaansa "Jumala kuulee paremmin" kun huutaa. Olen nuorena helluntailaisissa (Hgin Saalem-srk:ssa?) kuullut muutamankin kerran tämän selityksen, tietenkin pilkkalauseiden säestämänä, kuten: "Eheeiii! Ei kuulkaa Herra kuule mitään pihinää! Pitää oikein huutaa, niin että taivas helisee, silloin Jeesus kuulee ja vastaa! Halelyyjä!". Muistaakseni saarnamies hyppi samalla tasajalkaa ilmaan. Saattoi olla N. Ylivainio, mutta mahd. joku muu, samantapainen.

      Kun kerroin täällä rukoilevani kielillä, myös ajatuksissani, täällä kiellettiin
      a) sen mahdollisuus. Jumalahan antoi kielen (kielilihaksen) kielilläpuhumista (eri kieliset) varten, eikä ilman kielilihaksen käyttöä voi puhua kielillä. "Puhua" = äänen käyttöä, "ajatukset eivät ole puhumista".

      b) Jumala ei kuulemma myöskään lue ajatuksiamme, joten kielillärukoukseni, kuten muukin ajatuksissa rukoiluni tuomittiin. Minua syytettiin kadottavasta harhaopista, että edes väitin sellaista. "Voi, voi, turhia ovat olleet sinun rukouksiesi, Herra ei ole kuullut, eikä kuule sinua." Helluntailaisten herran kuulemisista itse vähät piittaankin.

      c) Helluntailainen lumeuskonto perustuu ulkoisiin tekoihin ja mitä näyttävämpää, sitä "hengellisempää" se heille on. Kaiken hengellisen pitää olla näkyvää, käsin kosketeltavaa, mitä enemmän näyttävämpää ja näin järjellä osoitettua (nestoriolainen harhaoppi). Kaikki muukin hellareiden tämän kaltainen oppi perustuu siis eräällä tavoin

      nestoriolaiseen epäuskoon:

      - Kristittyjen "ripsuttelu-" / "valelukaste" ei ole oikea kaste: mitä enemmän vettä, niin että kastettava voidaan siihen upottaa, on oikea kaste. Juuri eilen täällä pilkattiin kristittyjen kastekaavaa. Suosittua hellareilla on kastattaa itsensä aina uudelleen ja uudelleen, etenkin Genesaretin järvessä tai Jordanissa, se on niinku enemmän kaste, kuin joku suomalainen järvi tai seurakunnan kasteallas. Mahdollisuus pulahtaa Kinneretiin, tekee aiemman, esim. Saalem srk:n kasteen mitättömäksi. Eli loppujen lopuksi heidän kasteensa ei ole minkään arvoinen, sillä he sallivat nk. järjenpäätelmien mennä yli sen voiman. Todellinen "uskovien kaste" se siis ei ole, vaan aina uusittava tai muutoin voimaton epäuskon kaste. "Ei siinä ole mitään maagista mystiikkaa tai voimaa! Kaste otetaan vain koska Jeesus niin käski!" Kristillisen kasteen, kuten Eukaristian / HPE:n helluntailaiset tuomitsevat "magiana".

      - "Kristittyjen ehtoollinen on väärä ehtoollinen. Jeesushan on Taivaassa, eikä missään leivässä ja viinissä! Sitäpaitsi ei niillä Jeesuksen aikaisilla juutalaisilla aina ollut viiniä käytössä, vaan sekamehua. Raamattu ei tätä mainitse, mutta tämä voidaan hengessä ymmärtää. Ehtoollinen oli vertauskuva, ei mikään Kristuksen ruumis ja veri! Eikä se leipäkään ollut aina happamatonta, siihen kelpasi mikä vain leipä..." Plää, plää, plää.

      Helluntailaisten nk. "ehtoollinen" ei ole kristillinen ehtoollinen ensinkään, vaan nk. "muistoateria", eikä heidän olisi lupa käyttää siitä kristillistä termiä, mutta tarkoitus onkin sekoittaa näin asiaa tuntemattomien mielet ("There's No Business Like Show Business").

      On kuitenkin synti osallistua tuolle epäuskon aterialle, jok kieltää Jeesuksen omat sanat. Kristityn on päätettävä mitä uskoo, tunnustettava joko uskoon perustuva HPE, TAI epäuskoon perustuva muistoateria, osallistuttava toiselle, mutta ei molemmille.

      Missä fundamentalistisuus? Ed. hellarien omat väitteet ovat tietenkin suoraa valetta, mutta hellarit luottavat käännynnäistensä tietämättömyyteen näissä asioissa.

      Nythän puhutaan Jeesuksen asettamasta, omien seuraajiensa, eli kristittyjen ehtoollisesta, ei juutalaisten sapattiateriasta. Juutalaisten antikristillinen sapattiateria ei ole Herran Pyhä Ehtoollinen.

      Mutta AINA kun olen (aiemmin) osallistunut juutalaiselle sapatti-illan aterialle, pöydässä on ollut aitoa viiniä, sekä ei mikä tahansa pulla tai ruisleipä, vaan tietyllä, erityistavalla, vain tätä varten leivottu sapattileipä, haleh.

      Jos helluntailaiset tunnustautuvat tuohon sapattiateriaan, tosin eivät edes juutalaisen uskon mukaisesti (juutalaiset ovat tarkkoja näissä asioissa), tämä on hellareiden oma asia, mutta Herran Pyhä Ehtoollinen se ei ole, ei myöskään opillisesti oikea, juutalainen sapattiateria.

      Hellareissa kaikki on väärennöstä.

      Kävin aikoinaan parilla turistimatkalla tämän helluntaijengin kanssa. Joka kusi- tai ruokailupysähdyksen jälkeen nämä aina uudelleen ja uudelleen rukoilivat "Herran siunausta ja varjelusta seuraavalle etapille". Yksi rukous ei siis taannut Jumalan suojaa, vaan sitä piti vahvistaa jatkuvilla, äänekkäillä ja monisanaisilla litanioilla.

      https://www.ortodoksi.net/index.php/Nestoriolaisuus
      .

    • Anonyymi

      Kun henki loppuu, niin huuto alkaa!

      • Anonyymi

        Kuolleet ja kylmät luterilaiset eivät innostu Jumalan Sanasta, niin ei ole huutoa, vain kylmä ja kuollut uskonnollisuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuolleet ja kylmät luterilaiset eivät innostu Jumalan Sanasta, niin ei ole huutoa, vain kylmä ja kuollut uskonnollisuus.

        Ne, jotka muissakin luterilaisissa tilaisuuksissa käyvät kuin pelkästään Jumalanpalvelusmenoissa, tietävät kyllä, että luterilaisetkin osaavat Herrassa iloita eri tavoin. Turhaa huutoa ei mihinkään tarvitakaan. Sen takia helluntailaisetkin saisivat ruokota turhat aamensa ja hallelujansa pois. Suurin osa niistä on pelkkää sukupolvelta toiselle omaksuttua lihallista tapaa.


    • Anonyymi

      Huutamisen tarkoituksena on jyrätä saarnan sisältö kuulijaan. Rauhalliset saarnaajat kuten Tapani Suonto tarjoaa kuulijalle armollisemman vaihtoehdon ottaa opetus vastaan.

    • Anonyymi

      Raamattu kehoittaa huutamaan: Nouse korkealle vuorelle, Siion, sinä ilosanoman tuoja; korota voimakkaasti äänesi, Jerusalem, sinä ilosanoman tuoja. Korota, älä pelkää, sano Juudan kaupungeille: "Katso, teidän Jumalanne!"
      Riemun ja pelastuksen huuto kuuluu vanhurskaitten majoissa: Herran oikea käsi tekee väkeviä tekoja.

      • Anonyymi

        Kyllä huutaminen sopii osalle kuulijoista, mutta esimerkiksi haavoittuneet Herraa etsivät kyllä kääntyvät nopeasti pois, jos tulee tulikivenkatkuista, niin että hiki lentää.


      • Anonyymi

        Ei noissa huutopiireissä mitään ilosanomaa huudeta julki, vaan omia käsityksiä raamatusta.

        Eikä tuo raamatunkohta muutenkaan puhu mitään seurakunnan keskellä tapahtuvasta uskoville saarnaamisesta, vaan evankeliumin julistamisesta uskosta osattomille.


    • Anonyymi

      Se joka huutaa - se pelkää..

    • Anonyymi

      Jumala ei tietenkään kuuro ole mutta kuulijat ovat sitä useinkin. Huudetaanhan rockkonseretissa ja urheilustadioneilla epäjumalia palvoen!

      • Anonyymi

        Raamattu kehottaa huutamaan: Nouse, kohota valitushuuto yöllä, kun alkavat yövartiot. Anna sydämesi vuotaa kuin vesi Herran kasvojen edessä. Kohota kätesi häntä kohden pienten lastesi elämän puolesta, kun ne nääntyvät nälkään kaikkien katujen kulmissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu kehottaa huutamaan: Nouse, kohota valitushuuto yöllä, kun alkavat yövartiot. Anna sydämesi vuotaa kuin vesi Herran kasvojen edessä. Kohota kätesi häntä kohden pienten lastesi elämän puolesta, kun ne nääntyvät nälkään kaikkien katujen kulmissa.

        Miten tämäkin raamatunkohta sinun mielestäsi muistuttaa seurakunnassa kuultavaa huutosaarnaamista?


    • Anonyymi

      Johtuisikohan se huutaminen tästä:

      "Uhraa Jumalalle kiitos ja täytä lupauksesi Korkeimmalle. Ja avuksesi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua, ja sinun pitää kunnioittaman minua". (Psalmit 50:14-15).

      • Anonyymi

        Amen. :)


      • Anonyymi

        Tämä oli neuvo yksilöihmiselle. Eikä siellä mitään apua huudeta, vaan oma liha siellä mesoaa.


      • Anonyymi

        Eihän noissa huutokokoukisssa toteudu kuin tuo huutokohta tuosta raamatunpaikasta.


    • Anonyymi

      "huutaminen" voi olla "sydämen huutoa" Jumalan puoleen, - ei ulkonaista !

    • Anonyymi

      Ääntä lisätään siinä kohtaa, kun liha on saanut yliotteen saarnaajasta. Heille se tosin on hengellisen voiman merkki, mutta oikeasti se on korvin kuultava todiste siitä, kuinka sielunsa vallassa he vielä ovat. Pikkulapset ja keskenkasvuisethan ne tunnetusti huutavat.

    • Anonyymi

      Huono sisältö vaatii tehosteita.

      • Anonyymi

        pitänee paikkansa, huonoa sisältöä on korostettava huudolla, metelillä, kun taas vakuuttavan puheen voi puhua täysin rauhallisin mielin.

        mieleen tulee ensimmäisenä näistä huutamis-pastoreista enenmpikin "keskenkasvuinen nulikka".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        pitänee paikkansa, huonoa sisältöä on korostettava huudolla, metelillä, kun taas vakuuttavan puheen voi puhua täysin rauhallisin mielin.

        mieleen tulee ensimmäisenä näistä huutamis-pastoreista enenmpikin "keskenkasvuinen nulikka".

        Ja sitten on vielä tämä ärsyttävä taustasoitto, jota nykyään lirutellaan loppupuheen ja rukousosion taustalla... Anna mun kaikki kestää! Sekin täysin turha tapa on alkanut jo kaikkialle levitä, vaikka äärikarismaaattisuudesta sekin tapa alunperin on lähtenyt.

        Jeesus ei kyllä puhunut puheitaan paikallisen pillipiiparin säestäessä taustalla.


    • Anonyymi

      Etkö tunne käsitettä "huutava ääni korvassa"?

      • Anonyymi

        Tunnen. Sitä kutsutaan tinnitukseksi. Se on voinut aiheutua esimerkiksi äkillisestä kovasta melusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunnen. Sitä kutsutaan tinnitukseksi. Se on voinut aiheutua esimerkiksi äkillisestä kovasta melusta.

        Tinnitus ei onneksi ole kovin voimakas ääni. Tiedän, kun itsellänikin on.
        Sitä voisi pikemminkin kutsua vinkuvaksi ääneksi korvassa.


    • Anonyymi

      Miksi diskoissa soi musiikki kovalla? Samasta syystä saarnaajatkin huutavat ja elehtivät. Fiilis ja saarnamiehen uskottavuus paranevat. Raha alkaa liikkumaan saarnamiehen suuntaan, siksi saarnamiehen kannattaa panostaa oikeisiin yksityiskohtiin.

      • Anonyymi

        Oletteko muuten seuranneet tunnettujen puhujien, esim. Hitlerin elehtimistä ja äänenkäyttöä verrattuna lahkosaarnaajiin?


    • Anonyymi

      2Moos.4:10-11 Mutta Mooses sanoi Herralle: Oi Herra, minä en ole puhetaitoinen mies; en ole ollut ennen enkä senkään jälkeen, kuin sinä puhuit palvelijallesi; sillä minulla on hidas puhe ja kankea kieli. Ja Herra sanoi hänelle: Kuka on antanut ihmiselle suun, tahi kuka tekee mykän tai kuuron, näkevän tei sokean? Enkö minä, Herra? Ps.94:8-9 Ymmärtäkää, te kansan järjettömät, ja te tomppelit - milloin te tulette järkiinne? Joka on korvan istuttanut, hänkö ei kuulisi? Joka on silmän luonut, hänkö ei näkisi? Sananl.20:12 Kuulevan korvan ja näkevän silmän - molemmat on Herra luonut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6153
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3916
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2299
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1910
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1353
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1296
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1030
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      976
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      37
      915
    Aihe