https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/74
Nyt Liberaali toverit ja muut vapauden kannalla olevat nimeä alle vaan.
On monia syitä miksi Kannabiksen rangaistavuus on naurettava ajatus, kannabiksen satunnaisesta käytöstä ei ole havaittu aiheutuvan minkäänlaisia pitkä aikaisia haittoja aikuisille käyttäjille, kannabiksen on jopa havaittu auttavan saddiktioista (kuten tupakka, kokaiini, heroiini, alkoholi) sen lisäksi sen on Yhdysvalloissa havaittu auttavan syöpäpotilaita ongelmien kuten pahoinvoinni ja haluttomuuden syödä kanssa. Tämä voisi olla ensiaskel marijuanan täydelle laillistamiselle jolloin sitä voisi verottaa ja yhteiskunta voisi hyödyntää kannabis kauppaa ja siitä seuraavaa turismia.
Kannabis on uhriton rikos.
Kannabiksen dekriminalisointi
8
176
Vastaukset
- hatsikoira
Nii just ite kävin viikko sitten:P t hatsikoira
- xXCctt
Helsingissä bussikuskin pahoinpidelleet pojat olivat kannabiksen vaikutuksen alaisia.
Lääkekäyttöön saa laillistaa (tosin ei mihinkään masennukseen tms.) mutta yhteiskunnan ei tule tukea harrastusta, joka varsin usein on osana antisosiaalista elämäntapaa. Tuntemistani kannabiksen käyttäjistä yksikään ei ole työelämässä.- OrionOnParas
Kannabis vaikuttaa usein käytökseen vähemmän kuin esim. alkoholi ja lisäksi kannabis rauhoittaa ja antaa rennon olon, ei kiihdytä ihmisen toimintaa... Eli turha on sinänsä syyttää kyseisessä tilanteessa kannabista poikien tekosista.
- suomalainen11
OrionOnParas kirjoitti:
Kannabis vaikuttaa usein käytökseen vähemmän kuin esim. alkoholi ja lisäksi kannabis rauhoittaa ja antaa rennon olon, ei kiihdytä ihmisen toimintaa... Eli turha on sinänsä syyttää kyseisessä tilanteessa kannabista poikien tekosista.
Turha perustella että kannabis vaikuttaa vähemmän käytökseen kuin alkoholi!
Sitäpaitsi ylen kannabisillassa keskustelemassa ollut kannabiksen käyttäjä kertoi saavansa väkivaltakohtauksia kannabiksen vaikuttaessa. Kannabis johti hänet ennenpitkää myös huumepsykoosiin.
Uskon, että kannabis on kannabista vaarallisempiakin huumeita, mutta se ei tee kannabiksesta sallittavaa. Se vain lisäisi päihdeongelmina Suomessa.
Jos suomalaisten päihdekäyttö olisi yleisesti sivistynyttä ja kohtuullsta, voisin kannattaakin tuota lakialoitetta. Tosin on. Suomen päihdekulttuuri on jo valmiiksi ihan rappiolla. Joo, luultavasti löyty niitäkin kannabiksen käyttäjiä, jotka käyttävät pari kertaa vuodessa tai kerran viikossa, mutta jossain vaiheessa -vuoden tai viiden vuoden kuluttua- käyttö alkaa kuitenkin lisääntyä. Kannabis aiheuttaa riippuvuutta, jos ei heti kannabbisriippuvuutta niin nikotiiniriippuvuus voi tulla myös.
Kannabiksessa on enemmän nikotiinia kuin tupakassa. Minulla ei ole omaa kokemusta kannabiksesta, mutta yksi kaveri jäi koukkuun ja on yrittänyt päästä siitä irti jo 3vuotta. Hän on nyt 20. Hän ei ole mitään koulutusta saanot peruskoulun jälkeen loppuun ja hän on saanut potkut jo niin monesta työ- ja harjoittelupaikasta, että olen jo tippunut laskuista. Hän kertoi että kaikki alkoi kannabiksesta ja sitä hän enimmäkseen käyttääkin, vaikka hän on jotain muitakin. Hänellä meni unirytmi ihan täysin ainakin silloinkun hän oli katkolla ja iho näytti ihan jotenkin paksulta ja samalla kalpealta, vähän kellertävältä. Hän oli vähän levoton eikä pystynyt keskittymään kunnolla.hän puhui selvinpäinkin välillä vän sekavia. En sano vielä että hänellä on koko elämä pilalla, mutta kunnossa hän ei ole vieläkään.hänen oma tahtonsa ei ole vielä riitänyt pitkäkestoiseen riippuvuudesta selviämiseen.
Hän oli ennen sosiaalinen, mutta ei enää. Luonne on muutenkin muuttunut. Hänen ruokahalunsa heikkeni entisestään kannabiksen käytön takia. Tupakointi nelinkertaistui. Tai en edes tiedä, mitä mutta yhden tupakkatauon ainana hän polttaa 3 samaan ketjuun jne..
Tämä oli vain yksi tarina. Hyviäkinkannabiskokemuksia varmasti löytyy. En kuitenkaan kannata dekriminalisointia, koska kalliiksi tulee yhteiskunnalle ne vieroiusjaksot. Nyttenkään ei olisi varaa niihin. Mitä enemmän kannabiksesta olisi verotuloja, sitä enemmän siitä olisi myös niitä menoja. Ei kannattava bisnes yhteiskunnalle. - suomalainen11
suomalainen11 kirjoitti:
Turha perustella että kannabis vaikuttaa vähemmän käytökseen kuin alkoholi!
Sitäpaitsi ylen kannabisillassa keskustelemassa ollut kannabiksen käyttäjä kertoi saavansa väkivaltakohtauksia kannabiksen vaikuttaessa. Kannabis johti hänet ennenpitkää myös huumepsykoosiin.
Uskon, että kannabis on kannabista vaarallisempiakin huumeita, mutta se ei tee kannabiksesta sallittavaa. Se vain lisäisi päihdeongelmina Suomessa.
Jos suomalaisten päihdekäyttö olisi yleisesti sivistynyttä ja kohtuullsta, voisin kannattaakin tuota lakialoitetta. Tosin on. Suomen päihdekulttuuri on jo valmiiksi ihan rappiolla. Joo, luultavasti löyty niitäkin kannabiksen käyttäjiä, jotka käyttävät pari kertaa vuodessa tai kerran viikossa, mutta jossain vaiheessa -vuoden tai viiden vuoden kuluttua- käyttö alkaa kuitenkin lisääntyä. Kannabis aiheuttaa riippuvuutta, jos ei heti kannabbisriippuvuutta niin nikotiiniriippuvuus voi tulla myös.
Kannabiksessa on enemmän nikotiinia kuin tupakassa. Minulla ei ole omaa kokemusta kannabiksesta, mutta yksi kaveri jäi koukkuun ja on yrittänyt päästä siitä irti jo 3vuotta. Hän on nyt 20. Hän ei ole mitään koulutusta saanot peruskoulun jälkeen loppuun ja hän on saanut potkut jo niin monesta työ- ja harjoittelupaikasta, että olen jo tippunut laskuista. Hän kertoi että kaikki alkoi kannabiksesta ja sitä hän enimmäkseen käyttääkin, vaikka hän on jotain muitakin. Hänellä meni unirytmi ihan täysin ainakin silloinkun hän oli katkolla ja iho näytti ihan jotenkin paksulta ja samalla kalpealta, vähän kellertävältä. Hän oli vähän levoton eikä pystynyt keskittymään kunnolla.hän puhui selvinpäinkin välillä vän sekavia. En sano vielä että hänellä on koko elämä pilalla, mutta kunnossa hän ei ole vieläkään.hänen oma tahtonsa ei ole vielä riitänyt pitkäkestoiseen riippuvuudesta selviämiseen.
Hän oli ennen sosiaalinen, mutta ei enää. Luonne on muutenkin muuttunut. Hänen ruokahalunsa heikkeni entisestään kannabiksen käytön takia. Tupakointi nelinkertaistui. Tai en edes tiedä, mitä mutta yhden tupakkatauon ainana hän polttaa 3 samaan ketjuun jne..
Tämä oli vain yksi tarina. Hyviäkinkannabiskokemuksia varmasti löytyy. En kuitenkaan kannata dekriminalisointia, koska kalliiksi tulee yhteiskunnalle ne vieroiusjaksot. Nyttenkään ei olisi varaa niihin. Mitä enemmän kannabiksesta olisi verotuloja, sitä enemmän siitä olisi myös niitä menoja. Ei kannattava bisnes yhteiskunnalle.*uskon , että on olemassa kannabista vaarallisempiak huumeita
- Oikee libertaari
Tarkoitatko muuten liberaaleja vai libertaareja.
Itse tunnustaudun libertaariksi ja on mielestäni jonkinasteinen häpeä, että aatteen vesittäviä liberaaleja ajatuksia pyritään samastamaan libertarismiin.
Mutta itse asiasta olet tietenkin oikeassa. Libertaarin tavoite on aina poistaa kieltävää ja kahlitsevaa lainsäädäntöä ja tämä kannabiksen salliminen menisi siihen suuntaan. :) Libertaarina olen sitä mieltä, että valtion väkivaltakoneisto tulisi pitää yleensäkin poissa mitä tulee sen määrittelyyn, mikä on moraalisesti hyvää ja mikä ei.
Tämä ei tarkoita, että pitäisin kannabisten käyttöä hyvänä asiana. Siis ainakaan lääketieteen ulkopuolella. Kuitenkin kannabisten kriminalisoinnilla on ollut joitain kielteisiä vaikutuksia. Ensinnäkin kauppa on mennyt maan alle ja kannabikseen liittyvä rikollisuus aiheutuu ainakin osittain tästä johtuvasta kalleudesta. Toiseksi mitään varsinaista laatutarkkailua on vaikea toteuttaa.
"marijuanan täydelle laillistamiselle jolloin sitä voisi verottaa ja yhteiskunta voisi hyödyntää kannabis kauppaa ja siitä seuraavaa turismia."
Libertaarina olen verojen vähentämisen ja poiston kannalla. Verotuksen väheneminen tarkoittaa vähemmän tuloja valtiolle, joten valtion on pakko ennen pitkää vähentää siten sekaantumistaan yksittäisten kansalaisten asioihin kun verotus vähenee. Siten hylkään kyllä itse tuon verotusvetoomuksen. - selvennystä
sitten on vielä libraristit jotka kannattavat positiivista vapautta negatiiviseeen liberalismiin sosiaalisilla arvoilla tietenkin
libertyristit ovat periaatteessa voluntaristi-libreroita jotka kannattavat eettistä sosiaalivaltiota - NoToGreed'n'Fear
hohhoijaaa. miksei kukaan vaan kykene keskustelemaan aiheesta vauhkoamatta? Itse olen todennut mielenkiintoisen näkemyksen tästä kannabiksen haittavaikutushysteriasta.
Hyviä puolia olisivat tietenkin päihdekulttuurin uudelleenmuodostuminen erikseen alkoholinkäyttöön, kannabiksen käyttöön sekä pieneen määrään sekakäyttöä. Miksi se olisi hyvä? Alkoholi ei yksinkertaisesti sovi monille ihmisille ja tämän tyyppisille ihmisille tämä aiheuttaa ahdistusta, agressiota ja yleistä pahaenteistä pääkopan sumentumista, mutta nämä käyttävät sitä silti välttääkseen tuntemasta itseään porukan ulkopuolisiksi.
Kannabiksen käyttö on parempi vaihtoehto tällaisille ihmisille, jotka silti haluaisivat olla tekemisissä jonkun päihteen kanssa silloin tällöin. Tietenkin kannabiskaan ei sovi kaikille ihmisille, joten ratkaisu voi toimia toisinkin päin.
Ja tietenkin on ihmisiä joille päihteet eivät yksinkertaisesti sovi tai sitten ihmisiä, jotka eivät omasta tahdostaan tahdo olla tekemisissä päihteiden kanssa. Heillä on aina täysi oikeus pidättäytyä näiden käytöstä, eikä hullukaan haluaisi ketään siihen yllyttää.
Noh.. haittapuolia on kaikissa päihteissä ja ne ovat monesti hyvin yksilöllisiä joten tietenkin kannabiksessa saattaa niitä ilmetä. Kannabis voi aiheuttaa paniikkihäiriötä tai psykoositiloja ihmiselle jonka ajatusmaailma ei pysty käsitellä tunnetiloja oikein aineen vaikutuksen alaisena, mutta yleensä tämä voi johtua monien asioiden summasta. esimerkiksi, sekakäytöstä, älyttömän suuresta käyttömäärästä (kyllä kuka tahansa maallikkokin sekoaisi kun vetäisi absinttipullon huikalla naamaan), ahdistuneisuudesta tai sitten siitä kun käyttää ensimmäisen kerran ja joku edellämainituista käyttötilanteista on myös läsnä.
Loppujen lopuksi se vanha kunnon maalaisjärki on syytä olla mukana ja kun se on mukana, vaara on ihan samaa tasoa kuin se että saat sairauskohtauksen kun olet satunnaisesti: -juonut 2 kaljaa tai -juonut 2 kuppia kahvia tai -polttanut muutaman savukkeen.
Kansan valtaosan kyky artikuloida aihetta järjellä on vain valitettavasti niin esikoululaisen tasoa, että näyttöä kannabiksen haitattomuudesta tulisi olla n. 10 kertaa enemmän kuin verrattaessa neutraalisti suhtauduttavaan aineeseen esim. vaikka teehen (jos se olisi laitonta) ihan vain siksi koska kansallinen näkemys on hyvin alas katsovaa.
Ihmisten luottamus auktoriteetteihin ja propagandaan meillä erittäin kovaa, mutta mitä tulee omiin aivoihin, niin kyllä löytyy parantamisen varaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1166070Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334167- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582100Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441866- 1431805
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579