XP:n tuki lopetettu?

sormi__suussa

Piti tyhjentää levy ja asentaa xp uudestaan. Kun yritin hakea tuoreempaa SP:tä, MS ilmoitti, ettei onnistu enää. Ei anneta!

Eikös XP:n pitänyt vielä toimia?

37

687

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • äs pee

        Ja jos koneessa on jo SP1, tarvitsee ladata ja asentaa vain SP3; jos ei SP1:tä, pitää asentaa sekä SP2 ja SP3, koska SP1:tä ei saa enää mistään.


      • äs pee kirjoitti:

        Ja jos koneessa on jo SP1, tarvitsee ladata ja asentaa vain SP3; jos ei SP1:tä, pitää asentaa sekä SP2 ja SP3, koska SP1:tä ei saa enää mistään.

        Muistaakseni SP1 päivityksen jälkeen pitää asentaa SP2 ja sen jälkeen SP3.


      • ei ole totta vapunen
        vapunen kirjoitti:

        Muistaakseni SP1 päivityksen jälkeen pitää asentaa SP2 ja sen jälkeen SP3.

        ei pidä paikkansa. muistan kun olin itse XP:n käyttäjä joskus, niin SP3:n päivittäminen SP1:sta onnistui!
        mutta jos ei mitään service pack -pakettia ollut, ei onnistunut muuta kuin SP1:n asennus ensin pohjalle


      • ei ole totta vapunen kirjoitti:

        ei pidä paikkansa. muistan kun olin itse XP:n käyttäjä joskus, niin SP3:n päivittäminen SP1:sta onnistui!
        mutta jos ei mitään service pack -pakettia ollut, ei onnistunut muuta kuin SP1:n asennus ensin pohjalle

        http://muropaketti.com/windows-xp-sp3-vihdoin-saatavilla

        "SP3 soveltuu asennettavaksi kaikkiin Windows XP:n eri variaatioihin (Professional, Home jne.), mutta vaatii käyttöjärjestelmästä löytyvän aiempi SP2-päivitys"

        Eli ainakin SP3 kohdalla se vaatii SP2 päivityksen eli sitä ei voi asentaa jos koneessa ei ole aikaisempia SP päivityksiä.


      • ...........
        vapunen kirjoitti:

        http://muropaketti.com/windows-xp-sp3-vihdoin-saatavilla

        "SP3 soveltuu asennettavaksi kaikkiin Windows XP:n eri variaatioihin (Professional, Home jne.), mutta vaatii käyttöjärjestelmästä löytyvän aiempi SP2-päivitys"

        Eli ainakin SP3 kohdalla se vaatii SP2 päivityksen eli sitä ei voi asentaa jos koneessa ei ole aikaisempia SP päivityksiä.

        Hei!
        Laitan tän kysymyksen suoraan sinulle, koska sieltä oon saanu aina hyvät neuvot. Siis, mulla on 7v vanha kone jossa xp käyttis. Sp3. Pelittää ihan suht koht, mutta ensivuoden alussa pitäis viimeistään sitten tehdä jotain. Mikä tässä olis järkevintä? Kannettavaan meinaan vaihtaa, en halua enää tätä pöytäkonetta. Kuinka suuri olis kiintolevytilan oltava, että olis hyvä? Lataan hyvin vähän sinne mitään, enkä tarvi pelikonetta. Miten tuo win8, pärjääkö sillä mitenkään? Kosketusnäyttö kannettavaa en haluaisi. Kiitos jos viitsit vastailla..


      • ........... kirjoitti:

        Hei!
        Laitan tän kysymyksen suoraan sinulle, koska sieltä oon saanu aina hyvät neuvot. Siis, mulla on 7v vanha kone jossa xp käyttis. Sp3. Pelittää ihan suht koht, mutta ensivuoden alussa pitäis viimeistään sitten tehdä jotain. Mikä tässä olis järkevintä? Kannettavaan meinaan vaihtaa, en halua enää tätä pöytäkonetta. Kuinka suuri olis kiintolevytilan oltava, että olis hyvä? Lataan hyvin vähän sinne mitään, enkä tarvi pelikonetta. Miten tuo win8, pärjääkö sillä mitenkään? Kosketusnäyttö kannettavaa en haluaisi. Kiitos jos viitsit vastailla..

        Itse harkitsisin tuossa tapauksessa joko Lubuntun 12.10 Linux jakelun asentamista tai koneen vaihtoa ( Lubuntu soveltuu hyvin vanhoihin koneisiin ja on tarkoitettu enimmäkseen nettikäyttöön.

        Jos meinaat ostaa uuden läppärin niin levytilaa kannattaa olla 500 Gt tai yli. Windows 8 on tehty kosketusnäyttöjä ajatellen, joten sen käyttäminen tavan koneella ei ole niin mukavaa. Itseasiassa sen käyttöliittymä on enemmänkin tiellä. Windows 8 käyttöliittymän saa toki ohitettua käynnistyessä ja myös käynnistävalikon palautettua tällä ohjelmalla: http://aleksijohansson.net/artikkeli/2012/10/nä-palautat-windows-8n-käynnistä-valikon

        JA jos laitat pöytäkoneen kierrätykseen niin muistat varmaan asentaa Windowsin uusiksi ja ylikirjoittaa levyn 1-3 kertaa esim CCleaner ohjelmalla.


      • ..........
        vapunen kirjoitti:

        Itse harkitsisin tuossa tapauksessa joko Lubuntun 12.10 Linux jakelun asentamista tai koneen vaihtoa ( Lubuntu soveltuu hyvin vanhoihin koneisiin ja on tarkoitettu enimmäkseen nettikäyttöön.

        Jos meinaat ostaa uuden läppärin niin levytilaa kannattaa olla 500 Gt tai yli. Windows 8 on tehty kosketusnäyttöjä ajatellen, joten sen käyttäminen tavan koneella ei ole niin mukavaa. Itseasiassa sen käyttöliittymä on enemmänkin tiellä. Windows 8 käyttöliittymän saa toki ohitettua käynnistyessä ja myös käynnistävalikon palautettua tällä ohjelmalla: http://aleksijohansson.net/artikkeli/2012/10/nä-palautat-windows-8n-käynnistä-valikon

        JA jos laitat pöytäkoneen kierrätykseen niin muistat varmaan asentaa Windowsin uusiksi ja ylikirjoittaa levyn 1-3 kertaa esim CCleaner ohjelmalla.

        Kiitos nopeasta vastauksesta! Konetta en niinkään meinannu laittaa kiertoon, mutta mulla on mielestäni tässä hyvä näyttö, 19 tuuman Acer. Maksaisikohan tästä näytöstä kukaan mitään? Tosin, ikää alkaa olla... Tuosta win 8 vielä...on se sitte kumma, kun mitää muuta käyttistä ei kuitenkaan oo nyt oikein ees tarjolla. En lähde noihin Lubuntu juttuihin, en tiedä niistä mitään.
        Oon muutenkin jo aikonu päästä näistä johtomääristä pöydän alla eroon ja hankkia sen läppärin. Mut, kiitti taas!


      • .......... kirjoitti:

        Kiitos nopeasta vastauksesta! Konetta en niinkään meinannu laittaa kiertoon, mutta mulla on mielestäni tässä hyvä näyttö, 19 tuuman Acer. Maksaisikohan tästä näytöstä kukaan mitään? Tosin, ikää alkaa olla... Tuosta win 8 vielä...on se sitte kumma, kun mitää muuta käyttistä ei kuitenkaan oo nyt oikein ees tarjolla. En lähde noihin Lubuntu juttuihin, en tiedä niistä mitään.
        Oon muutenkin jo aikonu päästä näistä johtomääristä pöydän alla eroon ja hankkia sen läppärin. Mut, kiitti taas!

        Riippuu siitä, että kuinka vanha se näyttö on. Uuden yli 20" Full HD tuumaisen näytön saa jo alle 130 euroa.

        Jos olisit ollut ostamassa uutta konetta syksyllä niin silloin Win7 koneita oli vielä hyvin myynnissä. Nyt niitä on harvakseltaan ja suurinosa on kalliimman hintaluokassa.


      • .........
        vapunen kirjoitti:

        Riippuu siitä, että kuinka vanha se näyttö on. Uuden yli 20" Full HD tuumaisen näytön saa jo alle 130 euroa.

        Jos olisit ollut ostamassa uutta konetta syksyllä niin silloin Win7 koneita oli vielä hyvin myynnissä. Nyt niitä on harvakseltaan ja suurinosa on kalliimman hintaluokassa.

        Joo no ei tästä näytöstä sitten mitään saa. Tää on kans sen 7v. vanha. Sitä meinasin vielä sulta kysyä, että kun oon hankkimassa keväällä lumia 820 puhelinta ja mulla tässä vanhassa koneessa on toi media player, niin pystyykö sillä siirtää musiikkia myös lumiaan? Sit siitä läppäristä vielä, että nyt kun niissä on se win8, mut kaikissa ei kuitenkaan lue että kosketusnäyttö? eli, käytetäänkö niitä sit niinku näitäkin, eli näppäimillä vaan? En usko että alan siihen ite mitään "uusia sovelluksia" laittamaan, jolla saisin sen ohitettua. Ei ole kykyä sellaisiin hommiin. Kyl sen täytyy sit toimia niin ku se kaupasta kannettuna on tarkoitettu. Kiitti taas!


    • American dynamo

      508 päivää tuen loppumiseen
      Tässä vahvistus:

      End of extended support
      Windows XP, Service Pack 3
      April 8, 2014
      http://windows.microsoft.com/en-US/windows/products/lifecycle












      Silloinkin kyseessä on tuen viimeisten rippeidenkin totaaliloppuminen. Käytännössä uusissa laitteissa ei enää ole tukea XP:lle, vaikka onkin mahdollisuus että laite toimii.

      Tuon takarajan jälkeen ei enää tule tietoturvapäivityksiä, mutta XP:n ohjelmia ei enää ole kehitetty pitkään aikaan eli sen bugien kanssa on vain elettävä.

      Noita tietokoneita ei kuitenkaan kannata heittää pois. Järkevintä on tutustua vaihtoehtoihin, jotka ovat paljon kattavampia ohjelmatarjonnaltaan kuin XP. Eli siis kaikki uudemmat Windowsit.

    • netikkaa

      anna rahaa !

    • BeefLindstroem

      mikä olisi paras käyttis miniläppäriin XPn tilalle joskun tuki loppuu? win7 tai 8 ei käy, ubuntu on umpiouto..

    • BeefL.

      mini taitaa olla alitehoinen pyörittämään Kasia. Chrome voisi ehkä olla yksi vaihtoehto. Ei kyllä ole siitä kokemusta.

    • Ei välttämättä. Täällä yksi keskustelija asensi omaan mini-läppäriin tuon Win8 ja se toimi siinä kuulumma nopeammin kuin Win7 Starter.

    • -N-N-

      Mulla on uudessa läppärissä Win8, classic shell asennettu työpöydälle, otin kosketusnäytön pois ja käytän vehjettä erillisillä näppiksellä ja hiirellä.

      (Käytän muuten ns. pystyhiirtä. Hyvin ergonominen, suosittelen kaikille, joilla on käsivarren ja olan alueella ongelmia tietsikkatyöskentelyn aikana.)

      Käytän Win8:ssa toisia toimintoja työpöydältä ja toisia tuolta uudelta Modernilta. Ihan näppärästi sujuu, tykkään paljon enkä sori vaan ymmärrä tätät että "uusi käyttöliittymä on tiellä"???

      Riippuu ehkä siitä miten konetta käyttää ja mitä on käyttänyt aikaisemmin?

      Itse olen käyttänyt tätä ennen pitkään seiskaa, joten siirtyminen ei ollut yhtään vaikeaa. En pelaa joten en osaa sanoa miten toimii pelikoneena, mutta kaikkeen muuhun käytän, ja hyvinhän tämä mylly pyörii :-)

      • Niin siis vuoden 2014 huhtikuussa.


      • -------
        vapunen kirjoitti:

        Niin siis vuoden 2014 huhtikuussa.

        Johan mie ihan peljästyin, kun luin että huhtikuussa loppuu ja siinä ei sanottu mitään, että vuoden päästä huhtikuussa!
        Hyvä kun tuli vahvistus..


    • aina toimiitoimiitoi

      Höh, mitä tuo haittaa. XP toimii ninkuin ennekin senkin jälkeen. Ei kannata uskoa kaikkia helppoheikkien höpöjä.

    • Tottakai toimii mutta verkossa sitä ei kannata pitää tämän jälkeen.

      • 14+6

        Jos XP-koneessa on ajantasalla oleva tietoturvaohjelmisto, vaikka Norton Internet Security, niin onko kone silloin turvallista pitää verkossa NAT:n takana? Siis vielä vuodenkin päästä.


      • 14+6 kirjoitti:

        Jos XP-koneessa on ajantasalla oleva tietoturvaohjelmisto, vaikka Norton Internet Security, niin onko kone silloin turvallista pitää verkossa NAT:n takana? Siis vielä vuodenkin päästä.

        Ei ole. Viimeisen päivityksen jälkeen XP:tä voi käyttää turvallisesti ehkä ~2-3 kk. Riippuu mistä roikkuu.


    • Juurikin näin. Virustorjunta ja palomuuri eivät auta tähän asiaan paljoakaan.

    • fish.sandwich

      minkä suuruinen on XPn markkinaosuus tätänykyä? Varmasti sata miljoonaa käyttää vielä. Veikkaanpa et Ms joutuu jakamaan tukea..

      • uusia käyttäjiä

        Ja vielä tulee uusiakin XP:n käyttäjiä. Eilen juuri kunnostin yhden 9 vuotta vanhan läppärin jonka sai ilmaiseksi, ja annoin kaverille joka tarvitsee toimivaa tietokonetta lähinnä facebook- ym. käyttöön. Säädin sen käynnistymään ja toimimaan paljon nopeammin kuin monet paljon uudemmat koneet seiskalla, joissa nopeampi kovalevy ja rammia 2-4x määrä ja silti toimivat hitaammin ja huonommin.

        Vuoden päästä tulee sitten ajankohtaiseksi päivitys win8.2:een, ellei ms vielä jatka xp:n tuotetukea.


      • toukka1000
        uusia käyttäjiä kirjoitti:

        Ja vielä tulee uusiakin XP:n käyttäjiä. Eilen juuri kunnostin yhden 9 vuotta vanhan läppärin jonka sai ilmaiseksi, ja annoin kaverille joka tarvitsee toimivaa tietokonetta lähinnä facebook- ym. käyttöön. Säädin sen käynnistymään ja toimimaan paljon nopeammin kuin monet paljon uudemmat koneet seiskalla, joissa nopeampi kovalevy ja rammia 2-4x määrä ja silti toimivat hitaammin ja huonommin.

        Vuoden päästä tulee sitten ajankohtaiseksi päivitys win8.2:een, ellei ms vielä jatka xp:n tuotetukea.

        niin miksei MS voi jatkaa tietoturvapäivitysten julkaisemista XPlle 04/14 jälkeenkin? Ei varmaan mikään iso kustannuskysymys firmalle. Tarkoituksena siis vaan pakottaa ihmiset uuteen käyttikseen?


      • toukka1000 kirjoitti:

        niin miksei MS voi jatkaa tietoturvapäivitysten julkaisemista XPlle 04/14 jälkeenkin? Ei varmaan mikään iso kustannuskysymys firmalle. Tarkoituksena siis vaan pakottaa ihmiset uuteen käyttikseen?

        Koska kyseessä on jo muutenkin tietoturvaltaan ei niin hyvä käyttöjärjestelmä ja se on yli 12 vuotta vanha. Uudet laitteet eivät pian enää tue sitä.


      • ....
        vapunen kirjoitti:

        Koska kyseessä on jo muutenkin tietoturvaltaan ei niin hyvä käyttöjärjestelmä ja se on yli 12 vuotta vanha. Uudet laitteet eivät pian enää tue sitä.

        Windows 1 tuki jatkui 16 vuotta, vaikka käyttäjiä paljon vähemmän. Xp:lle 20 vuotta olisi kohtuullista.


      • Zorlim
        .... kirjoitti:

        Windows 1 tuki jatkui 16 vuotta, vaikka käyttäjiä paljon vähemmän. Xp:lle 20 vuotta olisi kohtuullista.

        Windows 1.0:n, 2.0:n, 3.0:n, 3.1:n ja 3.11:n tuki loppui tammikuussa 2001. Samaan aikaan taisi loppua myös kolmen ekan NT 3.x:n tuki.


    • mimmeliliini

      SP3 sisältää kaikki aikaisemmat päivitykseeli sp1 ja sp2 versiot.

    • Mutta sitä ei minun tietääkseni voi asentaa jos koneessa on vain SP1 päivitys. Ensiksi pitää olla SP2.

    • ei suostu kuolee

      XP:n markkinaosuus on vielä 37% ?! Veikkaan että MS joutuu jatkamaan tukea vielä ens kevään jälkeenkin.

      • Win8 tuki päättyy myös

        XP:n käyttäjillä ei ole mitään varteenotettavia vaihtoehtojakaan, johon sitä käyttistä voisi päivittää.

        Esim. joku vanha tehokas P4-kone XP:llä, win8:n siihen voi asentaa mutta win8-tuki jääkin aika tyngäksi ja päättyy samoihin aikoihin kuin XP:n tuki. Win8.1:stä P4:een ei pysty enää asentamaan kun 8.1 vaatii uudemman prosessorin.

        Jos joku on vanhasta p4:sta tehnyt vaikka hienon htpc-koneen jolla katsotaan blurayta, netflixiä, youtubea ja käytetään nettiä yms ja päivittänyt siihen win8:n, niin kohta on yhtä pahassa liemessä kuin vanhalla XP:lläkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10682
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3033
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      206
      2849
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2137
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1888
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1709
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1656
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1597
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1543
    10. 82
      1478
    Aihe