Viimeaikojen suurimmaksi flopiksi on muodostumassa Hesarin tabloid-uudistus.
Monet ovat kritisoineet lehden pientä kokoa; tämä ei ole kuitenkaan minulle se suurin ongelma; onhan esim. iltapäivälehtiä jo totuttu lukemaan saman kokoisena. Mutta ne iltapäivälehdet on PALJON paremmin taitettuja ja kätevämpiä käyttää; niissähän on selkeästi YKSI koossa pysyvä lehti, ja sitten joskus, esim. viikonloppuisin jokin kätevä yksittäinen liite.
Mutta tämä nykyinen Hesari: MITÄ IHMETTÄ siellä päättäjät ovat oikein ajatelleet, kun jokaisen päivän lehti on koottu TODELLA EPÄKÄYTÄNNÖLLISESTI useaan erilliseen osioon, jotka pitää ensin tiputtaa ulos lehdestä ja laittaa sitten peräkkäin päällekkäin oikeaan järjestykseen. Hirveää ryynäämistä joka aamu!
Tänään tein ensimmäistä kertaa niin, että otin NITOJAN ja niittasin lehden 4 (!) erillistä osiota yhteen yhdeksi lehdeksi. Tuleekohan tästä nyt sitten jokapäiväinen toimi tästä eteenpäin? Toivottavasti kuitenkin lehtitalo tulee järkiinsä, ja ottaa mallia vaikka saman talon Ilta-Sanomista, jossa on selkeä yksi lehti.
Toinen juttu on surkea painojälki: ensiksi luulin, että onko minun näkökykyni äkillisesti huonontunut, kun en oikein kunnolla heti nähnyt lehden tekstiä. Mutta kun kuulin ja luin muiden lukijoiden kommentteja samasta asiasta, niin selkeästi siis se johtuu lehden siirtymisestä töhryisempään painojälkeen.
KÄSITTÄMÄTÖNTÄ HESARI!
Jos homma ei pian muutu, lopetan tilauksen ja tilaan sen sijaan entisen kotikaupunkini lehden, jota jo aiemmin olen tottunut lukemaan.
Milloin Hesari tunnustaa virheensä?
6
131
Vastaukset
Todellakin, keitä nuo osiot palvelevat? Onko ajateltu aamukahvipöytiä, joissa Suomisen perheen isä, äiti ja lapset jakavat hesarin? Ei toimi! Ei se perheissä niin mene, ja harvoin siellä aamulla ollaankaan yhtä aikaa kodikkaasti lehteä lukemassa. Sinkkutalouksia on lisääntyvässä määrin, ja sinkku sitten levittelee osiot ympäri keittiötä jotta saisi paremmin tolkkua lukemisista.
Yksi ärsyttävyys lisää: ennen, kun lehti oli luettu alusta loppuun, tv-ohjelmasivu jäi näkyviin pöydälle, ja oli joka tapauksessa helppo vilauttaa esiin, jos oli tarpeen. Nyt pitää sählätä sormet painomusteessa, jotta sen löytäisi.- pianexhesarinlukija
Yhdyn edellisiin. Yli 40- vuotinen Hesarin tilaukseni päättyy nyt.
- paska aviisi
Minä lopetin sen jo aikoja sitten,kun HS muuttui rasistiseksi suomalaisia kohtaan.
- Lusikka kouraan HS
>> niissähän on selkeästi YKSI koossa pysyvä lehti, ja sitten joskus, esim. viikonloppuisin jokin kätevä yksittäinen liite.>>
Olen melko varma että Hesari ei tule myöntämään virhettä. Tätä asiakkailta parin viikon ajan tullutta palautetta pidetään vain "alkuvaiheen muutosvastarintana". Korskea päätoimittaja ja lehtitalo on sitä mieltä että kyllä se siitä vaimenee. Ei muuten vaimene, mutta tilaukset alkaa hiljaisesti kyllä päättyä.
>>Suomisen perheen isä, äiti ja lapset jakavat hesarin? Ei toimi! Ei se perheissä niin mene, ja harvoin siellä aamulla ollaankaan yhtä aikaa kodikkaasti lehteä lukemassa. >>
Meillä on aikuisperhe, on ollut yli 10 vuotta jo. Vanhan Hesarin aikana tarjosin usein puolikasta lehdestä vaimolle luettavaksi. Hän sanoi että ei halua sitä, vaan hän mieluummin mieluummin lueskelee vaikka naistenlehtiä sen ajan ja odottelee että saa koko lehden käsiinsä kerralla.
>>Sinkkutalouksia on lisääntyvässä määrin, ja sinkku sitten levittelee osiot ympäri keittiötä jotta saisi paremmin tolkkua lukemisista. >>
Hesari teki lehtiuudistuksensa omassa lasikuutiossansa paperilla tehtyinä toimittajien karttaharhjoituksina. Siellä ei ihan oikeasti tunneta omaa asiakaskuntaansa, omaa nykyistä tilaajakunaa. Eikä sitäkään miten niissä Hesaria luetaan.
Hyvin harvoin paperinen "lehti jaetaan" yhtään missään. Koska ei siellä ole sellaista ensiarvoisen harvinaista 1980-luvun tyyppistä uutistietoatietoa jota ei saisi muualtakin.
Lehden jakamisen sijasta toinen katsoo mieluummin pikauutiset vaikka miniläppärillään netistä, TV-uutisista tai NHL-urheilutulokset ym. näkee myös Teksti-TV:stä.
Aivan naurettava idea on että joku ottaisi Tabloid-hesarin mukaansa junaan tai bussiin, ja sitä siellä puolen tunninkin verran lukisi. Repisi bussin penkillä ensin Kulttuuriliitteen ulos ja sitten repii Ulkomaan sisäliitten ulos. Sen jälkeen alkaa perehtyä käteen jääneeseen ohueen ja ohuella fontilla painettuun Hesarin länttyynsä bussin penkillä.
Tuo kaikkineen on täysin absurdi ja käytännölle vieras ajatus, joka on syntynyt Laskikuution pölkkypäiden HS-ideapalaverissa. Ilmaisen Metro-lehden pikainen selaus sähköjunassa on ihan eri asia kuin alkaa lukea Hesaria siellä, vaikka olisi minkä kokokoinen Tabloidi.
_ _
Ottaisivat nyt lusikan kauniisti köteen, ja tekisivät naurettavalle HS-lehdelleen viikon ajaksi kokeeksi ihan normaalin Ilta-Sanomat taiton. Ja sen mukaiset niittaukset.
Kirjasimet ja kirjaintyypit palautetaan samaksi yhden (1) viikon kokeiluajaksi takaisin alkuperisiksi HS-ajan kirjaimistoiksi.
Jos tulee kokeilun jälkeen palautetta että ihmiset haluavat uudenmallisen irti revittävän HS-lehden, niin sen perästä olen itsekin valmis uskomaan että olen hävinnyt. Olen liian vanha gubbe eikä minulle lukukelpoista paperista Hesaria enää koskaan tulisi.
Silloin lopetan hiljaisesti ja mukinoitta oman tilaukseni. Muu lukijakunta saa jatkaa uuden nykymallisen Hesarinsa kanssa. - Ei sovi kellekään
Nuoreen 15-29 vuotiaan makuun nykyinen(kin) Hesari on aivan liian puiseva, kuvitusta on aivan liian vähän ja tekstiä liian paljon.
Sanomalehtien ja niiden pidempien tekstien lukemiseen tottuneelle keski-ikäiselle ja vanhemmalle väelle lehden tekstitfontit taas ovat liian vaikealukuisia. Merkistöt ovat silmään liian ohuita, säästökampanjassa painoväriä on nyt säästelty liikaa.
Edes keventäviä, sanomalehtityyppisiä välikappaleitakaan ei enää ole. - ttrenbsavC
Lienee sama saako siitä mamutusprogandasta selvää vai ei. Parempi jättää tilaamatta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä
Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla5211640- 641186
- 62881
- 62874
Hotellille löytyi ostaja....
Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,18857- 79785
Onko se loukkaavaa
Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k101776- 30707
- 63705
Onko kaivattusi seinäruusu?
Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai49701