Vanhusten yksinäisyydellä syyllistetään omaisia

kyllästynyt jo

Oikein pressan suusta on nyt kuultu miten pitää omaisten huolehtia vanhuksista. Ihan suvereenia syyllistämistä, kun vanhustehuolto on niin retuperällä eikä kukaan tee sille mitään konkreettista.
Kyllä yksinäisyyttä on kaikissa ikäryhmissä ja mielestäni se on enemmän luonne kysymys kun ikäkysymys. Toisilla on kertakaikkiaan sellainen luonne, että ovat yksinäisempiä kun toiset.

52

741

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nariseva omainen

Juu niin pitääkin huolehtia omaisten ensimmäisenä ja sitten se kuuluu vasta muille.Mutta kun ei kaikki nekään jotka saavat siitä hoivaamisesta palkkansa halua hoitaa niin tässähän se iso mutta vasta onkin.Kuulin tuossa äskettäin kuinka omainen meni katsomaan oliko hänen omaisensa viety syömään kun oli ruoka aika niin ei oltu viety.Ja tämä on käynyt monta kertaa. Niin miksiköhän ei oltu viety? Juu sanoin hänelle että älä ainakaan kysy keneltäkää saat kuitenkin vastaukseksi että hän ei halunnut tulla.Näin oli meidänkin papan kohdalla. Omaisilla pitää olla aikaa edes käydä syöttämässä ja ulkoituttaa samalla nämä hoidettavat kun ei ole sitä henkilökuntaa että silleen.

• hoitajahoi

Ihmisen perusoikeus on ITSEMÄÄRÄÄMISOIKEUS. Eli viime kädessä ihminen itse päättää elämästään; toinen sitä ei voi tehdä eikä väkisin syöttää.
        Otapa selvää ko. oikeudesta, vaikkapa googlamalla. Hoitajan niskaan on aina helppo kipata kaikki, vaikkapa oma syyllisyys.

• kunnan velvollisuus!

Voi ystävä hyvä lapset 55v stten lähti leipää hakemmaan 500km päähän ,ei sieltä tulla syöttämään.Hyvin monelle kävi niin,Taas tälläkin hetkellä joutuvat tekemään niin
        leipää ei maaseudulta saa,joten elämän tilanne on niin.Eikä vanhuksia suuriin kaupunkeihin oteta,paikat laitoksissa täynnä. Joten pitkät matkat omaisten luo,kyll luulisin Niinistönkin ajan hengen tietävän.

• hohhoijaa

EI SITTEN tullut mieleen et omaiset voi asua jopa toisessa maassa

• Seliselii
        hoitajahoi kirjoitti:

Ihmisen perusoikeus on ITSEMÄÄRÄÄMISOIKEUS. Eli viime kädessä ihminen itse päättää elämästään; toinen sitä ei voi tehdä eikä väkisin syöttää.
        Otapa selvää ko. oikeudesta, vaikkapa googlamalla. Hoitajan niskaan on aina helppo kipata kaikki, vaikkapa oma syyllisyys.

Joo,kyllä teillä hoitajilla noita selityksiä riittää.Milloin vedotaan vaitiolovelvollisuuteen,joka käytännössä tarkoittanee ettei kerrota edes hoitokäytännöistä.Kun ei muuten vaan oman perseen liikuttminen töissä kiinnosta niin vedotaan potilaan itsemääräämisoikeuteen!

• Luxusdaami
        hoitajahoi kirjoitti:

Liki 100 000 euron virkaeläkkeellä, isolla omaisuudella on helppo toimia. Ostan kaikki palvelukset luxustasolla, Martat siivoojina, kauneudenhoitopalvelut, kylpylät haen Virosta.

En ole riippuvainen jälkikasvusta; mitä nyt lahjon miniää joka kuukausi!

• Raha ei ole kaikki
        Luxusdaami kirjoitti:

Liki 100 000 euron virkaeläkkeellä, isolla omaisuudella on helppo toimia. Ostan kaikki palvelukset luxustasolla, Martat siivoojina, kauneudenhoitopalvelut, kylpylät haen Virosta.

En ole riippuvainen jälkikasvusta; mitä nyt lahjon miniää joka kuukausi!

Äveriäällä virkamiehellä, eläköityneelläkin, luulisi olevan niin paljon henkilökohtaista moraalia ja yhteiskunnallista vastuuta, että jättäisi kylpylämanitkin Suomen paikkoihin, jotta tämä maa, joka sulle eläkke-edut on järjestänyt, pysyisi jaloillaan.

Itse en pidä isoa omaisuutta luxuksena, jos oma aivotoiminta, pääoma, ei kerro, miten ja mihin mani tulisi upottaa, jotta siitä hyötyisi kansantaloudellisesti mahdollisimman moni.

Mutta entä sitten, kun sinä alat olla riippuvainen siitä, että joku hoitaa sinut sinne petin pohjalle?

• älkää viittikö

Suurin osa vanhuksista on maksanut ikänsä veroja eli kyllä kuuluisi saada hoito ihan kunnan tai valtion kustantamana. Ihmeellistä että omeisten pitäisi hoitaa vanhukset, kun pienet lapsetkin voi viedä päiväkotiin. Pitäskö ottaa töistä virkavaapaata tai kenties irtisanoutua että kerkee vahtimaan onko mummo saanu purtavaa.
      Luulen kyllä että 99% hoitajista haluaa kyllä hoitaa kunnolla, mutta työnantaja ei anna siihen mahdollisuutta.
      Kehoitan kaikkia omaisia kokeilemaan miltää tuntuu hoitaa 10-20 huonokuntoista vanhusta lähes yksin ja yövuorossa voi olla hoitajaa kohti yli 40 hoidettavaa.

• jaahaas?!

Minkä takia sinä omaisia kehoitat "kokeilemaan", "miltä tuntuu hoitaa 10-20 huonokuntoista vanhusta lähes yksin ja yövuorossa ja yövuorossa voi olla hoitajaa kohti yli 40 hoidettavaa", koska sinähän saat siitä palkan, mikäli oikeasti olet vanhustenhoitaja? Mä ainakaan en russuttaisi edes viidenkymmenen ihmisen hoitamisesta, jos siitä juoksisisi kuukausiliksa. Ja muistan eräänkin keskussairaalan osastolla letkuissa aikoinaan istuessani ( en ole vanhus), että ei niillä hoitajilla siellä kyllä mikään kiire ollut: siellä oli ihan naistenlehtiä niiden luettavaksi niiden hoitajien tiloissa ja niin poispäin.,ja ehtivät ryystää kahvit ja tunkea pullaa kurkkuun, joskin keskussairaalat on aina parempia paikkoja, kuin ihmisten tappajat- raiskaajat ammattitaidottomat terveyskeskukset. Minulla esimerkiksi olisi kerran mennyt henki, jollei mun sukulaiset olisi vaatineet, että mut pitää verenvuodon takia toimittaa keskussairaalaan: joku virulia puhuva akka siellä paineli mun mahaa, ja sanoi,että sulla ehkä on "crohn" ja laittoi mut kitumaan kotiin kauheissa kivuissa lähes kahdeksi viikoksi, mutta kun sukualaiseni ja minä itse vaadittiin tampiolle sairaanhoitajalle, että nyt tässä kuule ei odotella mitään sinun omalääkärisi käskyä, niin pääsin keskussairaalaan ja mun henki säästyi.

En luultavasti ikinä unohda, miten sairaalla tavalla minua on kohdeltu terveyskeskuksissa. Keskussairaaloissa en koskaan ole saanut huonoa hoitoa. Ja terveisiä Suomen valtiolle: laittakaa postissa niiden v*tun muka "omalääkäreidenne" yhteystiedot asianomaisille, jos väitätte ihnisillä Suomesa muka sellaisia olevan, ettei tarvi alkaa vakavasti sairaana jollekin juntille ammattitaidottomalle selittää,että hei nyt minä olen kuolemansairas ja että en tiedä, kuka on minun omalääkäri terveyskeskusksessa.

Toivon, ettei vanhukset joudu kokemaan samaa, kuin minä. Onneksi yhtä syöpäsairasta sukulaista ovat sentään hoitaneet paremmin,kuin minua.

• Irtisanoutunut

Töistä ei niin vain oteta virkavapaata. Minä anoin virkavapaata päästäkseni hoitamaan iäkästä äitiäni kokopäiväisesti. Virkavapaata ei myönnetty. Irtisanouduin ja olen nyt äitini omaishoitajana.
        Kyllä yhteiskunnan, niin työnantajien kuin kuntienkin, tulee olla mukana auttamassa vanhuksia.
        Työnantajien tulee myöntää virkavapaata, hehän eivät joudu maksamaan virkavapaalla olevalle palkkaa. Lakiin on kirjattu mahdollisuus virkavapaaseen, mutta vapaasta päättää työnantaja.
        Kuntien tulee olla mukana siinä, että vanhus halutessaan ja tarvitessaan saa hyvän hoitopaikan. Eivät kaikki vanhukset halua lapsiaan hoitamaan heitä. Kuntien tulee myös huolehtia siitä, että omaishoitaja saa rahallista tukea ja vapaapäiviä. Nyt nämä asiat eivät toteudu läheskään kaikissa kunnissa, kun kunnat saavat itse päättää tuen myöntämisestä. Tuen määrä on myös naurettava, ei alle 400 eurolla kuukaudessa kukaan tule toimeen. Siitä vielä verot pois...
        Niinistö ryhtyköön toimenpiteisiin, jotta edellä mainitut asiat saadaan järjestykseen. Työnantaja velvoitettava vapaiden myöntämiseen, kunnat hoitopaikan järjestämiseen, omaishoitajan tuet suuremmiksi jne.
        Omaisia ei tule velvoittaa hoitamaan vanhempiaan jos heillä ei ole siihen mahdollisuutta. Eri asia on jos asuu samalla paikkakunnalla. Silloin täytyy olla aikaa edes sen verran, että käy vanhukselle edes kerran viikossa kaupassa ja ehtii kyselemään vointia ja kuulumisia. Kunta auttakoon sitten vanhusta siinä rinnalla.

• Musa soimaan

Ei kuulosta hääviltä kyllä... noh, jos laittais vaikka kuulokkeet korville ja musan täysille! Silloin voisi tehdä työtä rauhassa omaan tahtiin, potilas kerrallaan. Stressaavinta on varmaankin se jatkuva vaatimusten ja huudon määrä, sen saisi poistettua kuulokkeilla. Kun ei yksi hoitaja pysty kuitenkaan tekemään nopeammin mitä tekee.

• nariseva omainen

Kyllä tässä on maksettu veroja mutta mitähän on saatu? Nämä joita nyt pitäisi hoitaa noissa laitoksissa maksavet veroja eläkkeistään kuolemaan asti Ja jälkeläiset vielä jäämistöstä jos jotain jää niin niitä veroja.

• 5+6

Presidentti puhui asiaa.

"Pahimmillaan voi käydä niin, että luotamme julkisten palveluiden huolehtivan ihmisestä niin täydellisesti, että etäännymme lähimmäisistämme. Ihmisarvoiseen vanhuuteen kuuluu hyvän huolenpidon ja palveluiden lisäksi myös toisten ihmisten seura − osallisuus ympäröivästä yhteisöstä ja yhteiskunnasta."

• leipää ja vettä.

Olen sitämieltä matkat on pitkät kun silloin 40-50-luvulla oli työtä etsimään,nyt jo vanhuus estää auttamisen. Herrat puhuu filosofiaa,voisivat ajatella ,sitä aikaa kuinka
        silloin oli asiat.Nuorempana reissattiin lomilla,mutta nyt on kunto rapistunut.
        Yhteis kunta on velvollinen hoitamaan parhaa Suomen nostaneet näinkin hyviin asemiin...Ei te 30--.50v tiedä miten suomen laita oli silloin,kun te synnyitte.

• Kauaskarannut28

"Pahimmillaan voi käydä niin, että luotamme viranomaisiin ja muutamme opiskelemaan ja töihin viidensadan kilometrin päähän niin täydellisesti, ettemme voi huolehtia vanhuksistamme, vaikka todellakin haluaisimme.

Järkätkääpä niitä opinto- ja työpaikkoja tasaisesti joka puolelle maata, ettei kenenkään ole pakko leipänsä perässä lähteä niin kauas, hyvä herra presidentti, jota en äänestänyt viimeksi, enkä äänestä ensi vaaleissakaan."

• Saa ja pitääkin

Silloin kun lapseni olivat kouluikäisiä ja koulussa sattui jotain ikävää kavereitten toimesta, niin joka ainut armas kerta ihmettelin, miksi niitä vanhempia, jotka eivät kykene jälkikasvuaan kasvattamaan = ohjaamaan millään tavalla, ei saa syyllistää.

Niin nytkin; miksi omaisia ei saa syyllistää, jos omainen, läheisin ihminen maan päällä, jätetään heitteille omien ihmisten toimesta. Vaikka hoitajia ja hoitopaikkoja olisi kuinka paljon, kukaan eikä mikään korvaa omien, tärkeiden, läheisten ja rakkaiden ihmisten yhteydenpitoa. Ei mikään.

• hohhotihoijjaa

No entäpä jos yksin huoneessaan kikkivä vanhus on ollut koko ikänsä mulkku ihminen? Näitäkin nimittäin on. Kaikenlaisia sotien traumatisoimia lasten hakkaajia ja raiskaajia, joita kukaan ei halua enää nähdä, kun eroon on päästy. Ja ihan totta: Minä kyllä ymmärrän, jos joku ei halua olla tekemisissä ihmisen kanssa, joka on sadistisesti rääkännyt häntä jopa vuosia. Ei ne vanhukset ole ihmisiä kummempia. Toiset hyviä tyyppejä, toiset paskapäitä.

• Kumpi pää sulla on?
        hohhotihoijjaa kirjoitti:

No entäpä jos yksin huoneessaan kikkivä vanhus on ollut koko ikänsä mulkku ihminen? Näitäkin nimittäin on. Kaikenlaisia sotien traumatisoimia lasten hakkaajia ja raiskaajia, joita kukaan ei halua enää nähdä, kun eroon on päästy. Ja ihan totta: Minä kyllä ymmärrän, jos joku ei halua olla tekemisissä ihmisen kanssa, joka on sadistisesti rääkännyt häntä jopa vuosia. Ei ne vanhukset ole ihmisiä kummempia. Toiset hyviä tyyppejä, toiset paskapäitä.

Miten koet olevasi erilainen tai parempi? Aikuinen osaa ottaa huomioon sodat ja kaiken muunkin, mikä on traumatisoinut. Keskenkasvuiseksi henkisesti jäänyt tai muuten vaillinaisesti kehittynyt ei tietenkään pysty muuhun kuin pyörimään oman napansa ympärillä.

• arvon-poika
        Kumpi pää sulla on? kirjoitti:

Miten koet olevasi erilainen tai parempi? Aikuinen osaa ottaa huomioon sodat ja kaiken muunkin, mikä on traumatisoinut. Keskenkasvuiseksi henkisesti jäänyt tai muuten vaillinaisesti kehittynyt ei tietenkään pysty muuhun kuin pyörimään oman napansa ympärillä.

OLEN SELVÄÄ OTTANUT ,KUN KAUKANA ASUN,virkailijalta ovatko lapset velvollisia auttamaan maksuissa sekä avustamaan hoidoissa..Vastaus oli ei
        jokainen on työnsä tehnyt ,jolla hoito tapahtuu.Jos omaisuutta on ne on myytäv'ä
        kustannatte hoidot omalla hänen rahoilla,mutta jos ei omaisuutta,niin yhteiskunta..

Vastauksen sain näin..

• Vai arvoton
        arvon-poika kirjoitti:

OLEN SELVÄÄ OTTANUT ,KUN KAUKANA ASUN,virkailijalta ovatko lapset velvollisia auttamaan maksuissa sekä avustamaan hoidoissa..Vastaus oli ei
        jokainen on työnsä tehnyt ,jolla hoito tapahtuu.Jos omaisuutta on ne on myytäv'ä
        kustannatte hoidot omalla hänen rahoilla,mutta jos ei omaisuutta,niin yhteiskunta..

Vastauksen sain näin..

Tässä jutussa ei käsittääkseni puhuta rahasta. Omaisesta huolehtiminen on ensisijaisesti kaikkea muuta ja paljon arvokkaampaa kuin raha.

• Tähän tulossa

Pressa alustaa sitä mitä on tulossa. Eli entistä enemmän vastuutetaan omaisia ja kolmatta sektoria hoitamaan vanhuksia kun yhteiskunnan varat ei riitä kaikkien hoitamiseen.

• kyllästynyt jo

Kirjoitin ensimmäisen viestin sillä ajatuksella, ettei asioita voi yleistää. Yksinäisiä on vauvasta vaariin. Mutta vain vanhusten yksinäisyydestä tehdään haloo. Varmaan joukossa on sellaisiakin vanhuksia, jotka eivät ole paljon panostaneet omien lastensa hoitoon tai jopa laiminlyöneet sen kokonaan. Nyt ollaa kirkumassa että omaisten pitää huolehtia vanhuksistaan.
      Kysynpä vaan mistä löytyy motivaatio hoitaa vanhusta, jos vanhus on elänyt rillumarei elämän ja suhteet huonot tai katkennet omaisiin.

• Hoitajia lisää vaan

joo, eikä motivaatiollakaan ole väliä, jos on kiinni muualla (= työ ja lapset) eikä ole varaa jättäytyä pois töistä omaishoitajaksi. Sitten se vaan on niin ja vanhuksille pitää keksiä joku toinen ratkaisu. Minulla esim. vanhemmat tehneet kaiken oikein hienosti ja autelleet vielä aikuisenakin paljon, mutta SILTI en pysty tekemään sitä valintaa, että alkaisin omaishoitajaksi. Heittäisin korkean koulutukseni ja lasteni kouluhommat vessasta alas ties kuinka pitkäksi aikaa. Hoitoalalle pitää saada lisää väkeä.

• Liian helppo elämä
        Hoitajia lisää vaan kirjoitti:

joo, eikä motivaatiollakaan ole väliä, jos on kiinni muualla (= työ ja lapset) eikä ole varaa jättäytyä pois töistä omaishoitajaksi. Sitten se vaan on niin ja vanhuksille pitää keksiä joku toinen ratkaisu. Minulla esim. vanhemmat tehneet kaiken oikein hienosti ja autelleet vielä aikuisenakin paljon, mutta SILTI en pysty tekemään sitä valintaa, että alkaisin omaishoitajaksi. Heittäisin korkean koulutukseni ja lasteni kouluhommat vessasta alas ties kuinka pitkäksi aikaa. Hoitoalalle pitää saada lisää väkeä.

Yhteydenpito, vanhuksen, oman vanhemman luona vierailu ja säännöllinen muistaminen, yhteyden otto ja huolehtiminen, että kaikki asiat ovat hyvin ja kunnossa, ei tee sinusta omaishoitajaa.

Omaishoitaja hoitaa ja huoltaa vuorokaudet ympäriinsä, epäkiitolliset penskat, jotka eivät odota muuta kuin loppujakin rahavaroja itselleen, ovat kieroon kasvaneita ja vinoon vinksahtaneita henkisiltä arvoiltaan. Mitä sanomista siis kenenkään muun huonosta hoidosta tai laiminlyönneistä, kuten edellinen "kyllästynyt" kommentoijakin esittää. Tarkoittaako todella, että jos vanhemmat ovat tehneet virheitä elämässään, niin lapsenkin on pakko tehdä.

• Helkku

Valtiovallan ja kuntien näkökulmasta on kyse rahasta tai sen puutteesta tulevaisuudessa. Kuka hoitaa vanhukset tulevaisuudessa tai kuka kustantaa hoidon.

Omaisten näkökulmasta kukainenkin joutunee pohtimaan sen, millaisen vanhuuden vanhemmilleen haluaa. Onko pokkaa antaa omein vanhusten elää köyhyydessä ja kurjuudessa. Siitä kait tässä kaikessa on kyse.

Toisalta olisitteko valmis veronkorotuksiin, jotta teidänkin vanhusket saataisiin hoidettua julkisin varoin?

• Helmukka
        Hoitajia lisää vaan kirjoitti:

Hoitajia ei ole tulossa lisää, heitä olisi pitänyt lisät aikoja sitten, nyt ei enää "rahat riitä". Kun kuntien pitää säästää, arvatkaas mikä oon se ensisijainen säästökohde: henkilökunnan palkat ja se tarkoittaa sitä, että mahonkipöytien takana suunnitellaan sitä, kuinka monta hoitajaa vähennetään, jotta päästään säästötavoitteisiin. Riisukaa jo ne ruusunpunaiset lasit silmiltänne.

• jaah!?

No et varmaan ala asiallisia ihmisiä haukkua vanhusten hylkäämisestä, hullu! Minä kirjoitin ton nimettömän aloittajan viestiin asiallisen vastineen, erittäin empaattisen, ja sitä ei päästetty tähän palstalle, mikä loukkaa minua syvästi. Ja normaaleilla ihmisillä ei ole mitkään "katkenneet välit omaisiin": en tiedä p*skasakkien piireistä ja sellaisten alhaisten sukulaisuussuhteista, mutta itse en tunne yhtäkään, joka ei omaisista välittäisi. Yritin siinä viestissäni, mikä yhteenlaskutuloksen oikeellisuudesta huolimatta ei päässyt palstalle, sanoa,että joo ei aina todellakaan ole yksinäisyys vanhuksella sama asia, kuin se, että kukaan ei pitäisi huolta. Omassakin suvussani iäkkäät käy kolme- viis kertaa viikossa tekemässä omaisensa lumityöt, käyttää monta kertaa viikossa ruokakaupassa missä vanhus saa itse ostaa mitä haluaa ( ihmisarvoista), vie aina lääkäriin vanhuksen kun kotihoito "ei ehdi" ja hoitaa kaiken maailman tukisukat ja välineet ja kaiken, kaikki asiat! Se että jos joku itsemääräämisoikeudellinen mummo ei halua mitään sosiaalipiiriä ympärilleen, on vanhuksen oma valinta ja sitä on suku kunnioittanut, sitä asiaa. Myös sitä, jos mummo haluaa viettää joulun yksin. Kotihoitoa ja lääkäreitä uskotaan siinä, jos sanotaan, ettei vanhus pärjää yksin.

Ja kun kerran tällasella nimettömällä palstalla se mun ihan asiallinen viestini poistatettiin, niin kerron yhä vielä, että minun mielestäni vanhusten asia ja hyvä hoito on tärkeää: jopa niin tärkeää, että olen pyytänyt omiani tekemään hoitotestamentin ajoissa, missä voivat jättää minut rakkaimman jälkeläisensä halutessaan vaikka täysin perinnöttömäksi omasta tahdostani, jos vain saavat tältä ahne- yhteiskunnalta viimeisinä päivinään asiallista ja inhimillistä hoitoa.

Vanhuksilla tienaamisen tämä p*ska- Suomi voisi pikkuhiljaa lopettaa. Lienee tosi vähän hyvin iäkästä tai hyut ikääntyvää kansalaisryhmää tässä Suomessa, joka ei veroja olisi ikäissään maksanut.

• kyllä

just niin pitää antaa samalla mitalla vai,muista kun olet vanhus ja sairas mitä kirjoitit

• Keskiluokkaisia
        Helkku kirjoitti:

Valtiovallan ja kuntien näkökulmasta on kyse rahasta tai sen puutteesta tulevaisuudessa. Kuka hoitaa vanhukset tulevaisuudessa tai kuka kustantaa hoidon.

Omaisten näkökulmasta kukainenkin joutunee pohtimaan sen, millaisen vanhuuden vanhemmilleen haluaa. Onko pokkaa antaa omein vanhusten elää köyhyydessä ja kurjuudessa. Siitä kait tässä kaikessa on kyse.

Toisalta olisitteko valmis veronkorotuksiin, jotta teidänkin vanhusket saataisiin hoidettua julkisin varoin?

Onneksi 300 km:n päässä asuvat vanhempani ovat varakkaita. He omistavat erittäin hyväkuntoisen talon kaupungin keskustassa ja mökin sen ulkopuolella.

Tilanteen niin vaatiessa ehdotankin heille, että tekevät käänteisen asuntokaupan pankin tai vakuutusyhtiön kanssa ja elävät herroiksi palvelutalossa. Silloin heidän hoitonsa on turvattu heidän omalla omaisuudellaan, eikä minun tarvitse aikoinaan maksaa perintöveroa, kun mitään perintöä ei luojan kiitos tule. Minulla on oma omaisuus jo.

Meidän perheessä ja suvussa ei ole sossun kukkarolla käyty koskaan, eikä toivottavasti tarvitsekaan. Olemme osanneet säästää ja sijoittaa eikä ole fyrkat menneet kurkusta alas.

• Huoh....

Jos yhteiskunta saa esim. asumisen halvemmaksi, voin maksaa enemmän veroja. Nykyisellään en suostu. Enkä suostu myöskään omaishoitajaksi kenellekään.Se, että vanhuksia on yhä enemmän, ei ole millään tavalla mun syytäni. En mä ole niitä vanhuksia tänne synnyttänyt aikoinaan, vaan heidän vanhempansa. Uudenlaisia hoitosuosituksia tarvitaan, jotta elämä huonokuntoisena olisi lyhyempi ja hyväkuntoisena pitempi.

• sairaana ja yksinäis

Moni vanhus laitoksessa on sydäntäsärkevän yksinäinen. Makaa vuoteellaan päivästä toiseen. Käykää hyvät ihmiset edes katsomassa omaistanne edes silloin tällöin.jokainen voi omalla kohdallaan ajatella tulevaa. Miltä minusta tuntuu esim. yksin lapseni kasvattaneena äitinä elää laitoksessa vuodesta toiseen odottaa ja muistella lapsiani, eivätkä nämä koskaan tule.:??!
      Joidenkin miesten kohdalla olen ymmärtänyt elämäntavat syyksi ettei lapset halua heitä tavata. esim. isä joka on hylänyt lapsensa jo pieninä, eikä ole sittemmin välittänyt pitää yhtetyttä. Heitä näkee ain a silloin tällöin, mutta miten olla, hekin toivovat lastensa ottavan yhteyttä.

• :::.................

Niin kiire ei saisi ihmisellä olla ettei omia vanhempiaan ehdi käydä katsomassa. Sairaana ja avuttomana, sanoo Raamattu, ja hylkääminen on Sanan mukaan yhtä paha rikos kuin murha. Ja yhtä pahalle hylätystä tuntuukin.
        Äidillä oli aikaa hoivata ja auttaa sinua kun olit pieni. Älkää unohtako heitä .Nyt on sinun vuorosi.
        nm. hoitsu

• HanilinaH
        :::................. kirjoitti:

Niin kiire ei saisi ihmisellä olla ettei omia vanhempiaan ehdi käydä katsomassa. Sairaana ja avuttomana, sanoo Raamattu, ja hylkääminen on Sanan mukaan yhtä paha rikos kuin murha. Ja yhtä pahalle hylätystä tuntuukin.
        Äidillä oli aikaa hoivata ja auttaa sinua kun olit pieni. Älkää unohtako heitä .Nyt on sinun vuorosi.
        nm. hoitsu

Älä hoitsu hurskastele. Minunkin 77- ja 84-vuotiaat vanhempani piinasivat minua kiihkouskovaisuudellaan elämäni 20 ensimmäistä vuotta, minkä vuoksi muutin niin kauas kuin maan rajojen sisällä pääsin.

Minulla on täällä elämä, työ ja perhe, enkä pois lähde kuin jalat edellä.

Vanhemmat hoitakoot elämänsä kuten parhaaksi näkevät, heillä on rahaa ja omaisuutta ostaa itselleen paikat parhaasta palvelutalosta.

Aikuisella lapsella ei ole velvollisuuksia vanhempiaan kohtaan, hänellä on velvollisuuksia omia lapsiaan ja työnantajaansa kohtaan. Näin pyörii maailma, niin ihmisten kuin eläinten.

Vanhemmat miettikööt aikanansa, etteivät karkota lapsiaan maan ääreen.

• Yöäk !
        HanilinaH kirjoitti:

Älä hoitsu hurskastele. Minunkin 77- ja 84-vuotiaat vanhempani piinasivat minua kiihkouskovaisuudellaan elämäni 20 ensimmäistä vuotta, minkä vuoksi muutin niin kauas kuin maan rajojen sisällä pääsin.

Minulla on täällä elämä, työ ja perhe, enkä pois lähde kuin jalat edellä.

Vanhemmat hoitakoot elämänsä kuten parhaaksi näkevät, heillä on rahaa ja omaisuutta ostaa itselleen paikat parhaasta palvelutalosta.

Aikuisella lapsella ei ole velvollisuuksia vanhempiaan kohtaan, hänellä on velvollisuuksia omia lapsiaan ja työnantajaansa kohtaan. Näin pyörii maailma, niin ihmisten kuin eläinten.

Vanhemmat miettikööt aikanansa, etteivät karkota lapsiaan maan ääreen.

Miten koet olevasi paree kuin vanhempasi?

• Näin täällä

Itse olen sitä mieltä, että kun vanhempani joskus päätyvät johonkin vanhainkotiin, ei minulla ole mitään velvollisuutta käydä heitä katsomassa. Käyn heitä sitten todennäköisesti katsomassa koska HALUAN, en siksi, että minun PITÄÄ. Sanon todennäköisesti, koska olen vielä kohtalaisissa väleissä vanhempieni kanssa, mutta mitä vaan voi tapahtua. Ei laissa ole määritelty, että pitäisi katsoa vanhempiensa perään. Ymmärrän myös hyvin niitä, jotka eivät pidä yhteyttä vanhempiinsa kurjan lapsuutensa takia. Sitä saa mitä tilaa, kuten sanotaan.

• voi käydä toisin...

Tuskin vanhempasi käyntejäsi kaipaavatkaan, jos kerran välinne ovat tuollaiset, eivätkä ole vaivaantuneet sinusta huolehtimaan aikanaan....

Toisekseen et voi tietää vaikka itse vammautuisit tai sairastuisit joutuen vuodeosastolle loppuiäksesi, odottaen turnhaan anhempiasi käymään...Ettei kannata ylpeillä.

• olet välinpitämätön

Onpa typerä kirjoitus.

• Helmunen

"Ei laissa ole määritelty, että pitäisi katsoa vanhempiensa perään."

Älä nuolaise ennen kuin tipahtaa: kohta voi olla ;)

• Vastavuoroista eikö?

On se niin väärin jotta laissa on säädetty jotta lapset perivät vanhempansa. Siihen pitäisi ehdottomasti saadda joku muutos tai linkitys siihen et se saa joka huoltaa ;)

• Entäs moraali ?
        voi käydä toisin... kirjoitti:

Tuskin vanhempasi käyntejäsi kaipaavatkaan, jos kerran välinne ovat tuollaiset, eivätkä ole vaivaantuneet sinusta huolehtimaan aikanaan....

Toisekseen et voi tietää vaikka itse vammautuisit tai sairastuisit joutuen vuodeosastolle loppuiäksesi, odottaen turnhaan anhempiasi käymään...Ettei kannata ylpeillä.

Tämä ei kylläkään pirä paikkaansa. Kun immeisen ehtoopuoli alkaa, tieto siitä, että aika alkaa olla takarajallaan, niin ajatukset ja mietteet päässä muuttuvat. Jokainen vanhempi kaipaa ja odottaa omaa jälkeläistään ja haluaa nähdä, kuulla ja tietää, mitä kuuluu.

Se, miten vanhempi on aikanaan perheasiansa hoitanut, johtuu pitkälti siitä, millainen käsitys hänellä on niistä ollut. Suurin osa vanhemmista tekee parhaansa tai luulee tekevänsä, jos eväitä parempaan ei ole, tyhjästä on paha nyhjästä. Kaikkihan me ammennamme siitä 'astiasta', mitä mahdollisesti olemme saaneet täytettyä. Oppi, tieto, taito, käsityskyky, näkemys ... kasvavat koko ihmiselämän ajan ja viisaammat yksilöt näkevät ehkä vasta vanhemmiten, mistä omat lapset jäivät paitsi, kun tietotaitoa ei ollut käytettävissä.

• "viisaammat yksilöt"
        Entäs moraali ? kirjoitti:

Tämä ei kylläkään pirä paikkaansa. Kun immeisen ehtoopuoli alkaa, tieto siitä, että aika alkaa olla takarajallaan, niin ajatukset ja mietteet päässä muuttuvat. Jokainen vanhempi kaipaa ja odottaa omaa jälkeläistään ja haluaa nähdä, kuulla ja tietää, mitä kuuluu.

Se, miten vanhempi on aikanaan perheasiansa hoitanut, johtuu pitkälti siitä, millainen käsitys hänellä on niistä ollut. Suurin osa vanhemmista tekee parhaansa tai luulee tekevänsä, jos eväitä parempaan ei ole, tyhjästä on paha nyhjästä. Kaikkihan me ammennamme siitä 'astiasta', mitä mahdollisesti olemme saaneet täytettyä. Oppi, tieto, taito, käsityskyky, näkemys ... kasvavat koko ihmiselämän ajan ja viisaammat yksilöt näkevät ehkä vasta vanhemmiten, mistä omat lapset jäivät paitsi, kun tietotaitoa ei ollut käytettävissä.

Moraali??! Jättää lapsensa esim. uuden kumppanin takia. Missä on "moraalis" silloin?

Vanhustyössä olen nähnyt lukuisia vanhempia jotka suorastaan pelkääävät lapsiaan, sekä juuri tuota että ovat aikanaan jättäneet lapsensa ja hankkineet uuden perheen. edellise liiton, hylätyt lapset eivät enää kiinnosta, edes kuolinvuoteella.
        Kyllä ihmismieli selitysiä keksii, ja parhain päin"miten on perheasiansa hoitanut" tai paremminkin jättänyt hoitamatta. Kuulunet itse jälkimmäiseen ryhmään...:)Ja että suurin osa vanhemmista "tekisi parhaansa" ei läheskään pidä paikkaansa!!

"Viisaammat yksilöt näkevät vasta vanhemmiten , mistä omat lapset jäävät paitsi kun tietoataitoa ei ole ollut kytettävissä" ! Mitähän kirjoittaja tarkoittanee...??::)

Ei pidä ollenkaan paikkaansa "että jokainen vanhempi kaipaa ja odottaa jälkeläisiään"....Jo tuhannet isät hylkäävät lapsensa vuosittain , lapsi odottaa turhaan isän yhteydenottoa ....Älä kirjoita mutu-tuntumalla, totuus on toinen!!

• Oletpa ahtaalla
        "viisaammat yksilöt" kirjoitti:

Moraali??! Jättää lapsensa esim. uuden kumppanin takia. Missä on "moraalis" silloin?

Vanhustyössä olen nähnyt lukuisia vanhempia jotka suorastaan pelkääävät lapsiaan, sekä juuri tuota että ovat aikanaan jättäneet lapsensa ja hankkineet uuden perheen. edellise liiton, hylätyt lapset eivät enää kiinnosta, edes kuolinvuoteella.
        Kyllä ihmismieli selitysiä keksii, ja parhain päin"miten on perheasiansa hoitanut" tai paremminkin jättänyt hoitamatta. Kuulunet itse jälkimmäiseen ryhmään...:)Ja että suurin osa vanhemmista "tekisi parhaansa" ei läheskään pidä paikkaansa!!

"Viisaammat yksilöt näkevät vasta vanhemmiten , mistä omat lapset jäävät paitsi kun tietoataitoa ei ole ollut kytettävissä" ! Mitähän kirjoittaja tarkoittanee...??::)

Ei pidä ollenkaan paikkaansa "että jokainen vanhempi kaipaa ja odottaa jälkeläisiään"....Jo tuhannet isät hylkäävät lapsensa vuosittain , lapsi odottaa turhaan isän yhteydenottoa ....Älä kirjoita mutu-tuntumalla, totuus on toinen!!

Se tarkoittaa: viisas ja valveutunut oppii koko elämänsä ajan; nuorena, siinä välissä ja varsinkin 'vanhana'. Iäkkäämpänäkin voi kasvaa, kehittyä, huomata lisää uusia asioita ja juttuja, huomioida, panna merkille, olla rajoittumatta omaan ahtauteensa, ymmärtää, hyväksyä, sopeutua, nähdä, kokea, uskaltaa ... Eli kaikkea sitä, mihin sinä et kirjoituksesi perusteella kykene.

• Kotijuristi
        Helmunen kirjoitti:

"Ei laissa ole määritelty, että pitäisi katsoa vanhempiensa perään."

Älä nuolaise ennen kuin tipahtaa: kohta voi olla ;)

Sellainen laki olisi laiton laki. Nääs jokainen ihminen on vapaa ja päätösvaltainen, jos on täysi-ikäinen eikä ole järjettömyyden vuoksi holhoukseen asetettu.

Turha inistä lasten "velvollisuudesta" vanhempiaan kohtaan, sillä yksikään täysi-ikäinen ei ole velvollinen huolehtimaan toisesta täysi-ikäisestä, ellei tämä ole akuutissa hädässä. Tällöin soitetaan 112 ja aloitetaan elvytys.

Monia ikäihmisiä varmasti loukkaisi tämä keskustelu, jossa edes OLETETAAN heidän haluavan, että joku muu heistä huolehtisi.

• Rinta_ja_selkä
        Vastavuoroista eikö? kirjoitti:

On se niin väärin jotta laissa on säädetty jotta lapset perivät vanhempansa. Siihen pitäisi ehdottomasti saadda joku muutos tai linkitys siihen et se saa joka huoltaa ;)

Meinaat siis, että hoitsuille menisivät jatkossa kaikki perinnöt? Luepa perintökaari, se on melko looginen ja fiksu ottaessaan huomioon sen, että eri sukupolvet voivat kuolla eri järjestyksessä kuin Juntti P. Erusjuntti olettaa.

• haloo1231

Mielenkiintoisia kirjoituksia. "Jos vanhemmat ovat tehneet virheitä, pitääkö sinunkin tehdä samoin".
      Elämä on iso asenne kysymys. Jos on kasvanut perheessä jossa asenteet ovat sellaiset että esim. vain raha,työ ja omaisuus ovat tärkeitä, voi olla aika vaikea motivoitua vanhempien hoitamiseen. En puhuisi silloin virheistä.
      Näin se vaan menee, että sitä saa mitä tilaa. Kyllä maailmassa on onnellisiakin mummoja, joita omaiset hoitelee ja huolehtii. Varmaan sellasen mummon elämän asenteetkin on ollu aika paljon inhimillisemmät omia lapsiaan kohtaan.
      Kyllä se koko elämän kaari ja asenteet vaikuttaa paljon, kummasti vaan siinä 70-80 vuotiaana ihmiset alkaa huomata, että ois ihan kiva jos omaiset välittäis. Taitaa olla vähän myöhästä siinä vaiheessa.

• Asenne ratkaisee

Miten niin? Miksi sinä et välitä? Se on no. asenteesta kiinni. Sinun. Kuka käskee elää samoilla asenteilla kuin vanhempasi ovat eläneet. Koeta keksiä jostain mitä tarkoittaa aikuisuus, koska se ei tarkoita pelkästään ihmisen ikää. Huuda haloota ihan itsesi sisälle vaan.

• jaahas?

No ilmeisesti, kun ei sanasta sanaan asiallista, pitkää ja mietittyä empaattista viestiäni postattu, mikä on outoa. No tämä varmaan menee läpi tämä viesti, eikö niin?

Missä ja kuka herjaaja syyllistää ja ennen kaikkea kenen omaisia hyljätyiksi tsi keitä vanhusten hylkääjiksi?

• JJOY0

NIINKÖ

• Vastuu itsestä myös

On se vaan niin surkeeta, kun huomaan vanhuksesta tulleen lapsen jälleen. Ollaan niin avutonta! Yksin ei haluttaisi olla hetkeäkään. Keksitään sairauksia, että saataisiin huomiota ja sääliä.
      Vanhus toivoo, että joku tulisi hänen luo, MUTTA hän itse ei vaivaudu menemään kenenkään luo. Toisen vanhuksen seura ei kelpaa, kun nuoret on mukavampaa seuraa...
      Puhun vanhuksen yksinäisyydestä, koska tiedän siitä jotain. Oma äitini kokee olevansa yksinäinen, vaikka minä ja sisareni vierailemme joka päivä hänen luonaan. Lapsenlapset vierailevat vähintään joka viikko. Hän on täysin terve liikkumaan ja käy naapureissa joka päivä. Silti soittaa hädissään, kun on niin yksinäinen.

Olemme vieneet häntä vanhustenkerhoihin (pääsisi kyllä omin jaloinkin) mutta ei halua käydä! Useita kerhoja on kokeiltu. Hän olisi saanut mukavan yksiön vanhusten palvelutaloalueelta, jossa mahdollisuus ruokailla, joka päivä viriketoimintaa, sairaanhoito. Vanhuksia samassa talossa ja naapuritaloissa. Mutta kun ei halua. Lääkärissä käydään joka viikko, ei mitään fyysistä vikaa. Lääkäri määräsi mielialalääkettä, joka ihme kyllä tehosi: mummista tuli oma reipas itsensä. Sitten sukulaistädit ja tuttavat saivat hänet lopettamaan lääkkeen, en voinut asialle mitään kun olin 2 viikkoa poissa, asia salattiin. Ihmettelin, miten tilanne on mennyt niin vaikeaksi... Taas palattiin lähtötilanteeseen.

Eikä nämä vanhuksetkaan mitään kullanmuruja ole. Kauppaan on niin epämukava kävellä, näytetään naapureille surkeeta, niin ilmaiseksi pääsee. Pihiys on oikein vanhustentauti numero 1. Omat lapset eivät uskalla suoraan sanoa, kun pelätään että mummi suosii rahallisesti niitä jotka on kilttejä.

• Ikävä asenne sulla

Kun olet noin tomera olevinasi, niin etkö "sukulaistätejä ja tuttavia" saa ruotuun ja ojennettua. Meillä päin lääkityksistä päättävät vain lääkäri ja asianomainen itse.

Yksinäisyyden kokeminen on luonnejuttu ja se vaikuttaa suuresti, onko ihminen elämänsä aikana tottunut olemaan yksin. Vanhana on vaikeampi oppia, jos aina ennen on ollut perhe, varsinkin puoliso, vierellä, mukana ja turvana. Pelko ja hätä omasta pärjäämisestä, tekee mukavastakin mummosta hankalan ja raskaan tapauksen. Vanhuus, yksinäisyys, sairaus, tulevat vaivat ja viat pelottavat montaa nuorempaakin.

Ja sitäpaitsi: mistä se "vastuu itsestä" yht'äkkiä ihmiselle poksahtaa, jos sen on aina kantanut esim. aviomies niin kuin ennen vanhaan tapana oli.

• .k.

Ei todellakaan ole omaisten vika, jos vanhukset eivät ole hankkineet kavereita!
      En minäkään aio käydä vanhempiani katsomassa. Mitä minä niiden päänaukomista kuuntelemaan?

• Tarkista tapasi

Ehkä olet sitä sorttia kaikkinesi, että sulle ei voi muuta kuin "aukoa päätään".

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3412
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3222
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      2887
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      46
      2589
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1973
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1860
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1525
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1340
    10. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      39
      1331
    Aihe