Sain tuossa pari kuukautta sitten mielestäni hyvän idean käyttää tavallista suihkua apuna ummetuksen hoidossa. Suihkutin muutaman kerran peräsuoleen tavallista hanavettä. Näin vältyin laksatiivien käytöltä kun en halunnut että suoli tottuu taas johonkin lääkkeeseen eikä enää toimi ilman sitä. Tämän suihkuttelun jälkeen olen alkanut kärsiä usein yllättävistä ilmavaivoista ja uloste on alkanut haista pahalle (se haisee joka kerralla samanlaiselle). Ajattelin että varmaan suoliston normaali bakteerikanta on mennyt sekaisin ja olenkin tässä päivänä muutamana syönyt Lactoseveniä. Ilmavaivat jatkuvat edelleen ja ovat erittäin ikäviä esimerkiksi kyläillessä kun tuntuu ettei voi syödä mitään ilman että ilma alkaa kiertää mahassa ja on pakko moneen otteeseen poistua vessaan tai ulos tupakalle piereskelemään. Eikä kukkokaan käskien laula joten tietenkään kaikki ilma ei tule ulos silloin kun voisi vapaasti päästellä menemään ja olo on sitä myöten sangen tukala.
Tällä hetkellä maha toimii kyllä ihan hyvin (ilman laksatiiveja tai muita konsteja). Ruokavalioni on ihan tavallinen ja mielestäni terveellinen. Olen tosin alkanut syödä hieman enemmän koska paino ei muuten pysy näissä nykyisissä lukemissa. Olen ihan normaalipainoinen (175 cm / 65 kg), mutta laihdutin tuossa reilun 1,5 vuoden aikana yli 30 kiloa. Omalle lääkärille tästä puhuminen tuntuu vaikealta, se kun on sitä mieltä että mulla on syömishäiriö kaikkien muiden ongelmien lisäksi. Olen kyllä joutunut käyttämään laksatiiveja yhdessä vaiheessa kun söin aikamoiset määrät erilaisia psyyken lääkkeitä jotka lamasivat suolen toiminnan mutta tällä hetkellä en niitä käytä. Jouduin syömään tulehduksen vuoksi tuossa Kefexin-kuurin mutta minulle ei tullut edes antibioottiripulia mikä tavallisesti tulee joka kerta, etenkin Kefexinistä.
Hyvät neuvot olis nyt paikallaan, en halua alkaa välttelemään kyläpaikkoja tämän ongelman vuoksi.
Ikävät ilmavaivat ja pahanhajuinen uloste
19
9878
Vastaukset
- nolopulma
En tiedä liittyykö tämä nyt tähän mutta lisäksi minulle on alkanut tulla selkään todella kipeitä ja isoja finnejä.
- ------
Kokeile Lactophilus-jauhetta, hae apteekista. Gefilus-juoma tuntui auttavan itselläni kun otin antibioottikuurin aikana, tosin kalkkia sai niin paljon että tuli hiukan ummetusta.
Pidän ärtyneen paksusuolivaivan kurissa liikunnalla ja kuitupitoisella ravinnolla.
Menee pitkä aika välillä ettei tarvitse lääkitä. - ibsibs
Itselle tuota todella pahanhajuista ulostetta ja ilmavaivoja aiheuttaa suurimmaksi osaksi sokeripitoinen ruoka, väkevät ruuat, alkoholi ja kahvi. Hedelmistä myös tulee joskus tuollaista, jos liiaksi syö.
Sinun tilanteessasi on varmasti myös kysymys jonkinlaisesta bakteeritasapainon heittelystä liittyen lääkityksiisi. Jotenkin vaikea uskoa että pelkkä vesisuihku olisi saanut moista aikaan. On toki saattanut jotenkin ärsyttää suolta lisää?
Kannattaa kokeilla jotain maitohappobakteereja tai noita äsken mainittuja gefilus-tuotteita jos vatsa vaan kestää. Suosittelisin myös hetkeksi jättämään sokeriset herkut, kahvin, alkoholin ja hedelmät (varsinkin sitrushedelmät ja mehut) pois ja katsoa miten se vaikuttaa ulosteen hajuun ja myös niihin ilmavaivoihin. Kuitua kannattaa kyllä hankkia lisää, niin lähtee liikkeelle helpommin. Itselä toimii ihan perus kaurapuuro tai kauraleipä tässä.
Syömishäiriötähän ne lääkärit aika herkillä varmaan diagnosoivat, varsinkin masuvaivaisille. Itsellekin joskus syömishäiriöstä mainittiin, vaikka oikea ongelmani oli, että mikään ei sulanut kunnolla. Tietysti aikoja oli kun en oikein uskaltanut mitään syödä, kun pelkäsi että mahaan sattuu, mutta siltikin söin päivittäin. Ruokahalua ja syöminen on kuitenkin aina pysynyt hyvänä, vaikka välillä vähän ristiriitaisia tunteita tuo ruoka herättääkin, kun on paljon herkullisia ruokia mistä oma suolistoni ei vain oikeen tykkää.
Iho-ongelmatkin saattavat olla osaksi tämän ruuansulatuksen syynä. Itselle tulee helpolla kutisevaa ihottumaa ja myös joskus ihan finnejäkin. Kannattaa pitää huoli että saat tarpeeksi mm. vitamiineja. Muista juoda paljon nestettä! Itse juon usein aivan liian vähän ja siitä koituu usein sitkeä ummetus.- Kyllästynyt tähän
Olet sitten ilmeisesti saanut nuo ruuansulatukseen liittyvät ongelmat kuriin...? Miten sen teit?
Mulla myös on kausia, että ruoka ei vaan sula, ja jos erehtyy syömään tulee ihan hirveän kipeä maha, ihan kuin puukolla revittäisiin. Muuta en ole keksinyt sen rauhoittamiseksi kuin olla syömättä niin kauan, että vatsa taas tuntuu toimivan. Tästä taas seuraa se, että olo on koko ajan heikko ja laihdun tietysti hirveästi, mikä ei ole hyvä juttu kun olen hoikka jo ennestään.
- nolopulma
Olen nyt käyttänyt tuota Lactophilusta ja Gefilus tuotteita, juonut enemmän parin päivän ajan ja jättänyt makeat pois. Edelleen pierettää ihan samaan malliin ja uloste muuttui nyt sitten aivan erityisen kovaksi. Otetaan edelleen hyviä neuvoja vastaan.
- -------
Sinulla on mahdollisesti ärtynyt paksusuoli, itse söin Salazopyrin-nimistä lääkettä siihen. Se aiheuttaa kipua, kouristelua, ja välillä löysää ja kovaa ulostetta.
Kokeile nyt näitäkin ohjeita, voit sulkea pois keliakian ja laktoosi-intoleranssin.
Hyla-tuotteita ja jätä vilja pois.
Keinotekoiset makeutusaineet myös voivat tehdä ilmavaivoja, että ehkä joudut tekemään ruokavalio-remontin, myös alkoholijuomissa on haitallisia makeutusaineita.
Useita viikkoja - vasta sitten mieti oliko apua, lääkäriin jos ei muu auta. - -------
------- kirjoitti:
Sinulla on mahdollisesti ärtynyt paksusuoli, itse söin Salazopyrin-nimistä lääkettä siihen. Se aiheuttaa kipua, kouristelua, ja välillä löysää ja kovaa ulostetta.
Kokeile nyt näitäkin ohjeita, voit sulkea pois keliakian ja laktoosi-intoleranssin.
Hyla-tuotteita ja jätä vilja pois.
Keinotekoiset makeutusaineet myös voivat tehdä ilmavaivoja, että ehkä joudut tekemään ruokavalio-remontin, myös alkoholijuomissa on haitallisia makeutusaineita.
Useita viikkoja - vasta sitten mieti oliko apua, lääkäriin jos ei muu auta.Huomioi jos todetaan em ärtynyt paksusuoli, on vältettävä vadelma- ja lakkahilloa, kun niissä on kiviä.
Aloita päivä lempeästi, juo lasi huoneenlämpöistä vettä, usein syön vasta tunnin päästä heräämisestä.
Kiireinen elämä ja stressi lietsovat ruoansulatusvaivoja.
Huomasin senkin, paluu alkuperäiseen, vältin raffinoituja ruokia, myös voita, aloin voida paremmin.
Jatkuvassa liikkeessä, joku kaipaa rauhaa, pysähtyminen on joskus hyvä.
- ihmettelen tässä vaa
miksette voi jättää maito ja viljatuotteita pois, aika hölmöä jos saa sanoa että syötte niitä ja ihmettelette miksi olette vaivaisia. sinäkin nolopulma jätä nuo maitotuoteet pois ja katso sitten mitä tapahtuu..
- nolopulma
Neuvoja tulee niin monenlaisia :) Kerrottakoon että maitoa en edes käytä paljoa, kahvissa ja teessä vain ja alkoholia en juo ollenkaan. Luulenpa että joudun tässä kuitenkin menemään lääkäriin jotta tulee tutkituksi kunnolla missä vika piilee. Kerron sitten kuinka kävi.
- ibsibs
Valitettavasti lääkärit eivät ainakaan oman kokemuksen mukaan osaa sanoa tähän mitään. Sanovat vaan että ärtynyt suoli, ala syömään Visib-liniä apteekista. Joillekin tuo visib-lin toimii, mutta itselle ei. Pitää muistaa, että molemmat visib-lin tuotteet sisältävät sokereita tai makeutusaineita! Joten jos kuitua haluaa niin kaurapuuroa naamaan ja jos lisää haluaa niin mieluummin psylliumkuitua luontaistuotekaupasta.
Itse olen poistanut ruokavaliosta maitotuotteet, vehnän, ohran, rukiin, kahvin, suklaan, kaakaon, sokerin, makeutusaineet, perunan, paprikan, valkosipulin, naudanlihan, kookosen, sellerin, päärynän, kaikki homeet ja pavut, porkkanan, tomaatin ja luumun.
Tuo toimii itsellä ja masu kiittää. Ei ole ripulia ollut enää aikoihin, eikä pahempaa ummetustakaan. Lista perustuu ihan tutkittuihin yliherkkyyksiin omasta kropastani, joka tutkittiin homeopaatilla käydessäni. En väitä että tuo lista kaikilla toimii, mutta eniten vatsavaivoja aiheuttaa nimenomaan vehnä, sokerit, makeutusaineet, kahvi, maitotuotteet jne. Itsellä vaikutus alkoi n. kuukauden päästä ruokavalion aloittamisesta. Heti se ei vaikuta! Eli älä kuvittele, että kun olet yhden päivän jollakin ruokavaliolla, että se auttaisi heti. Niin ei tule käymään. Tyypillistä on myös, että alkuun kun keho alkaa puhdistua saattaa tulla ehkä jopa huonompi olo. Itsellä oli vajaan viikon kestänyt ripuli, kun vaihdoin ruokavalion kerralla aika dramaattisesti, mutta kun tuo helpotti niin loppu on ollut vain ylös.- Kyllästynyt tähän
Eikö luumuja yleensä suositella juuri mahavaivoihin, ainakin ummetukseen? Lieneekö yksilöllistä mikä kenenkin mahaa ärsyttää, mutta minulla ainakin luumu tuntuu helpottavan vaivoja, vaikka kärsin nimenomaan ripulista, mikä on ollut yllätys itsellekin.
Kysyin jo aiemmin, että millä sait mahasi sulattamaan ruokaa? Minä myös kärsin siitä, että aika-ajoin ruoka ei vaan sula, ja en voi noina kausina (välillä viikkoihin, kuukausiinkaan) syödä juuri mitään, kun tulee niin kovat kivut. Olen ennestään laiha ihminen, ja laihdun aina noina kausina hirveästi ja painoa on vaikea saada ylös. Olen myös todella heikko ja väsynyt, kun en pysty syömään välillä juuri mitään. Kaikki luulevat minua anorektikoksi, vaikka en todellakaan ole, ja paitsi että kärsin kovista mahakivuista, kärsin myös siitä miltä näytän nykyään. Onko olemassa jokin lääke, joka auttaisi ruuan sulatuksessa?
Aika erikoista on ollut myös huomata ihmisten, jopa lääkäreiden jotenkin vihamielinen suhtautuminen minuun, kun olettavat minun olevan anorektikko. Sehän on sairaus, ja monet muutkin sairaudet voivat laihduttaa ja kuihduttaa ihmisen olemattomiin, niin miksihän jotkut sitten suhtautuu vihamielisesti? Eihän mitkään vaivat ja sairaudet ole haluttuja.
- ------
Tietty tämä on vain hakuammuntaa, mutta oletko varma etteivät ystävät hermostuta sinua, kaipaat rauhaa?
Olen itse aina ollut enimmäkseen yksin viihtyvä, toisaalta saan seuraakin jos tahdon, muistan kun nuorempana hiukan ärsyttävänkin trendikkäät ja menevät tuttavat luulivat minun kärsivän kun en osallistunut heidän rientoihinsa, kun viimein myönsin etten tahdokaan he loukkaantuivat syvästi.
Onhan näitä lääkkeitä jos haiman tai maksan toiminnassa jotain häikkiä. - avokado
Hei kyllästynyt! Kysyt neuvoja ruuan sulattamiseen, mutta senkin takana voi olla sairauksia kuten keliakia. Jos laihdut helposti, sinulla on ilmavaivoja ja ruoka ei sula, niin kannattaa harkita keliakian testauttamisesta. Se sujuu alkuun yksinkertaisella verikokeella. Huom! Oireet voivat olla moninaiset (väsymys, ripuli, ummetus, sulamattomuus, niveloireet, väsymys, ihottuma). Voimia!
- nolopulma
Syömishäiriöisiinhän suhtaudutaan jopa ammattilaistenkin keskuudessa vihamielisesti siksi ettei ole tarpeeksi tietoa vaan ajatellaan että sairaus on itse tarkoituksella hankittu ja että siitä toipuu yksinkertaisesti alkamalla syömään tai lopettamalla oksentelun ja laksatiivien käytön tai sitten rajoittamaan syömistä. Itse olen nuoruudessa elänyt anorektikon ystäväpiirissä ja hänen toivuttuaan olemme jutelleet asiasta palljonkin. Kyseessä on todella monimutkainen sairaus jolle ammattilaisillakaan ei löydy aina ymmärtämystä eikä keinoja parantamiseen. Voisin kuvitella tietämättömyyden ja "kädettömyyden" aiheuttavan turhautumista.
Itsellä ruoka sulaa kyllä ihan hyvin tällä normaalilla ruokavaliolla ja vatsa toimiikin säännöllisesti. Keliakian varalta kannattaa itsensä testauttaa kyllä jos on kuvaamasi kaltaisia oireita. - Kyllästynyt tähän
Kiitos vastanneille... Joo, voishan se olla keliakiaa, kun yhdellä tädillä kyseinen vaiva on. Minun vaivat on vain aina diagnosoitu toiminnallisiksi häiriöiksi... Kaikki alkoi kun vuosia sitten oli liikkeellä jotain vatsatautia ja sairastin sen. Sen jälkeen aina niin hyvin kaiken kestänyt mahani meni pilalle, ja alkoi kurista ja pitää ääntä ja tuli kaikenlaisia suolisto -ongelmia... Ummetusta ja ripulia ja välillä myös sellainen "ummetus" että uloste ei tahtonut millään irrota, mutta sitten oli kuitenki ihan hillitöntä ripulia kun viimein irtosi.
Laihdun tosiaan helposti, ja painon ylös saaminen on aina ollut vaikeaa. Nyt sitten näytän anorektikolta ja minuun suhtaudutaan vihamielisesti, niin kaikkea on vain vielä vaikeampaa kestää... Söisin kyllä, jos pystyisin, mutta kun en pysty. Jo hirveä pelko mahdollisesti tulevista rajuista kivuista rajoittaa halua pistää ruokaa suuhun, vaikka muuten niin tekisi mieli.
Sitten taas kun ruoka ei tahdo sulaa, niin en voi syödä kovin tiheään, vaan taukojen aterioiden välillä pitää olla pitkiä, jos syön liian lyhyen ajan kuluessa, niin vatsakivut on lähes varmoja... Stressi myös pahentaa oireita todella paljon, ja aina kun olen työttömänä, niin vaikka muuten se onkin peestä, niin ainakin silloin on päiviä joskus jopa viikkoja, kun maha toimii jokseenkin normaalisti. Töissä kulkiessa en päivästä selviä ilman imodiumia, vaan sitä pitää ottaa joka päivä, ja olen miettinyt lieneekö sekään kovin hyväksi. Apua en kuitenkaan mistään saa, vaan aletaan lähinnä vihjailla että "syöppä vähän enemmän, niin kyllä se siitä v*tun anorektikko..."
No kai nyt yritän sitten päästä niihin verikokeisiin tuon keliakian varalta, niin jospa jotain valoa tunnelin päässä alkais kajastaa.- avokado
Kannattaa korostaa, että olet "saanut tietää" sukurasituksesta. Ei ole väliä, jos aiemmin on pidetty toiminnallisena tutkimatta keliakiaa - useilla on monia vikadiagnooseja ja stressivatsaa takanaan. Ainakin kannattaa tarkastaa ja lähteä miettimään muita ratkaisuja, kun yksi on suljettu pois.
Jos lääkäri ei meinaa suostua antamaan testiä, hae pikatesti apteekista tai maksa yksityisellä pari kymppiä.
Sellainen vielä, että joillain ei-keliaakikoilla dieetti on kuulemani mukaan auttanut. Sitä kutsutaan kai nykyään gluteeni-intoleranssiksi.
Itselläni sattuu olemaan keliakia ja voin sympatisoida vatsakärsimyksiäsi oli vaivasi mikä tahansa.
- Hajupommi
Minulla on ollut nytten n. 1kk semmonen ongelma, että kun syön niin alan haisemaan pahalle (kaverit sanoo että haisee pierulle vaikka en olisi pierassut), vatsaan tulee ilmaa ja uloste on löysää. Olen leikannut maitotuotteet pois ruokavaliosta mutta ei tunnu auttavan. Kannattaako leikata myös gluteeni?
- onilmojapidelly
Hyvä Hajupommi!
Suosittelen sinua poistamaan myös gluteenin ruokavaliostasi, ja lisäksi sokeria kannattaa vältellä.
Kun olet noudattanut tarkasti foodmap- dieettiä esim. kuukauden ajan, tule kertomaan ovatko oireet helpottaneet.
Tsemppiä!- Hajupommi
Kusin vahingossa kokeilujakson joten en voi sanoa toimiko sinun ehdottamat keinot. Kävin kuitenkin äskettäin lääkärillä, joka totesi että kannattaa varata aika laboratorioon jolloin saadaan tietää varmasti mikä aiheuttaa oireet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663362Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433157Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1202610- 432538
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271850- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851465- 391320
- 821179