Alan vaihto lääketieteeseen, tutkijaksi?

Duunariperheentytto

Olen valmistunut maisteriksi toiselta alalta ja tein alaani liittyen tutkimustyötä yliopistolla. Tiedän, että haluan tutkimustyöhön lääketieteen puolelle.

Jos jollain on kokemusta, niin kertokaa, kuinka ilmaista järkevästi se tosiasia, että nuorempana ei tiennyt lainkaan mitä halusi, kunhan vain touhusi mitä mieleen juolahti. Nyt kuitenkin olen ns. muuttunut, koska olen alkanut opiskella tosisssani ja tiedän mitä haluan tulevaisuudessa. Ensimmäisen tutkintoni aikana kävin lähinnä töissä, koska muutin nuorena pois kotoa (lue talousongelmat).

Kaikenlaiset vinkit ovat kullanarvoisia. Olen suvun ainoa, jolla akateeminen tutkinto, joten en saa oikein tukea vanhemmiltani. Isäni silmissä akateeminen maailma on turha, joten en voi hänenkään kanssa keskustella asiallisesti tulevaisuudestani tutkimuksen parissa.

Minua pyydettiin jatko-opiskelijaksi entisessä tiedekunnassa, mutta jouduin riitoihin ohjaajani kanssa. Syynä tähän oli puolin ja toisin erilainen tausta. En ole oikein vieläkään perillä siitä, että mikä on sallittua akateemisessa maailmassa ja mikä ei. Ilmeisesti opiskelijan täytyy vain kiltisti tehdä kaikki mitä pyydetään ja olla välittämättä siitä, että sovituista tapaamisista ei pidetä kiinni.

Kaikenlaiset kommentit liittyen viestiini ovat tervetulleita. Pyydän kuitenkin, että kaikki syyttelevät ja arvostelevat viestit jätätte kirjoittamatta.

7

267

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mc.akkoser

      Suosittelen kirjaa "Onnistu" Heidi Grant Halvorsson.
      Kirja kertoo erilaisista ihmisistä ja ihmisten tyypillisistä virheistä jotka liittyvät alan valintaan, rahahimoon, kunniahimoon, tavoitteisiin jne..

      Saatat syyttää itseäsi tai vaikkapa vanhempiasi mutta kukaan ei ole tässä syyllinen. Jos etsit virheesi ytimen eli "kaiken syypää" niin se on ITSEHILLINTÄ.
      Tykkäsit kaverin mekosta haluat samanlaisen, kaverillasi on BMW, mieteit miksei sinulla voisi olla samanlainen? Katsot elokuvan jossa esitetään lääkärien tai vaikkapa miljonäärien luksus elämää ja asetat tavoiteeksi samanlaisen elämän.

      Itse tein saman virheen 3 vuotta sitten ja se oli elämäni suurin virhe.
      Rakastuin yhteen tyttöön joka sattui olemaan aika monen "jätkän" unelmien tyttö.
      Muilla oli hienot autot ja minulla fillari.. Eli lyhyesti selitettynä muut olivat varakkaita ja itse olin rutiköyhä ulkomaalainen. Vaikka tapasin tytön ja jopa sain häntä myös treffeille niin tiesin, että ei ole toivoa.

      Idästä iski kunniahimo, lännestä rahahimo ja yhtäkkiä huomasin olevani lentokoulussa. Suoraan sanottuna olin siellä vain tytön takia.
      Olin saanut neljä viidestä lupakirjasta suoritettua kunnes kuulin häneen aloittaneen suhteen jonkun toisen kanssa.

      Sinne valui unelmat.

    • Aloittaja.

      En ole aivan varma viestisi pointista, mutta tarkoitatko, että tee asioita itsesi takia. Jos sitä tarkoitat, niin se on tapa, jolla olen aina elänyt. Toki olen mennyt säännöllisin väliajoin mukavuusrajan ulkopuolelle, koska muuten en koe kehittyväni riittävästi.

      En hae tutkimusammatillani rahaa tai mainetta, vaan mielekästä tekemistä. Minä olen varmaan niitä ainoita, jotka ovat viihtyneet kaupan kassalla ollessani lukioikäinen. En sanoisi, että olen suorittaja, vaan ennemminkin hetkessä elävä. Minulle on ollut tärkeää oppia suunnittelemaan elämää, koska perusluonteeni on turhan spontaani.

      Minä koen akateemiset ihmiset hyvin ylimielisiksi ihmisiksi, jotka eivät kunnioita muiden ihmisten aikaa. Olenkin pohtinut, että kuinka tällainen perusnaapurin tyttö tulee toimeen ihmisten kanssa, jotka ovat varakkaista perheistä ja joiden arvot eroavat omistani hyvin paljon.

    • 23245

      Mitä jos yrittäisit miettiä tilannetta

      tulevan ohjaan tai tutkimusryhmän vetäjän kannalta?

      Perhetaustasi ei loppujen lopuksi ole kovinkaan tärkeä sinut palkkavalle henkilölle. Tärkeämpää on että:
      - olet aidosti kiinnostunut ja innostunut työstäsi
      - omaat riittävät tiedot, taidot ja hippasen sopivaa kokemusta tehtäviisi nähden
      - olet motivoitunut oppimaan uutta ja opit nopeasti
      - olet oma-aloitteinen ja vastuuntuntoinen työtehtäviesi suhteen
      - tulet hyvin toimeen ryhmän muiden jäsenten kanssa
      - Ilmaiset omat näkemyksesi reippaasti ja asiallisesti, mutta muita loukkaamatta.
      - osaat myös luovia ja joustaa, sekä tarvittaessa "valita" taistelusi. Joka kähinään ei kannata lähteä mukaan, vaikka olisikin mielestään oikeassa.
      - siedät erilaisuutta ja erilaisia arvoja kollegoissasi, terve ripaus " mä olen noiden kanssa vaan töissä"-asennetta auttaa kummasti. Harvoin kuitenkaan pääsee tiimiin jossa kaikki ovat sielunkumppaneita keskenään.

      • ....................

        Kiitos viestistäsi. Olen kysellyt mielikuviani itsestäni ja monet sanovat minua positiiviseksi, rohkeaksi ja miellyttävän oloiseksi. Ehkä sinällään minun persoonassa ei ole ongelmaa, vaan ongelma on se, että en oikein jaksa puhua muusta kuin tieteestä ja monet, jotka ovat tehneet kanssani pitkää yhteistyötä, kokevat sen loukkaavana. Isäni on aivan samanlainen ja hänellä on myös ollut jonkin verran vaikeuksia esimerkiksi verkostoitumisessa.

        Olenkin miettinyt, että kuinka tuoda järkevästi se tosiasia esiin, että vaikka ulkoisesti vaikutan perinteiseltä naiselta, en juuri välitä haukkua muita ihmisiä, keskustella urheilusta jne. Haluan aina keskustella jostain kehittävästä. Olen kokeillut huumoria ja joskus se toimii, kun taas joskus se ymmärretään väärin.

        Ehkä haluan olla kaikkien kaveri, koska en osaa riidellä kuin itseni kanssa.

        Mutta totta, minun täytyy miettiä asioita tulevan ohjaajan näkökulmasta muistaen samalla oman jaksamiseni. Toivon, että minulle osuu ensi kerralla ohjaaja, joka keskittyy enemmän rationaalisiin seikkoihin. Entinen ohjaajani nimittäin halusi aina puhua astrologiasta, kun minun tulisi saada palautetta työstäni.


      • 1% on näkyvää
        .................... kirjoitti:

        Kiitos viestistäsi. Olen kysellyt mielikuviani itsestäni ja monet sanovat minua positiiviseksi, rohkeaksi ja miellyttävän oloiseksi. Ehkä sinällään minun persoonassa ei ole ongelmaa, vaan ongelma on se, että en oikein jaksa puhua muusta kuin tieteestä ja monet, jotka ovat tehneet kanssani pitkää yhteistyötä, kokevat sen loukkaavana. Isäni on aivan samanlainen ja hänellä on myös ollut jonkin verran vaikeuksia esimerkiksi verkostoitumisessa.

        Olenkin miettinyt, että kuinka tuoda järkevästi se tosiasia esiin, että vaikka ulkoisesti vaikutan perinteiseltä naiselta, en juuri välitä haukkua muita ihmisiä, keskustella urheilusta jne. Haluan aina keskustella jostain kehittävästä. Olen kokeillut huumoria ja joskus se toimii, kun taas joskus se ymmärretään väärin.

        Ehkä haluan olla kaikkien kaveri, koska en osaa riidellä kuin itseni kanssa.

        Mutta totta, minun täytyy miettiä asioita tulevan ohjaajan näkökulmasta muistaen samalla oman jaksamiseni. Toivon, että minulle osuu ensi kerralla ohjaaja, joka keskittyy enemmän rationaalisiin seikkoihin. Entinen ohjaajani nimittäin halusi aina puhua astrologiasta, kun minun tulisi saada palautetta työstäni.

        Tosi hauska tuo sinun kommenttisi astrologiasta! Minua on nimittäin aina kiinnostaneet kovasti "yliluonnolliset" asiat mutta jos olen yrittänyt joskus jonkun yliopistoihmisen kanssa keskustella asiasta, minua katsotaan lähinnä oudosti.

        Minusta olisi todella todella mielenkiintoista keskustella "yliluonnollisista" asioista nimenomaan "sivistyneitten" ihmisten kanssa. Tarkoitan sellaista analyyttista keskustelua. Yliopistokoulutus antaisi nimenomaan erittäin hyvän pohjan "yliluonnollisista" asioista keskustelulle. Ja itse siis uskon vakaasti "yliluonnollisiin" asioihin.

        Minulla olisi varmasti riittänyt juteltavaa entisen ohjaajasi kanssa! Valitettavasti minun ohjaajani pysyy aina pelkästään asiassa!


    • Saikku

      Jos haluat lääketieteen tutkijaksi, niin omasta mielestäni lääkärin koulutus ei välttämättä ole kovin hyvä koulutus tutkijaksi.

      Lääkiksessä opiskellaan ihan hirveästi käytäntöä: miten polvea tai lonkkaa väännellään diagnoosin tekemiseksi. Korva- nenä ja kurkkututkimus on teknisesti todella hankala, sitä pitää harjoitella viikkoja ennen kuin saat äänihuulet näkyviin jne.

      Neurologisen tutkimuksen kaikki osa-alueet. Varmaan 30 erilaista testiä. Jokaisesta neurologisen tutkimuksen tekemisestä maksetaan lääkärille muutaman euron palkkio.

      Jos siis haluat tutkijaksi laboratorioon koeputkien äärelle, niin biologin, biokemistin, kemistin tutkinnoista voisi olla enemmän hötyä. Tosin en ole itse näitä aloja koskaan lukenut mutta yliopistojen opinto-oppaiden perusteella vaikuttavat tieteellisiltä- lääkärin ammatti on siis käytännön ammatti. Kirurgiksikin opiskellaan aina toisen lääkärin opastuksella.

      Olen ymmärtänyt, että lääketieteellisissä tutkimusryhmissä voi olla ihmisiä erilaisilta opetusaloilta: hammaslääkäreitä, fyysikoita, biokemistejä, tietokonealan ihmisiä, tilastotieteilijöitä.

      Toivottavasti tästä kirjoituksestani oli sinulle jotain hyötyä! Ja itse olen oppinut akateemisesta maailmasta sen, että opiskelija on välillä pelkkä sylkykuppi!

      Onnea ja menestystä valitsemallesi tielle!

      • ....................

        "Toivottavasti tästä kirjoituksestani oli sinulle jotain hyötyä! Ja itse olen oppinut akateemisesta maailmasta sen, että opiskelija on välillä pelkkä sylkykuppi!"

        Kiitos realistisesta kommentista. Olenkin jo oppinut sietämään tätä tunnetta, kun olen ollut töissä kaupan kassalla. Siellä nimittäin toisinaan tuntui, että kassanhoitajalla ei ole ihmisarvoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      69
      3023
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      418
      2878
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      102
      2272
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      93
      2164
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1924
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1864
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1860
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      153
      1848
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      338
      1794
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1672
    Aihe