terapia ei auta

olen turta

kohdallani koska terapeutti koettaa vain laittaa minua ruotuun ja vaikka ymmärrän kyllä kognitiivisen terapian skeemojen muuttamisen, en pääse käsiksi omiin vihan ja häpeän tunteisiin koska terapeutti syyllistää ja koettaa että olisin kuten muut.


miksi vihan on paha, mihin sen voi purkaa ilman syyllisyyttä. miksi asioita pienennellään koska vaiha vain kasvaa sisälläni vähättelyllä ja syyllistämisellä.

24

3208

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mikäli ei toimi 33

      Viha pitää purkaa rehellisesti ja kohdistaa juuri niihin tilnteisiin ja kohteisiin mistä ne on tulleet. Tarkotian että ne pitää tulla muisotina mieleen ja saa raivota ja sättiä ajatuksissaan esim. kiusaajaa mutta terapissa aikuismaisesti, hallitusti ja päästä sitten sovintoon. Kun raivo on purettu niin sitten on saatava vapus ja jopa anteeksianto. Voitko vaihtaa terapeuttia?

    • JKLOPPP

      NIINKÖ

    • trw4

      terapeutti hyväksyy vain ne positiivisimmat vaihtoehdot vaikka ne ovat usein kaukana totuudesta. miksi asioita ei saa kohdata sellaisina kuin ne ovat?

      • Vai mieten se oli

        Mutta tuohan taitaa kuulua kognitiiviseen terapiaan. Siksi niiden vaikutus onkin väliaikainen.
        Tästä ei yleensä puhuta, kun kognitiivinen terapia on nyt muotia.
        Tarjonta on kognitiiviseen terapiaan kova, koska siihen koulutuksetkin on lyhyitä, pinnallisia eikä terapeutin oma terapia ole niin väliä.


    • kelvoton

      Mulla ihan sama kokemus kognitiivisesta terapiasta. Mitään pahaa ei muka ollutkaan vain hyvät tunteet ja ajatukset olivat sallittuja. Tuntui että kaikki paha jota toin esiin mitätöitiin, lakaistiin maton alle ja sitten keksittiin kivoja juttuja ja sen olisi pitänyt auttaa. Valetta se oli. En tosiaan ymmärrä miksei terapiassa(kaan) asioista voi puhua niiden oikeilla nimillä... Toki paskakasasta tulee kauniimpi kun sen maalaa vaaleanpunaiseksi, mutta paskaa se silti on.

      Laitoin terapeutin ja suuntauksen vaihtoon ja johan auttaa. Kaikille ei vaan sovi hyssyttely.

      • Eri tyyppisiä terapi

        Olet ollut väärässä terapiamuodossa. Kognitiivisessa terapiassa on tarkoitus luoda positiivinen kuva itsestä ja niin pois päin tai jotain...

        Hakeudu analyyttiseen terapiaan, niin saat mielin määrin rypeä tuskaisissa muistoissasi.


      • Aika mielenkiintosta, en ole jaksanut mennä itse kunnolla mihinkään terapiaan. kun ne tuntuu jo niin naurettavalta ajatuksena... Mutta toi kuullostaa ihan hirveeltä, että pitäs valehdella kokoajan et "kaikki jees" Oon ahdistunut, mutta oon ahdistunut myös ulkopuolisista syistä enkä vaan sisäisesti - kaikki ei ole siis jees, ja asioiden on tultava jeesimmäksi. Jotta ahdistus lähtisi.


      • En siis ole alalla
        Eri tyyppisiä terapi kirjoitti:

        Olet ollut väärässä terapiamuodossa. Kognitiivisessa terapiassa on tarkoitus luoda positiivinen kuva itsestä ja niin pois päin tai jotain...

        Hakeudu analyyttiseen terapiaan, niin saat mielin määrin rypeä tuskaisissa muistoissasi.

        Höpö höpö.

        Ei tuskaisissa muistoissa ryvetä..eikä muistot ylipäätänsä ole itsetarkoitus. Niitä käsitellään siinä määrin, kuin on itsen ja oman elämän ymmärtämisen kannalta tarpeellista.
        Monelle on hoitava kokemus sekin, että joku uskaltaa ja haluaa olla läsnä. Oli olo tuskainen tai mikä tahansa. Ei yritetä olla muuta kuin ollaan eikä paeta sitä, mitä on.

        Tuo ajatus muistoissa rypemisestä on niiiin vanhanaikainen ja kliseinen.


    • Minulle riitti

      Minua huvitti kun kerroin terapiassa milloin mistäkin kiinnostuksen lopahtamisesta, niin terapeutti totesi silmät loistaen, että olen vain kasvanut ihmisenä - näin oli siis silloin, kun entinen kiinnostuksen aiheeni ei miellyttänyt häntä. Kun sitten taas kerroin, etten jaksa siivota enkä laittaa ruokaa enkä tehdä käsitöitä enkä lukea, se olikin huolestuttavaa. Mutta oli hyvä merkki, että entiset suosikki-TV-sarjani eivät tuntuneet enää miltään tai etten jaksanut enää olla ihmisiin yhteydessä Facebookissa. Kaikki samaa sairauteen kuuluvaa kiinnostuksen menettämistä, joka oli hyvästä silloin kun se sopi terapeutin käsitykseen ihanneihmisestä.

      Kuinka pölvästejä koulutetut ihmiset voivat olla?

      • yksijokatietää

        Minulle riitti:

        Olet ihan oikeassa.....ikinä en vielä ole kuullut ns "terapeuttien" (paskanpuhujien)
        ketään parantaneen .....
        Vaan kukapa ei niin olemattomasta "työstä" nostaisi korkeaa palkkaa..
        .
        Sen sijaan on menetelmiä itse kehittää ja parantaa itseään ...
        Päästä masennuksesta...saada jälleen kiinnostus elämään
        tulla onnelliseksi...


      • Erikoisluokka

        Odota vaan, kun tapaat ensimmäisen psykiatrisi.


    • PuuMetsäKuuTähdet

      Terapiassa jotta se toimii täytyy itelläkin tulla vastaan ja uskaltaa pakottaa siltä omalta mukavuusalueelta ulos. Ehkä sinun terapeuttisi yrittää liian kovaa ja nopeasti edetä? Ota asia puheeksi että tämä on liikaa kuin pystyn nyt että aloitetaan rauhallisemmin. Jos ei mene jakeluun ammattilaiselle tämä niin vaihda terapeuttia sitten. Itse näin jouduin tekemään kun odotti asoita minulta jotka tuntuivat aivan utopatialta siihen oman tilanteeseeni nähden.

      On tärkeä kuitenkin tiedostaa että jossain vaiheessa tulee vastaan asioita jotka ovat epämukavia. Ja kuten moni on täällä sanonut niin terapia itsessään ei ketään tule parantamaan. Siihen tarvitaan oma motivaatio ja myös omaa työskentelyä ajatusmaailmansa kanssa ja yleensä omien negatiivistenkin tunteiden hyväksymisessä. Terapia on tälle parhaimassa tapauksessa hyvä tuki. Puolueeton ihminen joka ohjaa, tukee ehkä korjaa tarvittaessa.

      Ensin itsensä kehittäminen ja sitten jos tarpeen terapia tueksi. Monet vaan ovat niin pihalla alussa että tarvivat terapiaa kun eivät osaa itse aloittaa sitä prosessia.

      • Kaikenlaisia

        Kyllä vain. Aina voi vaihtaa terapeuttia, mutta kyllä itsekin täytyy uskaltaa avautua ja pohtia vaikeita aiheita.

        Sain vuosia sitten kelalta psykoterapia korvauksen ja ensimmäisen terapeutin luona keskustelin hetken aikaa (Olen mies ja terapeutti nainen) ja sitten hän kysyi minulta mitä, jos antaisin sinulle luvan itkeä. Katsoin häntä suu auki ja kysyin, että mikä jumala sinä minulle olet?.
        Terapeutti vaihtui ja seuraava olikin sitten hyvin pätevä ja terapia hänen kanssaan kesti täydet kolme vuotta.


      • Anonyymi

        Mielenterveys kuntouttajiksi saatava alan koulutettuja alasta ymmärtäviä ,sitoutuneita henkilöitä.Tuskin riittää jos aamu,ilta,päivä sekä yönappulat heitetään ota siitä jos kelpaa.Mikäli ei kelpaa jo ollaan potilasta yksipuoleisesti syyttelemässä, vaikka hoitoa pitäisi saada.Rahaakin vastaan.


    • sdsfdgggsasgd

      Mullakaan ei terapia auta, kun tuntuu ettei siellä käsitellä kunnolla lapsuutta, jossa nämä ahdistukset on mulla alkaneet vaikka on jo alussa mainittu että sieltä se syy ahdistukseen tulee. Pidetään vain "hallinnassa" että alkaa tuntea itsensä idiootiksi ja vaippaikäiseksi. Reagoin murrosikäisen tavoin ja alan litkiä säännöllisesti olutta, kun niin vituttaa moinen asenne.

      Olen sitten yksikseni alkanut pohtimaan lapsuutta ja se ahdistaa lisää, mutta olut ja seronil auttaa..;) Harmi kun tällä paikkakunnalla ei saa kunnon psykoterapiaa. Haluaisin ihan perinteiseen psykoanalyysiin, jossa loputtomiin jauhettaisi sohvalla omia neurooseja ja unia ja muuta, mahd. monta kertaa viikossa. Outo päänuppini kiinnostaa ja ahdistaa. Mutta ei ole resurrseja kunnon terapiaan, ellei muuta pois isolle paikkakunnalle. Työttömänä hankala lähteä.

      • 4251

        Mainitse tästä terapeutillesi. Jos ei onnista etkä koe hyötyväsi niin vaihda terapeutti. Se on ihan normaalia vaihtaa eikä terapeuttisi, jos on ammattitaitoinen, siitä pahastu.


      • sdsfdgggsasgd
        4251 kirjoitti:

        Mainitse tästä terapeutillesi. Jos ei onnista etkä koe hyötyväsi niin vaihda terapeutti. Se on ihan normaalia vaihtaa eikä terapeuttisi, jos on ammattitaitoinen, siitä pahastu.

        Sepä se kun täällä kytypaikkakunnalla on vaan yksi psykoterapeutti, jotenka valinnanvaraa ei ole. Jollekin mielenterveyshoitajalle ei huvita käydä puhumassa.. Olkaa te onnellisia vaan jotka asutte isolla paikkakunnalla, kun terapeutin vaihtaminen on sentään mahdollista.. ;)


      • sdsfdgggsasgd
        sdsfdgggsasgd kirjoitti:

        Sepä se kun täällä kytypaikkakunnalla on vaan yksi psykoterapeutti, jotenka valinnanvaraa ei ole. Jollekin mielenterveyshoitajalle ei huvita käydä puhumassa.. Olkaa te onnellisia vaan jotka asutte isolla paikkakunnalla, kun terapeutin vaihtaminen on sentään mahdollista.. ;)

        Ja vielä lisäys tähän, että hyvä kun on sille ainoalle terapeutille aikoja kahdesti kuussa, ei suinkaan joka viikko. Tällaista tämä pienellä paikkakunnalla. Mutta tyhjää parempi tämäkin. Sentään se on täällä loputtomiin ilmaista (ei tartte hakea erikseen kelan tukia) jotenka turhaan tässä valitan.

        Se on sitten hankalaa pikkupaikkakunnalla kun pitää tulla "väkisin" toimeen sen ainoan "maalaispsykologin" kanssa jos haluaa mitään terapiaa. Jonka kanssa voi siis jauhaa enimmäkseen vain yleisiä asioita ja harvakseltaan on käynnit. Sehän se auttaakin suurelle osalle edes jotain. Sen eläkkeelle jäätyä ei ole varmaa tuleeko tänne uutta, eli loppuuko mulla käynnit kokonaan. Pelkistä mielenterveyshoitajista taas ei ole ollut mitään apua, kokeiltu on niitäkin. Mua auttais ihan varmasti kunnon psykoterapia väh. kahdesti viikossa, mutta ei voi mitään, jos ei saa rohkeutta muuttaa täältä pois isommalle paikkakunnalle kun elämällä ei yhä ole mitään suuntaa..


    • Anonyymi

      Minulla on myös samanlaisia kokemuksia kognitiiviset terapiasta kuin tänne aiemmin kirjoittamisella. Minun kohdalla terapeutti taisi mennä vielä pitemmälle siinä kakkakasan pinkiksi maalaamisessa. Terapia meni aika usein suunnilleen näin: terapeutti kysyi huolestuneen näköisenä, että minkälaista minulla on ollut, minä kerroin jonkin negatiivisen asian ja seuraavaksi terapeutti yritti kieltää tämän asian olemassaolon, mistä seurasi ahdistava juupas-eipäs-väittely. Olisin ehkä ymmärtänyt, jos terapeutti olisi yrittänyt kieltää jonkin negatiivisen ajattelutavan, mutta terapeutti yritti kieltää negatiivisen tapahtuman. Esimerkiksi jos kerroin, että joku on ollut minua kohtaan tyly, niin sitä ei terapeutti suostunut hyväksymään ollenkaan, vaan väitti vastaan. Samoin jos kerroin joistakin muista vastoinkäymisistä, esimerkiksi vesivahingosta ja huonosta sisäilmasta asunnossa, terapeutti väitti vastaan siinäkin. Jossain vaiheessa tuli jotenkin outo olo, tuntui etten enää tiedä mikä on totta ja mikä ei. Terapeutti siis horjutti minun todellisuudentajua väittämällä, että minun kokemat asiat eivät ole tapahtuneet. Lopulta tulin siihen tulokseen, että terapeutti oli ymmärtänyt pahasti väärin kognitiivisen terapian perusidean. Kognitiivisessa terapiassa on tarkoitus pyrkiä muuttamaan nimenomaan negatiivisia ajatusmalleja, eikä potilaan elämänkokemuksia. Kaksi täysin eri asiaa, jotka terapeutti ilmeisesti sekoitti keskenään.

      • Anonyymi

        Voi ei tätä autocorrectia...Pahoittelen kirjoitusvirheitä. Korjaus: Minulla on myös samanlaisia kokemuksia kognitiivisesta terapiasta kuin tänne aiemmin kirjoittaneilla.


      • Anonyymi

        Voi luoja "Terapeutti siis horjutti minun todellisuudentajua väittämällä, että minun kokemat asiat eivät ole tapahtuneet. Lopulta tulin siihen tulokseen, että terapeutti oli ymmärtänyt pahasti väärin kognitiivisen terapian perusidean. Kognitiivisessa terapiassa on tarkoitus pyrkiä muuttamaan nimenomaan negatiivisia ajatusmalleja, eikä potilaan elämänkokemuksia. Kaksi täysin eri asiaa, jotka terapeutti ilmeisesti sekoitti keskenään."

        Tämmöisistä terapeuteista pitää tehdä valitus, jotka horjuttavat ja asettavat ihmiset siihen tilaan ettei enään ole omaa vaistoa, horjuttavat kokemusta ja todellisuudentajua. Vaarallista mielen manipulaatiota. Voit pyytää selvityksen terapeutiltasi, hän on velvollinen sen sinulle antamaan.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      "en pääse käsiksi omiin vihan ja häpeän tunteisiin koska terapeutti syyllistää ja koettaa että olisin kuten muut"

      Olen huolissani että minullekin käy noin, kun aloittanen terapian tässä lähiaikoina. Ei vihan osalta, se ei ole minun pääongelmani, vaan tuon, että "terapeutti koettaa, että olisin kuten muut".

      Psykologeilla, lääkäreillä jne. tuntuu olevan päähänpinttymä, että olisin tunnollinen ylisuorittaja, joka vaatii itseltään täydellisyyttä ja tehokkuutta sekä ruoskii itseään virheistä ja on ylikiltti. Tällaisesta naistyypistä puhutaan nykyään paljon mediassa. Mutta kun en ole sellainen!

      Olen kiltti ja arka, mutta olen alisuoriutuja, vetelä ja taipuvainen suojautumaan haasteilta, eskapistinen, säälin itseäni ja olen mukavuudenhaluinen, en vaadi itseltäni suorituksia enkä tehokkuutta enkä ruoski itseäni virheistä, vaan ajattelen että virheet ovat luonnollista.

      Varmaan se että olen kiltti, arka, hillitsen itseni ja tunteen näyttämiseni hyvin sekä olen hoikka ja olemukseltani ja puhetyyliltäni huoliteltu, saavat psykologit yms. olettamaan, että edustan sitä paljon puhuttua "ylitunnollista supersuorittaja-perfektionistinaista".

      Käytännössä tilanteet siis ovat menneet näin:

      Lääkäri/psykologi: "Oletko sä sellainen, että sä vaadit itseltäsi paljon sekä virheetöntä suoritusta? Ja sitten ruoskit itseäsi, jos vähänkin epäonnistut?"

      Minä: "No en oikeastaan. Heh. Joiltain osin jopa oon ihan päinvastainen. En ole suorittajatyyppiä." (hymyillen)

      Lääkäri/psykologi: "Joskus kun me vaaditaan itseltämme paljon, niin me unohdetaan omien voimavarojemme rajallisuus. Ja vaaditaan itseltämme liikoja."

      Minä: "Joo." (hämilläni)

      Lääkäri/psykologi: "Mitä jos sä tekisit nyt niin, että keskittyisit johonkin mistä nautit ja olisit armollinen itsellesi. Mä voin kirjoittaa sulle tästä lapulle yhden nettisivuston osoitteen... Siellä on mindfullness-harjoitteita, joihin sun kannattaa tutustua ja kokeillakin. Ihan vaan voi hengittää joskus, keskittyä läsnäolevaan hetkeen ja ajatella: "minä riitän."

    • Anonyymi

      Terapiassa pitäisi olla tarkoituksena antaa asiakkaan olla oma itsensä. Se voi olla äärimmäisen vaikeaa monelle, ja siitähän on seurauksena monet tämänhetken vaikeudetkin. Kuvailemassasi esimerkissä näin ei terapeutti toimi. Ja pelkäätkin, aivan syystä, että vastaavaa on tiedossa jatkossakin.

      Omasta kokemuksesta, jos ei tunne saavansa olla juuri se mikä on, terapia ei voi onnistua. Ja kun tämä sitten (minulla toisessa terapiassa...) tapahtuu, niin kaikki seuraa siitä, monet muutokset. Jos vähääkään tuntuu että et ole luonteva terapeuttisi seurassa, tai että ette ihmisinä ymmärrä toisianne, tai että hän koettaa saada sinua johonkin muottiin, tai ajaa jonkun päähänpinttymänsä mukaiseen tavoitteeseen eikä anna sinun itsesi asettaa tavoitteita, niin älä jatka.

      Olla vapaasti se mikä on, ja tuntea mitä tuntee. Kuulostaa niin yksinkertaiselta, mutta ei todellakaan ole.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1555
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1315
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1045
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe