20 sentin taimia tuli ostettua tonne metsään istutettavaksi. Halpa tapa muuttaa maailmaa, jättää jälki:) Seuraaville sukupolville sitten hyviä kiipeilypuita, kun edelliset kaatui myrskyssä.
Mulla ja lähellä asuvilla ei ole rumia hakkuu-raiskioita, vaan hyviä sieni- ja puolukkamaastoja, eläimille kotimetsä :) Voishan sitä tietty kaataa puut ja hommata vaikka uus auto ja silikonitissit, mutta kun mä nautin enemmän siitä metsästä kuin esim. noista mainitsemistani. Ja muutkin nauttii ..
Myrskyn kaatamat puut tietty korjattiin, mut mullon oikeus silti sanoo että talousmielessä en tätä hommaa tee.. Metsänhoitokulut oli samaa luokkaa kuin puusta saatava tulo eli plus miinus nolla. Jos olis itse ottanut puut, olis tietty saanut enemmän tuloa, mutta yli 200 puuta ei niin vaan metsästä oteta, talviaikaan, omin voimin. Ja myrskyssä ei kaadu juuri ne puut, mitkä olis hyvää tukkipuuta, vaan mitä sattuu, miten sattuu, vaikka keskeltä runkoa.
Jälkipolvi tekee puilla mitä haluaa, puhun vaan omista touhuistani, en pidä metsää minään tulolähteenä, vaikka se tietysti turvana onkin, jos tulisi pakkotilanne. Yleensä ihmisillä on muita tulonlähteitä kuitenkin kuin metsä. Toki siitä saa nopeasti rahat, jos haluaa, mutta se ei ole metsän kasvun kannaltakaan hyvä juttu, teho-parturointi siis ja ei vaan ole tarvetta kuin pieneen tuloon sieltä. Kunhan ei miinukselle mene. Metsä on myös eläimien ja muiden ihmisten.
Osa mun metsästä on suojeltua.
Mä en kasvata metsää talousmielessä:)
8
138
Vastaukset
- ...
Sivusta.
Ainoa, mikä asiasta on kiinnostunut on naapuri. Kun metsä on metsää tai mitä lie, ei sitä tarvitse mitenkään hoitaa tai tehdä mitään sille. Mutta verottaja sotkeentuu asiaan, jos joku naapuri alkaa ilmiantamaan jotain.
Meinaan. Itellä muutama hehtaari suojelumetsää itellä. Vaihtui rajanaapuri. Jo alkoi verottaja soittelemaan. Höh, periaatteesssa kotitarvemetsikkö, mutta siellä harvinaisia kasi- eläinlajeja, rauhoitettuja. Mä julistin muutama kymmenen vuotta sitten sen suojelualueeksi, uus naapuri alkoi väittää sitä suojaalueeksi ja hommasi sinne kaivin koneen, kun ensin oli hukannut rajapyykit. Polisi juu, maamittari juu, hallintooikeus juu, ties mitä.
Ainoa vaan, mulla on edelleen suojeltu metsikkö :D
Vaimon metsätilasta en jaksa edes kirjoittaa muuta, mutta hämmästyttävän kallis harrastus omistaa metsätila.
=DW=Sellaista se on, taitaa olla suomen metsät kaikki sosialisoituja...
Muutama puu se on mullakin, tytär saa tehdä aikanaan niille mitä lystää. Hiukan vuokrattiin turvesuota mitä viimeksi olen kuullut. Kivahan se on omia puita käydä silloin tällöin katsomassa. Ja ei mitään aavistustakaan mitä niiden hoito maksaa, kun perikunnan kanssa yhdessä omistetaan, vielä toistaiseksi saanut olla jakamattomana...- ...
miljoona kirjoitti:
Sellaista se on, taitaa olla suomen metsät kaikki sosialisoituja...
Muutama puu se on mullakin, tytär saa tehdä aikanaan niille mitä lystää. Hiukan vuokrattiin turvesuota mitä viimeksi olen kuullut. Kivahan se on omia puita käydä silloin tällöin katsomassa. Ja ei mitään aavistustakaan mitä niiden hoito maksaa, kun perikunnan kanssa yhdessä omistetaan, vielä toistaiseksi saanut olla jakamattomana...Koittakaatten suojelukseen.
Se voi olla mahdollista. Välttyy perinnönjaoiltakin tuurillaan toinenkin polvi. ja menee maat hyötykäyttöön. Mulla itellä vaan pieni läänitys, minkä ite olen julistanut suojelualueeksi, valtavavat riidat rajanaapurina olevan potunviljelijän kanssa, se kun ensin hukkasi rajapyykit ja sitten alkoi väittää maita omikseen :DDD
Vaimolla isompi läänitys. Tähän mennessä ollut vaan menoja, verot, metsänparannusmaksut, ojitukset jne. Yritettiin suojelualueeksi, ei onnistunut, sillä seudulla liikaa tollasia maita jo suojeltuna. Mutta siinäpähän tuo nuoruus menee, muijan metsää kasvatellessa. Paljon raskaampiakin töitä olemassa.
Mutta noin periaatteessa, jako pitäää tehdä välittömästi kun kalma jäähtyy, muuten menee hankalammaksi jälkipolville. Mä muuten just selvitin yhden omiin asioihini liittyvän jutun, vuodelta 1963. Nyt se on selvä, kaikkien muitten mielestä, yks kaheli vieläkin haastaa riitaa asiasta. Hävinnyt jo monet taistelut, mutta se vaan jankuttaa omaa perimätietoaan.
Vähän ehkä sekava kirjoitus, mutta niin on maanomistusasiatkin. Mulla muuten kiinnostuksen kohteena, kenen helevavatan salaojakaivo on ilmestynyt mun suojelumetikköön ja mikä helevetin pumppuasema on mun maalle joen rantaan ilmestynyt. Poliisi on jo aika väsynyt :DDD
Ja meitsi myös.
=DW=
- juurtuuko lainkaan?
ekö se maa ole vähän kovaa näin tammikuulla noin niinku istutuspuuhia ajatellen?
Kun se lottovoitto tulee oikeaan osoitteeseen eli mulle niin yks kohde on joku vanha metsä jonka ostan pois.
Siitä tulee sellainen alue missä on kaatopuita ja kaikkea mahdollista.
Se on jo valmiiksi vanha että saan käydä ihailemassa naavaisia vanhuksia.
Eihän mulla enää ole aikaa kasvattaa mitään uutta metsää :)
Kyllä sillekin lottopotille on niin monta reikää että täytynee jatkaa niitätöitä vielä eläkkeelle.
Hirsitalo ja meriläinen taiskin olla vasta alkua. Kun on noita läheisiäkin joille olis kiva jotain antaa :)Varmaan monia eri mielipiteitä on metsänkasvatuksesta, hoidosta, hakkuista ja metsän moniarvoisuudesta eli suojelusta.
Metsää omistavat pääasiassa yksityiset, valtiot ja kunnat. Tietenkin saattaa olla jotain muitakin omistussuhteita, mutta se ei ole niin olennaista asiassa.
Teollisuus tarvitsee puuta, että rattaat pyörii, vastaavasti luonnonsuojelijat vastustavat hakkuita tai etsivät kuumeisesti suojelukohteita, että metsät säilyvät.
Mielestäni tietyllä tapaa luontoa täytyy suojella, mutta onko meillä varaa mädännyttää tai lahottaa puustoa kokonaisuudessaan, koska puu on uusiutuva kasvava tulonlähteemme Suomen kannaltakin ajatellen. Tietenkin yksityiset metsänomistajat voivat olla myymättä metsäänsä tai myydä. Omasta taloudellisesta hyödystä jokainen saa ajatella mitä haluaa, mutta suomi tarvitsee myös puuta vaurautemme ylläpitoon.- ...
Mettäläinen kirjoitti:
Varmaan monia eri mielipiteitä on metsänkasvatuksesta, hoidosta, hakkuista ja metsän moniarvoisuudesta eli suojelusta.
Metsää omistavat pääasiassa yksityiset, valtiot ja kunnat. Tietenkin saattaa olla jotain muitakin omistussuhteita, mutta se ei ole niin olennaista asiassa.
Teollisuus tarvitsee puuta, että rattaat pyörii, vastaavasti luonnonsuojelijat vastustavat hakkuita tai etsivät kuumeisesti suojelukohteita, että metsät säilyvät.
Mielestäni tietyllä tapaa luontoa täytyy suojella, mutta onko meillä varaa mädännyttää tai lahottaa puustoa kokonaisuudessaan, koska puu on uusiutuva kasvava tulonlähteemme Suomen kannaltakin ajatellen. Tietenkin yksityiset metsänomistajat voivat olla myymättä metsäänsä tai myydä. Omasta taloudellisesta hyödystä jokainen saa ajatella mitä haluaa, mutta suomi tarvitsee myös puuta vaurautemme ylläpitoon.Iso ongelma.
Nimittäin metsät siirtyvät jatkuvasti perikunnille. Jakamattomia metsiä vaikka kuinka paljon. Suuri osa metsätilallisista asuu kaupungeissa, eikä ehkä erota mäntyä koivusta. Ja joskus aikanaan, metsätilan hyödyntäminen on käytännössä kiinni siitä, että kukaan ei ole kiinnostunut makselemaan mitään laskuja aiheesta ja joku motomies vetää paikat sileeksi, kun perikunta myy puunsa rahapulassaan.
Mua koitettu pökkäyttää mettäasioissa monesti. Milloin kukakin alkaa utelemaan, että "myy puus pystyyn". Joopa, kun en myy, niin en myy. Asiahan riippuu paikasta. Mulla vaan muutama hehtaari suojeltua maata. Muijalla muutamiakin kymmeniä hehtaareita talousmetsää. Niitä niinkuin hoidetaan eri tavalla. Mun metästä ei saa kaataa risuakaan, vaimon metsässä tehdään harvennushakkuut ja ojitukset. Voin kokemuksesta sanoa, että metsän omistaminen voi joko maksaa ei mitään, tai aivan älyttömästi. Meinaan, mulla on kotitarpeiksi ilmaista polttopuuta ja muutakin riittämiin loppuiöksi. Muijalla talousmetsää, jonka ylläpitoon ei tahdo kahden aikuisen ja töitätekevän ihmisen rahat millään riittää.
Sitä kun metsästä ei saa tiliä päivittäin, ei edes vuosittain. Periaatteessa metsästä saa yhden kerran tilin jokainen sukupolvi.
Sitäpaitsi, ei metsä enää mitään vaikuta suomen teollisuuteen tai talouteen. Ei täältä puuta tai paperia minnekään ulkomaille enää viedä. Hah, täällä myytävä vessapaperikin tulee jostain saksasta. Metsällä ainoa arvo tulevaisuudessa on enenrgia-arvo. Ja se voi olla suurikin, riippuu öljyn hinnasta ja siitä, saako kukaan sitä yhtä ydinvoimalaakaan ikinä käyttökuntoon.
Elikkäs, metsiä tosiaan erilaisia. Mutta se huomattava, vain rajansa menee tukkipuuta tai sahatavaraksi yleensäkään kelpaavaa puuta. Energia puulla tulee olemaan menekkiä. Kuka muistaa idean pajupelloista? Meinaan vaan, siinä voi olla tulevaisuutta edelleen. Tutkineet jo melko kauan, miten hamppu saadaan paremmin kasvamaan suomessa. Kyse nimenomaan energiasta, hamppu kasvaa nopeasti ja on erittäin monilla tavoilla hyödynnettävissä oleva kasvi. Eikä hamppua pidä sekoittaa thc- pitoiseen huumekasviin, se on pitkät perinteet suomessakin omaava hyötykasvi. Mulla käsitys, hamppuhehtaarilla tienaa tulevaisuudessa paljon paremmin kuin pottuhehtaarillä Tosin, pottuakin voi käyttää energiana, mutta sitä puolta ei ole koskaan tutkittu kunnolla. Spriitä siitä saa ja spriihän on polttoaine.
Mutta mulla metikossa lintuja, jäneksijä, lepakkokin ja jopa peurakin nähty. Lisäksi valkovuokot sammaleet, eri puulajit... Ja sieltä löytyy jopa kääpiä ja kantotoukkiakin. Koska laskin, mulle tulee muutama hikinen tonni käteen, jos päästän moton mailleni ja annan sen tuhota perinnemaiseman. Tuurillaan kävisi niin, että ite joudun linnaan just luonnonsuojelurikoksen takia.
Kaikkea ei pidä katella rahana, asioilla muitakin arvoja. Osa on selkeää rahaa. Olemassa sanonta "ei nä metsää puilta". On se kyllä niinkin, että jotkut ei näe puita metsässä.
=DW=
Tuo oli sellaista luettavaa että sai taas itsestäkin sitä parempaa puolta esiin lämmittelemään :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin579027Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh123539Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r292767Kysely lieksan miehille
Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht812169Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142050Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.3631818Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2411462FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01221Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101105Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu671072