"Baal" on yksi Raamatussa kerrotuista epäjumalista joita israelilaisetkin palvelivat ja vihoittivat Jumalan.
Wikipedia kertoo tästä epäjumalsta mm. seuraavaa:
Baal on hepreaksi בעל; ”herra", "hallitsija” - totuus on että Israelissa palvotrtiin Baalia ajoittain enemmän kuin Israelin Jumalaa - siksi seuraava kysymys on mielestäni oikeutettu:
Kysymys:
Onko sillä, että Baal tarkoittaa käännettynä "herra" mitään yhteyttä siihen että Jumalan nimi (tetragrammaton יהוה JHVH, Jehovah, Jahve) on poistettu useimmista Raamatuista? ja on nykyään jokapaikassa missä alkujaan oli tetragrammaton יהוה JHVH - (lähtöisin hebrean konsonantti aakkosista), korvattu sanalla "Herra".
Osaako esimerkiksi Timo Flink antaa vastauksen tähän ? Vaikuttaa epäillyttävältä koska myös paljon niistä ajatuksista joita Baalin palvonnasta löytyy - löytyy myös kristinuskosta - muun muuassa se että jokaisella ihmisellä olisi kuolematon sielu ..
Kysymys 1
2
<50
Vastaukset
Hei !
Minä en ole Flink, mutta keskustelupalsta on olemassa meille kaikille.
Minun näkemys asiassa on se että JHWH on erikoisella tavalla erotuva Jumalan "erisnimi" olkoinkin että aina ihmisen kanssa onkin ollut tekemisissä Jeesus Kristus. Jeesus Kristus loi maailmatkin siis luomistyön. Asia on kummallinen tietenkin ajatella, mutta jostakin syystä me olemme aina tekemissä asian kanssa että Jumala Isä itte Yliukko delegoi kainen pojalleen Jeesukselle Kristukselle joka oli olemassa jo ennen aikojen alkua. Jeesus ei ole luotu, kuten enkelit ovat luotuja. Jumaluus on ihmellinen asia. Kol 1:12-18, 2:9, Apt 17:29.
Koska pelättiin lausua Jumalaa nimeltä pelossa että rikkoo käskyä ettei lausu turhaan Jumalan nimeä, Jumala sai monta yleisnimeä, jotka kaikki on Raamatussa käännetty "Herra" sanalla usein, melkein miltei kaikki, en ole laskenut, Tmo Flink on parempi vastaaja saattaa tietää täsmälleen luvun, minullakin sanakirjat on mutta en ole niin isoon urakkaan vielä ryhtynyt toistaiseksi.
"Jahve" on kovin kyseenalainen lausuttava sillä kukaan ei tiedä miten alkuhebrea taipui ilman konsonantteja JHWH:n kohdalla.
"Jehova" on masoreettien käyttöön ottama asia, masoreetit olivat suunnilleen Jeesuksen aikainen kirjantutkijoiden ryhmä/ uskonto/ lahko.
Sieltä pohjalta "Jehova" on kotoisin.
On aivan yksi lysti Jumalan nimen oikein lausuminen, aivan yksi lysti.
Ei sillä ole merkitystä ja kielntutkijat paljolti päättelevät "Jahvea" lähempänä kuin Jehovaa, mutta yksi lysti.
Jumalalla ja Jeesuksella on monta nimeä rakkailla lapsilla paljolti yksi lysti, emme voi esittää aina tarkkoja oikeaoppisuusvaatimuksia koska Raamatun ilmoitus Jumalan persoonallisuusasioissa on kovin niukka, jotakin tiedämme, 1 Joh 4:8, ihmisillä on oma kokemus sydämessään Jumalasta ja on hyvin hankalaa mennä asettamaan oikeaoppisuusvaatimuksia.
Jumaluudessa on kyse jumaluudesta jossa pelastusopissa Raamatussa on meille aina ilmoitettu kaikessa aikamuodossa kolme tekijää jotka vaikutavat yhdessä ihmisen hyväksi, Isä, Poika ja Pyhä Henki. On hyvin hankalaa mennä tekemään persoonallisuusanalyysiä ikäänkuin Jumalaa korkeammalta luodun ihmisen.
Ehkä kuitenkin minun sisäisestä näkemyksestä voisi olla apua:
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/1.1
Jumalan siunausta
jariLystiä kyllä:
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/7.12
yst. t. jari laurila
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad1001763- 591160
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että4411126- 1701043
- 58821
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän130814Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä49766- 84753
- 51708
- 57671