Nostaako talvilaatu kulutusta? Tottakai talvella moni asia nostaa kulutusta, mutta ammattiautoilijalta kuulin moisen väitteen.
Diesel talvilaatu
14
2430
Vastaukset
- Tiheys on erilainen
Talvilaatu on selvästi kevyuempää verrattuna kesälaatuun. En tarkkaan noita tiheyksiä muista, mutta selvä ero niissä kuitenkin on.
- Nesteen perusdiesel
kesä 840 g/
talvi 830 g/l - ???
Nesteen perusdiesel kirjoitti:
kesä 840 g/
talvi 830 g/ltalven tiheys on nyt n. 810.
- !!!
??? kirjoitti:
talven tiheys on nyt n. 810.
pro:lla on talvilaatu 810 ja kesälaatu 830.
- ???
!!! kirjoitti:
pro:lla on talvilaatu 810 ja kesälaatu 830.
taisi olla molempien talvien tarkka vähän alle 810. normi talvikin oli tippunut lähelle prota, sitä hieman ihmettelin tossa yx päivä.
- !!!
??? kirjoitti:
taisi olla molempien talvien tarkka vähän alle 810. normi talvikin oli tippunut lähelle prota, sitä hieman ihmettelin tossa yx päivä.
http://www.neste.fi/tuotteet_tuotelistaus.aspx?path=2589;2655;2710;2734;2739;3361;4080&trnro=150
tuossa mun tietolähde - ???
!!! kirjoitti:
http://www.neste.fi/tuotteet_tuotelistaus.aspx?path=2589;2655;2710;2734;2739;3361;4080&trnro=150
tuossa mun tietolähdenuo tuotetiedothan ovat keskimääräisiä arvoja. minä niitä numeroita kattelen suoraan jakeluterminaalin lastausraportista ja siellä ne hieman vaihtelee välillä.
- !!!
??? kirjoitti:
nuo tuotetiedothan ovat keskimääräisiä arvoja. minä niitä numeroita kattelen suoraan jakeluterminaalin lastausraportista ja siellä ne hieman vaihtelee välillä.
Osaatko sanoa, onko kesälaatu ollut koskaan maksimissa 845 tai jopa yli. Ja jos on, niin onko se ollut sitä kaikkein kesäisintä 0/-10 laatua?
- ???
!!! kirjoitti:
Osaatko sanoa, onko kesälaatu ollut koskaan maksimissa 845 tai jopa yli. Ja jos on, niin onko se ollut sitä kaikkein kesäisintä 0/-10 laatua?
on ollut ja taitaa olla vieläkin, kesäisin laatuhan on aina painavinta. ennen kun laski diesel/polttoöljylle 850 ja bensalle 750 niin sai kuorman painon aika tarkkaan tietoon ennen tätä yltiöpäistä tietokoneaikaa, mutta nyt on toisin ja kompuutteri kertoo kilot tarkkaan.
- Jaska Lööf
"Nostaako talvilaatu kulutusta?"
> ei nosta, mutta talvi nostaa kulutusta- lueppas yks juttu
Nostaa talvilaatu kulutusta verrattuna kesälaatuun, vaikka olosuhteet olisivat täsmälleen samat!!! Kannattaa lukea Nesteen dieselopas!
- Jaska Lööf
lueppas yks juttu kirjoitti:
Nostaa talvilaatu kulutusta verrattuna kesälaatuun, vaikka olosuhteet olisivat täsmälleen samat!!! Kannattaa lukea Nesteen dieselopas!
Älä viitsi jaaritella joutavia. 2,5% muutos polttoaineen energiasisällössä on niin pieni että sen todentaminen edellyttää laboratorio-olosuhteita.
Kunnon pakkanen sen sijaan nostaa kulutusta helposti 20%. Lyhyillä ajomatkoilla kasvu on jopa suurempi. - on merkitystä
Jaska Lööf kirjoitti:
Älä viitsi jaaritella joutavia. 2,5% muutos polttoaineen energiasisällössä on niin pieni että sen todentaminen edellyttää laboratorio-olosuhteita.
Kunnon pakkanen sen sijaan nostaa kulutusta helposti 20%. Lyhyillä ajomatkoilla kasvu on jopa suurempi.Polttoaineen energiapitoisuus tulee merkittäväksi ammattiajossa, erityisesti raskaissa autoissa, kulutuksetkin pyörii omissa lukemissaan ja kilometrejä tulee paljon. Käy joskus katsomassa mitä laatua lorottavat talvella tankkiin.
- Monimutkainen asia
on merkitystä kirjoitti:
Polttoaineen energiapitoisuus tulee merkittäväksi ammattiajossa, erityisesti raskaissa autoissa, kulutuksetkin pyörii omissa lukemissaan ja kilometrejä tulee paljon. Käy joskus katsomassa mitä laatua lorottavat talvella tankkiin.
Kulutukseen vaikuttaa polttoaineen lämpöarvo litraa kohti. Entisessä maailmassa se muuttui suhteessa polttoaineen tiheyteen, koska lämpöarvo oli aika tarkkaan sama kiloa kohti polttoainelaadusta riippumatta. Siis kulutus oli sama kg/100 km riippumatta siitä mitä laatua tankkasi. Vaikka kulutuseron havaitsemiseen ei tiemittausten tarkkuus riittäisikään, niin parin prosentin ero litroissa on, ja sillä on paljon ajavalle ammattiliikenteelle rahallinen merkitys.
Bioperäisten ainesosien käyttöönoton jälkeen tiheyden vaikutus ei ole ollenkaan yksioikoinen. Ensimmäisen sukupolven biodieselin (FAME, RME) tiheys on 880, jolloin sen panemisen dieselin sekaan luulisi tiputtavan kulutusta, mutta näin ei ole, koska biodieselin lämpöarvo on selvästi huonompi.
Uudemman sukupolven bioaineilla (mm. NExBTL, HVO) tilanne on toinen. Vaikka tiheys on matalampi, lämpöarvo on hyvä ja kulutusvaikutus seoksissa minimaalinen tai jopa kulutusta pienentävä. Siksi Pron tiheydet eivät kerro sen kulutusvaikutusta versus tavalliset dieselit.
Edellämainituista syistä kulutuseroarvioita ei enää voi tehdä pelkän tiheyden perusteella vaan pitäisi tietää lämpöarvot. Tiheys-lämpöarvo-bio -asiasta on laajempi selitys Suomen Autolehti 2011 nro 5.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1192681
Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä
"Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht2561155- 911129
- 81084
Nainen voi rakastaa
Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt791011Kalateltta fiasko
Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr12940Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa
Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.63933- 30906
IS Viikonloppu 20.-21.7.2024
Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku41842Ikävöimäsi henkilön ikä
Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie37809