Sisätila lämmitin moottoriin??

uunopahvipetteri

Tää on ihan uuno kysymys mut esitetään nyt.

Autoni on myynnissä joten en viitsi siihen kalliita lohkolämmitin asennuksia enää tehdä. Joudun kuitenkin toisinaan käyttämään sitä ja nyt on aika kovat pakkaset ollu.

Olisi yksi ylimääräinen sisätila lämmitin. Voiko sillä "lämmittää" moottoria jotenkin alkeellisesti niin että laite puhaltaa lämmintä ilmaa moottorille ?

Mihin kohtaan autoa tämä lämmin ilma tulisi suunnata?

T uuno

20

4307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elvis oli kala

      Totta kai voi.
      Lämmin ilma kannattaa suunnata kohti moottoria.
      Ainoa hyötyjä on sähkölaitos, mutta hei, aina kannattaa yrittää.

    • a(2)

      Jos laitat koneppellinpäälle mattoja, niin että ne ylettävät kaikilta reunoilta maahan lämpöeristäen moottoritilan jaksaa tollanen kilowatin lämmitin pitää moottorin noin 20c ulkoilmaa lämpimämpänä.

    • hyvin lämpenee

      Pistä vaikka pakoputken päähän, autosi on kuitenkin romu ja väljä että lämpö kulkeutuu sieltäkin kautta.

    • Toimii testattu on

      uunopahvipetteri, saitkin jo vastauksia mutta tässä yksi lisää. Ompa sitä käytetty vuosien mittaan useampia kertoja. Auttaa paljon ja on minusta jopa parempi kuin lohkolämmitin koska kaikki muukin lämpenee. Olet varmaan lukenut juttuja mm säteilylämmittimiestä miten ne ei vaikuta yhtään mitään tai juurikaan. No niiden teho on n 0,55kW sisätilan lämmittimen siis autokäuttöön tarkoitetun teho on 1,8kw no eipä tartte olla ruudin keksiä mikäli on aivot että iso teho auttaa .

      Jokainen irvailija ei vain ole asiaa todennut kokemus peräisesti minä olen ja tiedän mistä puhun.
      Ei sitten talon lämmitykseen tarkoitettuja lelujuja eikä pilipali 15€ halpis versioita ne on vaarallisia vaan oieka calix tai defa lämmitin ja semmoiset 600w mallit on aika tehottomia.

      • fysiikanperusteet5

        Et ilmeisesti osaa huomioida lämpötehon siirtotapaa kun vertaat säteilylämmittimeen.

        Kokeileppa tätä: Laita tuuletin kuuman liesilevyn viereen ja pidä kättä tuulettimen edessä. Sen jälkeen poista tuuletin ja paina kätesi liesilevyä vasten. Millä tavalla lämpöteho siirtyy paremmin?


      • Letkulämmitin pakett
        fysiikanperusteet5 kirjoitti:

        Et ilmeisesti osaa huomioida lämpötehon siirtotapaa kun vertaat säteilylämmittimeen.

        Kokeileppa tätä: Laita tuuletin kuuman liesilevyn viereen ja pidä kättä tuulettimen edessä. Sen jälkeen poista tuuletin ja paina kätesi liesilevyä vasten. Millä tavalla lämpöteho siirtyy paremmin?

        Kaukaa haettu esimerkki ei vertailukelpoinen.

        koetappa myös huvikseen sitä johtumislämmitteistä lohkolämmitintä -20c pakkasessa 2h ja koeta vastaavassa olsuhteessa pellin alle laitettua 1.8kw autolämmitintä niin huomaat eron ja se on iso puhaltimen eduksi . Minä teidän asian kokemuksesta golf 1.9tdi jääkaapin ollessa välineenä.
        Oli rikki se surkeeakin surkeampi pikku säteilylämmitin joka suoraan oli kiinni lohkossa. Nyt on letkulämmitin isommasta autosta jo vain on tehoa mutta harkitsin jopa tuota puhallinlämmitystä pysyväksi. On siinä tehoa usko pois kokemuksen kautta tullutta tietoa. Ja asiaan vaikuttaa aloittajan auton vaihto juttu myös.


    • oletkotosissasi?3626

      90% lämmöstä siinä menee harakoille. Se pieni lämpömäärä joka voisi siirtyä moottoriin kannattaa suunnata jäähdytysnesteletkuun, sen kautta lämpöä vois saada leviämään koko moottoriin.

      Mutta se lämpömäärä joka puhaltimella saisi siirrettyä lohkoon on niin pieni ettei tuollaista kannata edes harkita jos on vähänkin järkeä päässä. Sisätilanlämmittimien tehot ovat niin pieniä ettei niillä saa lämmitettyä lohkoa paria astettakkaan. Täs pitää huomioida lämmönsiirtotapa, esim säteilylämmitin on suoraan lohkossa kiinni mikä on täysin eri asia kuin lämpimän ilman puhaltaminen.

      Olis eri asia jos moottoritila olisi tiivis mutta kun on avoin niin lähes kaikki lämpö karkaa pois. Käytä rahasi mielummin hyviin talviöljyihin kuin suureen sähkölaskuun.

      • Letkulämmitin pakett

        Prosentteja en ole tuuminut. Mutta en itsekkään uskonut miten paljon se 1.8kw vaikutti. Ensin kokeilin ihan piruuttaan kun töihin on mentävä ja varmuudella päästävä joten ajastin silloin sen puhaltimen 2h kuten on aina "lohkolämmitin" ja pakaksta oli ja eipä olisi uskonut miten helpolla lähti käyntiin eli koetettu keino joka havaittu arkisella tasolla ei prosentteja laskien eikä vain luulojen varassa. Auton kone tila on suht tuuleton paikka. Jos nokka kohti merta ja tuuli käy kyllä se "nuolee" kaikella tavalla lämmitettyä konetilaa isosti.

        Käytäntö ja teoria ei kuule ihan aina kohtaa ja kenttä kokeilla insinöörien lelutkin testaillaan ja havaitaan jotain mitä ei näppäimistön ja hiiren kautta lämpimässä havaita.

        Nyt en enempää jatka omaltakohdaltani asiaa.Käytännön tietoni ketjun aloittajalle olen antanut hetkelliseen käyttöön pika apu. Onnea valitsemillanne teillä.

        ps. Puhallin kannattaa laitta niin että kuumin puhallus on lohkoon päin ja kestää puhaltimen värinää eli pysyy paikoillaan.


    • aiiih!

      Hitto viete. Kokeilin tulikuumaa hellanlevyä paljaalla kämmenelläni ja jäi sormenkuvat
      levyyn.

      • persepaloi

        Minä kokeilin herkemmällä ruumiinosalla ja nyt ei sitten kärsi istua.


    • Vanhoja aikoja muist

      60-luvulla, kun kaikissa autoissa ei vielä ollut moottorinlämmitintä. auto saatiin kovalla pakkasella käyntiin laittamalla moottorin alle maahan 1000W keittolevy. Sillä kun lämmitteli pari tuntia, niin moottori lämpeni ja lähti käyntiin. Auto piti suojata tuulelta jollain täkillä tai vastaavalla. Kieltämättä tulenarka keino, mutta toimi hätätilassa.

      • On kokeiltu levyä

        Fordson Majoriin: pari auton vannetta moottorin alle ja siihen päälle keittolevy tunkilla öljypohjaa vasten. Tunnin verran levy päällä ja vot käyntiin lähti :-)


      • 537357357373
        On kokeiltu levyä kirjoitti:

        Fordson Majoriin: pari auton vannetta moottorin alle ja siihen päälle keittolevy tunkilla öljypohjaa vasten. Tunnin verran levy päällä ja vot käyntiin lähti :-)

        Meidän kylässä eräs vanha paappa tekee joskus nuotion Majurin alle kun on kovat pakkaset. Sillä ainkakin moottori lämpeää.


      • kivisateella noin

        juu silloin oli jännittee ihan muita ja öljyt jäykkiä joita piti notkistaa lämmitämällä.
        Palataan kuitenkin tähän päivään ja hieman tuoreipiin autoihin.


      • En usko
        537357357373 kirjoitti:

        Meidän kylässä eräs vanha paappa tekee joskus nuotion Majurin alle kun on kovat pakkaset. Sillä ainkakin moottori lämpeää.

        Moottorin vierestä johdot palaa...


    • naapuri6

      saako sen wepaston ääntä pienemmälle. muutaman metrin päässä naapurin autokatos, ja lämmityslaite huutaa kun hornetti. ja aamuin illoin joskus jopa keskellä päivää tunti kerrallansa. ei parane insinöörille huomautella on niin herkkähipiäinen.

      • a(2)

        Tuo johtuu yleensä siitä, kun ei raaskita webastoon ostaa sitä äänenvaimenninta. Webastossa (asennusohjeiden mukaan asennettuna) pitäisi olla sekä imuilman, että pakoputken äänenvaimennin, mutta korjaamot jättävät nuo asentamatta, säästääkseen joko omia, tai asiakkaan rahoja.


      • naapri
        a(2) kirjoitti:

        Tuo johtuu yleensä siitä, kun ei raaskita webastoon ostaa sitä äänenvaimenninta. Webastossa (asennusohjeiden mukaan asennettuna) pitäisi olla sekä imuilman, että pakoputken äänenvaimennin, mutta korjaamot jättävät nuo asentamatta, säästääkseen joko omia, tai asiakkaan rahoja.

        kiitos vastauksesta. hyvää kevään jatkoa.


    • tällaisemenee

      Laita tukankuivaaja konetilaan puhaltamaan moottorin kylkeä heti pakosarjan alapuolelta, lämmöt täysille ja itse puhallus 1 kohtaan. 20 asteen pakkasella kone lämpeää n. 20 minuutissa.

    • Anonyymi

      Aikanhan lämmitethin kosanila öljypohojaa.
      Hyvin autto, vaikka oli 6 pyttynen bensa Mese. VM -68.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      71
      3889
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      101
      3495
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      78
      3338
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      36
      2638
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      124
      1598
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1506
    7. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1114
    8. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1100
    9. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      18
      1096
    10. Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja

      miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku
      Ikävä
      118
      1016
    Aihe