Nostaako talvilaatu kulutusta? Tottakai talvella moni asia nostaa kulutusta, mutta ammattiautoilijalta kuulin moisen väitteen.
Diesel talvilaatu
14
2703
Vastaukset
- Tiheys on erilainen
Talvilaatu on selvästi kevyuempää verrattuna kesälaatuun. En tarkkaan noita tiheyksiä muista, mutta selvä ero niissä kuitenkin on.
- Nesteen perusdiesel
kesä 840 g/
talvi 830 g/l - ???
Nesteen perusdiesel kirjoitti:
kesä 840 g/
talvi 830 g/ltalven tiheys on nyt n. 810.
- !!!
??? kirjoitti:
talven tiheys on nyt n. 810.
pro:lla on talvilaatu 810 ja kesälaatu 830.
- ???
!!! kirjoitti:
pro:lla on talvilaatu 810 ja kesälaatu 830.
taisi olla molempien talvien tarkka vähän alle 810. normi talvikin oli tippunut lähelle prota, sitä hieman ihmettelin tossa yx päivä.
- !!!
??? kirjoitti:
taisi olla molempien talvien tarkka vähän alle 810. normi talvikin oli tippunut lähelle prota, sitä hieman ihmettelin tossa yx päivä.
http://www.neste.fi/tuotteet_tuotelistaus.aspx?path=2589;2655;2710;2734;2739;3361;4080&trnro=150
tuossa mun tietolähde - ???
!!! kirjoitti:
http://www.neste.fi/tuotteet_tuotelistaus.aspx?path=2589;2655;2710;2734;2739;3361;4080&trnro=150
tuossa mun tietolähdenuo tuotetiedothan ovat keskimääräisiä arvoja. minä niitä numeroita kattelen suoraan jakeluterminaalin lastausraportista ja siellä ne hieman vaihtelee välillä.
- !!!
??? kirjoitti:
nuo tuotetiedothan ovat keskimääräisiä arvoja. minä niitä numeroita kattelen suoraan jakeluterminaalin lastausraportista ja siellä ne hieman vaihtelee välillä.
Osaatko sanoa, onko kesälaatu ollut koskaan maksimissa 845 tai jopa yli. Ja jos on, niin onko se ollut sitä kaikkein kesäisintä 0/-10 laatua?
- ???
!!! kirjoitti:
Osaatko sanoa, onko kesälaatu ollut koskaan maksimissa 845 tai jopa yli. Ja jos on, niin onko se ollut sitä kaikkein kesäisintä 0/-10 laatua?
on ollut ja taitaa olla vieläkin, kesäisin laatuhan on aina painavinta. ennen kun laski diesel/polttoöljylle 850 ja bensalle 750 niin sai kuorman painon aika tarkkaan tietoon ennen tätä yltiöpäistä tietokoneaikaa, mutta nyt on toisin ja kompuutteri kertoo kilot tarkkaan.
- Jaska Lööf
"Nostaako talvilaatu kulutusta?"
> ei nosta, mutta talvi nostaa kulutusta- lueppas yks juttu
Nostaa talvilaatu kulutusta verrattuna kesälaatuun, vaikka olosuhteet olisivat täsmälleen samat!!! Kannattaa lukea Nesteen dieselopas!
- Jaska Lööf
lueppas yks juttu kirjoitti:
Nostaa talvilaatu kulutusta verrattuna kesälaatuun, vaikka olosuhteet olisivat täsmälleen samat!!! Kannattaa lukea Nesteen dieselopas!
Älä viitsi jaaritella joutavia. 2,5% muutos polttoaineen energiasisällössä on niin pieni että sen todentaminen edellyttää laboratorio-olosuhteita.
Kunnon pakkanen sen sijaan nostaa kulutusta helposti 20%. Lyhyillä ajomatkoilla kasvu on jopa suurempi. - on merkitystä
Jaska Lööf kirjoitti:
Älä viitsi jaaritella joutavia. 2,5% muutos polttoaineen energiasisällössä on niin pieni että sen todentaminen edellyttää laboratorio-olosuhteita.
Kunnon pakkanen sen sijaan nostaa kulutusta helposti 20%. Lyhyillä ajomatkoilla kasvu on jopa suurempi.Polttoaineen energiapitoisuus tulee merkittäväksi ammattiajossa, erityisesti raskaissa autoissa, kulutuksetkin pyörii omissa lukemissaan ja kilometrejä tulee paljon. Käy joskus katsomassa mitä laatua lorottavat talvella tankkiin.
- Monimutkainen asia
on merkitystä kirjoitti:
Polttoaineen energiapitoisuus tulee merkittäväksi ammattiajossa, erityisesti raskaissa autoissa, kulutuksetkin pyörii omissa lukemissaan ja kilometrejä tulee paljon. Käy joskus katsomassa mitä laatua lorottavat talvella tankkiin.
Kulutukseen vaikuttaa polttoaineen lämpöarvo litraa kohti. Entisessä maailmassa se muuttui suhteessa polttoaineen tiheyteen, koska lämpöarvo oli aika tarkkaan sama kiloa kohti polttoainelaadusta riippumatta. Siis kulutus oli sama kg/100 km riippumatta siitä mitä laatua tankkasi. Vaikka kulutuseron havaitsemiseen ei tiemittausten tarkkuus riittäisikään, niin parin prosentin ero litroissa on, ja sillä on paljon ajavalle ammattiliikenteelle rahallinen merkitys.
Bioperäisten ainesosien käyttöönoton jälkeen tiheyden vaikutus ei ole ollenkaan yksioikoinen. Ensimmäisen sukupolven biodieselin (FAME, RME) tiheys on 880, jolloin sen panemisen dieselin sekaan luulisi tiputtavan kulutusta, mutta näin ei ole, koska biodieselin lämpöarvo on selvästi huonompi.
Uudemman sukupolven bioaineilla (mm. NExBTL, HVO) tilanne on toinen. Vaikka tiheys on matalampi, lämpöarvo on hyvä ja kulutusvaikutus seoksissa minimaalinen tai jopa kulutusta pienentävä. Siksi Pron tiheydet eivät kerro sen kulutusvaikutusta versus tavalliset dieselit.
Edellämainituista syistä kulutuseroarvioita ei enää voi tehdä pelkän tiheyden perusteella vaan pitäisi tietää lämpöarvot. Tiheys-lämpöarvo-bio -asiasta on laajempi selitys Suomen Autolehti 2011 nro 5.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k744026- 1013555
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah823378Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia382789- 1251673
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta361536Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi191164Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌221134Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta
Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk141121Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?421120