Verovähennykset, enemmän kuin maksettuja veroja?

AloittelijaTMI

Perustin viime keväänä toiminimen, jonka toimintaa olen pyöritellyt nyt sitten oman päätyöni ohella iltaisin ja viikonloppuisin.

Makselin toiminimen ennakkoveroja jonkin verran yli tuhat euroa. Tuloja oli noin 11000 ja menoja suurin piirtein saman verran. Kilometrejä kertyi lähes 6000 kilometriä toiminimen ajoja.

Nyt kysymys kuuluu, että päätyöstäni työnanatajani on tietysti maksanut verottajalle huomattavan summan ja toiminimen veroja olen maksanut tuon tonnin. Voittoa ei ole kuitenkaan vielä tullut ja kilometrejä on paljon.

Kun vähennän kilometrit verotuksessa tulee siitä (peräkärryn kanssa ajettuja) jotakuinkin 3000€, niin saanko verottajalta takaisin toiminimen ennakkoverot ainoastaan vai vähennetäänkö nuo minun kokonaisverotuksestani, johon laskettaisiin ne monet tuhannet päätyöstäni maksettua veroa? Eli saanko takaisin tonnin vain useamman tonnin?

14

498

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....................

Mene verovirastoon selvittämään tämä asia

• Vähän vähennyksiä.

Mullakin on toiminimi ja pakettiauto on toiminimen nimissä . Taidan alkaa ajamaan työajot omissa nimissä olevalla autolla , jos se on noin tuottavaa kun mainitsit.

• AloittelijaTMI

No, tietääkseni ne kilsakulut voi kuitenkin vähentää? Maksetaanhan palkansaajallekin kilometrikorvaus.

http://www.yrittajat.fi/verotjarahat/verotus/elinkeinonharjoittajanverotus/

Ja veroilmoituksen ohjeessa sanotaan:

Auto kuuluu liikkeen- tai ammatinharjoittajan yksityisvaroihin, jos auton kaikista ajokilometreistä vähintään 50 % on muita kuin elinkeinotoimintaan liittyviä ajoja (esimerkiksi yksityisajoja, muita kuin elinkeinotoiminnan tulolähteen ajoja ja muun tulonhankkimistoiminnan ajoja).

Kohta 390: elinkeinotoimintaan liittyvien ajojen kilometrimäärä. Vähennyksen enimmäismäärä kilometriä kohden on 0,45 euroa/km. Kilometrikohtaista arvoa voidaan korottaa tilanteissa, jotka on mainittu Verohallinnon päätöksessä matkakustannusten korvaamisesta vuonna 2012. Laske lisävähennys: Vähennä yhteenlasketuista enimmäismääristä kirjanpidossa kuluksi kirjattu määrä. Jos et ole vähentänyt yksityisvaroihin kuuluvan auton käytöstä aiheutuneita kuluja kirjanpidossa, lisävähennys on sama kuin enimmäismäärät yhteensä.

Lisävähennyksen saaminen edellyttää, että elinkeinonharjoittamiseen liittyvistä matkoista on pidetty ajopäiväkirjaa. Ajopäiväkirjaan merkitään
      elinkeinotoiminnan matkan alkamis- ja päättymisaika
      matkanalkamis- ja päättymispaikka
      matkamittarin lukema ajon alkaessa ja päättyessä
      matkan pituus
      matkan tarkoitus
      auton käyttäjä.

Tosin itse en ole kirjannut ollenkaan matkamittarin lukemia :( Mutta ei sitä vaadittu joidenkin ohjeiden perusteella.

• AloittelijaTMI

Njoo, eipä taida tarvitakaan niitä matkamittarin lukemia:

http://vero.fi/fi-FI/Yritys_ja_yhteisoasiakkaat/Liikkeen_ja_ammatinharjoittaja/Tuloverotus/Elinkeinotoiminnan_tuotot_ja_kulut/Autokulujen_vahentaminen(12849)

Ajopäiväkirja
        Ajopäiväkirjaan merkitään vuoden aikana ajettu kokonaiskilometrimäärä. Lisäksi ajoista on oltava selvitys:

alkamis- ja päättymisaika
        alkamis- ja päättymispaikka, mahdollisesti ajoreitti
        matkan pituus
        ajon tarkoitus.
        Jos ajopäiväkirjaa ei ole pidetty, voidaan autokulut hyväksyä vähennettäväksi muun luotettavan selvityksen perusteella. Jos muuta selvitys ei ole, yksityisajojen osuus arvioidaan. Huomaathan, että asunnon ja työpaikan väliset matkat ovat yksityisajoja. Ne vähennetään henkilökohtaisella, esitäytetyllä veroilmoituksella.

Jos autoa käytetään alle puolet elinkeinotoiminnan ajoissa pysyvästi, tulee auto kirjata pois elinkeinotoiminnan kirjanpidon kalustosta ja kulut vähentää jatkossa yksityistalouteen kuuluvan auton käytöstä elinkeinotoiminnassa.

• 2+20

Jos kerran kulut verotuksessa ovat suuremmat kuin tulot, niin silloin tehdään TAPPIOTA, ja tappion saa sitten vähentää seuraavina vuosina jos kertyy VOITTOA

• AloittelijaTMI

Niin siis ei taida herua neuvoja täältä? Eikö ole tietoa tahi kokemusta?

• 3+1

Miten niin ei heru neuvoja - juurihan tuossa edellä sanottiin, että jos teet tappiota niin se siirtyy vähennettäväksi seuraavien vuosien voitosta - jos et sitä tajua, niin pysy vain päivätöissä siellä hihnalla....

• AloittelijaTMI

Mitä ihmeet provoilutrollausta tämä nyt on? Kysymykseni on: voinko vähentää toiminimen verovähennyksiä henkilökohtaisessa verotuksessani? Katsos kun en tehnyt tappiota, mutta enpä liiemmin voittoakaan. Lähes tasan menee menot ja tulot. Ja olen maksanut ennakkoveroja tonnin, mutta vähennettävää olisi kolmisen tonnia. Joten vähentääkö veroilmoituksella ilmoitettu matkakuluvähennys myös omaa henkilökohtaista verotustani?

• Hlrbyhixkn

Niin, teit tappiota VEROTUKSESSA kun vähensit ne matkakulut ja sen tappion .......

• klouni1

Huuhaata täältä mitään kysyä, mene saatana sinne verotoimistoon kyselemään, vitun pelle.

• Näin se menee

Toiminimiyrittäjä ei ole oikeutettu saamaan mitään kilometrikorvauksia. Vain palkansaaja saa korvaukset.

• fghjkljhmgf

TMI yrittäjä tekee kilometrikorvausta vastaavan verovähennyksen. Samalla tavoin vähennetään myös päivärahat.

• toiminimi3

toiminimiyrittäjä ei ole oikeutettu saamaan mitään kilometrikorvauksia. Vain palkansaaja saa korvaukset.

Mistä olet tuon repäissyt?
      Kyllä minä ainakin sain kilometrikorvaukset. vaikka on tmi...

• 10+9

Toiminimiyrttäjä saa vähentää kilometrikorvaukset veroilmoituksellaan jos kerran firmalla ei ole autoa....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      8403
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      66
      4674
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      4353
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3952
    5. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      35
      3493
    6. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3470
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3368
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      3133
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2871
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2634
    Aihe