sitruunaperhonen

sit ruuna

Minkälaiset olosuhteet sitruunaperhonen vaatii häkkikasvatuksessa?

1

234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sivusta-ajattelija

      Toukka syö paatsamaa ja orapaatsamaa. Niitä siis pitäisi olla tarjolla ja näiltä kasveilta löydät perhosen munia ja toukkia kasvatettavaksi.

      Huoneenlämpö riittää toukille oikein hyvin - kesällä voi pitää ulkonakin poissa suorasta auringonpaisteesta. Toukka ei paljon tilaa tarvitse. Toukka mussuttelee ruokaa, kasvaa ja lopulta koteloituu. Katso, että ruoka on tuoretta ja vaihda alusta (vaikka talouspaperi) aina, kun näyttää, että alkaa homehtua, jos tarjoamasi ruoka on kovin kuivaa, sumuttele silloin tällöin.

      Jos poimit toukat luonnosta, varaudu siihen, että niistä voi kuoriutua ulos muutakin kuin perhosia: monet loispistiäiset ja loiskärpäset ovat voineet käydä tuikkaamassa munansa toukkaan.

      Kotelosta ulos tulleille perhosille olisi hyvä olla runsas ilmankierto (verkkohäkki). Niiden antaminen lentää vapaana sisällä on huono idea, koska hakeutuvat kohti ikkunoita ja vaan räpistelevät ruudussa. Ruuaksi perhosille tarjotaan astiasta vaahtomuoviin imeytettyä hunajaliuosta - about 50/50 vettä ja hunajaa . Vaahtomuovissa siksi, etteivät lutraa hunajavedessä ja kuole. Hunaja-astiaa voi vaan täydentää, mutta jos alkaa haista käyneelle, ja/tai siihen ilmaantuu mustaa hometta, pese vaahtimuovi ja astia. Tykkäävät myös käyvistä hedelmistä. Koiraat imeskelevät luonnossa mm. natriumia virtsalammikoista ja ulosteesta. Voit kokeilla, kiinnostaisi niitä vankeudessa mieto suolaliuos?

      Sitruunaperhoset talvehtivat aikuisina - voit laittaa ne vaan jääkaappiin. Parittelevat kevään tullen herättyään horroksesta ja kierto jatkuu.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe