Sisätila lämmitin moottoriin??

uunopahvipetteri

Tää on ihan uuno kysymys mut esitetään nyt.

Autoni on myynnissä joten en viitsi siihen kalliita lohkolämmitin asennuksia enää tehdä. Joudun kuitenkin toisinaan käyttämään sitä ja nyt on aika kovat pakkaset ollu.

Olisi yksi ylimääräinen sisätila lämmitin. Voiko sillä "lämmittää" moottoria jotenkin alkeellisesti niin että laite puhaltaa lämmintä ilmaa moottorille ?

Mihin kohtaan autoa tämä lämmin ilma tulisi suunnata?

T uuno

20

4080

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elvis oli kala

      Totta kai voi.
      Lämmin ilma kannattaa suunnata kohti moottoria.
      Ainoa hyötyjä on sähkölaitos, mutta hei, aina kannattaa yrittää.

    • a(2)

      Jos laitat koneppellinpäälle mattoja, niin että ne ylettävät kaikilta reunoilta maahan lämpöeristäen moottoritilan jaksaa tollanen kilowatin lämmitin pitää moottorin noin 20c ulkoilmaa lämpimämpänä.

    • hyvin lämpenee

      Pistä vaikka pakoputken päähän, autosi on kuitenkin romu ja väljä että lämpö kulkeutuu sieltäkin kautta.

    • Toimii testattu on

      uunopahvipetteri, saitkin jo vastauksia mutta tässä yksi lisää. Ompa sitä käytetty vuosien mittaan useampia kertoja. Auttaa paljon ja on minusta jopa parempi kuin lohkolämmitin koska kaikki muukin lämpenee. Olet varmaan lukenut juttuja mm säteilylämmittimiestä miten ne ei vaikuta yhtään mitään tai juurikaan. No niiden teho on n 0,55kW sisätilan lämmittimen siis autokäuttöön tarkoitetun teho on 1,8kw no eipä tartte olla ruudin keksiä mikäli on aivot että iso teho auttaa .

      Jokainen irvailija ei vain ole asiaa todennut kokemus peräisesti minä olen ja tiedän mistä puhun.
      Ei sitten talon lämmitykseen tarkoitettuja lelujuja eikä pilipali 15€ halpis versioita ne on vaarallisia vaan oieka calix tai defa lämmitin ja semmoiset 600w mallit on aika tehottomia.

      • fysiikanperusteet5

        Et ilmeisesti osaa huomioida lämpötehon siirtotapaa kun vertaat säteilylämmittimeen.

        Kokeileppa tätä: Laita tuuletin kuuman liesilevyn viereen ja pidä kättä tuulettimen edessä. Sen jälkeen poista tuuletin ja paina kätesi liesilevyä vasten. Millä tavalla lämpöteho siirtyy paremmin?


      • Letkulämmitin pakett
        fysiikanperusteet5 kirjoitti:

        Et ilmeisesti osaa huomioida lämpötehon siirtotapaa kun vertaat säteilylämmittimeen.

        Kokeileppa tätä: Laita tuuletin kuuman liesilevyn viereen ja pidä kättä tuulettimen edessä. Sen jälkeen poista tuuletin ja paina kätesi liesilevyä vasten. Millä tavalla lämpöteho siirtyy paremmin?

        Kaukaa haettu esimerkki ei vertailukelpoinen.

        koetappa myös huvikseen sitä johtumislämmitteistä lohkolämmitintä -20c pakkasessa 2h ja koeta vastaavassa olsuhteessa pellin alle laitettua 1.8kw autolämmitintä niin huomaat eron ja se on iso puhaltimen eduksi . Minä teidän asian kokemuksesta golf 1.9tdi jääkaapin ollessa välineenä.
        Oli rikki se surkeeakin surkeampi pikku säteilylämmitin joka suoraan oli kiinni lohkossa. Nyt on letkulämmitin isommasta autosta jo vain on tehoa mutta harkitsin jopa tuota puhallinlämmitystä pysyväksi. On siinä tehoa usko pois kokemuksen kautta tullutta tietoa. Ja asiaan vaikuttaa aloittajan auton vaihto juttu myös.


    • oletkotosissasi?3626

      90% lämmöstä siinä menee harakoille. Se pieni lämpömäärä joka voisi siirtyä moottoriin kannattaa suunnata jäähdytysnesteletkuun, sen kautta lämpöä vois saada leviämään koko moottoriin.

      Mutta se lämpömäärä joka puhaltimella saisi siirrettyä lohkoon on niin pieni ettei tuollaista kannata edes harkita jos on vähänkin järkeä päässä. Sisätilanlämmittimien tehot ovat niin pieniä ettei niillä saa lämmitettyä lohkoa paria astettakkaan. Täs pitää huomioida lämmönsiirtotapa, esim säteilylämmitin on suoraan lohkossa kiinni mikä on täysin eri asia kuin lämpimän ilman puhaltaminen.

      Olis eri asia jos moottoritila olisi tiivis mutta kun on avoin niin lähes kaikki lämpö karkaa pois. Käytä rahasi mielummin hyviin talviöljyihin kuin suureen sähkölaskuun.

      • Letkulämmitin pakett

        Prosentteja en ole tuuminut. Mutta en itsekkään uskonut miten paljon se 1.8kw vaikutti. Ensin kokeilin ihan piruuttaan kun töihin on mentävä ja varmuudella päästävä joten ajastin silloin sen puhaltimen 2h kuten on aina "lohkolämmitin" ja pakaksta oli ja eipä olisi uskonut miten helpolla lähti käyntiin eli koetettu keino joka havaittu arkisella tasolla ei prosentteja laskien eikä vain luulojen varassa. Auton kone tila on suht tuuleton paikka. Jos nokka kohti merta ja tuuli käy kyllä se "nuolee" kaikella tavalla lämmitettyä konetilaa isosti.

        Käytäntö ja teoria ei kuule ihan aina kohtaa ja kenttä kokeilla insinöörien lelutkin testaillaan ja havaitaan jotain mitä ei näppäimistön ja hiiren kautta lämpimässä havaita.

        Nyt en enempää jatka omaltakohdaltani asiaa.Käytännön tietoni ketjun aloittajalle olen antanut hetkelliseen käyttöön pika apu. Onnea valitsemillanne teillä.

        ps. Puhallin kannattaa laitta niin että kuumin puhallus on lohkoon päin ja kestää puhaltimen värinää eli pysyy paikoillaan.


    • aiiih!

      Hitto viete. Kokeilin tulikuumaa hellanlevyä paljaalla kämmenelläni ja jäi sormenkuvat
      levyyn.

      • persepaloi

        Minä kokeilin herkemmällä ruumiinosalla ja nyt ei sitten kärsi istua.


    • Vanhoja aikoja muist

      60-luvulla, kun kaikissa autoissa ei vielä ollut moottorinlämmitintä. auto saatiin kovalla pakkasella käyntiin laittamalla moottorin alle maahan 1000W keittolevy. Sillä kun lämmitteli pari tuntia, niin moottori lämpeni ja lähti käyntiin. Auto piti suojata tuulelta jollain täkillä tai vastaavalla. Kieltämättä tulenarka keino, mutta toimi hätätilassa.

      • On kokeiltu levyä

        Fordson Majoriin: pari auton vannetta moottorin alle ja siihen päälle keittolevy tunkilla öljypohjaa vasten. Tunnin verran levy päällä ja vot käyntiin lähti :-)


      • 537357357373
        On kokeiltu levyä kirjoitti:

        Fordson Majoriin: pari auton vannetta moottorin alle ja siihen päälle keittolevy tunkilla öljypohjaa vasten. Tunnin verran levy päällä ja vot käyntiin lähti :-)

        Meidän kylässä eräs vanha paappa tekee joskus nuotion Majurin alle kun on kovat pakkaset. Sillä ainkakin moottori lämpeää.


      • kivisateella noin

        juu silloin oli jännittee ihan muita ja öljyt jäykkiä joita piti notkistaa lämmitämällä.
        Palataan kuitenkin tähän päivään ja hieman tuoreipiin autoihin.


      • En usko
        537357357373 kirjoitti:

        Meidän kylässä eräs vanha paappa tekee joskus nuotion Majurin alle kun on kovat pakkaset. Sillä ainkakin moottori lämpeää.

        Moottorin vierestä johdot palaa...


    • naapuri6

      saako sen wepaston ääntä pienemmälle. muutaman metrin päässä naapurin autokatos, ja lämmityslaite huutaa kun hornetti. ja aamuin illoin joskus jopa keskellä päivää tunti kerrallansa. ei parane insinöörille huomautella on niin herkkähipiäinen.

      • a(2)

        Tuo johtuu yleensä siitä, kun ei raaskita webastoon ostaa sitä äänenvaimenninta. Webastossa (asennusohjeiden mukaan asennettuna) pitäisi olla sekä imuilman, että pakoputken äänenvaimennin, mutta korjaamot jättävät nuo asentamatta, säästääkseen joko omia, tai asiakkaan rahoja.


      • naapri
        a(2) kirjoitti:

        Tuo johtuu yleensä siitä, kun ei raaskita webastoon ostaa sitä äänenvaimenninta. Webastossa (asennusohjeiden mukaan asennettuna) pitäisi olla sekä imuilman, että pakoputken äänenvaimennin, mutta korjaamot jättävät nuo asentamatta, säästääkseen joko omia, tai asiakkaan rahoja.

        kiitos vastauksesta. hyvää kevään jatkoa.


    • tällaisemenee

      Laita tukankuivaaja konetilaan puhaltamaan moottorin kylkeä heti pakosarjan alapuolelta, lämmöt täysille ja itse puhallus 1 kohtaan. 20 asteen pakkasella kone lämpeää n. 20 minuutissa.

    • Anonyymi

      Aikanhan lämmitethin kosanila öljypohojaa.
      Hyvin autto, vaikka oli 6 pyttynen bensa Mese. VM -68.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

      Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      90
      6313
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

      Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      172
      3682
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

      Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3229
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

      Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      214
      2261
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

      Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      35
      1971
    6. Et edes ole vanha ja läski

      Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      36
      1930
    7. Etkö usko teidän

      Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      47
      1839
    8. Voisiko näistä

      Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      59
      1746
    9. Tykkään niin paljon

      Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1713
    10. Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.

      Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?
      Ikävä
      20
      1707
    Aihe