Ahdistus, syyllisyys, voimattomuus, alistuneisuus, itsetunnon täysi katoaminen. Pelko, että olen tullut hulluksi ja joudun laitokseen. Lopulta parin vuoden jälkeen saan etsittyä itselleni apua ja terveen paperit. Ei se vika ollutkaan minussa! Minun päässäni ei ole vikaa! Sen sijaan toisella osapuolella on vahvasti narsistisia piirteitä.
Parin vuoden henkinen väkivalta takana. Alkuun kaikki oli -tehän tiedätte- kuin unelmaa. Vihdoinkin se täydellinen mies! Ja sitten pikainen raskaus, minkä jälkeen kaikki muuttui. Kaikki. Raskausaika ja lapsen ensimmäinen 1,5 vuotta meni kuin sumussa. Mistään ei saanut apua, eikä sitä jaksa edes hakemalla hakea kun makaa tarpeeksi syvälle ojaan potkittuna. Jopa ystävinä pitämäni henkilöt tuntuvat vähäteelevän asiaa. Jutut ovat niin uskomattomia, että ei niitä usko kuin itse vastaavaa kokeneet. "Päästä irti" "jatka elämää" kommentoi kaverit. Teenkö taas saman virheen kuin ennenkin, että jätän asiat käsittelemättä, suljen ne mielestäni ja jatkan elämää?
Tämä "hyvä tyyppi, kaikkien kaveri" on tietenkin onnistunut myös puhumaan minusta paskaa, jota en saa koskaan korjattua oikeaksi. Minä siis olin kaiken pahan alku ja juuri, hän oli se joka kärsi, hän on uhri. Minun maine on mennyt, hänen kasvanut. Minä vastaan muu maailma.
Kuinka monta kertaa olenkaan toivonut, että olisin saanut kunnolla turpaan tuon henkisen väkivallan, alistamisen ja nöyryyttämisen sijaan. Ne mustelmat ja arvet olisi muutkin huomanneet, ehkä itsekin olisi tajunnut tilanteen aiemmin, niistä olisi toinen osapuoli joutunut vastuuseen. Fyysisesti ei voi pahoinpidellä puhelimitse tai sosiaalisessa mediassa, mutta toki jokaisesta nyrkiniskusta jää myös henkisiä arpia. En halua tällä vähätellä tyysistää väkivaltaa kohdanneiden tuntemuksia, vaan herättää ajatuksia siitä, että pitäisikö henkisen väkivallan olla yhtälailla tuomittavaa kuin fyysisen.
Henkinen- vs. fyysinen väkivalta
4
220
Vastaukset
- tfrigultgyotu
Kuulostaa hyvin tutulta!
Minullekin selvisi vasta omassa terapiassa, että entinen puolisoni oli ollut narsisti.
Entinen vaimoni oli täydellinen (siis puheissaan) samat arvot, kaikki hienosti, ei menneisyyttä (mikään ei tietenkään ollut totta). Nopeasti yhteen, lapsi piti saada heti (jos vaikka myöhemmin ei onnistuisikaan ja sitten olisi hirveän katkera).
Ensimmäiset vuodet meni kuin unessa... sitten tuli psykosomaattiset oireet. Kotona oli ihan mielettömän paha olla, ristiriitaisuuksia, väkivaltaa ja aina lopulta pidin niitä omana vikanani. Sukulaiset, kaverit hävisivät... Narsisti oli elämäni keskipiste. Yhdessä vaiheessa oli riitoja, mutta hävisin ne kaikki ja sitä oppi antamaan periksi välttääkseen riitaa. Muistan kuinka sain paniikkireaktioita riitojen aikana.
Hän löysi paremman ja meidän suhde päättyi seinään. Alkoi mieletön kostaminen, tajusin koko elämäni valheeksi. Se oli ihan sairasta, vaelsin päiväkausia kuin painajaisunessa, en muista kaikilta päiviltä mitään, luulin tulleeni hulluksi.
Onneksi pääsin hoitoon ja sen jälkeen löysin vertaistuen ja siitä se elämä lähti.
Kaiken sen tuhon korjaus on mahdotonta ja kyllä se siedettäväksi saaminenkin kesti pitkään.
Tunnistan myös hyvin tuon "kukaan ei usko" Minä ajattelin ihan samalla tavalla. Meidän yhteisiin vuosiin mahtuu niin paljon kaikkea sairasta, etten ikinä uskonut kenenkään uskovan edes pienen pientä osaa tapahtuneesta. Mutta vertaistuessa huomasin, että meillä kaikilla on uskomaton tarina (ulkopuolinen ei sitä välttämättä uskoisikaan, eikä tutut, sillä narsistit osaa pitää ne kulissit ihan uskomattomalla tehokkuudella.)- inIkkremimiN
Se on uskomatonta miten nämä ihmiset saa ihmisen uskomaan, että kaikki on sinun vikaasi. Kaikki valehtelu, kieroilu ja juonittelu. Sain jatkuvasti kuulla miten itsekäs olen. Omassa tapauksessani oli toki myös "anoppi" sotkeutunut asiaan. Riidoissa kaikki asiat kääntyivät minua vastaan ja lopulta aina uskoin itsekin olleeni syypää hänen tekemisiinsä. Olen yrittänyt joillekin ihmisille selittää, että vaikka on kuinka fiksu ihminen, niin jos joku tarpeeksi kauan ja vakuuttavasti jostain asiasta valehtelee, niin siihen alkaa uskomaan. En enää ollenkaan ihmettele miksi ihmiset sortuvat näihin "Auervaaroihin".
Ahdistus oli uskomatonta! Joskus löysin itseni huoneen nurkasta itkemästä pahaa oloani, enkä oikein edes tiennyt miten sinne olin joutunut. Mietin usein, miten tilanteesta pääsisi ulos, miten sen pahan olon saisi pois. Illat ja yöt olivat pahimpia. Etsin apua netistä, en löytänyt. Kävin läpi eri vaihtoehtoja, mutta mikään ei tuntunut oikealta. Jaksaminen oli todella koetuksella. Epäilin olevani itse narsisti, koska olin niin kamalia syytöksiä kuullut. Pelkäsin, että olen seonnut lopullisesti, että joudun laitokseen ja pieni lapsi otetaan minulta pois. Nyt tiedän, mistä apua olisi voinut saada.
Mitä jäi jäljelle? Ahdistus, epäluuloisuus ihmisiä kohtaan, välillä jopa vainoharhaisuus, pelko, huoli lapsen puolesta.
- fgkjghoyru
Minä tutustuin pari vuotta ennen eroa narsismiin, koska kuvittelin myös olevani narsisti. Osa kuvauksista tuntuikin istuvan aika hyvin ja olin tavallaan löytänyt syylllisen ongelmiimme. Tapahtui mitä tahansa ja oli hänen väitteensä kuinka älyttömiä tahansa, niin se aina kääntyi siihen, että syy oli minussa ja kun se tarpeeksi monta kertaa toistettiin, niin sen itsekkin uskoi.
Se sisäinen paha olo oli ihan mieletön, se joskus lamautti oman toiminnan ihan täysin.
Suhteen aikana oli niitä masennusjaksoja, mieletöntä itsesyytöstä. Minä pidin itseäni syyllisenä, jopa sen töissä olleisiin ongelmiin. Voimat loppui, tuli erilaisia stressioireita.
Jos tuli sen sukulaisia kylään, yritin olla huomaamaton, poissa tieltä. Olin sisäistänyt jo suhteen alkuvaiheessa kuinka hienoja sen sukulaiset olivat ja kuinka mitättömiä omat. Se jatkuva itsekehu ja vaatimus ylistää sitä ja vastavuoroisesti jatkuva mollaus.
Kaikki hyvä ja hieno oli aina hänen aikaansaannostaan, ihan kaikki riippumatta tekijästä. jos oli jotain negatiivista, niin syy löytyi AINA muualta.
Eron jälkeen (joka oli hyvin traaginen, yllätys, yllätys) ja asioiden oikean laidan alettua valjeta...
Näin "peikkoja" kaikkialla ja pienikin itsekkyyden ele kanssaihmiseltä sai minut varpaille. Terapia kuitenkin auttaa siihen ja kun saa asiat käsiteltyä, niin pystyy elämään kohtuu normaalia elämää (jotkut arvet jää väkisinkin)
Eron aikana tuli niin älyttömiä syytöksiä kuin olla voi ja rikosilmoitusta rikosilmoituksen perään. Kun siinä samalla tajusi koko entisen elämän olleen valhetta ja alkoi pikkuhiljaa ymmärtämään, missä kaikessa oli ollut mukana auttamassa, niin romahdin täysin. Se että tässä tilanteessa uhri luulee olevansa hullu, lienee enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Narsistin mielikuvitusmaailma vie mukaansa ja elät (kuten minun tapauksessani) vuosikausia hänen luomassaan illuusiomaailmassa, missä lopulta mikään ei ole oikeasti totta ja et ymmärrä miksi alitajunta yrittää kapinoida.
Asiat oli olevinaan aina loistavasti, mutta totuus oli toisen lainen. Kun illuusio ja reaalimaailma joskus törmäsi (itse asiassa aika usein), niin se käännettiin sinun syyksesi ja sinä uskoit sen kun tarpeeksi vakuuttavasti se esiteltiin.
Yleensä narsistin äiti on nimen omaan se narsistisen trauman aiheuttaja ja narsisti itsekkin. Eli kun syyllinen pitää löytää, niin...
Kun kaikki on aina toisten vika, niin lapsen puolisohan on heti alkumetreiltä asti syyllinen. Ja narsisti puoliso puhuu 100% varmuudella sinusta pahaa selän takana, eli kaikki perheen ongelmat laitetaan yksin sinun syyksesi. Narsisti ei ole koskaan syyllinen mihinkään ja aina toiset on olleet neuvomassa ja sanomassa... - inIkkremimiN
Tuo juuri on niin pelottavaa, että kaikki laitetaan sinun syyksi ja sinä leimaannut kaikkien silmissä. Harva siinä kohtaa jaksaa enää olla niin vahva, että vähät välittäisi. Kaikki ne valheet ovat vaikuttaneet suhteisiisi, omaan käsitykseen itsestäsi ja kuten minun tapauksessa, myös työhöni. Asiakaskunnassa kun myös on henkilöitä, jotka ovat kuulleet "miten kauhea ihminen olen". Ja kuinka moni haluaa kostoa narsistille? Minä haluaisin vain julkisen anteeksipyynnön ja maineeni palautuksen, mutta sitähän en tule koskaan saamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6517173Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?424962HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa3002778- 1492085
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1331634Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki281601- 191600
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3991560mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k111327Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E111323