mitä se tarkoitti Kalle Päätalo

puulusikka ..

kun sanoi, että "se jäi elämältä saaliiseen"

19

4983

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

En tiedä.

Oletan viittaavan kalastukseen. Että niinkuin eletystä elämästä onnistui kalastelemaan jotain saalista, mitä nyt on.

=DW=

• jocus*

Häneltä jäi saamatta jotakin, mikä olisi hänelle kohtuuden nimissä kuulunut. Ehkä hän syntyessään "jäi Luojalta saaliiseen" eli syntyi jollakin tavoin vammaisena. Tai ehkä elämä ei muuten kohdellut häntä oikeudenmukaisesti. Näin minä tulkitsen sanonnan.

• k/k

En ole koilismaalta mut Päätaloni lukeneena olen täysin jokucin selityksen kannalla.

• k/k

• jocus*
        k/k kirjoitti:

Selvennystä sanonnalle
        http://blogit.kansanuutiset.fi/paatalon-matkassa/romaani-kuin-novellikokoelma/

Sieltähän tuo sanonta selvisi ihan täsmällisesti. Päätalon murre poikkeaa omastani muoto-opiltaan, mutta sanastossa on paljon samaa kuin peräpohjolan murteessa. Peräpohjalaista Päätalo ei osannut kirjoittaa, ja joskus murteen rääkkääminen pilasi lukunautintoni. Varsinkin Nälkämäki oli raskas luettava.

Harkitsin sitäkin, että pyytäisin häneltä repliikit oikoluettavakseni, mutta en sentään kehdannut, ja viimeisissä Iijoki-sarjan romaaneissa hoot alkoivat olla melkein kohdallaan. Ilmeisesti hän sai asiantuntija-apua. - Linnan Tuntemattoman murrerepliikit kustantaja korjautti asiantuntijoilla, ja siksi ne ovat niin oikeita.

• anna mun kaikki kest

Mistä asiayhteisöstä olet irrottanut tuon sanontansa? Tosi pöljää irrottelua.
      Ei taida riittää lusikka, kauhalla mätetty on aivoituksesi.

• ...

Tuo on sanonta, elikkäs puheenparsi.

Mä olen kiinnostunut ite kielestä, jokapaikassa omat sanontansa, jotka ei aukea ulkopuolisille. Eikä Päätalon aikaista kieltä enää puhuta synnyinkulmillaankaan häävisti, saati tajuta muualla. Selitäs muuten, mitä tarkoittaa "Enemmän kuin sata jänistä" Mä tiedän, melko moni ei. Sille ei ole olemassa suoraa selitystä. Enkä mäkään osaa sitä oikein selittää, mutta tajuan oikein hyvin, mitä se tarkoittaa.

Asiayhteyksistä irrottamisen mestareita muuten on uskikset. Mietis nyt, otetaan tuhat sivua paksu satukirja, sieltä summamutikassa kaks riviä, ja selitellään ja riidellään niistä ja niitten merkityksestä vuosisatoja. Huvittavaa on joku luterilainen jumalanpalvelus, kokoshow on rakennettu parin rivin varaan, joille koitetaan keksiä selityksiä. Jos lukija ei ymmärrä tekstiä, ei vika ole välttämättä tekstissä itsessään, ongelma on kielen vanheneminen, elikkäs siis uusiutuminen.

Tsekkaa Atrian Gotles-mainosta telkkarissa sillä silmällä. Perus idea on sanaleikki ukkelin ja kakaran välillä. Koittavat etsiä yhteistä kieltä. Kumpikin käyttää omaa sanastoaan. Ja sitten löytyy se yhteinen sana "Gotleri". Se yhdisti sukupolvet. Siinä mainoksen idea, gotleria sukupolvelta toiselle. Korostetaan, että asioita, mitkä eivät muutu, gotler sellainen. Ja mainos oli suunnattu nimenomaan vanhemmalle väestölle, joka halpaa leikkelemakkraa ostaa. Tossakin ukkeli tarjos penikalle sitä. Kuluttaja arvontakin, pääpalkintona Volvo Amazon. Tarkoitettu just suurille ikäluokille. Nuoremmat polvet nähneet niitä ehkä museoissa.

Mutta mees jonnekin nuoreen lapsiperheeseen ja uteles, pennuilta, tykkääkö ne berliinin-makkarasta, sun pitää sen jälkeen selittää, mistä kyse, kun ne ei tiedä.

Niin siis. Koitin antaa esimerkkiä, että yhdestä sanastakin voi saada melkoisen selityksen. Sitäpaitsi, mä en puhunut makkarasta yhtään mitään, ainoastaan sen uusimmasta mainoskampanjasta :DDDD

=DW=

• sanonpa nyt kuitenki
        ... kirjoitti:

Tuo on sanonta, elikkäs puheenparsi.

Mä olen kiinnostunut ite kielestä, jokapaikassa omat sanontansa, jotka ei aukea ulkopuolisille. Eikä Päätalon aikaista kieltä enää puhuta synnyinkulmillaankaan häävisti, saati tajuta muualla. Selitäs muuten, mitä tarkoittaa "Enemmän kuin sata jänistä" Mä tiedän, melko moni ei. Sille ei ole olemassa suoraa selitystä. Enkä mäkään osaa sitä oikein selittää, mutta tajuan oikein hyvin, mitä se tarkoittaa.

Asiayhteyksistä irrottamisen mestareita muuten on uskikset. Mietis nyt, otetaan tuhat sivua paksu satukirja, sieltä summamutikassa kaks riviä, ja selitellään ja riidellään niistä ja niitten merkityksestä vuosisatoja. Huvittavaa on joku luterilainen jumalanpalvelus, kokoshow on rakennettu parin rivin varaan, joille koitetaan keksiä selityksiä. Jos lukija ei ymmärrä tekstiä, ei vika ole välttämättä tekstissä itsessään, ongelma on kielen vanheneminen, elikkäs siis uusiutuminen.

Tsekkaa Atrian Gotles-mainosta telkkarissa sillä silmällä. Perus idea on sanaleikki ukkelin ja kakaran välillä. Koittavat etsiä yhteistä kieltä. Kumpikin käyttää omaa sanastoaan. Ja sitten löytyy se yhteinen sana "Gotleri". Se yhdisti sukupolvet. Siinä mainoksen idea, gotleria sukupolvelta toiselle. Korostetaan, että asioita, mitkä eivät muutu, gotler sellainen. Ja mainos oli suunnattu nimenomaan vanhemmalle väestölle, joka halpaa leikkelemakkraa ostaa. Tossakin ukkeli tarjos penikalle sitä. Kuluttaja arvontakin, pääpalkintona Volvo Amazon. Tarkoitettu just suurille ikäluokille. Nuoremmat polvet nähneet niitä ehkä museoissa.

Mutta mees jonnekin nuoreen lapsiperheeseen ja uteles, pennuilta, tykkääkö ne berliinin-makkarasta, sun pitää sen jälkeen selittää, mistä kyse, kun ne ei tiedä.

Niin siis. Koitin antaa esimerkkiä, että yhdestä sanastakin voi saada melkoisen selityksen. Sitäpaitsi, mä en puhunut makkarasta yhtään mitään, ainoastaan sen uusimmasta mainoskampanjasta :DDDD

=DW=

Kyllä nyt täytyy sanoa sananen väliin: LAUANTAIMAKKARA.

Se oli ihanaa minun lapsuudessania, kun sai ranskanleivälle voita ja paksun siivun lauantaimakkaraa ja ihme ja kumma minun lastenlasteni lempimakkara on LAUANTAIMAKKARA.

Eikä kukaan meistä ole mainoksen uhri!

• Tase pappa

DW/ Meillä pohjois-Pohjanmaalla käytettiin tuota "enemmän kun sata jänestä" silloin, kun jokin asia, yllättäen saatu lahja tai tapahtuma tuotti valtavaa mielihyvää.
      Kun noin sanoi, tiesi lahjan antaja saajan toden teolla ilahtuneen.

Päätälon Kalle käytti kirjoissaan noita vanhoja sanontoja, joita savotoilla tarttui korviin.
      Aloittajan tarkoittaman sanonnan arvelen kuuluneen johonkin sellaiseen hetkeen, jolloin Kalle pohtii, tapojensa mukaan, mitä on tullut tehtyä elämänsä varrella ja mitäpä tuosta jäi elämän opetukseksi.
      Näin arvelisin, vaikka saattaahan asia olla toisinkin.

Samoinhan Riitu käytti sanontaa "tämä jääköön Jumalan maksun taakse".
      Hyvä teko, ruoka-apu tai vaikkapa oikeaan aikaan annettu hyvä sana joltakin sai Riitun liikuttuneeksi. Silloin oltiin kiitollisia, vaikka tiedettiin ettei pystytty korvaamaan saatua antia, eikä antaja edes korvausta odottanut.
      Jumala korvasi.

• mitenpäin vaan*^^

Luulempa että hänelle olisi elämä tarjonnut jotakin parempaa jota hän ei sitten ottanut vastaan tai sitten niinpäin että olisi halunnut elämältään enemmän kuin mitä sai.

• puulusikka .

Joo, se taisi olla " jäi Luojalta saaliiseen", siis syntyi vähän yksinkertaisena.

• Einari ..

Kallella oli kivoja sanontoja, niin kuin "pyrjähtää" mitäpä se tarkoittaa? Mie ihsatuin
        kallen kieleen ja ilmaisuun, kun kaksikymppisenä luin Iijoki-sarjan.

• k/k
        Einari .. kirjoitti:

Kallella oli kivoja sanontoja, niin kuin "pyrjähtää" mitäpä se tarkoittaa? Mie ihsatuin
        kallen kieleen ja ilmaisuun, kun kaksikymppisenä luin Iijoki-sarjan.

Pyrjähtämätön einari oli viken kaveri ja tosi hyvä luontonen ,ei helpolla menny herne nenään.

• nekalaa

No, entäs "roustoaminen" pitää roustota, kun on roustoomisen aika?

• jäi haaveiksi

Ville sen taas opei Kalleraasulle. Ja Tampereen murrettakaan se ei ole, Villen vääntelyita, hänen puheensa oli erimurteita koottua.

Yrittihän Kalle roustota ( naida ) vaan vähiin käivät jos nykynuoriin verrattaisi.

• Pirre*

Mielestäni tarkoitti, että syntyi hieman yksinkertaisena, niinkuin täällä on oikein arvattukin...

No voihan tuota sanontaa tulkita tietysti ilman Päätaloon linkitystä, ja silloin voisi kuvitella ettei kys. henkilö saanut mitä olisi ansainnut...kunniaa, mainetta, rahaa..jne. eli jäi osattomaksi ilman omaa syytään.

• Polliokaika
    • Anonyymi

Ruuperi ohtaan

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4196
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3482
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2893
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2729
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2532
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2134
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1226
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      149
      1167
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1016
    Aihe