Xantiani on vm.2000 2.0i16v aj.90 000km
Missä vaiheessa olisi aiheellista vaihtaa kaasupallot. Mistä voin huomata kaasupallojen olevan vaihtokunnossa ?
Kaasupallot ?
7
1988
Vastaukset
- A.K
Mitkä ihmeen kaasupallot?!? Enpä ole ikinä kuullutkaan...
- eemeli
Palloissa on typpikaasu sisällä.
- Yliasentaja
Voisi karkeasti ajatella, kun noustaa autosta, kori nousee vähän(riippuen painosta, jos vaikka satakiloa, voisi nousu olla 2-4 cm, takana enenmmän), laskeutuu kohta, muutaman sekunnin viiveellä, kun näin tekee, silloin kunnossa. ja jos ei ajossa huomaa mitään ihmeempää
Taas päinvastoin, kun minuutin ollut sammuksissa, mennään sisään, kori painuu hieman(riippuen painosta), jos vähän nousee, ilman että kone on käynnissä, silloin voisi olettaa, varaajapallonkin olevan kunnossa, noin suurinpiirtein
Voi muukin kuin pallojen toimimattomuus aiheuttaa nosto/lasku hidastuksia, mm.,jumiutuneet "vimpaimien" nivelet, korkeudensäätö puolella, olisikin hyvä joskus suhauttaa suihkevaseliiniä, alakerran korkeudensäätö niveliin, menevät keskikonsolista, etu ja taka kallistuksenvakaajiin
Ei mennä auton alle, koska saattaa laskeutua normaalia enemmän, vaan oltava korotettuna jollain pukeilla(kotiasentajat), huomioitava että saattaa laskeutua parikymmentä senttiäkin - TeeKoo
Tyhjenevät n. 10 % vuodessa on sitten käytössä tai ei. Tuon ikäisessä alkavat olla vaihto- tai paineistuskunnossa.
Vajaan paineen tuntee kovuutena. Xanttu alkaa muistuttaa tavallista autoa. Mutta käy pajalla, siellä testaavat. - osexm
Xantiassa on 5 palloa (VSX:ssä 7). Pallot vuotavat n. 5-10% paineesta vuosittain pallojen sisällä olevan kumikalvon läpi. Kaksoiskalvopallot eivät käytännössä vuoda. Kaksoiskalvopallot erottaa kolmesta pienestä nököstä täyttöaukon lähellä. Tavallisten pallojen kestoikä on n. 6 vuotta. Painevaraajapallon kunnon huomaa paineventtiilin napsumisesta. Jos venttiili tyhjäkäynnillä napsuu esim kerran kymmenessä sekunnissa niin pallo on vaihdon tarpeessa. Jousipallojen kunnon huomaa jousituksen kovuutena ja tietynlaisena kuoppien 'nuoleskeluna'. Jos rahaa on niin laita kaikki pallot uusiksi, jos taas olet tyytyväinen kulkuun niin miksipä sitten tuhlaisit rahaa ? Nämä kommentit ovat vain yleisohjeita. Tarkemmin voin valaista asiaa mikäli kiinnostaa. Itselläni on ollut BX,Xantia VSX ja tällä hetkellä on kolmas XM. Hyvää matkaa.
- xan
Vajoamisenestolla varustetussa Xantiassa on 6 palloa, kun kyseessä tavallinen kaasunestejousitus. Vajoavassa Xantiassa on 5 palloa. Activat ja VSX:t ovat sitten jo eri asia. VSX:ssä 7-8 palloa riippuen, onko varustettu vajoamisen estolla vai ei. Activassa on 10 palloa.
Vuosimallin 2000 Xantiaan vaihtaisin vasta takapallot. Oma -99 Xantia (vajaa 100 tkm ajettu) kaipasi vain takapallojen vaihtoa, perä pompotti. Keulassa on tuplakalvopallot ja keula tuntuu vielä oikein hyvältä.
- Anonyymi
C5 COMF RN ETU VAI TAKAPALLO
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.854858- 1643582
- 533159
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2022043- 351871
- 281808
- 461803
- 571704
- 181631
- 191627