Ei ne suuret tulot vaan pienet menot

minä79

Olen lukenu paljon näitä viestejä, ja jotenkin tuntuu että aika monella on ongelmia talouden kanssa.. tai lähinnä talouden hallinnan. Rahaa kyllä tuntuu olevan, mutta se hupenee kummallisesti johonkin.

Itse asun yksin, ja tienaan reilu 1100 e/kk nettona. Silti asun mukavasti omistusasunnossa (kaksio). Ostin sen melko edullisesti ja pikkuhiljaa laitellut kuntoon. Asumismenoihin (lainan lyhennys vastike) minulla menee n. 500 e/kk ja säästöön 50 e/kk. Tätä säästöä käytän remonttikassana. Elämiseen minulla jää siis n. 600 e. Sillä maksan pakolliset laskut (100-200e/kk), salikortin ja loppu jää elämiseen. Tähän asti olen pärjännyt ihan hyvin. Eihän kyseisellä summa pröystäillä eikä baareissa hilluta, mutta mielestäni mistään arkipäivän asioista ei tarvitse tinkiä. Asuntolainakin pikkuhiljaa pienenee, ja remontoinnin ansiosta arvokin kasvaa.

Taloutta tasapainottaa hyvin pankista otettu korttiluotto, en käytä törsäämiseen, vaan hätävarana äkillisiin menoihin.

Eli jos tuntuu ettei rahat riitä, niin uskon että parhaiten auttaa, jos teette itselle pienen summittaisen budjetin. Ei ole kiva huomata puolessa välissä kuuta että rahat on loppu, mutta pienellä suunnitelmallisuudella moni ongelma ratkeaisi.

8

1723

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minäXX

köyhää on sunkin elämäs, sielläkö kotona istut illat ja ihmettelet? en pystyis, mutta tulot on kyllä isommatkin...

• yks -72

Mitataanko elämän laatu kaadettujen drinkkien määrällä tai harrastusvälineiden hinnalla?

Veikkaanpa että jos ihminen tarvitsee rahaa määritelläkseen elämänlaatunsa, niin silloin voidaan puhua jo todella köyhästä elämästä...

• minä79

Sen verran pitää kommentoida, että olisin kyllä tyytyväinen nettotulojeni kasvusta. Mutta ei paljon vaihtoehtoja tällä hetkellä ole. Työskentelen alalla, jolla tulotaso ei päätä huimaa (ilman johtajastatusta).

Lisäksi asun sen verran isossa kaupungissa, jossa vuokrakämpätkin maksaa (yksiö) maksaa yli 350 euroa. (Tällä hetkellä on siis oma kaksio).

Eli toisin sanoen ensimmäisenä tulisi mieleen työpaikan ja/tai paikkakunnan vaihto. Mutta tullaan nyt toistaiseksi näin toimeen.

Lähinnä halusin kirjoituksella kertoa, että myös pienituloisella on varaa vaurastua, tai ainakin olla ylivelkaantumatta. Kyse on vaan siitä, että suunnittelee menonsa.

P.S. Jos joku nyt säälii minua ja "köyhyyttäni", niin pikkasen täytyy kehua retostella. Jatkossa ansiotaso tulee kyllä kasvamaan, ja asuntokin tulee joskus olemaan oma.. kyseinen pienituloisuus ei siis tule olemaan ikuisuusongelma. Johan tässä muuten itsekin huolestuisin omaa uravalintaani:)

• niinpä niin

Sitten kun on lapsia ja lasten takia täytyy olla auto, hoito maksaa maltaita, auton vakuutus verot maltaita yms.

Olisikin helppoa kun tarvitsisi maksaa vain lyhennys korot,
      mutta lyhennys korot auto lasten hoito ruokaan menee ihan erilailla kun popupaa lasten harrastukset jne..

Meilläkin on nettotulot n. 3000 kuussa ja no melkein kaikki palaa ihan normaalissa elämisessä ei mitään suurempia hankintoja.

• Boy30v

Meillä nettotulot n.4500e/kk ja lapsia ei ole. Asuntolainan lyhennykseen menee noin 550e/kk, yhtiövastike 180e/kk, autolaina 370e/kk, auton bensat 200e/kk, lisäksi kuntosali 70e/kk, internet 50e/kk, puhelin 30e/kk, kännykät 100e/kk, ruokaan 600e/kk, vaatteisiin ja elämiseen 500e/kk jne... Lisäksi vuosittan auton vakuutukset ym. vakuutukset ja pakolliset maksut (tv yms.) joista useita tuhansia euroja kuluja. Eli kyllä rahat hupenee johonkin. Onneksi valittiin edullinen kerrostaloasunto joten lainaan ei mene tätä enempää. Suomessa ei rikastumaan pääse, jotenkin tili aina vaan tyhjenee kuun loppua kohden.

• Näkkäri
        Boy30v kirjoitti:

Meillä nettotulot n.4500e/kk ja lapsia ei ole. Asuntolainan lyhennykseen menee noin 550e/kk, yhtiövastike 180e/kk, autolaina 370e/kk, auton bensat 200e/kk, lisäksi kuntosali 70e/kk, internet 50e/kk, puhelin 30e/kk, kännykät 100e/kk, ruokaan 600e/kk, vaatteisiin ja elämiseen 500e/kk jne... Lisäksi vuosittan auton vakuutukset ym. vakuutukset ja pakolliset maksut (tv yms.) joista useita tuhansia euroja kuluja. Eli kyllä rahat hupenee johonkin. Onneksi valittiin edullinen kerrostaloasunto joten lainaan ei mene tätä enempää. Suomessa ei rikastumaan pääse, jotenkin tili aina vaan tyhjenee kuun loppua kohden.

...aivan hirveä summa! Tuollahan ostaa jo liki kahden kuukauden ruuat meidän perheelle ja meitä on sentään jo kolme - ja syömme omasta mielestämme todella hyvin ja terveellisesti!!
        Omat kulut n. 350 e / kk ja olen pitänyt kirjaa markka-ajoista alkaen!

• iii
        Boy30v kirjoitti:

Kyllä ihminen tulisi vähemmälläkin toimeen.

• mie
        iii kirjoitti:

Kyllä ihminen tulisi vähemmälläkin toimeen.

Tulomme n. 7500 e/kk (net), ja johonkin ne rahat vaan hupenee, talolainaan(okt), autoihin(2kpl),bensaan, ruokaan, matkoihin(2krt/v etelässä kaupunkilomat), vaatteisiin (2 teini-ikäistä lasta).
        Kyl se vaan niin on, että mitä enemmän tienaat, sitä enemmän kulutat = on varaa kuluttaa.
        Ei säästöön jää, mutta kerranhan täällä vaan eletään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      281
      2926
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      52
      2313
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      1997
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      115
      1733
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      108
      1675
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1375
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1317
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      58
      1232
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      77
      1181
    Aihe