Nettikauppa, tulevaisuutta vai huijareiden paratiisi

Onhan se aika yleistä jo nyt. mutta kuitenkin osuus kokonaiskaupankäynnistä taitaa olla marginaalinen.
Omakohtaisia kokemuksia ei siitä ole. Olenniin vanhanaikainen, että käytän vielä aika paljon käteistä rahaa.
On nettikaupassa nyt varmaan jonkun verran edullisempaa, mutta epäilen, jos yleistyy, niin palautusrumbasta ja maksunperinnästä tulee niin paljon kuluja, että nettikauppa nuupahtaa samoin kun aikanaan postimyynti.

Vahingonilo on vilpittömin ilo.
Joku oli netistä ostanut ja maksanut Still-merkisen moottorisahan. Paketti oli tullut, ja siellä oli ollut tiiliskivi.

144

1688

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rygseck

      Tiiä häntä... moternia kaupankäyntä :O

      Mä tykkään luuhata toreilla edelleen ja hypistellä käsin kaikkea, mitä oon ostamassakin !

      • Minä taas menen lähimpään kivijalkamyymälään, jos jotain tarvitsen.
        Ostaa paukasen niin nopeesti, joskus kauppias näyttää häämmästyvän. Ja kävelen ulos.
        Toreilta en ole aikoihin ostanut juuri mitään.
        On yksi poikkeus Kivikylän saunapalvi ja lihahytelö.


      • Ehkäkö.
        k-kotton kirjoitti:

        Minä taas menen lähimpään kivijalkamyymälään, jos jotain tarvitsen.
        Ostaa paukasen niin nopeesti, joskus kauppias näyttää häämmästyvän. Ja kävelen ulos.
        Toreilta en ole aikoihin ostanut juuri mitään.
        On yksi poikkeus Kivikylän saunapalvi ja lihahytelö.

        "Joku oli netistä ostanut ja maksanut Still-merkisen moottorisahan. Paketti oli tullut, ja siellä oli ollut tiiliskivi"

        :)))

        Lähettäjällä ollut huumoria.
        Ostaja ei ole huomannut, että lähettäjä myi Stiiliskiveä eikä moottorisahaa :)


      • Ehkäkö. kirjoitti:

        "Joku oli netistä ostanut ja maksanut Still-merkisen moottorisahan. Paketti oli tullut, ja siellä oli ollut tiiliskivi"

        :)))

        Lähettäjällä ollut huumoria.
        Ostaja ei ole huomannut, että lähettäjä myi Stiiliskiveä eikä moottorisahaa :)

        Enempi se jurppii, jos saa tiiliskiven, kun ei mitään.

        Ei lähettäjä mikään tollo ole ollut, ottanut ilon koko rahalla.
        Toinen varmaan maksanut postiennakolla rahdinkin.
        Tuskin se monta kymppiä on ollut, ei uusikaan maksa, kun 500-600 euroa.


      • nykyaikaa

        netti on paras keksintö sitten auton ja sähkön jälkee.pääsee katselemaan jopa ulkomaille ja myytyä tuotteita,joihin muuten menisi markkinamatkoihin päiviä ja tuhansia rahaa.niin ja ostaminen on helppoa.lähettää vain valmistajalle kuvat ja tuotetta tulee silloin kun tarvitaa.ja entä tuo myyminen jos asiakas haluaa voi paikan päälläkin käydä tutustumassa tuotteeseen tai tilata suoraan meiltä netin kautta ja säästyy nykyisin kallista aikaa matkat ym.jäävä aika onkin sitten sitä laatuaikaa olla perheen parissa.


      • fakta homma
        Ehkäkö. kirjoitti:

        "Joku oli netistä ostanut ja maksanut Still-merkisen moottorisahan. Paketti oli tullut, ja siellä oli ollut tiiliskivi"

        :)))

        Lähettäjällä ollut huumoria.
        Ostaja ei ole huomannut, että lähettäjä myi Stiiliskiveä eikä moottorisahaa :)

        Sanoisin ennemmin kieroutuneeksi luonteeksi, kuin huumorintajuiseksi.
        Normaali ihminen ei saa nautintoa tuollaisesta.


      • nykyaikaa kirjoitti:

        netti on paras keksintö sitten auton ja sähkön jälkee.pääsee katselemaan jopa ulkomaille ja myytyä tuotteita,joihin muuten menisi markkinamatkoihin päiviä ja tuhansia rahaa.niin ja ostaminen on helppoa.lähettää vain valmistajalle kuvat ja tuotetta tulee silloin kun tarvitaa.ja entä tuo myyminen jos asiakas haluaa voi paikan päälläkin käydä tutustumassa tuotteeseen tai tilata suoraan meiltä netin kautta ja säästyy nykyisin kallista aikaa matkat ym.jäävä aika onkin sitten sitä laatuaikaa olla perheen parissa.

        Jeps, netistä tulee ostettua aika paljon kaikenlaista, mutta en osta sieltä käytettyä roinaa. Enkä ole enään käynyt kirpputoreillakaan 10 vuoteen... kirput jääkööt sinne ;)


      • 27v.

        Niiin,nyt kyllä tuntuu että ap on todellakin vanhan aikainen eikä tiedä mistä puhuu.Postimyynti on ollut AIVAN eri kategoriassa missä nettikaupat on tänäpäivänä.Netistä kun voi ostaa ulkomailtakin paljon sellaista mitä ei suomesta edes saa!Tai,sieltä löytää jopa puolet halvemmalla mitä Suomesta.
        Palautuksen "vaikeus" on varmasti samalla tasolla kuin postimyynnissäkin,joten,ei mitään uutta negatiivistä tästä.

        Itse näen netistä ostamisen helppona,vaivattomana tapana.Tietysti,kuten kaikessa muussakin kaupan käynnissä pitää tietää mitä ostaa ja mistä ostaa.
        Joten,mitä jos unohtaisit "markka ajan" ja hyppäisit suoraan nykypäivään testaten netistä ostamista.Suosittelen.


      • fakta juttu
        fakta homma kirjoitti:

        Sanoisin ennemmin kieroutuneeksi luonteeksi, kuin huumorintajuiseksi.
        Normaali ihminen ei saa nautintoa tuollaisesta.

        Pakkohan sinne pakettiin jotain painavaa on laittaa, jottei vastaanottajan epäilykset herää, ennenkuin maksaa postiennakkomaksun, muuten jää huijarilta rahat saamatta. Ei sen kummempaa kieroutta. Joskin huijaaminen sinänsä on jo kieroutunutta.


    • Mies osti tyttärelle kameran...Kiinasta, kun halvalla sai...muutamalla sadalla eurolla..

      Mitä tahansa ostoksia hän sen jälkeen on tehnytkin, muistan kysyä: "Ostitko halvalla Kiinasta?"

      :D

      • On varmaan ollut varasto lähempänä.
        Jos lentorahtina on tullut, niin lähetyskulut nostaa hintaa, ja ei tuo niin halvalle kuulosta.
        Kiinalaiset on tehneet tästä maailmasta kertakäyttömaailman.
        Muistan seitkytluvun alussa, kun sitä vielä oli ajassa mukana, niin kahvinkeitintä korjattiin.
        Sen jälkeen on ollut pannukahvi.


      • EEEuuuuuuuuu
        k-kotton kirjoitti:

        On varmaan ollut varasto lähempänä.
        Jos lentorahtina on tullut, niin lähetyskulut nostaa hintaa, ja ei tuo niin halvalle kuulosta.
        Kiinalaiset on tehneet tästä maailmasta kertakäyttömaailman.
        Muistan seitkytluvun alussa, kun sitä vielä oli ajassa mukana, niin kahvinkeitintä korjattiin.
        Sen jälkeen on ollut pannukahvi.

        Kannattaa tilata EU alueelta, säästyy tullit ja alvit.


      • k-kotton kirjoitti:

        On varmaan ollut varasto lähempänä.
        Jos lentorahtina on tullut, niin lähetyskulut nostaa hintaa, ja ei tuo niin halvalle kuulosta.
        Kiinalaiset on tehneet tästä maailmasta kertakäyttömaailman.
        Muistan seitkytluvun alussa, kun sitä vielä oli ajassa mukana, niin kahvinkeitintä korjattiin.
        Sen jälkeen on ollut pannukahvi.

        Piti olla kunnon järkkäri. Ei hinta minustakaan halpa ole. Kallis hinta tyhjästä, meinaan sitä kameraa ei koskaan tullut.

        Mies on tuollainen rahan kanssa. Huoleton. Hän ei ole koskaan arvottanut elämää rahan kautta. Hänelle rahalla ei ole merkitystä. Raha ei anna hänelle mitään, sillä voi ainoastaan saada jotain. Aina tosin ei voi saadakaan ;D


      • EEEuuuuuuuuu kirjoitti:

        Kannattaa tilata EU alueelta, säästyy tullit ja alvit.

        Tulleista tuntuvat nyt puhuvan, raja on laskettu kahteenkymppiin, josta joutuu tullin maksamaan.
        Jos niin pieniin summiin mennään, niin kuka senenää hallitsee tuolla tullin puolella.


      • m.malgrande kirjoitti:

        Piti olla kunnon järkkäri. Ei hinta minustakaan halpa ole. Kallis hinta tyhjästä, meinaan sitä kameraa ei koskaan tullut.

        Mies on tuollainen rahan kanssa. Huoleton. Hän ei ole koskaan arvottanut elämää rahan kautta. Hänelle rahalla ei ole merkitystä. Raha ei anna hänelle mitään, sillä voi ainoastaan saada jotain. Aina tosin ei voi saadakaan ;D

        Tuota minä vähän pelkään.
        Sitten kun vielä laajenee tämä nettikauppa, ja tämmöiset minunlaiset tumpelot sinne työntyy, niin virheiden mahdollisuus tuhatkertaistuu.
        Minä en juuri alkoholia käytä, mutta kun joku hurja viinaa vielä ottaa, niin sotku on silloin valmis.


      • Global sopper
        k-kotton kirjoitti:

        On varmaan ollut varasto lähempänä.
        Jos lentorahtina on tullut, niin lähetyskulut nostaa hintaa, ja ei tuo niin halvalle kuulosta.
        Kiinalaiset on tehneet tästä maailmasta kertakäyttömaailman.
        Muistan seitkytluvun alussa, kun sitä vielä oli ajassa mukana, niin kahvinkeitintä korjattiin.
        Sen jälkeen on ollut pannukahvi.

        >niin lähetyskulut nostaa hintaa, ja ei tuo niin halvalle kuulosta.

        sinä et ainakaan ole ikinä mitään kiinasta ostanut kun mielikuviasi lähetyskuluista esittelet


      • Minä olen tilannut

        ebayn välityksellä kiinasta pari turkkia joulukuun alusta, mutta eivät ole vieläkään tulleet. maksoin kohteet Paypal kautta, joten ne takaa että saan takaisin rahani. mutta kysyisin nyt että lähettäkös ne maksetut kohteet ja kuinka kauan siinä menee????? Vastaisitko "m.malgrande"


      • Anonyymi
        k-kotton kirjoitti:

        Tulleista tuntuvat nyt puhuvan, raja on laskettu kahteenkymppiin, josta joutuu tullin maksamaan.
        Jos niin pieniin summiin mennään, niin kuka senenää hallitsee tuolla tullin puolella.

        On mennyt kalliiksi ulkomailta tilaaminen nykyään, tullit ym. Suomessa hyviä ja luotettavia verkkokauppoja ja hinnatkin joillakin kauppiaille kestää päivänvaloa...
        Pari kertaa tilannut Suomalaisesta etatti.eu verkkokaupasta ja tilaamani tuotteet tulleet ongelmitta parissa kolmessa päivässä. Eikä taatusti ollut viimeinen kerta kun tilaan Suomalaisilta kauppiailta🇫🇮👍


    • tieto on valttia

      Verkkokauppa tulee kasvamaan huimaa tahtia. Kaupan rakennemuutos näkyy jo nyt, kun pienet erikoisliikkeet katoavat niiden siirtyessä verkkoon, ja isot toimijat myyvät yhä suuremman osan myynnistään verkossa vaikka pitävätkin yllä myymälöitään.
      Vanha postimyynti eli luettelomyynti on vaihtunut verkkokaupankäynniksi jossa kalliita neliväriluetteloita ei enään tarvita.
      Asiakkaat oppivat tutkimaan verkossa myyjän taustat ja tilaavat ostoksensa sellaisista paikoista joilla on hyvä historia, huijarit ovat marginaalia.
      Tätä palautusrumbaa verkkokaupassa kompensoi myymälävarkauksien puuttuminen, ja lainsäädäntökin on muuttumassa siten että asiakas joutuu ostoksen palauttaessaan korvaamaan tuotteeseen tai sen pakkaukseen mahdollisesti aiheuttamansa vauriot tai viat.

      Eli kulutustavaroiden myynnistä suurin osa tullaan jo muutaman vuoden sisään tekemään verkossa, se on täysin selvää.

      • On siinä ongelmansa, miten järjestetään isossa mittakaavassa logistiikka.
        Nytkin ennen joulua posti oli tiukoilla, ja ihmiset hermoilivat, kun joutuivat odottamaan ostoksia.
        Radiossa nuori nainen sanoi tilaavansa samaa vaatetta useampaa kokoa, ja palauttaa loput.
        Ei se ilmaista ole.
        Oma arvio, että nettikauppa jää pienikokoisten tuotteiden varaan.
        Niin kuin myös isojen, kuten huonekalut, öljy ja sähkö, jotka joudutaan jokatapauksessa kuljettamaan kotiin.


      • ei ongelmia
        k-kotton kirjoitti:

        On siinä ongelmansa, miten järjestetään isossa mittakaavassa logistiikka.
        Nytkin ennen joulua posti oli tiukoilla, ja ihmiset hermoilivat, kun joutuivat odottamaan ostoksia.
        Radiossa nuori nainen sanoi tilaavansa samaa vaatetta useampaa kokoa, ja palauttaa loput.
        Ei se ilmaista ole.
        Oma arvio, että nettikauppa jää pienikokoisten tuotteiden varaan.
        Niin kuin myös isojen, kuten huonekalut, öljy ja sähkö, jotka joudutaan jokatapauksessa kuljettamaan kotiin.

        Kannattaa välillä tilata matkahuollon kautta, niin ei tarvitse aina postissa jonottaa.
        Palautus on ilmaista hyvissä nettikaupoissa.
        Uusin muuten sähkösopimuksenkin netissä.


    • Minä olen saanut aina oiket tavarat ja kaikki nettiostokokemukseni positiivista. Netistä olen tilannut CD levyjä, filmejä,, lankoja, ja antikvaarinetistä kirjoja.

      Yhden kerran jouduin odottamaan pakettiani, kun toimituksessa oli vaikeuksia, mutta kärsivällisesti odotin ja sain pitkittymisestä hyvitystä. Olin tilannut omalla logolla varustettuja signeerauslappuja käsitöihini ja koska nimikointilaput teetettiin ulkomailla oli kai jotain vikaa koneissa siellä alkupäässä. Ymmärsin hyvin, että tuote on yksilöllinen ja vaikeuksia voi tulla. Laput olivat halpoja ja hyvituksenä sain melkein tuplamäärän niitä signeerauslappuja siitä mitä olin tilannut.

      • Noissa Sinun mainitsemissasi tuotteissa nettikauppa varmaan tulee kasvamaan.
        Pienikokoisia, ja helppo kuljettaa.
        Jos vielä turvallinen lähettäjä, niin ei siinä mitään.
        En minäkään kerran tiennyt, kun ostin kaapin, alkoi viipyä, viipyi jo kuukausia.
        Aloin jo vähän kysellä, ei myyjäkään silloin tiennyt, tuleeko kaappi Englannista vai Puolasta. Sellaista se on.


      • k-kotton kirjoitti:

        Noissa Sinun mainitsemissasi tuotteissa nettikauppa varmaan tulee kasvamaan.
        Pienikokoisia, ja helppo kuljettaa.
        Jos vielä turvallinen lähettäjä, niin ei siinä mitään.
        En minäkään kerran tiennyt, kun ostin kaapin, alkoi viipyä, viipyi jo kuukausia.
        Aloin jo vähän kysellä, ei myyjäkään silloin tiennyt, tuleeko kaappi Englannista vai Puolasta. Sellaista se on.

        Jep. Pikkutavarat tipahtaa suoraan kotiin postiluukusta. Ja netissä on paikka mistä voi etsi halvimman tuotteen, sen löytää googlessa kun kirjoittaa "vertaa" ja tuotteen nimi. Lankoja olen vertaillut ja löytänyt sitäkautta halvimman.

        Niin ja unohdin et olen tilannut myös hobbyhallista. Ja minä olen käsittänyt että ne e-maksut tai mitä hänessä nimiltään on kun maksaa omilla pankkitunnuksilla, ovat turvallisia ja rahansa saa pankin kautta takaisin jos tuote ei tuu. Olen sinisilmäinen. Mutta en tilaa mistään huutokaupasta tai "torilta". Ihan luotettavia suomessa toimivia firmoja olen käyttänyt. Sen verta skeptinen kuitenkin.


      • miljoona kirjoitti:

        Jep. Pikkutavarat tipahtaa suoraan kotiin postiluukusta. Ja netissä on paikka mistä voi etsi halvimman tuotteen, sen löytää googlessa kun kirjoittaa "vertaa" ja tuotteen nimi. Lankoja olen vertaillut ja löytänyt sitäkautta halvimman.

        Niin ja unohdin et olen tilannut myös hobbyhallista. Ja minä olen käsittänyt että ne e-maksut tai mitä hänessä nimiltään on kun maksaa omilla pankkitunnuksilla, ovat turvallisia ja rahansa saa pankin kautta takaisin jos tuote ei tuu. Olen sinisilmäinen. Mutta en tilaa mistään huutokaupasta tai "torilta". Ihan luotettavia suomessa toimivia firmoja olen käyttänyt. Sen verta skeptinen kuitenkin.

        Kuulin kerran sivusta, kun pari naista jutteli. Toinen oli saanut huuto-netistä sellaisen valtavan suuren kahvipannun partiokäyttöön, niitä ei enää muualta saa.
        että olisi se hyvä tämäkin hallintaan saada.


    • fsfsfsf

      Se on lähinnä omaa tyhmyyttä, jos joutuu huijatuksi, niin nettikaupassa, kuin myös muussakin kaupankäynnissä. Toki netissä helpompaa, tuntemattomalta jos tilaa, niin postiennakko, tarkastuksella ennen maksua.Vähän maksavat tuotteet olen tilannut postiennakolla, ilman tarkastamistakin, koska tuskin kukaan alkaa pikkusummien takia leikkimään. Ennakkomaksussa täytyy aina varmistua myyjän luotettavuudessa, kertaakaan en ole joutunut huijatuksi vaikka, aika paljon nettishoppailen. Hinta vertailukin on netissä helppoa, paljon helpompaa kuin juosta kaupasta toiseen, se jos mikä maksaa.

      • Kyllä niitä suuriakin summia tuntuu menevän, tuhansia euroja, ihmettelen, miten ihmiset on niin hyväuskoisia.
        On siinä oma vaiva, kun postista hakee tavarat, Kaikilla ei ole posti vieressä.
        Minulla ei hintavertailussa paljon kengänpohjat kulu, eikä kulu diiselikään.


      • ......

        Tilaa vaikka huutonetistä, kyllä vakinaiset myyjät ovat luotettavia, aina voi olla riski ei se tyhmyyttä ole.
        Kävi näinkin ostin tavalisesta vaatekaupasta puseron jossa napit murtuneet, sain hyvitystä. Onneksi huomasin heti, mutta harva varmaan ensimmäiseksi tutkii kiireessä ostetun vaatteen.
        Nettikauppa helpottaa elämää.
        Yksityiseltä en ostaisi mitään kovin kallista.


      • kokemusta on
        ...... kirjoitti:

        Tilaa vaikka huutonetistä, kyllä vakinaiset myyjät ovat luotettavia, aina voi olla riski ei se tyhmyyttä ole.
        Kävi näinkin ostin tavalisesta vaatekaupasta puseron jossa napit murtuneet, sain hyvitystä. Onneksi huomasin heti, mutta harva varmaan ensimmäiseksi tutkii kiireessä ostetun vaatteen.
        Nettikauppa helpottaa elämää.
        Yksityiseltä en ostaisi mitään kovin kallista.

        Mutta älkää luottako täysin siihen, jos tavaran sanotaan olevan uudenveroinen.
        Kauppias on aina kauppias. Kuvat on tutkittava tarkkaan.


      • Kuvitus
        kokemusta on kirjoitti:

        Mutta älkää luottako täysin siihen, jos tavaran sanotaan olevan uudenveroinen.
        Kauppias on aina kauppias. Kuvat on tutkittava tarkkaan.

        Niitä kuviahan saa netistä, vaikka minkälaisia. Mut kylhän sen huomaa.


      • Ersu69

        Minä tulin huijatuksi väitti olevansa Hanna_Maria Leino vaikka oikea nimi oli tuulia Keinonen vai oliko sekään oikea nimi löytyy myös Facebookista
        ostin kännykän maksoin 50e kun hän ei lähetä postiennakolla niin maksoin etu käteen sen mutta ei puhelinta ole vaan kuulunut . No tänään kävin tekemässä rikos ilmoituksen poliisiasemalla !!


    • Rattus sp.

      Kun täällä ei saa edes koiran käyttämää ruokaa kuin toiselta puolelta kaupunkia. Helpointa tilata verkkokaupasta ja hakea ne sitten lähikaupasta. Kävi vielä niin, että Suomesta ruuat oli verkkokaupasta loppu, joten tilasin ne saksalaisesta verkkokaupasta.

      Käyn katsomassa myös housutarjouksia suosimastani suomalaisesta yrityksestä ja tilaan ne suoraan kotiini. Kun käyttää samaa mallia eri väreissä, niin tietää, että takuulla sopii.

      Osaan ostoksista käytän PayPalia. Sellaisissa tuotteissa, joissa Suomessa kauppa vetää välistä todella hurjaa katetta.

      • Niin kun aloituksessa kirjoitin, nin minulla ei ole kokemusta verkkokaupasta. Ei tilaamisesta, ei maksamisesta.
        Enkä kyllä kuunapäivänä sellaista koiraa laittaisi, jolle pitää ruuat tilata netistä :).
        Minun mielestä koiralla ei ole muuta väliä, kun se on musta, ja sen veran iso, että erottaa kissasta.
        Tuota tuntuvat käyttävän kans, että käyvät kivijalkaliikkeessä sovittamassa, ja sitten tilaavat netistä.
        Ei se varmaan kannattavaa sille kivijalkaliikkeelle ole.


      • Rattus sp.
        k-kotton kirjoitti:

        Niin kun aloituksessa kirjoitin, nin minulla ei ole kokemusta verkkokaupasta. Ei tilaamisesta, ei maksamisesta.
        Enkä kyllä kuunapäivänä sellaista koiraa laittaisi, jolle pitää ruuat tilata netistä :).
        Minun mielestä koiralla ei ole muuta väliä, kun se on musta, ja sen veran iso, että erottaa kissasta.
        Tuota tuntuvat käyttävän kans, että käyvät kivijalkaliikkeessä sovittamassa, ja sitten tilaavat netistä.
        Ei se varmaan kannattavaa sille kivijalkaliikkeelle ole.

        Nuo housut ostan suoraan firman verkkokaupasta ja nuo housut olen ostannut saman firman liikkeestä eli firmalle on aivan sama, mistä ostan, kunhan ostan.

        Kipeän nilkan kanssa on vaikea nilkuttaa toiselle puolelle kaupunkia. Helpompi on poimia matkalla kaupan kautta postin pisteestä. Tuo kuivamuona on sitä, mitä on käyttänyt jo kasvattajalla.

        Vähitellen koira on siirtymässä omatekemiin ruokiin ja kuivamuonan osuus jää pienemmäksi. Rouskutteli äsken tyytyväisenä raakaa kanankaulaa. Pahus niitäkin on myytävänä toisella puolella kaupunkia. Nuo kanankaulat toin mukanani joululomalta Lahdesta.

        Venetuotteet ostan Lauttasaaressa toimivien veneilykauppojen verkkokaupoista. Se toimii parhaiten minun tapauksessa, joka asuu alueella, jossa ei ole hyviä veneilykauppoja ja kun venekin on eri paikkakunnalla asuinpaikkani kanssa.

        Eli kyllä nettiä tulee hyödynnettyä ostoksissa. Sen verran olen hyödyntänyt myös huutonettiä, että voin sanoa saaneeni sitä, mitä olen tilannut. Jos en saisi, niin ei maailma siitä kaatuisi.

        On minulla sitten sellaisia erikoisliikkeitä, joiden laatu ja tavarat miellyttävät sen verran, että olen valmis maksamaan heidän tuotteistaan.


      • Juu kyllä juu.
        k-kotton kirjoitti:

        Niin kun aloituksessa kirjoitin, nin minulla ei ole kokemusta verkkokaupasta. Ei tilaamisesta, ei maksamisesta.
        Enkä kyllä kuunapäivänä sellaista koiraa laittaisi, jolle pitää ruuat tilata netistä :).
        Minun mielestä koiralla ei ole muuta väliä, kun se on musta, ja sen veran iso, että erottaa kissasta.
        Tuota tuntuvat käyttävän kans, että käyvät kivijalkaliikkeessä sovittamassa, ja sitten tilaavat netistä.
        Ei se varmaan kannattavaa sille kivijalkaliikkeelle ole.

        Kyllä käytän nettikauppoja. Lähtökohtaisesti ovelle tuotuna. Huolimatta että postiin on ainakin 400 metriä.

        Netissä olen myynyt ja ostanut. Pääasiassa myynyt. Kulutushyödykkeitä. Pikku nippeleistä ja kirjoista isompaankin elektroniikkaan. Aikani käytän ja myyn. Ja myyn toimivana ja hyväkuntoisena, en mitään vähänkään rikkinäistä.

        Kyllä siinä on kehittynyt psykologinen silmä, etenkin ostaessa, kenelle kannattaa maksaa etukäteen, keneltä pyytää postiennakolla.
        Liki tuhat tapahtumaa takana tässä noin 8 vuoden aikana. Ei yhtään negatiivista kauppaa puolin ja toisin. Kerran oli sisältö hajonnut, pakkasin huolimattomasti ja ostaja valitti. Hyvitin hänelle koko oston.

        Gigantti on tuossa näköetäisyydeltä. Sieltä ostan netin kautta koska tuote lähes aina on 19.90 - 49.90 halvempi kuin myymälän hyllyssä. Sitten menen myymälään, näytän tilausnumeron, maksan kassalla ja noudan tavaranluovutus pisteestä. Todella hölmöä heidän toiminta, mutta niin se vaan on.

        Verkkokaupastakin tilaan. Joko kotiin tuotuna tai jos olen menossa Tallinnaan, poikkean samalla kun se on siinä terminaalin vieressä.

        Tosin nykyään mitään tarvitsen tai siis tarvitsen harvoin. Tuossa 90 luvulla ja 2000 luvun alussa verkkokaupat oli harvassa, joten olin (olen yhä) NetAnttilan ja HobbyHallin asiakas joten tuli ostettua niistäkin. Joskus saattoi puuttua lähetyksestä jotakin.
        Nykyään nuo kumpikin ovat niin sikakalliita, ettei niistä osta kuin lähinnä heikommassa taloudellisessa asemessa olevat kun saa osamaksulla.
        Nykyään kun on helppo surfata mistä saa halvimmalla.

        Tuossa surfauksessa on myös huvittavia piirteitä. Näkee mitkä tuotteet ovat kartelloituja. On niin liikuttavan liki samat hinnat jopa kymmenessä myynti paikassa. Vaikkapa iPhone Applelta. Niin ja puhelinoperaattorit :))) Kuinka ne tekstiviestit ja puhelu per min voi ollakin melkein aivan samoja. Ei mitään kilpailua.

        Mutta onhan se se tullut nähtyä että tuotteiden hintaero voi olla jopa satoja euroja. Esimerkiksi tämä läppäri, ostin viime keväänä. Tässä oli hintahaitari 950 - 1722 euron välillä. Päädyin tuohon halvimpaan jostakin syystä :) (Oli joku kampanjatarjous) 3 vuoden täysi takuu.
        Ei tarvitse odotella latautumisia, on auki suit sait kylmiltäänkin. Eikä pätki, se oli tärkein kriteeri.


      • Rattus sp. kirjoitti:

        Nuo housut ostan suoraan firman verkkokaupasta ja nuo housut olen ostannut saman firman liikkeestä eli firmalle on aivan sama, mistä ostan, kunhan ostan.

        Kipeän nilkan kanssa on vaikea nilkuttaa toiselle puolelle kaupunkia. Helpompi on poimia matkalla kaupan kautta postin pisteestä. Tuo kuivamuona on sitä, mitä on käyttänyt jo kasvattajalla.

        Vähitellen koira on siirtymässä omatekemiin ruokiin ja kuivamuonan osuus jää pienemmäksi. Rouskutteli äsken tyytyväisenä raakaa kanankaulaa. Pahus niitäkin on myytävänä toisella puolella kaupunkia. Nuo kanankaulat toin mukanani joululomalta Lahdesta.

        Venetuotteet ostan Lauttasaaressa toimivien veneilykauppojen verkkokaupoista. Se toimii parhaiten minun tapauksessa, joka asuu alueella, jossa ei ole hyviä veneilykauppoja ja kun venekin on eri paikkakunnalla asuinpaikkani kanssa.

        Eli kyllä nettiä tulee hyödynnettyä ostoksissa. Sen verran olen hyödyntänyt myös huutonettiä, että voin sanoa saaneeni sitä, mitä olen tilannut. Jos en saisi, niin ei maailma siitä kaatuisi.

        On minulla sitten sellaisia erikoisliikkeitä, joiden laatu ja tavarat miellyttävät sen verran, että olen valmis maksamaan heidän tuotteistaan.

        Joutuu sitä pienellä paikkakunnalla tilailemaan etupäässä varaosia milloin mistäkin.
        Jos ekakertaa asio, niin aika varovaisia ne myyjät on laskun suhteen. Paras sanoa, että pistää jälkivaatimuksen, tarkoittaa samaa kun postiennakko.

        Tuossa voi tulla pullonkaula, jos nettikauppa yleistyy, miten jakelu järjestetään.
        pystyykö posti palvelemaan, jos nettikauppa kasvaa kymmenillä prosenteilla.


      • Rattus sp.
        k-kotton kirjoitti:

        Joutuu sitä pienellä paikkakunnalla tilailemaan etupäässä varaosia milloin mistäkin.
        Jos ekakertaa asio, niin aika varovaisia ne myyjät on laskun suhteen. Paras sanoa, että pistää jälkivaatimuksen, tarkoittaa samaa kun postiennakko.

        Tuossa voi tulla pullonkaula, jos nettikauppa yleistyy, miten jakelu järjestetään.
        pystyykö posti palvelemaan, jos nettikauppa kasvaa kymmenillä prosenteilla.

        Maailma muuttuu eli Itella joko muuttuu/saa kilpailijoita. Monen paikkakunnan väkiluku/ikärakenne on sellainen, ettei ole kannattavaa pitää erikoisliikettä siellä. Omalla kohdalla harmittaa lähinnä se, että kaupat aliarvioivat asiakkaansa.


      • illueetu
        k-kotton kirjoitti:

        Joutuu sitä pienellä paikkakunnalla tilailemaan etupäässä varaosia milloin mistäkin.
        Jos ekakertaa asio, niin aika varovaisia ne myyjät on laskun suhteen. Paras sanoa, että pistää jälkivaatimuksen, tarkoittaa samaa kun postiennakko.

        Tuossa voi tulla pullonkaula, jos nettikauppa yleistyy, miten jakelu järjestetään.
        pystyykö posti palvelemaan, jos nettikauppa kasvaa kymmenillä prosenteilla.

        Posti ei takuulla pysty, tulevaisuudessa tarvitaan lisää toimijoita jakeluun. Varsinkin kun on käynyt selväksi ettei meidän postia-vai mikä hiton risella se nyt sitten onkaan-asiakaspalvelu pahemmin kiinnosta.


      • illueetu kirjoitti:

        Posti ei takuulla pysty, tulevaisuudessa tarvitaan lisää toimijoita jakeluun. Varsinkin kun on käynyt selväksi ettei meidän postia-vai mikä hiton risella se nyt sitten onkaan-asiakaspalvelu pahemmin kiinnosta.

        Näin minäkin sen ymmärrän, että jakeluun pitää tulla muutoksia, epäilen, että hinta nousee.
        Nyt vielä toimii venyttämällä jo olevaa jakelua.
        Minulla oli varmaan Murphyn-laki niskassa tuossa postin pakettijakelussa, se ei toiminu, nin ei toiminut.


      • Rattus sp. kirjoitti:

        Maailma muuttuu eli Itella joko muuttuu/saa kilpailijoita. Monen paikkakunnan väkiluku/ikärakenne on sellainen, ettei ole kannattavaa pitää erikoisliikettä siellä. Omalla kohdalla harmittaa lähinnä se, että kaupat aliarvioivat asiakkaansa.

        Jos tarkoitat aliarvioinnilla sitä, ettei tarjolla ole laadukkaita tuotteita, se on enempi asiakkaiden vika.


      • TäälläRiittää

        "Kun täällä ei saa edes koiran käyttämää ruokaa kuin toiselta puolelta kaupunkia."

        Meillä "koiran käyttämää ruokaa" on täällä ihan riesaksi asti; jalkakäytävien reunat ja penkat täynnä.
        Käsittääkseni sitä saisi täällä poimia ihan veloituksetta!


      • illueetu
        k-kotton kirjoitti:

        Näin minäkin sen ymmärrän, että jakeluun pitää tulla muutoksia, epäilen, että hinta nousee.
        Nyt vielä toimii venyttämällä jo olevaa jakelua.
        Minulla oli varmaan Murphyn-laki niskassa tuossa postin pakettijakelussa, se ei toiminu, nin ei toiminut.

        Ei se hinta välttämättä nouse vaikka palvelu paranee. Jenkeistä neljän kilon paketin toimituskulut Suomeen reilu viis dollaria, Saksasta samanmoinen kotiovelle 7 ecua. Eli halvempaa kuin risellan kotomaan paketit.


      • ei hätää
        k-kotton kirjoitti:

        Joutuu sitä pienellä paikkakunnalla tilailemaan etupäässä varaosia milloin mistäkin.
        Jos ekakertaa asio, niin aika varovaisia ne myyjät on laskun suhteen. Paras sanoa, että pistää jälkivaatimuksen, tarkoittaa samaa kun postiennakko.

        Tuossa voi tulla pullonkaula, jos nettikauppa yleistyy, miten jakelu järjestetään.
        pystyykö posti palvelemaan, jos nettikauppa kasvaa kymmenillä prosenteilla.

        Älä hätäile. On jo kehitetty systeemi jossa paketti haetaan itse automaatista.


      • rahantekoon
        k-kotton kirjoitti:

        Joutuu sitä pienellä paikkakunnalla tilailemaan etupäässä varaosia milloin mistäkin.
        Jos ekakertaa asio, niin aika varovaisia ne myyjät on laskun suhteen. Paras sanoa, että pistää jälkivaatimuksen, tarkoittaa samaa kun postiennakko.

        Tuossa voi tulla pullonkaula, jos nettikauppa yleistyy, miten jakelu järjestetään.
        pystyykö posti palvelemaan, jos nettikauppa kasvaa kymmenillä prosenteilla.

        Nykyäänhän hommaa hoita jo matkahuolt, isojen tavaroiden kotiinkannossa om usein ollut asialla kuljetusliike .

        Kyllä toimijoita löytyy, jos markkinat kasvavat.


    • ...

      Tehty paljon nettikauppoja.

      Tota, mä olen reilut kymmenen vuotta sitten vääntänyt paljon nettikauppojen saitteja ja siitä asti ollut asiakaskin.

      Me ostetaan paljon netistä kotiin. Asiassa montakin puolta. Hinnat on halvemmat, koska kallis "asiakaspalvelijoitten" osuus on otettu pois. Siis myyjien hinta. Sitäpaitsi, kurja myyjä tavallisessa kaupassa on jättänyt monta kauppaa tekemättä, autokaupantekeminen kai rahallisesti suurin menetys sekä kaupalle, että minulle. Monta muutakin kertaa, myyjä tuhonnut kaupat pashanjauhannallaan. Sitäpaitsi, nykyisin, jos menee jotain kyselemään, myyjä nykäsee netin auki ja alkaa lukemaan manuaaleja. Hitto, sama tehty kotonakin.

      Niin siis. me ostetaan paljon netin kautta. Yleensä tavaraa, voi valita ja laskeskella rauhassa sohvalla. Mutta tilattu myös ruokakassia kotiin, samaten netin kauttapa ne pitsatilauksetkin nykyään hoidellaan.

      Nopeesti mietin. Nettikapoista tullut ostettua kaikenlaista, paljon elektroniikkaa, tietokoneita useitakin, niihin komponentteja, nykyinen telkkari, nykyinen kuivausrumpu, autostreo (nyt tilauksessa uudet kajarit taakse ja subbari. nettikaupasta, tottakai..) jotain muutakin kodin kamaa ja siis kanssa elintarpeita. Seksiä ei ole tullut ostettua, kun sille ei ole tarvetta :DDDD

      Mutta siis, paljon mieluummin asioin nettikaupassa kuin kivijalkaputiikissa. Voi rauhassa tutkia tarvittavan tuotteen ominaisuuksi ja tietenkin hintaa. Ja lisäksi nopeaa, kampe on kotiovella muutamassa päivässä. Ja ruoka hetkessä.

      Noit käytettyjen tavaroitten kauppa erikseen. Netti räjäytti sen pisneksen kerralla. Ite olen myynyt kaikenlaista tarpeetonta paljonkin, ehkä ostanut enenpi. Menee siis lähinnä krääsäosastolle, levyjä, kirjoja, kaikenlaista sellaista, mitä ei tarvitse päästä kokeilemaan, mutta myös tietsikan osia, jopa kaksi läppäriäkin.

      Kaikki kaupat menneet aina loistavati, sekä kaupoissa, että yksityisilläkin. Ja niitä on paljon. Ainiin. Yks kauppa oli kusetusyritys. Joku Turkulainen firma kauppas tietsikkakoteloita sopuhintaan, tilasin yhden. No joo maksu eteukäteen tietenkin. Mutta missä se tavara? Monien yhteydenottojen ja typerien selittelyjen jälkeen ilmoitin lyhyesti, että "Bussi Malmin poliisitalolle lähtee puolen tunnin kuluttua, nostan kanteen petoksesta". Niinno, samantien tuli meili, rahat palautettu tilillesi :DDD

      Mutta siis, nykyaikaan pitkähkön kokemuksen nettikaupasta omaavana, voin vakuuttaa, se toimii kyllä. Ostajalla päätösvaltaa enenpi itellä, mahdollisuus vertailla ja käytännössä kaupanteko paljon helpompaa kuin "asiakaspalvelu henkilöillä" varustetussa kaupassa.Petoksen mahdollisuudet muuten pienemmät, voi vertailla tietoja ja tuotteita. Ongelma on, jos ei osaa valikoida kauppaa, minkä kanssa tekee kauppaa ja tekee huonot kaupat. Mulla siis vaan toi yks kehno kokemus.

      Nettikaupan perustaminen jo tänään varsin helppoa, pikkanen summa rahaa, nettikauppa pystyssä. Se on sitten se liiketoiminta, mikä takana, se ratkaisee kaupan kannattavuuden ja toiminnan. Nykyisin alalla paljon ihan huuhaajengiä, perustavat kaupan nettiin, eikä muusta liiketoiminnasta hajuakaan. Siis, kun aikanaan tein ite saitteja kauppoihin (pitkä juttu, olin vaan duunari silloin) Ne oli olemassa olevia ja toimivia liikeyrityksiä, jotka laajensi toimintaansa nettiin. Nykyisin monet perustaa tosiaan ensin nettikaupan ja sitten alkaa miettimään sitä liiketoimintaa :C

      Kannattaa perehtyä, nettikauppa toimii, pitää vaan vähä(paljon) kattoa, kenen kanssa tekee kauppaa.

      =DW=

      • Kun tuota kokemusta ei ole, tuleeko tavarat postiennakolla, vai miten maksu järjestyy.

        Pienellä paikkakunnalla, kun asuu.
        Myyjät rautakaupoissa koulukavereita, niin ei ole pelkoa huijaamisesta.


      • Juu kyllä juu.
        k-kotton kirjoitti:

        Kun tuota kokemusta ei ole, tuleeko tavarat postiennakolla, vai miten maksu järjestyy.

        Pienellä paikkakunnalla, kun asuu.
        Myyjät rautakaupoissa koulukavereita, niin ei ole pelkoa huijaamisesta.

        Kuule kottoni voit valita kuinka haluat tavaran.
        - Ruksaat postiennakolla.
        - Maksat heti nettipankin kautta.
        - Joissakin kaupoissa voit valita, että maksat tuotteen siinä vaiheessa kun Itella tuo sen ovellesi. Samallahan voit tarkistaa sisällön. Kyllä, Itellan kuljettajilla on sekä maksukortin lukulaite että käteisvalmius. Eli jos maksat käteisellä, sen on syytä olla tasaraha. Vaihtokassaa heillä ei ole.

        Jotkut nettikaupat "vaativat" rekisteröitymisen, jopa puhelinnumero pakollisuus. Kannattaa tsekata, että siellä lukee, että numeroasi ei käytetä muuhun kuin ilmoittavat milloin tuote on saapunut.
        Useinmiten sieltä saa ruksattua, en halua mainoksia, en tarjouksia puhelimeeni en sähköpostiini.

        Täytyy kai niihin uskoa ja luottaa, noihin lupauksiin. Yli kaksi vuotta on ollut salaiset numerot ja niitä ei ole levitetty. Yhtään mainosta ei ole tullut, ei yhtään soittoa mistään. Vain tekstiviestejä tavaran lähettäjiltä kuten tilausvahvistus ja ilmoitus, että tavara tulossa. Niin ja Itellan miehet soitelleet, että moneltako sopii tuoda.


      • Juu kyllä juu. kirjoitti:

        Kuule kottoni voit valita kuinka haluat tavaran.
        - Ruksaat postiennakolla.
        - Maksat heti nettipankin kautta.
        - Joissakin kaupoissa voit valita, että maksat tuotteen siinä vaiheessa kun Itella tuo sen ovellesi. Samallahan voit tarkistaa sisällön. Kyllä, Itellan kuljettajilla on sekä maksukortin lukulaite että käteisvalmius. Eli jos maksat käteisellä, sen on syytä olla tasaraha. Vaihtokassaa heillä ei ole.

        Jotkut nettikaupat "vaativat" rekisteröitymisen, jopa puhelinnumero pakollisuus. Kannattaa tsekata, että siellä lukee, että numeroasi ei käytetä muuhun kuin ilmoittavat milloin tuote on saapunut.
        Useinmiten sieltä saa ruksattua, en halua mainoksia, en tarjouksia puhelimeeni en sähköpostiini.

        Täytyy kai niihin uskoa ja luottaa, noihin lupauksiin. Yli kaksi vuotta on ollut salaiset numerot ja niitä ei ole levitetty. Yhtään mainosta ei ole tullut, ei yhtään soittoa mistään. Vain tekstiviestejä tavaran lähettäjiltä kuten tilausvahvistus ja ilmoitus, että tavara tulossa. Niin ja Itellan miehet soitelleet, että moneltako sopii tuoda.

        Sulla on onnistanut.
        Minulla on huonoja kokemuksia tuosta postinjakelusta, siitä pakettipuolesta.
        On ne puhelimet ja kännykät keksitty, mutta se ei toiminut.
        Minun mielestä postinjakaja oli vähintään yksinkertainen.
        Noissa varaosahommissa tuli kammo koko postiin.
        En ala kirjoittamaan, kun tarinasta tulisi niin pitkä, eikä sitä uskoisi kukaan.
        Kävin jo kylällä sanomassa, että minun paketit pitää jättää sinne, matkaa 25km.
        Sen jälkeen olen tilannut matkahuollon kautta, ja kyllä kiitolinjallakin homma pelaa.
        Viime kesänä tilasin iltakolmen aikaan tavaraa, ja seuraavana aamuna oli muutama sata kiloa tavaraa pihassa.


    • L - L

      Päivittäiset, vähäiset tarpeemme olemme tyydyttäneet perinteisin menetelmin.

      Netin ostoskäyttö on rajoittunut lentoihin ja hotellivarauksiin sekä juna-, ooppera-, musikaali- ja teatterilippuihin sekä vuokra-autoihin.

      Kiertomatkat ja risteilyt olivat unohtua.

      • Juu kyllä juu.

        Unohdin minäkin kertoa. Jokaisen matkan ja risteilyn olen tilannut netin kautta niin kauan kuin se on ollut mahdollista.
        Tuleepahan metsästettyä halvimpia ja vaihdettua matkatoimistoja ja lento- ja laivayhtiöitä kulloisenkin kohdanteen ja tarpeen mukaan.


      • Kyllä kai tässä pitää alkaa tutustua tähän nettikauppaan.
        saattaa olla, että kaikki juna-ja lentoliput on helpompi ostaa netistä, Niin taitaa olla jo nytkin.
        Isoja marketteja rakennetaan ja ostoskeskuksia, että kyllä kauppa vielä perinteiseen uskoo.
        Sen verran kuunnellut ja siinä sivussa mielikuvitusta käyttänyt, että ei nettikauppa ongelmaton ole.


      • Sen verran tuoree olen tuossa matkailussa että mieluummin käyn ihan matkatoimistosta varaamassa. Paitsi nuo Kristina Cruisesin reissut ne menee kyllä ihan puhelimella.


      • L - L
        tulisilla kirjoitti:

        Sen verran tuoree olen tuossa matkailussa että mieluummin käyn ihan matkatoimistosta varaamassa. Paitsi nuo Kristina Cruisesin reissut ne menee kyllä ihan puhelimella.

        > tuliset

        Täytyy tunnustaa, etten ole kokeillutkaan matkatoimistoa lentojen, hotskun ja auton varauksessa.

        Lentoyhtiöillä on hyvät sivut joista tälläinen pieneläkeläinen voi helposti valita halvimmat itselleen sopivat ajankohdat = halvimmat lennot.

        Hotskuissa meille on sijainti tärkein. Mieluiten kaupunkien ydinkeskustoihin.
        Onneksi niissä on rakennuskanta vanhaa ja hotskut meille sopivan halpoja.

        Minusta tuntuu, että matkatoimiston työntekijä joutuisi suorittamaan samat toimenpiteet kuin minäkin ja pakkohan toimiston olisi jotain laskuttaakin.

        Ensimmäisen Karibian risteilymme otimme matkanjärjestäjän kautta mutta senkin netin välityksellä.
        Samoin kiertomatkat.


      • L - L kirjoitti:

        > tuliset

        Täytyy tunnustaa, etten ole kokeillutkaan matkatoimistoa lentojen, hotskun ja auton varauksessa.

        Lentoyhtiöillä on hyvät sivut joista tälläinen pieneläkeläinen voi helposti valita halvimmat itselleen sopivat ajankohdat = halvimmat lennot.

        Hotskuissa meille on sijainti tärkein. Mieluiten kaupunkien ydinkeskustoihin.
        Onneksi niissä on rakennuskanta vanhaa ja hotskut meille sopivan halpoja.

        Minusta tuntuu, että matkatoimiston työntekijä joutuisi suorittamaan samat toimenpiteet kuin minäkin ja pakkohan toimiston olisi jotain laskuttaakin.

        Ensimmäisen Karibian risteilymme otimme matkanjärjestäjän kautta mutta senkin netin välityksellä.
        Samoin kiertomatkat.

        Mulla onkin aina ollut valmismatkoja.
        Eli en ole vielä rohkaistunut lähtemään ihan vaan hotellin ja lennon mukaan.
        Ehkä jonain päivänä senkin vielä teen.
        Hiljaa hyvä tulee.


    • No, marginaalinen ja marginaalinen. Vuonna 2010 verkkokaupan osuus kaikesta vähittäiskaupasta 7-8% ja erikoistuotteiden osalta 20%. Se mihinkään nuupahda, päinvastoin kasvattaa osuuttaan kaikesta kaupasta.

      Kokemusta on verkosta ostamisesta paljonkin. TV, digiboxi, kotiteatteri, tietokoneet, kännykät, kamerat, kodinkoneita, vaatteita, kirjoja jopa puutarhajyrsin ja rakennustarvikkeita on verkosta hankittu. Pääosin ihan suomalaisista kaupoista, mutta jotain ulkomailtakin. Aina on kauppa toiminut ongelmitta ja mitään ei ole tarvinnut palauttaa. Postissa kulkevat tavarat on sitten helppo lähikaupasta napata mukaan kun käy ruokaostoksilla.

      Niin, jopa ruokaa tuli ostettua viime talvena. Helsingissä asuva poikani toipui silmäleikkauksesta, kertoi puhelimessa, mitä haluaa. Minä tein illalla netissä tilauksen ja seuraavana päivänä kannettiin ruokakassi pojan keittokomeroon.
      Kaikki priimaa, eikä mitään heti seuraavana päivänä vanhenevaa.

      Asia erikseen sitten tuo yksityisten ihmisten kauppa. Sillä saralla varmasti huijareita löytyy. Huuto.netissä olen itsekkin tehnyt kauppoja, molempiin suuntiin.
      Siellä on vain oltava tarkkana, millaisen myyjän kanssa ryhtyy kauppoihin, jos kauppa tapahtuu postin kautta.

      • Kun Sinulla on noin paljon kokemusta, niin oletko verrannut, miten paljon todellisuudessa (ei ovh-hinnasta) tuotteet on nettikaupassa halvempia. Vai ovatko yhtään.
        Olen minä auton hintoja katsellut, siis käytettyjen.
        Ainakin niissä on kyllä nettilisä, jos on yksityisellä.


      • Rimmir tänään
        k-kotton kirjoitti:

        Kun Sinulla on noin paljon kokemusta, niin oletko verrannut, miten paljon todellisuudessa (ei ovh-hinnasta) tuotteet on nettikaupassa halvempia. Vai ovatko yhtään.
        Olen minä auton hintoja katsellut, siis käytettyjen.
        Ainakin niissä on kyllä nettilisä, jos on yksityisellä.

        Kyl maar menisin autokauppaan ja kyselisin heiltä, sieltähän saa sentään jonkinlaisen takuun. Yksityiseltä kun ostat niin se on kauppa siinä kunnossa kuin se on ja ei ole takeita vaikka auto olisikin varastettu. Saksasta en ostaisi koskaan autoa.
        Jos varsinkin ostat auton ilman vaihtosellaista niin kyllä niissä on aikamoinen tinkausvara. Tai sitten kaupanpäällisiksi saat talvirenkaat tai muuta sellaista.


      • Rimmir tänään kirjoitti:

        Kyl maar menisin autokauppaan ja kyselisin heiltä, sieltähän saa sentään jonkinlaisen takuun. Yksityiseltä kun ostat niin se on kauppa siinä kunnossa kuin se on ja ei ole takeita vaikka auto olisikin varastettu. Saksasta en ostaisi koskaan autoa.
        Jos varsinkin ostat auton ilman vaihtosellaista niin kyllä niissä on aikamoinen tinkausvara. Tai sitten kaupanpäällisiksi saat talvirenkaat tai muuta sellaista.

        Niin minunkin mielestä paras on.
        Nykyinen kyllä on yksityiseltä ostettu.
        Kerran kyselin kolme vuotta vanhaa Hiluxia, mutta se oli liki uuden hinnassa, ja uuteen tulee kolmen vuoden takuu.


      • k-kotton kirjoitti:

        Kun Sinulla on noin paljon kokemusta, niin oletko verrannut, miten paljon todellisuudessa (ei ovh-hinnasta) tuotteet on nettikaupassa halvempia. Vai ovatko yhtään.
        Olen minä auton hintoja katsellut, siis käytettyjen.
        Ainakin niissä on kyllä nettilisä, jos on yksityisellä.

        Eipä ole juuri tullut sillä tavalla vertailtua, kun ei ole tiedossa kivijalkamyymälöiden hinnat, laiska kun olen hintojen perässä juoksemaan. Mutta saahan siitä jonkinlaisen käsityksen, kun mainoksista katsoo hintoja ja hakee vastaavien tuotteiden hinnat verkkokaupoista. Mutta uskoisin, että esim. kodinkoneissa kivijalkamyymälän tarjoushinta on kutakuinkin se, mihin saman tuotteen verkkokaupasta saa

        Mutta kyllä sitä haitaria löytyy nettikauppojen keskenkin. Vertailu vain on helpompaa, käy ihan kotisohvalta käsin.
        Esim.
        http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/822097

        http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/535266?ref=hakuehdotus


    • Rimmir tänään

      Kyllä tosiaan nettikauppa on hurjasti kasvanut . Koskaan ikinä en ole netin kautta ostanut yksityisiltä yhtikäs mitään.
      Matkoja , hotelliyöpymisiä sitäkin enemmän.Täytyy olla vaan varovainen ja käyttää eri konttoa kuin sitä missä sinulla nyt on säästösi. Jos esim jos nyt tiedät lähteväsi pääsiäiseksi matkoille vaikkapa lentäen tai junalla, niin kannattaa jo ostaa matka netin kautta. Jos joudut ostamaan matkan vaikkapa päivää ennen lähtöäsi niin siinä voi olla jo kolminkertainen hinta.
      Monet netin kautta tuotteita myyvät firmathan voivat pitää alhaisempia hintoja kun heillä ei tarvitse olla varastoja vaan ne kulut ovat tavaran toimittajalla.
      Pikkupakettejahan ei enää kuljeteta perille kotiovellesi, jos ne eivät mahdu postilaatikkoon niin silloin ne on haettava vaikkapa postikonttorista tai kaupasta jossa pakettienjakelukeskus.

      • Tuokin siinä arveluttaa, kun en tiedä tästä maksamisesta.
        En mielelläni maksa käyttötililtä epämääräisiin paikkoihin, Siksi minulla on aina käteistä.
        Minä olen jo iso poika, enkä lähde muutaman euron takia netin kanssa tuhraamaan.
        Sitä en tiedä, onko se hintaero niin merkittävä, mitä jotkut kehuu, jos puhutaan täysin samasta tavarasta.


      • sinä ja sinun jutut
        k-kotton kirjoitti:

        Tuokin siinä arveluttaa, kun en tiedä tästä maksamisesta.
        En mielelläni maksa käyttötililtä epämääräisiin paikkoihin, Siksi minulla on aina käteistä.
        Minä olen jo iso poika, enkä lähde muutaman euron takia netin kanssa tuhraamaan.
        Sitä en tiedä, onko se hintaero niin merkittävä, mitä jotkut kehuu, jos puhutaan täysin samasta tavarasta.

        Vai muutaman Euron. Tilaapa viinasi nettikaupasta, niin säästät satasia vuodessa.
        Ja samat tuotteet kuin pitkäripaisessa.


    • SAS*

      Olen ostanut huutonetistä ja torilta, hyvin on kaupat sujuneet.
      Viimeksi ostin Prisman nettimyynnistä pesukoneen. Kolmen päivän kuluttua auto toi pihalle asti. Hinta oli sama mikä olisi liikkeessäkin ollut, 5% bonus myös mukana.

      • Kodinkoneet sopivat nettimyyntiin varmaan parhammin.
        Koko on standartti, ja yleensä kotiinkuljetus.
        Nyt on kaikki uusittu, ja kymmenen vuotta näyttävät kestävän.
        On tässä aikaa perehtyä nettimyyntiin, Voi olla silloin kodinkoneliikeet harvassa.
        Silloin on jo seitenkymppinen aika lähellä.


      • k-kotton kirjoitti:

        Kodinkoneet sopivat nettimyyntiin varmaan parhammin.
        Koko on standartti, ja yleensä kotiinkuljetus.
        Nyt on kaikki uusittu, ja kymmenen vuotta näyttävät kestävän.
        On tässä aikaa perehtyä nettimyyntiin, Voi olla silloin kodinkoneliikeet harvassa.
        Silloin on jo seitenkymppinen aika lähellä.

        Nykyistä edellinen lituska töllö kesti 2v 3kk. Korjauskelvoton!

        "Perinteisiin" koneisiin haluan tutustua ennen ostoratkaisua.
        Myyjä ei aina katsele suopein silmin kun ryhdyn liikkeessä purkamaan näytteillä olevaa pesukonetta tai muuta tavallista värkkiä.

        Suhtaudun myös epäluuloisesti 100:een elektroniohjaukseen.

        Teen netissä kyllä vekottimien teknistä ennakkovertailua.

        Töllöä lukuun ottamatta ovat vehkeemme vähintään 9-vuotta vanhoja joten 69-ukon ei kannata kovin pitkälle kestoja suunnitella mutta jos tarve tulee, niin en viitsi mitään kertakulutusroskaakaan hankkia.


      • laiska-lasse kirjoitti:

        Nykyistä edellinen lituska töllö kesti 2v 3kk. Korjauskelvoton!

        "Perinteisiin" koneisiin haluan tutustua ennen ostoratkaisua.
        Myyjä ei aina katsele suopein silmin kun ryhdyn liikkeessä purkamaan näytteillä olevaa pesukonetta tai muuta tavallista värkkiä.

        Suhtaudun myös epäluuloisesti 100:een elektroniohjaukseen.

        Teen netissä kyllä vekottimien teknistä ennakkovertailua.

        Töllöä lukuun ottamatta ovat vehkeemme vähintään 9-vuotta vanhoja joten 69-ukon ei kannata kovin pitkälle kestoja suunnitella mutta jos tarve tulee, niin en viitsi mitään kertakulutusroskaakaan hankkia.

        Ennakkoluuloja on, joskus aiheellisia, joskus taas aiheettomia.
        Ammattitaitoinen myyjä osaa oikoa aiheettomat luulot pois, mikä on normaalimyymälän etu.
        Tätä ketjua, kun on lukenut, tullut sellainen olo, ettei ainakaan kovin paljon köyhtynyt, vaikka on asioinut perinteisissä myymälöissä.
        Paljon puhutaan kierräyksestä, mutta kaupoissa on valtavasti sellaisia tuotteita, joilla ei ole mitään virkaa.
        Viimeisin tuntuma poranteriin. Näitä pakkauksessaolevia teriä ei saisi päästää Kiinasta, tai missä niitä tehdään, maasta pois. Laatu on puhdas nolla.


      • ...
        k-kotton kirjoitti:

        Ennakkoluuloja on, joskus aiheellisia, joskus taas aiheettomia.
        Ammattitaitoinen myyjä osaa oikoa aiheettomat luulot pois, mikä on normaalimyymälän etu.
        Tätä ketjua, kun on lukenut, tullut sellainen olo, ettei ainakaan kovin paljon köyhtynyt, vaikka on asioinut perinteisissä myymälöissä.
        Paljon puhutaan kierräyksestä, mutta kaupoissa on valtavasti sellaisia tuotteita, joilla ei ole mitään virkaa.
        Viimeisin tuntuma poranteriin. Näitä pakkauksessaolevia teriä ei saisi päästää Kiinasta, tai missä niitä tehdään, maasta pois. Laatu on puhdas nolla.

        Heheeeeeeee!

        Olin kerran tossa läheisessä, isossa, K- raudassa hakemassa jotain hilpukkaa. Harvoin nähnyt niin onnellista myyjää kuin silloin.

        Käveleskelin käytävää, satuin näkemään oivallisen sketsi tilanteen, piti oikein katella, että onko piilokamera :DD

        Niinno. Sellainen alle kuuskymppinen mies koitti haeskella myyjää, kun löysi, heti asiaan. Piti kuulemma laittaa valaisin kattoon. Selitti tarkasti, millanen valaisin. Mun korviin kuulosti ihan tavalliselta. Sitten se selitti sitä kiinnityssysteemiä jne. Ja sitten se legendaarinen "Mistä teiltä löytyy laadukkaita poranteriä, että kiinnitys kerrostalon kattoon onnistuu varmasti?"

        Myyjä suunnilleen juoksutti ukkelin poranterähyllylle ja sen kerkesin kuulla, kun myyjä tiedusteli, että "Onko teillä tarpeeksi laadukas porakone olemassa?"

        En voinut katella kauemmin, liekö kundi ostanut maapallon kalleimman porakoneyhdistelmän, parin propun laittamista varten.

        Tämä tarina siis on tosi.

        =DW=


      • k-kotton kirjoitti:

        Ennakkoluuloja on, joskus aiheellisia, joskus taas aiheettomia.
        Ammattitaitoinen myyjä osaa oikoa aiheettomat luulot pois, mikä on normaalimyymälän etu.
        Tätä ketjua, kun on lukenut, tullut sellainen olo, ettei ainakaan kovin paljon köyhtynyt, vaikka on asioinut perinteisissä myymälöissä.
        Paljon puhutaan kierräyksestä, mutta kaupoissa on valtavasti sellaisia tuotteita, joilla ei ole mitään virkaa.
        Viimeisin tuntuma poranteriin. Näitä pakkauksessaolevia teriä ei saisi päästää Kiinasta, tai missä niitä tehdään, maasta pois. Laatu on puhdas nolla.

        Työkaluista yleensä. 60-luvun halpiskokeilujen jälkeen ostin ainoastaan tunnettujen merkkien taottuja käsityökaluja.
        Mittatarkkoja ja kestäviä.

        Pienkoneissa valinta riippui käyttötarkoituksesta ja -asteesta.


      • laiska-lasse kirjoitti:

        Työkaluista yleensä. 60-luvun halpiskokeilujen jälkeen ostin ainoastaan tunnettujen merkkien taottuja käsityökaluja.
        Mittatarkkoja ja kestäviä.

        Pienkoneissa valinta riippui käyttötarkoituksesta ja -asteesta.

        Oli muuten yksi sarja AEG.tä, yhtä huono kun muutkin.
        Pienkoneissa parasta iso pato Kiinan rajalle.
        Halpaa ja hyvää ei ole. Sekin on nähty.


      • ... kirjoitti:

        Heheeeeeeee!

        Olin kerran tossa läheisessä, isossa, K- raudassa hakemassa jotain hilpukkaa. Harvoin nähnyt niin onnellista myyjää kuin silloin.

        Käveleskelin käytävää, satuin näkemään oivallisen sketsi tilanteen, piti oikein katella, että onko piilokamera :DD

        Niinno. Sellainen alle kuuskymppinen mies koitti haeskella myyjää, kun löysi, heti asiaan. Piti kuulemma laittaa valaisin kattoon. Selitti tarkasti, millanen valaisin. Mun korviin kuulosti ihan tavalliselta. Sitten se selitti sitä kiinnityssysteemiä jne. Ja sitten se legendaarinen "Mistä teiltä löytyy laadukkaita poranteriä, että kiinnitys kerrostalon kattoon onnistuu varmasti?"

        Myyjä suunnilleen juoksutti ukkelin poranterähyllylle ja sen kerkesin kuulla, kun myyjä tiedusteli, että "Onko teillä tarpeeksi laadukas porakone olemassa?"

        En voinut katella kauemmin, liekö kundi ostanut maapallon kalleimman porakoneyhdistelmän, parin propun laittamista varten.

        Tämä tarina siis on tosi.

        =DW=

        Kunnon myyjä, kun ei ole halpaa tarjonnut.
        Siinä muuten on ero. Kiviporissa en ole huomannut sekundaa.


      • ...
        k-kotton kirjoitti:

        Oli muuten yksi sarja AEG.tä, yhtä huono kun muutkin.
        Pienkoneissa parasta iso pato Kiinan rajalle.
        Halpaa ja hyvää ei ole. Sekin on nähty.

        Haloo.

        Tossa mun jutussa oli kysymys vain tyhmästä asiakkaasta ja rahanahneesta provikkapalkkaisesta myyjästä. Muutaman propun vetää kattoon vaikka vanhalla sukkapuikolla.

        Kyse olikin just siitä, että typerälle ostajalle myyjät mieluusti myyvät mitä tahansa. Tai en tiedä, miten typerä se ostaja muuten oli, mutta ei tiennyt asiasta kerrassaan mitään, tai tekeytyi typeräksi. Tota, moniko on selvinnyt keski-ikäiseksi, ilman, että on asentanut ensimmäistäkään valaisinta asuntoon?

        Mulla kahta sorttia työkaluja. Niitä, joita tarvitsee useammin, ne kalliimpia. Ne joita tarvii ehkä pari kertaa eläissään halpiskamaa. Noin poranteristä puhuen, olen jotenkin alkanut ostamaan terät Biltemasta. Halvimmlla ei tee mitään, kalleinta ammattilaatua en tarvitse harrastushommiin. Se mainittava, aika harva viitsii nykyisin teroittaa poranteriä. Mä viitsin kyllä, ongelmana lähinnä työkalujen hajautuminen, tarvittava työkalu joko ,jossain kaupunkiasunnolla, jossain kesämökillä, autossa tai siis yleisimmin hukassa. Tullut tulokseen, yhdellä työkalupakilla ei pärjää, nykyään on kolme. Vähän eri rojua kaikissa.

        Ja tosiaan, vasara oli ennen aina hukassa, nyt niitä on kolme. Ja moska ja leka sen päälle, mökillä, sekä rautakanki jne. Tuo koneosasto enenpi jossain, joitain on useammassakin paikassa, pari porakonetta sekä mökillä, että tsadissa, kummassakin. Niitä tarvii, silloin kun tarvii, mutta aika usein. Sirkkeliä tai sähköhöylää harvemmin.

        Niinsiis. Meinaan vaan, kaikki tietää, että halpiskama voi olla mitä tahansa, mutta ei se hintakaan takaa mitään. Samalla lailla se kolmen millin poranterä menee poikki, oli hinta ja merkki mikä tahansa. Ja pitää ostaa käyttötarpeen mukaan. Viimeks muuten ostin jiirisirkkelin. Tavallaan tunnettu merkki, ei halpis, eikä ammattikone. Kun on yli viisikymppiseksi pärjännyt ilmankin, ei muutamaan pikkuhommaan kannata kalleinta mahdollista ostaa ja halpis nyt joko toimii tai hajoaa.

        No pakko tunnustaa. Kerran eläissäni tarvin heilurisahaa, keittiöremppa ja piti tasoon tehdä altaanreikä. Niinno, parinkympin kone halpiskaupasta. Kirsikkapuutaso, se saha kesti 15 senttimetriä, sitten tuli savut ulos. En viitsinyt mennä kauppaan edes valittamaan, kaivoin kaapista hyvän käsisirkkelin ja vähän käsityökaluja.

        Haluaisiko joku ostaa vähän käytetyn pistosahan sopuhintaan? Poranteriä kaupan päälle iso kasa :D

        =DW=


    • illueetu

      Huimasti kasvava kaupan ala jolla melkoiset näkymät. Itsellä on suurin osa muusta kuin ruokatavarasta tullut ostettua verkkokaupoista jo vuosia.
      Ei ole huijattu vielä kertaakaan vaikka suurimmaksi osaksi ostan ulkomailta.

      • Kovasti se verkkokauppa on kasvanut.
        Siinä varmaan pitää olla eri asenne.
        Minulla tuppaa olemaan, että kun saan päähäni ostaa jotakin, niin sen on tapahduttava heti.
        Luulisin ulkomailta tolatessa kestävän viikonpäivät.

        On niitä lehdissä ja radiossa kauhutarinoita, jossa hyväuskoiset on hävinneet tuhansia euroja.


      • illueetu
        k-kotton kirjoitti:

        Kovasti se verkkokauppa on kasvanut.
        Siinä varmaan pitää olla eri asenne.
        Minulla tuppaa olemaan, että kun saan päähäni ostaa jotakin, niin sen on tapahduttava heti.
        Luulisin ulkomailta tolatessa kestävän viikonpäivät.

        On niitä lehdissä ja radiossa kauhutarinoita, jossa hyväuskoiset on hävinneet tuhansia euroja.

        Verkkokaupassa se ostaminen on vielä nopeempaa kuin että lähtis johonkin myymälään, ainoo että tavaraa saa ventata jonkun päivän.

        Joo, kauhutarinoita riittää. Niitä osa ihmisistä saa aikaan joka asiasta.
        Tottakai itse pääsee vaikuttaan tosi paljon että mistä ostaa ja miten, riskejä vältellen.


      • illueetu kirjoitti:

        Verkkokaupassa se ostaminen on vielä nopeempaa kuin että lähtis johonkin myymälään, ainoo että tavaraa saa ventata jonkun päivän.

        Joo, kauhutarinoita riittää. Niitä osa ihmisistä saa aikaan joka asiasta.
        Tottakai itse pääsee vaikuttaan tosi paljon että mistä ostaa ja miten, riskejä vältellen.

        Aina väliin tulee seurattua pakkohuutokauppojenlistaa, jos jotain meinaa huutaa, niin netissä se on huudettava.
        Ja kyllä ne jotkut tuotteet voi nettiin suurimmaksi osaksi mennä.


      • Keimo k koponen
        k-kotton kirjoitti:

        Kovasti se verkkokauppa on kasvanut.
        Siinä varmaan pitää olla eri asenne.
        Minulla tuppaa olemaan, että kun saan päähäni ostaa jotakin, niin sen on tapahduttava heti.
        Luulisin ulkomailta tolatessa kestävän viikonpäivät.

        On niitä lehdissä ja radiossa kauhutarinoita, jossa hyväuskoiset on hävinneet tuhansia euroja.

        Et siis osta uutuustuotteita, tänne suomen takahikiälle kun uutuus tuotteet eivät aivan ensimmäisenä tule. Kaupasta harvemmin saa juuri maailmalla lanseerattuja uutuuksia.


      • ihme jäärä...
        k-kotton kirjoitti:

        Kovasti se verkkokauppa on kasvanut.
        Siinä varmaan pitää olla eri asenne.
        Minulla tuppaa olemaan, että kun saan päähäni ostaa jotakin, niin sen on tapahduttava heti.
        Luulisin ulkomailta tolatessa kestävän viikonpäivät.

        On niitä lehdissä ja radiossa kauhutarinoita, jossa hyväuskoiset on hävinneet tuhansia euroja.

        No älä tilaa ulkomailta, vaan suomesta.


      • Verkkokauppa toimii!
        k-kotton kirjoitti:

        Kovasti se verkkokauppa on kasvanut.
        Siinä varmaan pitää olla eri asenne.
        Minulla tuppaa olemaan, että kun saan päähäni ostaa jotakin, niin sen on tapahduttava heti.
        Luulisin ulkomailta tolatessa kestävän viikonpäivät.

        On niitä lehdissä ja radiossa kauhutarinoita, jossa hyväuskoiset on hävinneet tuhansia euroja.

        Kyllä homma toimii suurista ulkomaisistakin verkkokaupoista yllättävän nopeasti tulee tilatut tuotteet. Minulle riittää, kun saan ostetuksi Saksasta kolme moottoripyörän rengasta samalla hinnalla, kun saan Suomesta yhden renkaan. Joten hillitse sinäkin niitä heti ostohalujasi ja malta odottaa!
        Kyllä viimeistään alat miettimään hommaa, kun vertaat pitkiä matkoja netistä ja huomaat, että koko perhe pääsee samalla hinnalla nettiostoksella matkalle, mitä yksi matkustaa hikisesti tavallisesta matkatoimistosta ostettuna. Ei mitään huijausta, vaan totisinta totta, me on vuosia matkustettu koko perheen voimin kaukomailla tosi halvalla!


    • Mun tapa tilata uutta on ensin nettiin katsomaan ja sitten tilaus puhelimella.

      Paitsi noi elokuvat kymmenisen kappaletta tuli tilattua netin kautta suoraan.
      Nii ja kukkasipuleita yhessä vaiheessa ja taitaa niitä olla jotain muutakin kun oikein alkaa miettimään :)

      Vaan aika usein tilaan puhelimella.

      • Kyllä minä jo kerran Sinulle olin vastaavinani, mutta häipyi avaruuteen.
        Minua tämä askarruttaa, kun nyt kohkataan näistä henkilötiedoista.
        Tuleehan ne sinne nettikaupaan, mistä sen tietää mikä on turvallinen.
        Tieten tuo maksupuoli, jos hoituu postinkantajalle, niin se on jotakuinkin turvallinen, mutta jos pitää maksaa suoraan nettikauppaan, niin silloin ainakin hankkisin sille käytölle oman tilin.
        Niin kuin huomaat, tämä asia ei ole juuri hallussa, siis minulla :).


      • k-kotton kirjoitti:

        Kyllä minä jo kerran Sinulle olin vastaavinani, mutta häipyi avaruuteen.
        Minua tämä askarruttaa, kun nyt kohkataan näistä henkilötiedoista.
        Tuleehan ne sinne nettikaupaan, mistä sen tietää mikä on turvallinen.
        Tieten tuo maksupuoli, jos hoituu postinkantajalle, niin se on jotakuinkin turvallinen, mutta jos pitää maksaa suoraan nettikauppaan, niin silloin ainakin hankkisin sille käytölle oman tilin.
        Niin kuin huomaat, tämä asia ei ole juuri hallussa, siis minulla :).

        Älä välitä ei se ole mullakaan. Jotenkin elämä olis helpompaa jos ei aina tulis näitä uusia juttuja, tai ainakin vanhat pysyis ennallaan.
        Vaikka netin kautta tilasin niin sain laskun kotiin.


    • ei kahta sanaa

      Fyysiset kaupat on sitä varten ja samalla saa hyötyliikuntaa.
      Ja näkee ihmisiä. Ja työllistää väkeä.
      Sitäpaitsi ei tiedä mitä saa kun tilaa, siis ei saa mitä tilaa.

    • yksi kuluttaja

      Pahemmin en ole mitään kädestä käteen -huutonettiä tms. tapaista yksityisten välistä kauppaa harrastanut paitsi muutaman kerran jos jotain keräilytavaraa on ostanut jollekulle tutulle lahjaksi.

      Mutta ihan noin kokonaisuudessaan muusta puolesta, niin itse asiassa monet omankin sivu- ja freelancertyöni ja harrastuskamat on aivan pakko jo hankkia nettikaupoista koska ei niitä missään kohtuumatkan päässä myydä ihan jalan asioitavassa liikkeessä. Yhden osa-alueen myynti on käytännössä siirtynyt vain ja ainoastaan nettiin, eikä kyseessä ole missään näistä vakitilausjutuista itselläkään mikään erikoisempi tuoteryhmä. Harrastuksena muutamat teknisemmät vempeleet mutta ihan yleiset ja sivujobina edelleen yksityisen turva-alan hommat joihin tarvii tavaraa hommata. Lähimmät kaupat aiheesta ovat jossain kolmensadan kilsan päässä ja valikoima huomattavasti suppeampi kuin netissä. Eli jo pakkorakokin.

      Joskin tietty siinäkin kehittyy vakiasiakassuhteita. Hyvä valikoima, laadukasta ja toimitus- sekä maksuhommat aina kohdallaan niin sama se mistä hankkii.

    • hjkjhkhjkj

      Paikallisessa liikkeessä pietokoneen näytönohjain 128Mb maksaa 55 euroa. Nettikaupasta tilattuna saa 1000Mb alle 30 eurolla.

      Eli miksi ostaa paikallisesta vanhaa passkaa kun halvemmalla saa netistä.

    • Itse käytän paljon ebayta, paypalilla rahat takaisin palvelu jos tuote on väärä tai ei ole kuvan mukainen tai ei tule ollenkaan, myyjilläkin näkyy kokoajan että mitä palautetta ovat tuotteistaan saanneet esim 10 000 palautetta ja 99.8% positiivista niin aika hyvin siinä jo luottaa että tulee mitä pitääkin :)

      Minun mielestäni suomessa on liian kallista ja tullimaksut ovat rasittavia ja turhia.
      Onneksi useasti jos tilaa EU:n ulkopuolelta niin myyjät laittavat tuotteen lahjana niin ei tule tullissa sanomista.

    • shoppiguru

      tori.fi on paras paikka ..huutonetti on iha shaisseeee..

      • huutaja.fi

        torissa on se huono puoli kun sinne jää pitkäksikin aikaa roikkumaan jo myytyjä tuotteita, huutonetin etu on että poistuvat heti kauppojen teon jälkeen

        huutonetissä myös palautesysteemi hyvä, helposti näkee myyjän luotettavuuden


    • joskus tekis ja...

      Hinnat netin kautta ulkomailta tilattaessa yleensä huomattavasti halvempia. Suomen 24 % alv ei ainakaan paranna tilannetta kotimaan kauppiaiden hyväksi (esim. Saksan alv on 19%)

      Tilaan netistä, mutta vain jos ja kun vain tiedän mitä olen tilaamassa. Mikäli menee arvailuksi, niin silloin on viisaampaa käydä kotimaan kaupassa..

      Miksi suosia Suomalaista, kun isot yrityksetkään ei välitä kotimaan ihmisistä pätkän vertaa?

    • ostohemmo

      On jotain tullu nettikaupasta ostettua mutta aika pienelle se tapa on kuitenkin jäänyt.
      Tähän mennessä on jotain ohjelmistoja ostettu nettikaupasta ja muutama pieni laite kun niitä ei jostain syystä ole saanut kaupasta ollenkaan.

      Nettikauppa ei kaiken lisäksi ole lähes tulkoonkaan halvempaa kuin kivijalkaliikkeistä ostettaessa. Tämäkin on kauppa ja tuotekohtaista ja monesta muusta asiasta kiinni.

      Jos haluaa oikeasti varmistua sen tuotteensa laadusta niin onhan se parempi jo etukäteen käpistellä sitä ostettavaa tarvaa esim. kitarat ja yleensäkin soittimet sekä muutkin vastaavat tavarat ja jos nyt miettii esim. ruokatavaroita niin kyllä mä luotan omaan valintaan enempi kuin siihen, että joku tuo se ostoskorin kotiin ties minkälaisella lihalla tai lyttyyn menneellä leivällä jne ;-)

      Ihan hyvä vaihtoehto netti on ja toimiihan se monen ostajan mielestä hyvin ja on helppoa mutta mä kuulun niihin ostajiin jotka haluaa valita sen tuotteensa itse näkemällä (riippuen siis tuotteesta).

      Mä ite tykkään lisäksi myös käteisestä rahasta enkä näistä muovikorteista, ihan oikeasti käteinen raha on kassalla paljon nopeampaa kuin ne muovikortit ja niiden kanssa säheltävät ihmiset siinä kassalla (toki on näissäkin nopeita tyyppejä :-) )

      Mutta joo, netistä mä ostan jos on ns. pakko eli tuotetta ei ole muualla tai itse tuote on sellainen ettei sitä etukäteen tarvi itse käpistellä ja se on halvempi netissä selvästi (pienien erojen takia en netistä osta ja suosin kotimaista jos se on minulle parempi vaihtoehto tarpeisiini).

    • semmostse

      Ei niitä tavaroita netistä kannata ostaa ihan miltä sivustolta vain. Joku epämääräinen perähikiän ATK-kauppa netissä tuskin on luotettava. Sen näkee yleensä jo sivuston ulko-asusta, onko luotettava. Kannattaa luottaa pelkästään liikkeisiin, jotka tietää varmuudella olevan olemassa muutenkin, ja katsella muiden mielipiteitä eri liikkeiden luotettavuudesta. Ymmärtäähän sen kyllä, että nuoremmille sukupolville verkkokaupat ovat tutumpia ja internet-maailma muutenkin tutumpi kuin keski-iän ohittaneille, joista suurimmalle osalle jo tietokoneen käyttö muutenkin tuottaa hankaluuksia, jos eivät ole tarvinneet sitä vekotinta ikänään..

      Kun ostaa tavaraa/palveluita internetistä, niin niillä on aina se 14 päivän palautusoikeus. Paitsi jos tietty menee tyhmyyksissään ostamaan jostakin huijarisivustolta indokiinasta, jolloin sitä myyjää ei voi saada kiinni tekosistaan. Verkkokauppojen suosio vaan jatkaa nousuaan, nykyään kaikilla varteenotettavilla isoilla liikkeillä on oltava myymälöiden lisäksi se verkkokauppa, jos haluavat olla menossa mukana ja kasvattaa myyntiään. Niin kauan kun on internet olemassa, niin niin kauan uskon verkkokauppojenkin olevan. Johan ruoka-ostoksetkin voi tulata netistä koti-ovelleen, ja palvelut verkossa ne vaan kokoajan kasvaa ja kasvaa. Jotkut yritykset toimii pelkästään verkossa, ja hyvin saavat tuottoa silti toiminnastaan.

      Pitää vaan olla kriittinen ja miettiä, että mihin kannattaa luottaa.

    • Elämä opettaa

      Enimmäkseen rehtejä kauppamiehiä olen netissä kohdannut yli kymmenen vuoden aikana joina olen netissä kauppa käynyt. Tasan yksi huijarimyyjä on kymmenen vuoden aikana vastaan tullut. Pari huuto.net ostajaa on jättänyt paketin noutamatta ja yksi yritti huijata minulta parin tuhannen arvoisen esineen maksamatta mitään.

      Näistä huolimatta aion edelleen käydä nettikauppaa. Se kun on nopein ja kätevin tapa ostaa ja myydä haluamansa omaisuus.

      Nettihuutokaupoissa on palautesysteemi, ja ebayssä on vielä ostajan suoja. Näitä hyödyntäen ostajan riskit voi minimoida.

      Kivien lähettäjät saadaan kyllä raastupaan EU-alueella.

    • leveät marginaalit

      Aina löytyy joku joka langeaa "nigerialaiseen".

      Netin kautta on tehty kauppaa jo kohta 20 vuotta. Esimerkiksi Amazon on toiminut vuodesta 1994 ja eBay vuodesta 1996, jos aloittaja on edes niistä kuullut. Postimyynti on enää marginaalista ja kaikki vakavasti itsensä ottavat ovat siirtyneet tai laajentaneet nettiin, samoin kuin asiakkaatkin.

      Saksasta olen tilaillut tuhansilla euroilla tavaraa, jopa kymmeniä kiloja painavia paketteja, etukäteen maksettuna suoraan kotiovelle. Kun käyttää luotettavia tunnettuja kauppoja riskit ovat minimaaliset.

      Suomessa verkkokaupan osuus on yli 7 miljardia ja määrä kasvaa 10% vuosi vauhtia.


      "Verkkokaupan osuus yksityisestä kulutuksesta on jo kansantaloudellisesti ja kilpailullisesti merkittävä. Sen suuruutta voi verrata esimerkiksi Keskon 9,4 miljardin euron tai SOK:n 11,2 miljardin euron liikevaihtoihin viime vuonna."

      http://www.ilkka.fi/mielipide/p%C3%A4%C3%A4kirjoitus/verkkokauppa-murtaa-jo-kaupan-kilpailuasetelmia-suomessa-1.1287286

      • ...

        Yks huono puoli.

        Noit kaks ketjua sentään toimii suomessa, toi tais olla koko verkkokaupan volyymi, rahaa menee ulkomaille jatkuvasti. Matkahuolto ja seston kassaneideillä kiirettä, mutta eikös tuo tavallaan ole jo harmaatuontia?

        =DW=


    • Kannattaa käyttää

      Kannattaa käyttää maksamiseen luottokorttia tai maksupalveluita, jolloin huijari ei saa rahoja jos ostaja ei ole tyytyväinen.

      Olen käyttänyt nettikauppoja ja käytän edelleen, ei juuri negatiivisia kokemuksia.

      Jotain halpoja elektroniikkalaitteita saa kiinasta tilaamalla jopa 90% halvemmalla kuin mitä ne maksaa Suomessa.

    • Nettikaupasta kaiken

      Olen ostanut netistä vaikka mitä ja vielä ei ole suurempia ongelmia tullut. Suurien toimijoiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa, mm. moottoripyörän renkaita me ollaan pojan kanssa ostettu vuosikaudet Keski-Euroopasta suuresta nettikaupasta, toimitukset pelaa ja hommassa ei ole ollut mitään ihmeellistä, kuin että hinnat ovat paljon halvemmat ja renkaat tulee kotiin.
      Viime talvena Intiaan lähtiessämme pesukoneemme meni lähtötohinassa rikki, en joutanut perehtymään asiaan siinä, mutta perillä Intiassa tein pesukoneesta hintavertailuja ja ostin edullisimman pesukoneen, että keväällä Suomeen palatessamme meillä oli uusi pesukone odottamassa. Nuo Intian matkoihin liittyvät lennotkin me ollaan ostettu netistä vuosia, aina on ollut paikat lentokoneissa...
      Hinnat ovat olleet sen verran edullisempia netistä tuotteita ja palveluja hankittaessa, että on sulaa hulluutta jättää käyttämättä tämä vaihtoeehto. Ihan esimerkkinä, keittiömme yleiskone meni rikki, Suomessa sama kone n. 600€, Ranskassa nettikaupassa 400€, saimme vielä toisenkin koneen samalla 124€ ja kaiken lisäksi ne tulivat meille kotiin kuluineen halvemmalla, mitä pelkkä yleiskone olisi täällä Suomessa maksanut. Takuu on aivan sama, mitä täälläkin myytävillä koneilla.
      Nuo Intian matkamme ovat olleet koko viiden hengen perheelle niin edullisia, että halvimmillaan olemme päässeet matkaan koko perhe yhden pakettimatkaajan hinnalla!!
      Ammattiin liittyviä tarvikkeita ja koneita olen ostanut melkoisesti nettikaupoista, koska hinnat ovat jopa vain puolet vastaavista ns. "kivijalkakauppaan" verrattuna. Eräskin tuote, jota käytämme maksaa täällä Keskolla n. 200€/litra, sitä ostaa Puolasta n. 100€/litra, suurempiakin eroja on ollut, mutta nettikauppa on pudottanut suomalaistenkin maahantuojien hintoja, eräskin Italiasta ostamani tuote halpeni kummasti Suomessakin, kun ostajat alkoivat ostamaan sitä enemmän Italiasta.

      Huutonetistä on sitten tullut joskus hieman takkiin, vaimon ostama lastenlelu oli niin puutteellinen, että kyseessä oli selvä huijaus. Teimme asiasta tutkintapyynnön poliisille. Yhdessä timanttisormuksessa myyjä oli selvästi huijausaikeissa, mutta haistoimme tämän ja emme ostaneet, asia meni poliisille tutkittavaksi.

      En jaksa uskoa nettikaupan nuupahtamiseen, pikemminkin päinvastoin.

    • Fiikaaa

      Liput ja matkat tilaan netistä. Jaa, tilasin joululahjaksi palapelin palapelikaupasta. Joutuisaa hommaa on tilata netistä.

    • MARKO A12

      aina kun joku myy jotain halvalla niin saat kilon paskaa kun ostat sen joka sekuntti syntyy uusi huijattava tähän vitun ahneeseen paskaan maailmaan jokaine koittaa vaan saada muutaman e huijattua rehellinen kaupankäynti on kuollut pois tää on huijareitten maailma.VITTU

    • lucid dreamer

      Nettikauppa on todella hyvä jos vain osaa olla tarkkana ja katsoa mistä tilaa. Luotettavuus on ykkösjuttu. Olen eBaysta ostanut paria tuotetta tuntemattomalta (mutta suositellulta) firmalta kiinasta ja pakkaukset tulivat ajallaan eikä tarvinnut tullia maksaa. Tuotteet olivat priimakunnossa ja käyttövalmiita. Katson kaikilta uusilta nettikaupoilta, suomalaisiltakin, ovatko luotettavia ja kannattavia etsimällä vaikka jonkinlaista palautetta googlesta eikä niiden omilta sivuilta.

      Nettikauppa voi olla paratiisi mutta täytyy tietää huijauksen merkit ja olla varovainen.

    • ossinpoikaTANELI

      Ostin kerran netistä viiksiä.

    • Onpa pitkä ketju; varmaan paljo erilaisia kokemuksia.
      Mun omat on vähäiset, joku kirja ja levy.. ne on menneet, tai siis tulleet hyvin :)
      Enempi netistä joskus katselee esim vapaita mökkejä, matkoja (harvemmin), mahdollisen tilauksen/varauksen tekee sitte puhelimella..

      • Nettikaupasta kaiken

        Matkoja kyllä suosittelen hankkimaan netistä, on nimittäin NIIN paljon edullisempia ihan netistä varattuna ja ostettuna, että niillä hinnoilla pääsee paljon useammin matkustamaan. Vähän säälittää kuunnella joitakin mummeleita, jotka ovat säästäneet vuosia johonkin pitkään matkaan rahaa ja ostaneet sitten matkan jostain paikallisesta matkatoimistosta mahdollisimman kalliilla, sitten itse matkaat koko perheen kanssa samalla hinnalla sinne samaan maahan ja olet vielä viikon taikka kaksi pidempäänkin siellä jossain hyvässä paikassa. Pari vuotta sitten kävi juuri näin, että ostamalla netistä reilusti pidemmän matkan koko perhelle, sen sai 300€ halvemmalla.

        Tuntuu niin uskomattomalta, miten kaikki toimii nykyään netissä!


      • Sibone*
        Nettikaupasta kaiken kirjoitti:

        Matkoja kyllä suosittelen hankkimaan netistä, on nimittäin NIIN paljon edullisempia ihan netistä varattuna ja ostettuna, että niillä hinnoilla pääsee paljon useammin matkustamaan. Vähän säälittää kuunnella joitakin mummeleita, jotka ovat säästäneet vuosia johonkin pitkään matkaan rahaa ja ostaneet sitten matkan jostain paikallisesta matkatoimistosta mahdollisimman kalliilla, sitten itse matkaat koko perheen kanssa samalla hinnalla sinne samaan maahan ja olet vielä viikon taikka kaksi pidempäänkin siellä jossain hyvässä paikassa. Pari vuotta sitten kävi juuri näin, että ostamalla netistä reilusti pidemmän matkan koko perhelle, sen sai 300€ halvemmalla.

        Tuntuu niin uskomattomalta, miten kaikki toimii nykyään netissä!

        Niin, no onneksi mulla on osunu välkympi matkakaveri tuon netin(kin) suhteen, niin on sitä kautta tullut varmaan myös etua. Ja pikkusta hiljaa itse myös alkaa innostua, toivottavasti..


      • Tämä on jostain syystä laitettu tuonne yläpalkkiin.
        Parempi, jos laittaisivat sinne rekkaamattomalla aloitettuja ketjuja.
        Täällä tutummassa ympäristössä voi vähän rennommalla otteella kirjoitella.
        No eipä siinä mitään ihan fiksuja kirjoituksia.

        Se vaan arveluttaa, kun nytkin oli lehdessä, ettäkauppojen halpa-tuotteissa teetetään osin lapsityövoimalla ja pakkotyöllä, niin riistäjien paratiisi tämä maailma on ja netti on siihen hyvä apuväline.


    • maan etu

      Mahdollisimman paljon kannattaa suosia Suomalaista. Vai haluaako jotkut viedä työt ja työpaikat kokonaan pois Suomesta? Kovaa vauhtia taitaa niin olla käymässä. Mitä siitä jos on pikkuisen kalliimpaa, jättää sitten ostamatta jotakin muuta. En tarkoita tietenkään kaikkea, eihän Suomesta esim saakaan kaikkea ja siten pakko tyytyä ulkomaalaiseen. Mutta mitään Kiinan markkinoita ei tällaisessa Suomen taloudellisessa tilanteessa kannata kannustaa. Omaa oksaansa ei kannata sahata poikki, käy huonosti.

      • välikädet lihoo

        Kiinalaista ne on kaikki Suomessa myytävätkin.


      • ...

        Perusidea. Suomi pieni maa, ei tänne hirvittäviä määriä voi tuoda yhtään mitään. Maapallollo iso, sinne mahtuu ihan kaikki, mitä suomessa pystytään tekemään. Että mun mielestä globalisaatio, netti hyvänä apuvälineenä, tekee tällaisesta kehittyneestä
        ja syrjäisestä pienestä maasta vielä melkoisen vauraan.

        Ongelmana vain hittituotteiden vähäinen määrä, Angry Birdds jne on iskeneet hienosti, samoin moni muu juttu, mutta niitä tarvitaan lisää.Ja se homma pyörii pitkälti pelkästään netissä. Fyysisten kamojen kanssa hankalampaa, ei oikein ole hittituotteita. Mutta Nokia edelleen suuri, johtuu nimenomaan ulkomaankaupasta. Tarvitaan lisää innovaatioita. Sitä vaikea selittää tyypeille, jotka märisee yhden laivantinauksen menettämistä jokapaikassa.

        Suomi alkaa olemaan jo myöhässä kiinan valloituksessa, nopeat kun syövät hitaat. Nimenomaan kehittyviin maihin pitää satsata, mietis nyt, kenellä varaa jättää huomiotta muutamien miljardien ihmisten markkinoita? Se ja sama paljonko kiinasta tuodaan jotain, mutta kun saadaan edes murto-osa porukoista ostamaan jotain suomalaista, suomesta tulee aivan älyttömän rikas maa.


        =DW=


    • Tyytyväinen

      Minä olen ollut vuosia huuto.netissä ostajana ja vain kerran yhdet neulepuikot seilasi matkallaan yli kaksi viikkoa myyjän toimesta. Huutoni sain kyllä sitten kotiin postitse ja olen ollut huutooni hyvin tyytyväinen ja tuote on jatkuvasti käytössäkin.

      Kerran ostin kirjan verkkokaupasta ja maksoin ennakkoon sen kuten tapana on. Kirjaa en koskaan saanut koska ko. firmalla ei sillä hetkellä ollut tuotetta varastossaan! Myyjä olisi halunnut pitää maksamani summan itsellään ja antaa vain 5 euron alennuksen seuraavasta ostoksesta. Tähän en suostunut ja ilmoitin luottamuksen menneen koko kauppaan tilinumeroni kera. Rahat oli tulleet tilille ja tähän meni muutama kuukausi aikaa.

      Viimeisin tilaukseni koski sairauteeni käyttämiäni tarvikkeita ja apteekkien kiskurihintoihin verrattuna kannattaa todellakin vertailla hintoja kun saa netistä tilattuna samat tuotteet puolet halvemmalla ja joka kerta palvelu verkkokaupassa on ollut moitteetonta ja rehellistä molemmin puolin. Verkkokaupasta saan mieleiseni tuotteet ensin tarkistettuani terkkarista tuotetiedot yms.

    • k–kotton

      Avaaja jatkaa:
      - Joku osti suomesta auton, mutta sais siihen 50% turhaa veroa maksettavaksi

      MILLAISIA ÄÄLIÖITÄ ME SUOMALAISET OLEMME

      k-kotton

      • Ei nuo minun kirjoitukset ole niin ansiokkaita, että niitä kannattaa feikata


    • suksi luistaa

      "On nettikaupassa nyt varmaan jonkun verran edullisempaa, mutta epäilen, jos yleistyy, niin palautusrumbasta ja maksunperinnästä tulee niin paljon kuluja, että nettikauppa nuupahtaa samoin kun aikanaan postimyynti."

      Tuo lause on aika typerä. Jos nettikauppaa pystyy pitämään pienellä marginaalilla niin ihan yhtä lailla suurellakin. kyllä ne tulot ja kulut kasvaa ja pienenee ihan käsikädessä.
      Enempi tuloja, enempi menoja ja enempi töitä. Yksikään yrittäjä ei lähetä asiakkalleen moottorisahan sijasta tiiliskiveä. Olen tästä täysin varma.
      Yksityisiltä ostaessa onkin sitten ihan eri asia.

      • ...

        Suomenposteljoonilaitos teki emämunauksen ulkoistaessaan pakeetihommelit. Mä en tajua, mikä näitä kotomaan liikeneroja saakin aina tekemään typerimpiä mahdollisia ratkaisuja.

        Meinaan vaan, postimyyntikauppa oli muka isoa aikanaan. Nyt se on taas noussut kovaan nousuun, joka paikka täynnä ilmoituksia ja kauppa käy. Kaikki internetin ansiota, ihmiset tottuvat tilaamaan tavaroita netistä, siinä sivussa tavallisesta postimyynnistäkin. Logistiikkapuolella ihan varmasti maan eniten kasvava pisnes on just pakettien kuljettelu ja jakeleminen.

        Sama ilmiöhän oli aikanaan pitsojen kanssa. Se oli ihan uutta. Itekkin söin ekan pitsani yhdessä suomen ensimmäisistä pitserioista joskus seiskytluvulla. Jasitten oli ihmetyksen aihe, kun pystyi puhelimella tilaamaan valmiin pitsan himaan!

        Vaan, vilkases nyt katukuvaa, pitsataksit suhaa ees taas ja joka kulmassa on pitseria.Onhan niistä osa taxfree-pitserioita, vaan kuitenkin, kyseessä kotimainen pisnes kotimarkkinoilla, ala jolla menee hyvin.

        Ainiin. Kuka tietää Rabben? Meinaan vaan perustyi ekan pitseriansa -76. Kehitti siitä Pizzeria n:o 1- ketjun, teki fyrkkaa ja myi sen elannolle. Perusti suomen suurimman pitsaketjun, joka laajenee ulkomaillekin, Kotipitsan. Myi osan siitä, perusti Omena-hotellit, sekaantunut ties mihin pisneksiin. Niin, homman nimi oli, että suomessa ei ollut pitserioita, mutta koko maan laajuiset markkinat. Kaikki lähti yhdestä pitseriasta, nyt tyyppi yks maan varakkaimmista.

        Elikkäs tämä aika ja sauma pitää hyödyntää nyt nettipisneksessä.


        =DW=


    • 2tt

      Onhan siellä hieman halvempaa, mutta postikuluja on tetysti siihen päälle joka on sitten -0. Ulkolaisia nettikauppoja en ole kokeillut.

      • muumio99

        Kävellenkö aina menet erikoistavaraliikkeisiin?


      • seli seli seli

        niin et ole ulkomaisia kokeillut mutta selität täällä kuitenkin!


    • PayPal ...

      Kyllä olen ostanut pettymättä, ja aion vastakin. Seuraava hankinta on jo näköpiirissä.

    • jp801

      Onhan se kätevä kun Suomesta ei saa edes kunnon vaaatteita. Joka kauppakeskus on seppälä ja kappahl

    • saariston mies

      Onhan tämä netti hyvä kapine. Jostain Thaimaasta tai Malesiasta tai Indonesiasta voi ostaa naisenkin halvalla. Tosin tuo lentorahti maksaa jonkin verran. En sitten tiedä millainen palautusoikeus tuossa tapauksessa sitten lienee. Pitäisiköhän kokeilla?

      • anomies

        ei tarvitse palauttaa, jos suomineitoon vertaa


    • English tea

      Minä ostan jatkuvasti Englannin Amazonilta merkkivaatteita, kenkiä ja laukkuja, sillä siellä on jatkuvasti tarjouksia, ja yleensä postikuluja ei ole. Monet merkkituotteet ovat jopa puolet halvempia kuin Suomen kaupoissa. Työskentelen naisvaltaisessa työpaikassa ja jos joskus tulee virheostoksia, niin kyllä työpaikalla saan ne jollekkin myytyä, joten ei tarvitse palauttaa ja maksaa palautuksista postimaksija.

      • vcxvcxvcxvxc

        Olisi varmasti suositumpi kauppa Suomessa jos olisi paremmin infoa tarjolla ja enemmän maksutapoja. Luottokortilla maksaminen netissä on monelle yhä vierasta.

        Kun aiheesta lueskelee niin yleensä vastaukset ovat sellaisia, että minulla on toiminut ihan hyvin. Osa maksaa tulleja ja osa ei maksa eikä käytännöistä ole kunnolla tietoa oikein kenelläkään. Mielestäni yhä vieläkin hieman enemmän riskinottajille sopiva tapa tehdä kauppaa kuin tavalliselle kuluttajalle.

        Tuo Amazon uk on kyllä itselläkin käynyt mielessä, mutta Kiinasta tai Amerikasta en kyllä lähtisi tilaamaan.


    • woman50'

      EUn sisäinen kauppa on verotonta. Olen tilannut italialaista musiikkia Italian Amazonilta, eletroniikkaa Saksasta ja vaatteita ja asusteita Englannista. Meikkejä Hong Kongin Strawberrynetistä ja musaa USAn Amazonilta. Vaikka Jenkeistä tilattuihin tulee postimaksut, niin levyt ovat kuitenkin huomattavasti halvempia kuin Suomen kaupoissa. . EUn ulkopuoleta tilattaessa yli 45 euron ostoksista on maksettava tullia ja alvia. Olen vuosia shoppaillut netissä ja aina olen saanut sitä mitä olen tilannut.

    • ladyDo

      Eräs ystäväni on todella pitkä, ja englantilainen nettikauppa longtallsally on hänen pelastuksensa. Helsingin kaupoissa myytävien paitojen ja bleisereiden hihat ovat hänelle aivan liian lyhyitä. Netistä löytyy siis kauppa pitkä raajaisille.

    • Kurjen Alli

      Itse netistähän ei kukaan osta mitään. Netti toimii tänä päivänä myyjän sekä ostajan välisenä yhteydenpitovälineenä.

      Jonkun verran on netin kautta tullut kauppaa tehtyä, lähinnä myynyt itselle tarpeettomaksi käynyttä ja ostanut käytettynä sellaiselta myyjältä jossa kauppa-akti tapahtuu kun tuote on noudettaessa todettu sellaiseksi kuin on luvattu.

      Yrittäjien kanssa taasen voit sähköpostikeskustelun kanssa varmistaa että tavara on varmasti se mitä haet/tarvitset. Tällöin jää molemmille jälki siitä mitä on puhuttu. Hyvä esimerkki tästä on moottoripyörän pienenpieni kaasuttimen kikkare jota ko. merkin maahantuoja ei erikseen myy. Otin selvää mistä muista merkeistä sama kaasutin löytyy, ja kilpailevalta merkiltä sama osa löytyi. Parin sadan kilometrin päästä löytyi ko. merkin myyjä jonka kanssa kaupat tehtiin ja osa oli postilaatikossa kolmessa päivässä.

      Tunnettujen nettikauppojen kanssa ei sinällään riskejä juuri ole, odottamattomat viivästykset voivat tuotteen saantia viivyttää, onhan välissä useampia välikäsiä. Terveen järjen kun pitää mukana eikä itsekään sorru hölmöyksiin tai ylilyönteihin niin hyvä tulee.

    • ebaystelija

      Eipä oo nettikaupan voittanutta, Ebay on huippu. Jos keräilee jotain harvinaisuuksia tai muita keräilytavaroita, niin pelkkä paikallisten kirpputorien koluaminen voi olla erittäin turhauttavaa. Eikun ebayhyn ja hakulaatikkoon esineen nimi niin johan pääsee shoppailemaan. :)

      Vaatteetkin on reilusti halvempia ulkomailla, voi ostaa kerralla enemmän.

      • Kyllä minun mielestä vaatteet sopii nettikauppaan erittäin huonosti, korkeintaan pöytäliinan voisin ostaa.
        Vaatteet ostan miestenvaateliikeistä, tulee varmaan kunnolla istuvat.

        Naisten kanssa sen verran tullut oltua vaateostoksilla. Ne kun on muodokkampia, mikä ei niin huono asia ole, niin ennen kun kunnolla sopivat juhlavaatteet saa, niin tulee hiki jo pelkästä ajatuksesta.
        En yhtään ihmettele, kun kirpparit täyttyvät naisten vaatteista.
        En usko, jos laatutavaraa lähdetään netistä ostamaan, että se on juurikaan halvempaa.


    • cgfchgchg

      Valitettavasti se taitaa olla tulevaisuutta.

      En muuten näin sanoisi, mutta tässä viime viikolla menin lähimarkettiin kysymään ihan tavallista harrastajakäyttöön tarkoitettua hyvin myyvää kameraa. Eli siis tuollaista peruskameraa vailla mitään erikoisia hienouksia. Lehti oli tullut edellisellä viikolla että osta tästä.

      No menin sitten kauppaan, niin eihän siellä mitään kameroita ollut koko puljussa, vaan myyjä kysyi että tilaanko itse heidän nettikaupastaan suoraan kotiovelle, vai tilataanko kauppaan, että viikon päästä saa tulla hakemaan.

      Miksi perkeleessä ne rakentaa tuollaisia kauppakeskuksia joissa täytyy kaupassakin tyytyä itsepalveluun. Postiksiko ne meinaa ruveta? Ja mitä hyötyä on kenellekään tunkea monta sivua roskapostia luukusta sisään kun kerran lehdessä kaupiteltuja tavaroita ei edes saa kyseisestä kaupasta?

      Minä mieluusti hypistelisin juuri tuollaisia esineitä ja miettisin kaupassakin että ostanko sen vai ostanko paremman vai huonomman version. Nettikaupassa niitä ei saa kosketella, kuvat ovat pienikokoisia ja huonolaatuisia ja tuotteen palauttaminenkin menee viime kädessä omasta pussista.

      • vcxvcvcvcx

        Paras keino onkin käydä katsomassa tuotteita kaupassa ja sitten tilata ulkomailta halvempaan hintaan. Jos taas ei jaksa alkaa kikkailemaan eikä ole haittaa, vaikka maksaa tuotteesta tuplahinnan niin ostaa sitten sieltä kaupasta.


      • Elekrtoniikka-puolella tilanne on tänä päivänä sellainen, että kivijalkamyymälässä saa herkästi suuret tappiot.
        Kehitys on niin nopeaa, tulee uusia malleja, että entisten tuotteiden hinnat putoaa, ja inflaatiota ei paljon ole.
        Ei ainakaanpienempi kauppa kestä, että ostaa uutuusmallin, ja muutaman kuukauden kuluttua joutuu myymään sen puoleen hintaan.


    • L - L

      Miten ihmeessä porukalla riittää aina vaan ostelemista?
      Millään menetelmällä! Mistään!

      Miten onnistutte luomaan itsellenne jatkuvasti uusia tarpeita?

      Nuo kysymykset tulevat väistämättä mieleeni lukiessani ketjua.

      • Verkkokauppa toimii

        Jaa, että miten riittää ostamista? Renkaat kuluu autoista ja moottoripyöristä, sekä työkoneista jatkuvasti. Lannoitteita ja kasvinsuojeluaineita käytetään jatkuvasti pelloilla ja kasvihuoneissa. Työvaatteet kuluu ja muutkin vaatteet pitää joskus uusia. Perhe haluaa joskus matkustaa ja asua hotellissa, autokin pitää vuokrata matkalle. Kodinkoneita menee rikki silloin tällöin, liesi, jääkaappi, astianpesukone jne. jne.
        Kaksi traktoria olen netin välityksellä ostanut, satoja tonneja lannoitteita ja vaikka mitä muuta. Kyllä netin avulla tehdyt ostokset ovat ainakin minun elämääni helpottaneet huomattavasti ja säästänyt rahaa melkoisesti vuosien varrella. Keväällä ostin viimeksi auton netin avulla, miksi lähteä kiertelemään päiväkausia autojen perässä, kun voit kotikoneella verrata, pyytää tarjouksia ym. ja päättää kaupat kaikessa rauhassa.

        Jokaisella on tarpeita ihan jokapäiväseen elämään, sähköä kuluu ja wc-paperia tarvitaan ja kaikkea siltä väliltä. Sähkön kilpailutus toimii netin avulla todella hyvin ja wc-paperia saa kotiin suurissa erissä netistä ostettuna sopivasti.


    • ...

      Yks, mikä pitää hokata.

      Netti pullollaan jo nyt kauppoja, paljon suomalaisiakin. Halvat hinnat, erinomaiset valikoimat, nopea toimitus. PAITSI. Harvalla varastoja, ne vaan jobbailee kamaa, jota ne ite tilailee nettitilauksina ties mistä. Siis toimitusaika voi olla mitä tahansa, koska tavaraa ei välttämättä ole hyllyssä ikinä.

      No onhan nämä suuret ja vanhimmat, jotka on toimineet ennenkin. Siis joku NetAnttila tai HobbyHall, jotka on tehneet luettelokauppaa älyttömän kauan ja niillä on varastot ja logistiikat rasvattuna. Mutta esim. Verkkokauppa-com on kylläkin suuri ja tavaraa älyttömästi hyllyssäkin. Mutta, hyllystä löytyy vain hittituotteet. Vähän erikoisempia osia tai laitteita saa, mutta toimitusaika voi tosiaan olla mitä tahansa. Ne kai lähettää tehtaalle tilauksen, että laittakaapas tuotantoon tällanen härpäke.

      Niettä, kannattaa tsekata ne toimitusajat, etenkin kotimaisista pikkufirmoista. Nettikaupan idea kun monella taitaa olla, että makkarin nurkassa työpöytä ja läppäri, autotalli varastona ja matkahuollossa kuljetaan mopetilla.

      =DW=

      • Tämä tosiaan...

        ..kannattaa ottaa huomioon. Joten toimitusajat kannattaa tarkistaa. Kuljetusta pystyy seuraamaan netistä tosi hyvin. Suuret toimijat toimittaa tavarat tosi nopeasti mm. Keski-Euroopasta tulee ihmeen nopeasti tilatut tavarat kotiin.


    • Olen ostanut vaikka mitä nettikaupoista. Skannerin, tietokoneeseen ulkoisen muistin, cd:tä hirveät kasat, jopa peliaikaa pojalle. Yhden yrityksen taloustiedot olen ostanut. Leffa- ja konserttilippuja. Vielä ei ole tullut tiiliskiviä.

      Skanneri meni rikki ja takuukin pelasi moitteettomasti. Vähän hidasta koska se palautettiin Ranskaan, mutta nyt se tulostaa ranskalaisa kuviakin...

      Suomalaisista sivustoista on helppoa ostaa, joko saa laskun kotiin tai sitten sut ohjataan ulos pankin kautta. Yhdestä huutokauppa-sivustosta (mitään mainostamatta) olen ostanut levyjä mitä ei enää löydy kaupoista. Myyjillä on usein pisteytys-systeemit, ja jos jollain on saanut huonoa palautetta, tietää varoa. Mitään isompaa kauppaa ei kannata tehdä ellei tavara ja raha vaihdeta yhtäaikaa.

      • Ei minun pinna oikein kestä noita mainoksia.
        Tuon Mies-56.sen innoittamana aloin juuri tehdä hintavertailua.
        Tarvitsen ainakin kymmenen kappaletta valaisimia.
        Ostin syksyllä paikallisesta rautakaupasta syksyllä yhden, maksoi 48€ sen ihmeemmin tinkimättä tuossa hintavertailussa oli toimituskuluineen 47€, että se siitä.
        Niitä saa halvemmallakin.
        On tässä muutakin, mikä mietityttää, mutta kun tuli tuota uppo-outoa porukkaa tänne, niin ei omaa tyhmyyttä pssaa esitellä. Menee siinä sivussa palstankin maine.


      • k-kotton kirjoitti:

        Ei minun pinna oikein kestä noita mainoksia.
        Tuon Mies-56.sen innoittamana aloin juuri tehdä hintavertailua.
        Tarvitsen ainakin kymmenen kappaletta valaisimia.
        Ostin syksyllä paikallisesta rautakaupasta syksyllä yhden, maksoi 48€ sen ihmeemmin tinkimättä tuossa hintavertailussa oli toimituskuluineen 47€, että se siitä.
        Niitä saa halvemmallakin.
        On tässä muutakin, mikä mietityttää, mutta kun tuli tuota uppo-outoa porukkaa tänne, niin ei omaa tyhmyyttä pssaa esitellä. Menee siinä sivussa palstankin maine.

        Mainoksistako se lähti :)) Se on kyllä totta että ne usein huijaa noissa toimitusmaksuista. Tulee pienellä printillä jossain loppuvaiheessa.

        Mulla kävi pieni vahinko mun keittiölampun kanssa ennen joulua. Se oli sellainen pahamaineinen kapistus, painava kristallikupu joka oli kiinni kolmella 4mm ruuveilla, ihan kiinni katossa. Kaunis se oli, mutta sellaisethan just vaaralliset ovatkin... Ja ahmatti, söi lamppuja enemmän kuin mä suklaata. Se kupu tippui sitten yhtenä päivänä mun laattalattiaan ja jätti kraatterin jälkeensä. Siis pieni välispiikki, minähän en sitä tiputtanut, se päätti tippua ihan issekseen kun vaihdoin lampun ;))) uskothan sä.. juu, hyvä :)

        Mulla piti tunnin päästä olla kämpässä näyttö kun olen myymässä, ja tuli kiire lähimpään markettiin hakemaan edes jotain. Löysin sellaisen klassisen selkeälinjaiseen, kotimainen ja sain pulittaa 70,-. Enkä saanut edes kattoon. Siinä olikin vanha systeemi, ei pistoketta, ja lisäksi se piti ruuvata kiinni kattoon joten en edes saanut vaihdettua pistoketta siihen, ei mahtunut. Palautin, sain rahat takaisin ja painuin ruotsalaiseen huonekalukauppaan. Löysin melkein samanlaisen seitsemällä eurolla. Se siitä mun kotiinpäin-aatteestani. Ei näköjään aina toimi vaikka niin kehuin tuossa Valio-ketjussa.

        Anna palaa :)) mennään kaikki sitten pohjaan tämän uppoavan laivan kanssa.


      • ...
        k-kotton kirjoitti:

        Ei minun pinna oikein kestä noita mainoksia.
        Tuon Mies-56.sen innoittamana aloin juuri tehdä hintavertailua.
        Tarvitsen ainakin kymmenen kappaletta valaisimia.
        Ostin syksyllä paikallisesta rautakaupasta syksyllä yhden, maksoi 48€ sen ihmeemmin tinkimättä tuossa hintavertailussa oli toimituskuluineen 47€, että se siitä.
        Niitä saa halvemmallakin.
        On tässä muutakin, mikä mietityttää, mutta kun tuli tuota uppo-outoa porukkaa tänne, niin ei omaa tyhmyyttä pssaa esitellä. Menee siinä sivussa palstankin maine.

        Rautakauppojen poistomallit.

        Siinä joutuu juu ajelemaan ja jalottelemaan, mutta jotensakin noin ite on ostettu lvalaisimia, tosin pitkän ajan kuluessa. Nämät normaalit rautakaupat, jotkut sisustusliikkeet jne.

        Ja yks on käytetyt, jos kirppareita, kierrättyksiä tms.

        Meinaan vaan, voi tehdä hurjia löytöjä. Sattunut muutamakin desing-klassikko käsiin, äärettömän sopivaan hintaan. Toisaalta, jotkut mallit ei ole halpoja ikinä.

        Mutta joku netti ei ole sopiva valaisimen ostopaikka, ellei ole ensin nähnyt livenä ja löytää sopuhintaan. Ja jotain vaatteita en ostais, kaikki kuitenkin enenpi sellaista, että tietää, mitä hakee,

        =DW=


    • 24672687098098

      Nettikauppa antaa oivan mahdollisuuden sellaisten tavaroiden hankintaan, joista pitää tarkkaan harkita ominaisuuksia ja hinta/laatu -suhdetta. Lisäksi eri kauppojen hintojen vertailu luonnistuu kotisohvalta. Miksi ravaisin hiki päässä liikkeitä, kun asian voi tehdä kiireettömästi kotona istuen?

      Olen jo kauan ostanut kaiken mahdollisen netin kautta. Minä uskon nettimyynnin tulleen jäädäkseen ja hyvä niin.

      Lisäksi teknistymisen vuoksi yhteydet ovat lyhentyneet ja nopeutuneet. Ostin jouluna jenkeistä erään kapineen, sain sen postiin kahdessa päivässä! Uskomatonta!

      Kaikki mitä ei tarvitse sovittaa voidaan ostaa netistä!

    • expimot

      Olen ostanut paljonkin netin kautta sekä Suomesta, että ulkomailta. Maita joista olen tilannut mm. Kiina, Hong Kong, Saksa, Unkari, Puola, Venäjä, Ukraina, USA, Israel, Englanti, Thaimaa, Ranska, Australia...

      Olen ostanut mm. kelloja, elektroniikkaa, ATK-tuotteita, moottoripyörän osia sekä tarvikkeita ja vaatteita.

      Nyt en muista joutuneeni kertaakaan huijatuksi. Aina tuote ei ole vastannut odotuksia, mutta niistäkin on päästy myyjien kanssa sopimukseen (hyvitystä/vaihto/palautus).

      Joku puhui Kiinasta, joten kerron oman mielipiteeni. Heillä ei englanninkieli välttämättä ole kovin sujuvaa ja aikaerokin voi joskus lisätä viivettä viestittelyyn. Viestittelykulttuuri saattaa tuntua oudolta, saattavat puhutella sinua "ystäväksi" ja vastata hieman ohi kysymykseesi tms. Omalla luottamuslistallani Kiina on kuitenkin kärkipäässä, jollei peräti ykkösenä.

      Tullista pääsee paljon tuotteita läpi ilman maksuja(tullin resurssipula?) ja silloin kun tullin joutuu maksamaan, ei tuotteen hinta kuitenkaan välttämättä nouse sietämättömäksi. Kannattaa siis laskelmissaan varautua maksamaan tullit ja tuurin käydessä iloita ekstra-alennuksesta.

      Tullittomaan, nopeaan ja turvalliseen shoppailuun suosittelen Amazon-verkkokauppaa Saksassa ja Iso-Britaniassa. Ovat kuin jättimäisiä tavarataloja joista löytyy lähes kaikkea mitä ihminen tarvitsee. Jos tilaat tuotteen maanantaina, on "normaalia" että se on käsissäsi jopa samalla viikolla.

      Käytettyä olen ostanut huuto.net:istä ja eBay:sta. Suosin myyjiä joilla näkyy tehtyjä kauppoja paljon ja luen heidän saamiaan palautteita. He eivät halua kaupoista huonoa palautetta ja siksi pyrkivät pitämään ostajan tyytyväisenä. Esim. ostin eBayn kautta Uzbekistanista harvinaisen kellon. Kello ei vastannut kuvausta ja lähetettyäni sähköpostia myyjälle, kysyi hän paljonko haluan hyvitystä. Kerroin summan ja hän maksoi sen mukisematta. Olin tyytyväinen lopputulokseen ja annoin kaupoista positiivisen palautteen.

      Nykyään jos tarvitsen jotain, katson tarjonnan ensin netistä ja vasta sen jälkeen harkitsen kivijalkamyymälää.

      • Ei kai se minulle kuulu, mutta minua askarruttaa tämä logistiikka.
        Jos toimitusajat on lyhyet, ja maapallon toiselta puolen tavara tulee, niin lentorahtina se tulee.
        Nettikaupan laajentuessa määrät kasvavat valtavasti, eikä lentorahti ole edullisinta, varmaan saastuttaa ilmastoa enemmän kun laivaliikenne.
        Tulevaisuudessa oman mutonsa nettikauppa hakee.
        Tähän nykyiseen en oikein usko.


    • expimot

      Jos ja kun nettikauppa yleistyy, niin sehän on pois perinteisestä kaupasta myös logistiikan ja rahdin osalta. Teoriassa voisi ajatella että ulkomailta tilattu tuote menee suoraan käyttöön, kun taas kauppias rahtaa suuren määrän tavaraa ja toivoo että joku ostaa ne jossain vaiheessa.

      Usein nettikaupassa voi valita lähetystavan. Ilmastosta huonoa omatuntoa poteva voi valita halvimman, viikkoja kestävän toimituksen joka ei takuulla tule lentokoneella. Lentorahdista ja nopeista kuriiripalveluista joutuu maksamaan enemmän.

    • Entinen Anttilan as.

      Olen jonkun verran ostanut nettikaupoista, yleensä onnistuneesti. Suomalaisuus ei kyllä välttämättä ole laadun tae. Esimerkiksi NetAnttila on osoittautunut täysin filunkifirmaksi. Tuotteita ei toimiteta, asiakaspalautteeseen ei vastata ja mikäli yrittää soittamalla selvittää asiaa, ainoa numero on maksullinen. Kuukauden odottelun jälkeen ("selvitämme asiaa ja palaamme mahdollisimman pian"), selviää, että tuote on jo ostohetkellä ollut loppu. WTF?

    • Itse ostan kuukausittain nettikaupoista. Pelkästään hyviä kokemuksia. ostan myös HUutonetistä sekä Ebaysta ja niistäkin pelkästään hyviä kokemuksia.

    • Anonyymi

      Ostan sellaiset asiat netistä, jotka ovat siellä halvempia kuin kivijalkaliikkeessä tai sellaisia asioita, joita ei muuta kautta saa. Lisäksi ostan vain luotetuista verkkokaupoista, joista löytyy tietoa niiden luotettavuudesta.

      Käytän myös Paypal:ia "puskurina", enkä annan pankkikortti- tai luottokorttitietojani suoraan mihinkään ulkomaiseen nettikauppaa. Varmistan siis myös sen, että Paypal toimii ulkomaisessa verkkokaupassa.

    • Anonyymi

      Löytyy niitä hyviä verkkokauppoja täältä Suomestakin, On väärin ajatella että kaikki ovat huijareita. Suomalaisista verkkokaupoista saa yleensä todella nopeasti tilaamansa tuotetta kotiin ja palvelu on nopeaa ja ystävällistä. Pienet verkkokaupat ovat mielestäni parempia koska pienet kaupat panostavat yleensä laatuun eikä määrään. En ole joutunut pettymään, päinvastoin olen todella tyytyväinen tuotteisiin ja saamani palveluun kun olen tilannut verkkokaupoista täällä Suomessa. Eivät myy ei oo:ta. Huippukauppoja josta olen tilannut monesti on esim. Riiminka.fi ja eTatti.eu. Upeaa Suomalaista käsityötä...kannattaa käydä katsomassa.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      244
      2140
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      82
      1836
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      74
      1534
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      109
      1255
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      64
      1150
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1115
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1044
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      970
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      891
    Aihe