Onko yleistä käytäntöä, miten menetellään käytettyä venettä ostaessa?? Milloin vene vaihtaa omistajaa (ennen veteen laskua vai laskun jälkeen, koepurjehdus)?
Venekaupat
49
2284
Vastaukset
- kauppakirjassa
Omistusoikeuden siirtyminen samoin kuin vesillelasku tms. sovitaan myyjän ja ostajan kesken ja kirjataan kauppakirjaan. Kauppakirja voi olla esim. tällainen:
http://venenetti.fi/s/files/library/attachments/12kauppakirja.pdf
Jos ostat veneen ulkomailta, jotakin käytännön eroavaisuuksia voi esiintyä meikälaisiin tapoihin verrattuna. Englannista venettä ostaessani selvitettiin esim., että "seatrial" (koepujehdus) kuuluu ilman muuta asiaan. Omassa tapauksessani kaupankäynti aloitettiin talvella veneen olleessa maissa. "Surveyor" tutki veneen ja laati yksityiskohtaisen arvion, joka sisälsi mm. arvion veneen rahallisesta arvosta. Ammattikatsastajan mukaan kaupan voi perua, jos vesillelaskun jälkeisessä "seatrialissa" ilmenee jotain tai en ole tyytyväinen purjehdusominaiuuksiin. Siinä tapauksessa kaupan peruuntuessa ostaja saa kaikki maksamansa rahat takaisin. Tämän kerrottiin olevan "yleinen käytäntö" siinä maassa.- Hannu191
Ei kauppaa voi perua, jos ei ole tyytyväinen purjehdusominaisuuksiin. Vain jos tuotteessa on olennaista vikaa, joka olisi pitänyt mainita (oli luvattu, että on ehjät purjeet yms.). Yleensä kauppatavara ostetaan Suomessa siinä kunnossa (yksityiseltä myyjältä) kuin se on eikä sille ole mitään takuuta. Siksi tavara pitää tarkastaa hyvin. Voi kyllä sopia selkeästi, että myyjä auttaa rikauksessa ja tulee mukana koepurjehdukselle. Tuolla kelvolliseksi kulkupeliksi toteamisella ei ole mitään virkaa.
- keskinäinen sopimus
Hannu191 kirjoitti:
Ei kauppaa voi perua, jos ei ole tyytyväinen purjehdusominaisuuksiin. Vain jos tuotteessa on olennaista vikaa, joka olisi pitänyt mainita (oli luvattu, että on ehjät purjeet yms.). Yleensä kauppatavara ostetaan Suomessa siinä kunnossa (yksityiseltä myyjältä) kuin se on eikä sille ole mitään takuuta. Siksi tavara pitää tarkastaa hyvin. Voi kyllä sopia selkeästi, että myyjä auttaa rikauksessa ja tulee mukana koepurjehdukselle. Tuolla kelvolliseksi kulkupeliksi toteamisella ei ole mitään virkaa.
Tuossa aikaisemmin kerroin brittiläisestä käytännössä. Valmiissa kauppakirjamallissa oli kumminkin se kohta koepurjehduksesta ja kaupan mahdollisesta perumisesta koepurjehduksen takia, jota meillä ei vissiinkään tunneta.
Jos satun löytämään ko kauppakirjan, voin siteerata "seatrial" kohdan ja kaupan peruuntumisen luettavaksenne.
Eiköhän kauppakirja voida laatia myyjän ja ostajan keskinäisen sopimuksen ja yhteisymmärryksen mukaisesti koepurjehdusta ja kaupan peruuntumisasioita myöten. Ei ole mikään pakko noudattaa jotain tiettyä kauppakirjan mallia. - 6+1
keskinäinen sopimus kirjoitti:
Tuossa aikaisemmin kerroin brittiläisestä käytännössä. Valmiissa kauppakirjamallissa oli kumminkin se kohta koepurjehduksesta ja kaupan mahdollisesta perumisesta koepurjehduksen takia, jota meillä ei vissiinkään tunneta.
Jos satun löytämään ko kauppakirjan, voin siteerata "seatrial" kohdan ja kaupan peruuntumisen luettavaksenne.
Eiköhän kauppakirja voida laatia myyjän ja ostajan keskinäisen sopimuksen ja yhteisymmärryksen mukaisesti koepurjehdusta ja kaupan peruuntumisasioita myöten. Ei ole mikään pakko noudattaa jotain tiettyä kauppakirjan mallia.Puhuttiinkohan siinä todella purjehdusominaisuuksista? Se lienee selvää, että jos koepurjehdus paljastaa vikoja eli jotain on rikki tai vene ei toimi kuten senmallisen veneen pitäisi toimia, niin kaupan peruminen on mahdollista.
Mutta ei kai nyt sentään brittiläisessäkään kauppatavassa voi ostaja sanoa koepurjehduksen jälkeen, että "en nyt ostakaan tätä Nauticatia, kun se ei nousekaan plaaniin kuten First"? - Ei kuluttajansuojaa
6+1 kirjoitti:
Puhuttiinkohan siinä todella purjehdusominaisuuksista? Se lienee selvää, että jos koepurjehdus paljastaa vikoja eli jotain on rikki tai vene ei toimi kuten senmallisen veneen pitäisi toimia, niin kaupan peruminen on mahdollista.
Mutta ei kai nyt sentään brittiläisessäkään kauppatavassa voi ostaja sanoa koepurjehduksen jälkeen, että "en nyt ostakaan tätä Nauticatia, kun se ei nousekaan plaaniin kuten First"?Ei, purjehdusominaisuuksiin tyytymättömyys ei todellakaan kelpaa kaupan purkamisen tai korvauksen perusteeksi Suomessa, eikä myöskään Englannissa.
Surveyorin eli kuntotarkastajan käyttö on monessa maassa yleistä, Suomessa valitettavan harvinaista.
Myyjällä on velvollisuus kertoa tietämänsä oleelliset puutteet ja viat joka tapauksessa. Samoin ostajalla on velvollisuus tutustua ostamaansa tavaraan ja pyrkiä selvittämään sen kunto huolellisesti.
Kannattaa muistaa, että kuluttajansuojaa ei yksityishenkilöiden tai yritysten välisessä kaupankäynnissä ole olemassakaan. - Isoero
Tässä on iso ero, ostatko liikkeestä välittäjältä vai suoraan yksityiseltä.
- Zeichen Q
Kyllä kai voidaan sopia mitä tahansa, mutta nähdäkseni on aika selvää että talvisäilytyksessä oleva vene voidaan vasta veteen laskettuna edes teoreettisesti todeta kelvollikseksi kulkineeksi. Veneestä kun ei päälle näy esim vuodot tai muut perustavan laatuiset ongelmat. Myyjän mielestähän kaikki on aina kunnossa. Tämä voidaan toki muotoilla sopimuksessa miten vain, mutta vaikeaksi menee jos kauppa peruuntuu jostain fundamentaalisesta syystä.
Muistuu lähipiiristäni ihan raastupaan asti edennyt tapaus, jossa vanhan H-veneen omistajuus vaihtui kertamaksulla helmikuussa, mutta vesillelaskun yhteydessä ilmeni pitkä lista vikoja, joista ei oltu puhuttu aiemmin. Oli vaikea ja kallis prosessi kun selviteltiin vastuunjakoa. Loppupeleissä myyjälle kaatui koko homma.
Kannattaa muistaa että yksityishenkilöiden välisessä käytetyn tavaran kaupassa on melko yleisesti käytössä ns perävalotakuu. Siinä mielessä ostajan kannattaa kauppakirjassa vaatia mahdollisten vikojen kunnostus myyjän piikkiin tai eritellä vastuut muuten. Tai sitten yrittää tinkiä kunnolla, jos ei myyjä tähän taivu. Lähtökohtaisesti ei ostajan kannata maksavana asiakkaana ottaa riskejä kontolleen jos kerran myyjän mukaan tavara on priimaa.
Omat venekauppani olen tehnyt tyyliin 20% käsirahana ja loput kun sanotaan adjö. Samalla olen ottanut kontolleni veneen vastuut kuten vakuutukset. Ne myyjät olen jättänyt nuolemaan näppejään jotka eivät ole tähän suostuneet.- 7+7
Tuo on kyllä oudonkuuloinen käytäntö, että "loput kun sanotaan adjö". Yleensä (Suomessa) suositeltu käytäntö on se, että maksupostit ovat esimerkiksi 10% käsirahana, 80% ennen veneen luovutusta ja 10% pari viikkoa luovutuksen jälkeen, viimeisen erän ehtona, ettei mitään isompia salattuja vikoja löydy. Olennaista on siis se, että jätetään pieni "takuusumma" sellaisia korjaustarpeita varten, joita ostajan ei voi katsoa kohtuudella tienneen/havainneen kaupanhieronnan aikana.
Tekninenkin ongelma tuossa "loput kun sanotaan adjö" on: yleensähän maksut hoidetaan tilisiirtoina, ei kukaan halua kannella kymmeniätuhansia euroja taskussaan. Myyjälle olisi kohtuuton riski luovuttaa vene, ennenkuin eurot ovat hallussa.
"Juristi" antoi aika hyvän ohjeistuksen tuossa alla. Tosin ulkopuolisen tavarantarkastajan käyttö taitaa Suomessa olla aika harvinaista, enpä tiedä, löytyykö kovin montaa veneisiin perehtynyttä sellaista? - Urban F
7+7 kirjoitti:
Tuo on kyllä oudonkuuloinen käytäntö, että "loput kun sanotaan adjö". Yleensä (Suomessa) suositeltu käytäntö on se, että maksupostit ovat esimerkiksi 10% käsirahana, 80% ennen veneen luovutusta ja 10% pari viikkoa luovutuksen jälkeen, viimeisen erän ehtona, ettei mitään isompia salattuja vikoja löydy. Olennaista on siis se, että jätetään pieni "takuusumma" sellaisia korjaustarpeita varten, joita ostajan ei voi katsoa kohtuudella tienneen/havainneen kaupanhieronnan aikana.
Tekninenkin ongelma tuossa "loput kun sanotaan adjö" on: yleensähän maksut hoidetaan tilisiirtoina, ei kukaan halua kannella kymmeniätuhansia euroja taskussaan. Myyjälle olisi kohtuuton riski luovuttaa vene, ennenkuin eurot ovat hallussa.
"Juristi" antoi aika hyvän ohjeistuksen tuossa alla. Tosin ulkopuolisen tavarantarkastajan käyttö taitaa Suomessa olla aika harvinaista, enpä tiedä, löytyykö kovin montaa veneisiin perehtynyttä sellaista?Missä tällainen "yleensä suositeltu käytäntö" on mukamas olemassa? Tuntuu taas minusta hieman oudolta...
Alkuperäinen kysyjä kait tiedusteli omistajuuden siirtoa? En minä ainakaan halua omistaa ostamaani venettä jota en ole 100% maksanut? Tuskinpa myyjäkään haluaa että joku muu on omistaja vaikka on vielä jokin siivu maksattama? Omistusoikeus käsittää juuri saman, eli myyjä on vastuussa veneen vakuutuksista jne, kunnes se on ostajan maksama viimeistä senttiä myöten. Tämän kai Juristikin tuossa aiemmin sanoi.
Tuo mainitsemasi maksukummitus nyt tuntuu nykypäivänä melko turhalta problematisoinnilta. Raha liikkuu aika helposti kännykänkin välityksellä. - 7+7
Urban F kirjoitti:
Missä tällainen "yleensä suositeltu käytäntö" on mukamas olemassa? Tuntuu taas minusta hieman oudolta...
Alkuperäinen kysyjä kait tiedusteli omistajuuden siirtoa? En minä ainakaan halua omistaa ostamaani venettä jota en ole 100% maksanut? Tuskinpa myyjäkään haluaa että joku muu on omistaja vaikka on vielä jokin siivu maksattama? Omistusoikeus käsittää juuri saman, eli myyjä on vastuussa veneen vakuutuksista jne, kunnes se on ostajan maksama viimeistä senttiä myöten. Tämän kai Juristikin tuossa aiemmin sanoi.
Tuo mainitsemasi maksukummitus nyt tuntuu nykypäivänä melko turhalta problematisoinnilta. Raha liikkuu aika helposti kännykänkin välityksellä.Jos luet esimerkiksi veneilylehdissä toisinaan olevia "ohjeita käytetyn veneen ostajalle", niin juuri tuollainen "10% jälkieränä" tai vastaava järjestely on yleinen ohje.
Ei se kännykkämaksu oikein auta asiaa, kun tilisiirroissa on kuitenkin viive, yleensä maksu näkyy saajan tilillä aikaisintaan seuraavana päivänä. - Lasten huolia?
7+7 kirjoitti:
Jos luet esimerkiksi veneilylehdissä toisinaan olevia "ohjeita käytetyn veneen ostajalle", niin juuri tuollainen "10% jälkieränä" tai vastaava järjestely on yleinen ohje.
Ei se kännykkämaksu oikein auta asiaa, kun tilisiirroissa on kuitenkin viive, yleensä maksu näkyy saajan tilillä aikaisintaan seuraavana päivänä."Ei se kännykkämaksu oikein auta asiaa, kun tilisiirroissa on kuitenkin viive, yleensä maksu näkyy saajan tilillä aikaisintaan seuraavana päivänä."
- On sulla huolet! :-D - 7+7
Lasten huolia? kirjoitti:
"Ei se kännykkämaksu oikein auta asiaa, kun tilisiirroissa on kuitenkin viive, yleensä maksu näkyy saajan tilillä aikaisintaan seuraavana päivänä."
- On sulla huolet! :-DSorry nyt vaan, mutta mitä kummaa tuossa huolessa on? Jos olet myymässä vaikka 50 000 euron venettä, niin ei hemmetissä ostajan anneta häipyä sen kanssa horisonttiin, ennenkuin on rahat tilillä (lukuunottamatta sitä mahdollisesti sovittua jälkitarkastuserää).
Jos sinulla on varaa riskeerata kymmeniätuhansia tuosta vaan, niin hyvä juttu sinulle, mutta älä tule tarjoilemaan ohjeitasi meille taviksille.
Vai olitko sinä kenties se, jonka eilen uutisoitiin menettäneen 50 000 euroa "nigerialaishuijaukseen", kun uskoi lupaukseen 14 miljonan punnan perinnöstä? - ostamuualta
7+7 kirjoitti:
Tuo on kyllä oudonkuuloinen käytäntö, että "loput kun sanotaan adjö". Yleensä (Suomessa) suositeltu käytäntö on se, että maksupostit ovat esimerkiksi 10% käsirahana, 80% ennen veneen luovutusta ja 10% pari viikkoa luovutuksen jälkeen, viimeisen erän ehtona, ettei mitään isompia salattuja vikoja löydy. Olennaista on siis se, että jätetään pieni "takuusumma" sellaisia korjaustarpeita varten, joita ostajan ei voi katsoa kohtuudella tienneen/havainneen kaupanhieronnan aikana.
Tekninenkin ongelma tuossa "loput kun sanotaan adjö" on: yleensähän maksut hoidetaan tilisiirtoina, ei kukaan halua kannella kymmeniätuhansia euroja taskussaan. Myyjälle olisi kohtuuton riski luovuttaa vene, ennenkuin eurot ovat hallussa.
"Juristi" antoi aika hyvän ohjeistuksen tuossa alla. Tosin ulkopuolisen tavarantarkastajan käyttö taitaa Suomessa olla aika harvinaista, enpä tiedä, löytyykö kovin montaa veneisiin perehtynyttä sellaista?Jos joku minulle ehdottaisi että maksaisi lopun 10% "takuuajan jälkeen parin viikon päästä" niin kehottaisin kääntymään veneliikkeen puoleen.
- ddfddfdsdfds
ostamuualta kirjoitti:
Jos joku minulle ehdottaisi että maksaisi lopun 10% "takuuajan jälkeen parin viikon päästä" niin kehottaisin kääntymään veneliikkeen puoleen.
Sulta saattaisi sitten jäädä vene myymättä. Tuolta toiselta taas taitaisi jäädä ostamatta.
- Aikamoinen sotku
ddfddfdsdfds kirjoitti:
Sulta saattaisi sitten jäädä vene myymättä. Tuolta toiselta taas taitaisi jäädä ostamatta.
Ei kai kukaan yksityishenkilö sentään anna venettään ostaja käyttöön ennen kuin sen kauppahinta on kokonaan maksettu?
Ei asuntoonkaan saa muuttaa ennen kuin se on kokonaan oma ja koko kauppahinta on maksettu. Ja tuskin kukaan antaa autoaankaan pois ennen kuin on saanut kaikki rahansa.
Olisihan se melkoinen sotku, jos käytetyn veneen ostaja olisi maksanut 90 prosenttia kauppahinnasta, lähtisi seilaamaan, ajaisi karille ja vaatisi kaupan purkamista tai kauppahinnan alentamista, koska peräsimessä oli vikaa...
Älkää nyt houriko. - Suoraa kauppaa
7+7 kirjoitti:
Tuo on kyllä oudonkuuloinen käytäntö, että "loput kun sanotaan adjö". Yleensä (Suomessa) suositeltu käytäntö on se, että maksupostit ovat esimerkiksi 10% käsirahana, 80% ennen veneen luovutusta ja 10% pari viikkoa luovutuksen jälkeen, viimeisen erän ehtona, ettei mitään isompia salattuja vikoja löydy. Olennaista on siis se, että jätetään pieni "takuusumma" sellaisia korjaustarpeita varten, joita ostajan ei voi katsoa kohtuudella tienneen/havainneen kaupanhieronnan aikana.
Tekninenkin ongelma tuossa "loput kun sanotaan adjö" on: yleensähän maksut hoidetaan tilisiirtoina, ei kukaan halua kannella kymmeniätuhansia euroja taskussaan. Myyjälle olisi kohtuuton riski luovuttaa vene, ennenkuin eurot ovat hallussa.
"Juristi" antoi aika hyvän ohjeistuksen tuossa alla. Tosin ulkopuolisen tavarantarkastajan käyttö taitaa Suomessa olla aika harvinaista, enpä tiedä, löytyykö kovin montaa veneisiin perehtynyttä sellaista?Kyllä minä olen kaikki veneeni myynyt niin, että ensin on otettu käsiraha ja sitten luovutuksen yhteydessä loput.
Ostaja on aina saanut tutkia ja kokeilla veneen riittävästi vaikka jo ennen käsirahan maksamistakin.
Yksityishenkilöiden välillä toimitaan näin. Liikkeet ovat asia erikseen. - ostettu on itsekin
Aikamoinen sotku kirjoitti:
Ei kai kukaan yksityishenkilö sentään anna venettään ostaja käyttöön ennen kuin sen kauppahinta on kokonaan maksettu?
Ei asuntoonkaan saa muuttaa ennen kuin se on kokonaan oma ja koko kauppahinta on maksettu. Ja tuskin kukaan antaa autoaankaan pois ennen kuin on saanut kaikki rahansa.
Olisihan se melkoinen sotku, jos käytetyn veneen ostaja olisi maksanut 90 prosenttia kauppahinnasta, lähtisi seilaamaan, ajaisi karille ja vaatisi kaupan purkamista tai kauppahinnan alentamista, koska peräsimessä oli vikaa...
Älkää nyt houriko.Kyllä se on aika yleinen ja yleisesti suositeltu käytäntö juuri siksi, ettei kaikkia vikoja ole helppo löytää vain katsomalla. Jos myyjä ei suostu menettelyyn, silloin on aihetta epäillä, että hän tietää veneessä olevan jotain vikaa, jota ei ole kertonut. Toisin sanoen, epärehellinen myyjä.
Periaatteessa tuon vaihtoehtona voisi olla ulkopuolinen tavarantarkastaja, tietysti myyjän kustannuksella. Mutta se on meillä harvinainen käytäntö. - ??!
ostettu on itsekin kirjoitti:
Kyllä se on aika yleinen ja yleisesti suositeltu käytäntö juuri siksi, ettei kaikkia vikoja ole helppo löytää vain katsomalla. Jos myyjä ei suostu menettelyyn, silloin on aihetta epäillä, että hän tietää veneessä olevan jotain vikaa, jota ei ole kertonut. Toisin sanoen, epärehellinen myyjä.
Periaatteessa tuon vaihtoehtona voisi olla ulkopuolinen tavarantarkastaja, tietysti myyjän kustannuksella. Mutta se on meillä harvinainen käytäntö.Mistähän Suomessa olisi mahdollista saada paikalle ssurveyor/tarkastaja? Maksaisin mielelläni palvelusta, koska itselläni ei ole juurikaan kokemuksia purjeveneistä.
- k.a. uppa
Suoraa kauppaa kirjoitti:
Kyllä minä olen kaikki veneeni myynyt niin, että ensin on otettu käsiraha ja sitten luovutuksen yhteydessä loput.
Ostaja on aina saanut tutkia ja kokeilla veneen riittävästi vaikka jo ennen käsirahan maksamistakin.
Yksityishenkilöiden välillä toimitaan näin. Liikkeet ovat asia erikseen.Näin juuri.
- 9+4
??! kirjoitti:
Mistähän Suomessa olisi mahdollista saada paikalle ssurveyor/tarkastaja? Maksaisin mielelläni palvelusta, koska itselläni ei ole juurikaan kokemuksia purjeveneistä.
Jos laitat kuukkeliin hakusanaksi venetarkastajat niin eka linkki:
http://www.purjehtija.fi/index.php?sivu=34861 - ??!
9+4 kirjoitti:
Jos laitat kuukkeliin hakusanaksi venetarkastajat niin eka linkki:
http://www.purjehtija.fi/index.php?sivu=34861Jaahas, no niinpäs näkyy! Onkohan kenelläkään mitään omakohtaisia kokemuksia venetarkastajan käytöstä?
- seppomartti
Ilmeisesti myyjän vastuulle jää riitatapauksessa vain piiloviat ja selvästi näkyvät ostaja on hyväksynyt osataessaan käytetyn tavaran "siinä kunnossa kun on". Kerran on sattunut kohdalle piilovika veneessä: hiilikuiturakenteen murtumat ja siitä seurannut rungon delaminointi. Olisi pitänyt purkaa ennen kaupan tekoa puusisustusta vian toteamiseksi. Virallinen tavarantarkastaja paikalle ja juristin tekemä haaste tarvittiin ennen kuin myyjä uskoi, ettei perävalotakuu toimi aina.
Jos ostaa veneen maalla ja haluaa koepurjehtia ennen kauppaa esim. Englannissa niin kenen kontolle jää vennen nosto ja lasku rikaus ym kulut?- Juristi
Yksityishenkilöiden välisessä tavarakaupassa osapuolet voivat Suomen lakien mukaan sopia käytännössä mitä tahansa ehtoja. Sopimusvapaus on meillä varsin laaja.
Suosittelen kuitenkin aina seuraavia:
- panttaus- ja omistusoikeus siirtyy vasta, kun koko kauppahinta on maksettu
- puolueeton tavarantarkastaja tekee aina kunnollisen kuntotarkastuksen, jonka myyjä maksaa. Ostajaehdokas saa lukea raportin, mutta ei saa sitä haltuunsa, ellei kauppoja tehdä. Kuntotarkastuksen täydellinen raportti liitetään kauppakirjaan.
- ennen kuntotarkastuksen tekemistä ostaja maksaa käsirahana 10--15 % kauppahinnasta, ja kauppahinta sovitaan. Samalla sovitaan, millä perusteilla kauppa voidaan jättää kuntotarkastuksen jälkeen tekemättä. Jos tarkastuksessa ei näitä perusteita löydy, mutta ostaja haluaa vetäytyä, käsiraha jää myyjälle.
- kuntotarkastus ja kaupat tehdään aina veneen ollessa nostettuna maihin. Koepurjehduksen kustannukset veloitetaan ostajalta, jos kauppoja ei tehdä. Muussa tapauksessa koepurjehduksen kustannukset jäävät myyjälle. Koepurjehdus on yksinomaan ostajan omaa arviointia varten, eikä siihen pidä ottaa mukaan ketään myyjän asiantuntijoita. Koepurjehdus on syytä pyrkiä järjestämään ennen mitään kauppaan liittyvää sopimista tai käsirahan maksua.
Kaupassa tavoitteena on alusta lähtien sitouttaa prosessiin sekä ostaja että myyjä. Tavoitteena on myös tavaran kunnon avoin selvitys ja kaiken tarvittavan tiedon antaminen ostajalle.
Edellä mainituilla ohjeilla toimien vältetään suurin osa ongelmista sekä kaupanteossa että sen jälkeen. - 407
Juristi kirjoitti:
Yksityishenkilöiden välisessä tavarakaupassa osapuolet voivat Suomen lakien mukaan sopia käytännössä mitä tahansa ehtoja. Sopimusvapaus on meillä varsin laaja.
Suosittelen kuitenkin aina seuraavia:
- panttaus- ja omistusoikeus siirtyy vasta, kun koko kauppahinta on maksettu
- puolueeton tavarantarkastaja tekee aina kunnollisen kuntotarkastuksen, jonka myyjä maksaa. Ostajaehdokas saa lukea raportin, mutta ei saa sitä haltuunsa, ellei kauppoja tehdä. Kuntotarkastuksen täydellinen raportti liitetään kauppakirjaan.
- ennen kuntotarkastuksen tekemistä ostaja maksaa käsirahana 10--15 % kauppahinnasta, ja kauppahinta sovitaan. Samalla sovitaan, millä perusteilla kauppa voidaan jättää kuntotarkastuksen jälkeen tekemättä. Jos tarkastuksessa ei näitä perusteita löydy, mutta ostaja haluaa vetäytyä, käsiraha jää myyjälle.
- kuntotarkastus ja kaupat tehdään aina veneen ollessa nostettuna maihin. Koepurjehduksen kustannukset veloitetaan ostajalta, jos kauppoja ei tehdä. Muussa tapauksessa koepurjehduksen kustannukset jäävät myyjälle. Koepurjehdus on yksinomaan ostajan omaa arviointia varten, eikä siihen pidä ottaa mukaan ketään myyjän asiantuntijoita. Koepurjehdus on syytä pyrkiä järjestämään ennen mitään kauppaan liittyvää sopimista tai käsirahan maksua.
Kaupassa tavoitteena on alusta lähtien sitouttaa prosessiin sekä ostaja että myyjä. Tavoitteena on myös tavaran kunnon avoin selvitys ja kaiken tarvittavan tiedon antaminen ostajalle.
Edellä mainituilla ohjeilla toimien vältetään suurin osa ongelmista sekä kaupanteossa että sen jälkeen.Kiitos Juristille tyhjentävästä vastauksesta!
- Kaxx12
407 kirjoitti:
Kiitos Juristille tyhjentävästä vastauksesta!
Hieman aiheesta sivuun....Siinä mielessä kevät on hyvä aika ostaa vene, että runko on ehtinyt talven aikana kuivua, jotta sen kosteusmittaus on mahdollinen. Näin siis ainakin Suomessa, jossa veneet ovat talven pois vedestä.
- okj23
Juristi kirjoitti:
Yksityishenkilöiden välisessä tavarakaupassa osapuolet voivat Suomen lakien mukaan sopia käytännössä mitä tahansa ehtoja. Sopimusvapaus on meillä varsin laaja.
Suosittelen kuitenkin aina seuraavia:
- panttaus- ja omistusoikeus siirtyy vasta, kun koko kauppahinta on maksettu
- puolueeton tavarantarkastaja tekee aina kunnollisen kuntotarkastuksen, jonka myyjä maksaa. Ostajaehdokas saa lukea raportin, mutta ei saa sitä haltuunsa, ellei kauppoja tehdä. Kuntotarkastuksen täydellinen raportti liitetään kauppakirjaan.
- ennen kuntotarkastuksen tekemistä ostaja maksaa käsirahana 10--15 % kauppahinnasta, ja kauppahinta sovitaan. Samalla sovitaan, millä perusteilla kauppa voidaan jättää kuntotarkastuksen jälkeen tekemättä. Jos tarkastuksessa ei näitä perusteita löydy, mutta ostaja haluaa vetäytyä, käsiraha jää myyjälle.
- kuntotarkastus ja kaupat tehdään aina veneen ollessa nostettuna maihin. Koepurjehduksen kustannukset veloitetaan ostajalta, jos kauppoja ei tehdä. Muussa tapauksessa koepurjehduksen kustannukset jäävät myyjälle. Koepurjehdus on yksinomaan ostajan omaa arviointia varten, eikä siihen pidä ottaa mukaan ketään myyjän asiantuntijoita. Koepurjehdus on syytä pyrkiä järjestämään ennen mitään kauppaan liittyvää sopimista tai käsirahan maksua.
Kaupassa tavoitteena on alusta lähtien sitouttaa prosessiin sekä ostaja että myyjä. Tavoitteena on myös tavaran kunnon avoin selvitys ja kaiken tarvittavan tiedon antaminen ostajalle.
Edellä mainituilla ohjeilla toimien vältetään suurin osa ongelmista sekä kaupanteossa että sen jälkeen.Tuolla proseduurilla olisi jäänyt meidän käytetty vene hankkimatta ulkomailta. Ostettiin netin kautta kuvien perustella välittäjältä ja tavara oli pitkälti sitä mitä pitikin. Vikojen korjaus maksoi muutaman kympin. Uusissa veneissä on ollut ikävimpiä vikoja suoraan tehtaalta, esim liian pitkät sivuvantit.
- homeskandi
Juristilta aika tyhjentävä vastaus!
Itse olen useampaan kertaan törmännyt myyjiin, jotka eivät tunne venettään kovin hyvin. Jos veneellä purjehtii vain muutama sata mailia kaudessa pääasiassa aurinkoisina kesäpäivinä, niin voi moni sellainen vika ja puute jäädä huomaamatta, joka tulee esille ensimmäisen kovan kelin purjehduksen jälkeen. Pitäisikö myyjän tässä tapauksessa olla tietoinen esille tulevista vioista? Tietämättömyys esim. vuodoista voi olla sinänsä aitoa, mutta miten menee vastuukysymykset?
Keväällä tällaiset veneilijät huomaa aika hyvin: toisten veneiden parissa tehdään töitä viikkotolkulla, kun toiset veneet vaan ovat yhtenä päivänä kadonneet pressun alta mereen - vaikka pohja rakkuloi tai skegissä on hiushalkeamia jne. Asiantunteva ostaja toki huomaa tällaiset yksilöt nopeasti, mutta ensiostajien kohdalla tilanne voi olla toinen.
Jokaisessa vanhassa veneessä on jotain ongelmia/vikoja. Osa näistä on selkeitä, osa piileviä ja osin spekulaatioon perustuvia, kuten Seppomartin kertomassa tapauksessa. Veneensä läpikotaisin tunteva tuntee toki paremmin myös ne myymänsä veneen huonot puolet, jotka lain mukaan pitää ostajalle kertoa. Tämän vuoksi rehelliset ja tunnolliset veneilijät joutuvat helposti maksumiehiksi venekaupassa... - 28m
Juristilta hyvä vastaus. Kuitenkin koepurjehdus ennen mitään sopimusta on hankala toteuttaa puolen vuoden ajan Suomessa kun vene on ylhäällä ja vedet jäässä.
Tuossa tapauksessa toimii yleensä että jätetään osa kauppasummasta (~10%) maksamatta kunnes kevään koepurjehdus on tehty. Samalla sovitaan myyjän korjaavan oleelliset viat, jotka koepurjehduksessa ilmenee ja joita ei ole kerrottu etukäteen, sovitussa ajassa. Vasta koepurjehduksen, korjausten ja loppusumman maksun jälkeen täysi omistusoikeus siirtyy ostajalle.- homeskandi
Jos koepurjehdus on tunnin kierros lähivesillä kauniina kesäpäivänä, niin se ei välttämättä tuo niitä mahdollisia puutteita sen enempää esille. Toki moottorin toimivuus ja purjeiden ja rikin kunto on helpompi tarkistaa. Ja kyllä koepurjehdus kannattaa tehdä aina, jos se on mahdollista. Itse en ole sellaista tosin tehnyt, ja niitä puutteita, mitä ostamissani veneissä on tullut myöhemmin esille, ei olisi koepurjehduksella löytynyt. Ensimmäisessä ostamassani veneessä isopurje oli lähes käyttökelvoton, mutta tämä oli melkeinpä pääteltävissä purjeen iästä.
- 28m
homeskandi kirjoitti:
Jos koepurjehdus on tunnin kierros lähivesillä kauniina kesäpäivänä, niin se ei välttämättä tuo niitä mahdollisia puutteita sen enempää esille. Toki moottorin toimivuus ja purjeiden ja rikin kunto on helpompi tarkistaa. Ja kyllä koepurjehdus kannattaa tehdä aina, jos se on mahdollista. Itse en ole sellaista tosin tehnyt, ja niitä puutteita, mitä ostamissani veneissä on tullut myöhemmin esille, ei olisi koepurjehduksella löytynyt. Ensimmäisessä ostamassani veneessä isopurje oli lähes käyttökelvoton, mutta tämä oli melkeinpä pääteltävissä purjeen iästä.
"[i]Jos koepurjehdus on tunnin kierros lähivesillä kauniina kesäpäivänä,..[/i]."
Totta. Mutta johonkin se raja on vedettävä, jotta kauppa saadaan vietyä loppuun. Maissa ollessa saa kaikki rakenteet käytyä huolella läpi, ja koepurjehduksella todetaan vain yleisesti toimivuus. Itsellä tuo resepti on tähän asti toiminut.
Kovemman kelin revityksessä tulevia ongelmia en ainakaan minä yksityismyyjänä suostuisi ottamaan suosiolla kontolleni jos ongelmat ovat olleet minullekin tuntemattomia ja uuden omistajan veneen käyttötapojen muutoksesta johtuvia.
- Albinisti
Itse olen tehnyt vain yhdet venekaupat. 20% kauppasummasta maksuun koepurjehduksen jälkeen ja listasin kauppasopimuksen liitteenä laitteet joiden toimivuus varmistetaan.
Omassa koepurjehdusohjelmassani oli koneen käyttö maksimiteholla puoli tuntia eteen ja taakse, valojen toimivuus, lämmittimen toimivuus, jääkaapin ja uunin toimivuus, elektroniikan toimivuus, juoksevan rikin toiminta käytännössä,
(kaikki mahdollinen liikkuva, myös perästaaki, rullalalite) heloituksen toimivuus käytännössä reivausjärjestelyt, WC:n toiminta, läpivientien tiiviyden tarkastaminen, pilssin kosteus vuorokauden vedessäolon jälkeen, aurinkokennon toimivuus, pumppujen (vesipumput keittiössä ja wc:ssä, pilssipumput, septipumppu) toimivuus. Kaikkien purjeiden kunto aukaistuna.
Maston, puomien ja vanttien kunnon olin tarkastanut jo maissa ennen ostopäätöstä. Purjeista olin katsonut vain liikit silmä- ja sormimääräisesti.
Voi olla että jotain muutakin oli mutta kirjoittamani lista on jo mennyt hukkaan. Vaikka aiempaa kokemustakin on, huomasin että tuollaisiin juttuihin kannattaa kirjoittaa ajan kanssa muistilista niin ei uuden (tai tässä tapauksessa käytetyn) veneen huumassa mitään unohdu.- 32+33
Taisi jäädä vedenalainen veneen kunto tarkistamatta. Jos vene on maissa , kuten suomessa usein on, niin koepurjehdus tosiaan kuuluisi ostajan maksettavaksi.
- dfdsafddsdfsa
Koneen käyttö maksimiteholla puoli tuntia taakse? Eikö käynyt hermoille peruutella puolta tuntia...
Mutta hyvin olet kuitenkin tarkistanut, täysi tunnustus. Kun itse ostin ainoan tähän mennessä ainoan (ja toivottavasti elämäni mittaisen) purjeveneen, niin lähellekään noin paljoa en tsekannut. Sen sijaan listattiin varusteet ja ja myyjä lupasi niiden toimivan ja kauppahinnasta varattiin muistaakseni 15% maksettavaksi vasta kaksi viikkoa luovutuksen jälkeen. Siirtopurjehduksella kotiin sitten tuli enin osa noista testattua. Uunia ei tainnut tulla kokeiltua eikä septipumppua rehellisesti sanoen ole testattu vielä tänä päivänäkään, vaikka on vene jo kuusi vuotta ollut minulla. Pitäisi oikeastaan, pistää vaikka jokin kapea ämpäri pilssiin ja letkun pää siihen.
Purjeitakaan en tutkinut, nehän tiedettiin vanhoiksi ja oli jo ostaessa mielessä, että vuoden kahden sisällä ne uusitaan. Kuten olen tehnytkin. - Jsk1234
dfdsafddsdfsa kirjoitti:
Koneen käyttö maksimiteholla puoli tuntia taakse? Eikö käynyt hermoille peruutella puolta tuntia...
Mutta hyvin olet kuitenkin tarkistanut, täysi tunnustus. Kun itse ostin ainoan tähän mennessä ainoan (ja toivottavasti elämäni mittaisen) purjeveneen, niin lähellekään noin paljoa en tsekannut. Sen sijaan listattiin varusteet ja ja myyjä lupasi niiden toimivan ja kauppahinnasta varattiin muistaakseni 15% maksettavaksi vasta kaksi viikkoa luovutuksen jälkeen. Siirtopurjehduksella kotiin sitten tuli enin osa noista testattua. Uunia ei tainnut tulla kokeiltua eikä septipumppua rehellisesti sanoen ole testattu vielä tänä päivänäkään, vaikka on vene jo kuusi vuotta ollut minulla. Pitäisi oikeastaan, pistää vaikka jokin kapea ämpäri pilssiin ja letkun pää siihen.
Purjeitakaan en tutkinut, nehän tiedettiin vanhoiksi ja oli jo ostaessa mielessä, että vuoden kahden sisällä ne uusitaan. Kuten olen tehnytkin.Meillä tehtiin siten, että kauppakirjat ja käsiraha talvella, sitten keväällä aamupäivällä laskettiin vesille, koeajo, ja iltapäivällä sitten pankin konttoriin tekemään tilisiirto yhdessä myyjän kanssa. Myyjä luovutti avaimet siellä pankissa sitten.
- Outoa menoa
Minun venettäni et ainakaan saisi puolta tuntia maksimiteholla peruuttaa, vaikka kuinka haluaisit.
Kertoisitko vähän tarkemmin, miten tarkastat läpivientien tiiviyden?
Minusta vaikutat suoraan sanoen sen verran oudolta tyypiltä, että en haluaisi sinua oikeastaan lainkaan omaa venettäni tutkimaan. - Albinisti
Outoa menoa kirjoitti:
Minun venettäni et ainakaan saisi puolta tuntia maksimiteholla peruuttaa, vaikka kuinka haluaisit.
Kertoisitko vähän tarkemmin, miten tarkastat läpivientien tiiviyden?
Minusta vaikutat suoraan sanoen sen verran oudolta tyypiltä, että en haluaisi sinua oikeastaan lainkaan omaa venettäni tutkimaan.Niin, kai se on outoa tarkastaa että veneessä vesi pysyy pääasiallisesti ulkopuolella eikä sisäpuolella. Läpiviennit katsoin pyyhkimällä ne aluksi liinalla kuiviksi ja koepurjehduksen lopuksi pyyhkimällä liinalla uudestaan. Sama
Kai meillä jokaisella on omituisuutensa. Tein siis kaupat veneen ollessa maissa ja tuossa oli kyse tarkastuksesta vesillelaskun jälkeen. Maissa tarkastettavat kohteet katsoin ennen ostopäätöstä, käytin apunani Don Caseyn "Inspecting the Aging Sailboat" kirjaa kun tein tarkastuslistan.
Vanha, pieni käytetty vene on minulle sen verran iso ostos että haluan tarkastaa kaupankäynnin kohteena olevan tavaran, varsinkin kun veneissä ei ole samantapaista melko aukotonta katsastusjärjestelmää kuin autoissa eikä yksityishenkilöiden välisessä kaupassa päde kuluttujansuoja.
Etenkin vanha vene kannattaa tsekata huolellisesti entisen omistajan kanssa jo senkin vuoksi että huomaa ne kohteet joihin itse haluaa tehdä remppaa. - Albinisti
Albinisti kirjoitti:
Niin, kai se on outoa tarkastaa että veneessä vesi pysyy pääasiallisesti ulkopuolella eikä sisäpuolella. Läpiviennit katsoin pyyhkimällä ne aluksi liinalla kuiviksi ja koepurjehduksen lopuksi pyyhkimällä liinalla uudestaan. Sama
Kai meillä jokaisella on omituisuutensa. Tein siis kaupat veneen ollessa maissa ja tuossa oli kyse tarkastuksesta vesillelaskun jälkeen. Maissa tarkastettavat kohteet katsoin ennen ostopäätöstä, käytin apunani Don Caseyn "Inspecting the Aging Sailboat" kirjaa kun tein tarkastuslistan.
Vanha, pieni käytetty vene on minulle sen verran iso ostos että haluan tarkastaa kaupankäynnin kohteena olevan tavaran, varsinkin kun veneissä ei ole samantapaista melko aukotonta katsastusjärjestelmää kuin autoissa eikä yksityishenkilöiden välisessä kaupassa päde kuluttujansuoja.
Etenkin vanha vene kannattaa tsekata huolellisesti entisen omistajan kanssa jo senkin vuoksi että huomaa ne kohteet joihin itse haluaa tehdä remppaa.Niin, ei sentään puoli tuntia pakilla, kirotusvihre. Pakilla muistaakseni kuitenkin pari minuuttia täydellä teholla. Samalla sai katsottua rauhassa miten vene ohjautuu peruutettaessa.
- Vaihda läpiviennit
Albinisti kirjoitti:
Niin, kai se on outoa tarkastaa että veneessä vesi pysyy pääasiallisesti ulkopuolella eikä sisäpuolella. Läpiviennit katsoin pyyhkimällä ne aluksi liinalla kuiviksi ja koepurjehduksen lopuksi pyyhkimällä liinalla uudestaan. Sama
Kai meillä jokaisella on omituisuutensa. Tein siis kaupat veneen ollessa maissa ja tuossa oli kyse tarkastuksesta vesillelaskun jälkeen. Maissa tarkastettavat kohteet katsoin ennen ostopäätöstä, käytin apunani Don Caseyn "Inspecting the Aging Sailboat" kirjaa kun tein tarkastuslistan.
Vanha, pieni käytetty vene on minulle sen verran iso ostos että haluan tarkastaa kaupankäynnin kohteena olevan tavaran, varsinkin kun veneissä ei ole samantapaista melko aukotonta katsastusjärjestelmää kuin autoissa eikä yksityishenkilöiden välisessä kaupassa päde kuluttujansuoja.
Etenkin vanha vene kannattaa tsekata huolellisesti entisen omistajan kanssa jo senkin vuoksi että huomaa ne kohteet joihin itse haluaa tehdä remppaa."Läpiviennit katsoin pyyhkimällä ne aluksi liinalla kuiviksi ja koepurjehduksen lopuksi pyyhkimällä liinalla uudestaan."
Vai liinalla pyyhitään läpivientejä...
No joo.
Asia nyt kuitenkin on niin, että jos ostat parikymmentä vuotta vanhan pienehkön (alle 40 jalkaa) veneen, olisi varsin asiallista vaihtaa läpiviennit ja niiden sulkuventtiilit. Yleensä niitä ei nimittäin vaihdeta ikinä, ja sitten jäävät jossain merellä käteen.
Venttiili läpivienti letkuruuvike Sikaflexit kustantavat 30--50 euroa per reikä, ja vaihto kestää kaikkineen enintään 2 tuntia per reikä, jos oikein huolella tekee. Olisi siis päivän työ ja vaikka 200--250 euron kustannus tarjolla. Olen tehnyt tämän viime vuosina kahteen ostamaani veneeseen, ja hyvä tuli. Parempi kuin uusi, koska uusissa veneissä ei nykyään ole läpivienneissä asianmukaisia vahvistuksia, ja holkit on tyypillisesti jätetty lyhentämättä = vaarallinen vipuvarsi venttiilin ja rungon välissä.
Ei kai venekauppaa tuollaisesta jätetä kiinni? Jos jätetään, kädettömyyden voi katsoa olevan sen verran vaikeaa laatua, ettei käytetyn veneen hankinta ole suositeltavaa. - Albinisti
Vaihda läpiviennit kirjoitti:
"Läpiviennit katsoin pyyhkimällä ne aluksi liinalla kuiviksi ja koepurjehduksen lopuksi pyyhkimällä liinalla uudestaan."
Vai liinalla pyyhitään läpivientejä...
No joo.
Asia nyt kuitenkin on niin, että jos ostat parikymmentä vuotta vanhan pienehkön (alle 40 jalkaa) veneen, olisi varsin asiallista vaihtaa läpiviennit ja niiden sulkuventtiilit. Yleensä niitä ei nimittäin vaihdeta ikinä, ja sitten jäävät jossain merellä käteen.
Venttiili läpivienti letkuruuvike Sikaflexit kustantavat 30--50 euroa per reikä, ja vaihto kestää kaikkineen enintään 2 tuntia per reikä, jos oikein huolella tekee. Olisi siis päivän työ ja vaikka 200--250 euron kustannus tarjolla. Olen tehnyt tämän viime vuosina kahteen ostamaani veneeseen, ja hyvä tuli. Parempi kuin uusi, koska uusissa veneissä ei nykyään ole läpivienneissä asianmukaisia vahvistuksia, ja holkit on tyypillisesti jätetty lyhentämättä = vaarallinen vipuvarsi venttiilin ja rungon välissä.
Ei kai venekauppaa tuollaisesta jätetä kiinni? Jos jätetään, kädettömyyden voi katsoa olevan sen verran vaikeaa laatua, ettei käytetyn veneen hankinta ole suositeltavaa.Kai se on sitten itsetuhoisuutta kun itselle uuden veneen haluaa perinpohjaisesti tarkistaa. Kauppaa edeltävässä tarkastuksessa kyse ei ole suinkaan täydellisen yksilön etsimisestä vaan lähinnä korjauslistan tekemisestä ja suhteuttamisesta. Jos muutaman sadan euron pikkuvikoja alkaa löytymään useampia kymmeniä se heikentää veneen vertailuarvoa toiseen vastaavaaan yksilöön jossa on vähemmän korjattavia vikoja. Ei kukaan odota kymmeniä vuosia vanhan veneen olevan täydellinen yksilö. Toisissa vaan korjauslista on pidempi kuin toisissa.
Jos vene myydään tietyin varustein olen sen verran nipo että oletan niiden toimivan. Tarkastus kannattaa tehdä saman tien niin tarvittaessa reklamoinnin voi tehdä saman tien. Kai se on sit nössöilyä ja persaukisuutta.
- lopettakaa jo
Persaukinen ostaja siis haluaa että 10-15% kauppasummasta jää pariksi viikoksi pantiksi että ehtii keksiä kaiken maailman diipa daapa vikoja veneestä ja varusteista?
Lopettakaa nyt isot miehet :)
Vene koeajetaan ja tarkastetaan, rahat kouraan ja that´s it.
Siinä kohtaa kun masto katoaa horisonttiin eu myyjä voi tietää mitä ostaja veneen kanssa sohlaa...
Itse olen pari venettä myynyt ja otan ostajalta etukäteen 50€ pankkitilille bensoja varten, joka hyvitetään kauppasummassa mikäli kaupat syntyy. Tällä pysyy kaiken maailman insinöörin idiootit kaukana, jotka kuvittelevat että myyjänä tarjoan heidän perheilleen ilmaisen purjehdusmatkan. - kauppamies.
Juuri näin. Jos myy 20-30-40v. vanhaa venettä, se on VANHA ja sillä siisti (vaikka olisi kuinka hyvin hoidettu). Ostajan tulee olla niin valveutunut, että tajuaa sen ikäisessä olevan aina vikansa. Ennen kaupantekoa (maksua) voi syynätä vaikka kuinka (käyttä asiantuntijoita) ja tehdä purjehduksia. Mutta kun luovutus, rahat pois 100%, ja ehdoissa ehdottomasti oltava;myyydään siinä kunnossa kuin kaupantekohetkellä on. Myyjä voi, jos haluaa, antaa erikseen takuun esim. uudelle moottorille kesäksi tms. Itse tein muutamia virheitä ekaa myydessä syksyllä: lupauduin pitämään talven pihallani, keväällä laittamaan purjehduskuntoon (oletin, että ostajat intoa täynnä keväällä ovat vahauksissa mukana, muttei se ihan niin mennyt). Luovutuksen jälkeen, soitti ja valitti, että sateella tulee vettä salongin katosta ja epäili (osmoosia sisäosissa!!/kaupan purkua sopimus oli tehty jo edellisenä syksynä!!),epäili, että olen huijannut myydessä. Sanoin rehellisesti, ettei aikaisemmin ole vuotanut, ja että selvittää vuotokohdan (opastin kyseessä olevan jokin läpivienti). Hommasta ei tullut mitään ja lupauduin käymään korjaamassa vuodon (katolla olevan köysiohjurin tiivistemassa oli kuivunut ja alkanut talven aikana vuotaa). Tämän jälkeen ei paljoa huvittanut heidän soittoihinsa vastata. Ja syksyllä ennen kaupantekoa, kävivät neljä kertaa katsomassa, koepurjehduksella, asiantunja mukana yms. Ja tämä kaikki 30v/18000 euron venettä myytäessä.
- myyjämies
Juuri niin kuin kauppamies sanoi! Vanhassa on käytön jälkiä, aina. Vanhaan saattaa tulla vika vaikka seuraavan tunnin ajon jälkeen.
Muutama kesä myin sitten 40-vuotiasta moottorivenettä 5000 eurolla. Yksi ostaja tinkasi neljällä (?!) eri kerralla - aina löytyi joku naarmu minkä takia olisi pitänyt laskea hintaa. Kaupantekotilaisuudessa hän yritti viimeisen kerran tingata, ja silloin hermostuin. Totesin hänelle, että aloitetaan hinnoittelu alusta - lähtökohta on uusi vastaava, joka maksaa 90k€.
Äijä lähti menemään, ja myin paatin parin viikon päästä. Sillä persaukisella tuskin on vieläkään venettä.
- Homeskandi
Mistäköhän tämä ohje maksaa 10 % hinnasta pari viikkoa luovutuksen jälkeen mahtaa olla peräisin? Jos Vene-lehteen viitataan, niin en löytänyt mainintaa heidän käytetyn kaupan oppaastaan. Siellä puhutaan vaan 10 % jälkierästä koepurjehduksen jälkeen. Koepurjehduksella on yleensä myyjä mukana, joten vika voidaan todeta heti yhdessä.
En ole ikinä kuullut tällaisesta yleisestä käytännöstä. Tuskin kahden ostamani veneen myyjät olisivat tällaiseen suostuneet, ja en minäkään olisi myyjänä suostunut. Ehkä nykyisessä markkinatilanteessa tilanne on toinen, kun on "ostajan markkinat", ja joku myyjä voi suostua. Mutta siinä on mielestäni ongelmana se, että vene lähtee ehkä johonkin toiselle puolelle Suomea, jolloin ongelmien selvittely tulee helposti kalliiksi ja aikaa vieväksi.
Kyse on myös myyjän oikeusturvasta. Ostaja voi valittaa jostain mitättömästä puutteesta, ja jättää kauppahinnan maksamatta. Miten myyjä perii tällöin lopun kauppasumman, käräjöimällä vai? Ainakin ne syyt, minkä vuoksi jälkierä voitaisiin jättää maksamatta pitäisi olla selkeästi kirjattu sopimukseen.
Mitä tulee tuohon Kauppamiehen kuvaamaan tapaukseen, niin tässä tapauksessa ostaja olisi varmasti jättänyt jälkierän maksamatta. Kuitenkin kaikkiin vanhoihin veneisiin tulee jossain vaiheessa vuotoja tiivistemassojen hapertuessa. Omissa veneissäni tällaisia on ollut. Ehkä myyjä on ollut tietoinen, tai sitten ei. Ongelmahan voi tulla esille vain rankassa vesisateessa, jos sattuu olemaan paikalla veneessä. Mielestäni näistä on aika vaikea lähteä jälkikäteen reklamoimaan, joten helpompi on vain niellä tappio ja korjata asia omaan lukuun. Toki, jos vika on räikeä, niin tilanne on toinen, mutta silloin tämä on helpompi havaita jo ennen kaupantekoa kosteusvaurioista. Kannattaa myös käydä katsomassa venettä sateella mahdollisuuksien mukaan.- 17+17
Edes miettimättä osaan mainita kaksi tapausta, jossa juuri tuo jälkierän systeemi oli käytössä eli viimeinen erä maksettiin jonkin verran luovutuksen jälkeen, nimenomaan siis yksityishenkilöiden välisessä kaupassa. Toinen oli omani, kun ostin 6 vuotta sitten nykyisen veneeni (11-metrinen purjevene, ikää nyt 25 vuotta). Toinen oli samassa kerhossa oleva pariskunta, heidän veneensä on vähän omaani pienempi. Heidän kohdallaan menettely oli todella viisas, koska veneessä oli jotain häikkää, joka paljastui vasta vähän luovutuksen jälkeen (en muista mitä, vaikka taisivat joskus kertoakin).
Ehkä selityksenä tälle jyrkälle näkemyserolle on se, että nuo molemmat kaupat on tehty kevättalvella veneen ollessa kuivilla pressun alla eikä mitään erillistä koepurjehdusta ole tehty vaan vene on lähtenyt suoraan luovutuksessa ostajan kotisatamaan. - 28m
Ei tuo ~10 % loppusumma automaattisesti jää roikkumaan koepurjehduksen jälkeen. Jos vene on koepurjehduksessa todettu olevan siinä kunnossa kuin myyjä on kertonut ja maissa on todettu, vaihtaa loppusumma ja omistusoikeus heti koepurjehduksen jälkeen omistajaa.
Mutta jos veneessä paljastuu esim moottorissa vuotoja tms., on ostajan etu että kauppakirjassa on mainittu myyjän velvollisuudeksi korjata ne tietyllä aikataululla tai kauppa purkaantuu. Noista tulee muuten pirullisia riitoja joissa voittajaa ei ole. Tuo aikataulu on myös tärkeä, muuten myyjän hinku tehdä nopeasti 1000 € korjaus saadakseen vaikka loppusummana 1500 € voi olla aika matala... - Klaus-si
28m kirjoitti:
Ei tuo ~10 % loppusumma automaattisesti jää roikkumaan koepurjehduksen jälkeen. Jos vene on koepurjehduksessa todettu olevan siinä kunnossa kuin myyjä on kertonut ja maissa on todettu, vaihtaa loppusumma ja omistusoikeus heti koepurjehduksen jälkeen omistajaa.
Mutta jos veneessä paljastuu esim moottorissa vuotoja tms., on ostajan etu että kauppakirjassa on mainittu myyjän velvollisuudeksi korjata ne tietyllä aikataululla tai kauppa purkaantuu. Noista tulee muuten pirullisia riitoja joissa voittajaa ei ole. Tuo aikataulu on myös tärkeä, muuten myyjän hinku tehdä nopeasti 1000 € korjaus saadakseen vaikka loppusummana 1500 € voi olla aika matala...Ongelman ydin lienee kuitenkin siinä, että vuoto tulee 30v vanhaan moottoriin melkoisen varoittamatta, eikä voida kovin helposti todistaa myyjän tienneen siitä. Silloin kun vene "myydään siinä kunnossa kuin se on", jäänee harmit ja laskut ostajalle. Pitänee olla aika fakiiri, joka saa sen muotoiltua kauppakirjaan siten, että myyjäkin sen hyväksyy.
- Turisti-juristi?
Klaus-si kirjoitti:
Ongelman ydin lienee kuitenkin siinä, että vuoto tulee 30v vanhaan moottoriin melkoisen varoittamatta, eikä voida kovin helposti todistaa myyjän tienneen siitä. Silloin kun vene "myydään siinä kunnossa kuin se on", jäänee harmit ja laskut ostajalle. Pitänee olla aika fakiiri, joka saa sen muotoiltua kauppakirjaan siten, että myyjäkin sen hyväksyy.
30v vanhaa moottoria ostaessa on melko vaikea pistää myyjän vastuulle mitään. Kannattanee sopia että myyjä teettää siihen kunnon huollon, missä tehdään jonkinlainen kuntotarkastus. Sovitaan siinä havaittujen puutteiden korjaamisesta myyjän tai ostajan pikkiin.
Jos kone käynnistyy moitteettomasti ostohetkellä ja ei näkyviä vuotoja ole, sanoisin että ostaja sen sitten hyväksyy sellaisenaan. - 28m
Klaus-si kirjoitti:
Ongelman ydin lienee kuitenkin siinä, että vuoto tulee 30v vanhaan moottoriin melkoisen varoittamatta, eikä voida kovin helposti todistaa myyjän tienneen siitä. Silloin kun vene "myydään siinä kunnossa kuin se on", jäänee harmit ja laskut ostajalle. Pitänee olla aika fakiiri, joka saa sen muotoiltua kauppakirjaan siten, että myyjäkin sen hyväksyy.
Vuoto tai muu ongelma tulee vanhaan varoittamatta. Jos ongelma tulee huolellisen maatarkastuksen, koeajon ja kauppojen jälkeen niin se on uuden omistajan ongelma ellei kyseessä ole myyjän rikollisesti peittelemä viritys tms. jolloin voi joutua raastupaan asti.
Mutta jos talvitelakalla myydään toimivaa konetta niin kyllä sen sellainen täytyy vähintään koeajolla olla. Jos kone ei ole kunnossa niin nuo pykälät tarvitaan että marssijärjestys on selvä.
Tuolla olen omat veneeni ostanut, nykyisen tosiaan talviaikaan ja heti kevään koeajon jälkeen loppuraha ja omistuoikeus vaihtui. Sama vene on nyt minulla kuudetta vuotta ilman remppoja.
- 23535
235423455
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483130Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272894- 1212326
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111316
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121083- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802