Taajamajuna Seinäjoki-Jyväskylä

Rautatieliikenne!

Niin, miksi tämä junayhteys on luvattoman huono? Vain 3 vuoroa päivittäin suuntaansa ja KEVYT KISKOBUSSI ohittaa monta paikkaa, joista olisi kyytin nousijoita! Miksi?

Liikenteen vähyyttä perustellaan matkustajamäärien vähyydellä ja reitin kannattamattomuudella. Onko ajateltu, että jos junavuoroja ja pysähdyspaikkoja olisi enemmän, olisi varmasti kyytiin tulijoitakin enemmän. Nyt pysähdyspaikka puuttuu ainakin Kourasta, Kuohusta, Kintauksesta ja Vesangalta. Ensin mainittu Seinäjoella sijaitseva yli 300 asukkaan maalaiskylä, jota ympäröi suuri maaseutualue ja pienempiä kyliä. Matkustaja kyllä riittäisi. Kuohu, Kintaus ja Vesanka taas ovat kyliä/taajamia. Kuohu 700 asukasta, Kintaus 750 asukasta ja Vesanka 1300 asukasta. Kyytiin nousijoita olisi varmasti näissäkin kylissä, jotka sijaitsevat Jyväskylän lähistöllä.

Junavuoroja (henkilöjunia) on vain kuusi junapria, eli kolme junaa suuntaansa päivässä. Matkustajat joutuvat sitoutumaan täysin junien aikatauluihin, eikä joustovaraa ole. Jos vuoroja olisi edesä 4-5 päivässä suuntaansa, se toisi matkustamiseen joustoa ja avaisi uusia mahdollisuuksia alueen työ-, koulu- ja asiointimatkaliikenteeseen, sekä syöttöliikenteeseen Seinäjoen ja Jyväskylän asemille. Eihän lisämatkustajat voi tappiota tuoda!

Tämä rataosa on monille tärkeä kulkureitti,joten siihen kannattaisi ehdottomasti panostaa. Lisäksi lisäjunavuorot ja uudet pysähdyspaikat toisivat matkustajia maanteiltä rautateille. Tämä olisi hyvä asia jo ihmisten oman liikenneturvallisuuden kannalta, mutta myös luonnon ja ympäristön kannalta, sillä päästöt ja ruuhkat vähenisivät.

26

3595

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VR KISKOBUSSEINEEN

      Joskus ollut puhetta että koko rataosa suljetaan ja myöskin haapamäki-Tampere väliltä kiskobussit pois. Nimenomaan pitäis sitä vuoroja kun kerran kiskobusseja käytössä. Ja pysähdys paikkoja lisää. Lisäpysähdyksiä pitäis saada koura sydänmaa töysä Myllymäki kintaus ja petäjävesi. Ja junia lisää Seinäjoelta jo 8 aikaan kuten oli joskus ja 14 16 20 aikaan. Ja aamulla Ähtäristä Seinäjoelle 8 aikaan ja Jyväskylästä 10 14 16 19 21 aikaan. Ennen VR vetosi ettei kannata veturivetoisilla junilla ajaa nyt kiskobussit olis. Ja myöskin enemmän vuoroja haapamäki-Tampere välille ja pysähdyspaikkoja lisää mm. Lyly hirsilä suinula kangasala messukylä. Ja myöskin Jyväskylästä pohjoiseen kiskobusseja Ylivieskaan asti. Onhan se outoa että rutistaan ettei ole matkustajia mut kun junat ajaa Seinäjoelta 45 km Alavudelle jossa eka pysähdys vasta. Eli ei tarjota kyytiä kouralaislle eikä sydänmaan kyläisille. Mut varmaan pian

      ja rataosa alkaa kasvaa metsää kuin haapamäki-pori rata ainakin kihniölle asti.

      • Rautatieliikenne!

        Myllymäen asema on edelleen käytössä, mutta muuten puhut täyttä asiaa!


      • seisooko kourassa
        Rautatieliikenne! kirjoitti:

        Myllymäen asema on edelleen käytössä, mutta muuten puhut täyttä asiaa!

        On se VR omituinen laitos kun ei lisää kiskobusseille pysähdyspaikkoja ja ota lisää matkustajia kyytiin. Taitaa olla johtajien bonukset tärkeämpi asia kuin matkustajapalvelu.


      • columbo
        seisooko kourassa kirjoitti:

        On se VR omituinen laitos kun ei lisää kiskobusseille pysähdyspaikkoja ja ota lisää matkustajia kyytiin. Taitaa olla johtajien bonukset tärkeämpi asia kuin matkustajapalvelu.

        Kourassa ei seiso koskaan muu kuin pakkalanliikenne. Kiskot puretaan pois kunhan ensin routavaurion takia yksi kiskobussi kaatuu ojaan.


    • ....,,,,

      Eiköhän oman kunnan valtuutetut ole oikeampi osoite kuin suoli24-palsta.
      On 100% varma asia, että VR kuljettaa, kun vaan kunnilta löytyy ostohalukkuutta.

      • jos ei löydy

        Jos ei löydy?


    • ....,,,,

      Tyhmiähän ne valtuutettunne ovat, jos eivät kannattavaan bisnekseen lähde. VR hoitaa ostoliikenteen ja lipputulot jäävät kunnan kirstua kasvattamaan. Vai olisiko kuitenkin niin, ettei niitä matkustajia ole muita kuin tuo aloittaja, ja hänkin vain, jos ei ole varma ajokunnostaan.

    • Rautatieliikenne!

      En edes asu ko. radan varrella, mutta tutkittuani asiaa, olen tajunnut, että ehdottamiltani asemilta riittäisi kyytiintulijoita.

      aloittaja

      • vr rulaa

        VR PURKAA 2 VUODEN SEURAAVAT RATAOSAT ORIVESI-HAAPAMÄKI-SEINÄJOKI. JYVÄSKYLÄ-HAAPAMÄKI. JA OULU-ROVANIEMI.


      • Liikennevirasto
        vr rulaa kirjoitti:

        VR PURKAA 2 VUODEN SEURAAVAT RATAOSAT ORIVESI-HAAPAMÄKI-SEINÄJOKI. JYVÄSKYLÄ-HAAPAMÄKI. JA OULU-ROVANIEMI.

        VR ei pura yhtään mitään, kun ei senttiäkään omista rataa. Radan omistaa ja siitä huolen pitää Liikennevirasto, ennemmin Ratahallintokeskus ja sitä ennen Valtion Rautatiet. Nykyään kuitenkin liikennevirasto.


      • helbkusi
        Liikennevirasto kirjoitti:

        VR ei pura yhtään mitään, kun ei senttiäkään omista rataa. Radan omistaa ja siitä huolen pitää Liikennevirasto, ennemmin Ratahallintokeskus ja sitä ennen Valtion Rautatiet. Nykyään kuitenkin liikennevirasto.

        VR KUN PURKAA SEINÄJOKI-JYVÄSKYLÄ RADAN NIIN HELB ALKAA AJAA BUSSEILLA JYVÄSKYLÄSTÄ SEINÄJOELLE.


      • ....,,,,
        helbkusi kirjoitti:

        VR KUN PURKAA SEINÄJOKI-JYVÄSKYLÄ RADAN NIIN HELB ALKAA AJAA BUSSEILLA JYVÄSKYLÄSTÄ SEINÄJOELLE.

        Olisiko nyt kuitenkin tuo Onnibus, joka aloittaa halpaliikenteen tuolla välillä. Tosin ei vielä ole lupahakemusta näkynyt.


      • tokkops tuo
        helbkusi kirjoitti:

        VR KUN PURKAA SEINÄJOKI-JYVÄSKYLÄ RADAN NIIN HELB ALKAA AJAA BUSSEILLA JYVÄSKYLÄSTÄ SEINÄJOELLE.

        enneen kohta ajjoo ees helsingissä, kun kuuluu oleva ihan tapissaa koko firma. Vaikka nuo kuskit ovatki suurinpiiteintein juuri tuolta tylypahkan seuduilta kotosin, niin tuskinpa nuo ossais sielä ajjaa. Ovat kuulema tulleet enempi tuolta metsätalouden eli käpyjen kerääjien ammattikunnasta.


    • Liikennevirasto

      VR ei pura yhtään mitään, kun ei senttiäkään omista rataa. Radan omistaa ja siitä huolen pitää Liikennevirasto, ennemmin Ratahallintokeskus ja sitä ennen Valtion Rautatiet. Nykyään kuitenkin liikennevirasto.

      • liikennevirkailija

        VR on myynyt kiskobussit venäjälle. Ja on lopettamassa myös tavarajunaliikenteen suomessa kokonaan. Joten rekkojen määrä lisääntyy huomattavasti. Ja aikovat purkaa myöskin rataosuuden turku-toijala ja seinäjoki-Vaasa.


      • troll2
        liikennevirkailija kirjoitti:

        VR on myynyt kiskobussit venäjälle. Ja on lopettamassa myös tavarajunaliikenteen suomessa kokonaan. Joten rekkojen määrä lisääntyy huomattavasti. Ja aikovat purkaa myöskin rataosuuden turku-toijala ja seinäjoki-Vaasa.

        troll


      • Troll3
        troll2 kirjoitti:

        troll

        Troll


      • Troll4
        Troll3 kirjoitti:

        Troll

        Troll


      • radat pois
        Troll4 kirjoitti:

        Troll

        vapun aikaan VR aloittaa Seinäjoen päästä purkamaan Jyväskylän radan ja sen jälkeen myöskin haapamäki-Orivesi rata puretaan. Ja ensi vuonna purkavat oulu-Rovaniemi rataosuuden.


      • diamond o rosi
        radat pois kirjoitti:

        vapun aikaan VR aloittaa Seinäjoen päästä purkamaan Jyväskylän radan ja sen jälkeen myöskin haapamäki-Orivesi rata puretaan. Ja ensi vuonna purkavat oulu-Rovaniemi rataosuuden.

        VR purkaa seuraavan 10 v sisällä rataosat: seinäjoki-Jyväskylä haapamäki-Orivesi turku-toijala vaasa-Seinäjoki oulu-rovaniemi


      • ahaa nyt säästän rahaa
        diamond o rosi kirjoitti:

        VR purkaa seuraavan 10 v sisällä rataosat: seinäjoki-Jyväskylä haapamäki-Orivesi turku-toijala vaasa-Seinäjoki oulu-rovaniemi

        Niinkö meinaat


      • säästöä
        ahaa nyt säästän rahaa kirjoitti:

        Niinkö meinaat

        VR:llä on hetken päästä vain 2 rataa ja ne on helsinki-Oulu toinen Savon kautta ja toinen pohjanmaan kautta. Ja purkavat radat Espoo -Turku -toijala. Vaasa-seinäjoki-Kaskinen. Oulusta pohjoiseen kiskot oli Pieksämäki -Jyväskylä rata pois ja Jyväskylästä Tampereelle ja Seinäjoelle rata puretaan.


      • asiantuntija1
        säästöä kirjoitti:

        VR:llä on hetken päästä vain 2 rataa ja ne on helsinki-Oulu toinen Savon kautta ja toinen pohjanmaan kautta. Ja purkavat radat Espoo -Turku -toijala. Vaasa-seinäjoki-Kaskinen. Oulusta pohjoiseen kiskot oli Pieksämäki -Jyväskylä rata pois ja Jyväskylästä Tampereelle ja Seinäjoelle rata puretaan.

        Kyllä aivan totta puhut. Myöskin nyt peruskunnostettava osuus Seinäjoki-Oulu jää vähälle käytölle kun se puretaan kahden vuoden päästä. Tampere-Helsinki väliä on myös ehdotettu lakkautettavaksi vähäisten matkustajamäärien takia.
        Tavaraliikennettä harkitaan lopetettavaksi kokonaan, tästä ei vielä kuitenkaan päätöksiä vielä tehty.


      • uunoturhaporo
        asiantuntija1 kirjoitti:

        Kyllä aivan totta puhut. Myöskin nyt peruskunnostettava osuus Seinäjoki-Oulu jää vähälle käytölle kun se puretaan kahden vuoden päästä. Tampere-Helsinki väliä on myös ehdotettu lakkautettavaksi vähäisten matkustajamäärien takia.
        Tavaraliikennettä harkitaan lopetettavaksi kokonaan, tästä ei vielä kuitenkaan päätöksiä vielä tehty.

        Eipä tuolla Tampere Seinäjoki Oulu rataosuudella ruuhkaa ole vaikka niin väitetään. Eikä Seinäjoki haapamäki osuudella kulje 21-8 välillä yhtään junaa. Ja haspamäki-vilppula välillä ei19-9 välisenä aikana liikennettä


      • junamies
        säästöä kirjoitti:

        VR:llä on hetken päästä vain 2 rataa ja ne on helsinki-Oulu toinen Savon kautta ja toinen pohjanmaan kautta. Ja purkavat radat Espoo -Turku -toijala. Vaasa-seinäjoki-Kaskinen. Oulusta pohjoiseen kiskot oli Pieksämäki -Jyväskylä rata pois ja Jyväskylästä Tampereelle ja Seinäjoelle rata puretaan.

        Joo ei varmaan rataosuuksia joissa kulkee vain muutama juna päivässä kannata edes kunnossa pitää.


      • arskatanninen
        junamies kirjoitti:

        Joo ei varmaan rataosuuksia joissa kulkee vain muutama juna päivässä kannata edes kunnossa pitää.

        Pitäisköhän meidän amerikkalaisten ostaa tuo seinäjoki-Jyväskylä rataosuus. Ja junatja lisätä pysähdyspaikoiksi kaikki tasoristeykset. Ja tunnin välein Jyväskylästä ja Seinäjoelta lähtemään junat yötäpäivää. Ja homma rulettaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3131
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3077
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2427
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      95
      2112
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1893
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1780
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      84
      1387
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      81
      1122
    Aihe