Neuvoja kaipailen

Hevostyttö

Elikkkäs, minulle ei ole omaa hevosta, mutta kysynpä nyt uteliausuudesta, jos joskus olen siunattu sellaisella.

Kysyisin siis tästä päivärytmistä ja ruokinnasta.

Aamuisin(klo 6-7) hevonen saa heinaa ja väkirehuja, ja yleensä pääsee sen jälkeen tarhaan. Ja olen lukenut monia keskusteluja, joissa hevosenomistajat kertovat tuovansa hevoselle lisää heinää n. klo 12. Itse käyn koulua, ja pääsen kotiin joka arkipäivä vasta n. 14.45, eli jos minulla olisi hevonen, sen pitäisi seistä tarhassa siihen asti.

Onko järkevää jättää hevonen niin pitkäksi aikaa tarhaan? Ja kun en voi antaa hevoselle heiniä enne kun tulen koulusta, olisiko heinäverkko tarhassa hyvä ratkaisu? hevosella menisi pidempään heinien syömisessä ja silä olisi enemmän tekemistä.

Ja te hevosenomistajat, mihin aikaan suurinpiirtein annatte iltaruuat?

Kiitos tosi paljon jos vastaatte :) Olen ratsastanut 8 vuotta, ja häpeän kun en tiedä näin tärkeitä asioita, mut toivon saavani joskus oman hevosen (::



PS. kumpi olisi parempi harrasteratsu; Clydesdale vai Pohjoisruotsinhevonen? :D

8

125

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuvoja

      Hevosen ruokinta tulisi jakaa siten että varhain aamulla( noin klo 6-7) annetaan heinää ensiksi, sitten mahdolliset väkirehut. Päivällä olisi hyväkin idea pitää esim heinäverkkoa tai vastaavaa, illalla hevosen tulee saada päivän isoin heinä-annos ja mieluiten vähän myöhemmin(noin klo 7-8) jotta hevonen ei olisi tyhjin mahoin aamulla. Hevosen tulisi saada olla mahdollisimman kauan päivällä tarhassa mutta sään vaatiessa loimitettuna tai suojalla varustetussa tarhassa. Eli aivan hyvin hevonen voi olla koulupäivän aikana tarhassa. Itse olen hoitanut tällä menetelmällä kahta ponia ja ovat olleet aina terveitä.

      • Hevostyttö

        Okei, kiitos kun valaisit asiaa :D


    • Finncella

      Ne ruokintakerrat voi olla esim. klo: 7.00 ja 14.00 sekä illalla 20-21.00 ja hevonen voi olla tarhassa kokopäivän. Pohjoisruotsinhevonen on vähän pienempi n.155-160 ja clydet on 170-180cm, molemmat rodut on harvinaisia suomessa.

    • katherine__

      Jos hevonen saa ruokaa klo 7 ja klo 14, on ruokinta väli aivan liian pitkä.

      Paras olisi, jos hevosella olisi vaikkapa vapaa heinä. Heinäverkon virittäminen tarhaan voi olla hankalaa, koska heinäbverkon tulee olla suht korkealla. Ylhäältä syöminen ei myöskään tee hevosen hengitysteille hyvää pidemmän päälle.
      Monet on laittaneet tarhaan ihan kokonaisen säilöheinäpaalin. Se tosin vaatii useamman hevosen, jotta ei ehdi pilaantua.
      mahdollisesti tarhaan voisi levittää muutaman avatun kuivaheinäpaalin.

      Heinää voi antaa pienen tupon vielä iltapäivästä, esim. klo 18. Varsinainen iltaruokinta kannattaa tehdä mahdollisimman myöhään, jotta ruokintaväli ei taas valu liian pitkäksi, esim. klo 21 on hyvä.



      Ensimmäistä hevosta ei kuitenkaan omaan pihaan missään nimessä kannata hankkia, etenkin jos ruokkiminen on hankalaa. Mieluummin vie sen täysihoitotalliin.
      Hevostahan ei muutenkaan voi pitää yksin, eli pitäisi olla vähintään kaksi heppaa.


      Pohjoisruotsinhevonen ja clydesdale on molemmat vetohevosia. RATSUIKSI kumpikaan ei siis ole kovin hyvä vaihtoehto. Mutta jos jonkun sirommat yksilön löydät, niin kumpikin hyvin voi ratsuna toimia. Tosin clydesdalella alkaa jo koko rajoittaa hyppäämistä.

    • Hevostyttö

      En mä siis ole mitään hevosta hankkimassa :D Olen vain utelias, ja onhan hyvä tämmöisetkin asiat tietää jos oman hevosen joskus saan ^^

      Ja kyl mä tiedän, että hevonen ei saa olla yksin, et ei tarvii hätäillä että mä jonkun tallin perustan takapihalle ja laitan jonkun clydesdalen sinne yksinään :D

      Mut kiitos kun vastasitte ^^

    • Hevoskuiskaaja

      Perusperiaate on, että hevosella on koko ajan heinää mahassa. Hevosen maha ei siis saa missään välissä tyhjentyä (leikkaukset ym on eri asia). Eli aamulla joskus 6-7 aikoihin heinää ja väkirehua. Laita paljon heinää. Kun tulet koulusta, on hyvä aika lisätä heinää. Illalla 7-9 aikaan lisää heinää ja väkirehut.

    • curry5

      meillä ruokittaan 6krt päivässä 3krt(ruokintajaksot venyvät liikaa) on aivan liian vähän.
      7:30,9:00,11:00,15:00.18:00 ja 20:00(mineraali,progut).
      Hevonen saa mielellään olla koko päivän ulkona!
      jos pakkasta on yli -20 kannattaa ottaa sisään päivällä ja pistää ulos myöhemmin taas ja iltatalliin aikasemmin sisään!
      Meidän ponit eivät pärjäisi jos saisivat 3ktr päivässä heinää nimittäin toinen poneista syö 1.5kg 20 minuutissa aivan järkyttävää eikö!

      • Hdhs

        Mun lempibändi on cannibal corpse.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2753
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2340
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2090
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1854
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1731
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1725
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 100
      1656
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe