Etupyöränlaakeri

t34t34646

Mitä katsastus sanoo pyöranlaakereista? Minulla toinen etupyörän laakeri ulvoo, varsinkin kovissa nopeuksissa kun kääntää niin että pyörälle tulee painoa. Onko siinä mitään toleranssia vai pitääkö vaihtaa jos vähänkin oireilee? Jos esim pyörä ei vaikuta väljältä, meneekö läpi? Vanha auto joten en viitsisi tuota kallista ja v****maista korjausta alkaa tekemään jos vielä voi ajaa.

16

2237

    Vastaukset

    • Jos pyörä ei lenkkase, kun katsastaja sitä nosturin päällä heiluttelee, menee läpi. Jos tuntuu välystä, jälkitarkastukseen.
      Ulvonnasta katsastaja ei tiedä mitään, kun ajaa testiajolla max 30km/h.

      • Epämääräinen tai asiaankuluumaton ääni jälkitarkastus/korjauskehoitus. Vakavuudesta riippuen


      • Autoija vai? kirjoitti:

        Epämääräinen tai asiaankuluumaton ääni jälkitarkastus/korjauskehoitus. Vakavuudesta riippuen

        Iso osa katsastajista ei pysty/osaa/viitsi todeta viallista laakeria katsastuksessa nosturilla.


      • Jyrinä kirjoitti:

        Iso osa katsastajista ei pysty/osaa/viitsi todeta viallista laakeria katsastuksessa nosturilla.

        Alkava laakerivika kuuluu vain ajossa kovilla nopeuksilla. Pahenee ajan
        mittaan. Jos ääntää jo nosturilla käsin pyöritettäessä, on loppu.
        Tähän tietysti jo katsastuksessa puututaan, samoin kuin laakerivälykseen.

        Jos pahasti ääntävällä pyöränlaakerilla ajelee vaan, saattaa laakeri
        lopulta hirttää kiinni ja lyödä pyörän lukkoon. Tällöin saattaa rakenteesta
        riippuen koko pyörä irrota. Jokainen voi kuvitella seuraukset, jos tämä
        tapahtuu 100km/h.

        Jos on itse huomannut tälläisen vaaralliseksi muuttuvan vian, on
        syytä olla huolissaan muusta kuin katsastuksesta. Siinä on kysymyksessä
        oma ja muiden henki. Jos auto on vanha katiska, jota ei ole rahaa/halua
        korjata, on se paras viedä paaliin.


    • Ja Mistä sinä sen tiedät? Olet ollut ison osan ammattikunnasta kanssa asioimassa?

      • Eiköhän liene melko ilmeistä, mitä tapahtuu, jos pyöränlaakeri hirttää
        ajossa. Typerys viallisella laakerilla tieten tahtoen ajaa.

        Etupyörän laakerin vaihto ei ole suunnaton homma, jos siihen on
        tarkoituksenmukaiset työkalut. Poljettavalla jalkaprässillä ja sopivilla
        holkeilla on työ tehtävissä merkkiliikkeessä reilun tunnin työnä.


    • Nostin auton ylös molemmilta puolin mutta en huomannut mitään eroja etupyörien välillä kun pyöritin ja vääntelin niitä. Mun autossa tuo on tosiaan v****mainen homma, laakereita ei saa kyseisestä mallista ehjänä pois kokenutkaan korjaaja. Olen kyllä ajanut autolla missä pyöränlaakeri on ollut kunnolla hajalla, siihen nähden tuo ulvonta ei ole vielä paha. Taidan koittaa katsastaa ja kattoa meneekö läpi.

      • Ei sitä vanhaa laakeria otetakaan sieltä ehjänä pois. Vedetään
        massaulosvetimellä väkisin irti niin, että laakerikuulat lentävät
        lattialle. Ei sillä ole enää väliä. Olennaista on, että uusi laakeri
        laitetaan paikalleen huolellisesti. Tämän tekee kokenut korjaaja.

        Kehoitan edelleenkin kääntymään tässä asiassa merkkiliikkeen
        puoleen. Siellä näitä töitä on tehty aina, eikä aleta vaan taivastelemaan
        että onpa vittumainen homma. Hintaa tulee töineen ja osineen
        n. 200 euroa. Jos se on liikaa, auto paaliin.


      • monttööri kirjoitti:

        Ei sitä vanhaa laakeria otetakaan sieltä ehjänä pois. Vedetään
        massaulosvetimellä väkisin irti niin, että laakerikuulat lentävät
        lattialle. Ei sillä ole enää väliä. Olennaista on, että uusi laakeri
        laitetaan paikalleen huolellisesti. Tämän tekee kokenut korjaaja.

        Kehoitan edelleenkin kääntymään tässä asiassa merkkiliikkeen
        puoleen. Siellä näitä töitä on tehty aina, eikä aleta vaan taivastelemaan
        että onpa vittumainen homma. Hintaa tulee töineen ja osineen
        n. 200 euroa. Jos se on liikaa, auto paaliin.

        Tämä Autoilija vai? on yleensä puhunut asiallisesti. Miksi hän nyt hyökkää
        selvää asiaa vastaan. Edellä mainitut viestit kertovat asian yksiselitteisesti.
        Autoilija vai? on vissiin joku katsari, jolla ei mitään korjaamokokemusta.
        Paitsi se pakollinen 6 kk. Sillä kokemuksella ja pyörän ravistamisella
        ei ole ammattimies.


      • feldgendarmerie kirjoitti:

        Tämä Autoilija vai? on yleensä puhunut asiallisesti. Miksi hän nyt hyökkää
        selvää asiaa vastaan. Edellä mainitut viestit kertovat asian yksiselitteisesti.
        Autoilija vai? on vissiin joku katsari, jolla ei mitään korjaamokokemusta.
        Paitsi se pakollinen 6 kk. Sillä kokemuksella ja pyörän ravistamisella
        ei ole ammattimies.

        Eipä ole näköjään rekisteröity nimimerkki Autoilija vai?


      • Autoilija vai? kirjoitti:

        Eipä ole näköjään rekisteröity nimimerkki Autoilija vai?

        Juu ei ole rekisteröity merkki ei. Jos haluat ottaa sen käyttöön niin ole hyvä vain.

        Viesini liittyin Jyrinän kommentiin:

        "Iso osa katsastajista ei pysty/osaa/viitsi todeta viallista laakeria katsastuksessa nosturilla. "

        Johon vastasin:

        "Ja Mistä sinä sen tiedät? Olet ollut ison osan ammattikunnasta kanssa asioimassa?"

        Pyörän laakerin vian toteaminen on kohtuullisen yksinkertaista. Itse koen vaikeammaksi vetoakselin nivelten välyksen toteamisen. Varsinkin jos välystä on, mutta se ei pidä liikkellelähdössä/ käännettäessä/peruutettaessa selvää ääntä.

        Niitä on mennyt muutamat ohi.

        Voin sanoa että jos korjaamokokemusta on 6kk ja tehnyt töitä jo esim 5 vuotta katsasrina niin kyllä siinä kohtaa alkaa oll ammattimies. Ei tälle alalle tulla jos ei jonkinlaista pohjaymmärrystä autoista ole, vaikka ei korjaamolla ole ollutkaan kuin 6kk.
        Katsastajan kohdalla on aivan yhden tekevää osaako hän säätää venttiilit tai vaihtaa jakohihnan, kunhan tällaisista ymmärtää perusperiaatteet ja mikä ääni voi tarkoittaa vian mahdollisuutta. Nivelet, jarrut, renkaat, turvalaitteet yms ja korin jäykkyyteen vaikuttavat tekijät, ovat sellaista mitä pitää tietää ja ymmärtää.

        Voin sanoa ettei monikaan merkkiliikkeen asentaja osaa katsoa autoa yhtä tarkasti kuin kuvailtu katsastaja.

        Jaa miksi? Koska merkkiliikeen asentajan ei tarvitse etsiä nivelistä ja puslista yms. vikaa 20 kertaan päivässä ja joskus jopa 35 kertaan päivässä. Parhaimmillaan näistä 20 autosta ei yksikään ole samaa merkkiä ja mallia. Kun tekee tätä 5 vuotta niin hölmömmänkin pitäisi jo oppia löytämään viat.

        Tosin tähän toki vaikuttaa paljon työporukka ja kuinka valmiita he ovat neuvomaan. Nimittäin jos alkuaikoina olet tekemisissä hälläväliä heppujen kanssa niin väkisinkin se näkyy myöhemmin omassa osaamisessa ja työskentelytavassa.

        Amiksen käyneet varmasti tunnistavat ihmistyypin?


      • Autoilija vai? kirjoitti:

        Juu ei ole rekisteröity merkki ei. Jos haluat ottaa sen käyttöön niin ole hyvä vain.

        Viesini liittyin Jyrinän kommentiin:

        "Iso osa katsastajista ei pysty/osaa/viitsi todeta viallista laakeria katsastuksessa nosturilla. "

        Johon vastasin:

        "Ja Mistä sinä sen tiedät? Olet ollut ison osan ammattikunnasta kanssa asioimassa?"

        Pyörän laakerin vian toteaminen on kohtuullisen yksinkertaista. Itse koen vaikeammaksi vetoakselin nivelten välyksen toteamisen. Varsinkin jos välystä on, mutta se ei pidä liikkellelähdössä/ käännettäessä/peruutettaessa selvää ääntä.

        Niitä on mennyt muutamat ohi.

        Voin sanoa että jos korjaamokokemusta on 6kk ja tehnyt töitä jo esim 5 vuotta katsasrina niin kyllä siinä kohtaa alkaa oll ammattimies. Ei tälle alalle tulla jos ei jonkinlaista pohjaymmärrystä autoista ole, vaikka ei korjaamolla ole ollutkaan kuin 6kk.
        Katsastajan kohdalla on aivan yhden tekevää osaako hän säätää venttiilit tai vaihtaa jakohihnan, kunhan tällaisista ymmärtää perusperiaatteet ja mikä ääni voi tarkoittaa vian mahdollisuutta. Nivelet, jarrut, renkaat, turvalaitteet yms ja korin jäykkyyteen vaikuttavat tekijät, ovat sellaista mitä pitää tietää ja ymmärtää.

        Voin sanoa ettei monikaan merkkiliikkeen asentaja osaa katsoa autoa yhtä tarkasti kuin kuvailtu katsastaja.

        Jaa miksi? Koska merkkiliikeen asentajan ei tarvitse etsiä nivelistä ja puslista yms. vikaa 20 kertaan päivässä ja joskus jopa 35 kertaan päivässä. Parhaimmillaan näistä 20 autosta ei yksikään ole samaa merkkiä ja mallia. Kun tekee tätä 5 vuotta niin hölmömmänkin pitäisi jo oppia löytämään viat.

        Tosin tähän toki vaikuttaa paljon työporukka ja kuinka valmiita he ovat neuvomaan. Nimittäin jos alkuaikoina olet tekemisissä hälläväliä heppujen kanssa niin väkisinkin se näkyy myöhemmin omassa osaamisessa ja työskentelytavassa.

        Amiksen käyneet varmasti tunnistavat ihmistyypin?

        "Pyörän laakerin vian toteaminen yksinkertaista". Katsastuksessa autolla
        ajetaan 50 metrin koeajoradalla. Siinä saa vauhtia 20-30 km/h loppupäässä
        sekunnin parin ajaksi. Totea siinä pyöränlaakerin jyrinä. Ei ole aina helppoa
        todeta sitä maantielläkään.

        Käsin pyörittämällä ääntävä laakeri on loppu. Näitä taitaa tulla harvemmin
        katsastukseen asti. Enemmänkin välyksellisiä, joista pitää antaa ainakin
        korjauskehotus. Onpahan edes varoitettu.

        Onneksi meillä on tämmöinen "Autolija vai" -mestari, joka ilmoittautuu
        huomaamaan kaikki laakeriviat tuosta vaan. Se kaikki 6kk korjaamokokemuk-
        sella ja 5 v katsarina toimimisella. Kukaan amispoika tai merkkiasentaja
        ei pärjää hänelle. Tuntuu suhtautuvan suorastaan halveksivasti rasvamonttu-
        porukkaan.

        Jos ja kun uusi tomilupalaki tulee, katsastukset siirtyy pääosin korjaamoille
        amispoikien tehtäväksi. Silloin saa tämäkin "Autolija vai" painua itse
        rasvamonttuun tai ryhtyä työttömäksi, kun katsastus nykymuodossaan
        loppuu.


      • monttööri kirjoitti:

        "Pyörän laakerin vian toteaminen yksinkertaista". Katsastuksessa autolla
        ajetaan 50 metrin koeajoradalla. Siinä saa vauhtia 20-30 km/h loppupäässä
        sekunnin parin ajaksi. Totea siinä pyöränlaakerin jyrinä. Ei ole aina helppoa
        todeta sitä maantielläkään.

        Käsin pyörittämällä ääntävä laakeri on loppu. Näitä taitaa tulla harvemmin
        katsastukseen asti. Enemmänkin välyksellisiä, joista pitää antaa ainakin
        korjauskehotus. Onpahan edes varoitettu.

        Onneksi meillä on tämmöinen "Autolija vai" -mestari, joka ilmoittautuu
        huomaamaan kaikki laakeriviat tuosta vaan. Se kaikki 6kk korjaamokokemuk-
        sella ja 5 v katsarina toimimisella. Kukaan amispoika tai merkkiasentaja
        ei pärjää hänelle. Tuntuu suhtautuvan suorastaan halveksivasti rasvamonttu-
        porukkaan.

        Jos ja kun uusi tomilupalaki tulee, katsastukset siirtyy pääosin korjaamoille
        amispoikien tehtäväksi. Silloin saa tämäkin "Autolija vai" painua itse
        rasvamonttuun tai ryhtyä työttömäksi, kun katsastus nykymuodossaan
        loppuu.

        Kyllä minustakin 6kk korjaamokokemus ja 5 vuotta katsasarina ei ole
        vielä semmoinen eväs, jolla autoteknikkaa katsotaan laveasti. Kehitys-
        kelponen tämä "Autolija vai" kyllä on. Kaverilla tuntuu olevan selvää
        kiinnostusta asiaan. Kun hankii vielä n. 10 vuotta kokemusta vaikka
        katsarina ja seuraa aikaansa, tulee tästäkin miehestä vielä asiantuntija.


      • joukahainen kirjoitti:

        Kyllä minustakin 6kk korjaamokokemus ja 5 vuotta katsasarina ei ole
        vielä semmoinen eväs, jolla autoteknikkaa katsotaan laveasti. Kehitys-
        kelponen tämä "Autolija vai" kyllä on. Kaverilla tuntuu olevan selvää
        kiinnostusta asiaan. Kun hankii vielä n. 10 vuotta kokemusta vaikka
        katsarina ja seuraa aikaansa, tulee tästäkin miehestä vielä asiantuntija.

        "Onneksi meillä on tämmöinen "Autolija vai" -mestari, joka ilmoittautuu
        huomaamaan kaikki laakeriviat tuosta vaan. Se kaikki 6kk korjaamokokemuk"

        Sanoinko noin?

        "Kukaan amispoika tai merkkiasentaja
        ei pärjää hänelle. Tuntuu suhtautuvan suorastaan halveksivasti rasvamonttu-
        porukkaan."
        lainattu :Montööri

        ??

        Kohtelen halveksuen niitä jotka kuvittelevat tietävän autoista kaiken.
        Koska oppisin jo alku vuosina sen että kun autosta on kyse niin kaikki on mahdollista.

        Minulla kävi kerran asiakkaan merkkiliikkeen asentaja, joka myönsi ihan suoraan ettei hän osaa etsiä autoista nivelvikoja. Koska hän on viimeiset kolme vuotta vaihtanut jakoremmejä yms. pakettihuoltoja.
        Parhaimmankin kyvyt siinä rapistuu.

        Katsastusalalla on nyt yksi iso ongelma ja se on se kun autojen määrä per katsuri putoaa kuin lehmän häntä niin myös ammattitaito alkaa rapistumaan.
        Ei käy enää kaikkia mahdollisia automalleja, joten koulutuspäivät ja työkavereiden kokemus muuttuu koko ajan tärkeämmäksi.

        Jos korjaamo katsastus tulee niin kyllä merkkiliikeen asentajat tulevat kärsimään samasta ongelmasta. Monimerkki korjaamoilla tämä ei ole ihan niin suuri ongelma.

        Kun tulee ensimmäistä kertaa vuoden 2004 Citroen C5 ja tarvitsisi perä keventää niin siinä on varmasti monella sormi suussa hetken aikaa ennen kuin tajuaa mitä pitää tehdä että välykset näkyy.


      • Autoilja vai? kirjoitti:

        "Onneksi meillä on tämmöinen "Autolija vai" -mestari, joka ilmoittautuu
        huomaamaan kaikki laakeriviat tuosta vaan. Se kaikki 6kk korjaamokokemuk"

        Sanoinko noin?

        "Kukaan amispoika tai merkkiasentaja
        ei pärjää hänelle. Tuntuu suhtautuvan suorastaan halveksivasti rasvamonttu-
        porukkaan."
        lainattu :Montööri

        ??

        Kohtelen halveksuen niitä jotka kuvittelevat tietävän autoista kaiken.
        Koska oppisin jo alku vuosina sen että kun autosta on kyse niin kaikki on mahdollista.

        Minulla kävi kerran asiakkaan merkkiliikkeen asentaja, joka myönsi ihan suoraan ettei hän osaa etsiä autoista nivelvikoja. Koska hän on viimeiset kolme vuotta vaihtanut jakoremmejä yms. pakettihuoltoja.
        Parhaimmankin kyvyt siinä rapistuu.

        Katsastusalalla on nyt yksi iso ongelma ja se on se kun autojen määrä per katsuri putoaa kuin lehmän häntä niin myös ammattitaito alkaa rapistumaan.
        Ei käy enää kaikkia mahdollisia automalleja, joten koulutuspäivät ja työkavereiden kokemus muuttuu koko ajan tärkeämmäksi.

        Jos korjaamo katsastus tulee niin kyllä merkkiliikeen asentajat tulevat kärsimään samasta ongelmasta. Monimerkki korjaamoilla tämä ei ole ihan niin suuri ongelma.

        Kun tulee ensimmäistä kertaa vuoden 2004 Citroen C5 ja tarvitsisi perä keventää niin siinä on varmasti monella sormi suussa hetken aikaa ennen kuin tajuaa mitä pitää tehdä että välykset näkyy.

        Totta on, että autoala käy koko ajan monimutkaisemmaksi. Katsastuksessa
        ehkä joten kuten pärjää, kun autosta käydään läpi vain tietyt asiat. Spesiaali
        -koulutusta sielläkin pitäisi varmaan enemmän antaa. Firmojen ahneus
        ei kuitenkaan mahdollista tätä, vaan jankutetaan vain asiakaspalvelusta.

        Merkkiliikkeissä on koulutus järjestetty suhteellisen hyvin. Varsinkin sähkö-
        miehet kurssitetaan useita kertoja vuodessa. Toisinaan tuntuu, ettei tämäkään
        riitä. Vuosikymmeninä autosähköä tehneenä voin tunnustaa, ettei kukaan
        täysin hallitse tätä alaa. Jatkuvasti tulee uusia ihmetyksen aiheita.

        Kaukana ovat ne ajat, kun autoissa oli kärjet ja säädettävät venttiilit.
        Niistä minä aloitin. Nyt olennaisin työkalu on merkkikohtainen testeri.
        Autot ympätään täyteen herkkuja, ja sähkömiesriepu saa syyt niskoilleen,
        ellei heti tiedä, missä on vika.

        Katsastuksessa pitää olla todellista monimerkkiosaamista. Jos korjaamo-
        katsastus tulee, mitenkähän asentajat suoriutuvat muista kuin omista
        merkeistä. Tästä ei ole kukaan puhunut.


      • feldgendarmerie kirjoitti:

        Totta on, että autoala käy koko ajan monimutkaisemmaksi. Katsastuksessa
        ehkä joten kuten pärjää, kun autosta käydään läpi vain tietyt asiat. Spesiaali
        -koulutusta sielläkin pitäisi varmaan enemmän antaa. Firmojen ahneus
        ei kuitenkaan mahdollista tätä, vaan jankutetaan vain asiakaspalvelusta.

        Merkkiliikkeissä on koulutus järjestetty suhteellisen hyvin. Varsinkin sähkö-
        miehet kurssitetaan useita kertoja vuodessa. Toisinaan tuntuu, ettei tämäkään
        riitä. Vuosikymmeninä autosähköä tehneenä voin tunnustaa, ettei kukaan
        täysin hallitse tätä alaa. Jatkuvasti tulee uusia ihmetyksen aiheita.

        Kaukana ovat ne ajat, kun autoissa oli kärjet ja säädettävät venttiilit.
        Niistä minä aloitin. Nyt olennaisin työkalu on merkkikohtainen testeri.
        Autot ympätään täyteen herkkuja, ja sähkömiesriepu saa syyt niskoilleen,
        ellei heti tiedä, missä on vika.

        Katsastuksessa pitää olla todellista monimerkkiosaamista. Jos korjaamo-
        katsastus tulee, mitenkähän asentajat suoriutuvat muista kuin omista
        merkeistä. Tästä ei ole kukaan puhunut.

        Eihän se korjaamokatsastus tule olemaan mikään ongelma. Sinne palkataan nyt katsastuksen parissa työskenteleviä henkilöitä. Ylimenokauden jälkeen korjaamon henkilöt ovat saaneet riittävän kokemuksen suorittamaan niitä katsastuksia joihin korjaamoilla on oikeudet. Luulisin oikeuksien rajoittuvan kevyen kaluston määräaikaisiin katsastuksiin. Siihen ei kyllä paljon lainsäädäntöä tarvita.


    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tietää Seinäjoen perhesurmasta

      sirkankujalla ja miksi?
      Seinäjoki
      60
      3383
    2. Opettaja koulutus uusittava välittömästi. Ei vastaa tätä päivää.

      Kun näiden kiusaamisten ja tunnilla häiriköinti tapausten määrä näyttää vain lisääntyvän ja pahentuvan on opettajakoulutusta pakko muuttaa. Kolme asi
      Maailman menoa
      211
      1579