Voivko hankkia hevosen/ponin?

hevoshullu02

Olen siis 10.v tyttö ja mietin että olenko liian nuori hankkimaan hevosta/ponia? Ja jos olen liian nuori niin mikä olis sopiva ikä hankkia hevonen/poni? Kiitos vastaajille!

7

158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hevoshullu02

      (korjaan)Siis olen kohta jo 11.v

    • Minä olin täyttämässä 9 kun sain ensimmäisen oman hevosen (olin siihen mennessä hoitanut ja ratsastanut hevosia viitisen vuotta yksityistallilla), mutta äitini oli kokenut hevosihminen ja opetti minua kaiken aikaa sekä hoidossa että ratsastuksessa, yksin en olisi ikimaailmassa selvinnyt ponini kanssa!

      Eli iällä ei sinänsä ole niin paljon merkitystä, vaan sillä, riittävätkö omat taidot oman hevosen hoitamiseen ja ratsastamiseen. Jos kokemusta ei ole tarpeeksi, aikuisellakin on oltava lähellä joku jolta pyytää apua silloin kun sitä tarvitsee. Ja sitä tulee tarvitsemaan aivan varmasti! Jos on ratsastanut vaikka vuoden verran kerran viikossa jollain ratsastuskoululla eikä ole koskaan satuloinut hevosta itse, ei kannata vielä edes harkita asiaa ellei muu perhe ole kokenutta.

      Moni ottaa hevosen ensin vuokralle ylläpitoa vastaan epämääräiseksi ajaksi ennen kuin ostaa oman. Silloin sen näkee, millaista elämä olisi sitten kun sen oman hankkii, ja näkee riittävätkö omat rahkeet siihen mitä oma hevonen vaatii. Hevonen sitoo elämää hirveästi ja suurin osa ajasta kuluu tallilla väkisinkin.

      Muista kuitenkin, että noin nuorena tarvitset vanhempiesi luvan sekä vuokraamisen että ostamiseen. Yksin et voi tehdä kumpaakaan, ja ellei perheelläsi ole kokemusta, varaudu siihen ettet kovin helpolla löydä itsellesi hevosta. Vastuuntuntoinen omistaja ei vuokraa eikä myy eläintä osaamattomiin käsiin.

      Varaudu myös siihen, että hevosen saatuasi saat yllättäen hyvin paljon ystäviä - jos he saavat ratsastaa hevosellasi. Minulle kävi niin, mutta kun sanoin, että haluan ensin itse tutustua hevoseeni ennen kuin päästän sen selkään muita, nämä niin sanotut ystävät katosivat yhtä äkisti kuin olivat ilmestyneetkin. Siinä näki, ketkä olivat ystäviä oikeasti ja ketkä vain hevosen takia.

      Mutta jos päädytte hevosen hankkimaan, niin etsi isokokoista ponia tai pientä hevosta, niin ei sitten jää heti pieneksi.

    • katherine__

      Suunnilleen samaa sanoisin kuin lampinajadi.

      Noin nuori ei kuitenkaan yksin mitenkään voi pärjätä ponin kanssa, noin nuorella ei vaan voi olla taitoja niin paljon. Hevosen omistukseenhan kuuluu paljon muutakin kuin harjaaminen ja satuloiminen. Pitää ymmärtää ruokinnasta, lääkinnästä, kengityksestä, uskaltaa soittaa itse kengittäjälle...

      Vanhempien tulee siis olla 100% mukana hommassa ja käydä päivittäin mukana tallilla. Jos vanhemmat ei ole hevosihmisiä, he tuskin tähän suostuu. Lisäksi hevonen tulee viedä täysihoitotallille, jossa ammattilaisia auttamassa ja se ei todellakaan ole halpaa hommaa.
      Mutta jos vanhemmat suostuu maksamaan, niin mikäs siinä.


      Ylläpitohevonen vaatii ihan yhtä paljon aikaa, rahaa ja taitoja kuin omakin hevonen. Lisäksi ylläpitohevosen kanssa riskit ongelmiin on suuremmat, koska hyvin helposti tulee riitoja omistajan kanssa etenkin kun ylläpitäjä on kokematon. Itse en siis ylläpitoa voi suositella.
      Yleensä ylläpito on aina sovituksi ajaksi (muutamasta kuukaudesta vuoteen, riippuen sopimuksesta), eikä sitä heppaa noin vain palauteta kun alkaa kyllästyttää.

    • Jos vanhemmat ovat kokeneita ja kumpikin osapuoli osaa toimia asiallisesti, mahdollisuus riitatilanteisiin on nähdäkseni hyvin pieni. Ja jos vuokrahevosen kanssa tulee eteen ongelmia, omistajalle voi ja mielestäni kuuluukin soittaa ja kysyä mitä olisi viisainta tehdä.

      Se mitä Katherine sanoi, että vuokrahevonen vaatii yhtä paljon rahaa, aikaa ja taitoja kuin omakin hevonen, on mielestäni juuri se syy miksi vuokraaminen ylläpitoon olisi hyvä ajatus ennen kuin ostaa oman. Nimenomaan ne asiat kertovat, kannattaako omaa hevosta hankkia. Jos mikä tahansa noista ei riitä, on parempi pysytellä vielä jonkin aikaa tunti- ja hoitohevosissa.

    • katherine__

      Mutta tulee ottaa huomioon, että ei sitä ylläpitohevosta noin vain palauteta omistajalle, jos huomaakin että aika ei riitäkään. Jos olet sitoutunut ottamaan sen hevosen vuodeksi käyttöön, silloin sitä pidetään se vuosi. Omistaja ei välttämättä edes pysty ottaa hevosta takaisin liian aikaisin.

      Muutamaksi kuukaudeksi voi olla vaikea saada hevosta ylläpitoon, yleensä noita hevosia annetaan vähintään vuodeksi. Eikä se muutama kuukausi mitään kerrokaan siitä hevosen omistamisesta, kyllähän jokainen heppahullu muutaman kuukauden jaksaa tallilla käydä vaikka päivittäin.

      Kaikenlisäksi yp-hevosen etsimiseen menee kauan, sellaista on vaikea löytää ja jos hevonen itselle sopii, on siitä ikävä luopua.

      Ja kauhutarinoita ylläpitohevosista on PALJON. Todella moni ei enää edes harkitse ylläpitoa, koska siinä on omistajalle ja ylläpitäjälle niin suuret riskit. Kokemuskaan ei siinä oikein auta.

      En näe mitään hyötyä siinä ,että otetaan hevonen ylläpitoon kokeilua varten.Saman tien sitä ostaa oman ja myy sen oman sitten pois, jos näyttää että aika ei riitä.

      Parempi vaihtoehto on etsiä vuokrahevonen, jota voisi käydä ratsastamassa useamman kerran viikossa. Siinä saa jo aika hyvin käsityksen mitä se oman hepan kanssakin on.
      Omallekin hevoselle voi nimittäin ottaa vuokraajan/hoitajan jos ei ehdi ihan joka päivä käymään ja heppa voi myös olla vapaalla vaikka yhden päivän viikossa.

    • Vielä ikävämpää on luopua omasta hevosesta jos siihen ehtii kiintyä. Vuokrahevosesta tietää kuitenkin koko ajan, että se ei ole oma ja suhtautuminen siihen on jossain määrin erilaista. Ainakin itselläni oli... Kai se riippuu ihmisestä. Millä varoitusajalla vuokrahevosen voi palauttaa (vai voiko ollenkaan ennen kuin sopimus päättyy), siitä voi sopia omistajan kanssa.

      Eikä se oman hevosen myyminenkään noin vain käy. Ei se välttämättä hetkessä kaupaksi mene.

      Jos vuokraa hevosen vain ratsastamista varten, voisi yhtä hyvin tyytyä tuntihevosiin, Minä en näe niillä kahdella mitään eroa. Jos vuokrahevosen laittaa kuntoon ennen ja jälkeen ratsastuksen, se ei opeta yhtään mitään hevosen muusta hoidosta. Joten se ei kerro mitään siitä mitä elämä on oman hevosen kanssa. Siinä kun ei ole hevosesta vastuussa kuin hetken verran kerrallaan, ei koko aikaa kuten yp:n tai oman kanssa. Jos jonakin päivänä ei innostakaan tallille lähteä, ei tarvitsekaan jos hevosta vuokraa vain ratsastusta varten. Mutta yp:n ja oman kanssa ei voi sanoa, että just nyt ei huvita kun räntää sataa ja tuulee.

      Siinäkään tapauksessa, että jollakulla on vakituinen hoitohevonen jota hoitaa kuin omaansa ja ratsastaa sillä "vapaasti", se ei vielä vastaa omaa hevosta likimainkaan. Sen huomasin hyvin selvästi kun ensimmäinen oma aikoinaan tuli kuvioihin mukaan. Vaikka kaipa sekin riippuu siitä keneltä kysytään.

      Saatat kuitenkin olla oikeassa kaikenlaisista kauhutarinoista, siihen en ota kantaa, kun itselläni on ollut vain hyviä kokemuksia, samoin niillä tutuillani jotka ovat yp hevosen ottaneet.

      Joka tapauksessa se "syvemmän tason" oppiminen alkaa vasta sitten kun on se yp tai oma tallissa.

      Hoitajan ottamisesta hevoselle olen samaa mieltä. Useimmat niin tekevätkin mainitsemistasi syistä; harvat taitavat nykypäivänä hoitaa hevosensa alusta loppuun itse.

      Eipä silti, tarkoitukseni ei ole sanoa, että yp olisi välttämätön ennen kuin hankkii oman. Olen vain sen hyväksi havainnut ja sen takia sitä suosittelen. Moni kuitenkin siirtyy tuntihevosista suoraan omaan ja pärjää vallan mainiosti, mutta se paljonko oma hevonen sitoo elämää ja kuinka paljon opittavaa niistä vielä onkaan, tulee sitten usein yllätyksenä.

    • 12hepan12vuotiasystävä

      Meillä 12 heppaa, menee hyvin. Osta oma poni jos teillä on rahaa, aikaa ja kokemusta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5245
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3277
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe