Millä alalla oikeasti hyvä työllisyystilanne?

werty

Työllisyystiedot netissä tuntuvat olevan jostain vuosituhannen alusta, olisiko teillä käsitystä, mille alalle yliopistoissa kannattaisi kouluttautua luonnontieteiden puolella ja muutenkin? Olisiko missään ajantasaista tietoa?

Itse kuvittelin meneväni ympäristötiedettä tai ympäristötekniikkaa opiskelemaan, mutta töitä ei taida näiltä aloilta juuri löytyä. Biologia, fysiikka, kemia ja matikka sekä ympäristönsuojelu kiinnostaisivat, mutta lääkikseen ja eläinlääkikseen on ainakin melko mahdotonta päästä eikä opettajantyö innosta. Työ julkisella sektorilla tuntuisi mukavalta, esim. ympäristötarkastajana. Tuntuu kyllä vähän siltä, että kannattaisi ennemmin lähteä siivoojaksi kuin kouluttautua diplomi-insinööriksi...

29

5476

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuka missäkin

      Jos nyt viehtymyksesi biotieteisiin tai ympäristönsuojeluun ei ole liian suurta, niin ehdottaisin kouluttautumista kaivosgeologiksi tai kaivos- ja rikastustekniikan diplomi-insinööriksi, sillä noilla aloilla uskoisi olevan vetovoimaa vielä silloinkin, kun olet viiden kuuden vuoden kuluttua paperit kädessä siirtymässä pysyvämmin työmarkkinoille.

      Tosin kumpikin ehdotuksistani edellyttää paremmin viihtymistä haalarit päällä ja kypärä päässä ratkomassa käytännön ongelmia syrjäisessä kaivoksessa kuin kirjoitelemassa kielteistä ympäristölupapäätöstä keskustan toimistossa.

      • oleeol

        Mihin perustat käsityksesi? Minun kuulemani mukaan geologien työllisyystilanne on surkea! Ollut jo pitkään.


      • Kuka missäkin
        oleeol kirjoitti:

        Mihin perustat käsityksesi? Minun kuulemani mukaan geologien työllisyystilanne on surkea! Ollut jo pitkään.

        Mitä nyt olen jutellut kaivosihmisten kanssa, niin he valittelevat, että päteviä kaivosgeologeja ei tahdo saada mistään. Geologin pitäisi osata hyvin malmigeologia, kaivosten tutkimustekniikka ja kaivosmallinnus. Tuollainen yhdistelmä on kuulema varsin harvinainen liittyneenä siihen, että suostuu työskentelemään syrjäisellä kaivospaikkakunnalla.

        Ei tällaisia ihmisiä tietenkään tarvita määrättömästi, mutta kuitenkin useita kymmeniä Suomen mitassa.


      • yksi työntekijä
        Kuka missäkin kirjoitti:

        Mitä nyt olen jutellut kaivosihmisten kanssa, niin he valittelevat, että päteviä kaivosgeologeja ei tahdo saada mistään. Geologin pitäisi osata hyvin malmigeologia, kaivosten tutkimustekniikka ja kaivosmallinnus. Tuollainen yhdistelmä on kuulema varsin harvinainen liittyneenä siihen, että suostuu työskentelemään syrjäisellä kaivospaikkakunnalla.

        Ei tällaisia ihmisiä tietenkään tarvita määrättömästi, mutta kuitenkin useita kymmeniä Suomen mitassa.

        Suurin ongelma lienee se, että Outokumpu jne. luopuivat aikoinaan malminetsinnästä, eikä kaivoksia -90-luvulla kovin montaa Suomessa ollut. Kyllä niihin töihin geologeja on varmasti tarjolla nykyisin ihan riittävästi- kokemusta ehkä voisi olla enemmän. Ja toki se kannattaa muistaa, että kaivokset ovat yleensä syrjäseudulla.


    • helppo elämä

      Runoilijaksi suoraan! Kela elättää.

      • pekakak

        moi oon pekka


    • UUTAA

      Ympäristön ja alueiden politiikka Tampereen yliopistossa

    • gagetti6

      no meet vaan opiskelee just jotain tyylii raketti fysiikkaa ja sit vaik lennät kuhuun ja meet sinne duuniin... f=ma vai miten se oli

      • Oman elämänsä FM

        _F_ = ma.

        Mutta mieluummin DI kuin FM. Ero on kymmeniätuhansia. Jos ei kuukausipalkassa niin eläkekertymässä, kun työttömyysjaksot jäävät pois.


    • Torakainen

      Lääkis ja oikis on aika varmoja vaihtoehtoja.

    • etvoiollatosissasi

      "Tuntuu kyllä vähän siltä, että kannattaisi ennemmin lähteä siivoojaksi kuin kouluttautua diplomi-insinööriksi... "

      Diplomi-insinöörien työttömyysaste on n. 2,5%, mikä on yksi koko maan pienimmistä työttömyysasteista. Lisäksi hyvin alakohtaista nuo työttömyyden esim. jostain luin että automaation ja tuotantotalouden DI:llä työttömyysaste oli alle 0,5%, mutta jollakin kemian alalla aste oli yli 10%

      Silti hyvin pieniä työttömyysprosentteja, jos vertaat esimerkiksi moniin muihin tutkintoihin.

      Hoida hommasi hyvin niin varmasti työllistyt

    • lisztomania

      Älä nyt liikaa mieti sitä työllistymistä tuossa vaiheessa. Lähesty asiaa ennemmin tätä kautta:

      1. Mikä sinua kiinnostaa eniten? Millaista työtä haluaisit tehdä? Mikä ala on niin kiinnostavaa että jaksat uppoutua sen saloihin?

      2. Sitten myöhemmin voit miettiä miten maksimoit "menestyksesi" tällä alalla. Työllistyminen kannattaa pitää mielessä esim. sivuaineita jne. valitessa, mutta liikaa asiaa ei kannata etukäteen miettiä.

      Ympäristöalallahan näkymät eivät edes liene niin huonot. Sen toki ymmärtäisin, että jos intohimosi olisi vaikkapa sosiaaliantropologia, niin laittaisihan se miettimään että mitä ihmettä sitä sitten duunikseen tekee valmistuttuaan. Toki sitä antropologiaakin kannattaisi mennä sitten lukemaan jos se oikeasti kiinnostaisi, sillä yleensä hyviä asioita syntyy silloin kun henkilö on aidosti kiinnostunut asioista.

      • weerees

        Olen näistä asoista eri mieltä. Akateemisia työttömiä on niin paljon, että koko kysymystä täytyy lähestyä työllistymisen näkökulmasta. Eli näin:

        1) millä aloilla olisi töitä sitten kun valmistun?

        2) mikä näistä aloista kiinnostaisi minua eniten? Ja jonkinlaista soveltuvuuttakin täytyisi olla.

        Ympäristöalalla, esim. biologien keskuudessa, ON todella huono työllisyystilanne


    • joojooo4d

      Lääkkiksellä löytyy aina töitä.

    • werty

      Kiitos kaikille vastanneille. Ja nimimerkille lisztomania, kyllä nuo ympäristöalan työpaikat taitavat olla melko kiven alla biologian tavoin. Juuri tuolla ympäristötekniikan alalla jolle voisin harkita hakeutuvani on kaikista huonoin työllisyystilanne diplomi-insinöörien puolella, ainakin ymmärtääkseni.

      Meteorologin ammatti voisi olla myös kiva, vaikkei minua sää ole erityisen paljon kiinnostanut. En sitten tiedä meteorologien työllisyystilanteesta. Minua kiinnostavat juuri luonnontieteet ja ympäristönsuojelu, mutten ehkä haluaisi toimia tutkijana. Ei kun pohtimaan tästä sitten...

      • Kuka missäkin

        Onko ympäristöala sinulle ideologinen päähänpiintymä? Melkein mikä tahansa muu insinööriala on työllistävämpi. Opintojen vaikeudessa eri alojen välillä ei liene kovinkaan suurta eroa.


      • werty
        Kuka missäkin kirjoitti:

        Onko ympäristöala sinulle ideologinen päähänpiintymä? Melkein mikä tahansa muu insinööriala on työllistävämpi. Opintojen vaikeudessa eri alojen välillä ei liene kovinkaan suurta eroa.

        Noh, ei minua sinänsä tekniikka kiinnosta kovin paljoa, lähinnä juuri tuo ympäristönäkökulma. Olisi kiva, jos työ liittyisi jotenkin luontoon tms. En usko olevani teknisesti kovinkaan lahjakas, fysiikassakin kiinnostaa teoreettinen puoli enemmän kuin mekaniikka. Taidan olla liian nirso :)


      • Kuka missäkin
        werty kirjoitti:

        Noh, ei minua sinänsä tekniikka kiinnosta kovin paljoa, lähinnä juuri tuo ympäristönäkökulma. Olisi kiva, jos työ liittyisi jotenkin luontoon tms. En usko olevani teknisesti kovinkaan lahjakas, fysiikassakin kiinnostaa teoreettinen puoli enemmän kuin mekaniikka. Taidan olla liian nirso :)

        Olisi mukava kuulla käsityksesi siitä, mitä eroa on teknisellä tai teoreettisella lahjakkuudella. Voin taata, että mikä tahansa tekniikan ala tarjoaa aivan riittäviä teoreettisia haasteita lahjakkaallekin ihmiselle, myös ns. vanhat tekniikan alat kuten kone- tai rakentamistekniikka.

        Lisäksi jos pidät mekaniikkaa yksinkertaisena, niin et vain tunne alaa riittävästi. Voisit esimerkiksi ryhtyä perehtymään epälineaarisiin mekaanisiin värähtelyihin, joilla tosin on käytännön sovellutuksiakin. Haasteita riittää sinullekin.


      • werty
        Kuka missäkin kirjoitti:

        Olisi mukava kuulla käsityksesi siitä, mitä eroa on teknisellä tai teoreettisella lahjakkuudella. Voin taata, että mikä tahansa tekniikan ala tarjoaa aivan riittäviä teoreettisia haasteita lahjakkaallekin ihmiselle, myös ns. vanhat tekniikan alat kuten kone- tai rakentamistekniikka.

        Lisäksi jos pidät mekaniikkaa yksinkertaisena, niin et vain tunne alaa riittävästi. Voisit esimerkiksi ryhtyä perehtymään epälineaarisiin mekaanisiin värähtelyihin, joilla tosin on käytännön sovellutuksiakin. Haasteita riittää sinullekin.

        Kiitos vastauksesta. En pidä mekaniikkaa yksinkertaisena tai helppona, en vain pidä sitä kovinkaan kiinnostavana. Kone- ja rakennustekniikka ovat hyviä aloja, mutta tuskin sopivat minulle. Sähkötekniikka voisi vielä mennäkin.


    • Muunmuassa?..

      Lääketiede ml. elukka ja hammas, oikeustiede, psykologia, logopedia, matematiikan aineenopettajan koulutus sopivilla sivuaineilla, kauppatiede laskentatoimi pääaineena ja tilintarkastajan ura tähtäimessä...

      • urnuud

        myös erityisopettajille on töitä


      • työtönmatemaatikko

        Ainakin pk-seudulla matematiikan aineenopettajien työtilanne on huono, samoin kuin kaikkien muidenkin aineiden opettajien. Esim. kaupunkien omistuksessa oleva keikkatyöfirma Seure ei vastaanota tällä hetkellä minkään lisää avoimia hakemuksia sijaisuuksiin missään oppiaineessa.


      • vhvjv
        työtönmatemaatikko kirjoitti:

        Ainakin pk-seudulla matematiikan aineenopettajien työtilanne on huono, samoin kuin kaikkien muidenkin aineiden opettajien. Esim. kaupunkien omistuksessa oleva keikkatyöfirma Seure ei vastaanota tällä hetkellä minkään lisää avoimia hakemuksia sijaisuuksiin missään oppiaineessa.

        Syrjäseuduilla matematiikan opettajat revitään käsistä.


    • tässäpä jotakin

      Päteville sosiaalityöntekijöille riittää töitä. Ja puheterapeuteille!

    • YTK...

      Enpä ole ikinä kuullut, että sosiaalityöntekijä tai puheterapeutti ois mummojen peppuja töissään pyyhkinyt... Että lol vaan.

      • "nyt riitti saatana"

        sosiaaliala=mummojenperseenpyyhintää (lue= paska duuni, paska palkka, pohjasakkaa)

        että omglolwtfjonneebin vaan


    • Näin tein itse

      Tradenomi. Sitten lähdet Turkkiin ja saat sieltä Telialta töitä. Elämä hymyilee.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7229
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      35
      2781
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2356
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      99
      2062
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      16
      1757
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1545
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1407
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1371
    9. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1333
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    Aihe