miksi vihaan vanhempiani

kummissaan

Miksi vihaan vanhempiani? En muista että he olisivat joskus edes lyöneet tai mitään sellaista pahaa mutta silti en voi sietää heitä lähelläni. Olen jo vanhempi nainen. Olen kärsinyt ahdistuneisuushäiröstä ja masennuksesta siitä asti kun muutin omilleni eli kauan. Miksi ahdistus iski silloin kun muutin itsenäiseksi? Johtuuko masennus omasta lapsuudesta? Vanhempani sanovat että minulla oli liian lempeä kasvatus mutta en kyllä muista yhtään halausta tai lempeää sanaa.

41

4857

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kotivammaisuus

      Kannattaisikohan sinun muistella omaa lapsuuttasi rehellisesti. Kuinka sinua kohdeltiin lapsena? Luota omiin tunteisiisi. Jos löydät hyvän psykoterapeutin, siitä voi olla apua. Sellaisesta terapeutista ei ole apua, joka haluaa ylläpitää ihannoitua kuvaa vanhemmista yleensä, eikä ole omia tunteitaan selvittänyt. Rehellisyyteen kykenemättömästä psykoterapeutista on haittaa, ihan kenen kanssa tahansa ei kannata ryhtyä omia tunteitaan käsittelemään.

      • Anonyymi

        Kärsin paniikkikohtauksista, ja joka kerta lapsuus ja teini-ikä ovat silmieni edessä. Eikä sitä kukaan voi selitellä, vähätellä tai kaunistella. Se on mikä on ja mitä itse näen ja tunnen. Aina minua on syyllistetty, että vastuussa olevat pääsisivät kun koira veräjästä, yksi päätekijä on jo poissa, mutta muisto on huono, enkä voi antaa anteeksi. En ikinä.


    • nainen 36

      Kaikki vanhemmat tekevät parhaansa sen ymmärryksen mukaan mikä heillä on. Vanhemmillasi on oma menneisyys, jota he kantavat mukanaan. He ovat vaillinaisia, koska se on mitä he ovat itsekin saaneet. Lopeta vanhempiesi syyttely. Anna heille anteeksi! Ota vastuu omasta elämästäsi ja tee työtä oman eheytymisen eteen. Sitä voi loputtomiin syyttää vanhempia tai jotakin muuta siitä, että ei ole onnelinen. Se ei kuitenkaan johda mihinkään.

      • kohta18

        Hassua, isäni sanoi juuri samoin, koska en siedä äitiäni millääntavoin. Tai mitä nyt äitini välillä tönii, haukkuu ja syyttelee. Mutta minä teen ruuat sisaruksilleni, siivoan ja vietän aikaa sisarusteni kanssa isäni olessa poissa kotoa. Ja äitini vain nukkuu tai istuu koneella. Ja silti minun täytyisi antaa äidilleni anteeksi kaikki, varaäitinä oleminen.


      • kummissaan
        kohta18 kirjoitti:

        Hassua, isäni sanoi juuri samoin, koska en siedä äitiäni millääntavoin. Tai mitä nyt äitini välillä tönii, haukkuu ja syyttelee. Mutta minä teen ruuat sisaruksilleni, siivoan ja vietän aikaa sisarusteni kanssa isäni olessa poissa kotoa. Ja äitini vain nukkuu tai istuu koneella. Ja silti minun täytyisi antaa äidilleni anteeksi kaikki, varaäitinä oleminen.

        Joku kivasti toivotti minulle rohkeutta ja toivon sitä samaa jatkottaen sinulle. Minun äitini oli aikeissa lähteä pois perheestämme, eri paikkakunnalle työn perässä. Olisin ollut n. 13 v. Luultavasti olisin siirtynyt silloin perheemme äidiksi, ruoanlaittajaksi isälle jne. Onnekseni äitini ei jostain syystä lähtenyt. Mietin että jos äitini mietti tuollaista, ei se saata olla tervettä. Lapsen pitää saada olla lapsen roolissa. Ja nuorenkaan ei tarvitse johtaa perhettä. Siinä roolissa ovat isä ja äiti.


      • Anonyymi
        kohta18 kirjoitti:

        Hassua, isäni sanoi juuri samoin, koska en siedä äitiäni millääntavoin. Tai mitä nyt äitini välillä tönii, haukkuu ja syyttelee. Mutta minä teen ruuat sisaruksilleni, siivoan ja vietän aikaa sisarusteni kanssa isäni olessa poissa kotoa. Ja äitini vain nukkuu tai istuu koneella. Ja silti minun täytyisi antaa äidilleni anteeksi kaikki, varaäitinä oleminen.

        Hei. Lie vanha ketju. Mutta: vanhempien vastuu on olla kasvattajina.
        Tässä on tapahtunut niin,että vastuu kasvatuksesta on siirretty lapselle.


      • Anonyymi

        Kyllä johtaa mielen sairastumiseen. Sellaisella ihmisellä, jolla ei ole itsellä pahoja kokemuksia voi kirjoittaa noin.
        Minä en pysty antamaan anteeksi. Välinpitämättömyys on lapsen heittele jättö, josta ei selviä kunnolla koko ikänä.
        Ja eikä kukaan voi sanoa miltä tuntuu ja pystyykö anteeksi antoon.
        Lapsi tarvitsee paljon muutakin kun ruoan ja vaatteet. Enkä puhu kovin vanhoista ajoista jolloin ihmiset olivat köyhiä ja välinpitämättömyys voi johtua köyhyydestä.
        Minun perheeni ei ollut köyhä.


      • Anonyymi

        Eivät todellakaan tee parhaansa, ainakaan minun vanhemmat. Tekivät parhaansa, että lapsista tuli masentuneita tai vahingoittuneita ihmisiä loppuiäksi. Näin se on, vaikka kuinka
        kuka sanoisi mitä.
        Sitten ei pidä tehdä lapsia jos tuntee, että painolastia on jo omasta takaa, eikä halua siirtää niitä enää eteenpäin.


      • Anonyymi

        Itse ainakin teen järkyttävää taistelua elämässäni vanhempien välinpitämättömyydestä johtuen. Eivät tehneet parastaan lasten eteen, vaan oma minä oli etusijalla, ainakin isälläni, jota äitini myötäili. Aina.


      • Anonyymi

        Eivät varmasti useat vanhemmat tee parhaansa. Ovat välinpitämätyömmiä joka suhteessa ja sairastuttavat lapsensa. Helppo sellaisn on sanoa - ja arvostella jos ei ole kokenut. Joo kyllä vastuu on pitänyt ottaa jo hyvin nuorena ja hyvin heikolta pohjalta, kun vanhemmista ei ole minkäänlaisen pohjan rakentajiksi - ja turvan tuojiksi ollut. Vain tuoneet suurta häpeää.


    • Rohkeutta sinulle!

      Hei aloittaja,

      tuossa jo sanottiinkin, että luota tunteisiisi: se on minunkin neuvoni.

      Itse olin hyvin masentunut ja minulla oli myös ahdistuneisuushäiriö. Masennukseni paheni, ja jouduin aloittamaan terapian (kognitiivinen psykoterapia).

      Olin elänyt koko 30 vuotiaan elämäni luullen, että lapsuuteni oli onnellinen ja kaikin puolin hyvä. Kuitenkin minua masensi ja ahdisti.

      Löysin vastaukset omasta terapiastani, niin valitettavan kuluneelta ja naiivillta kun se kuulostaakin.

      Jos haluat todella päästä eroon ahdistusoireistasi ja masennuksesta, minäkin suosittelen lämpimästi aloittamaan psykoterapian. Lääkkeet ja pakeneminen eivät auta, vaan hyvä terapeutti, jonka kanssa voit turvallisesti käsitellä omia asioitasi.

      Etsi terapeutti, johon luotat ja joka tuntuu oikealta ja joka ei anna sinun vain pitää yllä niitä kuvia, joita sinulle on omasta lapsuudestasi kerrottu. Jos saan vielä suositella, etsi terapeutiksesi psykologi, joka on käynyt terapiakoulutuksen. Ahdistukseen auttaa parhaiten kognitiivinen psykoterapia, joten se voisi olla sinunkin kohdalla avuksi. Terapeutti, jolla on YET tai VET -pätevyys, ovat usein parempia, koska heillä on laajempi koulutus.

      Koskaan ei ole liian myöhäistä ottaa oma elämänsä haltuunsa. Sinäkin onnistut siinä oikean terapeutin kanssa.

      Voimia matkallesi!

      • Anonyymi

        Olin terapiassa n. 35v. Pitkäkestoisessa ns. syvässä terapiassa 3 vuotta, 3x viikossa. Terapia auttoi ja minut saatiin työkuntoon. Kun menin mielenterveys toimistoon, en pystynyt kuin itkemään, josta ei meinannut tulla loppua. Siitä se alkoi, terapeutin etsiminen jne.
        Kuten jo kirjoitin minä tervehdyin niin hyvin, että pärjäsin työelämässä ja hyvää aikaa oli yli 20v.
        Sitten sairastuin uudestaan.
        Pohjalla oli yhä lapsuus ja nuoruus, ja ne isot vaikeudet, joita kohtasin elämässäni. Vanhempien välinpitämättömyys. Isäni oli kaiken lisäksi itsekäs ja kova ihminen, ja aina valitti sairauksiaan ja olihan niitä, johtuen alkoholin liika käytöstä. Äiti eli vain isän myötävsinutuksen alaisena. Lasten hyvinvointi rakoili pahasti. Kaikki oli rempallaan lasten suhteen. Ei välitetty juuri mistään, nälkää ei nähty, eikä hakattu, mutta muuta ei sitten ollutkaan. Sellainenkin asia tapahtui kun olimme pieniä koululaisia, isäni toi koiranpennun, joka oli meille ihana yllätys. Koska koira oli vielä pentu niin se teki pieniä tuhoja. Yhtäkkiä koira hävisi ja me lapset etsimme koiraa. Sitten sellainen kamala järkytys, jota en unohda koskaan, enkä voi antaa sitä isälleni anteeksi ikinä, vaikka hän ei ole enää elossa. Löysimme koiran ulkorakennuksen takaa makaamassa pää katkaistuna kirveellä. Me lapset itkimme kamalasti. Isäni ei ollut milläskään.
        Pidän häntä raakalaisena, jonka ei ikinä olisi pitänyt saada yhtäkään lasta. Enkä voi sitä näkyä unohtaa vaikka siitä on aikaa vuosikymmeniä.


    • kummissaan

      En muista vanhempiani lapsuudestani lähes ollenkaan! Muita asioita kyllä muistan.

      Kummastuksekseni olen huomannut aikuisena että monet ihmiset tuntevat vanhempiaan kohtaan jopa rakkautta. (Mutta minä en.) Tunnen ahdistusta, pidättäytymistä, vihaa ja inhoa. Haluaisin kyllä rakastaa heitä jos vain pystyisin.

      Kiitos viimeisimmänkin viestin vinkeistä, taidan etsiä nyt tuollaisen terapeutin. Haluaisin asioille vihdoin selvyyttä, jospa mielenterveysongelmatkin helpottaisivat.

      Kiitos

      • töttörödöö

        Osittain samankaltaisia tuntemuksia ikävä kyllä.


      • Rakennelma_hajoaa

        On vaikea rakastaa, jos rakkautta ei ole lapsena saanut. Itse tunnen oman äitini nykyään etäiseksi, vaikka hän käy välillä minua katsomassakin. Oli vuosia hiljaista. Äitini on aika kylmä ja tunteeton ihmisenä, jos vaikka mainitsen hänelle nukkuneeni huonosti, niin hän vastaa siihen tyylin hän on kyllä nukkunut viimmeyönä tosi hyvin ja nukkuu aina tosi hyvin. Mä oon vain miettiny, että jos oon lapsesta asti saanut kuulla tuollaista kaikesta murheesta, vaivasta ja "negatiivisistä ajatuksista", niin ei oo ihme, että minä kuva on kasvanu ihan päin persettä ja jos sitte kokee itsensä huonoksi ja arvottomaksi mitä ihmeellisimmistä asioista. Isäni oli paljon lapsena töissä ja hän samaan aikaan välittävä ja ankara. Mutta silti muistan isäni hyvänä tyyppinä.

        Ennen viittätoista vuotta olin enimmäkseen mielistelijä, joka kuunteli ja oppi ymmärtämään äidin murheita saamatta koskaan itse sitä takaisin. Opin hyväksi kuuntelijaksi. Joka meni toisten keskustelujen mukana. Työnsin kaikki omat tunteeni ja kokemukseni sivuun, enkä käytännössä puhunut niistä kenellekkään, vasta kun 23 vuotiaani.

        Tästä muutama päivä sitten avautui sellainen asia, että koen itseni lähes jatkuvasti kelvottomaksi ja arvottomaksi ihmiseksi. Kaikki arvokkaaksi kokemisen tunteet ja itsetunnon pönkitykset on tullu joiden tiettyjen juttujen kautta. Meitä ei koskaan lapsena kehuttu, mutta moitteita sai kyllä kuulla. Ainut mille annettiin arvoa oli terveys, hyvät elämän tavat, opiskelu, työ ymym. Tavallaan ehdollistettua rakkautta. Tuli sellainen kuva, että näiden kautta on vasta"ihminen" ja kelvollinen. Nämä asiat pitivät vuosia itsetunnon kasassa ja niiden ympärille se muodostuikin. Vakavan masennuksen kautta menetin käytännössä kaikki nuo ja samalla lähti elämästä pohja pois. Nyt oon vuosia pyörinyt paskasta ymmärtämättä mistä kyse. Ja tajuan nyt miksi koen itseni arvottomaksi tiettyjen tilanteiden jälkeen, minulle on lapsena muodostunut kuva tai vanhemmat on antanut ymmärtää, että olen ollut kelvollinen vasta tiettyjen juttujen jälkeen, en ole saanut kuvaa, että olisin tullut arvostetuksi sellaisena, kun olen. Nyt hoen itselleni välillä olet arvokas, vaikka et tee tuota tai teet tuota. Käyn sitä debaattia, joka olisi pitänyt lapsena muodustua. Ne samat paska moitteet ymym, on kulkenu alitajunnas ne vuodet, aivan kun ne vanhemmat olis mua torumassa vieläkin.

        Kaikki se paska, sekä hyväs, että pahas oli rakentunu väärän minän päälle. Nyt kun tuo pyörä pään sisällä on vähentynyt. Tajuan, että minulla ei ole itsetuntoa ollenkaan. On aloitettava kaikki uudestaan, oon vähä yli kolmekymmentä ja koen, että se ei olisi enään mahdollista, en tiedä mistälähden. Jos kuuntelen muita, voin ajautua uudelleen väärälle uralle. Lapsella se menee automaattisesti. Mä haluaisin tappaa itseni ja kuolla pois.


    • pohdiskelija11

      Veikkaan, että sinulla on huono itsetunto ja siksi masennuit kun muutit omillesi. Jos inhoat vanhempiasi siihen on varmasti syy. itse jo sanoit tuossa, ettet muista halauksia jne.
      Vanhemmuushan ei ole helppoa, joten monet vanhemmat tekee virheitä joita sitten saattaa katua myöhemmin, mutta se on sitten myöhäistä kun lapselta on viety itsetunto ja elämänilo.
      Itse en kyllä usko terapian hyötyyn. Minäkin inhosin vanhempiani, toinen vaan on elossa enää. Kyse on minusta molemminpuoleinen tunne, elossa oleva vanhempani ei myöskään pidä minusta. Lapsuus oli ns. turvallinen, mutta kaiken kaikkiaan ahdistava tunnelmaltaan. Ei välttämättä kenenkään syy vaan surkeiden sattumusten summa. Ei minuakaan lyöty. Ehkä pari kertaa.
      Itse olen aika paska vanhempi, joten ymmärrän haasteen siinä. Vai periytyykö se vaan että huonojen vanhempien lapsi on huono vanhempi.

      • kummissaan

        Voisin myös kuvitella että ahdistavia tunnelmia olisi lapsuudessani. Turvattomuutta en muista mutta aikuisiällä olen tuntenut syvää perusturvattomuutta ja hätää. Sellaista tuskaista kuolemanpelkoa ilman syytä. Mietin tässä miksi en katso vanhempiani edes silmiin. Tajusin että isää kohtaan tunnen häpeää ja äitiä kohtaan sääliä: Ne on niin paljon raastavampia tunteita kuin inho että haluan vain tuntea vihaa, en kestä katsoa heitä ja kantaa vaikeampia tunteita. Mitä ihmettä.


      • Anonyymi

        Ei pitäisi periytyä huono vanhemmuus. Päinvastoin sitä muistaa, mistä itse on kärsinyt lapsuudessa/nuoruudessa, niin ei halua sellaista omille lapsilleen. Mutta tässäkin yhtälössä pitää olla tarkka ja viisaskin, ettei sorru missään vaiheessa samaan. Se kyllä vaatii paljon työtä, sen myönnän, mutta onnistuu kyllä.

        En sitten tiedä, miten väkivaltaa kokeneiden lapsien oma vanhemmuus onnistuu, ettei helposti käytä väkivaltaa omiin lapsiinsa?


    • erttkl

      Raamattu kehoittaa kunnioittamaan vanhempia! Kunnioittaa on eri sana kuin rakastaa!

      • kummissaan

        Sitten hommani menee raamatun mukaan oikein, koska kunnioitan kyllä vanhempiani kovasti. (Ja tunnen kovasti.)


    • Ei kummissaan

      Asia on niin, että ei ihminen vihaa normaalisti edes ankaraakaan vanhempaa, vaan lapsena ottaa kasvatuksen itsestäänselvyytenä. Vanhempana välit ovat siten mitä parhaat.

      Usein on niin, että viha voi syntyä alitajuisista syyllisyydentunteista vanhempia kohtaan. Mikä niitä sitten herättää on ulkopuolisen mahdoton sanoa. Vain ihminen itse pystyy omia syyllisyydentunteitaan tutkimaan.

      • kysyy

        Mitä tarkoittaa "alitajuisia syyllisyydentunteita vanhempiaan kohtaan", lapsenako on tuntenut syyllisyyttä jostain mistä ei olisi tarvinnut ottaa syitä kontolleen?


      • Arvelin nyt vastata
        kysyy kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa "alitajuisia syyllisyydentunteita vanhempiaan kohtaan", lapsenako on tuntenut syyllisyyttä jostain mistä ei olisi tarvinnut ottaa syitä kontolleen?

        Kyllä. Alitajuinen syyllisyydentunne vanhempia kohtaan tarkoittaa juuri sitä miten luet sen. Lapsi voi kokea syyllisyyttä ihan samalla tavalla kuin aikuinenkin. Jos lapsi havaitsee, että vanhemmat riitelee lapsesta, lapsi tajuaa olevansa ns. syyllinen siihen asiaan mutta eihän se sille mitään mahda, että on syntynyt siihen perheeseen.

        Jos vanhempien riita alkaa jostain mitä lapsi on tehnyt tai jättänyt tekemättä, lapsi tuntee siitä syyllisyyttä joka heikentää lapsen itsetuntoa. Kaikki vanhempien konfliktit tulisikin suorittaa siten, että lapsi ei joudu sitä näkemään eikä kuulemaan. Konflikteja syntyy joka tapauksessa.


    • Freykka

      Joo - tuota, vanhempani halusivat päästä minusta eroon antamalla vapauden loitota kotoa ajallisesti ja mittakaavallisesti rajoittamattomasti. Alkuvuosista alkaen. No,käytin vapauttani yllin kyllin keräten kokemuksia ihmisistä. Kasvoin elämänmyönteisyyteen koska olemukseni herätti ihmisissä toivonpilkahduksen hyvähenkisestä pikkuisesta, sädehtivästä vekarasta. Luottamukseni ihmiseen on edelleen vankka vaikka kuvaannollisesti ilmaisten - turpiin on tullut enämpi kuin kotitarpeiksi. Vanhempien vihaaminen on hukkaan heitettyä aikaa. Pyyhi pois ja tee uutta.

    • 15+15

      Välinpitämätön kasvatus ≠ lempeä/hyvä kasvatus.
      Tutkittu tosiasia on jo nykyään, että välinpitämätön kasvatus vinouttaa lapsen kehittyvää tunneminää, eikä halauksien tai lempeiden sanojen puute todellakaan tarkoita hyvää kasvatusta. Ihmisen voi olla jopa vaikeampaa päästä ylitse tunnetason heitteillejätöstä lapsuudessa kuin aggressiivisesta suhteesta vanhempiin tai materiaalisesti heikoista oloista, koska mitään näkyvää ongelmaa ei ole. Suosittelen kertomaan tuntemuksistasi vanhemmillesi, jos välinne ovat yhtään sellaiset, tai sitten tosiaan etsin psykologin joka auttaa sinut ylitse tästä kynnyksestä, kuten muutkin ovat jo ehdottaneet.

      • 15+15 uudestaan

        Tarkoitin siis, että *etsit* sen psykologin, joka auttaa. Ei ollut tarkoitus ahdistella :)


      • Itsekäskö?
        15+15 uudestaan kirjoitti:

        Tarkoitin siis, että *etsit* sen psykologin, joka auttaa. Ei ollut tarkoitus ahdistella :)

        Hyvä 15 15. Osuit kyllä niin oikeaan.

        Välinpitämättömän kasvatuksen saaneena kipuilen vieläkin lähes viisikymppisenä naisena. Oma lapsuuteni oli ulkoisesti kunnossa, mutta tukea, lämpöä, empatiaa en kotona koskaan saanut. Pilkkaa kylläkin ja tätä pilkkaa on jatkunut myös aikuisikäni. Eikä se loppunut, vaikka olen aiheesta puhunutkin ja siitä kuinka pahalta se tuntuu. Naurut sain aina niskaani. Ei puhuminen auta, jos toinen osapuoli ei todellakaan edes ymmärrä, mitä tekee.

        Vihasin äitiäni pitkään, nyt en enää edes vihaa. En vaan enää jaksa tavata tai jutella ollenkaan ko. ihmisen kanssa.


      • Anonyymi

        Olen muu kirjoittaja. Jos kysyy vanhemmilta, miksi ei sitäkään asiaa käsitelty, niin se oli siihen aikaan tabu, ja itkua päälle. Selvitä siinä sitten mitään.


    • pieni mymmeli

      Minä toisaalta säälin ja toisaalta vihaan äitiäni. Ajan myötä tunteet ovat kääntyneet enemmän kohti sääliä. En ole aikuisiällä tavannut häntä kuin ehkä kerran kahdessa vuodessa hyvin lyhyen hetken kerrallaan ja tapaamiset ovat olleet vaivaannuttavia.

      Hyväksyn vihani. Jotkut, lapsuuden perheeni tilannetta tuntemattomat ihmiset ovat toisinaan moralisoineet äitisuhdettani tyyliin "mutta hänhän on sinun äitisi, kuinka voit olla noin kylmä?" tai "kyllä välinne vielä korjautuvat". On vaikeaa selittää tällaiselle ihmiselle, että eivät ne välit voi korjautua, koska ei mitään välejä ole ikinä ollutkaan. Meidän molempien, sekä minun että äitini, pitäisi muuttua "välien korjautumiseksi" niin paljon, että siihen ei ihmisikä riitä.

      Minun on helppoa perustella vihani, sillä äitini on psyykkisesti sairas (mielisairaalassakin hoidettu) ja on tehnyt psyykkisesti sairaan ihmisen tekoja. Hän oli vain liian julma, liian kauan. Ei äiti lyönyt, mutta hän huusi, pilkkasi, kadehti ja - tämä oli ehkä pahinta - jätti minut yksinkertaisesti ilman mitään huomiota. Settiin kuuluivat vielä arjen laiminlyönnit (lapsilla ei ollut esim. ruokaa) ja äidin itsetuhoisuus.

      Sairastuin murrosiässä masennukseen ja ahdistuneisuuteen ja olen nyt kamppaillut tuon oireiston kanssa 15 vuotta. Viisivuotinen terapia auttoi paljon ja lääkkeet ovat auttaneet. Mutta tietyllä tapaa tunnen olevani niin perustavalla tavalla rikki, että en usko pääseväni masennus-ja ahdistustaipumuksistani koskaan kokonaan eroon. Arki sujuu normaalisti, mutta liiallinen stressi laukaisee oireet ennemmin tai myöhemmin pitkään jatkuessaan.

      Minäkin suosittelen tepiaa aloittajalle. Ja muistutan, että sinulla on toki lupa tuntea vihaa vanhempiasi kohtaan. Masennus- ja ahdistusoireet viittaavat siihen, että suuntaat vihan ehkä pikemminkin itseesi kuin oikeaan kohteeseen.

    • Doktor Freude

      Olet oppinut 1900-luvun populaaripsykologiasta sellaisen ajattelutavan, että vanhemmat ovat syypäitä kaikkiin lasten psyykkisiin vaikeuksiin. Siksi.

      • Ap.

        Luin uudelleen tätä aloittamaani ketjua. Tuossa yllä tuli kyllä varmasti vastaus ongelmieni ytimeen, ainakin se tuntui ihan heti vahvasti "omalta" tuolla sydämen syvyyksissä. Eli se että lempeä kasvatus ei ole sama kuin rakastava ja välittävä kasvatus. Samalla se vahvistaa sitä mitä jo olen uumoillut ongelman olevan. Paljon olen yrittänyt ottaa kiinni lapsuuden tunnelmista. Olen ollut tosi paljon jo pienenä yksin ja omillani. Sain melko, ehkä täysin, vapaat rajat mennä ja tulla, kukaan ei kysellyt perääni tai huolehtinut olemisistani. Muistan että en hakenut lohdutusta hädän sattuessa äidiltä koska en sitä olisi saanut. En kertonut ongelmistani koska vanhempani olivat niin etäisiä, sen tajuan nyt, muistojen rippeiden palapeliä kootessani. Jos tosi pahassa pulassa yritin pyytää apua, en saanut sitä... Äiti sanoi lohdutuksena kipuihini ja hätääni etäisenä "sellaista se välillä on". Siis ei lohduttanut, ottanut hätääni todesta tai pitänyt sylissä. Muistan, että joskus lapsena jo tunsin hankalaa pelkoa/yksinäisyyttä/turvattomuutta ja suorastaan lapsen täydellistä epätoivoa siitä, että kukaan ei auta. Asian ymmärrystä on hankaloittanut ehkä se että koin lapsuudessa niin iloisia tunnelmia -ollessani yksin, luonnossa! Mutta vanhempiani tai syliä en muista. Kodin sisältä en muista riitaa mitään, lähinnä kylmyys, pimeys ja yksinäisyys tulevat ensimmäisinä mieleen. Eli luultavasti sitä välinpitämättömyyttä, sellaista tyhjyydessä pyörimistä.

        Äidiltäni olen varovasti lapsuusasioista udellut, ja hän on sanonut että kyllä sinulla oli hyvä lapsuus. Mutta hyvä on tietty liikkuva käsitys. Ja hyvä lapsuus kenelle? Olen nyt ottanut tosi paljon henkistä ja fyysistä etäisyyttä vanhempiini ja sillä tavoin viha on helpompaa. Mutta kun esim soitan heille, tunnen miten silmiini nousee utuverho, ja puhun etäisesti niitä asioita mitä he haluavat kuulla, tosin miellyttämään en enää pysty, koska olen huomannut että se ei ole mahdollista, mikään kun ei riitä. Kun suljen puhelimen, utuverho hälvenee ja huokaisen helpotuksesta ja jatkan normaalia omaa elämääni.


      • Ap.
        Ap. kirjoitti:

        Luin uudelleen tätä aloittamaani ketjua. Tuossa yllä tuli kyllä varmasti vastaus ongelmieni ytimeen, ainakin se tuntui ihan heti vahvasti "omalta" tuolla sydämen syvyyksissä. Eli se että lempeä kasvatus ei ole sama kuin rakastava ja välittävä kasvatus. Samalla se vahvistaa sitä mitä jo olen uumoillut ongelman olevan. Paljon olen yrittänyt ottaa kiinni lapsuuden tunnelmista. Olen ollut tosi paljon jo pienenä yksin ja omillani. Sain melko, ehkä täysin, vapaat rajat mennä ja tulla, kukaan ei kysellyt perääni tai huolehtinut olemisistani. Muistan että en hakenut lohdutusta hädän sattuessa äidiltä koska en sitä olisi saanut. En kertonut ongelmistani koska vanhempani olivat niin etäisiä, sen tajuan nyt, muistojen rippeiden palapeliä kootessani. Jos tosi pahassa pulassa yritin pyytää apua, en saanut sitä... Äiti sanoi lohdutuksena kipuihini ja hätääni etäisenä "sellaista se välillä on". Siis ei lohduttanut, ottanut hätääni todesta tai pitänyt sylissä. Muistan, että joskus lapsena jo tunsin hankalaa pelkoa/yksinäisyyttä/turvattomuutta ja suorastaan lapsen täydellistä epätoivoa siitä, että kukaan ei auta. Asian ymmärrystä on hankaloittanut ehkä se että koin lapsuudessa niin iloisia tunnelmia -ollessani yksin, luonnossa! Mutta vanhempiani tai syliä en muista. Kodin sisältä en muista riitaa mitään, lähinnä kylmyys, pimeys ja yksinäisyys tulevat ensimmäisinä mieleen. Eli luultavasti sitä välinpitämättömyyttä, sellaista tyhjyydessä pyörimistä.

        Äidiltäni olen varovasti lapsuusasioista udellut, ja hän on sanonut että kyllä sinulla oli hyvä lapsuus. Mutta hyvä on tietty liikkuva käsitys. Ja hyvä lapsuus kenelle? Olen nyt ottanut tosi paljon henkistä ja fyysistä etäisyyttä vanhempiini ja sillä tavoin viha on helpompaa. Mutta kun esim soitan heille, tunnen miten silmiini nousee utuverho, ja puhun etäisesti niitä asioita mitä he haluavat kuulla, tosin miellyttämään en enää pysty, koska olen huomannut että se ei ole mahdollista, mikään kun ei riitä. Kun suljen puhelimen, utuverho hälvenee ja huokaisen helpotuksesta ja jatkan normaalia omaa elämääni.

        Tuosta viestistä jossa sanotaan että saan tuntea vihaa, niin se onkin ollut iso ongelma koska pitkään tunsin että en saa, vanhempia pitää kunnioittaa henkeen ja vereen. Hirveää syyllisyyttä olen tuntenut "oikeudettomasta" vihastani "viattomia" (?) vanhempiani kohtaan. Se onkin ollut elämänpituinen kumppanini tuo syyllisyys. Luin myös tuosta että tukahdutettu viha on itsevihaa eli ahdistuneisuushäiriötä ja masennusta. Kun päästin vihdoin hirveä määrän aina nielemääni vihaa ulos, niin ahdistuskin ja masennus on helpottanut. Mutta prosessi ON ollut hankala. Ja siinä on ollut jopa tragikoomisia piirteitä, mm. puolisen vuotta kärsin kasvojen turtumisesta ja inhottavasta paineesta kasvoissa ja päässä, kunnes tajusin että se on puhdasta tukahdettua raivoa! Kun tajusin sen niin oireetkin suht nopeasti helpottivat. Uskon että en ole aiemmin saanut lupaa olla vihainen, vaan mieluumminkin hyvä lapsi eli iloinen ja kiltti ja helppo ja huomaamaton äitin pikku apulainen. Niinkuin äiti sanoi tuttaville syntyneestä lapsesta että hyvä vauva tuli, ei itke.


      • Anonyymi

        Kyllä he ovat. Vanhempien tehtävä on neuvoa ja ohjata lasta, olla tukena jos tarvittiin. Itse muistan monia asioita ihan alle kouluikäisestä alkaen. Itse vielä 5-6 v kastelin sängyn kai aika usein, vaikka illalla kävin pissalla ennen nukkumaan menoa.
        Yleensä nousin hyvin aikaisin kun oli paha nukkua märkänä. Muistan äitini vihaiset kasvot kun hän katsoi minua ja sanoi "taasko on k... t housussa" . Näin hän puhui minulle. Olin tietysti aina hyvin peloissani kun se taas tapahtui. Näin meillä, tämä on vain yksi esimerkki. Meillä ei neuvottu, ohjattu tai puhuttu lasten kanssa kauniisti, uhkailemalla kasvatettiin....... Ei ihme, että olen ollut masentunut ja ahdistunut myös koko aikuisiän. Myös vihaan vanhempiani.


    • extremisti

      Tämän vuoden ensimmäisessä psykologia-lehden numerossa oli Sanna Kervisen ja Kaisa Aunolan artikkeli "Vanhempien kasvatustyylien yhteys lasten koulussa käyttämiin työskentelytapoihin", jonka mukaan lapset, joiden kasvatus on äidin puolelta vähemmän lempeää kuin lapset, joilla kasvatus äidin puolelta on enemmän lempeää sekä ahdistuvat helpommin itsenäisissä työtehtävissä että myös aktiivisemmin välttelevät sellaisia. Samaten lapset, joiden kasvatuksessa kuria ylläpidetään äidin puolelta psykologisin rankaisukeinoin ahdistuvat niinikään helpommin itsenäisissä työtehtävissä ja välttelevät niitä enemmän kuin lapset, joiden kasvatuksessa kuria ylläpidetään äidin puolelta behavioraalisin keinoin.

      Tutkimuksessa ei päästy isän kasvatusmetodien analysointiin, sillä isät niin vähän osallistuivat lasten kasvatukseen tutkimusten aikana, mutta olettaisin isien panoksen vaikuttavan jotakuinkin samalla tavalla.

      En myöskään tiedä, oletko mies vai nainen, mutta jos olet nainen, havaitsi sama tutkimus, että opettajien palaute koulussa tyttölapsille itsenäisissä työtehtävissä, joissa jos oli jotain kritisoitavaa, koski usein lapsen oletettuja älyllisiä valmiuksia kun taas pojilla vastaava palaute koski yleensä oletettua motivaation puutetta. Tällainen palaute ainakin tekee itsenäisistä työtehtävistä tytöille suorituskeskeisempiä kun taas pojille vain viitsimistä koskevia, minkä voisi olettaa muodostavan itsenäisistä työtehtävistä tytöille ahdistavampia kokemuksia kuin pojille.

      Mutta riippumatta siitä, oletko mies vai nainen ja olettaen, ettet muista lapsuudessasi vanhempiesi osalta saaneesi juuri lempeyttä ja senkin minkä mahdollisesti muistat tai jonka vanhempasi sellaiseksi väittävät, on käännetty ikään kuin syyllistämään sinua siitä, että sinua olisi jotenkin liikaa hemmoteltu, ja ettei sinulla ollut muuten kasvatuksessa juuri behavioraalisia rajoja, sopivat kyllä hyvin tuota tutkimustaustaa vasten oireisiisi, että kohtasit itsenäistyessäsi nimenomaan ahdistuneisuutta ja masennusta.

      Samaten on selvää, että päinvastoin kuin vanhempasi väittävät, olet varmasti ansainnut kaiken sen vähäisenkin lempeyden, jota olet saanut ja kuten kertomasi perustella tuntuisi, olisit ansainnut sitä reippaasti paljon enemmänkin. Toivonkin, että sinulla on nykyään hyviä ja lempeitä ystäviä. Myös jonkinlainen psykologian alan asiantuntijan kanssa keskustelu voi olla avuksi, sillä siinä voisi varmasti käsitellä noita oikeita tuntemuksiasi kunnolla ja oikeanlaisessa ilmapiirissä.

      Vastauksena kysymykseesi voisi olettaa, että vihasi johtuu jostain sellaisesta, että tiedostamaton mielesi, eli alitajuntasi, on ihan oikein päätellyt, että vanhempasi laiminlöivät velvollisuutensa kasvattajina, joko tietoisesti tai sitten tietämättään, mutta kuitenkin tunnetasolla selvästi laiminlöivät ja ajatuksesi vanhempiasi ajatelleessasi aivan oikein kääntyvät siksi vihan tuntemuksia kohden. Tosin tämä vastaus ei kyllä selittänyt kysymykseesi miksi juuri mitään, joskin totesi vain, että tunne on kyllä varmasti oikea.

      Myönnän toki, että yhteys tuon tutkimusartikkelin ja kokemustesi välillä voi olla heikko ja vaatisi kyllä lisätutkimusta, mutta olin kuitenkin näkevinäni tällaisen yhtäläisyyden niiden välillä. Vetelin vastauksessani kysymykseesi varmasti myös hieman isommalla pensselillä mutkia suoraksi, enkä siten ehkä tavoittanut asian kannalta kaikkia oleellisia tekijöitä ja tärkeitä nyansseja, mutta tällaista tuli nyt kertomastasi mieleen.

      PS. näyttää myös siltä, että sekä sinä että monet muutkin keskusteluun osallistuneet päätyivät ainakin samantyyppiseen lopputulokseen.

      • Ap.

        :-) Tuosta postauksestasi tulee ensimmäisenä mieleen miten ristiriitaista on että olen varmaan aika paljon itsenäisesti jo suht pienenä tehnyt olemisiani ja itse kontrolloinut vahvasti tekemisiäni, mutta mitä tulee itsenäiseen työhön esim vielä jopa akateemisen urani aikana, niin kokemukseni on että pelkäsin tehdä itsenäisiä reportteja jne. Tunsin olevani ihan hukassa koska tunsin olevani todella osaamaton ja huipputyhmä ja sitä pahensi paniikki mikä iski päälle siitä että en saa mitään tehtyä ja tulen nolatuksi ja heitetyksi pois koko instanssista. Janosin muiden apua, näkemystä ja kontrollin ottamista tilanteesta. Vaikka järjellä ajatellen olen ihan jopa älykäs luultavasti :-) "todellisessa elämässä" (mikä on todellista?) mutta se tunne ja kokemus siitä puuttui.


    • tytär

      äitini ei sietänyt minua,vain veljeni oli hänelle rakas, minua hän yritti jopa naapurille antaa.isäni oli pois kotoa pitkiä aikoja eikä tietoinen asiasta. äitini esittää vieläkin hyvin rakastavaa äitiä ja mummoa mutta totuus on että hän on häikälemättömän itsekäs ja päästelee suustaan käsittämättömiä arvosteluja ja uteluita jopa vieraita ihmisiä kohtaan. on täysi kärsimys olla muutaman kerran vuodessa samassa tilassa.vihaan häntä niin että henkeä ahdistaa kun ajattelenkin. kun vihdoin kuolema korjaa hänet, en varmaan itke kuin ilosta. omanarvontuntoni hän on lyönyt lapsesta asti alas, en ole mitään eikä minusta koskaan ole mihinkään. onko siis ihan väärin katkaista välit kokonaan?hyvä neuvo antaa anteeksi vanhemmilleen mutta äärihuono toteuttaa. joka tuota ehdottaa voi samantien olla hiljaa.en voi antaa ikinä anteeksi, saati unohtaa.

    • Anonyymi

      viha syntyy häpeän kautta

    • Anonyymi

      Siksi että elät siinä harhassa että olet jokin vanhemmistasi erillinen olento. Todellisuudessa olet vain vanhempiesi jatkumo.
      Jokainen kyllä ymmärtää sen jollakin tasolla, mutta joskus se synnyttää kapinamielialaa kun ymmärtää ettei ole mikään niin ainutlaatuinen yksilö osa osa kokonaisuutta.

    • Anonyymi

      Aika kultaa muistot vanhemmilta ja he uskovat olleensa lempeitä kasvattajia, vaikka asia olisi toisin.
      Minä vihaan vanhempiani, he ovat syyllisiä minun masennukseeni ja huonoon olooni.
      Olihan meillä ruokaa ja lämmintä, eikä hakattu, mutta muuta ei sitten ollutkaan. Mistään ei huolehdittu, ei vaatteista, ei urheiluvälineist, ei hammashoidosta, ei yhtään mistään. Isä oli kova ja itsekäs, sekä välinpitämätön, äiti välinpitämätön itkijä.
      Esim. Itselläni ei ollut kunnon talvivaatteita vaikka pakkasta oli usein 30*, jopa yli. Hakaneulalla oli toppatakki kiinni koko talven kun vetoketju oli rikki, sukset olivat kuluneet, niin ettei kantoja paljon ollut. Hävetti paljon kun koulussa hiihdettiin, opettajakin huomautti suksista, mutta kaikki oli vanhempien vastuulla. Eikä me oltu köyhimmästä päästä, ettei se rahasta ollut kiinni, että lapsilla olisi ollut kunnon talvivarusteita, vaan välinpitämättömyydestä. Hampaisiinkin sai koskea ihan viikkotolkulla, mutta hammaslääkäriin ei viety. Silloin ei koulun toimesta ollut hammaslääkäriä, kun kerran vuodessa. En muista miten selvittiin niiden hammas kipujen kanssa. Yhen kesän kävelin kolme kuukautta iso lasinpala jalkapohjassa,. Sitten kun koulu alko syksyllä haava oli niin mädäntynyt, että lasi tuli itstään pois. Sain taas kengät jalkaan kolmen kuukauden linkutuksen jälkeen. Eikö tämä ole välinpitämättömyyttä vanhemmilta, olin vasta pieni koulutyttö, joka ei tiennyt mitä olisi pitänyt tehdä ja kuka auttaisi. Kaikki vain ihmettelivät, miksi kävelen niin, että toinen jalka on kantapään varassa. Ja paljon muuta välinpitämättömyyttä oli. Isäni sammutti valot kun me tehtiin koulutehtäviä illalla, ettei sähköä kulu. En voi antaa näitä anteeksi. Siksi minusta ei ollut äitini hoitajaksi, ajatuskin kauhistutti. Isäni kuoli aiemmin. Enkä ole pystynyt äitiäni halaamaan vaikka pitkiä aikoja on, ettei nähdä. En vain pysty siihen, vaikkka kuka sanoisi mitä.
      Tietysti ulkopuoliset ihmettelevät kun minua ei näy, mutta he eivät tiedä. Ja tämä oli vain hyvin pieni osa siitä, mitä on tapahtunut elämän varrella.

    • Anonyymi

      et ole heidän pentu 🤣

    • Anonyymi

      Ei minuakaan lyöty, mutta ei välitettykään. Pääasiallinen kasvatustapa oli uhkailua tai mykkäkoulua.
      Vanhempana olen sitten kärsinyt ahdistuksesta ja masennuksesta sekä turvattomuuden tunteesta. Eikä siitä parane ikinä, vaikka olen terapiassakin ollut.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1451
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1291
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1255
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1195
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1083
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1063
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe