Pakkoajatukset

pppppppppp

Nyt on pakko avautua, ahdistaa niin pahasti. Minulla on ollut ainakin teini-ikäisestä asti pakkotoimintoja (laskemista, tietyt asiat piti/ pitää tehdä tietyllä tavalla ja esim. viisi kertaa, numerot kuusi ja kolme ovat "pahoja" jne.) Teininä en edes tajunnut olevan sen sairaus, vaan ainoastaan epämiellyttävää eikä se erityisesti rajoittanut elämääni enkä kiinnittänyt siihen sen kummemmin huomiota.
Pari vuotta sitten oli kova stressi terveydestä lähes puoli vuotta ja tämän jälkeen pamahtivat pakkoajatukset kuin salama kirkkaalta taivaalta. Ensin pelkäsin kuolevani, sitten läheisteni kuolemaa ja omaa sekoamistani. Ahdistus oli järkyttävää. Näiden pelkojen jälkeen on tullut peloista pahin, eli oman lapsen tappaminen. Tämä on niin ahdistavaa, että itken nytkin tätä kirjoittaessani. Sain toissa kesänä Cirpalexit ja niitä olen popsinut 10mg päiväannoksella. Pakkoajatukset ovat nyttemmin muuttuneet kausittaisiksi, mutta yhtä kamalia ne ovat silti. Olen uskotellut itselleni, että en ole hullu ja että ajatukset on vain ajatuksia. Tähän asti olen aina päässyt pakkoajatuksista eroon 2-3 päivän järkeilyllä, mutta uusinta pelkoa en jotenkin pysty järkeilemään. Pelkään nimittäin, että toteutan nuo tappamisajatukset että pääsisin ajatuksista eroon. Tämä on hirvittävää! Rakastan lastani yli kaiken enkä ikinä haluaisi hänelle mitään pahaa. Onko nämä enää pakkoajatuksia vai jotain vakavempaa? Auttakaa minua, pyydän.

5

492

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sureminen

      Kieltämättä vaikea tilanne, kun tuo järkeistäminen ei enää auta suojakeinona ahdistusta vastaan.

      Oman kokemuksen mukaan surun ja itkun pitäisi kuitenkin auttaa ahdistukseen sitä vähentämällä. Ja kun ahdistus vähenee pitäisi pakkoajatustenkin helpottaa. Näin ainakin minulla. Ei kuitenkaan ole välttämättä helppoa alkaa itkemään tuosta vain yksinään. Tyyliin alanpa nyt itkemään, jotta tämä ahdistus helpottaisi ja paranisin pakkoajatuksista. Ainakin itselläni vain hyvin voimakkaan ahdistustilan myötä saatoin alkaa itkemään ja siihenkin tarvitsin liipaisimeksi pitkän aikaa toisen läheisen ihmisen, jolle ilmaisin ahdistukseni ja joka osasi sen "ottaa oikein vastaan". Itkun jälkeen oli aina jonkin aikaa hyvä olo sitten tapahtuma toistui. Surua voi siten jatkua parikin vuotta ennenkuin ahdistus helpottaa. Ei sillei, että kokoajan itkisi, vaan silloin tällöin ahdistus nousee niin voimakkaaksi, että itku on mahdollista oikeassa tilanteessa. Itkun pitää myös tuntua auttavalta. Jos itkun jälkeen tulee jostain syystä paha olla esim. häpeää, niin itku saattaa silloin vaan pahentaa asiaa. Näin voi käydä esim. silloin, jos toinen ihminen ei osaa ottaa tunteita vastaan oikein.

      Tuossa on kuitenkin pienoinen ongelma, että kuka on niin läheinen ihminen, että voi tuollaisia tunteita ilmaista ja joka ymmärtää ja jaksaa. Itselläni ainakin meni pitkään ennenkuin pystyin ja aloin suremaan yksin. Ei ole varmaan helppoa mennä sanomaan kenellekkään tappamispakkoajatuksista ja muusta vastaavasta. No noista ei välttämättä tarvitse puhua suoraan tai lainkaan, jos sen suremisen saa alkamaan muuten.

      No nuo nyt on omaa kokemustani ja itse oli lisäksi psykoterapia apuna ja tukena, mutta olen näillä palstoilla lukenut joskus vastaavansuuntaista surun tuomasta avusta.

    • pppppppppppppp

      Kiitos vastauksestasi. Eilinen menikin itkiessä ja välillä ahdistus helpotti paljonkin. Samaa kehää nyt kuitenkin kierretään. Aina kun ahdistus alkaa helpottamaan, iskee ajatus, että minun on pakko tappaa lapseni, että nämä ajatukset loppuu. Sitten alkaa välittömästä hurja ahdistus uudestaan. Pelottaa todella, että toteutan ajatukset vain päästäkseni eroon niistä. Kimuranttia ja niiiiin ahdistavaa. Pelkään että pakkoajatukseni ovat kehittyneet psykoottisiksi tms. Miten ihmeessä saisin itseni rauhoittumaan?

    • sureminen

      Hei,

      Minä kiersin samaa kehää pitkän aikaa ja ajattelin, että tuleeko tästä ikinä loppua. Itkin ja ahdistus väheni huimasti, kunnes parin tunnin tai päivän kuluttua olin taas samassa pisteessä suuresti ahdistuneena samojen vanhojen ahdistavien pakkoajatusten kanssa. Tätä tosiaan jatkui muutaman vuoden ajan ennenkuin ahdistus helpotti lopullisesti. Mutta on toinenkin vaihtoehto mikä saattaa helpottaa oloa nopeasti. Psykoosilääkkeet saattavat auttaa joissain tilanteissa. Yleensä jo pienellä annostuksella ja todella nopeasti. En sano, että sinulla pakkoajatukset olisivat kehittyneet varsinaisesti psykoottiseksi tms. Varsinaisilla psykoosipotilailla ei käsittääkseni ole sairaudentuntoa samalla tavalla kuin pakko-oireisesta häiriöstä kärsivällä. Mutta tuosta voisi ehkä olla nopeata apua. Tietenkin on yksilöllistä mikä psykoosilääke auttaa ja sit se, että määrääkö psykiatri kertomasi perusteella kyseistä lääkettä. Olin kuitenkin itse (tosin aivan erilaisten pakko-ajatusten kanssa) samassa tilanteessa joskus. Ja minulle suositeltiin psykoosilääkitystä, joka todella auttoi nopeasti tilanteeseen.

    • melina3

      Meitä on monia muita, itellä ollut pakkoajatuksia 10-vuotiaasta asti. Ihan hirveetä ja just tuo mainitsemasi ajatus on se pahin kaikista...pitkiä aikoja on menny tosi hyvinkin ja etenkin lääkkeen aloituksen jälkeen v. 2008. Nyt on taas ajatuksia ja ahdistus, kun luin yhden uutisen, niin siitä se taas lähti. Toivottavasti häipyy pian, ei jaksais enää...

    • j jk

      niinkö

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2062
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      57
      1773
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1644
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      6
      1577
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1545
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1465
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1336
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1301
    9. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      79
      1240
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1193
    Aihe