Nyt ottaa osuuspankki todellakin aivoon.
Otin heinäkuussa asuntolainaa ja tekivät minulle kaksi eri lainaa.
Toinen on 28000e ja toinen 112000e.
En tiedä ainuttakaan ihmistä, jolla olisi kaksi eri asuntolainaa.
Minulla siis yksi asunto, jossa velkaa.
Kysyin, että miksi näin, niin perustelivat, että pitää olla pienempi laina, jossa minulla on vakuutena omistamani pienempi asunto.
Molemmissa nyt
Korko:
2,213 %
Viitekorko:
12 kk euribor
ja
Maksettu viime vuonna
isommasta lainasta
Korkoa:
1 138,12 euroa
Lyhennystä:
1 144,78 euroa
ja pienemmästä
Korkoa:
287,95 euroa
Lyhennystä:
342,95 euroa.
Ja pankki vie molemmista lainoista 18e palvelumaksua vuodessa ja lisäksi vielä luottotakausmaksua.
Minulla oli aikaisempaa opinto-ja autolainaa n.23000e ja sanoin, että haluan maksaa ne pois, että jää vaan pelkkä asuntolaina.
He lupasivat ja maksoinkin omasta mielestäni, mutta tuo 28000e laina kummittelee mielessäni.
Tekikö pankki minulle oharit ja muutti nuo asuntolainaksi.
Minusta minua on nyt kusetettu ja rankasti.
Tätä menoa makselen lainojani 25v ja jos ja kun korot nousevat, niin varmaan vielä pidempäänkin.
Nyt olen alkanut miettiä todellakin pankin vaihtoa.
Nordeasta minulle olisi luvattu kanssa laina kesällä, mutta uskollisena op:n asiakkaana otin lainani heiltä.
Nyt tämä kusetus saa riittää.
Kysynkin, että kuinka vaikeaa tämä pankin ja lainan vaihto on? Minulla ei ole henkilökohtaisia takaajia. Ainoastaan tuo omistamani toinen asunto, sekä valtion takaus.
Tilit op:ssa ja vakuutukset.
Mahdollinen pankin vaihto!
11
4103
Vastaukset
- Laamakuiskaaja
Mitä niissä lainapapereissa lukee? Tuskin täällä kukan pystyy mitään sinun lainoistasi sanomaan. Kysy pankistasi.
Misksi laitoit nimesi papereihin, ennen kuin olit selvillä mistä on kysymymys? - paljastus
Tottakai kusetti. Sehän on pankin toimintaperiaate, että tulos maksimoidaan.
Mitä tulee takaukseen, niin asuntoluotossa on kyllä kaksi takajaa, eli tuplavakuudet.
On se asunto ja sitten sinun oma nimesi. Näin pankki ei koskaan kärsi asuntolainoituksessa. ns. luototappioita. Niitä luottotappioita ei kyllä muutenkaanpankille synny missään lainoituksessa. Ainoastaan heikkoja tuottoja.
Pankki kun luo tyhjästä sen annetun rahan velka-asiakkaalle. Ei ne mitään tallettajien rahoja eteenpäin lainaa. Kun laina on maksettu takaisin häviää raha sikälis pois kierrosta ja pankki on saanut korkoa olemattomalle rahalle.näin pankki toimii- Ihmettelenpä vaan
Siis voiko tällainen tietämättömyys olla edes mahdollista? Ei välttämättä kannata ihan noin kovaan ääneen huudella jos talouden peruskäsitteet on 10-vuotiaan tasolla.
- pössöööekeeek
onneksi osuuskassan tädeillä osaaminen on sianporsittajan luokkaa
- Pankkia vaihtanut
Eipä se pankin vaihto mitään vaikeaa ole. Senkun kävelet sinne Nordeaan ja teet valtakirjan niille niin kyllä ne hoitaa kaikki puolestasi. kannattaa tietenkin ensin neuvotella uusi laina sieltä. Kyllä ne siellä pankissa neuvovat miten menetellä :)
- hmmmm4
Tapiola Pankkiakin kannattaa harkita ja kysyä heiltä mahdolliset tarjoukset lainalle.
- 10Sgte
"En tiedä ainuttakaan ihmistä, jolla olisi kaksi eri asuntolainaa."
- Minulla on kaksi eri lainaa samasta asunnosta.
Ensimmäinen ja suurin osuus on itse takaamani ja toinen pienempi laina on takaajan takaama.
Eli talous riitti xxx xxx€ summaan ja takaaja nosti lainasummaa xx xxx€ saatiin suurempi xxx xxx€ laina.
Eikä ole muuten mitenkään poikkeuksellista.
Sitäpaitsi, ei mikään matematiikka nero tämä aloittaja.
Jos on lainaa 100 000€ ja sen jaettu jota kuinkin samalla tavalla, kuin aloituksessa.
Eli 90 000€ lainan ottajalla ja 10 000€ takaajalla. Eli
jos 2.213% korko vuoden maksuajalla. On 90 000€ lainasta korko osuus: 1991,7€'
ja 10 000€ lainasta: 221,3€
Kahdesta eri lainasta korko-osuus on : 2213€
Jos olisi ottanut koko 100 000€ lainan yksin ja maksaisi vuoden maksuajalla korkoa 2.213% olisi korko 100 000€ lainalle 2213€
Eli ihan sama onko sulla yksi vai kaksi lainaa, kun prosenteista puhutaan. Joka tapauksessa suhde sama.
Tosin, se joka pystyy maksamaan lainaansa ulos 1100€ pystyy kyllä maksamaan lainan hoitokustannuksia ja plaaplaaplaa paskaa vuodessa 200€ ylimääräisestä lainasta.
Eikä ole mitenkään tavatonta maskaa lainaansa 15 vuotta;) - pennien mies
Ei pitäisi olla ihmettelemistä.On vain tiedon puutetta.
Tieto ei lisäänny pankkia vaihtamalla.
Minä sen sijaan ihmettelen mitä tuolla opintolainalla on saatu aikaiseksi?? - 1plus1
Minkä takia kukaan ei sanonut mikä on se asian ydin.
Ydinhän taitaa olla se että näin pankki pystyi kiertämään ettei lainoita 100 %:sti asuntoa :).
Aloittaja on siinä suhteessa pankin mieleen kun tuon tapaisia lainoja ei kaikille jaella. - U.Telija
"...luottotakausmaksua."
Tämä lienee lainaturvavakuutus?
"Minulla oli aikaisempaa opinto-ja autolainaa n.23000e ja sanoin, että haluan maksaa ne pois, että jää vaan pelkkä asuntolaina.
He lupasivat ja maksoinkin omasta mielestäni, mutta tuo 28000e laina kummittelee mielessäni.
Tekikö pankki minulle oharit ja muutti nuo asuntolainaksi."
No sitähän sinä halusit?
Vai mistä sinä taioit rahat niiden maksuun?
"...omistamani toinen asunto,..."
Normaali käytäntö, jos asuntoon käytetään valtiontakausta ja ostaja käyttää sen ulkopuolisen kauppahinnan maksuun lainarahaa.
"... sekä valtion takaus."
Tätä saa vain osaan asuntolainasta:
http://www.valtiokonttori.fi/fi-FI/Kansalaisille_ja_yhteisoille/Lainat_takaukset_ja_korkotuet/Valtiontakaukset/Usein_kysyttya- U.Telija
Vielä yksi (1) tyhmä kysymys:
Mihin sinä tarvitset 2 asuntoa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan804143Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan303161- 1602550
- 141875
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281482Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631366Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131140- 741009
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää38960Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13852