Litium ja kultakaivokset syyniin

Urjalan taikayö

Hämeen ja Pirkanmaan raja-alueille tullaan ehkä avaamaan uusia kaivoksia TV-uutisten mukaan.Litium ja kulta kummatkin ovat tärkeitä ydinvoimaloissa ja muutenkin sähkötuotteissa tarvittavia metalleja.Ydinvoimaloiden ohjauspiirien komponettien kärjet ovat kullalla päällystettyjä ja hyvin sähköä johtavia.Litium on käytössä mm. ydinvoimaloiden ohjauspiirien akuissa.

20

145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Urjalan taikayö

      Piti vielä sanomani,että koeporaukset alueella on jo menossa, joten ydinvoimaloihin saadaan lähivuosina komponentteihin Suomalaisista kaivoksista kaivettuja materiaaleja.

      • Seitenoikea

        Todellisuudessa ydinvoimaloissa ja sähköntuonnon eri kohdissa kaikista voimaloista jakeluverkkojen muuntajiin asti käytetään lähes kaikkia metalleja eri tavoin.Kaapeleissa pelkästään kupari, alumiini ja teräs ovat yleisimmät metallit.


    • 16+12

      Sehän on hyvä, että sähköntuotannon kotimaisuusaste nousee, kun ydinvoimaloidemme tarvitsema uraani ja litiumkin saadaan kotimaasta.

      Suomen pitkänajan energiastrategiassa päätavoitteina on lisätä energiantuotannon kotimaisuusastetta ja vähentää kasvihuonekaasupäästöjä.
      Ydinvoiman lisärakentaminen turvaa energiastrategian toteutumisen.

      • Kerrohan lisääkin mitä sieltä puppugeneraattoristasi löytyy.
        Vaikkapa sekin, milloin ja missä ydinvoimalassa on alettu käyttää litiumakkuja.
        Kullan tarve ydinvoimaloissa on samaa kuin muuallakin eli elektroniikassa. Ei sitä ydinvoimalassa muualla tarvita.
        Satko muuten hyvääkin liksaa noista valheväittämistäsi?


      • sitroen kirjoitti:

        Kerrohan lisääkin mitä sieltä puppugeneraattoristasi löytyy.
        Vaikkapa sekin, milloin ja missä ydinvoimalassa on alettu käyttää litiumakkuja.
        Kullan tarve ydinvoimaloissa on samaa kuin muuallakin eli elektroniikassa. Ei sitä ydinvoimalassa muualla tarvita.
        Satko muuten hyvääkin liksaa noista valheväittämistäsi?

        Litium, kulta.... kuumasinkitty teräs?

        "Litium on käytössä mm. ydinvoimaloiden ohjauspiirien akuissa."
        Tuo ainakin on kerrottu, enkä näe väitettä mitenkään epäuskottavana. Määrä vo kyllä olla mitätön, mutta kun mukaan lasketaan kaikken mittareiden ja tietokoneiden akut, niistä kertyy ongelmajätettä runsaasti.

        "Kullan tarve ydinvoimaloissa on samaa kuin muuallakin eli elektroniikassa."
        Mutta eikös ydinvoimaloissa ole aika tavalla elektroniikkaa?

        Minulle ydinvoimalan kulta- ja litium-ongelmat ei ole missään suhteessa ydinvoiman muihin ongelmiin, mutta lisänä rikka on rokassa.

        Siitä tulikin mieleen: kuinka paljon ydinvoimaloissa on kuumasinkittyä terästä? Sen tuotanto aiheuttaa ihan hirveän paljon päästöjä.


      • Sähköntuotannon omavaraisuus silloin, kun käytetään ydinvoimaloita, edellyttää myös omaa ydinpolttoainetuotantoa, siis uraanikaivosta ja -rikastamoa. Ne toteutunee ydin-Suomessa /1/.

        Energiantuotannonkin omavaraisuus on 100% vasta, kun koko sen polttoaineketju on kotimaassa. Tapaus, jossa valtiolla on kaksi toisitaan kaukana erillään olevaa maa-aluetta, voi olla poikkeus.


        /1/ http://keskustelu.suomi24.fi/node/9859596/#comment-59462483
        "Lisätietoa ydin-Suomi-skenaariosta"
        (Jos linkki ei avaudu tuohon viestiin, palstaa terrorisoivat, robottivalvojan heikkouksia hyväksikäyttävät, ovat todennäköisesti taas sen poistaneet. Etsi silloin ketjusta viesti tuon otsikon avulla, yleensä se on viestiketjun loppupuolella.)


      • KKivelä
        Vastaaja kirjoitti:

        Litium, kulta.... kuumasinkitty teräs?

        "Litium on käytössä mm. ydinvoimaloiden ohjauspiirien akuissa."
        Tuo ainakin on kerrottu, enkä näe väitettä mitenkään epäuskottavana. Määrä vo kyllä olla mitätön, mutta kun mukaan lasketaan kaikken mittareiden ja tietokoneiden akut, niistä kertyy ongelmajätettä runsaasti.

        "Kullan tarve ydinvoimaloissa on samaa kuin muuallakin eli elektroniikassa."
        Mutta eikös ydinvoimaloissa ole aika tavalla elektroniikkaa?

        Minulle ydinvoimalan kulta- ja litium-ongelmat ei ole missään suhteessa ydinvoiman muihin ongelmiin, mutta lisänä rikka on rokassa.

        Siitä tulikin mieleen: kuinka paljon ydinvoimaloissa on kuumasinkittyä terästä? Sen tuotanto aiheuttaa ihan hirveän paljon päästöjä.

        Jos kulta on ydinvoimaloissa ongelmajätettä, voin mielelläni ottaa sen vastaan käsiteltäväksi.


      • 7+18
        Vastaaja kirjoitti:

        Litium, kulta.... kuumasinkitty teräs?

        "Litium on käytössä mm. ydinvoimaloiden ohjauspiirien akuissa."
        Tuo ainakin on kerrottu, enkä näe väitettä mitenkään epäuskottavana. Määrä vo kyllä olla mitätön, mutta kun mukaan lasketaan kaikken mittareiden ja tietokoneiden akut, niistä kertyy ongelmajätettä runsaasti.

        "Kullan tarve ydinvoimaloissa on samaa kuin muuallakin eli elektroniikassa."
        Mutta eikös ydinvoimaloissa ole aika tavalla elektroniikkaa?

        Minulle ydinvoimalan kulta- ja litium-ongelmat ei ole missään suhteessa ydinvoiman muihin ongelmiin, mutta lisänä rikka on rokassa.

        Siitä tulikin mieleen: kuinka paljon ydinvoimaloissa on kuumasinkittyä terästä? Sen tuotanto aiheuttaa ihan hirveän paljon päästöjä.

        " Siitä tulikin mieleen: kuinka paljon ydinvoimaloissa on kuumasinkittyä terästä? Sen tuotanto aiheuttaa ihan hirveän paljon päästöjä"

        Mistä olet tuollaista saanut päähäsi. Anna joku viite väitteellesi.
        Tiedätkö edes mitä on kuumasinkitty teräs ?


      • Jopas jotain
        KKivelä kirjoitti:

        Jos kulta on ydinvoimaloissa ongelmajätettä, voin mielelläni ottaa sen vastaan käsiteltäväksi.

        Kulta ei ole ongelmajätettä, mutta sitä löytyy nykyisin useista sähköteknisistä komponenteista ja kytkentäkaapeista sekä yleensäkin kaikista liittimistä.Hyvin yleistä.Siksi nykyään kaikki ns. sähköromu otetaan tarkkaan talteen kierrätyksen takia.


      • Jopas jotain
        7+18 kirjoitti:

        " Siitä tulikin mieleen: kuinka paljon ydinvoimaloissa on kuumasinkittyä terästä? Sen tuotanto aiheuttaa ihan hirveän paljon päästöjä"

        Mistä olet tuollaista saanut päähäsi. Anna joku viite väitteellesi.
        Tiedätkö edes mitä on kuumasinkitty teräs ?

        Ei kuumasinkitys aiheuta poikkeavan paljon päästöjä verrattuna muihin sinkitysmenetelmiin.Minä tiedän todellakin kuumasinkityn teräksen ja olen ollut seuraamassa teräksen kuumagalvanointia.


      • kuumasinkittyä?
        7+18 kirjoitti:

        " Siitä tulikin mieleen: kuinka paljon ydinvoimaloissa on kuumasinkittyä terästä? Sen tuotanto aiheuttaa ihan hirveän paljon päästöjä"

        Mistä olet tuollaista saanut päähäsi. Anna joku viite väitteellesi.
        Tiedätkö edes mitä on kuumasinkitty teräs ?

        kantsis lukee sellaisen viestejä, joka osaa etsiä tietoa
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10780688/#comment-57082243

        niin että paljonko ydinvoimalassa on kuumasinkittyä terästä?


      • 7+18 kirjoitti:

        " Siitä tulikin mieleen: kuinka paljon ydinvoimaloissa on kuumasinkittyä terästä? Sen tuotanto aiheuttaa ihan hirveän paljon päästöjä"

        Mistä olet tuollaista saanut päähäsi. Anna joku viite väitteellesi.
        Tiedätkö edes mitä on kuumasinkitty teräs ?

        Huono vastaus. Kysymys kuului: "... kuinka paljon ydinvoimaloissa on kuumasinkittyä terästä?". Oletan, ettet tiedä vastausta. En minäkään tiedä, mutta vastaan niin, jos kysytään, enkä uudellä kysymyksellä.


      • Hyvä kysymys
        7+18 kirjoitti:

        " Siitä tulikin mieleen: kuinka paljon ydinvoimaloissa on kuumasinkittyä terästä? Sen tuotanto aiheuttaa ihan hirveän paljon päästöjä"

        Mistä olet tuollaista saanut päähäsi. Anna joku viite väitteellesi.
        Tiedätkö edes mitä on kuumasinkitty teräs ?

        Ei pelkäsään ydinvoimalassa ole kuumasinkittyä terästä, vaan kaikki sähköntuotantoon liittyvät kytkinkenttien runkorakenteet ym. ovat kuumasinkittyä.Metalliset johdinpylväät on myös yksi esimerkki.


      • Löytyy kaikkialta
        Jopas jotain kirjoitti:

        Kulta ei ole ongelmajätettä, mutta sitä löytyy nykyisin useista sähköteknisistä komponenteista ja kytkentäkaapeista sekä yleensäkin kaikista liittimistä.Hyvin yleistä.Siksi nykyään kaikki ns. sähköromu otetaan tarkkaan talteen kierrätyksen takia.

        Litium akkuja on monessa paikassa.Niiden käytössä vaan näkyy olevan hankaluuksia.Yksi lentokonemalli pysyy maassa juuri tuon akkuongelman vuoksi.


      • Tottakin mukaan
        Löytyy kaikkialta kirjoitti:

        Litium akkuja on monessa paikassa.Niiden käytössä vaan näkyy olevan hankaluuksia.Yksi lentokonemalli pysyy maassa juuri tuon akkuongelman vuoksi.

        Suurissa kiinteistöissa ja laitoksissa on satoja akkuja ja jokunen akusto.Kyllä niitä riittää.


      • Muuta tilalle
        Tottakin mukaan kirjoitti:

        Suurissa kiinteistöissa ja laitoksissa on satoja akkuja ja jokunen akusto.Kyllä niitä riittää.

        Litiumin käyttö kaikessa sähköön liittyvässä tulee lisääntymään.Näinä vuosina ratkeaa tarvitaanko suuria akustoja lainkaan sähkön varastoimiseen.Tarvitseeko sähköä yleensäkään varastoida muutoin kuin lyhyiden katkosten ajaksi.


    • K.Late

      "Yksi esimerkki on metsätyömaat joilla hakkuut on lopetettu heidän toimiensa takia."

      Heh, vanha tuttummme, miljoonanikki. Eipä sinulla taaskaan ollut mitään järkevää kerrottavaa.

    • Näin se vaan on

      Ydinvoimaloissa ja muissakin voimaloissa käytetään kaikkia metalleja elohopeaa myöten.

      • Seitenoikea

        Tuo on aivan totta, lukuunottamatta yksittäisiä aurinkokennoja.Kyllä minäkin tuon tiesin.


      • Puhtaat kulissit
        Seitenoikea kirjoitti:

        Tuo on aivan totta, lukuunottamatta yksittäisiä aurinkokennoja.Kyllä minäkin tuon tiesin.

        Kaikissa suuremmissa voimaloissa sitä on.Ainakin vesivoimaloissa, puuenergialla toimivissa ja monessa muussa, eikä kukaan nosta siitä meteliä.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      74
      2170
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1442
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      133
      1420
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      143
      1102
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      977
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe