Afrikkalaiskristittyjen vainot ovat merkittävin muutos Open Doors –järjestön tuoreessa vuosiraportissa. Syynä tähän on islamin vaikutuksen kasvu maanosassa.
Ihmisoikeusjärjestö Open Doors julkaisee vuosittain Word Watch List -tutkimuksen. Tutkimuksessa luetellaan 50 maata, joissa kristityt kärsivät eniten uskonsa tähden. Pohjois-Korea on ollut jo 11 vuoden ajan listan synkimmällä paikalla. Saudi-Arabia ja Afganistan ovat seuraavia, kuten olivat edellisenä vuotena. Irakin uskonnonvapaus on heikentynyt niin paljon, että maa nousi neljännelle sijalle.
Näiden neljän maan jälkeen luetteloa hallitsevat Afrikan maat. Monissa, jo aiemmin listalla olleissa maissa, uskonnonvapaus on heikentynyt ja listalle on noussut myös viisi uutta Afrikan maata: Mali (7.), Tansania (24.), Kenia (40.), Uganda (47.) ja Niger (50.).
Selkeää uskonnonvapauden heikkenemistä on mm. Sudanissa (12.), Etiopiassa (15.) ja Libyassa (17.). Listalla, 50 uskonnonvapauden kannalta ongelmallisen maan joukossa, on tänä vuonna kaikkiaan 18 Afrikan maata.
Suuri osa Word Watch Listin valtioista on perinteisesti ollut muslimienemmistöisiä. Afrikan heikentynyt uskonnonvapaus liittyy myös islamiin.
”Väkivaltaisten hyökkäysten lisäksi näemme (Afrikassa) radikaalimuslimien tulevan voimakkaammin mukaan politiikkaan, liike-elämään ja oikeuslaitosten toimintaan”, kommentoi Open Doors -järjestön edustaja Jerry Dykastra.
Lisää tietoa Open Doors järjestön sivuilta, http://www.opendoorsuk.org/resources/persecution/
Fundamentalistinen islam kasvaa Afrikassa
MrSmithy
1
123
Vastaukset
- Pakstori
Ugandasta oli Radio Deissä, täysin toisenlainen kehityskaari, se oli ollut muutamia vuosikymmeniä täysin muslimimaa, ainakin valtaapitäävien suunnalta, mutta sitten siitä tuli kristitty... Ugandassa oli maailman pahin HIV-ongelma, ja puolen kansasta ennustettiin kuolevan 2010 vuoteen mennessä, mutta kristityt voittivat, ja saivat kansaa luopumaan saastaisesta elämästä....
Asiasta kertoi Ugandalainen mies itse, joten kyseessä ei ole VALHE.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1191692
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991508Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy37973Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29889Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?38851Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50806Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s43758Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37750Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56748Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37730