Mistä se johtuu? Puhutaan päivät pitkät pahoinvoinnista, mutta hoitoon ei haluta hakeutua? Hävettääkö hoitoon hakeutumisesta aiheutuva stigma vai onko vaikea myöntää itsessään olevan jotain mikä aiheuttaa yksinäisyyden?
Mitä tapahtuu kun löydätte palstalta sen täydellisen ystävän? Hän on vain yksi ihminen. Olette riippuvaisia hänestä. Ongelmanne aiheuttavat suhteeseen luultavasti jossain vaiheessa ristiriitoja. Ette vieläkään tule toimeen muiden ihmisten kanssa. Tartutatte ongelmat vauvoihinne, jotka tulevat kasvettuaan marisemaan tälle palstalle.
En voi ymmärtää miksei itseään haluta hoitaa kuntoon?
Yksinäisten hoitovastaisuus
37
305
Vastaukset
- ornäävä purkki
Eli kaikki yksinäisyys johtuu siitä, että yksinäisyyttä kokeva henkilö on jollain tapaa viallinen ja ongelmainen, hoitoa tarvitseva? Kuinka perin juurin hienoa, että tällä kertaa vaivauduit ihan rekisteröimään itsellesi nimimerkin kertoaksesi meille näitä uskomattoman valaisevia ajatuksiasi.
- visible_man
Mistä se sinun mielestäsi johtuu?
- 809312
Mun mielestä ihan kiva, että tolla tyypillä on nyt rekisteröity nimimerkki. On vähän helpompi miinustaa kaikkia sen viestejä, jotka sattuu näkemään :)
- visible_man
809312 kirjoitti:
Mun mielestä ihan kiva, että tolla tyypillä on nyt rekisteröity nimimerkki. On vähän helpompi miinustaa kaikkia sen viestejä, jotka sattuu näkemään :)
Miksi jaksat nähdä vaivaa? Mistä suhtautumisesi minuun mielestäsi kertoo?
- herätyskello
809312 kirjoitti:
Ja vielä kun hän itse tajuaa sen, että on päästään vialla. Miten sitten tuon kaltaista ihmistä voi edes hoitaa tai saada hänet ymmärtämään itse sairautensa. On kyllä paha ongelma ihmisellä, jos täytyy jankuttaa täällä päivästä päivään tätä samaa levyä pyörittäen ja samoista asioista jauhaen. Eikö tämän kaltainen massapostittaminen ja samojen ajatuksien julkituominen ole sivustolla kielletty, jos sama henkilö vain jauhaa ja jauhaa ja tuo tätä samaa p*skanjauhantaansa tänne koko ajan? Eikö herätyskellot toimi?
- visible_man
herätyskello kirjoitti:
Ja vielä kun hän itse tajuaa sen, että on päästään vialla. Miten sitten tuon kaltaista ihmistä voi edes hoitaa tai saada hänet ymmärtämään itse sairautensa. On kyllä paha ongelma ihmisellä, jos täytyy jankuttaa täällä päivästä päivään tätä samaa levyä pyörittäen ja samoista asioista jauhaen. Eikö tämän kaltainen massapostittaminen ja samojen ajatuksien julkituominen ole sivustolla kielletty, jos sama henkilö vain jauhaa ja jauhaa ja tuo tätä samaa p*skanjauhantaansa tänne koko ajan? Eikö herätyskellot toimi?
Mutta samaa settiähän muutkin yksinäiset täällä jankuttavat päivästä toiseen, hieman eri muodoissa vaan. Aloitetaan ja vastaillaan ketjuihin, joissa kerrotaan hieman eri sanoin miksi yksinäisyys tuntuu pahalta. Miksei se häiritse sinua tai he ole mielestäsi päästänsä vialla?
- herätyskello
visible_man kirjoitti:
Mutta samaa settiähän muutkin yksinäiset täällä jankuttavat päivästä toiseen, hieman eri muodoissa vaan. Aloitetaan ja vastaillaan ketjuihin, joissa kerrotaan hieman eri sanoin miksi yksinäisyys tuntuu pahalta. Miksei se häiritse sinua tai he ole mielestäsi päästänsä vialla?
Eivät todellakaan yhtä paljon kuin sinä ja samanlailla julkituoden jankaten ja jankaten niin kuin sinulla on vain pakkomielteenä ja pääsi sairaallisen viallisuuden vuoksi tätä tehdä. Sehän lienee sairautesi syy ja ongelmakin, mikä sinussa on vinksallaan, pakkomielle tähän ja täällä sivustossa pyörimiseen ja olemiseen ja näiden samojen asioiden jankuttamiseen. Voi sinua miesparka, kun joku osaisi oikeasti auttaa ja saisi sinut ymmärtämään ja näkemään tämän todellisen vian ja ongelmasi oman pääsi sisällä.
- visible_man
herätyskello kirjoitti:
Eivät todellakaan yhtä paljon kuin sinä ja samanlailla julkituoden jankaten ja jankaten niin kuin sinulla on vain pakkomielteenä ja pääsi sairaallisen viallisuuden vuoksi tätä tehdä. Sehän lienee sairautesi syy ja ongelmakin, mikä sinussa on vinksallaan, pakkomielle tähän ja täällä sivustossa pyörimiseen ja olemiseen ja näiden samojen asioiden jankuttamiseen. Voi sinua miesparka, kun joku osaisi oikeasti auttaa ja saisi sinut ymmärtämään ja näkemään tämän todellisen vian ja ongelmasi oman pääsi sisällä.
Jotkut samat nimimerkit ovat pyörineet täällä jo vuosia ja jankanneet asioitaan hyvinkin useaan ketjuun. Miksei se häiritse sinua? Älä kierrä kysymystä. Voit mitätöidä minua niin paljon kuin haluat, mutta vastaa myös itse mielenkiintoiseen kysymykseen: miksi juuri minun jankkaamiseni häiritsee sinua noin?
- onkohan näin?
Koska 90%:a yksinäisistä ei tarvitse minkäänlaista hoitoa.
"Hoito" itsessään myös passivoi ja luo sellaisen riippuvaisuussuhteen, joka pikemminkin vaikuttaa moniin negatiivisesti kuin positiivisesti.
Mutta varmasti on niitäkin jotka saattaisivat hyötyä tuollaisesta...
Tyypillistä silti on että jos on itse hyötynyt jostakin niin sitten tuputtaa sitä muille... Mutta onko visible man oikeasti hyötynyt tuosta hoidosta koska silloinhan sitä seuraa pitäisi olla vaikka "muille jaettavaksi" (omien kirjoitusten mukaan?).- visible_man
Aika mielenkiintoista. Lueskelin äsken tuota "esittele itsesi"-ketjua ja siellä ainakin 90% ihmisistä ilmoitti kärsivänsä mielenterveysongelmista. He eivät siis mielestäsi tarvitse hoitoa? Asiansa osaava psykoterapeutti vaikuttaa tuskin kehenkään (paitsi mahdollisesti vaikeisiin narsisteihin) negatiivisesti.
En tuputa terapiaa siksi että olisin itse hyötynyt siitä, vaan sen takia etten keksi mitä muutakaan reittiä ongelmaiset ihmiset pystyisivät paranemaan. Tämän päivän lääkkeet peittävät ainoastaan oireita. Ja samaa voi myös sanoa mahdollisista ihmissuhteista. Eivät nekään poista pohjalla olevia ongelmia, paitsi joissain aivan lievissä tapauksissa. En myöskään ole koskaan väittänyt itseäni terveeksi, huomauttanut vain ihmisten suhtautumisen parantuneen mitä terveemmäksi olen tullut.
- MisMieOon
Persoonallisuushäiriöisten omaisena annan asiantuntevan neuvon,
mene hoitoon ja laita ovi perässäsi kiinni, mielellään lukkoon.
Niin, ja ota uusi leikkikaverisi Invisible boy mukaan, Pisterivin mukaan ottamisesta tuskin tarvitsee muistuttaakaan.- ei voi olla totta
Kannatan edellisiä. Lopeta jo näiden hoitoneuvojesi ym. ongelmaratkaisujen antaminen ja näiden samojen asioiden jankkaaminen ja toitotus. Sinulla on ihmisparka todellakin vaikea ongelma itsesi kanssa, johon et ole toivomaasi hoitokeinoa tai parannusta saanut. Olet päästäsi pahasti vialla ja kuuluisit suljetulle osastolle, hullujenhuoneelle sinne muiden kaltaistesi joukkoon.
- visible_man
Mua rupeaa aina naurattamaan toi sun "persoonallisuushäiriö" sanan käyttö. Tai siis et ole vielä kertaakaan yksilöinyt sitä millään tavalla. Mihin persoonallisuushäiriöön viittaat? En ole myöskään päässyt selvyyteen miksi olet noin vihainen? Ottaako sen "persoonallisuushäiriöisen" omaisen hoitaminen koville?
- visible_man
ei voi olla totta kirjoitti:
Kannatan edellisiä. Lopeta jo näiden hoitoneuvojesi ym. ongelmaratkaisujen antaminen ja näiden samojen asioiden jankkaaminen ja toitotus. Sinulla on ihmisparka todellakin vaikea ongelma itsesi kanssa, johon et ole toivomaasi hoitokeinoa tai parannusta saanut. Olet päästäsi pahasti vialla ja kuuluisit suljetulle osastolle, hullujenhuoneelle sinne muiden kaltaistesi joukkoon.
Miksi sinä reagoit näin voimakkaasti neuvoihini? Kuulun hullujenhuoneelle koska suosittelen ongelmaisille ihmisille terapiaa? Miksi olisi mielestäsi okei jos käyttäisin saman ajan vastailemalla näihin ketjuihin että "i feel you bro" tms? Avaa nyt vähän mielipiteitäsi.
Tuolla toisessa ketjussani olen monta päivää keskustellut ihmisen kanssa joka ei hahmota edes pinnallisia häpeän tunteitaan. Ja hänen pitäisi pystyä hahmottamaan ja jäsentämään todella syvä (varhais)lapsuudesta johtuva vanhempiin liittyvä häpeäntunne. Mutta hänkään ei ilmeisesti palstalaisten mielestä muka tarvitse mitään hoitoa. Kunhan osallistuisi johonkin palsta-miittiin niin kaikki asiat olisivat hyvin. - aivokas gurumies
visible_man kirjoitti:
Miksi sinä reagoit näin voimakkaasti neuvoihini? Kuulun hullujenhuoneelle koska suosittelen ongelmaisille ihmisille terapiaa? Miksi olisi mielestäsi okei jos käyttäisin saman ajan vastailemalla näihin ketjuihin että "i feel you bro" tms? Avaa nyt vähän mielipiteitäsi.
Tuolla toisessa ketjussani olen monta päivää keskustellut ihmisen kanssa joka ei hahmota edes pinnallisia häpeän tunteitaan. Ja hänen pitäisi pystyä hahmottamaan ja jäsentämään todella syvä (varhais)lapsuudesta johtuva vanhempiin liittyvä häpeäntunne. Mutta hänkään ei ilmeisesti palstalaisten mielestä muka tarvitse mitään hoitoa. Kunhan osallistuisi johonkin palsta-miittiin niin kaikki asiat olisivat hyvin.Ollaanpas sitä nyt taas syväluotaavia. Psyatrin asiakkaana oleminen on varmasti opettanut sinulle ammattilaisen keinot arvioida muiden ihmisten hoidon tarpeellisuutta.
- visible_man
aivokas gurumies kirjoitti:
Ollaanpas sitä nyt taas syväluotaavia. Psyatrin asiakkaana oleminen on varmasti opettanut sinulle ammattilaisen keinot arvioida muiden ihmisten hoidon tarpeellisuutta.
Tuollahan hänen tekstinsä ovat avoimesti luettavissa. Mistä sitten sinun mielestäsi esim. moinen viha ja katkeruus juontaa? Tai se, että hän itse sanoo ettei tunnista häpeän tunnettaan?
Ainoa toimiva hoito yksinäisyyteen on toisten yksinäisten tapaaminen ja toivottavasti heidän kanssaan ystävystyminen
- visible_man
Ja sekö auttaa jäsentämään mahdollisesti jo varhaislapsuuteen liittyviä vaillejäämisen kokemuksia?
- moqmoqmoqmoqmoqmoqmo
visible_man kirjoitti:
Ja sekö auttaa jäsentämään mahdollisesti jo varhaislapsuuteen liittyviä vaillejäämisen kokemuksia?
Mistä v*tusta sinä aina kaivat esille nuo varhaislapsuuden kokemukset, vanhempiin liittyvät häpeän tunteet ja huonon äitisuhteen ynnä muut?
Oletetaan tällainen tilanne: ihminen on muuttanut toiselle paikkakunnalle, jossa ei ole ketään ennestään tuttuja, ja kyseinen henkilö on esim. ujouden takia huono/hidas luomaan uusia kaveri- ja/tai ystävyyssuhteita. Sinä olet heti ensimmäisenä tuputtamassa kyseiselle ihmiselle vuosien kestävää terapiaa. Mitä v*ttua? - visible_man
moqmoqmoqmoqmoqmoqmo kirjoitti:
Mistä v*tusta sinä aina kaivat esille nuo varhaislapsuuden kokemukset, vanhempiin liittyvät häpeän tunteet ja huonon äitisuhteen ynnä muut?
Oletetaan tällainen tilanne: ihminen on muuttanut toiselle paikkakunnalle, jossa ei ole ketään ennestään tuttuja, ja kyseinen henkilö on esim. ujouden takia huono/hidas luomaan uusia kaveri- ja/tai ystävyyssuhteita. Sinä olet heti ensimmäisenä tuputtamassa kyseiselle ihmiselle vuosien kestävää terapiaa. Mitä v*ttua?En minä sellaisille ihmisille ole tuputtamassa vuosia kestävää terapiaa. Mistä olet sellaista saanut päähäsi? Olen keskustellut täällä ihmisten kanssa joilla on selkeitä ongelmia.
- visible_man
moqmoqmoqmoqmoqmoqmo kirjoitti:
Oletetaan tällainen tilanne: ihminen on muuttanut toiselle paikkakunnalle, jossa ei ole ketään ennestään tuttuja, ja kyseinen henkilö on esim. ujouden takia huono/hidas luomaan uusia kaveri- ja/tai ystävyyssuhteita. Sinä olet heti ensimmäisenä tuputtamassa kyseiselle ihmiselle vuosien kestävää terapiaa. Mitä v*ttua?Mutta ymmärrät toki, että "vain ujo" ihminen ei ole palstalla marisemassa yksinäisyyttään, vaan etsii tuolla seuraa ujoudestaan huolimatta.
- dhaio dah o
visible_man kirjoitti:
Mutta ymmärrät toki, että "vain ujo" ihminen ei ole palstalla marisemassa yksinäisyyttään, vaan etsii tuolla seuraa ujoudestaan huolimatta.
Ja seuraa etsivä ihminen ei voi käyttää tätä palstaa? Seuran etsiminen ei tarkoita yksinäisyyden kokemusten loppumista.
- visible_man
dhaio dah o kirjoitti:
Ja seuraa etsivä ihminen ei voi käyttää tätä palstaa? Seuran etsiminen ei tarkoita yksinäisyyden kokemusten loppumista.
Voi toki. Olenko paljonkin "neuvonut" ihmisiä jotka etsivät täällä reippain mielin seuraa?
- deepo
Koska haluan toteuttaa oman lopettamiseni omalla tavalla. Ei kiinnosta päätä sorkkivat lekurit eikä niiden ränneissä elävät seuraajat. Yksinäisyys on oma valintani, paitsi netissä.
Joskus psyykkaan itseni valtavaan vaikerrukseen ja pahan olon ylläpitämiseen, se tuottaa nykyisin aika paljon nautintoakin.- visible_man
Mutta päästäksesi yli tietyistä ongelmimsta, saatat tarvita oikeanlaisen vasteen. Eivät sitä osaa "tavalliset ihmiset" antaa. Ja mistä luulet tuon masokistisuutesi johtuvan?
- lets go fiilis
Minä ainakin menisin hoitoon, jos sinne vaan mentäisiin. Kaupungissa, jossa asun, ei julkisella puolella ole resursseja järjestää "ilmaishoitoa" tämänkuntoiselle, mitä olen. Yksityinen terapia maksaa n. 80€/45 min. Vippaisko ap?
- visible_man
Jos psykiatri kirjoittaa sinulle lausunnon terapian tarpeesta, on KELA velvollinen korvaamaan 200 kertaa kolmen vuoden aikana. Korvaus 16-25-vuotiaille on 52e kerta ja 26--> -vuotiaille 37e kerta (korvaussummat laskettu erityistason terapeuttien suhteen). Jos terapian aloittaa viimeistään 25-vuotiaana, saa koko kolme vuotta käydä isomman korvauksen mukaan.
Ainakin Helsingissä (ja joissain muissa kaupungeissa mitä olen katsonut) korvaa sossu asiakkaalle itselleen maksettavaksi jäävän osan. Tuon lisäksi ainakin Helsingissä sossu korvaa alkuun kolme täysihintaista käyntiä, jolloin terapeutteihin voi käydä tutustumassa ja valita sopivan. Lisäksi ainakin Helsingissä voi sossu korvata 200 kerran KELA-korvauksen loppumisen jälkeen terapiakäyntejä, mikäli lääkärit katsovat terapian erityisen tarpeelliseksi potilaan kannalta.
- säälittävää
Miksi ap käy yksinäisyys-palstalla?
Eikö noin mahtavalla tyypillä pitäisi olla sosiaalista sutinaa koko ajan sen verran, ettei jotkut yksinäisyys-palstan jutut hetkauta?
Täällä aina aika ajoin on näitä "tiedän miksi olette yksinäisiä/ei ihme että olette yksinäisiä"-trolleja. Miten huonosti ihmisellä pitää mennä, että tulee hakemaan egoboostinsa yksinäisyys-palstalta? Kun minulla meni elämässä "hyvin", ei minulla todellakaan ollut aikaa tai mielenkiintoa, roikkua jossain Suomi24:ssa.- visible_man
Missä olen sanonut että minulla menee hyvin? Minähän olen sanonut olevani sairas ja yksinäinen. Olen sanonut että mitä terveemmäksi olen tullut, sitä suopeammin ihmiset ovat minuun suhtautuneet.
Huomaatteko tiettyjä omituisuuksia vastauksissanne minulle? Keskitytte herjaamaan minua. Väitätte vastaan sanomisiini, muttette tarjoa mitään tilalle. Väitätte että pidän itseäni terveenä ja fiksuna. Yms. Mistä moinen? - outo terapianäkemys
visible_man kirjoitti:
Missä olen sanonut että minulla menee hyvin? Minähän olen sanonut olevani sairas ja yksinäinen. Olen sanonut että mitä terveemmäksi olen tullut, sitä suopeammin ihmiset ovat minuun suhtautuneet.
Huomaatteko tiettyjä omituisuuksia vastauksissanne minulle? Keskitytte herjaamaan minua. Väitätte vastaan sanomisiini, muttette tarjoa mitään tilalle. Väitätte että pidän itseäni terveenä ja fiksuna. Yms. Mistä moinen?Ei terapia ole jotain, johon kaivamalla kaivetaan syytä. Pitää olla selvä konkreettinen ongelma jota terapiassa yritetään hoitaa. Yksinäisyys ei sinällään kelpaa terapian perusteeksi. Siinä on kyse pelkästä yhteiskunnan normeista. Sen sijaan esim. vaikeaa sosiaalista fobiaa voidaan hoitaa terapialla.
- visible_man
outo terapianäkemys kirjoitti:
Ei terapia ole jotain, johon kaivamalla kaivetaan syytä. Pitää olla selvä konkreettinen ongelma jota terapiassa yritetään hoitaa. Yksinäisyys ei sinällään kelpaa terapian perusteeksi. Siinä on kyse pelkästä yhteiskunnan normeista. Sen sijaan esim. vaikeaa sosiaalista fobiaa voidaan hoitaa terapialla.
Mikä ihmeen selvä konkreettinen ongelma? Ensinnäkin ihan tervekin ihminen voi mennä terapiaan jäsentämään ajatuksiaan. Ja toisekseen eiväthän vaikeasti sairaat ihmiset edes hahmota mitään konkreettista ongelmaa, tietävät vain että heillä ei ole hyvä olla. (Pitkään jatkuneessa) vastentahtoisessa yksinäisyydessä ei ole kyse mistään "yhteiskunnan normeista"(?) vaan siitä että ihmisellä on jokin ongelma.
- Häilyvä
visible_man kirjoitti:
Mikä ihmeen selvä konkreettinen ongelma? Ensinnäkin ihan tervekin ihminen voi mennä terapiaan jäsentämään ajatuksiaan. Ja toisekseen eiväthän vaikeasti sairaat ihmiset edes hahmota mitään konkreettista ongelmaa, tietävät vain että heillä ei ole hyvä olla. (Pitkään jatkuneessa) vastentahtoisessa yksinäisyydessä ei ole kyse mistään "yhteiskunnan normeista"(?) vaan siitä että ihmisellä on jokin ongelma.
Yksinäisyys on tunnetila. Jos ihminen ei tunnista omia tunteitaan tai tiedosta tarvitsevansa apua - ei hän varmaan hakeudu hoitoonkaan.
Hoitoon hakeudutaan suomalaisen mentaliteetin mukaan fyysisissäkin vaivoissa vasta viimeisenä keinona - joten minua ei ihmetytä, että ihmiset sinnittelevät vuosikausia erilaisten ongelmiensa kanssa tai eivät edes tunnista niitä omiksi ongelmikseen.
Olisin hämmästynyt, jos asiat olisivat toisin päin.
Meillä jokaisella on ne omat sokeat pisteet, mutta harvapa asettaa kerran toisensa jälkeen itsensä muiden yläpuolelle vain kertoakseen, mikä on palstalle kirjoittavien todellinen ongelma.
Jospa eläisimmekin niin yksinkertaisessa maailmassa, että yksinäisyyden takana olevat syyt olisivat yksinkertaisest, selkeästi havaittavissa ja hoidettavissa.
Henkistä kasvuakin tapahtuu eri ihmisissä ihan erilaisin tavoin. Kun havaitset, että et ole aina oikeassa, eikä Sinun tarvitsekaan olla - olet jo aika pitkällä. - visible_man
Häilyvä kirjoitti:
Yksinäisyys on tunnetila. Jos ihminen ei tunnista omia tunteitaan tai tiedosta tarvitsevansa apua - ei hän varmaan hakeudu hoitoonkaan.
Hoitoon hakeudutaan suomalaisen mentaliteetin mukaan fyysisissäkin vaivoissa vasta viimeisenä keinona - joten minua ei ihmetytä, että ihmiset sinnittelevät vuosikausia erilaisten ongelmiensa kanssa tai eivät edes tunnista niitä omiksi ongelmikseen.
Olisin hämmästynyt, jos asiat olisivat toisin päin.
Meillä jokaisella on ne omat sokeat pisteet, mutta harvapa asettaa kerran toisensa jälkeen itsensä muiden yläpuolelle vain kertoakseen, mikä on palstalle kirjoittavien todellinen ongelma.
Jospa eläisimmekin niin yksinkertaisessa maailmassa, että yksinäisyyden takana olevat syyt olisivat yksinkertaisest, selkeästi havaittavissa ja hoidettavissa.
Henkistä kasvuakin tapahtuu eri ihmisissä ihan erilaisin tavoin. Kun havaitset, että et ole aina oikeassa, eikä Sinun tarvitsekaan olla - olet jo aika pitkällä.Mitä väliä sillä on onko se "suomalainen mentaliteetti"? Kai nyt ihmisille kannattaa silti huomauttaa että he hyötyisivät hoidosta. Jos jollain olisi jalka murtunut, eikä hän menisi lääkäriin tai lastoittaisi sitä, jankkaisin asiasta hänellekin. Varsinkin jos hän päivä toisensa jälkeen puhuisi ja kirjoittelisi nettiin siitä miten jalka on kipeä ja on vaikea kävellä.
Millä tavalla tuo on itsensä asettamista toisten yläpuolelle?
"Eri tavoin" tapahtuva henkinen kasvu on usein pelkkää pintahoitoa. Otetaan esimerkkinä eräs nimimerkki jonka kanssa keskustelin useamman päivän toisessa ketjussani. Toki ikä ja sosiaalinen kanssakäyminen saattaa pehmentää hänen vihaisuuttaan ja katkeruuttaan, mutta ei hän tule olemaan ikinä oikeasti onnellinen, ellei jäsennä varhaisia häpeänkokemuksiaan. Tietynlaisista ongelmista on käytännössä mahdoton "parantua" normaalin sosiaalisen kanssakäymisen tai oman ajattelun keinoin.
Ei minulle ole niinkään tärkeää olla oikeassa. Mutta eihän terapia ketään ainakaan haittaa (paitsi mahdollisesti niitä vaikeita narsisteja) ja useat palstalaiset voisivat selvästi hyötyä siitä. Mitä muuta voisin silloin sanoa kuin suositella terapiaa?
Minulle kohdistetut viestithän ovat paljon ala-arvoisempia kuin mikään kirjoittamani. Tuollainen toisten lyttäyshän on sitä yläpuolella asettumista ja halveksimista.
- ------
Jo aloitukseen otsikkoon liittyy hyvin epäilyttävä virhe: yksinäisyys on jotain, mikä vaatisi hoitoa. Jos yksinäinen ei sitä tajua, sittenhän vasta hoitoa tarvitseekin. Eläköön fasismi!
Olen itse psykiatrian ammattilainen (psyk.sh) ja haluaisin tuoda esiin sen, että psykiatsisen häiriön ja yksinäisyyden välille ei voi vetää yhtäläisyysmerkkiä. Vaikka ihmisellä on psykiatrinen häiriö tai sairaus, hänellä voi olla laajakin sosiaalinen verkosto. Perustuuhan jo laajasti käytössä oleva vertaistuki-idea siihen. Syrjintä on toisaalta ihan arkipäivää. "Normaalit" ihmiset mainitsee kyselyissä mt-kuntoutujat aina epätoivottujen naapureiden listalle. Tuossa on varmasti suurimmaksi osaksi kyse ainoastaan ennakkoluuloista.
Aloittaja ei tunne muita kirjoittajia juurikaan, hän ei voi tietää, kuka tarvitsee/saa hoitoa ja kuka ei. Täällä saa keskustella yksinäisyydestä kaiken kuntoiset - vaikka terveyden perikuvat.
Hoidon tarpeen arviot on syytä jättää ammattilaisille ja keskittyä omaan kuntoutumiseen.- visible_man
Jos yksinäinen marisee pahaa oloaan, niin totta hemmetissä hän silloin kaipaa hoitoa.
Ei kukaan täällä ole tietääkseni väittänyt että psykiatrisen häiriön ja yksinäisyyden välille voisi vetää yhtäläisyysmerkin. Sen sijaan (pitkään jatkuvan) vastentahtoisen yksinäisyyden ja henkisten ongelmien välille voi vetää yhtäläisyysmerkin.
En ole kieltänyt täällä ketään keskustelemasta yksinäisyydestä, olen suositellut henkisesti huonossa kunnossa oleville ihmisille hoitoa. Se henkinen huonovointisuushan tarkoittaa että ihminen tarvitsee hoitoa? Ihan sama kun kiistelisimme tässä että tarvitseeko syöpää sairastava hoitoa. Mystifioit vaan jostain syystä mielenterveysongelmat. Ihminen ei tarvitse psykiatrisen häiriön diagnoosia ollakseen henkisesti huonovointinen ja kaivatakseen hoitoa (joskin tuollainen diagnoosi voidaan yleensä kylläkin antaa).
Olen ollut muutaman vuoden sisään tekemisissä psykoterapeuttini, kolmen psykiatrin, kahden psykologin ja neljän psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa. Noista ihmisistä psykoterapeuttini, yksi psykiatreista (joka oli myös psykoterapeutti) ja toinen psykologeista ymmärsivät ylipäänsä mielenterveysongelmien syntyä ja ongelmia tunteiden käsittelyssä. Eli siis 3/10:stä "ammattilaisesta". Loput olivat ihan kujalla...luulivat ihmisten paranevan pillereitä tuputtamalla tai sillä että "reipastuu" tai solmii sosiaalisia suhteita. Yhdellä noista "ammattilaisista" oli kaiken päälle vielä itsellään voimakkaan narsistisia piirteitä ja olisi itse tarvinnnut terapiaa. - onneksi on hoitoa
visible_man kirjoitti:
Jos yksinäinen marisee pahaa oloaan, niin totta hemmetissä hän silloin kaipaa hoitoa.
Ei kukaan täällä ole tietääkseni väittänyt että psykiatrisen häiriön ja yksinäisyyden välille voisi vetää yhtäläisyysmerkin. Sen sijaan (pitkään jatkuvan) vastentahtoisen yksinäisyyden ja henkisten ongelmien välille voi vetää yhtäläisyysmerkin.
En ole kieltänyt täällä ketään keskustelemasta yksinäisyydestä, olen suositellut henkisesti huonossa kunnossa oleville ihmisille hoitoa. Se henkinen huonovointisuushan tarkoittaa että ihminen tarvitsee hoitoa? Ihan sama kun kiistelisimme tässä että tarvitseeko syöpää sairastava hoitoa. Mystifioit vaan jostain syystä mielenterveysongelmat. Ihminen ei tarvitse psykiatrisen häiriön diagnoosia ollakseen henkisesti huonovointinen ja kaivatakseen hoitoa (joskin tuollainen diagnoosi voidaan yleensä kylläkin antaa).
Olen ollut muutaman vuoden sisään tekemisissä psykoterapeuttini, kolmen psykiatrin, kahden psykologin ja neljän psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa. Noista ihmisistä psykoterapeuttini, yksi psykiatreista (joka oli myös psykoterapeutti) ja toinen psykologeista ymmärsivät ylipäänsä mielenterveysongelmien syntyä ja ongelmia tunteiden käsittelyssä. Eli siis 3/10:stä "ammattilaisesta". Loput olivat ihan kujalla...luulivat ihmisten paranevan pillereitä tuputtamalla tai sillä että "reipastuu" tai solmii sosiaalisia suhteita. Yhdellä noista "ammattilaisista" oli kaiken päälle vielä itsellään voimakkaan narsistisia piirteitä ja olisi itse tarvinnnut terapiaa.Sinä olet palstalla ainoa, joka kaipaa kipeästi terapiaa. Onneksi olet tainnut sitä jo hieman saadakin, mutta selvästi edessä on vielä pitkä tie ennen täyspäisyyden saavuttamista! Paranemisia!
- Visible man
onneksi on hoitoa kirjoitti:
Sinä olet palstalla ainoa, joka kaipaa kipeästi terapiaa. Onneksi olet tainnut sitä jo hieman saadakin, mutta selvästi edessä on vielä pitkä tie ennen täyspäisyyden saavuttamista! Paranemisia!
Mistä se mielestäsi kertoo että käytät kaiken energiasi yritykseen lytätä minua, keskustelun sijaan? Eikö olisi paljon mielenkiintoisempaa jos toisit esim. omia näkemyksiäsi esille?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa742770- 562691
Uskallanko vielä kaivata sinua?
Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun172313- 412032
- 501990
Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus2761962Hymyilyttää
Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi211281- 371106
Missä meetwursti on keksitty?
Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo01040Aamun Trump
"DR: Trumpin väki lahjoi kodittomia grönlantilaisia esittämään Trump-faneja" Sillä lailla.95976