Pitäkää helvatta ne rakkinne kiinni

Rakitnyöriin.

taas näky kaksi rakkia vapaana. Kohta sieppaa kyllä niin, etten sanokaan.

69

541

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wwww.uuu.

Ei muuta kun seuraat omistajaa ja katot missä tyyppi asuu rakkiensa kanssa.

• dingdingding2

Mikäs siinä sieppaa, _JOS_ ovat omistajansa hallinnassa ja harvaan liikennöidyllä alueella/pellolla?

Itse päästän oman koirani aika useinkin vapaaksi, muuallakin kuin kotipihassa. Koira on hallinnassa ja kutsun sen luokseni ja kytken kiinni hyvissä ajoin ennen kohtaamista ihmisten kanssa, jotka ohitetaan kauniisti hyökkimättä/ryntäilemättä.

Enemmän minua häiritsevät vapaana kuljeksivat kissat. Koirilla on yleensä ihminen mukana, kissat pissii ja ruikkii minne sattuu (ja se vasta haiseekin!!), kakkaavat hiekkalaatikoihin ja tappavat pikkulintuja huvikseen.

www.uuu ehdotti omistajan seuraamista... Miksi ihmeessä? Mitä sillä tiedolla tekee kuka asuu ja missä? Eikä tuollainen seuraaminen/kyttääminen taida kovin luvallista ollakaan. Suutakaan ei parane mennä soittamaan, sillä sekin lipsahtaa hyvin äkkiä laittomaksi uhkaukseksi, mikä myös on rangaistavaa. Poliisillekaan on turha soitella siellä ja siellä asuvan pitävän koiria vapaana, koska samalla myöntää syyllistyneensä kotirauhan rikkomiseen koska seurasi. Myrkkyjä on myös ihan turha lähteä viskomaan, sillä siinä kärsii koira ja kenellä ihan oikeasti voi siepata koiran vapaanaolo niin paljon, että alkaa vipata päästä ja levittää myrkkyjä?

Mitä jos ihan vaan suosiolla hyväksyy hallinnassa olevien koirien vapauden ja ei hallinnassa olevien omistajalle/ulkoiluttajalle sanoo, että kannattaisi varmaan kouluttaa koira paremmin tai pitää kiinni?

• Huono sepustus oli

Ei se, että koirasi on hallinnassa, anna sinulle oikeutta rikkoa lakeja ja/tai järjestysmääräyksiä.

Sinun logiikallasi voisit ryöstää sitten pankinkin jos vain pysyt hyvin hallinnassa ryöstötapahtuman ajan.

Ps. itse olen koiranomistaja, mutta koirani on kytkettynä AINA siellä missä se on lakien ja järjestyssääntöjen mukaan oltava, eli taajamassa.

• tittiLi

onpas immeisillä onkelmia..

Mäkin on nähny tänää koiria (rakin oikea nimike) vapaina...ollessani lenkillä omien koirien kaa. Ei häiritsee tippakaan ja omat koirat kytkettyinä, ne ulkoilee vaan aidatulla pihallamme vapaina.
      Naapurin kissatkaan ei häiritsee koska yksi koiristamme meinas vääntää yhdeltä niskat niin vissiin katti siitä jotakin oppii:)

• järki,logiikka HOI

Se, että vapaanaolo ei häiritse SINUA ei tee siitä sallittua, jos ei se sitä ole.

Haluaisin uskoa, että kanssa-koiraihmiseni eivät olisi noin tyhmiä, mutta tulen väkisin teidän seurassanne pessimistiseksi. Olisko niin että vaan suoli24 -koiraihmiset ovat tyhmiä ja muut fiksumpia?

• tittiLI
        järki,logiikka HOI kirjoitti:

Se, että vapaanaolo ei häiritse SINUA ei tee siitä sallittua, jos ei se sitä ole.

Haluaisin uskoa, että kanssa-koiraihmiseni eivät olisi noin tyhmiä, mutta tulen väkisin teidän seurassanne pessimistiseksi. Olisko niin että vaan suoli24 -koiraihmiset ovat tyhmiä ja muut fiksumpia?

Järki-logiikkaihminen HOI!! HOI HOI HOI!!!
        Olenko jossain väittäny että olis sallittua pitää koirat tai niin sanotut rakit vapaina?Jos koira tulee vapaana mun KYTKETTYJEN koirien luokse niin sitten minunkin karvat nousee pystyyn!!
        Mutta jos näen jossain vapaana oleva koira joka leikkii omistajansa kanssa noin sataa metriä itteestäni niin en kyllä piittaa.

Ymmärrän toki että jotkut ihmiset nostaa meteli myös siitä että koira on vapaana omistajan omalla pellolla...

• Ruby-koiran omistaja
        tittiLI kirjoitti:

Järki-logiikkaihminen HOI!! HOI HOI HOI!!!
        Olenko jossain väittäny että olis sallittua pitää koirat tai niin sanotut rakit vapaina?Jos koira tulee vapaana mun KYTKETTYJEN koirien luokse niin sitten minunkin karvat nousee pystyyn!!
        Mutta jos näen jossain vapaana oleva koira joka leikkii omistajansa kanssa noin sataa metriä itteestäni niin en kyllä piittaa.

Ymmärrän toki että jotkut ihmiset nostaa meteli myös siitä että koira on vapaana omistajan omalla pellolla...

Ei koiraa saa vapaana pitää, on kumma ettei täällä ihmiset usko sitä. Jossain metsässä saa pitää mutta ei taajamissa. Paras vaan mennä lakien mukaan. ja järjestyssääntöjen.

• kaksin kaunihimpi

Tuskin sinun kehoituksesta!

• Piikkisauvat mukana

Mitä ihmettä, miksi aina sama vääntö. En pidä siitä, että koirat on vapaana taajaama alueella. Kyllä jossain pellolla voi pitää, metsä huono, koska et koskaan tiedän mistä yks kaks ilmestyy joku muu. Jos koira on todella siis todellakin hallinnassa, niin ei siinä mitään, mutta ainakaan itse en tunne kuin pari koiruutta, jotkja eivät provosoidu mistään eivätkä lähde esim. linnun, kissan jne. perään ilman lupaa. Ne myös käyttäytyvät rauhallisesti ihan joka paikassa. Olkoon ell, bussi, juna tai missä vaan ne ovat omistajansa kanssa. Lisäksi itse asun pientalo alueella jossa kissojakin melkein joka talossa on useimmissa vielä pari kappaletta. Miksi niitä pitää jahdata. Omatkin koirani kyllä vieläkin välillä ovat säntäämässä perään, mutta eivät pääse, koska ovat kytkettynä. Nyt ovat jo hieman tutustuneetkin pariin kattiin. Ne kissat ovat joidenkin lemmikkejä ja näinollen kunnioitan minä ja koirat eivät saa niitä jahdata. Nyt kun jäät sitten pikkuhiljaa tulevat kantaviksi, niin taas se ikävä juttu tulee, kun viedään koiria, jotka eivät tottele vapaana juoksemaan. Milloin ollaan hiihtäjien perässä, milloin tullaan häiritsemään toisten koiria puhumattakaan ihmisistä. Ja kyllä useimmin ovat tottelemattomia kuin tottelevaisia siellä jäällä. Lisäksi ei vaivauduta keräämään niitä koiran kakkoja vaan jätetään lojumaan pitkin kävely/hiihto reittejä. Useinmiten on vielä niin, että pidetään näitä koiria irti, jotka eivät ole koirapuistokelpoisia, koska niiden on päästävä juoksemaan vapaana. Siis ei taaskaan ole osattu kasvattaa, vaan saadaan aikaiseksi näitä epäsosiaalisia petoja!

• koiralenkkeilijä

Jos näit ne kaksi koiraa myöhään illalla vapaana, aivan omistajansa lähellä kulkemassa, vieläpä hyvin koulutetut koirat jotka taatusti tottelevat kun ne huudetaan luokse, niin eipä kai siinä kovin paljon ole haittaa sinulle, vai onko? Ymmärrän erittäin hyvin että on koirapelkoisia ihmisiä, itseltänikin löytyy näitä suht lähipiiristä, ja sen takia en tykkää siitä että koiria pidetään missä sattuu vapaana, koirapelkoiselle riittää se että näkee että (iso) koira on irti, kun mistäs tiedät kuinka hyvin juuri se koira on koulutettu. Mutta jos koiraa pidetään niin irti, että siitä ei koidu muille haittaa (metsäpolut jne missä ei muita ihmisiä juuri liiku, tai ainakin että varmasti voi jo kaukaa havaita että joku muu on tulossa ja kytkee koirat hyvissä ajoin) niin ei siitä voi kovin paljon haitaa olla?

Itse keksin aika monta muuta oikeasti haittaava asiaa, kuin se, että pidän koiriani iltaisin myöhään liikkuessani irti osan lenkkiä (metsässä liikkuessani), no tähän minulla tietenkin on oma subjektiivinen näkemykseni :D , mutta objektiivisesti katsoenkin eivät koirani voi kenellekään kovin paljon haittaa aiheuttaa, kun niitä ei oikeastaan kukaan näe lenkillä eivätkä ne aiheuta minkäänlaista häiriötä, ja ovat siis koulutettuja, kilpailuissa käyviä koiria. Toki pyydän anteeksi, että sinä jouduit ne näkemään irti, mutta et voine väittää että siitä olisi kovasti ollut sinulle häiriötä, kun ne kävelivät vieressäni ja huusin ne välittömästi luokseni kun huomasin auton lähestyvän ( ja ne siis todellakin tottelevat välittömästi). Ketään muuta ihmistä en koko lenkkini aikana nähnyt, ja lenkkipolkuni siis menevät metsässä, ja kävelin tuon vajaa 100metriä tietä pitkin kotitalolle. No, hyvää talven jatkoa sinullekin! Emmeköhän me tänne kaikki mahdu :)

• ed koiralenkkeilijä

Niin vielätarkennus: koirani siis kävelivät ehkä n 5 metrin etäisyydellä minusta, ja siitä huusin ne luokseni, tähän ei mennyt kuin ehkä 2 sekuntia :) Ja aka oli todella myöhäinen ilta, ehkä n klo 22.30-23 aikoihin, en muista tarkemmin, tuohon aikaan ei yleensä muita liiku... etenkään metsäpoluilla :D

Ehkä tuo juttu ei ollut minusta mutta laitoin kuitenkin koiranulkoiluttajan vastineen, kun minut joku tosiaan muutaman kerran vuodessa näkee lenkillä koiran kanssa, ja ehkä niistä n kerran vuodessa niin että koira ei ole kytkettynä, tosin aina kuitenkin välittömästi kytkettävissä.

• retg

Koirien irtipito taajamassa on lain vastaista. Koiranomistaja on rikollinen, joka joutaisi linnaan lusimaan.

• Käväisin juuri itsekin reilun tunnin lenkillä eikä kumpikaan rakeistani ollut kiinni hihnassa.. ja arvaa mitä vielä hirveämpää, minulla ei ollut edes hihnoja mukana!
      Jokainen joka koiraansa irti pitää varmasti on kouluttanut sen tulemaan käskystä luokse. Omani menevät tervehtimään muita luvan saatuaan, ja vierellä ne kulkevat myös ilman hihnaa kunnes annan käskyn vapaa, silloin saa juosta ja temmeltää. Onneksi tuosta takapihalta pääsee järven jäälle, ei tarvitse autoistakaan olla huolissaan :)

• what a wally

Ei hyvä ihme..... mitä pidemmälle luen tätä ketjua, sen tyhmempiä viestejä tulee vastaan. Pakko lopettaa........

Miten sinun koirasi tervehtiminen ym pask.a liittyy siihen, jos joku pitää koiria irti siellä, missä se ei ole sallittua?? Älyn voitto olet!!!

• what a wally kirjoitti:

Ei hyvä ihme..... mitä pidemmälle luen tätä ketjua, sen tyhmempiä viestejä tulee vastaan. Pakko lopettaa........

Miten sinun koirasi tervehtiminen ym pask.a liittyy siihen, jos joku pitää koiria irti siellä, missä se ei ole sallittua?? Älyn voitto olet!!!

Jospas olisit lukenut koko tekstin niin olisit varmaan pointin tajunnut.
        - Minä pidän koiriani irti koska ne tottelevat ja voin niihin luottaa.
        -varmaan jokainen joka koiransa tietoisesti päästää irti luottaa koiriinsa.

• Ruby-koiran omistaja
        mis.sy kirjoitti:

Ei koiria saa pitää irti siitä huolimatta vaikka ne olisivat mielestäsi luotettavia. Ei se että luottaa koiriinsa tee sallittua koirien irtipitämisestä. Itse olen sitä mieltä että on aina mentävä sääntöjen ja lakien mukaan, vaikka kai sinä tästäkin viis veisaat ????

• Ruby-koiran omistaja kirjoitti:

Ei koiria saa pitää irti siitä huolimatta vaikka ne olisivat mielestäsi luotettavia. Ei se että luottaa koiriinsa tee sallittua koirien irtipitämisestä. Itse olen sitä mieltä että on aina mentävä sääntöjen ja lakien mukaan, vaikka kai sinä tästäkin viis veisaat ????

Koiria ei saa pitää irti taajamassa. Jää/pellot/metsät eivät ole hoidettua taajama aluetta.

• mis.sy kirjoitti:

Koiria ei saa pitää irti taajamassa. Jää/pellot/metsät eivät ole hoidettua taajama aluetta.

Niiiin: taajamassa ei saa pitää irrallaan, ja pusikossakin/ maalla tarvitset maanomistajan luvan siihen irtipitoon... (metsästyslaki)
        Ja jokamiesoikeuksien perusteella voit korkeintaan kävellä pellonpientareella; pelloilla hyppely on toisen maalla ja elinkeinon vahingoittamista, kuten heinällä tai oraan päällä. Mistä tiedät onko lumen alla jonkun oraat tai heinät??? Lumen tiiivistäminen voi aiheuttaa jääpoltetta kasvustoon ja näin tuhota sen tai heikentää talvehtimista. Heinäpellollakaan ei saa tallustella, koska tarkoitus on saada puhdastaa, pystyssä kasvanutta, homeetonta heinää säilöön.

Ainoa paikka missä voit pitää koiraan luvallisesti irti, on siihen osoitetut paikat.

• suomutaa kirjoitti:

Niiiin: taajamassa ei saa pitää irrallaan, ja pusikossakin/ maalla tarvitset maanomistajan luvan siihen irtipitoon... (metsästyslaki)
        Ja jokamiesoikeuksien perusteella voit korkeintaan kävellä pellonpientareella; pelloilla hyppely on toisen maalla ja elinkeinon vahingoittamista, kuten heinällä tai oraan päällä. Mistä tiedät onko lumen alla jonkun oraat tai heinät??? Lumen tiiivistäminen voi aiheuttaa jääpoltetta kasvustoon ja näin tuhota sen tai heikentää talvehtimista. Heinäpellollakaan ei saa tallustella, koska tarkoitus on saada puhdastaa, pystyssä kasvanutta, homeetonta heinää säilöön.

Ainoa paikka missä voit pitää koiraan luvallisesti irti, on siihen osoitetut paikat.

Totta toki tuokin, paitsi että tuolla jäällä voin silti pitää koiriani irti :) Mökilläkin saavat juosta vapaana, siinä on metsää ja lääniä missä temmeltää (maanomistajan lupaa tuskin tarvitsee kauheasti omalta sukulaiseltani kysellä kun heidän koirat vetää rallia omieni kanssa siellä) Pelto olikin vain esimerkki omalle kohdalleni ei ole peltoja kauheammin tullut vastaan.

Itse pidänkin koiriani irti Jäällä(pidän kuitenkin huolen etteivät mene hiihtoladulle tai moottorikelkoille osoitetuille reiteille), areenalla, metsässä, koirapuistossa ja omalla pihalla. :)

• tai sitten ei
        mis.sy kirjoitti:

Niin sinä luotat koiriisi, mutta mistä muut tietävät millaisia ovat sinun koirasi Kun iso koira tulee kohti kytkettyä pientä koiraa ja omistaja kiljuu jossakin risukossa, niin silloin pitäisi tietää, että ei tämä tee mitään. Ymmärrätkö jutun pointin? Mieti ja mieti, koska joskus voit jopa ymmärtää tämän, tai sitten ei.

• juujuup

Enemmän ärsyttää sellaiset ihme tätöset, jotka pitää niitä söpöjä pikku fifejään flexihihnoilla niin että valtaavat kävelytien ja päästävät nuuhkimaan niitä, jotka haluavat vain rauhassa kulkea ohi!

Meidän naapurissa tälläinen vässykkä herra, joka päästää pikkukoiransa aina hyppimään ihmisten päälle..

Mun puolesta vapaana voi pitää mitä koiraa tahansa joka on täysin omistajan hallussa. Tietty toi laki juttu sinänsä ihan hyvä kaikille niille vajaille koiranomistajille, jotka päästää ongelmakoiriansa irti.

• joopjoopjoopjoop

Fifi sulla on jalkovälissäs. Varo ettei jää vetoketun väliin kun käyt ulkoiluttamassa sitä!

• koiranulkoiluttaja10

Miten vapaana oleva koira sinua niin sieppaa?
      Ymmärrän että ihmiset ei pidä ympärillään haukkuvista tai tunkeilevista koirista.Mutta että pelkästään vapaana koiran näkeminen....ootko miettiny itekses mikä siinä on se sulle vaikein ja sieppaavin asia?
      Onko se koira ,koiran vapaus ja vai se että joku omistaa koiran?
      Elämässä on paljon muutakin kun vapaana olevan koiran kadehtiminen.
      Ne jotka pitää vapaana tottelemattomia koiria,koiria jotka rähjää ohikulkijoille.Niille saakin antaa palautetta asiasta ja välittömästi :)

• ...

Itselleni sattui moka männä viikolla ja olen siitä kovin pahoillani.

Lähdin koiramme kanssa lenkille myöhään illalla, omaa maata halkovalle yksityistielle ja koira vapaana, tietenkin, eikä edes hihnaa mukana.

Yhtäkkiä pimeästä metsästä ilmestyy tielle kaksi eksynyttä hiihtäjää, ihan yleistä hiihtolatua pitkin. Näin otsalampun kajon kaukaa ja sain koiran pannasta kiinni. Koira kiihtyy hitosti hiihtäjistä, eli haukku oli mahtava, hiihtäjät meidät haukusta huomasivat ja lähtivät ladulta tielle hiihtämään, olettivat kai olevan vilkkaampikin tie. Oletin heidän tuntevan tienoon, kun hiihtelivät ohitsemme meidän kotipihaa päin, oletin heidän osaavan liittyä kotipihastamme takaisin ladulle ja jatkoimme koiran kanssa matkaa. Jonkun matkan päästä käännyimme takaisin ja piru vie, hiihtäjät tulivatkin myös takaisin päin. Enää en kerännyt saada koiraa kiinni... Sedät säikähtivät pahan päiväisesti, mutta eihän se niiden vika ollut, itsekin ihan taatusti säikähtäisin, kun vieras tämän kokoinen koira tulee mehevästi haukkuen vastaan ja ihan suoraan kimppuun hyppelemään. Koira pyöri herrojen ympärillä koko ajan silloinkin kun jututin heitä ja opastin suuntaa, mitään mahdollisuuksia ei ollut saada sitä kiinni. Jonkun matkaa vielä saattoikin heitä, ennenkuin luovutti ja tuli luokseni.

Olen tosi pahoillani ja otan täyden vastuun tapahtuneesta, ei minulla ole mitään selityksiä puolusteluksi. Ihmisillä on täysi oikeus eksyä hiihtoreissuillaan ja hiihtää halutessaan pimeässä, minulla taas olisi ollut velvollisuus hallita koirani, mutta näin kävi tällä kertaa...

• Kiikareillako tilanteita tarkkailet, niin kuin tiirailijat kerrostalojensa ikkunoista, ja kun näkyy ykskin poikkeuksellinen tilanne, eikun luuriin kiinni ja ilmoitus seksuaalisista toimista tai koirien hyväksikäytöstä poliisin tietoon. Oot naurettava ihminen, vai ootko?

• Tyypillinen viestiketju ihan kaikkia koskevista perussäännöistä ja siitä miten esille pompsahtaa säännöllisen epäsäännöllisesti se että joillain koiranomistajilla on oma näkemys säännöistä ja kellään muulla ei ole oikeuksia paitti ko. koiranomistajalla ja hänen koirillaan. Ja varsinkaan tuota käytöstä ei saa arvostella. Osaa elää viimevuosituhannen säännöillä, (esim. välittömästi kytkettävissä, pentuja saa ulkoiluttaa vapaana) ja osa kehittää ihan omia sovelluksiaan: Viikonloppuisin tuo irtipito oikein korostuu kun kaiken maailman sunnuntaiulkoilijat päättävät "petrata"....
        Voisin itsekin sanoa(karjua) samaan tapaan kuin aloittaja, että mikä siinä on niin ylivoimaisen vaikeaa pitää se koira(epäsosiaalinen rakki) kiinni kun ei se tottele kumminkaan ja on kohta(nyt) se on omani kimpussa.

...ja mitä perinteisiin tulee, seuraavaksi joku tähän kommentoi miten MINUN piskini ovat niin hyvin koulutettuja, aina tottelevat MINUA, ja tulevat heti MINUN luokseni, jne; mitä se tähän kuuluu, kun suurin osa koirista on riittämättömästi koulutettuja ja järjestyslaissa aivan selkeästi sanotaan miten koirien tulee olla kytkettyinä taajamassa.
        Ja siellä nykyisin myös selvitetään ettei muutama pajupusikko(vihertää silmissä) talojen välissä ole maaseutua vaan alue on osa taajamaa.

• Anneli65

onpas viestiketju "pidä rakkisi kiinni" asennetta ? kyseenalaista ? pitäisi tuon ihmisen katsoa kotona peiliin ? vaihdevuodet ?

Eilen kun satuin sanomaan naapurin "kakaroille" ettei kävelytiellä voi laskea pulkalla ja varsinkin ihmisiä päin (osui jalkoihini, eikä haitannut mitään) tuli isäntä kulman takaa huutamaan minua lapsen vihaajaksi. Niinpä, olen 4 lapsen yksinhuoltaja, enkä ole todellakaan lapsivihaaja....eli asennetta ? ongelmaa ?

• routavaurio

Voit luottaa koiraasi mutta meidän 2 v pelkää pientäkin kilttiä koiraa niin että alkaa vapista. Sydämettömät koiranomistajat voisivat hieman miettiä onko heidän tehtävänsä alkaa opettaa pikkuista koiran kanssa toimintaan pitämällä koiransa irti.

Sen piti olla kiinni naapurin pihassa. Pieni pelkää niitä. Holtittomuutenne pahentaa asiaa.

• hihnaili ja

Mun naapurilla on tullainen pelkäävä penska, vanhempi tosin, 4v ehkä. PIDÄN koiraani kiinni taajamassa... mutta silti on kamalaa, kun tuo lapsi vanhempineen tulee vastaan... lähtee huutaen ja kirkuen juoksemaan pakoon, mikä laukaisee koirassani saalistusreaktion jota ei TIETENKÄÄN pääse toteuttamaan kun hihna estää. Mutta vanhemmat muistakaa että lapsenkin olisi osattava käyttäytyä. Suututtaa aina kun näen tuon lapsen.

• ...
        hihnaili ja kirjoitti:

Mun naapurilla on tullainen pelkäävä penska, vanhempi tosin, 4v ehkä. PIDÄN koiraani kiinni taajamassa... mutta silti on kamalaa, kun tuo lapsi vanhempineen tulee vastaan... lähtee huutaen ja kirkuen juoksemaan pakoon, mikä laukaisee koirassani saalistusreaktion jota ei TIETENKÄÄN pääse toteuttamaan kun hihna estää. Mutta vanhemmat muistakaa että lapsenkin olisi osattava käyttäytyä. Suututtaa aina kun näen tuon lapsen.

Miettinyt koskaan, kannattaako kasvatettavanasi olla yhtään mitään eläintä, jos suutut pelläämisestä?

• hihnaili ja
        ... kirjoitti:

Miettinyt koskaan, kannattaako kasvatettavanasi olla yhtään mitään eläintä, jos suutut pelläämisestä?

En suutu pelkääville eläimille. Lasta enemmän suututtaa sen vanhemmat.

• ...
        hihnaili ja kirjoitti:

En suutu pelkääville eläimille. Lasta enemmän suututtaa sen vanhemmat.

Edelleen kysyn, kun en ymmärrä. Suutut siis lapsen vanhemmille siitä, että lapsi pelkää?

• hihnaili ja
        ... kirjoitti:

Edelleen kysyn, kun en ymmärrä. Suutut siis lapsen vanhemmille siitä, että lapsi pelkää?

Siitä että antavat pelkäävän lapsensa juosta tolkuttoma huutaen. Pitäisivät kiinni ja rauhoittelisivat.

• Sivusta seurannut
        hihnaili ja kirjoitti:

Siitä että antavat pelkäävän lapsensa juosta tolkuttoma huutaen. Pitäisivät kiinni ja rauhoittelisivat.

Lapsi ei ehkä ole terve. Jos lapsi on esim. autistinen, sinun on helpompi kouluttaa koiraasi käyttäytymään oikein taajamassa, kuin vanhempien hillitä lapsen käytöstä. :(

• hihnaili ja
        Sivusta seurannut kirjoitti:

Lapsi ei ehkä ole terve. Jos lapsi on esim. autistinen, sinun on helpompi kouluttaa koiraasi käyttäytymään oikein taajamassa, kuin vanhempien hillitä lapsen käytöstä. :(

Ei vaikuta autistiselta. Vammaisenkin lapsen on pysyttävä käsissä sitä paitsi,

En kai muutakaan voi kuin kouluttaa. Silti ketuttaa tuollainen. Aiheuttaahan tuo vaaratilanteita juoksennellessaan, esim. riski juosta auton alle.

• ...
        hihnaili ja kirjoitti:

Ei vaikuta autistiselta. Vammaisenkin lapsen on pysyttävä käsissä sitä paitsi,

En kai muutakaan voi kuin kouluttaa. Silti ketuttaa tuollainen. Aiheuttaahan tuo vaaratilanteita juoksennellessaan, esim. riski juosta auton alle.

Toivottavasti tämä keskustelu syöpyy mieleesi ja musitelet tätä aikoinaan kun sinulla on alpsia.

Itselläni kolme vuotias lapsi, joka ei todella pelkää koiria, vaan toisin päin. Ja suuri osa koiria pelkää lasta, sehän on kovin erikoinen lyhyt, nopea liikkeinen, arvaamaton, metelöivä ihminen, joiden näkemiseen aika harva koira kuitenkaan on tottunut. Sellainen tulee yhtäkkiä iholle, niin koirat reakoivat, suurin osa lähtee pyrkimään karkuun, mutta hihna yleensä estää. Jos noudattaisin sinun logiikkaasi minun pitäisi alkaa jeesustelemaan kyseisten koirien omistajille, että opettakaapa ne koiranne, olen suuttunut teille, kun teidän koirat lähtevät pyrkimään karkuun. Niin en suinkaan tee, vaan yritän hillitä lapsen intoa jokaista vastaantulevaa koiraa kohtaan, mikä on tämän ikäisen kohdalla mahdoton tehtävä puhumalla, joten lapsi pitää pitää kytykettynä (kädestä kiinni) kun koiria tulee vastaan.

• Jompsin kumpsin
        ... kirjoitti:

Niin, koska ilmeisesti vanhemmat eivät tee mitään auttaakseen lasta hillitsemään pelkoaan tai voittamaan sen. Lapselle itselleenkin olisi varmasti parempi, jos hän kykenisi sietämään koiria näköpiirissään, vaikkei koskaan niistä oppisi tykkäämäänkään. Jos elää alueella jossa on paljon koiria, niin lapsen pitäminen pelossa on suorastaan julmaa - voiko kyseinen tyttö tai poika ylipäätään nauttia ulkoilusta, jos pelko tosiaan on niin voimakas, että karkuun pitää juosta? He voisivat esimerkiksi opettaa kilttien koirien avulla, miten koiran mielenkiinnolta vältytään. Kävellään ryhdikkäästi omaan suuntaan, koiraa ei vilkaistakaan ja kävelyvauhti pidetään samana ilman hidasteluja tai ryntäilyjä. Kun lapsi oppii, että omalla käytöksellään voi vaikuttaa eläimen käytökseen, voi pelkokin lieventyä.

Enkä nyt tarkoita sitä, että perheellisten pitäisi elää koiranomistajien ehdoilla vaan sitä, että kunhan lapset kykenevät hillitsemään itseään tuntemattoman koiran lähistöllä (fiksu omistaja ei tosin tunge lasten leikkipaikoille, mutta kadunreunassa tai metsässä leikkiviltä ei aina voi välttyä) ja ne koirat koulutetaan kunnolla (mahdollisuuksien mukaan jopa ryntäileviä lapsia/sauvakävelijöitä/jäniksiä sietäviksi), niin yhteiskunta olisi paljon mukavampi paikka elää.

• hihnaili ja
        ... kirjoitti:

Toivottavasti tämä keskustelu syöpyy mieleesi ja musitelet tätä aikoinaan kun sinulla on alpsia.

Itselläni kolme vuotias lapsi, joka ei todella pelkää koiria, vaan toisin päin. Ja suuri osa koiria pelkää lasta, sehän on kovin erikoinen lyhyt, nopea liikkeinen, arvaamaton, metelöivä ihminen, joiden näkemiseen aika harva koira kuitenkaan on tottunut. Sellainen tulee yhtäkkiä iholle, niin koirat reakoivat, suurin osa lähtee pyrkimään karkuun, mutta hihna yleensä estää. Jos noudattaisin sinun logiikkaasi minun pitäisi alkaa jeesustelemaan kyseisten koirien omistajille, että opettakaapa ne koiranne, olen suuttunut teille, kun teidän koirat lähtevät pyrkimään karkuun. Niin en suinkaan tee, vaan yritän hillitä lapsen intoa jokaista vastaantulevaa koiraa kohtaan, mikä on tämän ikäisen kohdalla mahdoton tehtävä puhumalla, joten lapsi pitää pitää kytykettynä (kädestä kiinni) kun koiria tulee vastaan.

Sinä noudatat logiikkaani. Pidät lapsesi kytkettynä. Se on oikein.

• hihnaili ja
        Jompsin kumpsin kirjoitti:

Niin, koska ilmeisesti vanhemmat eivät tee mitään auttaakseen lasta hillitsemään pelkoaan tai voittamaan sen. Lapselle itselleenkin olisi varmasti parempi, jos hän kykenisi sietämään koiria näköpiirissään, vaikkei koskaan niistä oppisi tykkäämäänkään. Jos elää alueella jossa on paljon koiria, niin lapsen pitäminen pelossa on suorastaan julmaa - voiko kyseinen tyttö tai poika ylipäätään nauttia ulkoilusta, jos pelko tosiaan on niin voimakas, että karkuun pitää juosta? He voisivat esimerkiksi opettaa kilttien koirien avulla, miten koiran mielenkiinnolta vältytään. Kävellään ryhdikkäästi omaan suuntaan, koiraa ei vilkaistakaan ja kävelyvauhti pidetään samana ilman hidasteluja tai ryntäilyjä. Kun lapsi oppii, että omalla käytöksellään voi vaikuttaa eläimen käytökseen, voi pelkokin lieventyä.

Enkä nyt tarkoita sitä, että perheellisten pitäisi elää koiranomistajien ehdoilla vaan sitä, että kunhan lapset kykenevät hillitsemään itseään tuntemattoman koiran lähistöllä (fiksu omistaja ei tosin tunge lasten leikkipaikoille, mutta kadunreunassa tai metsässä leikkiviltä ei aina voi välttyä) ja ne koirat koulutetaan kunnolla (mahdollisuuksien mukaan jopa ryntäileviä lapsia/sauvakävelijöitä/jäniksiä sietäviksi), niin yhteiskunta olisi paljon mukavampi paikka elää.

Samaa mieltä olen.

• ...
        hihnaili ja kirjoitti:

Sinä noudatat logiikkaani. Pidät lapsesi kytkettynä. Se on oikein.

Eli vihasi kohdistuu vain lapsiin, teki ne mitä tahansa; pelkäsi koiria tai rakasti koiria yli kaiken, kaikki lapset tyynni ovat vihasi arvoisia, tai siis vanhemmat jotka moisia vellihousuja ovat maailmaan pukanneet.

Lapsi kytkettynä, jos se pelkää koiria, lapsi kytkettynä, jos se tykkää liikaakin koirista. Silloinhan et suutu suinkaan lapsen pelosta, vaan lapsista yleensä?

PS. äitiskin on tehnyt laps-en/-ia, mokomakin nahjus, minkä ilkesi tehdä sinulle!

• ...

Neljä vuotias...

Minulla kolme vuotias pelkää lintuja...

Pelot eivät lähde pelkäämällä, vaan lapsuusiän pelot lähtevät ajatusmaailman kypsyessä. Neljä vuotias ei ole kovinkaan kypsä vielä ajatusmaailmaltaan vanhemmat eivät voi pelolle yhtään enempää kuin voivat.

Sama kuin koirien koulutuksessa; pelko on elimistönstressireaktio ja silloin kun pelko on päällä, ei ole oikea aika yrittää opettaa yhtään mitään, koska elimistö pystyy keskittymään vain omaan selvitymiseensä tilanteesta, ei minkään asian oppimsieen.

Jos lapsi pelkää koiria, vanhemmat ihan taatusti tekevät paljon asioita pelon poistamiseksi. Mutta ne eivät tapahdu silloin kun stressireaktio on päällä. Meillä esimerkiksi lisätään joka ilta keskusteluissa lapsen tietämystä ja käsitystä linnuista, turvallisesti omassa sängyssä äidin tai isän kainalossa.

Koirien kouluttamisessa tälle koulutustavalle oli annettu nimikin, ei nyt tule mieleen, mutta siis se jossa koira pakotetaan tuuppaamalla pelkokynnyksensä ohi. Kyseistä koulutustapaa pidetään hyvin yleisesti erittäin moraalittomana jo eläintenkin kohdalla, siksi todella toivon, että lapsiin sitä kenelläkään tule mieleen soveltaa.

• Jompsin kumpsin
        ... kirjoitti:

Eli vihasi kohdistuu vain lapsiin, teki ne mitä tahansa; pelkäsi koiria tai rakasti koiria yli kaiken, kaikki lapset tyynni ovat vihasi arvoisia, tai siis vanhemmat jotka moisia vellihousuja ovat maailmaan pukanneet.

Lapsi kytkettynä, jos se pelkää koiria, lapsi kytkettynä, jos se tykkää liikaakin koirista. Silloinhan et suutu suinkaan lapsen pelosta, vaan lapsista yleensä?

PS. äitiskin on tehnyt laps-en/-ia, mokomakin nahjus, minkä ilkesi tehdä sinulle!

Syyllistät hihnailijaa lapsivihasta vain, koska hän haluaa tasapuolisesti ja kaikille toimivan asuinympäristön? Jos hiukan tarkastelet viestiketjua huomaat, kuinka hän oli samaa mieltä MOLEMMINPUOLISESTA VASTUUSTA. Koirat pitää kouluttaa ja lapset opettaa kunnon kansalaisiksi. Mitä, jos lapsi pelkäisi ontuvia vanhuksia tai kasvoiltaan epämuodostunutta toista lasta? Olisiko oikein vanhusta tai kehitysvammaista kohtaan, että lapsi osoittaisi pelkonsa, ehkäpä juurikin juosten ja kirkuen? Kyllä nyky-yhteiskunnassa pitää kyetä suvaitsemaan, myös niitä omia inhon ja pelon kohteitaan. Vanhemmilla on tässä suuri vastuu - opastavatko he lastaan vai antavatko he pelon olla, ehkä jopa voimistavat sitä?

• ...

Syyllistät hihnailijaa lapsivihasta vain, koska hän haluaa tasapuolisesti ja kaikille toimivan asuinympäristön? Jos hiukan tarkastelet viestiketjua huomaat, kuinka hän oli samaa mieltä MOLEMMINPUOLISESTA VASTUUSTA. Koirat pitää kouluttaa ja lapset opettaa kunnon kansalaisiksi. Mitä, jos lapsi pelkäisi ontuvia vanhuksia tai kasvoiltaan epämuodostunutta toista lasta? Olisiko oikein vanhusta tai kehitysvammaista kohtaan, että lapsi osoittaisi pelkonsa, ehkäpä juurikin juosten ja kirkuen? Kyllä nyky-yhteiskunnassa pitää kyetä suvaitsemaan, myös niitä omia inhon ja pelon kohteitaan. Vanhemmilla on tässä suuri vastuu - opastavatko he lastaan vai antavatko he pelon olla, ehkä jopa voimistavat sitä?

öööhh...?

"Syyllistät hihnailijaa lapsivihasta vain, koska hän haluaa tasapuolisesti ja kaikille toimivan asuinympäristön?" Missä kohden?

Luen viesti ketjua. hän syyttää lasta kun lapsi pelkää; vanhempien tulee tehdä lapselle jotain!. Hän syyttäisi myös lasta jos lapsi ei pelkää; vanhempien tulee tehdä lapselle jotain!.

Eli ihan ei auennut tuo tasapuolisuus..

"Mitä, jos lapsi pelkäisi ontuvia vanhuksia tai kasvoiltaan epämuodostunutta toista lasta?"

Arvaan. Hänestä lapsen vika: vanhempien tulisi tehdä asialle jotain!

Heitän vastakysymyksen: entä jos lapsi olisi oikein viehättynyt kasvoiltaan epämuodostuneeseen toiseen lapseen ja hakeutuisi koko ajan ihan liki häntä ja tämä lapsi pelkäisi häntä?

Lapsen vika: vanhempien tulisi tehdä asialle jotain!

palaan pointtiiini: Jos ihminen vihastuu toisten luontokappaleiden pelkäämisestä, ei missään nimessä mitään kasvatettavaksi hänelle. Puhutaan kuitenkin aika pahoista jutuista, joita pelkojen dissaamisella aiheutetaan...

• Jompsin kumpsin
        ... kirjoitti:

öööhh...?

"Syyllistät hihnailijaa lapsivihasta vain, koska hän haluaa tasapuolisesti ja kaikille toimivan asuinympäristön?" Missä kohden?

Luen viesti ketjua. hän syyttää lasta kun lapsi pelkää; vanhempien tulee tehdä lapselle jotain!. Hän syyttäisi myös lasta jos lapsi ei pelkää; vanhempien tulee tehdä lapselle jotain!.

Eli ihan ei auennut tuo tasapuolisuus..

"Mitä, jos lapsi pelkäisi ontuvia vanhuksia tai kasvoiltaan epämuodostunutta toista lasta?"

Arvaan. Hänestä lapsen vika: vanhempien tulisi tehdä asialle jotain!

Heitän vastakysymyksen: entä jos lapsi olisi oikein viehättynyt kasvoiltaan epämuodostuneeseen toiseen lapseen ja hakeutuisi koko ajan ihan liki häntä ja tämä lapsi pelkäisi häntä?

Lapsen vika: vanhempien tulisi tehdä asialle jotain!

palaan pointtiiini: Jos ihminen vihastuu toisten luontokappaleiden pelkäämisestä, ei missään nimessä mitään kasvatettavaksi hänelle. Puhutaan kuitenkin aika pahoista jutuista, joita pelkojen dissaamisella aiheutetaan...

Luepa nyt vielä kerran ja hartaasti tämä ketju läpi. Kaupassa kirkuvaa lasta paheksutaan, kaduilla kirkuvia lapsia paheksutaan. Se ei ole asiallista läytöstä, oli syy mikä tahansa. Mitäköhän vapaan kasvatuksen hedelmiä sinä siellä kasvatat, kun kaikkien muiden pitäisi hillitä omiaan, paitsi itsesi?

• hihnaili ja
        ... kirjoitti:

?

Onnittelut rikkaasta mielikuvituksesta.

• ...

Luepa nyt vielä kerran ja hartaasti tämä ketju läpi. Kaupassa kirkuvaa lasta paheksutaan, kaduilla kirkuvia lapsia paheksutaan. Se ei ole asiallista läytöstä, oli syy mikä tahansa. Mitäköhän vapaan kasvatuksen hedelmiä sinä siellä kasvatat, kun kaikkien muiden pitäisi hillitä omiaan, paitsi itsesi?

" Kaupassa kirkuvaa lasta paheksutaan, kaduilla kirkuvia lapsia paheksutaan. "

...Kaupassa rakkauttaan julistavaa lasta peheksutaan, kaduilla rakkauttaan osoittavia lapsia paheksutaan...

Teki lapsi niin tai näin, häntä tasapuolisesti paheksutaan...

Aivan nyt ymmärsin pointtisi tasavertaisuudesta jota on julistettu...

Kasvatan vapaan kasvatuksen hedelmää, mikäli tarkoitat sillä pedakogisesti oikeaa vapaata kasvatusta, eli konstruktiivista kasvatusta. Jos tarkoitat väliinpitämätöntä suhtautumista lapseen, jota kansankielessä vapaana kasvatuksena joskus mainitaan, niin en kasvata sellaista. Oikea oppinen vapaa kasvatus on hieno juttu. Siinä lapsi itse rakentaa omaa tieto-taitoaan omien keräämiensä kokemusten kautta, ilman että mikään rajoittaa hänen kokeilujaan (tästä syystä siis nimitys vapaa kasvatus). Lasta autetaan kerryttämään näitä kokemuksia turvallisesti ja tarjotaan sitä tietoa, jolla hän pystyy näkemyksiään rakentaa. Tämän vastakohtanahan on behavioristinen kasvatuksen malli, myös operantiksi oppimisenmalliksi nimetty, jossa siis syötetään valmiita ajatusmalleja ja kasvatettava oppii sen mikä on oikein ja mikä väärin ulkopuoliselta saamansa palautteen pohjalta.

Eli en sano lapselle, että on väärin osoittaa pelkoa, pelkoon reakoiminen itselleen omimmalla tavalla on väärin tai muuta yhtä paksua kakkaa. Vaan yritän rakentaa lapselle pelottavista asioista vahvemman tietopohjan, jotta pelottavaksi koettuen asioiden kohtaaminen helpottaa, välittämättä yhden heilautuksen vertaa siitä miten lapsen omien tunteiden osoittaminen aiheuttaa pahennusta muissa ihmisissä. Mä tiedän, että pahinta mitä ihminen voi tehdä on osoittaa tunteensa. Pienet lapset kun vielä hirveän hyvin niitä hallitseekin, niin varmasti The kauheinta mitä voi tehdä on osoittaa pettymystään kaupassa, koska sehän olisi yleensä itkua. Voi sitä häpeää vanhemmille...

Paluu astialle. Luin jälleen kerran ketjun, enkä vain löydä peräänkuulutettua tasavertaisuutta. hihnailijan viesteistä löydän edelleen vain, että häntä suututtaa kun lapsi pelkää. hän suuttuu vanhemmille siitä. ja hänen oma koiransa provosoituu lapsen pelosta. Hänen koiransa on aina kytykettynä; toki niin pitääkin senhän vaatii jo laki. Mutta hänestä myös lapsien tulee olla kytkettynä... Siinäkö se peräänkuulutettu tasavertoisuus on: lapsetkin tulisi olla lainmäärääminä kytkettynä aina taajamissa? Ok, tasavertoisuus on jo löytynyt. Nyt vielä kun saisi tietää sen, miksi ihmeessä ihminen suuttuu kun lapsi pelkää?

• Jompsin kumpsin
        ... kirjoitti:

" Kaupassa kirkuvaa lasta paheksutaan, kaduilla kirkuvia lapsia paheksutaan. "

...Kaupassa rakkauttaan julistavaa lasta peheksutaan, kaduilla rakkauttaan osoittavia lapsia paheksutaan...

Teki lapsi niin tai näin, häntä tasapuolisesti paheksutaan...

Aivan nyt ymmärsin pointtisi tasavertaisuudesta jota on julistettu...

Kasvatan vapaan kasvatuksen hedelmää, mikäli tarkoitat sillä pedakogisesti oikeaa vapaata kasvatusta, eli konstruktiivista kasvatusta. Jos tarkoitat väliinpitämätöntä suhtautumista lapseen, jota kansankielessä vapaana kasvatuksena joskus mainitaan, niin en kasvata sellaista. Oikea oppinen vapaa kasvatus on hieno juttu. Siinä lapsi itse rakentaa omaa tieto-taitoaan omien keräämiensä kokemusten kautta, ilman että mikään rajoittaa hänen kokeilujaan (tästä syystä siis nimitys vapaa kasvatus). Lasta autetaan kerryttämään näitä kokemuksia turvallisesti ja tarjotaan sitä tietoa, jolla hän pystyy näkemyksiään rakentaa. Tämän vastakohtanahan on behavioristinen kasvatuksen malli, myös operantiksi oppimisenmalliksi nimetty, jossa siis syötetään valmiita ajatusmalleja ja kasvatettava oppii sen mikä on oikein ja mikä väärin ulkopuoliselta saamansa palautteen pohjalta.

Eli en sano lapselle, että on väärin osoittaa pelkoa, pelkoon reakoiminen itselleen omimmalla tavalla on väärin tai muuta yhtä paksua kakkaa. Vaan yritän rakentaa lapselle pelottavista asioista vahvemman tietopohjan, jotta pelottavaksi koettuen asioiden kohtaaminen helpottaa, välittämättä yhden heilautuksen vertaa siitä miten lapsen omien tunteiden osoittaminen aiheuttaa pahennusta muissa ihmisissä. Mä tiedän, että pahinta mitä ihminen voi tehdä on osoittaa tunteensa. Pienet lapset kun vielä hirveän hyvin niitä hallitseekin, niin varmasti The kauheinta mitä voi tehdä on osoittaa pettymystään kaupassa, koska sehän olisi yleensä itkua. Voi sitä häpeää vanhemmille...

Paluu astialle. Luin jälleen kerran ketjun, enkä vain löydä peräänkuulutettua tasavertaisuutta. hihnailijan viesteistä löydän edelleen vain, että häntä suututtaa kun lapsi pelkää. hän suuttuu vanhemmille siitä. ja hänen oma koiransa provosoituu lapsen pelosta. Hänen koiransa on aina kytykettynä; toki niin pitääkin senhän vaatii jo laki. Mutta hänestä myös lapsien tulee olla kytkettynä... Siinäkö se peräänkuulutettu tasavertoisuus on: lapsetkin tulisi olla lainmäärääminä kytkettynä aina taajamissa? Ok, tasavertoisuus on jo löytynyt. Nyt vielä kun saisi tietää sen, miksi ihmeessä ihminen suuttuu kun lapsi pelkää?

Nyt on puhuttu pelkäävistä, ei yli-innokkaista ihmisistä. Ja lapsi ei juokse koiraa kohti, vaan säntää kirkuen poispäin - koiran saalistus/paimenvietti kytkeytyy hetkeksi päälle, se nykäisee hihnaa ja saattaa haukahtaa. Millaiseksi luulet tällaisen kokemuksen lapsen osalta? Miten luulet tällaisen helpottavan koiran koulutusta?

Eikö olisi parempi "syöttää lapselle" sitä valmiiksi pureskeltua tietoa koirien käytöksestä ja kertoa, että lapsi omalla käytöksellään aiheuttaa hyökkäysreaktiot? Kertoa, että koira on eläin, ei loogisesti ja ajatuksiaan jäsennellen toimiva "nelijalkainen ihminen"? Tarpeen tullen vaikka ottaa lapsi syliin tai ottaa kädestä kiinni ja rauhallisesti kävellä tien toiselta puolelta ohi ja näyttää, miten oikeanlainen reagointi vaikuttaa eläimiin - sen sijaan, että lapsi omalla väärällä käytöksellään vahvistaa jatkuvasti sekä omaa pelkoaan että koiran huonoa käytöstä.

Vanhemman välinpitämättömyys oman lapsen pelkoa kohtaan suututtaa, ei itse pelko. Lapsi ei itsessään osaa ehkä jäsennellä tuntemuksiaan eikä koe, että voisi vaikuttaa pelon kohteeseen (tässä tapauksissa koiriin) mitenkään. Seurauksena on avuttomuus, joka voi vanhemmiten ja käsittelemättömänä kasvaa vihaksi. Miksi ei sitten lohduteta, auteta eteenpäin, selitetä ja vaikka vähän patisteta kohtaamaan pelkonsa?

• ...

Nyt on puhuttu pelkäävistä, ei yli-innokkaista ihmisistä. Ja lapsi ei juokse koiraa kohti, vaan säntää kirkuen poispäin - koiran saalistus/paimenvietti kytkeytyy hetkeksi päälle, se nykäisee hihnaa ja saattaa haukahtaa. Millaiseksi luulet tällaisen kokemuksen lapsen osalta? Miten luulet tällaisen helpottavan koiran koulutusta?

Eikö olisi parempi "syöttää lapselle" sitä valmiiksi pureskeltua tietoa koirien käytöksestä ja kertoa, että lapsi omalla käytöksellään aiheuttaa hyökkäysreaktiot? Kertoa, että koira on eläin, ei loogisesti ja ajatuksiaan jäsennellen toimiva "nelijalkainen ihminen"? Tarpeen tullen vaikka ottaa lapsi syliin tai ottaa kädestä kiinni ja rauhallisesti kävellä tien toiselta puolelta ohi ja näyttää, miten oikeanlainen reagointi vaikuttaa eläimiin - sen sijaan, että lapsi omalla väärällä käytöksellään vahvistaa jatkuvasti sekä omaa pelkoaan että koiran huonoa käytöstä.

Vanhemman välinpitämättömyys oman lapsen pelkoa kohtaan suututtaa, ei itse pelko. Lapsi ei itsessään osaa ehkä jäsennellä tuntemuksiaan eikä koe, että voisi vaikuttaa pelon kohteeseen (tässä tapauksissa koiriin) mitenkään. Seurauksena on avuttomuus, joka voi vanhemmiten ja käsittelemättömänä kasvaa vihaksi. Miksi ei sitten lohduteta, auteta eteenpäin, selitetä ja vaikka vähän patisteta kohtaamaan pelkonsa?

Jos tilanne on niin paha,e ttä alpsi saa vanhempien välittämättä esimerkiksi autoteille, asia kuuluu lastensuojelulle.

Ehdottomasti sitten olet oikeassa. Elämme kuitenkin holhousyhteiskunnassa, joten yksittäisten ihmisten suuttuminen tai halveksunta lastensuojelurikkomuksissa ei edistä asiaa yhtään, vaan holhous kyllä hoitaa asian kuntoon.

Perus normaaleja lapsen pelkoreaktioista puhuttaessa kumminkin, siis kun lapsi säikähtää, kirkaisee ja lähtee itkien sinkoamaan karkuun, ei vielä kuitenkaan ole mitään holhouksen tarvetta, kyse ei ole lapsen laiminlyönnsitä, vaan temperamentista. Normaalipelkoreaktio, johon aikuiset ihmiset -siis muutkin kuin vanhemmat- osaavat suhtautua juurikin normaalina pelkoreaktiona, eikä suinkaan minään raivostuttavana asiana.

Esimerkiksi omat koirani ovat säikäyttänet pienen lapsen. Ihan normaali reaktioni, itseäni melko normaalina ihmisenä pitävänä, oli tietenkin pysähtyä, hymyillä ja odottaa, että lapsi oli taas raiteillaan ja jutella hänelle "olikos ne vähän pelottavia, ihan yllättäen tultiin tuosta nurkan takaa, mutta ihan kilttejä ne on... Haluatko tulla moikkaamaan?" No ei tietenkään halunnut tulla, mutta vanhempien kanssa vaihdeltiin muutama sana ja hymyillen jatkettiin matkaa kaikin puolin. Tilanteen ehkä jonkun mielestä erikoiseksi teki se, että koirani eivät missään nimessä lähteneet sinkoilemaan kirkuvien lasten perään, vaan ne ovat hallinnassani koko ajan.

Kyllä yhteiskuntakelpoisen koiran tulee sietää ihan mitä reakointia tai vastaantulevaa tahansa. Ja jos ei siedä, niin mitä sitä selittelemään. Anteeksi pyyntö koiran käytöksestä ja kouluttamista jatkoon...

• Jompsin kumpsin
        ... kirjoitti:

Jos tilanne on niin paha,e ttä alpsi saa vanhempien välittämättä esimerkiksi autoteille, asia kuuluu lastensuojelulle.

Ehdottomasti sitten olet oikeassa. Elämme kuitenkin holhousyhteiskunnassa, joten yksittäisten ihmisten suuttuminen tai halveksunta lastensuojelurikkomuksissa ei edistä asiaa yhtään, vaan holhous kyllä hoitaa asian kuntoon.

Perus normaaleja lapsen pelkoreaktioista puhuttaessa kumminkin, siis kun lapsi säikähtää, kirkaisee ja lähtee itkien sinkoamaan karkuun, ei vielä kuitenkaan ole mitään holhouksen tarvetta, kyse ei ole lapsen laiminlyönnsitä, vaan temperamentista. Normaalipelkoreaktio, johon aikuiset ihmiset -siis muutkin kuin vanhemmat- osaavat suhtautua juurikin normaalina pelkoreaktiona, eikä suinkaan minään raivostuttavana asiana.

Esimerkiksi omat koirani ovat säikäyttänet pienen lapsen. Ihan normaali reaktioni, itseäni melko normaalina ihmisenä pitävänä, oli tietenkin pysähtyä, hymyillä ja odottaa, että lapsi oli taas raiteillaan ja jutella hänelle "olikos ne vähän pelottavia, ihan yllättäen tultiin tuosta nurkan takaa, mutta ihan kilttejä ne on... Haluatko tulla moikkaamaan?" No ei tietenkään halunnut tulla, mutta vanhempien kanssa vaihdeltiin muutama sana ja hymyillen jatkettiin matkaa kaikin puolin. Tilanteen ehkä jonkun mielestä erikoiseksi teki se, että koirani eivät missään nimessä lähteneet sinkoilemaan kirkuvien lasten perään, vaan ne ovat hallinnassani koko ajan.

Kyllä yhteiskuntakelpoisen koiran tulee sietää ihan mitä reakointia tai vastaantulevaa tahansa. Ja jos ei siedä, niin mitä sitä selittelemään. Anteeksi pyyntö koiran käytöksestä ja kouluttamista jatkoon...

Eli lapsillasi on täysi oikeus sinkoilla koirapuistossa, vetää tuntemattomia koiria hännistä ja läpsiä ratsastuskoulun hevosia turpaan, koska eläinten pitää sietää kaikki mahdollinen ja ihmisillä ei ole velvoitteita mihinkään?

• ...

Eli lapsillasi on täysi oikeus sinkoilla koirapuistossa, vetää tuntemattomia koiria hännistä ja läpsiä ratsastuskoulun hevosia turpaan, koska eläinten pitää sietää kaikki mahdollinen ja ihmisillä ei ole velvoitteita mihinkään?

Ei vaan, minusta olisi kohtuutonta jos suutun niiden eläinten omistajille tai niille eläimille, jotka pelkäävät lapseni moista käytöstä...

• fzdghjkl

Koirat on pidettävä taajama-alueella hihnassa. Silti usein tulee vastaan koira vapaana ja omistaja kymmenen metrin päässä. Kyllä joidenkin koirien omistajat ovat vajaita, kun eivät vaan ymmärrä yksinkertaista lakia.

• jo laki sanoo että koirat on pidettävä kiinni!!. koira on aina koira ja vaikka olisit kuin kouluttanu koirasi se ei pakolta pysy siinä vierellä jos houkutuksia tulee, orava, pupu, kiimanen narttu, toinen koira ylipäänsä.
      omiani en uskalla pitää irti muuta ku maalla ja mökillä ja tietty koirapuistossa, mutta kummallaki koiralla varsinki podenco-mixillä NIIN vahva metsästysvietti että en ota riskiä, vaikka muuten vapaana ollessaan tuleeki luo huudettaessa. jos olet fiksu koiranomistaja, ajattelet muitakin ku itseäsi, ne omistajat tietty eriasia jotka asuu niin korvessa ni sit mulle ihan sama.

• kuristuskaapeli

Entä sitten kun koiran reitille osuu 2-3 vuotias joka pelkää kaikkia koiria. Entä sitten kun se lapsi on rajusti allerginen että koiran nuolaisu muuraa silmän umpeen. Tervetuloa naapurin koira, ensi kerralla ollaan käräjillä koska asiallinen puhe ei vaikuta. Ja jos kiinni saan niin lihoiksi menee.

• ...

Nuo on äärettömän voimakkaita tunteita. "Lihoiksi menee.." Me kaikki vanhemmuuden kokeneet tiedämme, että se ei ole liioittelua, kuten moni sen kuittaa. Se ei ole myöskään mitään "no netissä voi nyt uhota mitä tahansa" -puhetta...

Vielä muutama vuosi sitten itsekin olin aivan sata varma, että koskaan ikinä en voisi kuvitella tilanteita joissa turvautuisin väkivaltaan mitään toista olentoa kohtaan. Nyt kun olen äiti voin helposti kuvitella, voin myös helposti kuvitella vääntäväni omakätisesti tarpeen vaatiessa hengen pois omalta lemmikiltä, mieheltäni tai jopa omilta vanhemmiltani. Joten tervetuloa vain vieraat koirat -joihin minulla ei ole edes mitään tunnesidettä- antamaan pienikin vihjaus siitä, että lapseni ei olisi turvassa...

• Onpa paha maailma

Elät hyvin pahassa ja traagisessa maailmassa. Toivottavasti emme koskaan satu samaan kaupunginosaan.

• Bongasin psykon
        ... kirjoitti:

Nuo on äärettömän voimakkaita tunteita. "Lihoiksi menee.." Me kaikki vanhemmuuden kokeneet tiedämme, että se ei ole liioittelua, kuten moni sen kuittaa. Se ei ole myöskään mitään "no netissä voi nyt uhota mitä tahansa" -puhetta...

Vielä muutama vuosi sitten itsekin olin aivan sata varma, että koskaan ikinä en voisi kuvitella tilanteita joissa turvautuisin väkivaltaan mitään toista olentoa kohtaan. Nyt kun olen äiti voin helposti kuvitella, voin myös helposti kuvitella vääntäväni omakätisesti tarpeen vaatiessa hengen pois omalta lemmikiltä, mieheltäni tai jopa omilta vanhemmiltani. Joten tervetuloa vain vieraat koirat -joihin minulla ei ole edes mitään tunnesidettä- antamaan pienikin vihjaus siitä, että lapseni ei olisi turvassa...

Oletko kohta myrkyttämässä muiden koiria, jos ne vilkaisevat lastasi liian pitkään tai lipaisevat huuliaan sinua vilkaistessaan (epävarmuuden osoitus)?

Tiesithän, ettei tuollainen ajattelu ole tervettä ja että se voi johtaa muille ihmisille ja ympäristölle hengenvaarallisiin ylilyönteihin? Äidinvaiston ymmärrän, mutta "olen valmis vääntämään hengen pois puolisoltani" -tyyppinen ajattelu on jo sairasta. Oikeasti. Hanki apua.

• ...
        Bongasin psykon kirjoitti:

Oletko kohta myrkyttämässä muiden koiria, jos ne vilkaisevat lastasi liian pitkään tai lipaisevat huuliaan sinua vilkaistessaan (epävarmuuden osoitus)?

Tiesithän, ettei tuollainen ajattelu ole tervettä ja että se voi johtaa muille ihmisille ja ympäristölle hengenvaarallisiin ylilyönteihin? Äidinvaiston ymmärrän, mutta "olen valmis vääntämään hengen pois puolisoltani" -tyyppinen ajattelu on jo sairasta. Oikeasti. Hanki apua.

"Oletko kohta myrkyttämässä muiden koiria, jos ne vilkaisevat lastasi liian pitkään tai lipaisevat huuliaan sinua vilkaistessaan (epävarmuuden osoitus)?"

En. Miksi pitäisi?

"Tiesithän, ettei tuollainen ajattelu ole tervettä ja että se voi johtaa muille ihmisille ja ympäristölle hengenvaarallisiin ylilyönteihin? Äidinvaiston ymmärrän, mutta "olen valmis vääntämään hengen pois puolisoltani" -tyyppinen ajattelu on jo sairasta. Oikeasti. Hanki apua"

Eli et ymmärrä, vaikka miten muuta väität. Joskus varmasti ymmärrät, jos teet lapsia.

• Bongasin psykon
        ... kirjoitti:

"Oletko kohta myrkyttämässä muiden koiria, jos ne vilkaisevat lastasi liian pitkään tai lipaisevat huuliaan sinua vilkaistessaan (epävarmuuden osoitus)?"

En. Miksi pitäisi?

"Tiesithän, ettei tuollainen ajattelu ole tervettä ja että se voi johtaa muille ihmisille ja ympäristölle hengenvaarallisiin ylilyönteihin? Äidinvaiston ymmärrän, mutta "olen valmis vääntämään hengen pois puolisoltani" -tyyppinen ajattelu on jo sairasta. Oikeasti. Hanki apua"

Eli et ymmärrä, vaikka miten muuta väität. Joskus varmasti ymmärrät, jos teet lapsia.

Luotat puhtaasti omaan tilannearvioosi, ja vain niin kauan kuin se sopii itsellesi, kaikki on ok. Jos jokin poikkeaa vähänkin luomastasi kontrollin ja omien sääntöjesi piiristä koet järjestelmäsi kaatuvan ja tunnet itsesi/lapsesi uhatuksi.

Mutta missä rajasi kulkee? Kuinka jumalattoman hyvin tunnet maailman osataksesi lukea hihnassa vetävän koiran tai lastasi jahtaavan toisen lapsen motiiveja? Sanoit olevasi valmis tappamaan miehesi, mikäli aavistelisit pienimpiäkin ongelmia lapsellesi. Missä sitten näet ongelmia ja kun niitä tulee, miten reagoit? Soitatko vihaisen puhelun opettajalle, joka syyttää lastasi lunttaamisesta ja eristätkö hänet maailmasta vain, ettei häneen satu? Vai?

Edelleen, oman puolisonsa tappaminen (oletuksena nyt, että suhde on normaalilla ja vakaalla pohjalla) on niin dramaattinen vaihtoehto, ettei sitä voi laskea normaalisti toimivan mielen tuotokseksi. Toinen vaihtoehto on, että elät yleisesti niin turvattomassa paikassa, ettet voi luottaa täysin edes puolisoosi. Mikä ei sekään ole erityisen hyvä merkki.

• ...
        Bongasin psykon kirjoitti:

Luotat puhtaasti omaan tilannearvioosi, ja vain niin kauan kuin se sopii itsellesi, kaikki on ok. Jos jokin poikkeaa vähänkin luomastasi kontrollin ja omien sääntöjesi piiristä koet järjestelmäsi kaatuvan ja tunnet itsesi/lapsesi uhatuksi.

Mutta missä rajasi kulkee? Kuinka jumalattoman hyvin tunnet maailman osataksesi lukea hihnassa vetävän koiran tai lastasi jahtaavan toisen lapsen motiiveja? Sanoit olevasi valmis tappamaan miehesi, mikäli aavistelisit pienimpiäkin ongelmia lapsellesi. Missä sitten näet ongelmia ja kun niitä tulee, miten reagoit? Soitatko vihaisen puhelun opettajalle, joka syyttää lastasi lunttaamisesta ja eristätkö hänet maailmasta vain, ettei häneen satu? Vai?

Edelleen, oman puolisonsa tappaminen (oletuksena nyt, että suhde on normaalilla ja vakaalla pohjalla) on niin dramaattinen vaihtoehto, ettei sitä voi laskea normaalisti toimivan mielen tuotokseksi. Toinen vaihtoehto on, että elät yleisesti niin turvattomassa paikassa, ettet voi luottaa täysin edes puolisoosi. Mikä ei sekään ole erityisen hyvä merkki.

"Luotat puhtaasti omaan tilannearvioosi, ja vain niin kauan kuin se sopii itsellesi, kaikki on ok. Jos jokin poikkeaa vähänkin luomastasi kontrollin ja omien sääntöjesi piiristä koet järjestelmäsi kaatuvan ja tunnet itsesi/lapsesi uhatuksi."

Ai? ja minä taisin juuri bongata psykiatrin vai profiloijanko?

Sinä siis todella edllisestä tiedät jo mikä on minun ärsytyskynnykseni täyttyminen? Pelkkä katse riittää... Herranjestas jos joku murahtaisi tai vaikka sanoisi pahan sanan, silloinhan ne olisivat jo kuollet, koska minähänt appaisin heidät jop pelkästä päin katsomisesta tai saati huulten lipaisusta...

No niin... isää rajani kulkee? Mikä on siis ärsyte kynnykseni täyttyminen. Siinä,e ttä joku uhkaa fyysisellä väkivallal alstani. Pystynv ain kuvittelemaan, milloin minä olisin valmis käyttämään väkivaltaa, koska tilanteita ei ole koskaan ollut, mutta näin käytännön esimerkkinä ihmisitä voisin sanoa,e ttä kun käsi nousee lyödäkseen alstani, silloin aivan taatusti täräytän sen mikä lähtee, koirista taas, jos koira puree tai on hyökkäys asennossa.

"Sanoit olevasi valmis tappamaan miehesi, mikäli aavistelisit pienimpiäkin ongelmia lapsellesi"

Oho! Missä noin sanoin? Sanoin voivani kuvitella tilanteen, että tappaisin myös mieheni, vanhempani jne, jos tilanne vaatisi. Tälläsitä vativa tialnne ei ole että joku katsoo häntä pahalla, syyttää häntä jsotain tms. Tällasita vaativa tilanne olisi jso he pitävät asetta lapsen ohimolla.

Profiloijaksi olet huono. Ehkä siis psykiatri?

• hgjhjhg
        ... kirjoitti:

"Luotat puhtaasti omaan tilannearvioosi, ja vain niin kauan kuin se sopii itsellesi, kaikki on ok. Jos jokin poikkeaa vähänkin luomastasi kontrollin ja omien sääntöjesi piiristä koet järjestelmäsi kaatuvan ja tunnet itsesi/lapsesi uhatuksi."

Ai? ja minä taisin juuri bongata psykiatrin vai profiloijanko?

Sinä siis todella edllisestä tiedät jo mikä on minun ärsytyskynnykseni täyttyminen? Pelkkä katse riittää... Herranjestas jos joku murahtaisi tai vaikka sanoisi pahan sanan, silloinhan ne olisivat jo kuollet, koska minähänt appaisin heidät jop pelkästä päin katsomisesta tai saati huulten lipaisusta...

No niin... isää rajani kulkee? Mikä on siis ärsyte kynnykseni täyttyminen. Siinä,e ttä joku uhkaa fyysisellä väkivallal alstani. Pystynv ain kuvittelemaan, milloin minä olisin valmis käyttämään väkivaltaa, koska tilanteita ei ole koskaan ollut, mutta näin käytännön esimerkkinä ihmisitä voisin sanoa,e ttä kun käsi nousee lyödäkseen alstani, silloin aivan taatusti täräytän sen mikä lähtee, koirista taas, jos koira puree tai on hyökkäys asennossa.

"Sanoit olevasi valmis tappamaan miehesi, mikäli aavistelisit pienimpiäkin ongelmia lapsellesi"

Oho! Missä noin sanoin? Sanoin voivani kuvitella tilanteen, että tappaisin myös mieheni, vanhempani jne, jos tilanne vaatisi. Tälläsitä vativa tialnne ei ole että joku katsoo häntä pahalla, syyttää häntä jsotain tms. Tällasita vaativa tilanne olisi jso he pitävät asetta lapsen ohimolla.

Profiloijaksi olet huono. Ehkä siis psykiatri?

Et voi tuntea oloasi kovin turvalliseksi, jos edes leikittelet ajatuksella, että lapsen vanhempi tai isovanhempi voisi perusteettomasti (mitään huolestuttavaa tuskin koskaan on sattunut, joka vaikuttaisi käytökseesi?) satuttaa lastasi.

Vaihdoinpa niccinikin johonkin vähemmän provokatiiviseen.

• ...
        hgjhjhg kirjoitti:

Et voi tuntea oloasi kovin turvalliseksi, jos edes leikittelet ajatuksella, että lapsen vanhempi tai isovanhempi voisi perusteettomasti (mitään huolestuttavaa tuskin koskaan on sattunut, joka vaikuttaisi käytökseesi?) satuttaa lastasi.

Vaihdoinpa niccinikin johonkin vähemmän provokatiiviseen.

No, eiköhän ihan kaikki vanhemmat ole...

Viimeaikoina esimerkiksi Eerikan tapaus, jolta kukaan ei ole voinut välttyä, herättää luonnollisestikin ajatuksen siitä, entä jos omalle lapselleni tehtäisiin jotain...

Toiset vanhemmat olivat kuvanneetkin lapsen kidutustaan tunti tolkulla.

Varkaudessa koulutyttö puukotettiin kadulla.

Helsingissä mies iski kirveellä bussissa istunutta...

Pedofiliaa tapahtuu jatkuvasti.

Päiväkodeissa lapsia teipataan tuoleihin.

Nämä olivat vain uutisia joskus, ei mitään syvällisempää ajatusta niistä. Nyt kun itsellä on lapsi, ne saavat useamman ajatuksen ja ensimmäistä kertaa huomaa, että olisi valmis käyttämään rajuakin väkivaltaa suojellakseen oman lapsen fyysisen turvallisuuden.

Itse työskentelen alalla jossa saan harva se päivä iskuja. Itselläni on koira, joka vähän aikaa sitten ja yhä edelleen pureskelee minua vähän väliä. Silti koskaan ei ole käynyt mielessäkään käyttää väkivaltaa työssä tai koiraa kohtaan. Mutta tilanne on aivan eri jos esiemerkiksi koirani purisi lastani, se olisi koiralle lähtö.

Mieheni ja vanhempani olivat esimerkin omaisesti kuvastamassa sitä, että ihan keneltä tahansa olisin valmis vääntämään niskat nurin, joten kannattaapa kokeilla että joku vieras koira tulisi uhkaamaan lapsen fyysistä turvallisuutta.

• kaakeli ja laatta

En muista irrallaan olleen lapsen purreen pahasti ketään. Irti olevat koirat tekevät sitä tuon tuosta.

Jos nyt pitää vakuuttaa että mikäli lapsen etu henki ja terveys vaatii koiran lihoiksi panemista niin kyllä tapahtuu. Pysy tosiaan eri kaupunginosassa jos et osaa koiraasi pitää pois lasteni luota.

Niin yksinkertaista se on. Henki pois hurtalta jos vahingoittaa lastani. Ei ole vaikeaa.
      Omistajakin voi saada kuonoon. Siinä ei aleta virkavaltaa odottelemaan ja sivistyneesti keskustelemaan koirankasvatuksen hienouksista.

• Leonbergin koira

Moni väittää, ettei se meidän koira tee mitään. No vaikka ei tekisi, niin mistä ulkopuolinen tietää sen? Kerronpa tarinan. Oma koira Spanieli oli kytkettynä ja takaa oikealta täysin yllättäen tuli vapaana oleva Leongergin koira. Luulin ensin sudeksi, mutta se oli isompi ja sitten näin pannan. Suu auki suoraan koiraani kohti. Nostin vasemmalla kädellä koirani selän taakse ja oikeassa minulla oli keppi, koska olen liikuntarjoitteinen. Huusin ja komensin koiraa sekä painoin kepillä sen rintaa voimakkaasti. Tiesin, että olin todella heikoilla, mutta olin päätökseni tehnyt, ettei se tapa koiraani. Tätä teluamista oli kestänyt aikansa ja käänsin kepin kahvapuolen alaspäin ja valmistauduin iskemään koiran korvanjuureen sillä kaikella voimalla mitä saan vartalostani irti. Onneksi samantien koira hävisi paikalta. Isäntää ei näkynyt,mutta siihen kerääntyi ihmisiä, niin jäin odottamaan siihen polun päähän. Pitkään piti odottaa ja sieltä tuli viimein pariskunta ja heillä oli kaksi samlaista hurttaa. Kysyivät kävikö kuinka, minä kysyin pääsikö se koira irti? Kuulemma he pitävät sitä vapaana, kun ei se tee mitään. No minä huusin, että mistä minä voin sen tietää? Leonbergin koira pärjää sudelle, niin hetkessä se tappaisi Spanielin. Selvitin kotona millainen Leonbergin koira on luonteeltaan. No lauhkea ja pidetään jossakin päin susivahtina. Eli nyt koiran omistajat, mistä ulkopuolinen voi tietää ,onko koira äkäinen. Panoksena siinä on oman koiran henki. Tässä tapauksessa, vaikka koira puski päälle, mutta jos se tuli täysillä, olisin minä lentänyt kuusikkoon kaikkine keppeineni. Toisaalta, jos koira ei poistunut paikalta, niin olisin varmaan vahingoittanut sitä. Harmillisinta oli se, etteivät omistajat ymmätäneet asiaa, vaikka minä kuinka siitä heille kerroin. Äänen voimakkuuttakin oli varmasti kylliksi.

• koirakoirakoira

Siinä oli kaiken järjen mukaan idiootteja jotka tarkoituksella pelottelevat ja uhkailevat ihmisiä. Ei ihan, mutta melko tyypillisiä koiraihmisiä.

• Juup, en meinannut uskoa korviani muuta tälläinenkin tapaus tullut vastaan, että oikein kehutaan "kyllä mun koirat helposti vastaa takaisin vaikka kuinka isolle koiralle ja purevat niin että veri lentää". Olipa ukolla itsetunto kohdillaan...

• sdasd

Mikä se ongelma oikein on? Että jos ei häiritse jne.
      Laki on selkeä.

• HUH HUH 100

TALUTAT PIENTÄ KOIRAA, ISO KOIRA SYÖKSYY PAIKALLE ILMAN OMISTAJAA. ET TIEDÄ VETÄSEEKÖ SE ISO KOIRA PIENELTÄ KOIRALTA MAHAN AUKI. RISKILLÄKÖ ODOTAT KUINKA KÄY, VAI YRITÄTKÖ SUOJATA OMAA KOIRAA. JOS YRITÄT, NIIN JOKU SIINÄ LOUKKAANTUU, MELKOVAMASTI ITSE. ONKO VAIKEA RASTI YMMÄRTÄÄ.

• ...

OT:
      Ihan mielenkiinnosta, en keksi teille sairaalloisille koiravihaajille mitään muuta motiivia, kuin sen että pelkäätte häiriintyneen voimakkaasti koiria.

Ongelmiin kannattaa hakea apua, mielenterveyspalstalla on varmasti juttuseuraa ja neuvojia siihen, kenen puoleen kannattaa hakeutua ongelmistaan puhumaan. Ehkäpä ette voi elää ilman tukevaa lääkitystä? Jollette pelkää koiria, miksi esim. minulle, 190cm ukolle sakemannin kanssa, ei kukaan ole osoittanut koiravihaansa? Kukaan ei ole tullut opastamaan sen pitämiseen liittyvistä asioista.

Niin mielelläni keskustelisin kanssanne, onko niin ettette vain sairaalloiselta peloltanne pysty avaamaan tavattaessa suutanne?

• huh huh 100

Ei koirissa mitään vikaa ole, vaan omistajissa. Irti olevasta koirasta ei tiedä käykö se pienemmän koiran kimppuun vai ei. Se vaan on näin, eikä siihen pillerit auta eikä terapiat. Sinunkaan nopuetesi ei riitä, jos se on päässyt lähelle. Eli ei siinä koiraa vihata, vaan sitä tilannetta, jonka omistaja on aiheuttanut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen rakkaus sinua kohtaan ei kuole koskaan

Ihastunut olen moniin vuosien varrella mutta vain sinä jäit sydämeen enkä vaan osaa unohtaa. Olit silloin parasta elämäs
      Ikävä
      51
      1439
    2. Maskuliininen herrasmies

Tekee aloitteen. 🌸
      Ikävä
      169
      1234
    3. Oletko valmis? Meidän tarinaan

Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      61
      1067
    4. Kiinni on siekkilän yliajaja

Eilen illalla saatu kiinni Varsinais-Suomessa tämä henkilö.
      Mikkeli
      8
      1002
    5. Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti "En pystynyt olemaan siellä enää"

Jättimäärä alokkaita keskeyttää asepalveluksen melkein heti – "En pystynyt olemaan siellä enää" Ennen sotaväki oli
      Maailman menoa
      207
      942
    6. Näyttävin pariskunta

Ketkä lie tällä kylällä kääntää päät?
      Suomussalmi
      12
      902
    7. Ollaanko me tyhmiä mies?

Miten ihmeessä me onnistuttiin saamaan tästä näin pitkällinen ja masokistinen kuvio. Miten? Jos toisesta tykkää, näinhä
      Tunteet
      54
      838
    8. Unelmoin päivästä, jolloin voimme olla yhdessä.

Niin pieni kuin sydän onkin, sä oot siellä ja ne mun isot tunteet sua kohtaan ❤️Sydämeni sykähtää joka kerta kun sut nää
      Ikävä
      28
      809
    9. Martina Aitolehti poseeraa Ibizalla

Ihanaa! Ibiza on ihan paras paikka lomailla hengaillen, viinistä ja iltamenoista nauttien. Säpinää riittää. Aitolehti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      802
    10. Kannattaako kaikki Abrahamilaiset uskonnot jättää?

Ja seurata jotain ihan muuta?
      Hindulaisuus
      347
      775
    Aihe